با نماد ارزهای متداول جهان چقدر آشنا هستید؟

با نماد ارزهای متداول جهان چقدر آشنا هستید؟

توسط : تیم محتوا
14,249

درتاریخچه ارزهای متداول دنیا، نمادهای سه حرفی وجود دارد که این نماد ها توسط سازمان استاندارد جهانی (ISO) برای ارزها، شاخص‌ها و کالاهای اساسی معین کرده است. اگر با این نمادها آشنایی کامل ندارید، این مقاله از بیست پیمنت را ازدست ندهید.

هرپول  وارز رایج درجهان، تاریخچه خاص به خود را دارد وارز هر هویت آن کشور نیز به حساب میاید. برخی از ارزهای جهانی مثل دلار و یورو با پشتوانه قوی اقتصادی توانسته بازار جهان را تسخیر کند. جالب است بدانید که اکثر مردم واژه پول با ارز را اشتباه میگیرند.

پول و ارز چه فرقی باهم دارند؟

پول چیزی است که پشتوانه قوی دارد و بین مردم به رسمیت شناخته میشود، مثل: طلا،نقره و گاها از طرف دولت ها به آن ارزش داده میشود: مثل چک

اما ارز نوعی از پول است که درمیان مردم رواج دارد و الزاما نباید پشتوانه ای داشته باشد. ارزهاییکه رایج مثل دلارو یورو نوعی از پول هستند.

از نقره تا دلار تسخیرکننده

دلار آمریکا جزو معتبر ترین ارزها دردنیا شناخته میشود و مبادلات بین المللی عموما با این ارز انجام میشود. ریشته نماد دلار را باید درکشور اسپانیا جستجو و پیدا کرد. زمانیکه سرزمین آمریکا پیداشد و جزوی از خاک اسپانیا بود، از سال 1785 میلادی به بعد باجنگ ها و کمشکش های فراوان، آمریکا به دنبال ایجاد ارز اختصاصی خود یعنی دلار افتاد.

درباره نماد دلار ($) روایت های مختلفی نقل شده است. طبق تحقیقات انجام شده، دلار از ریشه کلمه Peso است که به اختصار ps نوشته میشد وبعدها ازآن فقط حرف S به علاوه یک خط برروی آن که نشانگر حرف P است باقی ماند.

درباره نماد دلار که به جای یک خط، دوخط برروی آن آمده، در تاریخ این خط به عنوان نماد ایالات متحده آمریکا (us) بیان شده است.

تاریخچه نماد دلار

اسم دلارهم در مناطق مختلف به صورت های مختلفی تلفظ میشده که بیشتر برای نقره بوده است. احتمالا واژه دالر یا همان دلار ( (dollorتغییرکرده تالر یا یوآخیمزتالر است که نام منطقه ای در یوهم با معادن نقره مرغوب بودکه برای ضرب و تولید سکه طلا استفاده میکرند. امروز این منطقه بخشی از کشور جمهوری چک است.

یورو ؛ جوان ترین ارز متداول در جهان

یورو جزو جوان‌ترین ارزهای متداول جهانیست اما برخلاف جوان بودنش، زمان زیادی برای توافق و روی کارآمدن این ارز شد. یورو در2002 به عنوان ارز واحد کشورهای اتحادیه اروپا ازطرف بانک مرکزی اروپا شناخته شد.

ریشه  یورو بانماد(€) درواقع حرف یونانی اپسیلون است که در زبان انگلیسی معادل E و حرف اول اروپا (Europe) است. درباره دو خط روی این حرف هم باید گفت که نشان از پایداری و ثبات آن دارد.
 نماد ارزهای رایج

پوند بریتانیا : وزن یا تعادل !

درادامه بررسی تاریخچه نشانه های ارزی از بیست پیمنت هستیم وهم اکنون به پوند بریتانیا رسیدیم. بریتانیا زمانی جزو اتحادیه اروپا بود اما هم اکنون درحال جدایی است. اما واحد پولی پوند همچنان معتبر بوده و درحال استفاده است.

اگر بخواهیم بررسی عمیق تری از پوند داشته باشیم، این کلمه از «لیبرا» گرفته شده که درزبان لاتین  معنای وزن یا تعادل میدهد. بعدا از این ریشه «لیبرا پوندو» ساخته شد که به معنای وزن پوند بود. استفاده از کلمه لیبرا درکنار پوند منسوخ شده اما به عنوان نماد درکنار پوند به عنوان وزن پوند همچنان استفاده میشود.

علامت £ که نماد پوند است از آن الهام گرفته شد یا حرف اختصاری پوند واحد وزن مرجع در سیستم اوزان بریتانیایی lb که ارزش یک پوند معادل ۴۵۳٫۵ گرم نقره بوده است. پوند درزمان اکتشاف و استعمار جزو ارزهای رایج بوده و درتاریخچه بسیاری از کشورها دیده میشود.

ین ژاپن

سال ۱۸۷۱ دولت ژاپن، ین را به عنوان واحد پولی مرجع خود درنظر گرفت و این واحد پولی همانند دیگر پول ها ریشه در نقره دارد. معادل هر ین ژاپن برابر با ۲۴/۲۶ گرم نقره و ۱/۵ گرم طلا در نظر گرفته شدکه البته الان سکه‌های ین با آلومینیوم ساخته می‌شود. نام این واحد پولی در زبان ژاپنی بصورت «اِن» تلفظ می‌شود و به معنی شی گرد و دایره‌ای شکل است. حرف (Y) به خاطر تلفظ خارجی‌ها به صورت ین، تبدیل به نماد شد.

پول فرانک : برگرفته از شاه سوئیسی ها!

فرانک از سال ۱۷۹۸ در کشور سوئیس مرسوم شد اماتا سال ۱۸۴۸ که دولت فدرال مسئولیت ساخت و عرضه سکه‌ها را به صورت انحصاری در اختیار گرفت هیچ نظارت و تعهدی روی این واحد پولی نبود و سرانجام در سال ۱۸۵۰ فرانک واحد پول رسمی کشور سوئیس شد.

فرانک سالها واحد پول فرانسه بود اما هم اکنون واحد پول رسمی کشور سوئیس، بلژیک و چندین کشور آفریقایی است که به طور رسمی از آن استفاده میکنند. اما فرانک هر کشور با دیگری متفاوت است! برای مثال، فرانک CFI فقط در چند کشور آفریقایی مرسوم است و درکشورهای دیگر ارزش رسمی ندارد.

ریشه نام فرانک از عبارت (francorum rex) شاه فرانک‌ها معنی میدهد گرفته شده که روی سکه های فرانسوی ( زمانیکه پول رسمی فرانسه بود) گرفته شده است. از دید دیگر، ریشه کلمه فرانک از واژه فرانسوی (franc) به معنای آزادی نیز گرفته شده است.

 آشنایی با نمادهای ارزی جهان

کرون سوئد : تاج پادشاه

کرونا (Krona) درزبان سوئدی در اصل ریشه کلمه (crown) در انگلیسی هست که معنی تاج پادشاه یا مفهوم سلسله پادشاهی را میدهد. کرون از سال ۱۸۷۳ تا به اکنون به عنوان واحد پول رسمی در سوئد پذیرفته شده و نماد آن (Kr) است. کرون، ابتدا برپایه طلا بود اما بعدها از فلزات دیگر مثل قلع، آهن، نقره و مس هم برای آن استفاده شد.

دلار کانادا و استرالیا : رسمیتی بعد از شکست رویال!

دلار در استرالیا ازسال ۱۹۶۶ بعداز پوند به عنوان واحد پول رسمی این کشور شناخته شد. برای واحد پولی این کشور چندین اسم مختلف مانند boomer، kanga، roo و royal پیشنهاد گردید اما هیچکدام از سوی دولتمردان و سیاستگذاران تایید نشد، حتی رابرت منزیس، نخست وزیر استرالیا، قصد داشت آن را رویال بنامد اما موفق به انجام این کار نشد و دلار درکانادا به رسمیت شناخته شد.

نماد دلار کانادا

کانادا از واحد پول پوند خارج شد و دلار را به عنوان واحد رسمی انتخاب کرد. جالب است بدانید در سال ۱۸۴۱ هر پوند کانادا معادل ۴ دلار آمریکا بود. مناطق مختلف درکانادا از ارز محلی خودشان برای تبادلات استفاده میکردند تا درسال ۱۸۷۴ ، دولت مرکزی این کشور دلار را به عنوان ارز مرجع شناخت و برای اینکه دلار امریکا و دلار کانادا اشتباه نشود از نماد C$ استفاده می‌شود.

در این مقاله سعی شد تا به بررسی چند نمونه نماد ارزی پول های رایج در سراسر جهان پرداخته شود. ارزهای فیات ( یا همان ارزهای رایج کشورها) سابقه شکل گیری مختلفی دارند. شما سابقه شکل گیری کدام ارز و یا نمادی ارزی را میشناسید؟ منتظر نظرات شما هستیم.

استفاده از ویزا کارت، مستر کارت و کارت های بین المللی برای خرید های روزانه، رزرو، عقد قرار داد و یا اقامت خارج از ایران میتواند مفید باشد. به عنوان مثال با داشتن یک کارت بانکی بین المللی مثل مسترکارت میتوانید بدون نیاز به حمل پول نقد زیاد و جابجایی دردسر ساز آن، با داشتن یکی از گزینه های خوب در مسترکارت یا ویزاکارت سفر خوبی را تجربه کنید. جهت خرید مستر کارت و خرید ویزا کارت ، دریافت مشاوره رایگان، با کارشناسان واحد پشتیبانی 20 پیمنت در تماس باشید.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد