چقدر با آزمون های بین المللی آشنایی دارید؟

چقدر با آزمون های بین المللی آشنایی دارید؟

توسط : تیم محتوا
4,724

برای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور( معمولا انگلیسی زبان) یا حتی مهاجرت و اقامت در این کشورها لازم است قبل از ورود، چند آزمون را پشت سر بگذارید و بعد از تایید شدن در این آزمون ها به ادامه مراحل بپردازید. درادامه همراه با 20پیمنت باشید تا مهم ترین آزمون های بین المللی را باهم بررسی کنیم.

چند نوع آزمون هست که مهمترین آنها به پنج دسته زیر تقسیم میشن:

یک: آزمون تافل (TOEFL)

"Test of English as a Foreign Language" (آزمون انگلیسی به عنوان زبان بیگانه )

این آزمون از «معتبرترین» آزمون های سراسر جهان است که برای سنجیدن توانایی افراد در زمینه برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در سطح دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی برگزار میشود.هزینه این آزمون 225 دلار است. و در چند مرکز در کشور از جمله اصفهان ،تهران ،شیراز ،آمل ،ارومیه و... برگزار میشود. نمره قبولی در این ازمون از ۷۵ تا ۹۰ از ۱۲۰است ،بدیهی است که هرچه نمره به ۱۲۰ نزدیکتر باشد احتمال قبولی بالا تر است.

این آزمون به دو صورت PBT (فرم کاغذی آزمون) که این نحوه برگزاری درحال از بین رفتن است  و iBT(فرم اینترنتی)که از سال ۲۰۰۵ آغاز به کار کرد، برگزار می شود. زمان کل آزمون تافل ۴ ساعت است و هر کدام از بخش های زیر یک ساعت زمان دارند و هیچ الزامی برای ترتیب پاسخگویی به سوالات نیست.

الف)Reading Comprehension (مهارت خواندن)

در این بخش با ۳الی ۵ متن،حدودا ۷۰۰کلمه ای ،روبرو میشوید که موضاعات مختلفی دارند.با خواندن این متن ها باید به حدود ۱۴ سوال درباره ی جزئیات متن ،جایگذاری کلمات،برداشت از متن و... پاسخ دهید.

مهارتهای لازمه برای پاسخگویی به این گونه سوالات شامل خلاصه نویسی و فهمیدن سریع موضوع متن و ... است.

ب)Listening Comprehension  (مهارت شنیداری)

این بخش ۲مکالمه روزانه و ۴ سخرانی با موضوعات متفاوت با زمان حدودا ٣الی۵ دقیقه را شامل میشود.

که بعد شنیدن این گفتگوها باید به سوالات پاسخ دهید.

ج)Speaking Comprehension (مهارت گفتاری)

این بخش از آزمون تشکیل شده از، دوبخش انشا و ۴ بخش که شامل مجموعه ای از Listening، Reading، Speaking است. در این بخش شما باید در عرض یک دقیقه خلاصه از متن هایی که خواندید یا شنیده اید را بیان کنید. ملاک این آزمون دقیق و واضح بودن جملات و دارای تحلیل جزئی جملات است.

د)Writing Comprehension (مهارت نوشتاری)

در بخش انتهایی آزمون تافل،بخش مهارت های نوشتاری است که شما باید یک متن درباره موضوعی که در اختیارتان میگذارند بنویسید و در ادامه هم ایده خود را درباره ی متنی که میخوانید یا میشنوید،بنویسید.

اعتبار مدرک تافل ۴ساله است و شما در طول سال بارها میتوانید این آزمون را شرکت کنید البته با فاصله زمانی ۱۴ روزه.قبول شدن در این آزمون کار سختی نیست و آمار قبولی بالایی دارد.

دو: آزمون GRE(Graduate Record Examination)

این آزمون برای گرفتن پذیرش از برخی دانشگاه های آمریکا و دانشگاه های انگلیسی زبان در سراسر جهان الزامی است.هزینه این آزمون برابر با 205 دلار آمریکا می‌باشد و در صورتی که بخواهید از یک هفته تا چهار روز مانده به آزمون ثبت نام کنید، هزینه ی آن 230 دلار خواهد بود.

 با توجه به سخت بودن آزمون، دانشگاه ها انتظار کسب حداقل ۵۰ درصد نمره در هر skill،را از متقاضی ها دارند.این آزمون در کشور ما هم در مراکز مشخص به صورت هفتگی برگزار میگردد.

آزمونGRE تشکیل شده از ۳ بخش کلی:

الف)Verbal Reasoning (استدلال کلامی)

 که شامل پرسش‌های مرتبط با واژگان و درک مطلب است.  در این بخش شما از تجزیه و تحلیل مطالب نوشتاری و ترکیب حاصل از آن و همچنین روابط بین اجزای جمله و تشخیص روابط میان کلمات در یک متن تخصصی میتوانید ۱۳۰ تا ۱۷۰ نمره به دست  آورید. تعداد سوالات  در این بخش۲۰ سوال است و مدت زمان پاسخگویی به آن 30 دقیقه می‌باشد.

ب)Quantitative Reasoning (استدلال کمی)

در این بخش شما پرسش‌های ریاضی و مهارت‌های محاسباتی اولیه را باید پاسخ دهید. تعداد 20 سوال در این بخش وجود دارد و زمان پاسخگویی به این سوالات 35 دقیقه می‌باشد. که با پاسخ به آنها 130 تا 170 نمره نیز می‌توانید کسب کنید.

ج)Analytical Writing (نوشتار تحلیلی)

 این دسته از سوالات شامل دو بخش Issue Task (نوشتن یک انشا درباره موضوعی که به داوطلب داده می‌‌شود) و Argument Task (نوشتن یک تحلیل به روش استنتاجی از متنی که به داوطلب داده می‌شود) می‌باشد. نمرات این بخش ما بین 0 تا 6 می‌باشد.

این آزمون از جهاتی هم دارای فوایدی از قبیل زیر است:

۱- تمام مطالب ریاضی که در دبیرستان با آن آشنا شدید برای شما مرور می شود.

۲- معادل انگلیسی تمام قواعد ریاضی، فرمول ها، شیوه های حل مساله، اسامی اشکال ریاضی و امثالهم را فرا خواهید گرفت که احتمالا در ادامه تحصیل با آن در متون علمی رو به رو خواهید شد.

۳- هزاران کلمه انگلیسی پر کاربرد در متون آکادمیک را در طول فرآیند آمادگی برای آزمون یاد خواهید گرفت.

۴- شیوه های درک مطلب و تحلیل منطقی را فراخواهید گرفت و این قضیه، تاثیر زیادی در درک مطلب حرفه ای و سریع شما در دوران تحصیل خواهد داشت.

۵- شیوه های مقاله نویسی عمومی را از ساختار، فرم، شیوه پرداخت به موضوع و نتیجه گیری منطقی، یاد می گیرید.

۶- شیوه های مقاله نویسی تحلیلی و انتقادی را که در بخش دوم آزمون مطرح می شود، فرا خواهید گرفت و این مساله برای رشد فکری و قدرت مقاله نویسی شما در کورس های دانشگاهی، موثر خواهد بود.
نکته قابل توجه در رابطه با آزمون GRE این است که، نمره قبولی یا ردی ندارد. هر کس به اندازه دانش خود می تواند نمره ای در آزمون کسب کند. دانشگاه های مختلف دنیا نیز بر اساس معیار های خود در پذیرش دانشجوی ارشد و دکترا، نمراتی تعیین می کنند که با هم، متفاوت است.

 
 

سه: آزمون USMLE (USMLE و یاUnited States Medical Licensing Examination)

این آزمون برای پزشک هایی است که میخواهند برای ادامه تحصیل و یا طبابت به آمریکا بروند و باید از FSMB تاییدیه بگیرند و نمره قبولی کسب کنند. اتحادیه فدراسیون انجمن پزشکی آمریکا FSMB و هیئت ملی بازرسان پزشکی آمریکا NBME برگزاری این آزمون را برعهده دارند.

 توانایی پزشکان در استفاده از دانش، مفاهیم و اصول مهارت های بیمار محور که برای مراقبت موثر و مطمئن بیمار لازم است،مورد ارزیابی قرار میگیرد.این سنجش دارای ۳ مرحله است هزینه ها، برای مرحله یک و دو 865 دلار و برای مرحله سه 1,505 دلار است اما این آزمون دارای هزینه های جانبی دیگری نظیر Application for ECFMG و Extension of Eligibility Period و … است.

مراحل این آزمون:

مرحله اول به صورت آنلاین است و سوالات به صورت چندگزینه‌ای و در هفت بخش طراحی شده‌اند. ۸ ساعت زمان برای آزمون در نظر گرفته شده که  برای پاسخ به هر بخش یک ساعت زمان در نظر گرفته شده است هر بخش دارای ۴۶ سوال است که در مجموع ۳۲۲ سوال را شامل می‌شود. در صورتی که شرکت‌کننده‌ای با کسب حداقل امتیاز ۱۹۲ بتواند با موفقیت این آزمون را بگذراند، مجاز به تکرار آزمون برای کسب امتیاز بهتر نیست.

در این مرحله به سنجش اصول علمی پایه مثل آناتومی، علوم رفتاری، بیوشیمی، میکروبیولوژی، پاتولوژی، فارماکولوژی و فیزیولوژی پرداخته ‌میشود.

 درصد موفقیت در این سنجش ۸۵ درصد است و بیشتر شرکت‌کنندگان این آزمون را با موفقیت می‌گذرانند. در صورتی که شرکت‌کننده‌ای در این آزمون رد شود، می‌تواند در یک بازه‌ی ۱۲ ماهه حداکثر سه بار دیگر امتحان بدهد.

در مرحله دوم هم این آزمون به صورت چند گزینه‌ای و آنلاین برگزار می‌شود. طول مدت آزمون ۹ ساعت و در یک روز می‌باشد. محتوای آزمون شامل دو بخش اولیه «وظایف پزشکی» و «طبقه‌بندی بیماری‌ها» است.

تقریبا ۳۵۰ سوال در ۸ قسمت طراحی شده و به هر قسمت ۱ ساعت زمان اختصاص داده می‌شود. مثل مرحله‌ی اول، یک استراحت ۴۵ دقیقه‌ای برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده‌است که می‌توانید با شرکت نکردن در بخش آموزشی اولیه، این زمان را به ۶۰ دقیقه برسانید. هزینه این آزمون ۵۹۰ دلار و حداقل امتیاز برای قبولی در آن ۲۲۰ امتیاز می‌باشد.

در ادامه مرحله دوم توانایی شرکت‌کننده در ثبت تاریخچه پزشکی، جمع‌آوری اطلاعات از بیمار، انجام آزمایشات فیزیکی و در میان گذاشتن یافته‌ها با بیماران و همکاران، به زبان انگلیسی سنجیده می‌شود.در این دوره ی هشت ساعته، فرد باید به ۱۲ بیمار سرکشی کند.
 

 

سیستم امتیازدهی در این بخش به صورت «گذرانده و مردود» بوده و شرکت‌کنندگان باید سه مرحله‌ی «مهارت در صحبت به زبان انگلیسی و انتقال مفاهیم به بیمار»‌، «عملکرد یکپارچه در مواجهه با بیمار» و «مهارت‌های ارتباطی و میان فردی» را بگذرانند.

 مرحله سوم از آزمون USMLE یک آزمون دو روزه است که به صورت آنلاین برگزار می‌شود. که در روز اول ارزیابی دانش پزشکی و علمی لازم برای ارائه‌ی مراقبت‌های موثر دارد. آزمون روز اول ۷ ساعت طول می‌کشد که دانشجو باید طی آن به ۲۶۰ سوال چند گزینه‌ای که به ۶ بخش تقسیم شده‌اند پاسخ دهد. هر بخش ۴۳ یا ۴۴ سوال دارد و ۶۰ دقیقه برای پاسخ به آن در نظر گرفته شده‌است.

محتوای آزمون شامل ارزیابی دانش تشخیص و مدیریت بیماری، حفظ سلامت و غربالگری و تصمیمات پزشکی است.

در بخش دوم، ابتدا ۷ دقیقه آموزش اجباری در مورد نحوه کار با سیستم کامپیوتری برای بررسی کیس‌های شبیه‌سازی شده داده می‌شود و بعد از آن، شرکت‌کنندگان با ۱۳ کیس شبیه‌سازی شده سنجیده می‌شوند. رسیدگی و تکمیل هر مورد ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

حداقل امتیاز لازم برای گذراندن مرحله سوم ۱۹۶ امتیاز است. برای ثبت‌نام در این دوره‌ از آزمون باید ۸۳۰ دلار پرداخت کنید. به یاد داشته باشید که مراحل اول و دوم آزمون را می‌توانید در مراکز درمانی تایید شده توسط آمریکا در کشورهای امارات، قطر و ترکیه بگذرانید. اما آزمون مرحله‌ی سوم صرفا در ایالات متحده برگزار خواهد شد. شرکت‌کنندگان می‌توانند ۶ ماه زودتر برای آزمون وقت بگیرند.

چهار:آزمون  CFA (Chartered Financial Analyst) (تحلیل گری خبره مالی)

این آزمون از قوی ترین آزمونها برای سنجیدن فعالان حرفه ای بازار سرمایه، در حیطه مدیریت مالی و سرمایه گذاری است و مدرک آن جز مهمترین و معتبرترین مدارک است.

قبل از هر چیزی باید بدانید که این آزمون دارای پیش نیازهایی است که علاوه بر پاسپورت یکی از مدارک زیر را هم ارائه بدهید :

- حداقل ۴ سال (۴۸) ماه (تجربه کاری قابل اثبات) یا ترکیبی از تحصیلات و سابقه کاری که توسط موسسه CFA قابل قبول باشد داشته باشید. نیازی نیست که این سابقه کار حتما در زمینه سرمایه گذاری باشد.

- مدرک کارشناسی یا معادل آن، البته در مرحله اول آزمون میتوانید در صورتی که در ترم های آخر کارشناسی در حال تحصیل هستید برای شرکت در آزمون ثبت نام کنید اما برای مراحل ۲ و ۳ باید حتما تحصیلات خود را تمام کرده باشید.

- ترکیبی از سابقه کار تمام وقت و مدرک دانشگاهی که مجموعا ۴ سال تمام باشد.

بعد از ارائه این مدارک شما میتوانید در سه مرحله آزمون شرکت کنید.

کارشناسان 20پیمنت، به صورت شبانه روزی درخدمت شما عزیزان برای پاسخگویی به سوالات شما هستند. برای خدمات مهاجرت و تحصیل در یکی از دانشگاه های معتبر جهانی، میتوانید با کارشناسان مربوطه در 20پیمنت در ارتباط باشید. با استفاده از خدمات پرداخت ویزا کارت به راحتی می‌توانید کلیه پرداخت‌ها یا رزرو آنلاین هتل‌ها و پرداخت هزینه‌ها را کاهش دهید. رزرو آنلاین پرواز و ارسال و دریافت پول از خارج از کشور از دیگر خدماتی است که برای مهاجران و مسافران عزیز فراهم شده است. برای اطلاعات بیشتر، از طریق تماس باما درارتباط باشید.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد