چقدر با ارز دیجیتال آشنایی دارید؟

چقدر با ارز دیجیتال آشنایی دارید؟

توسط : تیم ارز دیجیتال
5,261

امروزه در فضای مجازی واژه ارز دیجیتال یا ارز رمزپایه را بسیار دیده ایم و برایمان سوال پیش آمده که ارز دیجیتال چیست؟ تفاوت اصلی ارز دیجیتال با پول معمولی چیست؟چگونه میشود خریدی داشته باشیم که وابسته به تحریم نباشد و به راحتی بتوانیم از فروشگاه های دیجیتال معتبر مانند آمازون خرید کنیم؟ چگونه میشود بدون آنکه بخوایم پول خود را تبدیل کنیم آن را انتقال دهیم؟؟

در ادامه همراه با 20پیمنت باشید تا این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال cryptocurrency یا ارز رمز پایه در واقع نوعی پول الکتریکی به صورت رمزنگاری شده است که تحت شبکه بلاک چین توسعه پیدا کرده است و از طریق اینترنت از شخصی به شخص دیگر بدون حضور واسطه قابل انتقال است. در حال حاضر ۹۰۰۰ ارز دیجیتالی وجود دارد. این ارزهای دیجیتالی به صورت کدهای صفر و یک می باشد که غیر قابل هک و پیگیری می باشند و از امنیت بالایی برخوردار هستند.

ارزهای دیجیتالی یا ارز رمز پایه از فناوری غیر متمرکز استفاده می کنند یعنی افراد بدون نیاز به ثبت نام یا مدارک خاص یا استفاده از بانک ها یا سازمان ها میتوانند روی پایگاه داده که به بلاک چین معروف است پرداختی امن و ذخیره پول را تجربه کنند.

بیشتر واحد اصلی ارز دیجیتال توسط یک فرایند به نام استخراج یا ماین تولید می شوند.

ارزهای دیجیتال به دلیل امنیت بالا و ناشناس بودن و همچنین حذف واسطه از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

ارزهای دیجیتالی چون غیر متمرکز یا مستقل هستند پس کسی مالک آنها نیست و کسی نمی تواند آنها را متوقف یا هک کند. همه افراد میتوانند با استفاده از سخت افزارهای مناسب فرآیند استخراج را انجام دهند.

تفاوت های ارز دیجیتال با پول معمولی

تفاوت های ارزهای دیجیتال با پول معمولی

۱- نقل و انتقال ارزهای دیجیتال بین دو نفر انجام می شود و واسطه ها حذف می شوند. شما فرض کنید بخواهید پول معمولی را برای شخصی انتقال دهید. برای این کار لازم است شما در بانکی حساب داشته باشید تا بتوانید از طریق آن بانک واریز را انجام دهید و بانک بر روی تراکنش ها نظارت دارد. ولی ارزهای دیجیتالی اینگونه نیست. ارزهای دیجیتالی روی شبکه بلاک چین حضور دارند و آنجا تایید می شوند.

پیشنهاد مطالعه: رمز ارز لیبرا فیسبوک چیست؟

۲- اگر در هنگام خرید یا تراکنش پول های معمولی پشیمان شوید یا مشکلی رخ دهد امکان پیگیری یا کنسل کردن خرید وجود دارد اما در ارزهای دیجیتال این امکان وجود ندارد و در صورتی که تراکنشی انجام شود دیگر امکان لغو یا برگشت ارز وجود ندارد.

۳- کارمزد تراکنش ارزهای دیجیتال بسیار پایین و حتی میتوان گفت صفر است ولی پول های معمولی با درصدی کارمزد، تراکنش انجام می شود. همچنین سرعت انتقال ارز دیجیتال بسیار بیشتر از پول معمولی است که مهمترین مزایای ارز دیجیتال به حساب می آید.

۴- هویت کاربر در تراکنش ارز دیجیتال حفظ می شود ولی در تراکنش پول های معمولی هویت کاربر احراز می شود.

 ارز های دیجیتال معروف
ارزهای دیجیتالی معروف

۱- بیت کوین: اولین ارز دیجیتالی معروف بیت کوین است که در سال ۲۰۰۹ میلادی توسط ساتوشی ناکاماتو ایجاد شد این فرد هم اکنون صاحب یک میلیون بیت کویین می باشد که با احتساب قیمت کنونی این ارز ، وی دارای 8 میلیارد سرمایه می باشد. بیت کویین اکنون معروفترین و محبوب ترین ارز دیجیتالی است. بیت کوین در واقع یک کد منحصر به فرد در دفترچه آنلاین جهانی است که به نام فرد ثبت می شود و قابل معامله است.ارزش کنونی بیت کوین در بازار جهانی بیشتر از ۷۰ میلیارد دلار است. این ارز دیجیتالی به صورت غیر متمرکز و کاربر به کاربر در حال فعالیت می باشد ، همچنین به صورت محدود تولید شده و برای همیشه بر این مقدار 21 میلیون باقی می ماند. این ارز توسط هیچ ارگان یا نهاد دولتی اداره نمیشود و همین باعث شده است که هیچ موقع توسط دولت کنترل نشود و تحریم ها بر آنها تاثیری نداشته باشد.

۲- اتریوم: در سال ۲۰۱۵ میلادی اتریوم ساخته شد.اتریوم یک فناوری جدا و ازاد می باشد که بلاک چین مخصوص به خود را دارد و مبتنی بر این فناوری پایه گذاری شده است و روی پایگاه داده خود فعالیت می کند به همین دلیل لقب بلاک چین دوم را به آن داده اند و قراردادهای هوشمند مستقل یا غیر متمرکز روی آن انجام می شود. حدود ۹۰ درصد توکن هایی که وجود دارند روی پایگاه داده اتریوم فعالیت می کنند. اتریوم به منظور عدم نیاز و وابستگی مردم به بانک ها و یا هر شرکت و نهاد دیگری ، ایجاد شد و در تحقق این هدف هم بسیار موفق بود. استفاده از اتریوم باعث می شود احتمال تقلب و جعل و... به صفر برسد.

تفاوت های بیت کوین و اتریم

این دو ارز دیجیتال دارای شباهت های زیاد و متداولی که در اکثر پول های دیجیتال رایج می باشد ، نظیر استفاده از آنها برای معامله ، استفاده به عنوان روش پرداخت و... می باشند. اما تفاوت ها زیادی نیز دارند. به طور مثال هنوز سقفی برای تعداد اتریوم مشخص نشده ، اما با کنترل تولید آن ، جلوی تورم آن را می گیرند. در مورد سرعت و هزینه تراکنش ها هم می بایست بگوییم که این ارز ، علاوه بر سرعت بالاتر ، دارای کارمزد خیلی کمتر نسبت به بیت کوین می باشد. محبوبیت بالای بیت کوین دلیلی بر بهتر بودن آن نیست و فقط همه گیر تر است. به طور کلی نمی توانیم تعیین کنیم که کدام ارز دیجیتالی بهتر است چرا که هرکدام ویژگی های منحصر به فرد و متمایز خود را دارند ، اما شما می توانید با توجه به نوع استفاده و نیازتان دست به انتخاب بزنید.

۳- ریپل (XRP): در سال ۲۰۱۲ میلادی ریپل با هدف ظرفیت تراکنش بالا عرضه شد و در چند هفته اخیر ارزش آن به بیش از ۹۱ میلیارد دلار رسید. طبق گزارشات منتشر شده پنج بانک بزرگ اروپایی از ریپل پشتیبانی می کنند و همین باعث شده است که ارزش ریپل افزایش چشمگیری داشته باشد. ارز ریپل در سال ۲۰۱۷ به سرعت رشد کرد و حتی جای اتریوم که دومین ارز بزرگ از نظر ارزش بازار جهانی است را گرفت اما بعداز مدتی افت شدیدی پیدا کرد و به رتبه سوم رسید. ریپل به ظاهر رقیب بیت کوین است اما اینگونه نیست. ریپل همانطور که ابتدا گفته شد با هدف ظرفیت تراکنش بالا ایجاد شد و یک شبکه متمرکز است که بانک ها برای انتقال پول از آن استفاده می کنند. نحوه انتقال پول در شبکه ریپل به این صورت است که ابتدا به توکن ریپل تبدیل میشود و زمانی که انتقال صورت گرفت مجددا به پول تبدیل میشود.

۴- لایت کوین (Lite coin) : لایت کوین یاLTC یکی دیگر از ارزهای دیجیتال رایج در بازار جهانی است که در سال ۲۰۱۱ با تغییر روی پلتفرم بیت کوین ایجاد شد. لایت کوین هم مانند بیت کوین از فضای تجاری P2P یا همتا به همتا استفاده می کند. از تغییرات مشهود لایت کوین می توان به سرعت بالا در تراکنش ها و استخراج راحتتر اشاره کرد. طبق پیش بینی های انجام شده لایت کوین در سال ۲۰۱۸ از پتانسیل خوبی برای گسترش برخوردار است.

۵- مونرو: مونرو را میتوان به عنوان ارز دیجیتال خصوصی معرفی کرد. مونرو در سال ۲۰۱۴ برای استخراج دردسترس قرار گرفت و مانند بیت کوین و اتریوم غیر قابل ردیابی است و از رمز نگاری مخصوصی برای غیرقابل ردیابی بودن تراکنش ها و معاملات استفاده می کند و همین ویژگی باعث شده است که طبق نظر کارشناسان از محبوبیت بالایی در سال ۲۰۱۸ برخوردار شود. این ارز مانند بیت کوین قابل استخراج می باشد. شمای کلی آینده ایی که مونرو از آن صحبت می کند بر سه پایه امنیت ، تمرکز زدایی و حریم شخصی بنا نهاده شده است. این پروژه توسط یک تیم هفت نفره کنترل می شود که هویت دو نفر از آنها مشخص می باشد.

۶- نئو (NEO) : نئو یک ارز دیجیتالی چینی است و شبکه آن شبیه به ارز دیجیتالی اتریوم است و طبق رشد ۸۳ درصدی که داشته است توانسته در سال ۲۰۱۷ بدرخشد و طبق نظر کارشناسان این حوزه، ارز دیجیتالی نئو در سال ۲۰۱۸ میلادی می تواند یکی از معتبرترین و با ارزش ترین ارز دیجیتالی در جهان باشد. به این ارز اتریوم چینی هم گفته می شود اما کاملا شبیه به اتریوم نیست و تفاوت هایی نیز دارد. شرکت سازنده نئو با کمک یک بنیاد غیرانتفاعی و با هدف ایجاد یک شبکه هوشمند توسط نئو ، دست به تولید این ارز زد و در سال 2014 ادامه توسعه این ارز به شرکت OnChain سپرده شد. همانطور که اشاره کردیم قصد نئو ایجاد یک اقتصاد هوشمند در سرتاسر دنیا دارد ، که تمامی مسائل مرتبط به اقتصاد را پوشش می دهد. از سه رکن اصلی این هدف می توان به 
•    قرار داد هوشمند
•    اموال دیجیتال
•    هویت دیجیتال
اشاره کرد.

نئو یک ارز دیجیتالی چینی است و شبکه آن شبیه به ارز دیجیتالی اتریوم است و طبق رشد ۸۳ دصدی که داشته است توانسته در سال ۲۰۱۷ بدرخشد و طبق نظر کارشناسان این حوزه، ارز دیجیتالی نئو در سال ۲۰۱۸ میلادی می تواند یکی از معتبرترین و با ارزش ترین ارز دیجیتالی در جهان باشد.

۷- بیت کوین کش (BCH) : درسال ۲۰۱۷ میلادی دسته ای از استخراج کنندگان ارزدیجیتال از بیت کوین ناامید شدند و به امید اینکه بیت کوین کش رشد و گسترش بهتری نسبت به بیت کوین دارد فورک* FORK را ایجاد کردند.

* فورک: فورک یعنی انشعاب جدید از یک ارز به ارز دیگر

بیت کوین کش با وجود نوظهور بودن توانسته است که بین ۱۰ ارز برتر خود را نگه دارد. اما از لحاظ استفاده و استخراج و همچنین ارزش جهانی توانسته است محبوبیت بیت کوین را کسب کند. بیت کوین کش هم مانند بیت کوین همتا به همتا یا P2P است و به افراد اجازه می دهد تا مقدار بیشتری ارزدیجیتال در معاملات روزمره خود استفاده کنند و طبق پتانسیل بالایی که بیت کوین کش جهت ورود به فضای B2B را دارد، کمپانی مسترکارت قرار است یک فضای ذخیره جداگانه برای بیت کوین کش بوجود آورد.

۸- استلار(XLM): این ارز در سال 2014 به تولید رسید و با پس از چند سال به موفقیت ها و رشد های چشمگیری دست یافت ، از این ارز می توان به عنوان یکی دیگر از ارزهای موفق در سال ۲۰۱۷ استلار است که توانسته است بیش از ۲۹۰۰۰ درصد رشد داشته باشد ، یاد کرد. استلار در رقابت با ریپل توسط Jed Mccoleb و Jouce Kim بوجود آمد. استلار مانند ریپل برای سرعت بخشیدن به نقل و انتقال پول بین مرزها است و تنها تفاوتی که با ریپل دارد و می توان از مهمترین تفاوت به آن اشاره کرد اوپن سورس بودن استلار است. هم چنین هدف دیگر استلار تسهیل پرداخت های فرد به فرد و بدون واسطه می باشد که البته این هدف مقصد اکثر ارز های دیجیتال می باشد. این ارز هم به مانند دیگر ارزها دارای سرعت بالا در انجام تراکنش ها و کارمزد کم می باشد و همچنین به بررسی ارتباط شبکه بین بانکی نیز می پردازد. قیمت استلار در چند ماه اخیر دچار سیر صعودی شدیدی شده است به گونه ایی که اگر شما در یک سال پیش 100 دلار استلار خریداری می کردید ، امروز در حدود 35 هزار دلار سرمایه داشتید. البته این سیر صعودی هنوز ادامه دارد و این سرمایه چندین و چند برابر خواهد شد.

۹- کاردانو (Cardano) : کاردانو یکی دیگر از ارزهای دیجیتالی رمزپایه است که بر روی شبکه بلاک چین فعالیت میکند. کاردانو مدیرعامل سابق اتریوم اقای چارلز هانکینسون در هنگ کنگ ایجاد شد و توانست به سرعت رشد کند و جزء ۱۰ ارز دیجیتال پرطرفدار و محبوب قرار بگیرد. از نمونه مواردی که باعث محبوبیت و رشد سریع این ارز شد می توان به امکان انتقال سریع و امنیت بالای شبکه اشاره کرد. کاردانو هم به مانند اتریوم بر روی پلتفرم بلاک چین پایه گذاری شده است ، اما با کمک معیاری لایه لایه از امنیت بیشتری برخوردار می باشد. بر خلاف ارزهای دیگر ، قصد کاردانو اصلاح کامل پایه های اقتصادی را ندارد و فقط قصدش ایجاد بهبود و هوشمند کردن برنامه های مالی می باشد. طبق نظر کارشناسان این حوزه ، اگر کاردانو (ADA) در سال ۲۰۱۸ با همین سرعت رشد کند می تواند به یک ارز دیجیتال گران قیمت تبدیل شود‌.

۱۰- آیوتا (IOTA): آیوتا هم مانند سایر ارزهای دیجیتالی است با این تفاوت که با بهره گیری از یک شبکه متفاوت توانسته است در بین ۱۰ ارزدیجیتالی محبوب قرار بگیرد. در این شبکه متفاوت هیچ گونه بلوکی وجود ندارد و همین موضوع باعث شده است که ارز دیجیتال آیوتا را به عنوان اولین ارز رمز پایه بدون بلاک چین بشناسند. تراکنش های انجام شده با این ارز بسیار سریع انجام می شود ، همچنین در مورد کارمزد هم باید بگوییم کاملا ناچیز و نزدیک به صفر است. به طور کلی تمرکز این ارز بر روی پرداخت ها می باشد چرا که دارای یک سیستم ضد هک و مقابله با حملات کامپیوتری می باشد. در مرحله بعد ، قصد اتصال این سیستم را سیستم اینترنت اشیا دارند. با این وجود اکثر لوازم پیرامونمان را می توانیم فقط با یک تاچ کنترل کنیم. در آیوتا هیچ استخراجی انجام نمی شود.

آینده ارز های دیجیتال

آینده ارز های دیجیتال

همانطور که گفتیم هدف تولید ارز های دیجیتال ، کاهش جعل و تقلب و افزایش هرچه بیشتر امنیت کاربران و ارزها و حذف مشکلات رایج در پول معمولی می باشد ، از این رو رفته رفته افراد و شرکت ها و... های زیادی رو به پرداخت از طریق ارز های دیجیتال گام بر می دارند. ارزهای دیجیتال طی ده سالی که پا به عرصه گذاشته اند و از زمان ورود روز به روز محبوب و محبوبتر می شوند و این مسئله تا جایی پیش می رود که این ارزها فراگیر شوند.

اما این محبوبیت در سال 2018 کار دست این ارزها داد و باعث شد شیب نمودار صعودی شان کمی کمتر شود ، البته این جریان در سال بعد یعنی سال 2019 رفع شد و این ارزها دوباره به دوران اوج خود بازگشتند. این بازگشت پر قدرت به سمت قله باعث شده که ذهنیت اکثر مردم و شرکت ها نسبت به آینده ارزهای دیجیتال کاملا مثبت شود و سرمایه گذاری بر روی این ارزها را سرمایه گذاری ایی پر سود می دانند ، همین امر سبب شده تا خیل عظیمی از سرمایه به سمت این بازار روانه شود و این سرمایه عظیم سبب رشد بیش از پیش ارزش این بازار و افزایش اطمینان مردم به این بازار شده است.

در این مقاله قصد داشتیم تا شما را بیشتر با ارزدیجیتال آشنا کنیم.

کارشناسان 20 پیمنت، به صورت شبانه روزی درخدمت شما عزیزان برای پاسخگویی به سوالات شما هستند. با استفاده از خدمات پرداخت ویزا کارت به راحتی می‌توانید کلیه پرداخت‌ها یا رزرو آنلاین هتل‌ها و پرداخت هزینه‌ها را کاهش دهید. رزرو آنلاین پرواز و ارسال و دریافت پول از خارج از کشور از دیگر خدماتی است که برای مهاجران و مسافران عزیز فراهم شده است. برای اطلاعات بیشتر، از طریق تماس باما درارتباط باشید.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد