سوئیفت چیست و چه کاربردی دارد؟

سوئیفت چیست و چه کاربردی دارد؟

توسط : تیم محتوا
48,760


اگر پیگیر اخبار اقتصادی و بانکی کشور باشید حتما اسم سوئیفت و تاثیر تحریم‌های آن بر ایران و روند مبادلات خارجی کشور را بارها شنیده اید. در این مقاله قصد داریم با سوئیفت بیشتر آشنا شویم. پس در ادامه همراه با 20 پیمنت باشید.

اکنون درعصری هستیم که پیشرفت فناوری سرعت بالایی دارد و تمامی علوم و فنون در هرلحظه به روز می شوند. در این میان صنعت بانک داری نیز همسو با این پیشرفت ها عمل می نماید و با بهره گیری از فناوری رایانه ای و مخابراتی، تغییرات موثری را در این صنعت ایجاد نموده است. بسیاری از این فناوری ها دور از ذهن می نمود. لازم بذکراست این حرکت پویا و رو به جلو بوده و به نظر نمی رسد پایان و توقفی داشته باشد.
و البته کسانی که همسو با این حرکات سریع صنعت بانک داری نبوده و آینده نگری نکنند، به زودی دچار مسائل بسیاری خواهند بود. با گسترش هر لحظه تجارت در دنیا و حضور بانک ها به عنوان ابزاری برای این امر و مسئولیت ایجاد خدمات و تسهیلات مناسب تجار و سرعت بخشیدن هرچه بیشتر این مبادلات تجاری توسط بانک ها، سوئیفت به عنوان وسیله ای کارآمد و مفید قادراست پاسخگوی نیازهای بازار جهانی باشد و در مقایسه با سایر ابزارها انتخاب مناسبی است.

پیش بینی اولیه سوئیفت این بود که برای هرروز حدود سیصد هزار ارسال پیام صورت پذیرد. اکنون پس از گذشت سالها این تعداد با سرعت زیادی افزایش یافته است. 
سوئیفت که با کلمات اختصاری SWIFT شناخته می شود، در واقع مخفف Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication یا جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است که این سیستم پس از اتمام جنگ جهانی دوم به سرعت شروع به رشد و شکوفایی کرد.

پس از جنگ جهانی دوم نیاز به چنین سیستم صدور حواله بین بانکی استاندارد شدیدا احساس می‌شد و در اوایل دهه ۱۹۶۰ نمایندگان بانک‌های بزرگ اروپایی و آمریکایی تصمیم گرفتند تا با روشی نوین تبادل پیام‌های بین بانکی را به صورتی طرح‌ریزی کنند که اتوماسیون سیستم بانکی بین‌المللی را به همراه داشته باشد.

پس از چهار سال و انجام کارهای قانونی و راه اندازی سوئیفت، سرانجام در سال 1971 با عضویت پانصد و هجده بانک رسما فعالیتش را آغاز کرد. 

پس از برنامه‌ریزی‌های فراوانی که انجام شد، سوئیفت در ۱۹۷۳ میلادی طی یک تفاهم‌نامه بین ۲۳۹ بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی در شهر بروکسل تاسیس شد. هدف از راه‌اندازی سوئیفت جایگزینی روش‌های ارتباطی غیر استاندارد در سطح بین‌المللی با یک روش استاندارد جهانی بود. البته این سیستم در همان سال آغاز به کار نکرد و پس از چند سال در ۱۹۷۷ میلادی با عضویت ۵۱۸ بانک از ۲۲ کشور با ارسال پنج هزار پیام در اولین روز راه‌اندازی شد.

سوئیفت مؤسسه غیر انتفاعی و یا تعاونی است که مالکیت آن تعلق به اعضایش که بانک ها هستند، دارد. این سازمان توسط اعضایش کنترل می گردد و جهت ایجاد هدفهای به اشتراک گذاشته شده همین اعضا بوجود آمده است. طبیعی است اعضا با پرداخت حقو عضویت های خود و هزینه های مربوط به تراکنش پیام ها، این سازمان را تغذیه می کنند. مدیریت این سیستم نیز به عهده اعضا می باشد. 
انتخاب اعضای هیات مدیره سوئیفت که شامل بیست و پنج نفر است، بر اساس ماده 14 اساسنامه این شبکه، بانک هایی که عضو هستند انتخاب می نمایند. این استثنا هم وجود دارد که بانک های دارای بیش از یک و نیم درصد سهام، قادر خواهند بود یکی از اعضای هیات مدیره را انتخاب و معرفی نمایند.

 نکته مهم این است که مبلغ سهام اعضا برای هـر سـه سـال بر طبق ارسال پیام ها از روش شبکه معین می گردد. از میان اعضا اگر عضوی بیش از شش درصد سهام داشته باشد می تواند دو نفر را به هیات مدیره معرفی نماید. دراین میان، طبیعی است سود حاصله از فعالیت این موسسه ارزشمند، بایستی نسیب اعضایش شود. اما سازمان سوئیفت سودها را جهت سرمایه گذاری های بعدی و کمتر کردن هزینه های حاصل از ارسال های پیام سوئیفت منظور می دارد. 

چه افرادی می توانند از سوئیفت استفاده کنند؟

چه افرادی می توانند از سوئیفت استفاده کنند

اولین مورد اعضا هستند که در ایران بانک ملی و بانک صادرات به عنوان سهامداران و عضو سوئیفت هستند.

دومین مورد اعضای فرعی به شمار می روند. شعبه خارج از کشور یک بانک عضو و یا ارگانی که بیشتر از نود درصد از سهامش برای عضو سوئیفت باشد در شبکه سوئیفت عضو فرعی محسوب می شوند. 

مورد سوم شرکت کننده های سوئیفت هستند. این ها شامل عضوهای می شود که بانکی نیستند اما در یکی از شاخه های عملیاتهای بانکی فعالیت می کنند. مانند واسطه های بورس که در شاخته های مانند معاملات ارزی و سهام فعالیت می کنند.

این گونه عضوها از خدمات شبکه سوئیفت قادرند استفاده نمایند. اما کسانی که شرکت کننده محسوب می شوند تنها می توانند بر اساس تخصص خود یک مدل از پیام را دریافت و یا ارسال نمایند. 

سوئیفت چگونه کار می کند؟

سوئیفت چگونه کار می کند

سوئیفت یک نقطه دسترسی یا SAP در اختیار هر کشور قرار می‌دهد تا به وسیله آن بتوانند به سیستم جهانی سوئیفت متصل شوند. نقطه دسترسی کشور ایران به سوئیفت هم در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واقع شده است. بانک‌های ایرانی از طریق خطوط به مرکز SAP در بانک مرکزی متصل می‌شوند و پیام‌ها از آنجا برای بانک‌های خارج از کشور فرستاده می‌شود. به وسیله سیستم سوئیفت انجام معاملات ارزی در سطح جهانی بسیار سریع‌تر، مطمئن‌تر و کم هزینه‌تر قابل انجام است.

سوئیفت در واقع قالبی را ارائه می کند که به وسیله آن تراکنش‌های بین المللی بدون ایراد انجام می شود، به این صورت که هر گونه ارسال و دریافت پیام بین واحدهای بانکی داخل کشور و بانک‌های خارج از کشور از طریق سوئیفت انجام می‌شود.

برای صدور حواله سوئیفت، نیاز به کد سوئیفت دارید که تنها آن دسته از حساب‌های بانکی می‌توانند در سیستم سوئیفت، حواله ارزی دریافت و ارسال کنند که به سیستم سوئیفت متصل بوده و کد سوئیفت را از این موسسه غیر دولتی دریافت کرده باشند. سوئیفت کد یک کد ۱۱ رقمی است که برای انجام حواله ارزی باید علاوه بر اطلاعات شخصی دارنده حساب، این کد را هم در اختیار داشته باشید.
به این نکته توجه داشته باشید که تنها دانستن هشت بخش اول این کد جهت انجام حواله ارزی کفایت می‌کند و وارد کردن سه بخش نهایی سوئیفت که امری اختیاری است و چهار بخش ابتدایی کد سوئیفت بیانگر کد بانک حساب مقصد است و فقط از حروف لاتین تشکیل شده است. 

دو بخش بعدی کد کشور مبدا حساب بانکی هستند که این دو بخش هم فقط از حروف لاتین تشکیل می‌شوند. بخش‌های هفتم و هشتم سوئیفت کد از حرف و عدد تشکیل شده و کد معرف موقعیت مکانی بانک مقصد است و در نهایت سه بخش نهایی این کد، معرف شعبه‌ بانک مقصد حواله هستند.

در جهت راحتی کار ارسال و دریافت پیام ها سوئیفت اقدام به تقسیم بندی پیام ها به گروه های ده گانه زیر نموده است. صفر تا نه گروه برای پیام ها تعریف شده است تا مجموعا سوئیفت ده گروه داشته باشد. گروه صفر برای پیام ها سیستمی و باقی نه مورد پیام های حاوی موضوعات مالی و ارزی خواهد بود. در سیستم سوئیفت چند گروه پیام مالی ردوبدل می شود که این پیام ها به ترتیب عبارتند از :) گروه صفر حاوی پیام های سیستمی بین کاربران و سوئیفت می باشد.

  • ۱) گروه اول برای پیام هایی همچون انتقال پول بین حساب، دستور پرداخت یا عدم پرداخت چک می باشد. 
  • ۲) گروه دوم شامل انتقال ارز بین حساب های گوناگون یک بانک و یا بانک ها است.
  • ۳) گروه سوم تاییدیه های مالی را در بر می گیرد.
  • ۴) گروه چهار وصولی ها را نمایش می دهد.
  • ۵) گروه پنج برای نمایش میزان سهام و اوراق قرضه اختصاص دارد.
  • ۶) گروه ششم مختص معاملاتی چون فلزات با ارزش و وام ها می باشد.
  • ۷) گروه هفتم : ضمانت نامه ها و اسناد های اعتباری به وسیله این گروه مشخص هستند.
  • ۸) گروه هشتم تراولر چک را بیان خواهد داشت.

مزایا استفاده از سوئیفت :

باتوجه به رونق گرفتن مبادلات بین ایران و کشورهای خارجی و نیاز به نقل و انتقالات ارزی ایران با دیگر کشور های همسایه و اروپایی، مزایای استفاده از سوئیفت نیز آشکارتر شده است.

شاید مهم ترین ویژگی های سوئیفت را در زمینه نقل و انتقالات بانکی بتوان به استاندارد بودن، قابلیت اطمینان، امنیت، سرعت، کاهش هزینه‌ها، تسویه سریع و هم زمان حساب‌ها اشاره کرد که در ادامه بشرح آن می پردازیم.**

با وجود چنین مزایایی و البته امنیت بسیار بالا در سیستم سوئیفت، این سیستم یکی از بهترین سیستم‌ها برای انجام حواله‌های ارزی و انتقال پول در خارج از کشور است. در حال حاضر روش‌های جایگزین دیگری هم برای صدور و ارسال حواله ارزی جهت انتقال پول به خارج از کشور مثل وسترن یونیون هم وجود دارند که هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند.

 کاربرد شبکه سوئیفت

در تمام دنیا، بانک ها به روش مطمئنی نیاز داشتند تا بتوانند پول ها را بین کشورها انتقال دهند. شبکه سوئیفت توانست این نیاز جهانی را پاسخ گو باشد. 

یکی ازسیستم ها و موسساتی که توانست تغییری در بانک داری مدرن امروزی ایجاد کند، سوئیفت است. اطلاع از نوع عملکرد و محاسبه های این سیستم باعث می شود بتوانید خدمات بهتر و به روز تری را دریافت نمایید. 

تلکس (Telex) سیستمی بود که قبل از سوئیفت در این شبکه انتقال استفاده می شد. البته به جهت نا امن بودن و به روز نبودن چندان اعتباری نداشت.

در عوض سوئیفت، سیستم امنی را ایجاد کرد که در سرتاسر جهان و در حدود دویست و دوازده کشور، بیش از ده هزار موسسه و بانک در حال استفاده از این فناوری برای تراکنش های مالی خود هستند.  استفاده از تلکس قبل از ظهور سوئیفت، جهت انتقال وجوه بانکی راهکاری موقتی بود. زیرا در دوره ای که فناوری ها با سرعت زیادی درحال پیشرفت هستند، تلکس سیستمی کند بود و نمی توانست امنیت لازمه را بوجود آورد.

عضویت در شبکه سوئیفت چه شرایطی دارد؟

برای عضویت کشوری در سازمان سوئیفت، ابتدا می بایست هیات مدیره سازمان، درخواست عضویت را بررسی نموده سپس در صورتی که درخواست کننده پذیرنده شروط زیر باشد، می تواند به عضویت این شبکه در آید.

ابتدا سایت سوئیفت را به هزینه خود راه اندازی نماید که مستلزم در نظر گرفتن محلی برای استقرار سوئیفت است. سپس جهت اخذ معافیت مالیاتی در کشور خود اقدام گردد. البته لازم بذکراست که در هر کشوری این مقررات و نرخ های مالیاتی متفاوت است. در نهایت نیاز به یک خط عبور اطلاعات  (انتقال داده) بصورت بین المللی است تا پیام ها از سیستم سوئیفت به بیرون از کشور انجام شود. این خط می بایست برای پنج سال در اختیار سوئیفت باشد.

عمدتا بانک ها عضوهای اصلی شبکه سوئیفت هستند. از طرفی این فناوری برای بسیاری از کسب و کارها نیز استفاده می شود. مانند کارگزاری های مالی و یا سهام و یا کمپانی های حقوقی.

عملکرد سوئیفت چگونه است؟

می توان این طور تصور کرد که سوئیفت سفری است از یک فرودگاه به مقصد فرودگاه دیگر. به خوبی می دانید که همیشه امکان سفر بصورت مستقیم به مقصدی وجود ندارد و گاهی ممکن است لازم باشد با استفاده از پرواز دیگری بین شهرها و یا کشورها سفر نمایید. سوئیفت نیز همین راهکار را دارد. پول از کشوری به کشوری دیگر انتقال می یابد اما بطور کلی این کار با همکاری بانک های واسطه انجام می شود.

در حقیقت کاری که سوئیفت انجام می دهد، به جای آن که پولی را منتقل کند، با بهره گیری از کدینگ های سوئیفت دستور پرداخت به حساب‌ بانک ها و موسسه های مالی ارسال می‌ کند. سوئیفت توانست شماره حساب های بانکی بین المللی یا IBAN  (آی بن) و کدینگ شناسایی بانکی یا BIC (بیک) را استاندارد نماید. اکنون اداره و مالکیت بیک بر عهده سوئیفت است. به عبارتی سوئیفت قادر است در کمترین زمان بانکی را شناسایی کرده و با حفظ امنیت انتقال را انجام دهد.

سوئیفت برای شما به چه معنی است؟

تا هر زمان که بانکی که از آن استفاده می کنید در عضویت سوئیفت باشد، شما قادرید از این سیستم استفاده کرده و انتقالی امن را از حسابی به حساب دیگر در هر جای دنیا که باشید انجام دهید. البته بایستی به عنوان شخص استفاده کننده از این سیستم به نکات ذیل نیز توجه فرمایید.

بطور کلی مبلغ کارمزد از طریق موسسات و بانک‌های دریافت کننده مشخص می شود. اگر نیاز باشد دو واحد پولی در تراکنش سوئیفت اعمال شود، بانک ها پس از کسر مبلغ اندکی، باقی را به منتقل می نمایند. این تراکنش ها گاهی پیش می آید که پنج روز کاری نیز طول بکشد.

انتقال پول با استفاده از سیستم سوئیفت، آنهم در شرایطی که مبلغ کمی باشد، برایتان هزینه بالایی دارد. زیرا این انتقال و ورود بانک های واسطه که هر کدام هزینه های خاص خود را دریافت می نمایند، هزینه ای را به شما تحمیل می کنند.

البته تمامی بانک ها به شما اجازه می دهند که شخص پرداخت کننده هزینه که می تواند خودتان یا دریافت کننده باشد را انتخاب نمایید. اما با همین توضیحات نیز ممکن است هزینه هایتان بالا باشد.

از طرفی، اگر قرار باشد تبدیل پول از واحدی به واحد دیگری انجام شود، طبق ضوابط بانکی، آنها می توانند هزینه ای را به جهت سود از شما دریافت نمایند. 

سوئیفت کد - Swift Code علامت انحصاری جهت شناسایی بانک است. این کد دارای هشت الی یازده کاراکتراست. در سیستم هشت کاراکتر تنها بانک عاملیت است که تشخیص داده می شود اما شعبه مشخص نیست. با چهار کاراکتر اول که حرف هستند، بانک مشخص می شود و دو تای بعد تعیین کننده کشور می باشد. درنهایت دو کاراکتر بعدی مکان بانک را تعیین می نماید و سه تای آخر کد شعبه را روشن می کند. 

قابل ذکر است که بدون 3 کاراکتر آخری هم کد کامل می شود. ضمنا با استفاده از سیستم سوئیفت و با استفاده از کد آن، دستور پرداخت به حساب بانک ها اعلام می شود و دراین حالت نیازی نیست انتقال وجهی انجام گیرد.

شرایط سوئیفت و استفاده از آن در ایران

شرایط استفاده از سوئیفت در ایران

 قرار بود در سال ۱۳۶۴ بانک‌های ایرانی در سوئیفت عضو شوند. اما با توجه به جنگ تحمیلی و مشکلات آن زمان این کار محقق نشد و چندین سال بعد از آن یعنی در سال ۱۳۷۱ پس از کشمکش های فراوان بالاخره بانک مرکزی به همراه پنج بانک تجاری صادرات، ملی، تجارت، ملت و سپه به عضویت سیستم جهانی سوئیفت درآمدند و به صورت رسمی متصل شدند.

اما این عضویت به چند سال بیشتر نکشید که با بالا گرفتن اختلاف نظرها و تحریم‌های سیاسی اروپا و آمریکا علیه ایران در زمینه مسائل هسته‌ای کشور در اسفند سال ۱۳۹۰ ارتباط رسمی بانک مرکزی با سیستم SWIFT قطع شد و همین امر باعث شد تا بانک‌های ایرانی برای مراودات و مبادلات تجاری خود از روش های غیر رسمی و با استفاده از بانک‌های واسط در کشور های دیگر مثل ترکیه و امارات به انتقال پول بپردازند که این کار علاوه بر متحمل شدن هزینه‌های زیاد و مشکلات دیگر، از سرعت نقل و انتقالات ارزی هم کاسته می شود.

ایران چه مسئله ای با سوئیفت دارد؟

درست از زمان شروع تحریم ها بر علیه کشور ایران، سوئیفت نیز ایرانیان را تحریم کرد. به طوری که تمامی قرارداد های دوطرفه بین بانک های داخلی و خارجی انجام شده بود تا پروسه های کارگزاری بانک از طریق آنها انجام شود معلق شد و با کلا لغو گردید.

راه کاری که ایران برای انتقال ارزها به بیرون از کشور داشت این بود که ارزها را به موسسات مالی چین ارسال کند. در کشور چین نیز مجدد این انتقال به کشور مورد نظر از طریق افرادی مطمئن انجام می شد. این پروسه باعث می شد بین هشت تا پانزده درصد کارمزد و سود را بانک در چین برداشت نماید و سپس باقی کارها را به انجام می رساند. این راهکار موقت، باعث ایجاد خسارت زیاد و هزینه های بسیاری می شد.

بعد از توافقات برجام، تحریم های سوئیفت هم از میان رفت. اما هنوز هم شرایط مانند گذشته است و بسیاری از بانک های خارجی برحسب تجربه های گذشته از شکستن قواعد تحریم ها و تبعات ناشی از آن، درحال حاضر جرأت نمی کنند وارد قراردادهای کارگزاری و اجرای آنها شوند. این که این شرایط تا چه زمانی به طول انجامد و کدام بانک ها این همکاری را با ایران آغاز کنند در حال حاضر روشن نیست.

اولین هدفی که گروه سوئیفت مدنظر داشت راه حلی بود که به وسیله آن سیستمی یک دست و استاندارد در سطح جهان برای مبادله های مالی ایجاد نماید و راه های انتقال و تبادل غیر استاندارد قدیمی و یا حتی تلکس را از میان بردارد.

اکنون حدود 7000 موسسه مالی در حدود دویست کشور در جهان عضو سوئیفت هستند. تنها در سال دوهزار و یک میلادی از روش سوئیفت، بیشتر از یک و نیم بیلیون انتقال پیام انجام شد. بلژیک مرکز اصلی استقرار سوئیفت است و مطابق قانون این کشور اقدام می نماید و دیگر کشورها مانند انگلیس، هلند، آمریکا پشتیبان این شبکه هستند. 

در چه سالی ایران عضو سوئیفت شد ؟

در ابتدای سال شصت و چهار شمسی، از سوی بانک مرکزی کارشناسانی موضوع عضویت بانک ها را در شبکه سوئیفت بررسی کردند، اما به جهت شروع جنگ و مسائل ناشی از آن، این موضوع معوق ماند. حدود پنج سال بعد از آن و در سال شصت و نه و مصادف با اتمام جنگ، هیاتی از سوی بانک مرکزی ماموریت یافت تا با هماهنگی های لازم برای عضویت در سوئیفت اقدام شود.

مدت زمانی برای بررسی این درخواست نیاز بود اما در پایان سال هفتاد شمسی درخواست عضویت سیستم بانکی کشور ایران، با هماهنگی بانک های تجاری در شبکه سوئیفت پذیرفته شد. در ابتدای سال بعد، سه شرط عضویت به سوئیفت ارسال شد که طی آن عضویت بانک های مرکزی، صادرات، ملت، سپه و تجارت مورد پذیرش قرار گرفت.

تحریم سوئیفت ایران در سال ۱۳۹۰

درست با زیاد شدن اختلافات بر سر مسائل هسته ای، در اواخر سال نود شمسی و مطابق تحریم های اروپایی ایجاد شده، سیستم سوئیفت بانک مرکزی توقف یافت. این تحریم ها نتوانست تبادلات مالی بانک های ایرانی را با دنیا قطع کند اما ایران را بابت عملیات های بانکی و ارزی خود دچار زیان جبران ناپذیری نمود.

در این میان تعدادی از بانک های تحریم شده از خدمات شبکه سوئیفت، با استفاده از اجاره نمودن خطوط تلفنی از کشورهای امارات، ترکیه و یا چین، نقل و انتقالات را انجام دادند و یا مطابق دستور دادستانی کشور ترکیه، بانک هایی که تحریم نشده بودند بعنوان واسط عمل کردند. اما تمامی این ها کار را بسیار آهسته و با هزینه بسیار پیش می برد.

زمانی که پیام های ارسال شده در کشوری زیاد باشد سوئیفت در آن کشور سایت تاسیس می نماید. اگر حجم پیام ها اندک باشد از سایت کشور های مجاور استفاده خواهد شد. به همین علت است که باید هر چه سریع تر توسعه سوئیفت در ایران صورت پذیرد. سایت سوئیفت باید زیر نظر مرکز عملیاتی سوئیفت باشد که یکی از آن ها در هلند و دیگری در ایالات متحده امریکا قرار دارد. بسته به موقعیت کشور ها یکی از این دو مرکزبه عنوان مرکز عملیاتی برای آن سایت خواهد بود. دلیل آن که دو مرکز در دنیا برای سوئیفت قرار گرفته است این است اگر به هر دلیلی یکی از آن ها از کار بیفتد دیگری پوشش مناسب را داشته باشد.

کاربران سوئیفت وظیفه دارند پیام خود را به سیستم سوئیفت برسانند. بعد از آن مسئولیت صحت و سلامت پیام برای رساندن به کشور مقصد به عهده سیستم سوئیفت می باشد.

انتقالات پیام ها درسوئیفت به وسیله خط تلفن ثابت به همراه یک مودم خواهد بود به جهت امنیت بیشتر و مواقع اضطرار، کاربران موظف هستند یک تلفن دیگر را برای پشتیبانی معرفی نمایند.

در مورد سوئیفت و عملکردش بیشتر بدانیم

در مورد سوئیفت و عملکرد آن بیشتر بدانید

یکی از مشخصه های مهم این سیستم استاندارد بودن پیام های بانکی در سوئیفت است. به گونه ای که پیام مشخص و معینی برای هر گونه عملیات بانکی تعریف شده است و تمامی بانک هایی که عضویت سوئیفت را دارند موظف هستند از شکل مخصوصی برای ارسال پیام ها استفاده نمایند.

از طرفی سوئیفت مدعی است بطور صد درصدی مورد اعتماد و اطمینان است. دلیل این ادعا بدان جهت است که تا کنون هیچ کدام از پیام های سوئیفت گم نشده است. 

یکی از قوانین شبکه سوئیفت این است که به تمامی اعضا اعلام داشته که می بایست حداقل در روز به مدت هشت ساعت برای دریافت پیام آماده باشند و اگر عضوی تخطی کند، ملزم است به سوئیفت پاسخ دهد.

با این دستور العمل سوئیفت تمامی اعضا در تمام روزهای سال و در تمام شبانه روز در دسترس بوده و عملیات تبادل پیام ممکن است. مزایای زیاد سوئیفت، باعث رشد بسیار زیادش در کوتاهترین زمان است. این نوع سیستم جهت خرید و فروش های بین المللی ارزشمند بوده لذا دانستن این مزایا مهم است. که در اینجا بشرح برخی از آن ها می پردازیم.

1 - استاندارد: این شبکه طوری طراحی شده است که هنگام فرستادن پیام با کمک سیستم سوئیفت، رایانه های دو بانک قادر خواهند بود با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تمامی پروسه مالی و حسابداری مانند بدهی و بستانکاری حسابهای مشتریان را اماده و تهیه نموده و گزارش مغایرت ها را بدون هیچ واسطه دیگری انجام دهد. در عین حال در روز بعد تمامی حسا ها وموترد باز مانده و مغایرت ها رفع شده و ارائه می شود.

بر همگان روشن است که این فرایند مالی اگر قرار باشد به صورت دستی تهیه شود با چندین ماه کار مداوم امکان پذیراست. 

بنابراین استاندارد بودن مزایایی دارد که می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

 - مانع شدن از شخصی عمل نمودن اشخاص در زمان تنظیم کردن پیام ها. 

- شناخت پیام ها به سرعت.

‌- مانع شدن از تلف شدن وقت در هنگام تنظیم کردن پیام ها. 

‌- سریع عمل کردن در تنظیم پیام ها.

سوئیفت برای سهل تر شدن امور از استانداردهای بین المللی موجود مانند ISITC , ISDA , ICC , IS استفاده نمود و درمورداایی که استانداردی نبود آنرا تدوین کرد.

2 - توانمندی اطمینان: شبکه سوئیفت طوری طراحی شد که امکان اشتباه در آن به حداقل رسید. اگر مشخصات پیام با صحت کامل و استاندارد تهیه نشود، سیستم آن را نمی پذیرد. 
به ادعای سوئیفت این درصد اطمینان نزریک به صد درصد است.

3- امنیت: از آن جایی که متن پیام ها پراکنده و بدون مفهوم است و بصورت خودکار ارسال می گردد، بنابراین به پیام ها امکان دسترسی توسط اشخاص غیر مسوول نیست. 
اکنون سوئیفت را از نظر امنیتی در قیاس با تلکس بررسی می کنیم.

- درزمان رمزگذاری در تلکس عواملی همچون زمان ارسال، بانک، شماره پیام و مبلغ به کار گرفته می شود.

برای همین هنگامی که مشتری پیام رمز دار دریافت می کند، بلافاصله آنرا از بین می برد. زیرا اگر کسی کمی معادلات ریاضی بداند با دسترسی به تنها چند پیام رمز دار، می تواند رمز گشایی کند. اما در سوئیفت، سیستم به این روش است که ابتدا بین دو کارگزار کلید رمز اعلام می شود ابتدا باید کلید رمز سوئیفت بــین دو کــارگزار رد و بــدل شــده باشــد، سپس رمز با نشانه گذاری پیشرفته ای با کمک تمامی حروف که در جایگذاری رمز استفاده می شود را حساب نموده و به پیام می افزاید. سپس در آن سوی این روند یعنی در مقصد سیستم، رمز ارسالی را کنترل نموده و اگر درست باشد مورد تایید قرار می دهد. 

این بدان معناست که کل پروسه رمزدهی و یا پیداکردن رمز کاملا سیستمی انجام می شود. 

به علاوه از طریق سوئیفت یک رمز به رمز ذکرشده اضافه می گردد. که نشانه ی تطابق پیام دریافت شده با پیام تحویلی می باشد. 

- دستگاه Encriptor در شبکه سوئیفت در زمان ارسال پیـام بـه صورت درهم درآمده و ناخوانا می شود. سپس درشبکه بین المللی مخابرات قرار گرفته  وحتی اگر کسی هم قادر باشد به سیستم سوئیفت دست پیدا کند، نمی تواند پیام را بخواند یا تغییرش دهد. تنها درشبکه سوئیفت محل دریافت پیام با دستگاهی به نـام Decriptor کاملا منظم به شکل اولیه که ترمینال بتواند آنرا بخواند، در امده است. درحالی که در تکلس این گونه نبود و اگر کسی امکان دسترسی به مخابرات را داشته باشد، می تواند پیام را بخواند و یا تغییر دهد.

این شبکه سوئیفت تنها از طریق افرادی که مجوز دارند و در حد اختیاراتشان قابل دسترسی است. یعنی ورود به شبکه و شرح و تقسیم نمودن وظیفه کاربرها، از طریق دو پرسنل بانک که کلید اصلی سوئیفت را دارند، این امکان داده می شود که به سیستم وارد شده و یکی از قسمت های کلید رمز کاربرها را تعیین نمایند. 

کاربرها با دریافت نمودن پسورد مخصوص به خود از مسوولان ذکر شده و گذاشتن آن در کنار یکدیگر، می توانند به شبکه سوئیفت وارد شده و در حدود اختیار مشخص شده ی خود با آن کار کنند. این کلید رمز حکم امضای کاربر را دارد. 

برای ممانعت از هرگونه سوء استفاده، اگر رمزی به اشتباه وارد شود، بصورت خودکار سیستم آن را برای کاربر مسدود می نماید. بنابراین کاربران مجبورند هر سه ماه رمز خود را تغییر دهند. 

4- سرعت : همانگونه که پیش تر نیز گفته شد سوئیفت بالاترین سرعت در منتقل کردن پیام ها دارد. در این سیستم انتقال پیام تنها چند ثانیه به طول می انجامد و در همان لحظه ارسال در شبکه سوئیفت، از طریق امضای مجاز، پیام به سوئیفت تحویل می گردد.

این امکان در تلکـس وجود نداشت و در شرایطی که خطوط مشغول بودند، امکان داشت مدت زمان زیادی شاید ساعت ها طول بکشد. شبکه سوئیفت به محض دریافت پیام تمامی مسوولیت تحویل نمودن لحظه ای پیام به دریافت کننده را می پذیرد. اگر زمان ارسال پیام، به دلایل خارج از حیطه و کنترل سوئیفت، مانند پایان ساعات کار اداری دریافت کننده، پیام را به ارسال کننده مسترد می نماید. اعضای سوئیفت به خوبی می دانند که بایستی حداقل هشت ساعت کاری آماده دریافت باشند و در صورت تخلف بایستی پاسخگوی سوئیفت باشند.

5- هزینه ارسال پیام : با سیستم سوئیفت، هزینه ارسال و مخابره پیام نسبت به سایر سیستم ها بسیار اندک بوده و اصولا بصورت موردی  (کاراکتری) محاسبات انجام می گردد.

از طرفی اگر پیام های ارسالی از تعداد بالایی برخوردار باشند، هزینه های منظور شده برای پیام ها کمتر خواهد بود. همچنین مبلغ کارمزد کارگزاران جهت ارسال های پیام تلکس و سوئیفت تفاوت دارد و از آنجایی که اجرای پیام ها در سوئیفت به صورت سیستمی و خودکار است و نیاز به حضور شخصی ندارد، حدود یک سوم کارمزد ارسال های پیام با تلکس است که الزاما بایستی نیروی انسانی آن را به اجرا در آورد.

6- امکان دست یابی: طبق قوانین شبکه سوئیفت، خدمات این سیستم تمام وقت و به صـورت شـبانه روزي و قابل ارا یه است. این بدان معنی است که در هر ساعتی از شبانه روز کارگزار می تواند پیامی را ارسال نماید. به عبارتی در تمامی سیصد و شصت و پنج روز سال و کل بیست و چهار ساعت سوئیفت خدماتش را ارائه می دهد.

صحبت پایانی

سیستم بانکی ایران با توجه به رشدی که در سال های اخیر داشته است ولی هنوز برای استفاده بهینه از سوئیفت مناسب نمی باشد و بهره مندی از مزایای این سیستم جهانی را به بهترین شکل انجام نمی دهد. سهم ایران از پیام های سوئیفت در حال حاضر بسیار محدود است در حالی که با توجه به مزایای زیاد سیستم سوئیفت همچون ریسک حداقلی، هزینه کم ارسال پیام و کارمزد کم کارگزاران سوئیفت انتظار می رود بیش از پیش به آن توجه شود. هر چه زودتر سیستم های ارزی بانک ها در تهران و دیگر شهر ها به سوئیفت متصل شوند، استفاده از سوئیفت نیز بهینه تر و مناسب تر می گردد.

اگر برای ارسال پول به خارج از کشور به دنبال مطمئن‌ترین و ارزان‌ترین روش‌ها می‌گردید، حواله ارزی سوئیفت در حال حاضر یکی از امن‌ترین سیستم‌ها است. 20 پیمنت با ارائه خدمات صدور و ارسال حواله سوئیفت با در نظر گرفتن کم‌ترین میزان کارمزد در خدمت شما عزیزان است. جهت اطلاعات بیشتر با کارشناسان واحد پشتیبانی ما تماس حاصل فرمائید.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد
avatar
2 سال قبل

با سلام و خسته نباشید ، با توجه به اوضاع تحریم و عدم پوشش شبکه سوئیفت در ایران همچنان انتقال پیام های مالی از طریق شبکه سویفت صورت گرفته یا از طریق بانکهای واسط و این شبکه آیا به کلیات بانکداری ایران دسترسی پیدا می کند یا خیر.

avatar

سلام آقا رضا عزیز، هنوز هیچ تغییری در سیستم سوئیفت رخ نداده و تحریم ظالمانه علیه پابرجاست. ان شاء الله با دور جدید مذاکرات وین برطرف گردد. در حال حاضر ما می توانیم از روش انتقال با پی پال و از طریق ارز دیجیتال تتر کارهای مالی شما را انجام دهیم. باتشکر

avatar

برای ترانسفر حساب متوفی در تایلند ب وارث (بنده) در ایران شماره حساب سویفت ازم خواستن راهنمایی کنید لطفا

avatar
یک سال قبل

سلام آقای قلعه قبادی گرامی ، باید از طریق صرافی یا جای که حساب دارای کد سوئیفت دارد اقدام کنید. باتشکر