آشنایی با مزایا و معایب دبیت کارت های پیش پرداخت

آشنایی با مزایا و معایب دبیت کارت های پیش پرداخت

توسط : تیم محتوا
3,664

دبیت کارت های پیش پرداخت چه مزایا و معایبی دارند؟

استفاده از دبیت کارت‌های پیش پرداخت یا (Prepaid) با توجه به پیشرفت تکنولوژی و پرداخت های ارزی، به سرعت در حال گسترش است. و در حال حاضر در میان روش‌های پرداخت، سریع‌ترین رشد را به خود اختصاص داده است.

طبق گزارش منتشرشده توسط «انجمن شبکه کارت‌های پیش پرداخت دارای برند»، شهروندان آمریکایی‌ دریک سال گذشته حدود ۳۷ میلیارد دلار روی دبیت کارت‌های پیش پرداخت هزینه کرده‌اند، که این مبلغ نسبت به سال ۲۰۰۹ دو برابر است.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا به ویژگی های دبیت کارت های پیش پرداخت بپردازیم و شما را با این موضوع بیشتر آشنا کنیم.

طبق آمار منتشرشده استفاده از دبیت کارت و امثال این کارت ها، بسیار فراگیرتر از استفاده از حساب های سنتی شده است که البته هزینه‌های حساب جاری هم در حال افزایش است اما در مقایسه با کارت‌های پیش پرداخت، نرخ پایین‌تری دارند.

حال سوالی که پیش می آید اینست که آیا دبیت کارت‌های پیش پرداخت گزینه مناسبی برای استفاده است یا خیر؟

پاسخ این سوال "خیر" یا "آری" نیست! بلکه همه چیز به نحوه استفاده شما از کارت های اعتباری بر می گردد. اگر روی هزینه‌های خود کنترل دارید، جلوی هزینه‌های احتمالی را در هنگام سفر یا آموزش پول به کودکان می‌گیرید؛ در این صورت استفاده از دبیت کارت‌های پیش پرداخت کارت درستی به نظر میرسد چون نمی‌توانید بیش از موجودی کارت خود خرج کنید.

همچنین به دلیل وجود دو برند ویزا کارت و مستر کارت در زمینه پرداخت های ارزی و اینترنتی، در واقع می‌توانید قبض‌ها و صورت‌ حساب‌های خود را به صورت آنلاین پرداخت کرده و از کارت‌های خود درهر جایی و هر زمانی استفاده کنید.

شرکت آمریکایی امریکن اکسپرس برای رقابت با مستر کارت و ویزا کارت اقدام به رونمایی از نسخه‌ دبیت کارت‌های پیش پرداخت با برند خود کرد. این کارت‌ها قابلیت شارژ مجدد دارند و دستگاه‌های  ATM  ازاین کارت ها پشتیبانی کامل میکنند. در واقع هر جایی که کارت‌های AmEx را قبول می‌کنند، از دبیت کارتهای پیش پرداخت نیز میتوان استفاده کرد. صورت حساب‌های آنلاین در این کارت‌ها به شما کمک می‌کند تا حساب هزینه‌های خود را داشته باشید.

استفاده ازکارت‌های AmEx هم مانند تمام دبیت کارت‌های پیش پرداخت دارای یکسری هزینه هاست. اما اولین برداشت ماهانه‌ شما از این کارت رایگان است؛ اما پس از آن برای هر بار برداشت از دستگاه خود پرداز، دو دلار به عنوان هزینه خدمات از حساب شما کسر میشود.

جفری وولف، یک برنامه‌ ریز مجاز مالی در نیویورک، میگوید بزرگ‌ترین وجه منفی دبیت‌ کارت‌های پیش پرداخت زیاد بودن این هزینه‌ها است. از همه این موارد که بگذریم، این کارت‌ها شامل هزینه‌ها شارژ مجدد، نگهداری و فعال‌سازی نیز هستند.

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که: دلیل این همه هزینه چیست؟

طبق مطالعات اخیری که روی دبیت کارت های پیش پرداخت انجام شده است، کارت‌های پیش پرداخت از قانون فدرال حفاظت از مشتری که بر دبیت کارت‌های بانکی اعمال می‌شوند، معاف هستند. جفری وولف می‌گوید:
قدرت خرید پایین، باعث نا‌ امیدی زیادی می‌شود. واریز ۱۰۰ دلار به کارت برای شما ۲۰ دلار آب می‌خورد. نتیجه این که اگر از کارت خود زیاد استفاده کنید، مجبور هستید هزینه‌های بالایی را فقط برای انتقال پول از یک حساب بانکی به حساب بانکی دیگر بپردازید.

اما با وجود هزینه های بالا در تراکنش ها و البته وجود هزینه های دیگر باز هم موقعیت‌هایی وجود دارد که استفاده از دبیت کارت‌های پیش پرداخت منطقی‌ باشد.

مهار هزینه‌ها با استفاده از دبیت کارت

از ویژگی های دبیت کارت‌های پیش پرداخت اینست که تنها می‌توانید همان مبلغی که از قبل به حساب کارت خود واریز کرده‌اید را خرج کنید. پس با این ویژگی شما به راحتی می توانید برهزینه‌های خود کنترل داشته باشید تا بتوانید برای اهداف دراز مدت خود، مثل بازنشستگی یا مدیریت بدهی‌ها، پول بیشتری پس‌انداز کنید.

خرید مستر کارت برای سفر

حفظ ایمنی پول در زمان مسافرت

دبیت کارت‌های پیش پرداخت را به راحتی می‌توانید در خارج از کشور استفاده کنید. یکی از مزیت‌های مهم و البته بسیار خوب دبیت کارت های پیش پرداخت اینست که اگر کارت شما دزدیده یا مفقود شود، تنها و تنها موجودی که دبیت کارت خود داشته را از دست می‌دهید، اما به اعتبار بانکی‌ شما آسیبی وارد نشده و زمان زیادی هم برای برگشت پول خود از دست نمی‌دهید!

پیشنهاد 20 پیمنت زمان سفر به شما: یک دبیت کارت پیش پرداخت و یک کارت اعتباری دارای محدودیت برای مواقع اضطراری همیشه به همراه خود داشته باشید.

صدور مستر کارت

آموزش پول به کودکان با دبیت کارت های پیش پرداخت

در کنار هزینه های زیاد دبیت کارت های پیش پرداخت، مزیت های زیادی برای استفاده از این کارت ها وجود دارد. یکی از این مزیت ها، آموزش به کودکان است که چگونه پول خود را فقط تا حدود تعیین شده خرج کنند.

هدف وب‌ سایت (billmyparents.com) هم دقیقا همین است. این وبسایت دبیت کارت های پیش پرداخت برای نوجوانان صادر می کند و تمامی هزینه های آنها را ثبت می کند. پس والدین به راحتی می‌توانند روی خرج و مخارج فرزندان خود، کنترل بیشتر و بهتری داشته باشند. در هر بار استفاده از دبیت کارت های پیش پرداخت ، یک پیام آنی به صورت ایمیل و sms برای والدین ارسال می‌شود که نشان می‌دهد چه مقدار پول از حساب برداشت شده و دقیقا در کجا و چه زمانی هزینه شده است. همچنین والدین هر زمان که بخواهند می‌توانند کارت را بلا فاصله قفل کرده یا برای مواقع اضطرای آن را شارژ کنند.

ایوان جونز، نایب رئیس وبسایت (billmyparents.com) می‌گوید: این کارت‌ها به والدین این قدرت را می‌دهد تا به نوجوان خود در ایجاد عادات مالی هوشمندانه کمک کنند. وقتی پول نقد در اختیار فرزند خود قرار می‌دهید، نمی‌دانید چه اتفاقی برای آن پول می‌افتد و کجا هزینه می‌شود.

مقدار شارژی که برای این کارت ها درنظر گرفته شده، ماهانه‌ بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار است. هزینه استفاده از این کارت‌ها شامل ۹۵/۳ دلار بابت سرویس ماهانه (بعد از رایگان بودن ماه اول) و ۷۵ سنت هزینه‌ شارژ مجدد است که در مقایسه با خدماتی که روی این کارت ها ارائه میشود، مبلغ منصفانه ای است.

جلوگیری از سرقت اطلاعات در دبیت کارت‌های پیش پرداخت

درعصر اطلاعات هستیم و سرقت اطلاعات مهم و حساس بانکی رو به افزایش است، واستفاده از دبیت کارت های پیش پرداخت گزینه مناسبی برای جلوگیری از این رخدادهاست. چون دبیت کارت شما به اطلاعات شخصی و حساسی مثل شماره امنیت اجتماعی یا اطلاعات حساب بانکی متصل نیست، بنابراین هیچ اطلاعاتی برای سرقت از این کارت ها وجود ندارد.

حتی کارت‌های پیش پرداخت روش خوب و مطمئنی برای خرید های آنلاین نیز محسوب می‌شود؛ چون با توجه به اینکه این کارت ها به اطلاعات مهم و حساس شما مثل اطلاعات بانکی وصل نیستند، پس از خود در برابر کلاهبرداری‌های اینترنتی به راحتی میتوانید محافظت کنید. امیدواریم در آینده ای نه چندان دور، بستر استفاده از چنین کارت هایی در کشورمان فراهم شود.

کارشناسان بیست پیمنت، آماده انجام پیمنت 24 ساعته و به صورت شبانه روز هستند. همچنین آماده راهنمایی و مشاوره به هموطنان عزیز در رابطه با پرداخت های ارزی ، خرید مستر کارت و موارد مشابه می باشند. خوشحال می شویم بتوانیم به شما هموطنان گرامی خدمت کنیم.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد