همه چیز در باره ارز های دیجیتال

همه چیز در باره ارز های دیجیتال

توسط : تیم ارز دیجیتال
8,676

ارز رمزنگاری شده چیست؟ ارز مجازی چیست؟ ارز رمز چیست؟

کریپتوکارنسی‌ها (cryptocurrency) در حقیقت پول اینترنتی یا آنلاین هستند که با استفاده از تکنولوژی کریپتوگرافی (رمزنگاری) رمزگذاری می‌شوند و تمام ویژگی‌های پول‌های رایج را بجز ماهیت فیزیکی دارا هستند اما در زمان استفاده از آن از نام‌‌های واقعی برای حساب‌‌های کاربری استفاده نمی‌‌شود.

در دهه‌‌ی 1990، افراد بسیاری تلاش کردند که ارزهای رمزنگاری‌‌ شده را ایجاد کنند. DigiCash، HashCash و B-money،  نزدیک‌‌ترین‌‌ها به ایجاد ارز رمزنگاری شده بودند. هیچ کدام از آن‌ها، فناوری را کاملاً درست به دست نیاورد یا حمایتی را که برای موفقیت به آن نیاز داشت، کسب نکرد. داستان ارز رمزنگاری شده، عملا با بیت‌‌کوین Bitcoin آغاز می‌شود.

بیت‌‌کوین، اولین ارز رمزنگاری شده‌‌ واقعی جهان بود و همچنان، مشهورترین ارز رمز است.

در هنگام استفاده از ارزهای دیجیتال به هر کاربر کدهایی داده می‌‌شود. اینجاست که بخش رمزنگاری شده‌‌ی تعریف ارز رمزنگاری شده را درک می‌‌کنیم. Crypto، کلمه‌‌ای لاتین به معنای مخفی است. بنابراین، ارز رمزنگاری‌‌‌‌ شده، به صورت پول مخفی ترجمه می‌‌شود. رمز ارزها می‌توانند مانند سایر ارزهای فیات (بدون پشتوانه) قابلیت مبادله، انجام تراکنش، خرید آنلاین و ... داشته باشند. بیت‌ کوین، اتریوم، لایت‌ کوین، بایت‌ کوین، بیت کوین کش، ریپل، مونرو، استلار، ورج و دیگر آلت کوین ها انواع رمز ارز هستند. می‌توان آنها را با ارزهای دیگر مبادله کرد، با آنها تراکنش‌هایی که با پول معمولی از طریق بانک‌ها انجام می‌دهید را انجام دهید، خرید آنلاین انجام دهید و … .

تمامی ارز های رمزگذاری 6 ویژگی ثابت دارند. این ویژگی ها عبارتند از:

1.    ارز رمزنگاری ‌‌شده، پول دیجیتال (یا واحد پول دیجیتال، این عبارت، همان مفهوم را در بر دارد) است. به این معنی که تنها در رایانه‌‌ها وجود دارد.

2.    ارزهای رمزنگاری‌‌ شده، دارای سکه‌‌هایی با یک تصویر از سر ملکه روی آن‌ها یا اسکناس‌‌های کاغذی با جمله “In God we trust” نوشته ‌‌شده روی آن‌ها نیز نیستند.

3.    همتا به همتا هستند: ارزهای رمزنگاری ‌‌شده، به صورت آنلاین از فرد به فرد منتقل می‌‌شوند.

4.    جهانی هستند: یک ارز رمزنگاری شده، در تمام کشور‌‌ها یکسان است. آن‌ها می‌‌توانند آزادانه بین کشورها و در آن سوی مرزها مورد استفاده قرار گیرند.

5.    رمزگذاری ‌‌شده هستند: هیچ قانونی درباره‌‌ی این که چه کسی می‌‌تواند از ارز رمزنگاری‌‌ شده استفاده کند و برای چه چیزی می‌‌تواند استفاده کند وجود ندارد.

6.    غیرمتمرکز هستند: در دنیای ارز رمزنگاری ‌‌شده، هیچ بانکی وجود ندارد. هر فردی، مسئول پول متعلق به خود است و این پول، در یک بانک نگهداری نمی‌‌شود. یک بانک، مرکزی است که افراد بسیاری، پول خود را در آنجا نگهداری می‌‌کنند. ارزهای رمزنگاری ‌‌شده، توسط یک سرور مرکزی مدیریت نمی‌‌شوند، به همین دلیل، می‌گوییم که غیرمتمرکز هستند.

7.    بدون نیاز به اعتمادسازی هستند: روش ساخت ارزهای رمزنگاری ‌‌شده به این معناست که لازم نیست به منظور اجرا کردن آن، به فردی در سیستم اعتماد کنید.

باید در نظر داشت که روش استفاده از آنها کمی متفاوت است و رویه‌های مختص به خود را دارند. تمامی تراکنش‌ها که با ارز دیجیتال انجام شود روی یک شبکه پایگاه داده غیرمتمرکز به نام بلاک چین ذخیره می‌شود. اولین ارز دیجیتال به این سبک، بیت کوین بود که در سال ۲۰۰۸ وارد دنیا شد. بعد از ترویج و رشد انفجاری بازار ارزهای دیجیتال تا به امروز حدود ۱۵۰۰ ارز دیجیتال تولید شده که همه آنها کوین‌ یا توکن هستند.

بلاکچین و بیت کوین

کوین :

کوین‌های یا آلت کوین(Altcoins)، نوعی از ارز مجازی است که به طور مستقل کار می‌کند و پلت‌فرم جداگانه‌ای برای خود دارد. در این پلت‌فرم بنیادی، معاملات کوین مذکور، انجام می‌شود. اکثر آلت کوین های موجود یک نسخه (یا یک فورک) از بیت کوین هستند که با استفاده از پروتکل اصلی بیت کوین ساخته شده و فقط تعدادی اصلاحات به کد اصلی آنها افزوده شده است. پس اگر کد اصلی نوشته شده برای یک کوین تغییر کند، در حقیقت یک کوین جدید به وجود آمده است. نمونه هایی از آلت کوین‌های محبوب در بازار لایت کوین، بیت کوین‌کش، Dogecoin، Namecoin و بسیاری دیگر است. در بازار کوین‌های دیگری هم هستند که از نسخه اصلی بیت کوین منشعب نشده‌اند، مانند اتریوم، ریپل و مونرو. این کوین‌ها یک بلاک چین جداگانه برای خود دارند و از بلاک چین آنها علاوه بر ذخیره تراکنش‌ها و مسائل مربوط به مفهوم پول، استفاده‌های دیگری هم می‌شود.

آلت کوین‌‌ها مانند بیت‌‌کوین از فناوری بلاکچین استفاده می‌‌کنند، اما آن‌ها سعی می‌‌کنند که امور را به صورت متفاوتی انجام دهند. بهترین ارز رمزهای این حوزه عبارت است از:

1. لایت کوین (Litecoin)، بسیار مشابه بیت‌‌کوین است، اما سیستم آن، استخراج را برای کاربرانی که رایانه‌‌های قدرتمندی ندارند ساده‌‌تر می‌‌کند.

2. دوج‌‌کوین (Dogecoin)، یک آلت‌‌کوین مبتنی بر سرگرمی به همراه یک سگ شیبا اینو (Shiba Inu) به عنوان بخت‌‌آور خود می‌‌باشد. طرفداران دوج‌‌کوین، غالباً از آن برای حمایت از سازمان‌‌ها و فعالیت‌‌های اجتماعی غیرانتفاعی مانند چاه‌‌ها در کنیا و گروه سورتمه‌‌ی جامائیکایی (Jamaican Bobsled Team) استفاده می‌‌کنند.

3. بیت‌‌کوین‌‌کش (Bitcoin cash)، هنگامی ایجاد شد که گروهی از کاربران بیت‌‌کوین با برخی از قوانین بیت‌‌کوین مخالفت کردند و در سال 2017، برای تشکیل واحد پول دیجیتال خاص خود از بیت‌‌کوین جدا شدند. یک انشعاب بزرگ مانند این انشعاب، به عنوان یک هاردفورک (hardfork) شناخته می‌‌شود.

توکن :

توکن هم نوعی ارز دیجیتال است با این تفاوت که بلاک چین جداگانه‌ای ندارد و از بلاک چین ارزهای دیگر استفاده می‌کند. توکن‌ها معمولاً برای یک پروژه طراحی و تولید می‌شوند. پروژه‌ای که برای جمع‌آوری بودجه خود از توکن استفاده می‌کنند، اصطلاحاً ICO نامیده می‌شود.

توکن‌ها از نظر طراحی و پیاده‌سازی بسیار ساده تر از کوین‌ها هستند، چرا که نیازی نیست کد منبع از پروتکل اصلی اصلاح شود و هیچ بلاک چین جدیدی ایجاد نمی‌شود. تقریبا اکثر توکن ها بر روی بلاک چین اتریوم ایجاد شده‌اند و تعدادشان روز به روز اضافه می شود. اتر اولین پولی بود که روی بلاک چین اتریوم نوشته شد.

با این توضیحات شاید بتوان گفت توکن‌ها، به لحاظ فنی ارز محسوب نمی‌شوند. چرا که برای وجود داشتن به بلاک چین یک ارز دیگر نیاز دارند و به طور مستقل نمی‌توانند وجود داشته باشند. مرز میان کوین و توکن حتی برای کاربران و فعالان این حوزه هم کمی گنگ است. به هرحال این نکته کاملاً واضح است که تفاوت این دو در ساختار آنهاست، کوین‌ها می‌توانند به عنوان ارز مورد استفاده قرار گیرند در حالیکه توکن‌ها مانند برنامه‌های غیرمتمرکزی هستند که روی بلاک چین کوین‌ها پیاده می‌شوند.

نماد انواع ارز دیجیتال

نقاط قوت ارزهای رمزنگاری ‌‌شده چیست؟  

1.  شفاف است: به این معنی که هر فرد استفاده‌‌کننده از یک بلاکچین ارز رمزنگاری‌‌ شده می‌‌تواند هر تراکنشی را که تا به حال انجام شده است مشاهده کند. شما نیازی به اعتماد به کاربران دیگر ندارید.

2. کنترل شخصی: به این معنی که هر کاربر، مسئول پول متعلق به خود است و هیچ فردی جز کاربر نمی‌‌تواند به آن دسترسی پیدا کند. ارز رمزها غیرمتمرکز هستند، بنابراین این امر با ارائه‌‌ی کنترل پول خود به بانک متفاوت است.

3. برای تمام افراد است: ارز رمزها، پذیرای تمام افراد جهان هستند. بانک‌‌ها قوانینی دارند درباره‌‌ی این که چه کسی می‌‌تواند یک حساب داشته باشد، اما ارزهای رمزنگاری شده، چنین قوانینی ندارند. 2 میلیارد نفر در سراسر جهان وجود دارند که دسترسی کامل به حساب‌‌های بانکی ندارند!

4. سریع است: یک معامله‌‌ی بیت‌‌کوین، حدود یک ساعت زمان می‌‌برد، اگرچه می‌‌تواند به کوتاهی 10 دقیقه زمان ببرد. در اکثر بانک‌‌ها، یک انتقال بانکی بین‌‌المللی می‌‌تواند 1 تا 5 روز زمان ببرد.

5. امن است: یک شبکه‌‌ی بلاکچین ارز رمزنگاری‌‌ شده، در بیش از هزاران رایانه گسترش یافته ‌‌است که این امر، هک شدن آن‌ها را تقریباً غیرممکن می‌‌سازد.

نقاط ضعف ارزهای رمزنگاری ‌‌شده چیست؟  

1. می‌‌تواند ناپایدار باشد: پیش از آن که هر فردی شروع به استفاده از ارزهای رمزنگاری‌‌ شده کند، آن‌ها باید محبوب‌‌تر شوند. ارزهای فیات، نیازی به معروف بودن ندارند، زیرا توسط دولت حمایت می‌‌شوند. اگر ارز رمزنگاری شده‌‌ی متعلق به شما از رونق بیافتد، شاید قادر به استفاده از آن نباشید.

2. اگر آن را از دست دهید، برای همیشه از دست رفته است: اگر ارز رمزنگار‌‌شده‌‌ی شما، از دست برود، یا کلید خصوصی خود را گم کنید، نمی‌‌توانید آن را بازگردانید. شما نمی‌‌توانید برای اعتراض کردن با بیت‌‌کوین تماس بگیرید. به یاد داشته باشید. بیت‌‌کوین، یک بانک نیست.

3. مجرمان، آن را دوست دارند: اگر شما یک مجرم هستید، آنگاه این نکته، احتمالا نکته‌‌ بدی نیست، اما برای باقی افراد، نکته‌‌ بدی است! حساب‌‌های ارز رمزنگاری شده مخفی هستند. بنابراین، افراد می‌‌توانند از آن‌ها برای تبهکاری استفاده کنند. اگر افراد مشاهده کنند که مجرمان و تروریست‌‌ها از آن استفاده می‌‌نمایند، شاید مایل به استفاده از آن برای خود نباشند.

مقایسه 6 ارز دیجیتال پرطرفدار :

ارزهای دیجیتال

سال ایجاد

ارزش ارزهای دیجیتال در دنیا

تفاوت های کلیدی با بیت کوین

2013

2015

2017

بیت کوین

2009

93%

84%

47%

-

لایت کوین

2011

3%

3%

2%

حداکثر تعداد سکه 84 میلیونی (بیت کوین 21 میلیون)

پردازش سریع تراکنش ها

سرعت 4 برابر ایجاد هر بلاک

الگوریتم رمزنگاری ساده تر

ریپل

2012

3%

7%

6%

در ریپل استخراج وجود ندارد

پشتیبانی شده توسط چندین بانک

شبکه جهانی معامله

دش

2014

_

_

2%

افزایش ناشناس

مدیریت توسط بنیاد نامتمرکز خودکار

تراکنش های پیشرفته

ساختار دولایه

اتریوم کلاسیک

2015

_

_

1%

شبکه با اتر کار می کند

قرارداد هوشمند دارد

یک شبکه چندکاره است

پلتفرمی برای ساخت اپلیکیشن است

اتریوم

2015

_

2%

19%

شبکه با اتر کار می کند

قرارداد هوشمند دارد

یک شبکه چندکاره است

پلتفرمی برای ساخت اپلیکیشن است

6 سایت کاربردی و مفید به منظور دریافت اطلاعاتی در خصوص قیمت، بررسی وضعیت ارزها و مقایسه

1-  سایت coinmarketcap.com
سایتی که لیست ارزهای رمزنگاری شده و توکن‌ها را برای شما نمایش می‌دهد. با کلیک روی نام هر ارز، می‌توانید اطلاعاتی مانند سایت آن ارز، اطلاع رسانی‌ها، رنک، قیمت به بیت‌کوین و دلار، ارزش بازار، حجم معامله در 24 ساعت گذشته، ارز در گردش و کل مقدار آن ارز و حداکثر ارزی که وجود خواهد داشت را ببینید. اطلاعات دیگری از قبیل نمودارها و قیمت ارز در هر صرافی و… نیز وجود دارد. ارزهایی که قابلیت استخراج ندارند با علامت ستاره در کنار نماد آن ارز مشخص شده است.

2-  سایت worldcoinindex.com
سایتی مشابه coinmarketcp.com است که قابلیت‌هایی مانند watchlist (زیرنظر گرفتن ارزها) و پرتفوی (تشکیل سبد دارایی) رو دارد. نمودارهای این سایت ظاهر بهتری نسبت به coinmarketcp.com دارند ولی ظاهراً ارزهایی وجود دارد که هنوز در آن لیست نشده است (برخی از ارزهای تازه وارد). اما به طور کلی یک سایت مفید است که در کنار coinmarketcp.com می‌توانید برای مقایسه قیمت‌ها و مشاهده نمودارها، ساخت واچ لیست و پرتفوی از آن استفاده کنید.

3- سایت cryptocompare.com
یک سایت مرجع که می‌توانید در آن، نظرات مختلف در ارزهای رمزنگاری شده، صرافی‌ها، ارزهای قابل استخراج، کیف پول‌ها و سایر سرویس‌های مرتبط با این موارد را بخوانید. بخش mining دارای محاسبه‌گرهایی است که سود استخراج را به شما نشان می‌دهد. نظراتی که توسط کاربران در خصوص سرویس‌ها، کیف پول‌ها و سایر سایت‌های مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده در cryptocompare.com درج می‌شود به شما کمک می‌کند سایت‌ها و سرویس‌های معتبر و نامعتبر را بشناسید.

4-  سایت bitinfocharts.com
در این سایت اطلاعات زیادی از جمله متوسط اندازه تراکنش بیت‌کوین و اتریوم، آدرس‌های فعال، هش ریت، سختی استخراج، سودآوری استخراج و… وجود دارد.

5-  بخش اطلاع رسانی ارزهای جدید در bitcointalk.org
فروم بیت کوین تاک را حتما می‌شناسید اما زیر انجمنی که تقریبا همه ico ها و ارزهای جدیدی که معرفی می‌شوند در آنجا تاپیک خود را ایجاد می‌کنند در این صفحه است و می‌توانید نظرات سایرین در مورد ارزهای جدید را در این بخش بخوانید.

6-  اطلاع یافتن از ico ها با سایت coinschedule.com
منظور از ico عرضه اولیه سکه (initial coin offering) هست و به اولین عرضه یک ارز رمزنگاری شده گفته می‌شود. بیشتر این عرضه‌ها هیچ تفاوتی با عرضه‌های دیگر ندارند و تکنولوژی ارزها کپی شده از بقیه ارزها هستند، اما گاهی اوقات پروژه‌های خوب برای سرمایه گذاری نیز منتشر می‌شود.

 برای اطلاع یافتن از ico های جدید و تاریخ‌های آنها می‌توانید از سایت‌های زیر استفاده کنید:

icoalert.com
tokenfilings.com
tokendata.io
coinschedule.com

10 کریپتوکارنسی برتر از سال 2014 تا کنون :

10 ارز دیجیتال برتر از سال 2014 تا کنون

کارشناسان 20payment، به صورت شبانه روزی درخدمت شما عزیزان برای پاسخگویی به سوالات شما هستند. با استفاده از خدمات پرداخت آنلاین ارزی به راحتی می‌توانید کلیه پرداخت‌ها یا رزرو آنلاین هتل‌ های خارجی ، رزرو آنلاین پرواز و ارسال و دریافت پول از خارج از کشور برای مهاجران و مسافران عزیز فراهم شده است. برای اطلاعات بیشتر، از طریق تماس با ما در ارتباط باشید.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد