آشنایی با کشور ترکیه

آشنایی با کشور ترکیه

توسط : تیم محتوا مسافرتی
4,835

اگر شما قصد مهاجرت یا مسافرت به ترکیه را دارید یا می خواهید در این کشور به ادامه تحصیل بپردازید، در این مقاله اطلاعات لازم درباره کشور ترکیه گردآوری و منتشر شده است. شما می توانید از طریق این مقاله اطلاعات کافی درباره زندگی، قوانین، کار، گردشگری و... ترکیه بدست بیاورید.

ترکیه را بهتر بشناسید

 

کشور ترکیه اغلب به عنوان پلی میان شرق و غرب توصیه می شود. هر چند این توصیف می تواند کمی کلیشه ای هم در نظر گرفته شود اما باعث شده تا فرهنگ های مختلفی با شرایط و عملکرد های مختلف در این کشور رواج داشته باشد.

استانبول (که بعضا به اشتباه به عنوان پایتخت ترکیه شناخته می شود) در واقع در دو قاره واقع شده که توسط تنگه بسفر از هم جدا شده اند. جاذبه های گردشگری پرطرفداری مانند سوفیا و مسجد آبی در ناحیه سلطاننامه از طرف اروپا قرار گرفته اند که با این حال این موارد بخش خیلی خیلی کوچکی از جاذبه های گردشگری کل کشور بشمار می روند. هر چند آنکارا به عنوان پایتخت در مرکز ترکیه واقع شده است اما جمعیت آن کمتر از نصف استانبول می باشد.

زمان در ترکیه دو ساعت جلوتر از GMT است اما اغلب اوقات ساعت رسمی کشور با آنچه رویه های علمی در نظر گرفته اند متفاوت است. احتمالا یکی از دلایل آن اوراسیایی بودن این کشور می باشد که باعث شده دو ساعت متفاوت داشته باشد و دولت برای هماهنگی آن را به یک ساعت رسمی تبدیل کرده است.

واحد پول رسمی ترکی لیر است؛ با توجه به وضعیت ارزش پول ترکیه کار چندان سختی نیست که در این کشور به یک میلیونر تبدیل شوید البته برای زندگی در ترکیه به پول زیادی نیاز نخواهید داشت. بد نیست بدانید که یک دلار آمریکایی یا یک پوند انگلیسی معادل هزاران لیر ترکیه است. دولت ترکیه برای مقابله با این وضعیت تعداد صفر های پول ملی خود را کم کرده تا استفاده از آن به صورت متداول راحت باشد.

آموختن زبان ترکی آسان است (حداقل برای این نویسنده) اما اگر بتوانید برخی اصطلاحات روتین و روزمره را دریابید و از آن ها استفاده کنید، در خیلی از مواقع و معاشرت ها موفق خواهید بود و احترام قابل توجهی از طرف مردم ترک دریافت خواهید کرد.

هر چند ترکیه در طی سال آب و هوای متفاوتی دارد اما در هر فصل به نوع خودش و با توجه به موقعیت جغرافیایی آب و هوای مناسب و ایده آلی برای فعالیت و زندگی روزمره دارد. حتی در شهر های گرم این کشور به عنوان خدمات شهری مکان هایی در نظر گرفته شده تا افراد اقدام به تهویه و خنک کردن خودشان کنند. زمستان در برخی مناطق مانند استانبول، آنکارا و شرق ترکیه کمی سرد خواهد بود اما مناطق جنوبی زمستان معتدلی را دارند.

مهاجرت به ترکیه

ترکیه به عنوان یک کشور اوراسیایی که بین اروپا و آسیا قرار گرفته بدون توجه به جزئیات و... مثل یک آهن ربا برای مهاجرات عمل می کند. شهر های مهم ترکیه شامل استانبول، آنکارا و ازمیر می باشند که در آن ها می توانید تعداد زیادی مهاجر آمریکایی، اروپایی، ایرانی و عربی پیدا کنید. عموم مهاجران در این کشور در صنایع خدماتی مشغول به کار هستند.

در این کشور مهاجران به صورت مرتب دورهمی ها و مراسمات مختلف برگزار می کنند، پس احتمال اینکه در حوالی شما نیز از این نوع مراسمات برگزار شود، به شدت زیاد است.

جغرافیا و آب و هوا در کشور ترکیه

جغرافیا و آب و هوای کشور ترکیه

ترکیه یک کشور بزرگ با مساحتی بالغ بر 783.560 کیلومتر مربع که تقریبا به اندازه ترکیبی از انگلستان و فرانسه می باشد، است. این کشور به صورت مستقیم با کشور های ایران، عراق، سوریه، جورجیا، بلغارستان و ارمنستان مرز مشترک دارد. فارق از کشور های نام برده ترکیه با دریای مدیترانه، مرمره، اژه و همینطور دریای سیاه هم مرز است.

به طور کلی اکثریت این کشور در آناتولیا آسیا قرار دارد. البه 3 درصد از آن در بالکان اروپا واقع شده و از همین رو به عنوان یک کشور اروپایی یا اروسیایی نیز شناخته می شود.

آب و هوا در بخش های مختلف ترکیه با توجه به شرایط منطقه ای متفاوت است. آناتولی مرکزی و شرقی دارای آب و هوای قاره ای می باشد که دارای تابستان های گرم و زمستان های سرد و برفی از ماه نوامبر تا فوریه است. از طرفی بخش غربی آن دارای آب و هوای مدیترانه ای با زمستان های ایده آل و تابستان های بارانی است. در مناطق شمالی (شامل استانبول می شود) نیز به وضوح میزان رطوبت بالا و گرمای شدید را می توان درک کرد. بد نیست بدانید تعداد افرادی که در استانبول دچار گرمازدگی شدید می شوند به صورت روزانه قابل توجه است.

در مناطق مختلف ترکیه درصد جرم پایینی وجود دارد و به عنوان مناطق با امنیت شناخته می شود. این امر کمک شایانی به گردشگری کشور کرده است. اینکه گردشگران با خیال راحت در شهر و حتی حوالی آن در روستا های دور و نزدیک حضور پیدا می کنند، قدم می زنند و تفریح می کنند، فارق از شب یا روز بودن ارزشمند است. در این مناطق نه تنها مشکل یا خطری افراد را تهدید نمی کند بلکه با توجه به مهمان نواز بودن ترک ها، قطعا در زمان گردشگری به چایی، غذا و حتی خواب به صورت رایگان دعوت خواهید شد.

تقریبا 300 روز در ترکیه می توان آب و هوای صاف و آفتابی را تجربه کرد. اما در ماه های ژانویه و آگوست کمی شرایط متفاوت است چرا که ممکن است شدت گرما فوق العاده افزایش پیدا کند و افراد نیازمند مراقبت در برابر گرمای شدید از طریق کلاه، عینک، کرم و... باشند. متوسط روز های زمستانی ترکیه شبیه روز های بهاری اروپا می باشد البته صبح ها و غروب های ترکیه نسبت به طول روز سرد تر می باشد.

به طور کلی برای لذت بردن شما فعالیت های مختلف و متعددی مانند قایق رانی، شنا، غواصی، پیاده روی، دوچرخه سواری در جاده و کوهستان، اسکی و... وجود دارد.

برای کسانی که سبک زندگی پویا تری دارند، کوهنوری یا پیاده روی در کوه نیز گزینه مناسبی می باشد. در منطقه ای به نام برکه رانچ یک کلوپ اسب وجود دارد که ادعا می کنند یکی از بهترین کلوپ های اسب جهان است. از طریق آن می توانید تجربه بی نظیری در اسب سواری داشته باشید.

ترکیه در حال حاضر تلاش خودش را برای تبدیل شدن به بهترین محیط و برجسته ترین مرکز گلف در اروپا می کند.

اقتصاد و سیاست های ترکیه

اقتصاد و سیاست های کشور ترکیه

از سال 2016 جمعیت ترکیه به 79 میلیون نفر رسیده و همچنان این مقدار حفظ شده و رو به رشد می باشد. ترکیه با تولید ناخالص داخلی 721 میلیارد دلاری، هجدهمین قدرت اقتصادی دنیا بشمار می رود. پایه های اصلی اقتصاد ترکیه شامل تولید منسوجات، کشاورزی، خودرو و لوازم برقی می باشند.

کشور ترکیه طی سال های گذشته به اقتصاد با ثبات همراه با عملکرد درخشانی رسیده است. ثبات اقتصادی این کشور به افزایش صادرات آن کمک زیادی کرده است. اشتغال و قدرت خرید مردم به مقدار قابل توجهی طی سال های گذشته رشد داشته و میزان فقر بین سال های 2002 تا 2012 به نصف کاهش یافته است. البته بد نیست بدانید که به دلایل سیاسی اقتصاد این کشور اخیرا دچار رشد ضعیف شده و این مسئله منجر به کاهش ارز پول ملی ترکیه گشته است.

این کشور دارای سیستم حکومتی دموکراسی پارلمانی می باشد و در حال حاضر توسط حذب "عدالت و توسعه" تحت ریاست رجب طیب اردوغان اداره می شود. بد نیست اشاره کنیم که کشور ترکیه عضو شورای اروپا، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه OECD و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا همان ناتو نیز می باشد.

فرهنگ کشور ترکیه

فرهنگ کشور ترکیه

ترکیه در واقع وارث حکومت عثمانی است؛ سابقا این حکومت قلمرو عظیمی را در بر می گرفت و در خاورمیانه، اروپای شرقی و آفریقای شمالی گسترده شده بود. به طور کلی ترکیه در چهار راه بین تمدن ها ایستاده و فرهنگ آن نشانگر طیف گسترده ای از تغییرات و تاثیرات است.

بد نیست بدانید که مشخصات فرهنگی این کشور همچنان رو به افزایش می باشد به ویژه در صنعت سینما و تلویزون؛ در حال حاضر ترکیه سریال های خودش را به بیش از 90 کشور اروپای شرقی، عربی و یا آمریکای لاتین صادر می کند.

آداب معاشرت در کشور ترکیه

معاشرت به عنوان یک گردشگر یا مهاجر برای شما ممکن است پروسه آسانی به نظر نرسد! حتی اگر افراد زیادی در شهری مثل استانبول یل سایر شهر های ترکیه با فرهنگ ها و خصوصیات متفاوت وجود داشته باشند. اینکه چطور می توانید ارتباط برقرار کنید، معاشرت داشته باشید و دوستان جدیدی پیدا کنید مسئله ای است که در اینجا به آن می پردازیم.

باید ها و نباید های کشور ترکیه

مردم این کشور نسبت به سایر فرهنگ ها فوق العاده کنجکاو و مشتاق هستند. قطعا این مسئله موردی است که می تواند توسعه حلقه اجتماعی شما را ساده تر کند. با این حال یکسری قوانین برای رعایت تاثیرگذاری صحیح شما در ذهن افراد پیرامون تان وجود دارد. به عنوان مثال آگاهی از مدوفشن می تواند تاثیرگذاری قابل توجهی در برقراری ارتباط هنگام شبکه سازی افراد برای شما داشته باشد.

از طرفی بد نیست بدانید که مردم ترکیه از صداقت و شفافیت استقبال می کنند. گاهی اوقات ممکن است صرفا چیزی که در ذهن شان است را بروز دهند و منظور خاصی نداشته باشند پس این نکته را مد نظر داشته باشید و در صورت مواجه با چنین موردی شرایط را وخیم نکنید.

دانشجویان، دانش آموزان و... به صورت مرتب جشن ها و مراسماتی برگزار می کنند، توصیه می کنیم با توجه به رده سنی خودتان در جریان این مراسمات باشید و مرتبا در آن ها شرکت کنید.

معاشرت در محیط کار در کشور ترکیه نیز بسیار متداول است. عموم افراد در دفاتر با یکدیگر آشنا می شوند و البته تمایل به معاشرت در بیرون از محیط کاری نیز دارند. در ترکیه عموما معاشرت بیرون از ساعات اداری از معاشرت آخر هفته بیشتر است. به عبارتی ترک ها ترجیح می دهند به صورت روزانه وقت بیشتری را با خانواده، دوستان و... خود بگذرانند.

هر چند درصد قابل توجهی از مردم ترکیه به زبان انگلیسی مسلط هستند و انگلیسی هم صحبت می کنند اما برای معاشرت دقیق تر توصیه می شود حتما زبان ترکی را یاد بگیرید. این کار در رشد دایره ارتباطی و اجتماعی شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. علاوه بر این ترک ها از تلاش شما برای مسلط شدن به زبان و فرهنگ شان خوشحال خواهند شد.

بد نیست بدانید اگر اهل فرهنگ، تاریخ یا... نیستید، یک محیط مناسب برای برقراری معاشرت را از دست خواهید داد چرا که در کشور ترکیه این اماکن نیز مکان های مناسبی برای برقراری ارتباط و معاشرت بشمار می روند.

محیط و همسایه ها

محله ها مکان های بسیار خوبی برای معاشرت و ایجاد حلقه ارتباطی بشمار می روند به خصوص اگر در محله های ویژه مهاجران زندگی می کنید باید بدانید که جنب و جوش افراد و همینطور علاقه آن ها برای معاشرت جنبه افزایشی نیز در این محلات دارد.

قطعا اینکه مردم ترکیه دوست دارند از لحظه لذت ببرند در معاشرت آن ها تاثیر بسزایی دارد پس بد نیست بدانید که ترک ها از معاشرت با شما چیزی دریغ نخواهند کرد و حتی زمانی که متوجه بشوند علاقمند به شنیدن راجع به آن ها، فرهنگ و کشور شان هستید، خوشحال هم می شوند. اغلب اوقات گروه های مهاجر نیز در موقعیت ها و مکان های خاص و مشخصی مراسم برگزار می کنند که حضور در آن ها در توسعه روابط تان تاثیر گذار خواهد بود.

در نهایت بد نیست بدانید که مردم ترکیه خوش گذرانی را دوست دارند. مکررا خواهید دید که ترک ها در حال رقصیدن، نوشیدن و خوش گذرانی هستند و به همین دلیل شب های ترکیه به ویژه در شهر هایی مانند استانبول به شدت شلوغ است.

درباره استانبول کشور ترکیه

استانبول قطعا یکی از وسوسه کننده ترین شهر ها برای مهاجرت یا مسافرت می باشد که هر شخصی فارق از هر سلیقه و شرایطی می توانند علاقمندی های خودش را در آن پیدا کند. آشنایی با بخش های مختلف این شهر، فرهنگ محلی، زندگی اجتماعی، آب و هوا و... کمک شایانی به تصمیم گیری افراد می کند.

نکات ویژه استانبول

بد نیست بدانید که شهر استانبول جمعیت نسبتا جوانی دارد به نحوی که نیمی از آن ها زیر 30 سال سن دارند به همین دلیل است که این شهر فوق العاده پویا و فعال است. عموم آژانس های رسانه ای دنبال مهاجران مسلط به زبان انگلیسی برای تولید محتوا و گزارشات و... می باشند. فارق از همه این موارد نسبت استفاده از توییتر در ترکیه نسبت به سراسر دنیا بیشتر می باشد! داستان گویی و میکرووبلاگ نویسی از دیگر تخصص های محبوب در استانبول بشمار می روند که شرکت های مختلف هزینه قابل توجهی برای آن ها می کنند.

استعداد های مهندسی فناوری و کامپیوتر نیز گزینه های مهیجی برای شرکت های استانبول بشمار می روند. این سمت های شغلی تقاضای قابل توجهی در این شهر دارند.

آب و هوا در استانبول

آب و هوای استانبول با توجه به ویژگی هایی مانند شب های گرم تابستان، رطوبت زیاد و باران به ویژه بین ماه های جولای و آگوست شباهت زیادی به منطقه اقلیمی مارمارا دارد. با این حال آب و هوا مانند سایر بخش های شمالی کشور ترکیه شدیدا گرم نیست و طی بهار و پاییز می توانید آب و هوای معتدل و بارانی را در آن تجربه کنید.

زندگی اجتماعی در استانبول

استانبول دارای ویژگی های منحصربفرد، مکان های گردشگری و مراکز سرگرمی متعددی است که هر روز را برای گردشگران جذاب می کنند. به طور کلی این شهر را می توانیم به عنوان یک منطقه فعال و پیشرفته و همینطور با خدمات شهری متعدد معرفی کنیم؛ هر چند مزیت های زیادی دارد اما جمعیت قابل توجهی از مهاجران نیز در استانبول حضور دارند

که کمی فرهنگ ها و آداب و رسوم را متنوع نموده است به هر حال این شهر یک شهر محبوب و مشهور است که افراد محلی آن رفتار فوق العاده دوستانه ای با عموم گردشگران و مهاجران دارند به همین دلیل ایجاد ارتباط و پیدا کردن دوستان جدید در آن ساده خواهد بود. برای شروع مدیریت کردن زندگی تان در استانبول اولین قانون شناختن همسایه ها و بهترین راه برای آن آشنایی با مردم است.

آیا در کشور استانبول به اجازه اقامت احتیاج دارید؟

اگر قصد دارید بیشتر از 90 روز بمانید، قطعا نیاز به اجازه اقامت خواهید داشت. قبل از پایان مدت ویزای 90 روزه می بایست اقدام به دریافت مجوز برای اقامت کنید. تا روز تعیین وقت شما می توانید به صورت قانونی در ترکیه حضور داشته باشید.

چگونه به صورت یک محلی در استانبول زندگی کنیم؟

شاید بهترین راه برای این چالش یادگیری زبان محلی به صورت دقیق و حرفه ای باشد. البته آنطور که فکر می کنید سخت نیست، صرفا کافی است ساختار و قوانین آن را یاد بگیرید تا متوجه شوید که ترکی یک زبان ساده و روان است. برای این امر دوره های رایگان و پولی متعدد به صورت آنلاین وجود دارد. اینکه بتوانید کلمات مختلف را با لهجه ترکی بیان کنید، کمک قابل توجهی به افزایش کیفیت ارتباط شما خواهد کرد.

فرهنگ محلی استانبول ترکیه

مردم استانبول عاشق غذا خوردن به ویژه غذای سنتی هستند. اگر دنبال انواع و اقسام غذا های سنتی هستید، قطعا استانبول یک مقصد کم نظیر و خوشمزه برای شما خواهد بود. هر محله در این شهر دارای غذا سنتی مخصوص به خودش می باشد.
بد نیست بدانید که هر محله و هر بخش که بتوانید به آن سر بزنید بیشتر برای شما تنوع فرهنگی این شهر را شفاف سازی می کند. این امر شامل فرهنگ های متنوع یونانی، ارمنی، گرجی و عربی می باشد. زندگی کنار افراد مختلف با فرهنگ و دین های مختلف واقعا شگفت انگیز خواهد بود.

تاریخچه شهر بر فرهنگ آن نیز تاثیر گذاشته و باعث شده تا استانبول حال و هوای عرفانی تری نسبت به سایر مناطق ترکیه به خودش بگیرد. اگر قصد زندگی در مرکز شهر و حتی اطراف آن را داشته باشید در هر دو منظور با گزینه های مطلوبی مواجه خواهید شد.

خدمات در کشور ترکیه

خدمات در کشور ترکیه

  1. تامین گاز در اکثر کشور ها معمولا با استفاده از سیلندر های گازی انجام می شود و به طور معمول برای پخت و پز استفاده می شوند. یک سیلندر پر کردن، معمولا 60 لیر هزینه دارد که در صورت استفاده برای اهداف پخت و پز تقریبا 1 ماه دوام می آورد.
  2. برق تقریبا 0.05 پوند در کیلووات هزینه دارد. صورتحساب ماهانه یک مجموعه محلی در ترکیه 220 ولت است.
  3. هزینه های آب تقریبا 0.75 پوند در هر تن می باشد.

بیشتر خانه ها و آپارتمان ها در کشور ترکیه به پنل های خورشیدی مجهز شده اند که تقریبا تمام آب گرم تان را به صورت رایگان مهیا می کنند. یک عنصر برقی در مخزن در روز های محدودی که خورشید وجود ندارد، آب گرم شما را مهیا می سازد.

  1. نصب تلفن توسط Turk Telekom انجام می شود و عموما ظرف چند روز ارتباط برقرار می گردد. خطوط به طور کلی خوب هستند و دسترسی آسان به اینترنت دارند و از سرویس دهی منظم و مناسبی نیز برخوردار می باشند.
  2. در حال حاضر درصد فزاینده ای از مردم برای اتصال به اینترنت از دانگل استفاده می کنند. این مورد در برخی مکان ها ایده آل نیست اما در اکثر مکان ها کاربردی و با کیفیت می باشد. شرکت های مختلف تلفن همراه این موارد را با خرید یا قرارداد ارائه می کنند.

چندین سرویس تلفن همراه وجود دارد که سرور اصلی Turkcell و Vodadacom هستند. اگر یک تلفن همراه را از خارج وارد می کنید می بایست کمتر از یک ماه آن را در سرور محلی ثبت کنید.

  1. خدمات تلویزونی نیز ایده آل است؛ با عضویت در سیستم ماهواره ای Digiturk که 52 کانال از جمله Euro Sport، Discovery Channel، BBC Prime، Movie Max، MGM، CNN و... را در اختیار شما قرار می دهد، به راحتی به سیستم تلویزونی با کیفیت دسترسی خواهید داشت.
  2. گزینه دیگر این است که یک اشتراک آنلاین بگیرید و برنامه های تلویزونی را مستقیما از اینترنت در تلویزون خود مشاهده نمایید. هزینه این پروسه بسته به نوع شرکتی که انتخاب می کنید، متفاوت است اما حدود 5 پوند در هر ماه می باشد.
  3. فاضلاب در بسیاری از روستاها با استفاده از مخازن سپتیک هدایت می شود.

ماشین برای تردد

اگر قصد دارید ماشین شخصی خودتان را به ترکیه بیاورید، می توانید این کار را بکنید اما صرفا 6 ماه اجازه تردد خواهد داشت پس از آن می بایست خودرو 6 ماه کشور را ترک کند و تا 6 ماه آتی وارد کشور نشود. بد نیست بدانید که در ترکیه هم مانند ایران می بایست سمت راست جاده تردد کنید.

قیمت ماشین در ترکیه از اروپا گران تر است اما نسبت به ایران وضعیت بهتری دارد. این قضیه در خصوص ماشین های دسته دوم نیز صدق می کند.

برای خرید خودرو تولیدی در ترکیه مانند خودرو های رنو و تویوتا مالیات بسیاری کمتری نسبت به خودرو های وارداتی می بایست بدهید.

برای خرید خودرو می بایست اقامت ترکیه را داشته باشید تا مجوز خرید خودرو شما صادر شود. فارق از آن نیازمند گواهینامه بین المللی یا گواهی نامه ترکیه نیز خواهید بود. نیاز به گذراندن دوران آموزشی نخواهید داشت اما ملزم به گذراندن تست پزشکی خواهید بود.

هزینه بنزین در ترکیه فوق العاده بالا می باشد.

به طور کلی استاندارد های جاده ای در کشور ترکیه ایده آل است و عموم جاده ها به صورت دو طرفه در نظر گرفته شده اند. اما شما می بایست حواس جمع در خیابان های این کشور تردد کنید چرا که تلفات ناشی از تصادفات خودرویی در ترکیه به مراتب بیشتر از تمام کشور های اروپایی می باشد. این آمار عمدتا به دلیل رانندگی با سرعت بالا به ویژه در روز های بارانی می باشد.

حمل و نقل عمومی

حمل و نقل بین شهری با اتوبوس در یک مسافت 50 کیلومتری صرفا 6 لیر یا 2 پوند هزینه خواهد داشت که رقم فوق العاده ارزانی محسوب می شود. طی کردن این مسافت از طریق ناوگان اتوبوسی تقریبا یک ساعت زمانبر خواهد بود. اتوبوس های ترکیه راحت، تمیز و دارای تهویه هوا می باشند. سیستم حمل و نقل عمومی این کشور نسبت به ایران از کیفیت فوق العاده بیشتری بهره می برد اما هزینه بسیار پایین تری دارد. هزینه بلیط از آنتالیا به استانبول تقریبا 55 لیر است که تقریبا 12 ساعت نیز زمان بر می باشد.

از طریق فرودگاه بین المللی آنتالیا به بسیاری از مقاصد بین المللی می توانید پرواز کنید. علاوه بر آن از طریق فرودگاه استانبول می توانید به تمام نقاط جهان پرواز داشته باشید.

بد نیست بدانید پرواز داخلی از آنتالیا به استانبول تقریبا 1 ساعت طول می کشد و هزینه تقریبی بلیط آن 89 لیر می باشد. پرواز های مستقیم از آنتالیا به قبرس شمالی نیز وجود دارد که تقریبا 45 دقیقه زمان بر می باشد هزینه کمی متفاوت است اما با 50 لیر هم می توانید اقدام به خرید بلیط برای این مقصد کنید.

بد نیست بدانید در صورتی که از قبل حمل و نقل شما از فرودگاه به هتل مشخص نشده است، در فرودگاه های ترکیه تاکسی های زیادی از شرکت های مختلف وجود دارند که می توانید با مقایسه قیمت آن ها اقدام به استفاده از یک گزینه مناسب نمایید. به طور کلی اکثر تاکسی ها با مسافت سنج و تهویه هوا هستند.

کرایه تاکسی در ترکیه از ایران و حتی از انگلیس هم گران تر می باشد پس توصیه می کنیم سراغ بهترین و ارزان ترین قیمت تاکسی ها بروید. شایان ذکر است به صورت اجباری تمام تاکسی ها دارای بیمه هستند و تمام مدارک لازم برای اعتبار سنجی آن ها در داخل خودرو موجود است.

واردات کالا های خانگی

چند نکته مهم هنگام واردات کالا وجود دارد:

باید بدانید که مالیات کالا های غیر برقی 10% می باشد در حالی که مالیات کالا های برقی 18% است. علاوه بر آن هر شخصی که قصد واردات کالا های خاگی به این کشور را دارد، ملزم به داشتن اقامت می باشد.

ساکنان ترکیه از سیستمی تحت عنوان "واردات موقت" بهره مند می شوند. این بدان معنی است که کالا های خانگی بدون نیاز به پرداخت عوارض گمرکی عادی 10 درصد از کل ارزش می توانند وارد شوند به شرط آنکه بتوانند اجازه اقامت حداقل 1 ساله را ارائه کنند.

فراموش نکنید شما بلافاصله پس از حضور در ترکیه نمی توانید اقامت آن را دریافت کنید و این پروسه ممکن است بین 3 تا 9 ماه زمانبر باشد پس توصیه می کنیم با عجله در خصوص بردن وسایل خانگی عمل نکنید.

هر شخصی که قصد دارد کالایی را وارد کشور نماید می بایست اطلاعات دقیق آن را اعم از نام تجاری، شماره سریال و... داشته باشد که دارای مهر ورود به ترکیه نیز می باشند. کالا های می بایست 2 ماه قبل یا 6 ماه بعد از آخرین ورود به ترکیه، وارد این کشور شوند و در نهایت کالا ها باید مورد استفاده قرار بگیرند نه اینکه برای مقاصد تجاری معامله شوند. افراد خارجی که دارای کار می باشند، می بایست مجوز کار و اقامت را تهیه کنند. ضمانت نامه از طرف کارفرما و ضمانت مالیاتی برای گمرک می بایست ارائه شود.

بهداشت و درمان در ترکیه

بهداشت و درمان در کشور ترکیه

در یک نگاه کلی مراقبت های بهداشتی در ترکیه بسیار خوب است. هم کیفیت مراقبت و هم امکانات این کشور در زمینه مذکور استاندارد و رضایت بخش می باشد. هزینه های درمان در کشور ترکیه نیز نسبت به بسیاری از کشور ها کمتر است. در این کشور پس از مشورت با پزشک عملا برای جراحی هیچ دوره انتظاری وجود ندارد و در صورت نیاز فورا اقدام به رفع مشکلات بیمار می شود.

صرفا در صورتی چند روز برای عمل کردن وقفه ایجاد می شود که عمل مذکور یک عمل فوق تخصصی باشد که نیازمند چند روز بررسی و آماده سازی می باشد. بسیاری از بیمارستان های خصوصی در این کشور به جدید ترین فناوری های موجود مجهز شده اند و به همین ترتیب تمام پزشکان آن ها نیز به انگلیسی مسلط هستند. استاندارد های پرستاری هم در این کشور خوب است. بیمارستان های بزرگ تر ایالتی در آنتالیا دارای اساتید و پزشکان متخصص هستند و امکان کامل و کم نظیری دارند. دندانپزشکی در ترکیه هم قیمت ایران و در بسیاری مواقع ارزان تر نیز می باشد. مراقبت از چشم نیز از چندین روش توسط پزشکان ترک صورت می گیرد.

سیستم مراقبت های بهداشتی در کشور ترکیه

خوشبختانه ترکیه دارای سیستم  بهداشتی و درمانی پیشرفته و همینطور دارای امکانات پیشرفته پزشکی نیز می باشد. علاوه بر آن پرسنل بسیار ماهر و طرح های پوشش بهداشتی با کیفیتی نیز دارد. گزینه های بهداشتی در واقع آنقدر فراوان هستند که احتمالا نگرانی اصلی شما به عنوان یک مهاجر انتخاب طرح بیمه درمانی است که به بهترین نحو مطابق نیاز و وضعیت شما باشد.

بیمه سلامت در کشور ترکیه

بیمه درمانی یک الزام اجباری برای مهاجران است که برای اخذ اقامت و همینطور اجازه کار اجباری است.

اگر طرح مراقبت های بهداشتی کشور شما با الزامات قانونی ترکیه سازگار است احتمالا بتوانید طرح بهداشتی که در کشور خودتان داشتید را در ترکیه نیز حفظ کنید. در غیر این صورت اگر یک شرکت ترکی شاغل باشید، شرکت شما را در سیستم تامین اجتماعی ثبت می کند تا یک طرح مبتنی بر مشارکت در دسترس همه افراد باشد.

SGK به شما این امکان را می دهد که در کل بیمارستان ها و کلینیک های عمومی، مراقبت های سرپایی را رایگان انجام دهید. این بخش بیشتر مشکلات سلامتی از جمله بیماری، بارداری و صدمات شغلی را شامل می شود و همینطور شامل کمک هزینه برای جبران ناتوانی موقتی کار می شود.

این طرح در بیشتر بیمارستان ها و درمانگاه های خصوصی نیز به شما تخفیف می دهد البته همچنان با هزینه های شخصی مواجه خواهید شد.

حتی بدون قرارداد کاری می توانید برای حق بیمه ماهیانه 300 لیر ترکیه به شرط اینکه از قبل اجازه اقامت معتبر ترکیه را گرفته باشید به SGK بپردازید تا از خدمات آن بتوانید بهره مند شوید.

همچنین می توانید از یک طرح بیمه خصوصی، محلی یا بین المللی استفاده کنید. این گزینه برای بسیاری از مهاجران ارجحیت دارد چرا که مراکز درمانی خصوصی تمایل دارند پزشکان انگلیسی زبان بیشتری نسبت به پزشکان عمومی داشته باشند. حق بیمه ممکن است بسته به سن، موقعیت، ملیت، سوابق بهداشتی و با توجه به گستردگی پوشش طرح متفاوت باشد.

شایان ذکر است جراحی پلاستیک تحت پوشش SGK نیست. فارق از این خدمات مراقبت دندان محدودیت های زیادی در این طرح دارد و شما در صورتی که مجبور نباشید، می بایست به پزشک عمومی مراجعه کنید.

خدمات درمانی در کشور ترکیه

بیمارستان های دولتی و کلینیک های خصوصی یک شبکه متراکم را در سراسر کشور ترکیه تشکیل داده اند. همه آن ها به شما امکان دسترسی به پزشکان عمومی، متخصصان مختلف، مشاوران و... را می دهند.

ویزیت استاندارد بدون آزمایش یا اسکن اضافی معمولا از 200 تا 300 لیر ترکیه هزینه دارد.

در صورت امکان از مصرف آب شیر ترکیه خودداری نمایید. اگر چه مصرف این آب شما را فورا بیمار نخواهد کرد اما گفته می شود حاوی مقدار قابل توجهی کلر است و به صورت طولانی مدت صدمات زیادی به سلامتی شما می زند.

در کمال تعجب، برخی از دارو ها به صورت بدون نسخه عرضه می شوند! در صورتی که برخی از دارو ها نیز بدون نسخه پزشک تحویل افراد داده نمی شوند. دارو ها عمدتا به صورت محدود عرضه می شوند که این مسئله باعث عدم برنامه ریزی مهاجران می شود و گاهی اوقات برای آن ها دردسر ایجاد می کند. در مناطق شهری دسترسی به داروخانه ها به راحتی ممکن است.

حیوانات خانگی در کشور ترکیه

اگر قصد دارید حیوانات خانگی تان را همراه تان بیاورید، جای نگرانی نیست چون بر خلاف گذشته هیچ دوره قرنطینه ای برای آن ها وجود ندارد. شما می توانید با کمترین دردسر ممکن حیوان خانگی تان را همراه خود به کشور ترکیه بیاورید. در آنجا کلینیک های دامپزشکی تخصصی دارای پزشکان مجرب با تجهیزات کامل نیز وجود دارد که در صورت بروز مشکل می توانید با مراجعه به آن ها مشکل حیوان خانگی تان را رفع کنید.

شایان ذکر است در صورت داشتن سگ به عنوان حیوان خانگی موظف خواهید بود اطلاعات آن را در شهرداری ثبت کنید. همینطور جهت جلوگیری از تولید مثل کنترل نشده، حیوانات باید در این زمینه خنثی شوند. به همین ترتیب سگ ها می بایست برای مقابله با هاری واکسینه شوند.

منظره گردی

اگر از کاوش در خرابه های باستانی لذت می برید، ترکیه مملو از آن ها همراه با دو تا از هفت عجایب دنیا می باشد. یکی افسس (معبد آرتمیس) که در نزدیکی ازمیر قرار گرفته و دیگری آرامگاه می باشد که در بدروم قرار دارد. ویرانه های جالب و شگفت انگیزی زیادی در حوالی منطقه کمر وجود دارند که به راحتی قابل بازدید می باشند. از جمله آن ها می توانیم به اولیمپوس، فسیل، پرگه، آسپندوس و ترمسوس اشاره کنیم. ترمسوس به عنوان تنها مکانی در ترکیه شناخته می شود که اسکندر هرگز آن را تسخیر نکرد.

کاپادوکیا با سنگ های قله ای شکل به سبک پری و همینطور شهر های زیر زمینی که زمانی ایمنی را برای مسیحیان مهیا می کرد از دیگر جاذبه های گردشگری برتر در حوزه منظره گردی بشمار می روند.

پاموک کاله یک منظره کم نظیر طبیعی است که متشکل از آبشار و چشمه های آب گرم می باشد. برخی از هتل های این ناحیه دارای استخر های آب گرم نیز هستند.

قطعا گردشگری در ترکیه بدون بازدید از استانبول به عنوان تنها شهری که در دو قاره از جهان قرار گرفته، تکمیل نخواهد شد. چیز هایی زیادی در استانبول برای تماشا وجود دارد که برای آن ها حداقل 2-3 روز زمان نیاز خواهید داشت. برای مثال کاخ توپکاپی، کاخ دولماباهچه و مسجد آبی از نمونه های بی نظیر استانبول می باشند.

ازدواج در ترکیه

ازدواج در کشور ترکیه

قصد دارید در ترکیه ازدواج کنید؟ قبل از هر چیز بهتون تبریک می گیم و آرزوی خوشبتی می کنیم براتون و در ادامه اطلاعات و نکات مرتبط در خصوص ازدواج در ترکیه را برای شفاف سازی مسیر با هم مرور می کنیم.

گزینه های ازدواج در کشور ترکیه

اگر عروس و داماد دارای تابعیت خارجی یکسان باشند، می توانند ازدواج داخلی خود را توسط مقامات ترکیه یا مقامات کشور خود در سفارت انجام دهند.

اما اگر زوجین دارای تابعیت مختلط باشند (اگر یکی ترکیه ای باشد و دیگری از کشور متفاوت یا هر دو از دو کشور خارجی متفاوت باشند) ازدواج مدنی می بایست توسط یک مقام ترکیه ای انجام شود.

شما می توانید ازدواج مدنی را با یک مراسم مذهبی تکمیل کنید اما ازدواج های مذهبی به تنهایی در ترکیه امکان برگزاری قانونی ندارند.

ازدواج توسط مقامات کشور ترکیه

قبل از هر چیز شما می بایست از سفارتخانه یا مقامات کنسولی کشور خودتان پروانه ازدواج را کسب کنید که گواهی بر صلاحیت شما در ازدواج دارد و به همین ترتیب می بایست شناسنامه تان هم در دسترس باشد.

سپس به سادگی می توانید به دفتر ازدواج مدنی محلی خودتان مراجعه کنید. بد نیست بدانید این دفاتر خدماتی در تابستان و بهار به ویژه در تعطیلات آخر هفته شلوغ تر هستند اما به طور میانگین می توانید ظرف یک ماه، یک تاریخ مشخص را برای حضور جهت ازدواج بدست بیاورید. هزینه های ازدواج مدنی که توسط مقامات ترکیه انجام می شود، حدود 100 لیر است.

پس از ازدواج می بایست با سفارت خود تماس بگیرید تا ازدواج شما به صورت قانونی در کشور تان نیز ثبت شود.

عروس به صورت پیش فرض نام خانوادگی داماد را می گیرد؛ البته اگر عروس تمایل داشته باشد نام خانوادگی خود را حفظ کند، می بایست زمان ازدواج آن را به دفتر ازدواج ارائه نماید.

برای برخی از سفارتخانه های خارجی پردازش این پروسه می تواند حتی تا 2 ماه زمانبر باشد.

شایان ذکر است ازدواج همجنسگرایان در ترکیه قانونی نیست.

سنت های عروسی در کشور ترکیه

ترکیه به تدریج از نظر تشریفات عروسی با استاندارد های بین المللی مطابقت پیدا کرده و حداقل در مناطق شهری پروسه و نحوه برگزاری عروسی برای خارجی ها تعجب برانگیز نیست. به طور معمول پس از عقد محضری یک جشن عروسی برای خانواده و دوستان زوجین گرفته می شود که اغلب شامل رقص و ضیافت می باشد.

با این حال در برخی مناطق به ویژه مناطق سنتی تر برخی از سنت ها از زمان عثمانی تا کنون همچنان حفظ شده اند؛ این سنت ها هم می توانند عروسی شما را متمایز و به یادمانی تر کنند به خصوص اگر طرف مقابل شما ترک باشد.

مراسم حنابندان یکی از مراسمات سنتی است که قبل از عروسی برگزار شده و طی آن دست و پای عروس و داماد را حنا می کنند. در این مراسم دوستان و خانواده زوجین حضور دارند. هر چند ظاهر این مراسم فوق العاده شاد و مهیج است اما اساس آن کمی غمگین می باشد چرا که در این مراسم در واقع عروس می بایست به طور نمادین با زندگی گذشته خود وداع کند و با اعضا خانواده به ویژه مادرش خداحافظی نماید.

در ترکیه نیز مانند ایران هزینه های عروسی توسط خانواده های عروس و داماد تامین می شود.

سفر به ترکیه

سفر به کشور ترکیه

اگر قصد سفر به کشور ترکیه را دارید، بهتر است در خصوص شرایط سفر، قوانین، گمرک و... آن اطلاعات جامعی کسب کنید تا در پروسه فرایند به مشکلی بر نخورید. بد نیست بدانید که شرایط و قوانین برای کشور های مختلف ممکن است متفاوت باشد از همین رو برخی اتباع خارجی می توانند برای اقامت بیش از 3 ماه در ترکیه ویزا دریافت نمایند.

اقدامات لازم

شرایط ورود به کشور ترکیه در آوریل 2014 اصلاح شد؛ بدین ترتیب اتباع سوئیس، لوکزامبورگ و فرانسه برای اقامت حداکثر 90 روزه در این کشور نیاز به ویزای توریستی ندارند. همین مسئله در خصوص کسانی که تمایل دارند 180 روز کامل یا تقسیم شده را نیز در این کشور حضور داشته باشند، صدق می کند.

اما ویزای توریستی برای شهروندان بلژیک و کانادا اجباری است. این ویزا به طور کلی دارای اعتبار 90 روزه است اما می تواند برای اقامت کامل یا تقسیم 180 روزه در کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

به کارت شناسایی و گذرنامه معتبر نیز نیاز خواهید داشت. توجه کنید که کارت شناسایی و گذرنامه تان می بایست بیشتر از 180 روز اعتبار داشته باشد.

اجازه کار در کشور ترکیه

به طور کلی مدت مجوز اقامت نمی تواند بیش از مدت اعتبار گذرنامه باشد؛ به همین دلیل گذرنامه شما به صورت مرتب کنترل می شود تا در صورت لزوم اقدام به دریافت گذرنامه جدید نمایید. پس توجه داشته باشید که حداقل به مدت مورد نیاز خودتان گذرنامه تان اعتبار داشته باشد و زمانی که کمتر از مقدار مورد نیاز اعتبار دارید از درخواست اقامت یا درخواست تمدید اقامت خودداری نمایید.

اگر قصد دارید در ترکیه کار کنید و از طریق ویزای کار اقامت دریافت کنید، می بایست کارفرمای شما در این کشور برای شما دعوت نامه ارسال کند. هر چند ممکن است از طریق اداره اتباع خارجی به شما ویزای کار داده شود اما تجدید آن ممکن نخواهد بود. شما ملزم به درخواست ویزای کار در نزدیک ترین سفارتخانه کشورتان هستید.

توجه داشته باشید که مهر ویزا می بایست قبل از ورود شما به ترکیه بر روی گذرنامه تان خورده باشد.

واردات وسایل شما در کشور ترکیه

اگر تصمیم به اقامت در ترکیه گرفتید، وسایل شخصی شما از قبیل لوازم خانگی، مبلمان و... باید ظرف شش ماه پس از ورود شما به کشور به گمرک ارائه شوند. گاهی ممکن است شرایط خاصی برای وسایل شما اعمال شود به همین دلیل توصیه می کنیم از یک نماینده مجرب برای حمل و نقل و مسائل گمرکی استفاده کنید تا با مشکلات احتمالی مواجه نشوید. به طور کلی شما قادر به فروش وسایل تان به شخص دیگری نخواهید بود و صرفا می توانید از آن ها برای مصارف شخصی استفاده کنید.

در مورد مجوز موقت برای واردات مجبور خواهید شد هر سال مجوز را تجدید کنید. و البته در برخی مواقع با وجود مشکلات شرایط ممکن است سخت تر هم شود.

واردات سیگار و مشروبات الکلی به شدت ممنوع است!

اگر تمایل دارید وسیله نقلیه شخصی خودتان را به ترکیه وارد کنید، می بایست مقررات سخت گیرانه آن را رعایت کنید. در صورت داشتن اجازه کار در کشور ترکیه، یک وسیله نقلیه منفرد مجاز است. اسناد اصلی و رسمی وسیله نقلیه شما باید دارای نام و جزئیات باشند. اقدامات واردات آن نیز می بایست ظرف 6 ماه انجام شود.

عدم فروش اتومبیل هم مانند عدم فروش وسایل شخصی شما در ترکیه برقرار است؛ به عبارتی شما نمی توانید خودرو خودتان را در این کشور بفروشید و صرفا اجازه استفاده شخصی از آن را دارید. تشریفات مربوط به خودرو شما نیز می بایست به صورت سالانه تجدید شوند.

توصیه:

توصیه می کنیم تا زمانی که در ترکیه هستید، تمام رسید ها، اسناد و مدارک خود را نگه دارید. نیاز نیست مدارک تان را همه جا همراه خودتان ببرید، اما حفظ آن جلوی مشکلات و دردسر های احتمالی را خواهد گرفت.

اخذ ویزا ترکیه

ویزای کشور ترکیه

با توجه به اهداف حضور تان در ترکیه می توانید از انواع ویزای آن استفاده کنید. بد نیست اشاره کنیم که عمدتا پروسه دریافت ویزا برای اتباع ایرانی توسط ترکیه به سرعت انجام می شود و سخت گیری کمتری دارد.به طور کلی دریافت اجازه اقامت در کشور ترکیه آسان می باشد.

اخذ اجازه اقامت طولانی مدت در ترکیه فرایندی است که می تواند حسابی طول بکشد (حداقل چند هفته در بهترین حالت) اما به طور کلی پیگیری این پروسه از داخل کشور ترکیه ساده تر و راحت تر خواهد بود. به همین دلیل بسیاری از متقاضیان اقامت دائم در ترکیه ابتدا با ویزا موقت 90 روزه وارد ترکیه می شوند و درون کشور اقدام به دریافت ویزای دائم می کنند.

درخواست ویزا کشور ترکیه

برای اخذ ویزا گذرنامه  شما می بایست از زمان ورود شما به ترکیه حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد. تمبر ویزا هنگام ورود به کشور باید به وضوح روی گذرنامه شما نشان وجود داشته باشد.

شما می بایست ظرف 30 روز پس از ورود به کشور ترکیه با ویزای موقت در خواست اقامت طولانی مدت یا اجازه کار بدهید. ویزا های مختلفی با توجه به اهداف اقامت شما وجود دارند که رایج ترین آن ها ویزای توریستی، کار و دانشجویی می باشد.

صرف نظر از ویزا یا مجوز شما، توصیه می کنیم در صورت وجود کنترل های پلیس در شهر و یا بین شهر، گذرنامه و مجوز اقامت تان را همیشه همراه تان داشته باشید.

ویزای توریستی ترکیه

ورود به کشور ترکیه تحت ویزای توریستی قبل از تمدید آن با اجازه اقامت گزینه بسیار محبوبی در بین مهاجرانی می باشد که هنوز وضعیت زندگی خودشان را مشخص نکرده اند.

ویزا برخی از کشور ها (آلمان، بلژیک، فرانسه، گرجستان، هلند، اسپانیا، سوئیس، ایتالیا، جمهوری قبرس شمالی، لیختن اشتاین، لوکزامبورگ، مالت، پرتغال و یونان) از تعهد درخواست ویزا معاف هستند اما دارندگان گذرنامه کشور های دیگر ملزم به درخواست ویزا هستند که می بایست آن را به صورت مستقیم در مرز و یا از طریق سیستم آنلاین ارائه نمایند.

علاوه بر اسناد هویتی ممکن است برای ارائه اقامت از شما عکس هویت گذرنامه، برنامه های پرواز، اثبات داشتن اقامت برای مدت زمان اقامت خود (هتل، خوابگاه، خانه یا...) خواسته شود.

شایان ذکر است درخواست از طریق پلت فرم e-visa به شما تا 30% تخفیف در هزینه دریافت ویزا می دهد.

بد نیست بدانید امکان رد ویزای توریستی در مرز نیز به دلایل امنیتی نا مشخص وجود دارد.

ویزا کاری ترکیه

ویزای کار کشور ترکیه

مهاجرانی که با اهداف کاری به ترکیه سفر می کنند باید از قبل برای ویزای کار اقدام کنند، حتی اگر کشور آن ها از اقامت بدون ویزا برای اقامت توریستی بهره مند باشد، آن ها ملزم به اقدام برای دریافت ویزای کار می باشند.

پس از انعقاد قرارداد کار با یک شرکت ترکیه ای، باید درخواست ویزای کار را از سفارت ترکیه در کشور خود ارائه دهید. برای این کار نیاز به یک نسخه از قرارداد، مدارک تحصیلی و مدارک شناسایی خودتان خواهید داشت.

در ضمن کارفرمای شما موظف به آغاز نمودن فرایند دریافت ویزای کار می باشد.

ویزای دانشجویی کشور ترکیه

به همین ترتیب دانش آموزان یا دانشجویانی که در مدارس یا دانشگاه های ترکیه ثبت نام کرده اند، می بایست قبل از عزیمت به ترکیه اقدام به دریافت ویزای دانشجویی نمایند و همینطور نامه تایید را از مدرسه یا دانشگاه مورد نظر دریافت نمایند و ارجاع دهند. برای ویزای کارآموزی نیز نامه ای از کارفرما نیاز است. دارندگان ویزای کارآموزی یا دانشجویی موظف هستند پس از 30 روز حضور در ترکیه اقدام ارائه درخواست برای اقامت دائم نمایند.

کار کردن در کشور ترکیه

قبل از شروع کار در ترکیه پروسه های اداری زیادی را باید پیگیری کنید. مجوز های کار را می بایست از وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه یا از کنسولگری های جمهوری ترکیه در خارج از کشور اخذ کنید.

اسناد مورد نیاز:

  • مجوز از کنسولگری
  • گذرنامه
  • اطلاعات مربوط به کار که به صورت شفاف توسط دفتر اسناد رسمی تایید شده باشد.
  • عکس گذرنامه

برای دریافت مجوز از وزارت کار و تامین اجتماعی، اسناد اضافی مطابق با درخواست خود وزارت خانه نیاز می شود سپس به متقاضی یک سند دو صفحه ای داده می شود که شامل اطلاعات درخواستی می شود؛ همینطور اطلاعات ممکن است در یک صفحه جداگانه با تایپ و یا چاپ از طریق رایانه ارائه شوند.

فرم اعلامیه اطلاعات زیر را درخواست می کند:

  • نام شرکت استخدام کننده
  • عنوان
  • آدرس دفتر مرکزی
  • آدرسی که اتباع خارجی قصد دارند در آن کار کنند
  • نوع و سمت شغلی
  • صنعت شرکت مربوط
  • اطلاعات سرمایه
  • صادرات سال گذشته به دلار
  • تاریخ تاسیس
  • سرمایه سهم ضبط شده و پرداخت شده
  • تعداد کل پرسنل ترکیه ای که در این شرکت مشغول به کار هستند

فارق از این اطلاعات، اطلاعات شخصی زیر نیز از شخص درخواست کننده، دریافت می شود:

  • شماره پاسپورت
  • نام و نام خانوادگی
  • نام پدر و مادر
  • تاریخ و محل تولید
  • وضعیت زناشویی و تابعیت زن/شوهر
  • در صورت صدور مجوز کار قبلی، ارائه مجوز
  • جزئیات مرجع صدور و تاریخ و تعداد اسناد مجوز قبلی
  • نام شرکت قبلی
  • مدت اشتغال که تبعه خارجی در شرکت قبل کار کرده
  • سمت شغلی در شرکت قبلی
  • دلیل قطع همکاری با شرکت قبل

در رابطه با آموزش اطلاعات زیر نیاز است:

  • وضعیت تحصیلی متقاضیان
  • نام و مکان مدارس و یا دانشگاه هایی که متقاضی از آن ها فارق التحصیل شده است.

اگر قبلا تبعه خارجی در کشور ترکیه بوده، اطلاعات زیر لازم است:

  • تاریخ حضور در ترکیه، محل های اقامت و توضیحی برای حضور در ترکیه
  • نام، آدرس و شماره تلفن افراد و شرکت هایی که متقاضی از آن ها به عنوان مرجع استفاده می کند.
  • مقام و موقعیت شخص متقاضی در شرکت
  • مدت اشتغال پیشنهادی
  • دلیل استخدام یک خارجی به جای شهروند ترکیه

مدارک اضافی که باید به فرم درخواست ضمیمه شوند:

  • نسخه های گذرنامه که یا توسط دفتر اسناد رسمی یا کنسولگری متقاضی تایید شده اند.
  • کپی گواهی نامه های تشویقی سرمایه گذاری و گواهی های تشویقی صادرات که توسط اداره سرمایه خارجی تایید شده باشد. گزارش فعالیت سال گذشته و همینطور جدول درآمد/نتیجه و ترازنامه تایید شده توسط اداره امور مالیاتی مرتبط
  • نامه بانکی که از صادرات سال گذشته حمایت می کند (در صورتی که شرکت، شرکت صادر کننده باشد)
  • سایر مدارم مانند فتوکپی سند مجوز در صور وجود مجوز قبلی، توصیه نامه، دیپلم و...

برنامه پیگیری آنلاین مجوز کار در کشور ترکیه

توجه داشته باشید که در حال حاضر می توانید درخواست اجازه کار خودتان در ترکیه را به صورت آنلاین پیگیری کنید. با کمی جستجو می توانید برنامه اصلی اسکن شده را مشاهده کنید؛ ارتباط تعاملی با پرسنل برقرار کرده و مراحل تفصیلی اسناد خود را در وب سایت کار و تامین اجتماعی ترکیه ارائه دهید. البته توجه کنید که صفحه مذکور به زبان ترکی است پس احتمالا نیاز به کمک برای پیگیری آن خواهید داشت.

کار کردن در ازمیر

ازمیر به عنوان سومین شهر بزرگ ترکیه شناخته می شود که 6 درصد از تولید ناخالص داخلی ترکیه از طریق آن تامین می شود. این شهر فعالیت گسترده ای در صنعت، کشاورزی و همینطور خدمات دارد و قطب اصلی تجاری بشمار می رود. به این ترتیب ازمیر فرصتی نادر را برای شما فراهم می کند تا بتوانید کسب و کار خود تان را در یک محیط پویا و با پتانسیل بالا رشد دهید.

اقتصاد محلی ازمیر

ازمیر عمدتا اقتصاد پر رونق خود را به بندر دریایی خود مدیون است؛ مرکز عمده تجارت و صادرات در مقیاس ملی و 20 درصد از کل صادرات ترکیه را به خود اختصاص داده است.

فارق از پتانسیل اقتصادی، بد نیست اشاره کنید که ازمیر یک کلان شهر مدرن در کشور ترکیه است که توسط بخش سوم اداره می شود. صنعت خدمات بیش از 67 درصد تولید ناخالص داخلی ازمیر را تشکیل می دهد. گردشگری این شهر نیز قابل تحسین است به نحوی که در سال 2015 بیش از 643000 گردشگر از ازمیر دیدن کرده اند.

منطقه ازمیر دارای تعداد زیادی مناطق آزاد منطقه ای می باشد که تحت نظارت مقررات خاص تجاری مناسب برای سرمایه گذاران اداره می شوند که توانسته سرمایه بسیاری از شرکت های داخلی ترکیه و شرکت های خارجی را جذب کند.

شرایط آب و هوایی معتدل ازمیر نیز باعث شده تا این منطقه به عنوان منطقه پیشرو و برای کشت و فرآوری محصولات کشاورزی مانند زیتون، انجیر، پنبه، آجیل و تنباکو شناخته شود.

پیدا کردن شغل در ازمیر

در ازمیر فعالیت های مربوط به بندر و حمل و نقل، تدارکات یا ارتباطات فرصت های شغلی متعدد و بسیاری را ساخته اند. البته برخی موقعیت ها ممکن است نیاز به تسلط بالا به زبان ترکی داشته باشند هر چند در بسیاری از موقعیت ها زبان انگلیسی با ترکیب اندکی از زبان ترکی کارتان را راه می اندازد.

البته در صورتی که به انگلیسی تسلط دارید نیز می توانید برای بازاریابی بین المللی به شرکت های مختلف این شهر کمک کنید. برقراری ارتباط بین المللی از اساسی ترین نیاز ها برای این دسته از شرکت ها می باشد.

نیروی کار خارجی همیشه در صنعت گردشگری مورد نیاز است و همیشه یک نیرو با تسلط بالا به زبان انگلیسی در ارائه خدمات به گردشگران در هتل ها، مراکز تفریحی یا... بسیار ارزشمند خواهد بود. تخصص قابل توجه در ورزش های آبی مانند قایق رانی، اسکی روی آب، اسنکرولینگ یا کایتسرفینگ هم تخصص های ارزشمندی در خدمت رسانی به گردشگران محسوب می شوند.

اگر در موارد نام برده تخصص یا توانایی لازم را ندارید، می توانید در شعب ترکیه ای شرکت های کشور خودتان در سمت های مختلف که توانایی انجام آن را دارید، مشغول به کار شوید. توصیه می کنیم کمی وقت بگذارید، اطراف تان را بررسی کنید و شرکت های خارجی که در ازمیر خدمات ارائه می کنند را پیدا کنید و با آن ها مذاکره نمایید.

از کجا شروع کنیم؟

 

فارق از تخصص، توانایی ها و یا علاقمندی ها داشتن شبکه ارتباطی محلی در منطقه مهم ترین گام برای ارائه پیدا کردن مشاغل مختلف و مناسب می باشد از همین رو توصیه می کنیم حتما اقدام به شرکت در رویداد های محلی و... نمایید تا بتوانید افراد کارآمد را برای برقراری ارتباط با شرکت های مختلف پیدا کنید.

البته می توانید از وب سایت های عمومی و یا کاریابی نیز برای پیدا کردن مشاغل موجود که مناسب تان هستند نیز استفاده کنید اما فراموش نکنید تمام مشغال موجود در این دسته از سایت ها درج نمی شوند و داشتن ارتباط محلی گسترده بیشتر و بهتر به شما کمک خواهد کرد.

ترک ها در شبکه های اجتماعی فعالیت زیادی دارند. در کشور ترکیه لینکدین به عنوان یک مرجع معتبر برای پیدا کردن نیرو کار تخصصی بشمار می رود، پس توصیه می کنیم پروفایل خودتان را در این شبکه اجتماعی بسازید و مرتبا آن را بروزرسانی کنید.

کار کردن در استانبول

احتمالا بتوانیم استانبول را به عنوان نیروگاه اقتصادی ترکیه معرفی کنیم؛ این شهر به تنهایی از سال 2018 بیش از 40 درصد از کل تولید ناخالص داخلی ترکیه را تشکیل داده است. بدون شک استانبول برگ برنده ترکیه در اقتصاد کلان بین المللی بشمار می رود به همین ترتیب فرصت های شغلی مختلفی را می توان در بخش ها و صنایع مختلف موجود در ترکیه پیگیری کرد. در ادامه اطلاعات عملی در مورد اقتصاد و بازار کار استانبول را بررسی می کنیم.

استانبول در چهار راه بازار های کلیدی مانند خاورمیانه، اروپا، روسیه و آسیای میانه یک موقعیت استراتژیک دارد. بدین ترتیب این منطقه به عنوان زنجیره متصل کننده 4 بازار قدرتمند دنیا به یکدیگر بشمار می رود.

مالیات شرکت ها در استانبول و همینطور ترکیه 20 درصد است.

بازار کار محلی استانبول

بازار کار استانبول برای اتباع خارجی فوق العاده مناسب است؛ کسانی که به انگلیسی تسلط دارند می توانند در بخش بخش استانبول درآمدزایی کنند. صنایع رسانه و هنر، بخش اقتصادی و مالی، بخش بین المللی، بخش ارائه خدمات به گردشگران و... تنها مواردی هستند که صرفا با تسلط به زبان انگلیسی می توانید در آن ها فعالیت نمایید. فارق از این ها نیروی کار مسلط به زبان انگلیسی مخصوصا تبعه خارج برای ارائه خدمات هتلداری و گردشگری کاربردی می باشد. در صورتی که توانایی یا علاقه به انجام برنامه های کاری نام برده را ندارید، می توانید در شعب محلی ترکیه ای شرکت های کشور تان مشغول به کار شوید.

مهاجرانی که به صراحت دنبال استفاده از زبان خارجی خود برای کسب درآمد هستند می توانند با معلمان یا استادان بسیاری از دانشگاه های بین المللی نیز همکاری نمایند.

قطعا کار کردن در استانبول به دلیل پویا بودن تجارت در این شهر فوق العاده هیجان انگیز می باشد اما مهم تر از شناختن افراد و داشتن شبکه ارتباطی است؛ فارق از این موارد از طریق سیستم های مختلف شغل یابی نیز می توانید اقدام به پیدا کردن گزینه های مناسب جهت همکاری نمایید.

چطور بگردیم و چطور کار پیدا کنیم؟

قبل از ورود به استانبول بهتر است با یک شخص یا شرکت برای مفاد کاری در ارتباط باشید. البته از لینکدین نیز برای پیدا کردن مخاطبین مناسب می توانید استفاده کنید.

صرف نظر از محیط یا شخص یا شرکت های موجود، شبکه ارتباطی گسترده و کاربردی قطعا برگ برنده شما در شهری مثل استانبول خواهد بود. اگر هنوز شبکه محلی ارتباطی ندارید، قطعا شرکت در رویداد های مختلف می تواند کمک شایانی در ایجاد این شبکه به شما بکند.

فارق از این موارد برخی سایت های کاریابی صرفا برای مهاجران با زبان های مختلف در نظر گرفته شده اند که با کمی جستجو می توانید آن ها را پیدا کنید و اطلاعات خوبی از آن استخراج نمایید. با توجه به استقبال بی نظیر ترک ها و مهاجران و همینطور شرکت های بین المللی موجود در ترکیه از لینکدین، این شبکه اجتماعی می تواند هدایتگر خوبی برای پیدا کردن اشخاص جهت برقراری ارتباط کاری برای شما باشد.

سعی کنید چندین رزومه برای موقعیت ها، اشخاص و... به صورت حرفه ای و بی نقص آماده کنید تا در موقعیت های احتمالی به صورت آنی بتوانید از رزومه های موجود استفاده کنید.

آموزش در کشور ترکیه

آموزش در کشور ترکیه

اینکه آیا شما به همراه فرزندان خود به ترکیه مهاجرت می کنید و قصد دارید آن ها را در یک مدرسه محلی ثبت نام کنید یا اینکه خودتان هستید که به دنبال ادامه تحصیل در کشور ترکیه می باشید، بد نیست اطلاعاتی در زمینه آموزش و تحصیل در این کشور داشته باشید.

دوره ابتدایی و متوسطه

آموزش پیش دبستانی در ترکیه اختیاری است اما مدرسه به صورت اجباری از 6 سالگی شروع می شود. 4 سال دوره ابتدایی و 4 سال دوره راهنمایی شامل دانش آموزان می شود. با توجه به علایق و نمراتی که در آزمون های مختلف کسب کرده اند پس از پایان دوره متوسطه یک دوره 4 ساله نیز در دبیرستان خواهند داشت که می تواند در مدارس عمومی یا فنی و یا آزاد باشد.

مدارس ابتدایی و متوسطه دولتی آموزش کاملا رایگان ارائه می کنند اما برنامه درسی آن ها همانطور که قطعا انتظار می رود کاملا به زبان ترکی است. در شهر های بزرگ مدارس خصوصی بین المللی با دریافت هزینه امکان تحصیل با زبان انگلیسی یا سایر زبان ها را برای افراد مهیا می کنند. عموما خانواده های مرفه ترکی ترجیح می دهند بچه های خودشان را در این دسته از مدارس با زبان فرانسوی یا آلمانی تعلیم می دهند.

شایان ذکر است برای کاهش نابرابری های مالی افراد در مدارس از لباس فرم استفاده می شود.

دانشگاه های کشور ترکیه

 

دانشگاه های ترکیه یا توسط دولت اداره می شوند و یا توسط بنیاد های غیر انتفاعی اداره می شوند. موسسات دولتی به غیر از هزینه ثبت نام (تقریبا 100 لیر ترکیه در هر کلاس) رایگان هستند در حالی که دانشگاه های خصوصی شهریه های بالایی دارند. با این حال هر دو نوع دانشگاه تحت نظارت شورای عالی آموزش و پرورش ترکیه (YOK) قرار دارند. این شورا عمده فوکوس خودش را برای تطابق دانشگاه های ترک با سطح دانشگاه های اروپایی می کند.

عموم دانشگاه ها مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را ارائه می دهند.

به طور کلی هر دانشگاه، آزاد است در خصوص تقویم زمانی خود تصمیم بگیرد با این حال سال تحصیلی به صورت کلی در سپتامبر یا اکتبر شروع می شود تا در ژوئن به پایان برسد در این بین در زمستان و بهار وقفه هایی به عنوان تعطیلات نیز وجود دارد. برخی از دانشگاه ها نیز ترم های تابستانی اختیاری یا اجباری دارند.

به جزء رشته های خاصی مانند وکالت یا پزشکی، ثبت نام دانشجویان خارجی در دانشگاه های ترکیه بسیار آسان است. دانشجویان آینده نگر می بایست در YOK ثبت نام کنند، در آزمون ورودی شرکت کنند و نسخه ترجمه شده مدارک، نمرات و... خودشان را ارائه دهند.

پذیرش در بهترین دانشگاه های عمومی کشور ترکیه مانند دانشگاه بوگازچی در استانبول یا دانشگاه فنی خاورمیانه در آنکارا، دانشجویان می بایست در یک آزمون رقابتی شرکت کنند و در صورت تایید صلاحیت امکان تحصیل در آن ها را پیدا خواهند کرد.

برنامه های تبادل تحصیلی در کشور ترکیه

بسیاری از دانشگاه های ترکیه توافق های دو جانبه با همتایان بین المللی خودشان امضا کرده اند و برنامه های تبادل دانشجویی را ارائه می دهند. ترکیه یک شرکت کننده فعال در برنامه Erasmus اروپا است. در سال 2013، 162 دانشگاه ترکیه به این برنامه پیوستند و ترکیه پس از انگلیس و آلمان سومین مقصد تحصیل محبوب اروپا شناخته شد.

دانشجویان خارجی می بایست مجوز اقامت دانشجویی را بگیرند تا بتوانند در ترکیه اقامت و تحصیل کنند. به طور کلی بد نیست بدانید که خود دانشگاه ها به صورت کلی پیگیری بیشتر مراحل تحصیلی را به عهده می گیرند و همینطور راهنمایی های کاملی را ارائه می دهند.

سیستم مالیاتی در ترکیه

سیستم مالیات و دارایی کشور ترکیه

قطعا بحث مالیات برای مهاجران نه تنها جالب نیست بلکه کمی اذیت کننده نیز می باشد اما بالاخره می بایست اطلاعاتی در خصوص آن داشته باشیم. شما در ترکیه موظف به پیروی از سیستم مالیاتی این کشور خواهید بود؛ البته خبر خوب این است که سیستم مالیاتی ترکیه نسبتا سر راست است و از استاندارد های بین المللی الهام گرفته است و به عنوان یکی از بهترین سیستم های مالیاتی منطقه شناخته می شود. با این حال در این سیستم سخت گیری های قابل توجهی هم وجود دارد.

دفاتر مالیاتی

ابتدا می بایست یک شماره شناسنامه مالیاتی تهیه کنید که برای فعالیت های مختلف مورد نیاز خواهد بود. برای بدست آوردن شماره مالیات، شما می بایست گذرنامه خودتان را ارائه کرده و نام پدر و مادر تان را در اداره امور مالیاتی ترکیه ثبت کنید.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده بر کلیه کالا ها و خدمات وارداتی یا محلی وارد می شود. نرخ استاندارد مالیات بر ارزش افزوده 18 درصد است اما کالا های اساسی مانند محصولات مواد غذایی یا کتاب نرخی کمتر از 8 درصد دارند. حتی محصولات استراتژیک نیز نرخ مالیات کمتری دارند که معادل 1 درصد می باشد.

مالیات بردرآمد فردی در کشور ترکیه

اگر قصد کار کردن در ترکیه را ندارید احتمالا دغدغه این بخش را نخواهید داشت. شایان ذکر است تحت پروسه ای خاص ممکن است شما اقاما مالی خودتان را در کشورتان نگهدارید حتی اگر در ترکیه اقامت داشته باشید. در غیر اینصورت شما موظف به پرداخت مالیات بر درآمد برای هر گونه درآمد در ترکیه خواهید بود. نرخ مالیات بسته به درآمد سالیانه شما می تواند مترقی باشد. برای مثال شما با درآمد 12600 لیر 15 درصد مالیات خواهید داد و با درآمد 110001 لیر 35 درصد مالیات خواهید داد.

شرکت های ترکیه ای به صورت خودکار مالیات کارمندان خود را محاسبه می کنند و از حقوق ماهانه مقدار مشخص شده را کم می کنند و مستقیما آن را به اداره امور مالیاتی ارجاع می دهند. با این حال کارآفرینان یا کارگران مستقل باید خودشان یک اظهارنامه مالیاتی سه ماهه ارائه دهند.

مالیات بر درآمد شرکت در کشور ترکیه

اگر صاحب شرکتی باشید که در ترکیه فعالیت می کند به طور معمول باید 20 درصد مالیات بر سود شرکت بپردازید. با این حال برای تشویق سرمایه گذاری، ترکیه مشوق های مالیاتی برای شرکت ها ایجاد کرده است.

مالیات بر دارایی در کشور ترکیه

در ترکیه سه نوع مالیات بر دارایی وجود دارد: مالیات بر املاک، مالیات بر وسیله نقلیه و مالیات بر ارث و هدایا

مالیات بر املاک سالانه بر اساس ارزش زمین و ساختمان ها و با نرخ هایی از 0.1 درصد تا 0.3 درصد محاسبه می شود. وسایل وراثت از 1 درصد تا 30 درصد بر اساس ارزش کالا ها مشخص می شود و در نهایت مالیات بر وسایل نقلیه به صورت سالانه با توجه به سن، نوع و ظرفیت وسایل نقلیه تعیین می گردد.

هزینه دارایی در کشور ترکیه

  1. محدودیت زمانی برای فروش ملک وجود ندارد، پس از خرید ملک و در صورت ثبت آن به نام خود، روز بعد می توانید اقدام به فروش ملک کنید.
  2. وام مسکن تا 70 درصد قیمت خرید از بانک های مختلف وجود دارد.
  3. در پروسه خرید ملک ترکیه می بایست 3 درصد از هزینه خریدارن به علاوه 1.5 درصد مالیات را نیز بپردازید.
  4. برای خرید یک ملک عموما از شما 10 درصد پیش پرداخت خواسته می شود.
  5. هزینه های اضافی مربوط به یک خریدار یا سهام اجاره ای قابل پرداخت توسط خریدار، تقریبا 10 درصد از قیمت خرید محاسبه می شوند.
  6. برای ترجمه سند قرارداد به انگلیسی می بایست 100 پوند هزینه کنید.
  7. در ساختمان های جدید احتمالا نیاز باشد هزینه های اتصال برق و آب را بپردازید که حدود 100 پوند می باشد.
  8. بیمه خانه با توجه به اندازه و موقعیت آن متفاوت است و خرید بیمه زلزله الزامی می باشد
  9. شما می بایست ملک خود را در شورا محلی ثبت کنید و سپس مجبورید مالیات شورایی بپردازید که در دو قسط پرداخت می شود. هزینه بسته به موقعیت متفاوت است اما به طور کلی حدود 60 پوند می باشد.
  10. اگر ملک شما عضوی از یک مجموعه باشد ملزم به پرداخت هزینه های عمومی ماهانه خواهید شد. این موارد به صورت کلی متفاوت هستند اما با در نظر گرفتن میانگین سالیانه حدود 150 پوند می بایست بپردازید.
  11. توصیه می کنیم برای خرید ملک در کشور ترکیه وجهی را از طریق یک بانک در این کشور منتقل کنید که مشخصا توضیحات انتقال آن به خرید ملک اشاره کند. این روند به طور معمولی 3-5 روز کاری زمان می برد. شما می بایست کلیه مدارک و رسید ها را برای اثبات خرید نزد خود نگهدارید.
  12. اگر بعدا قصد فروش ملک را داشته باشید هزینه املاک و مستغلات می تواند بین 3 تا 10 درصد متغیر باشد.

توجه داشته باشید که:

  • در تمامی مناطق کنترل شده ویژه مهاجران ممکن است بدون هیچ محدودیتی املاک به مهاجران فروخته شود. برای سایر مناطق توصیه می کنیم حتما از وکیل استفاده کنید.
  • قبل از انعقاد قرارداد فروش املاک، می بایست ملک در دفتر ثبت اسناد به نام شما تغییر نماید. هر گونه مشکل قانونی اعم از وام مسکن باقی مانده یا... می تواند در فروش شما مشکل ایجاد کند.
  • به اتباع خارجی که قصد خرید خانه در ترکیه را دارند توصیه می کنیم بدون مشاوره با وکیل هیچ سند دولتی را امضا نکنند تا به طور ناخودآگاه شخص ممنوع به خرید ملک در ترکیه نشود و همینطور قبل از انجام تحقیقات لازم هیچ کدام از مراحل را شروع نکنید.

زندگی در کشور ترکیه

زندگی در کشور ترکیه

خرید ملک در ترکیه آنطور که فکر می کنید پیچیده یا سخت نیست! خرید ملک در این کشور عموما ساده تر از کشور های اروپایی می باشد. عموما عمده مشاوران املاک به شما می گویند که برای خرید ملک در ترکیه نیازی به وکیل ندارید اما توصیه می کنیم حتما برای این پروسه از یک وکیل مجرب استفاده کنید تا خیال تان بابت پیشرفت قانونی و قطعی خرید ملک تان راحت باشد. احتمالا هزینه وکالت برای خرید ملک حدود 800 پوند برای شما آب بخورد، اما قطعا ارزش این هزینه را دارد.

قیمت املاک در این کشور در مقایسه با اسپانیا و قبرس فوق العاده مطلوب است چرا که سطح درآمد افراد در این کشور نسبت به هزینه های جاری مناسب می باشد. بر اساس اعلام موسسات مختلف بین المللی ترکیه به عنوان یکی از گزینه های مطلوب برای خرید خانه همراه با خدمات شهری و... مناسب بشمار می رود. البته در حال حاضر و طی چند سال آینده ارزش املاک در این کشور به شدت افزایش خواهد یافت.

با هجوم روز افزون گردشگران هر ساله تعداد بیشماری خارجی اقدام به خرید ملک برای اهداف شخصی، اجاره ای یا... در ترکیه می کنند. انتخاب های گسترده و متعددی برای خرید آپارتمان یا خانه می توانید در ترکیه پیدا کنید؛ عمدتا انگلیسی ها دارای خانه های متعدد خالی زیادی در داخل و حومه شهر های ترکیه می باشند.

املاک لوکس ساخته شده در نزدیکی زمین های ورزشی یا مراکز گردشگری می توانند بازده استثنایی را برای شما به همراه داشته باشند. اگر قصد تان برای خرید ملک اجاره دادن آن است، قطعا انتخاب املاک نزدیک مراکز گردشگری شما را به هدف تان نزدیک تر می کند.

اگر قصد خرید خانه یا زمین در کشور ترکیه را دارید حتما مفاد قانونی، استعلام های لازم و... آن را مشخص کنید. تعداد قابل توجهی ملک در ترکیه دارای محدودیت های قانونی می باشند که سودجویان سعی در فروش آن ها به اتباع خارجی دارند.

از دیگر گزینه ها می توانیم به خرید ملک تعاونی اشاره کنیم که معمولا قیمت مناسب تری هم دارند. توصیه می کنیم قبل از خرید این نوع املاک حتما بررسی های لازم قانونی و محیطی را روی ملک انجام دهید.

در حومه آنتالیا نیز شرکتی مرتبا در حال ساخت خانه های فولادی و بتنی می باشد که هر واحد رو پیش فروش می کند. این خانه ها نه تنها کیفیت خوبی دارند بلکه نسبت به قیمت شان ارزش مناسبی نیز برای خرید دارند. این شرکت چندین مدل مختلف برای ساخت و پیش فروش دارد که می توانید با پیگیری آن ها را بررسی کنید. با این حال شما هم پول زمین و هم پول سازه را در این معامله خواهید داد.

تلفن و اینترنت در کشور ترکیه

قطعا به عنوان مهاجر یا گردشگر انتظار دارید که بلافاصله پس از حضور در ترکیه به شبکه تلفن همراه و اینترنت دسترسی داشته باشید. شما از طریق اینترنت به منابع رایگان، آدرس ها، شماره تلفن ها و... دسترسی مستقیم و سریع خواهید داشت که کمک شایانی به شما برای زندگی در یک محیط جدید، برقراری ارتباط و دیگر نیاز های مرتبط خواهد کرد.

همانطور که متوجه شدید ترک ها به فناوری های ارتباطی فوق العاده علاقمند می باشند به نحوی که دولت این کشور زیر ساخت های شبکه ارتباطی و تلفن همراه بی نظیری را در آن پیاده سازی کرده است؛ تقریبا در تمام مناطق ترکیه به اینترنت پر سرعت و شبکه ارتباطی دسترسی خواهید داشت.

تلفن همراه در کشور ترکیه

اگر قصد تهیه و استفاده از یک گوشی هوشمند خارجی را دارید، قبل از هر چیز اطمینان حاصل کنید که گوشی مورد نظر مطابق قوانین کشور مربوط ریجستر شده باشد تا امکان استفاده از سیمکارت از طریق آن وجود داشته باشد. البته در صورتی که گوشی هوشمند تان ریجستر هم نشده باشد، 120 روز برای استفاده از آن فرصت دارید اما پس از این زمان امکان استفاده از سیمکارت در گوشی وجود نخواهد داشت. شایان ذکر است برای ریجستر کردن می بایست به یک شعبه معتبر خدمات مخابراتی بروید و اقدام به ریجستر کردن گوشی خودتان کنید، تمام پروسه ریجستر 150 لیر هزینه بر خواهد بود. شما صرفا هر 2 سال یک بار اجازه ثبت یک گوشی هوشمند خارجی را خواهید داشت.

دیگر گزینه مناسب برای استفاده از گوشی هوشمند، خرید یک گوشی از ترکیه است. در این خصوص باید بدانید که عمده گوشی ها به ویژه پرچمداران برند های مختلف در ترکیه کمی گرانتر از اروپا و حتی آمریکا می باشند اما اگر کمی جستجو کنید می توانید گوشی های دسته دوم را برای استفاده پیدا کنید.

پس از راه اندازی گوشی هوشمند، می بایست یک سیمکارت ترکی تهیه کنید. ارائه دهندگان خدمات موبایل ترکیه عبارتند از: Vodafone، Turkcell، Avea

هر سه شرکت خدماتی دارای طرح های مختلف اعتباری و دائمی برای استفاده تمام مشتریان می باشند.

اتصال به اینترنت خانه در کشور ترکیه

رای گرفتن تلفن منزل و راه اندازی اینترنت ثابت باید بررسی کنید که اصلا آیا منزل شما قبل تر دارای خط تلفن و یا خدمات اینترنت بوده یا خیر؟ اگر هیچ سرویس اینترنتی روی خط شما نبوده می توانید از طریق اپراتور ترک تلکام اقدام به دریافت اینترنت ثابت با سرعت بالا کنید. این اپراتور با بودجه حدود 192 لیر پروسه راه اندازی اینترنت را برای شما انجام خواهد داد.

البته در صورتی که به استفاده از خدمات ترک تلکام علاقمند نباشید می توانید انتخاب کنید که با رقبای آن یعنی ترکات یا ترک‌سل سوپر آنلاین کار کنید. هر سه مورد بسته های پیشنهادی متنوع و متعددی از جمله اینترنت پر سرعت نامحدود را برای شما فراهم می کنند. برخی از آن ها هم دسترسی به تلویزون کابلی را در فهرست خدمات شان گنجانده اند؛ دوره اشتراک این اپراتور ها بین 3 تا 24 ماه با هزینه ای حدود 30 لیر می باشد.

برای دریافت خط ثابت یا اینترنت منزل شما ملزم به ارائه مدارک هویتی معتبر تان خواهید بود. البته اگر همچنان اجازه اقامت دائم ندارید، صاحب خانه تان می تواند این پروسه را برای شما پیگیری نماید.

شماره تلفن ترکیه به شرح زیر می باشد:

  1. 0090: کد تلفن بین المللی می باشد که البته در صورت شماره گیری داخل کشور اختیاری خواهد بود. پس از این کد یک کد مخصوص منطقه ای 3 رقمی نیز ابتدای شماره قرار می گیرد که در مجموع شما یک پیش شماره 7 رقمی و سپس شماره نهایی را خواهید داشت.

رانندگی در کشور ترکیه

شما قطعا می خواهید پس از مهاجرت خود به کشور ترکیه مناطق اطراف خودتان در این کشور وسیع و شگفت انگیز را ببینید. رانندگی گاهی اوقات راحت ترین گزینه برای حمل و نقل شما خواهد بود. به طور کلی وضعیت رانندگی شخصی در ترکیه مطلوب است و ترک ها از رانندگی لذت می برند. در یک نگاه کلی ترکیه دارای شبکه ای گسترده از جاده های با کیفیت و مطلوب است. تنها کاری که شما می بایست انجام دهید، توجه به مقررات محلی در این کشور به ویژه برای گرفتن گواهینامه است.

گواهینامه رانندگی در کشور ترکیه

گواهی نامه رانندگی که در کشور خودتان دریافت کرده اید به شما این امکان را می دهد برای 6 ماه اول امکان رانندگی در این کشور را داشته باشید. پس از آن شما به راحتی با ترجمه مدارک گواهینامه خودتان می توانید بدون هیچ آزمونی گواهینامه ترکی دریافت نمایید.

البته اگر خودتان هم پیگیری نکنید، پس از یک سال اقامت دولت از شما می خواهد تا مجوز های خارجی خودتان را به ترکی ترجمه کنید و ارائه دهید. فارق از این ها به شما امکان استفاده از بیمه ارزان خودرو را می دهند. پس از دریافت مجوز اقامت و پیگیری گواهینامه های پزشکی از جمله معاینه چشم و ذکر گروه خونی خود می توانید به بخش ثبت نام حمل و نقل محلی خود مراجعه کنید؛ اگر از قبل مدارک لازم و گواهینامه را داشته باشید، نیازی به هیچ تست رانندگی نخواهید داشت.

در صورتی که برای دریافت اولین گواهی نامه رانندگی درخواست دهید، آزمون رانندگی برای شما اجباری خواهد بود. در این حالت شما می بایست هم یک آزمون تئوری و هم یک آزمون عملی را پشت سر بگذارید البته در این پروسه نیازمند به 12 ساعت تمرین عملی، شرکت در 8 ساعت کلاس های کمک اولیه و 8 ساعت کلاس های راهنمایی و رانندگی خواهید بود.

شایان ذکر است مجوز های ترکیه سازگار با اتحادیه اروپا می باشند.

قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور ترکیه

ترکیه به توجه به استاندارد های بین المللی، قوانین ساده و شفافی در حوزه راهنمایی و رانندگی دارد. اولین چیزی که می بایست بدانید اینکه وسایل نقلیه در ترکیه سمت راست جاده تردد دارند.

در ادامه برخی از مهم ترین قوانین درباره رفتار راننده آورده شده است:

حد مجاز سرعت 50 کیلومتر در مناطق شهری، 90 کیلومتر در جاده های برون شهری دو باند و 120 کیلومتر در بزرگراه ها می باشد.

بستن کمبرند هنگام رانندگی و عدم صحبت کردن با تلفن همراه حین رانندگی اجباری می باشد.

رانندگی در حالت غیر عادی ممنوع است و همینطور گواهینامه، مدارک خودرو و بیمه می بایست به صورت متداول همراه خودرو باشند. پلیس راهنمایی رانندگی نیز ملزم به چک کردن وضعیت فنی خودرو شما خواهد بود که در صورت وجود هر گونه نقص فنی ممکن است دچار جریمه شوید. توجه کنید اگر در یک سال 100 امتیاز منفی در رانندگی دریافت کنید، ممکن است اجازه رانندگی از شما صلب شود.

مانند عموم کشور های مدیترانه ای (یا همین ایران خودمون) برخی رانندگان در کشور ترکیه نیز سبک رانندگی پر انرژی دارند! پس توصیه می کنیم با دقت رانندگی کنید و از هر گونه تنش خودداری نمایید.

جاده ها و ترافیک در کشور ترکیه

بیشتر جاده ها در کشور ترکیه چه در مناطق شهری و چه در مناطق روستایی از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار هستند. البته توصیه می کنیم به ریزش توده هایی که بعد از زمستان ممکن است رخ بدهند در شرق آناتولی توجه کنید و در صورت مشاهده چنین وضعیتی در رانندگی بیشتر احتیاط نمایید.

توجه کنید که ترافیک در شهر های بزرگ و حومه آن مکررا قابل مشاهده است و این یکی از نقاط منفی ترکیه می باشد که اکثر مهاجران و همینطور گردشگران از آن ناراضی هستند. توصیه می کنیم برای سفر های کوتاه روزانه جهت صرفه جویی در زمان و هزینه از شبکه حل و نقل عمومی ترکیه استفاده نمایید.

توجه کنید: عوارض رانندگی در ترکیه در بزرگراه ها و یا پل ها با استفاده از کارت های اعتباری ممکن نیست! شما ملزم به ثبت نام در سیستم HGS هستید و می بایست اعتبار پرداخت عوارض را از قبل خریداری نمایید.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد