تاریخچه برند مستر کارت

تاریخچه برند مستر کارت

توسط : تیم محتوا مسترکارت
3,549

مستر کارت به عنوان یکی از محبوب ترین سیستم های پرداخت الکترونیکی در سراسر جهان بشمار می رود؛ ویژگی های کاربر پسند، گستره قابل توجه خدمات دهی، کارمزد های پایین و سرعت بالا در عملکرد بخشی از دلایل محبوبیت و استفاده گسترده از این سیستم پرداخت الکترونیکی می باشند اما با این حال اطلاعات کاربران در خصوص تاریخچه و چگونگی تاسیس مسترکارت قوت کافی را ندارد. در این مقاله به صورت مفصل در خصوص تاریخچه و بیوگرافی این برند محبوب در حوزه پرداخت الکترونیک صحبت خواهیم کرد.

مستر کارت دقیقا چیست؟

مستر کارت نوعی کارت اعتباری مشابه کارت های اعتباری بانک های مختلف در سراسر دنیا می باشد با این تفاوت امکان دریافت مجازی آن نیز برای کاربران وجود دارد. مهم ترین ویژگی مستر کارت گستره خدمات آن می باشد؛ به عبارتی کاربران از طریق کارت اعتباری آن می توانند خرید های خودشان را در سراسر دنیا انجام دهند و یا از خدمات متنوع پولی در سراسر دنیا استفاده کنند. بد نیست بدانید که کارت های اعتباری این برند نیز دارای انواع مختلف می باشند که با توجه به نیاز می توانید از آن ها استفاده نمایید.

به طور کلی کارت های اعتباری مستر کارت شامل مستر کارت مجازی، فیزیکی و هدیه می باشند که امکان تهیه آن ها از طریق مجموعه 20 پیمنت برای علاقمندان موجود است. شما می توانید مرتبا کارت های اعتباری مستر کارت خودتان را شارژ کنید و به صورت متداول از آن ها استفاده کنید.

پیشنهاد خدمات: خرید مستر کارت

تاریخچه برند مستر کارت

همانطور که گفتیم مسترکارت یک شرکت خدمات مالی چند ملیتی است که مقر اصلی آن در شهر نیویورک آمریکا می باشد. اکثریت درآمد مسترکارت از طریق  پرداخت های بین بانکی افراد، صدور کارت های اعتباری و دریافت کارمزد می باشد. این کمپانی رسما در سال 2006 به یک کمپانی چند ملیتی تبدیل شد تا قبل از آن این مستر کارت به

عنوان یک مجموعه تعاونی فعالیت می کرده که متعلق به 2500 موسسه مالی بوده و برند مستر کارت بر روی کارت های اعتباری آن ها درج می شده است.

شروع فعالیت مسترکارت با اسم مستر شارژ بود که توسط چند بانک کالیفرنیایی مورد استفاده قرار می گرفت و آن را برای مشتریان خود استفاده می کردند.

با کمی ریز بینی بیشتر در ریشه های تاریخی مستر کارت متوجه خواهیم شد که در اوایل دهه 1960 این برند از طریق صدور کارت های اعتباری خودش و همکاری با چند بانک تاسیس شد. نخستین صادر کنندگان و بانک های همکاری با این کمپانی بانک یونایتد کالیفرنیا، بانک ملی کروکر، بانک ولز فارگو و همینطور بانک کالیفرنیا بودند.

کمی بعد و با توسعه مسترکارت در سال 1966 انجمنی توسط 4 بانک نام برده تحت عنوان انجمن کارت بین بانکی شکل گرفت. پس از آن و همزمان با پیوستن بانک مارلین میدلند مستقر در نیویورک به این انجمن، نام سیستم به مستر شارژ تغییر پیدا کرد. در سال 1968 شبکه کارت های مستر فعالیت های بین المللی خود را با دریافت تاییدیه از اتحادیه اروپا آغاز نمود.

به همین ترتیب تا سال 1972 سیتی بانک و شبکه بریتانیایی اکسس نیز به این انجمن پیوستند. سال 1979 نیز به طور رسمی نام مستر شارژ به مستر کارت تغییر پیدا کرد تا مسیری جدیدی برای این انجمن رقم بخورد.

از دهه 1990 میلادی و همزمان با رشد و توسعه اینترنت، انجمن مسترکارت نیز مسیر جدیدی را برای رشد و توسعه پیدا کرد و با خریدن شبکه اکسس کارت که گسترده ترین شبکه کارت های یکپارچه بریتانیا محسوب می شد توانست توسعه قابل توجهی در خدمات دهی خودش ایجاد کند.

کمی بعد و در سال 2002 این انجمن صدور کارت با خرید یوروپی اینترنشنال که یکی از دو شبکه بزرگ کارت های اعتباری اروپا بشمار می رفت و پس از آن در سال 2010 با خرید دیتاکش به عنوان بزرگ ترین شبکه پرداخت بریتانیا توانست به یکی از بزرگ ترین برند های حوزه پرداخت تبدیل شود.

تا سال 2014 با خرید چند شبکه پرداخت در خاورمیانه و همینطور استرالیا توانست بازار خودش را به این بخش ها نیز گسترش دهد و در نهایت بد نیست بدانید در حال حاضر در 210 کشور جهان می توانید از خدمات مستر کارت استفاده کنید.

حتی چین که اقتصاد فوق العاده امنیتی دارد در سال 2016 تاییدیه فعالیت مستر کارت در بازار خودش را ارائه نمود تا پای این شبکه پرداخت به پر جمعیت ترین اقتصاد دنیا نیز باز شود.

پیدایش انجمن ICA

هر چند شروع فعالیت رسمی مستر کارت از اوایل دهه 60 میلادی بوده است اما استارت اولیه این شبکه پرداخت از دو دهه قبل و در دهه 30 میلادی خورده است. در آن زمان تحت عنوان انجمن مشخصی پروسه شبکه پرداخت مطابق با شرایط و امکانات ممکن شکل گرفت و توسط اعضای انجمن حمایت شد و توسعه یافت.

در سال 1345 یکی از این گروه‌های بازرگان «انجمن کارت بین‌بانکی» موسوم به ICA را تشکیل دادند. این انجمن توسط اعضایی از بانک‌های مختلف اداره می‌شد. این افراد علاوه بر کنترل بازار، امنیت و جنبه‌های قانونی مدیریت سازمان، قوانینی را برای اعتباربخشی، شفاف‌سازی و پرداخت‌ها وضع کردند.

سپس با رشد و توسعه انجمن در اوایل دهه 60 میلادی شروع توسعه مستر کارت به صورت جدی و با چهره امروزی در دستور کار قرار گرفت.

پیشرفت سریع مسترکارت

رشد و توسعه برند مسترکارت، سریعتر و بیشتر از انتظار عموم و حتی انجمن آن صورت گرفت. عمده رشد این برند پس از ظهور کسب و کار های اینترنتی و توسعه آن بین عموم مردم شکل گرفت اما تا قبل از آن نیز با وجود محدودیت های ارتباطی و اطلاعاتی رشد قابل توجهی را پیشت سر گذاشته بود. برای مثال در سال 1985 یک شبکه جهانی ATM برای مستر کارت به کار گرفته شده تا افراد از سراسر دنیا از کارت های اعتباری آن بتوانند به راحتی برای فعالیت های روزمره و بین المللی استفاده کنند.

کمی بعد و در دهه 1990 با عمومی شدن اینترنت و رشد فروشگاه های آنلاین، مستر کارت نیز از فرصت برای رشد و توسعه خدمات خودش مبنی بر وب استفاده کرد تا امکان ارائه خدمات آنلاین را نیز در سراسر دنیا داشته باشد.

پس از سال 2005 نیز اتفاقات خوبی برای کمپانی مستر کارت افتاد. تبدیل شدن به شرکت سهامی خاص در سال 2006 یکی از اتفاقات مثبت این کمپانی بود که اجازه ارائه خدمات به عموم مردم در سراسر دنیا را برای شرکت مهیا می کرد. پس از تبدیل شدن مستر کارت به یک شرکت سهامی خاص شیب رشد و استقبال علاقمندان به این برند افزایش یافت.

مستر کارت طی دهه اخیر میلادی بیشترین رشد ممکن را تجربه کرده و نوآوری های قابل توجهی مانند Access Prepaid را نیز ایجاد نموده است که در پروسه جذب کاربران جدید و افزایش میزان رضایت مشتریان تاثیر بسزایی داشته است.

تاریخچه برند مستر کارت

اهداف و شعار برند مسترکارت

هر چند برند مستر کارت در اوایل راه اندازی سودآوری قابل توجهی برای انجمن خودش که متشکل از بانک های مختلف بود داشت و ارائه خدمات بین المللی را برای بانک های انجمن با سهولت پیش میبرد اما به مرور زمان و با همه گیر شدن کاربران این کمپانی به هدف آن علاوه بر ارائه خدمات و سودآوری برای انجمن، ایجاد سهولت در پرداخت های بین المللی تمام افراد نیز اضافه شده است.

قطعا در حال حاضر مهم ترین هدف مستر کارت ایجاد شبکه جهانی نقل و انتقال پول به صورت یکپارچه و بدون پول نقد است که در راستای آن ساده سازی، مدرن سازی و بهینه سازی استفاده از محیط های دیجیتالی را در اولویت قرار داده است.

«قرار دادن تسهیلات بسیار ارزشمند در اختیار مردم» شعار برند مستر کارت است که در این راستا تلاش‌های مشهودی نیز داشته است.

علامت تجاری مستر کارت

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، علامت تجاری مسترکارت پس از اجرایی شدن و شکل گرفتن این انجمن تحت عنوان مستر شارژ تا کنون ساختار یکسان و با ثباتی داشته است. علامت تجاری قبل از آن نیز مربوط به زمانی است که انجمن نام برده فعالیت های شبکه سازی پولی را پیگیری می کردند.

بیش از 50 سال است که برند مستر کارت با علامت تجاری دو دایره قرمز و زرد در هم قفل‌شده شناخته شده است. این برند سعی داشته با این علامت تجاری حس اعتماد و اطمینان را به مردم القا کند تا مطمئن باشند که نقل و انتقالات مالی ایشان با امنیت انجام خواهد شد و اینکه مردم را از سراسر جهان به یکدیگر متصل خواهد کرد تا بتوانند با هم تجارت داشته باشند.

در تصویر زیر روند تغییر علامت تجاری مستر کارت را از زمانی که «کارت بین‌بانکی» نامیده می‌شد تا به امروز مشاهده می‌کنید:

حذف نام مستر کارت از لوگو تجاری

در سال 2018 علامت تجاری مستر کارت تغییر کرد و فقط به دو دایره قرمز و زرد، بدون عبارت مستر کارت، تغییر یافت.

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، تا قبل از این تاریخ، نام تجاری برند نیز در نماد آن حضور داشت؛ اما با فراگیرتر شدن استفاده از مستر کارت در جهان، این برند با حذف عبارت mastercard از زیر علامت تجاری‌اش، به جهانیان اعلام کرد استفاده از مستر کارت به‌قدری فراگیر شده که نیازی به معرفی ندارد به‌طوری‌که مردم با مشاهده دو دایره زرد و قرمز در هم قفل‌شده بی‌درنگ به یاد مستر کارت خواهند افتاد.

کلام آخر

مستر کارت به عنوان یکی از بزرگ ترین کمپانی های مالی جهان شناخته می شود که هیچ محدودیتی ندارد. در حال حاضر تقریبا در اکثر کشور های جهان می توانید از خدمات این برند استفاده کنید تا سهولت در پرداخت های عمومی و همینطور پرداخت های بین المللی را تجربه نمایید. به طور کلی خدمات مسترکارت به کارت های اعتباری آن محدود می شوند؛ هر چند این برند نوآوری های قابل توجهی را در ارائه خدمات با کارت های اعتباری خودش ایجاد کرده اما خدمات جانبی و یا متفاوت دیگری ارائه نمی دهد.

مستر کارت تا سال 2012 بیش از 6.500 کارمند در سراسر جهان داشته و سودآوری سالیانه بالغ بر 8.3 میلیارد دلار دارد. بدون شک مستر کارت را می توانیم بزرگ ترین شبکه پرداخت جهانی با کارت های اعتباری معرفی کنیم.
 

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد