آنچه در باره آزمون gre باید بدانیم

آنچه در باره آزمون gre باید بدانیم

توسط : تیم خبری
2,520

آزمون gre چیست؟

آزمون gre یا Graduate Record Examinations یک آزمون استاندارد شده است که به منظور امتحانات رکورد تحصیلات تکمیلی در ایالات متحده برگزار می شود. فارغ التحصیلان دوره کارشناسی که علاقمند به گذراندن دوره های تحصیلات تکمیلی در کارشناسی ارشد، دکترا و یا مدارک بالاتر در دانشگاه های معتبر آمریکا و کانادا هستند، لازم است در این آزمون شرکت نمایند. این آزمون در سال 1936 توسط بنیاد کارنگی برای ارتقاء سطح آموزشی تأسیس شد. آزمون gre در زمره سرویس تست های آموزشی (ETS) بوده و تحت مدیریت آن قرار دارد.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای جامع امتحان GRE

سرویس ETS چیست؟

سرویس ETS، کد اختصاری Educational Testing Service می باشد که خدمات تست آموزشی را ارائه می دهد.، این شرکت که در سال 1947 تأسیس شد، بزرگترین سازمان غیر انتفاعی در زمینه تست و ارزیابی آموزشی در سطح جهانی است. دفتر مرکزی آن در شهر لارنس نیوجرسی آمریکا واقع شده است. هدف سازمان غیر انتفاعی ETS، این است که با ایجاد ارزیابی بر اساس تحقیقات دقیق و با کیفیت، عدالت در آموزش را برای افراد علاقمند به تحصیلات تکمیلی در سراسر جهان پیش را تحقق بخشد. این شرکت همچنین تحقیق، توسعه ارزیابی، مدیریت آزمون، نمره امتحان، و محصولات آموزشی و خدماتی را ارائه می دهد. آزمون های سرویس ETS عبارتند از GRE، HiSET، TOEFL، TOEIC، و همچنین آزمون سری Praxis. این آزمون های جامع جهت ارزیابی نتایج تحصیلی، و برای اندازه گیری میزان دانش و علم اکتساب شده دانش آموزان، ارزیابی تفکر انتقادی و قدرت فهم و تجزیه و تحلیل آنها در رشته های تحصیلی اصلی شان، طراحی شده است.

آزمون gre

اهداف آزمون gre چیست؟

طبق استانداردهای سرویس ETS، آزمون عمومی gre قصد دارد مبانی استدلال کلامی، استدلال کمی، نگارش تحلیلی و مهارت های تفکر انتقادی را که طی یک دوره طولانی یادگیری به دست آورده اند، اندازه گیری نماید. منظور از استدلال کلامی درک و استدلال مفاهیم کلمات است و هدف از آن ارزیابی توانایی فکر کردن به صورت سازنده می باشد، به جای آنکه فقط در شناخت واژگان مورد استفاده قرار گیرد. استدلال کمی طبق تعریف، استفاده از مهارت های اساسی ریاضی مانند جبر، هندسه و ریاضیات است که به تحلیل و تفسیر اطلاعات کمی در دنیای واقعی می پردازد. منظور از تفکر انتقادی، تجزیه و تحلیل حقایق است که شخص بعد از آن بتواند قضاوت صحیح را انجام دهد. در مواقعی که موضوع پیچیده است و چند تعریف متفاوت وجود دارد، در اینصورت تحلیل منطقی و ارزیابی شواهد واقعی مورد نیاز است که این امر مستلزم دارا بودن توانایی در حل مسائل است.

مراکز برگزاری آزمون کدامند؟

آزمون gre به عنوان یک آزمون مبتنی بر کامپیوتر در مراکز آزمون Prometric انجام می شود. سازمان Prometric  به عنوان یک شرکت مبتنی بر مدیریت آزمون های مربوط به مراکز صنعتی و مراکز آموزشی در ایالات متحده شناخته می شود. دفتر مرکزی این شرکت در کانتون در ایالات متحده واقع شده است و هماهنگی یک شبکه مرکزی آزمون، متشکل از هزاران سایت در 160 کشور دنیا را بر عهده دارد. در سایتهای Prometric، بسیاری از امتحانات در موارد مختلف صنعت و دانشگاه، و از جمله آزمون gre انجام می شود. . این آزمون در مراکز مختلف به 2 صورت کتبی بر روی کاغذ  “Paper base ” و یا به صورت آنلاین از طریق کامپیوتر “Computer base” برگزار می‌گردد. دانش آموزان در شهرهای بزرگ و یا از دانشگاه های بزرگ در بسیاری از کشورهای صنعتی نیز دارای مراکز تست هستند، اما گاهی اوقات متقاضیان باید به یکی از شهرهای مجاور و یا در برخی مواقع به یکی از کشورهای همسایه سفر کنند. در ایران نوع آنلاین آن چندین بار برگزار شده است.

نحوه برگزاری آزمون به چه صورت است؟

آزمون gre در ماه اوت 2011 به طور قابل توجهی اصلاح شده و در نهایت منجر به آزمونی شد که مبتنی بر سنجش پاسخ ها به صورت سؤال به سؤال نمی باشد، بلکه براساس بخش طراحی شده است. بدین مفهوم که، سوالات در چند بخش ارائه می شود و با مواجه متقاضی با مشکلاتی در یک بخش، هر بخش بعدی بسیاری از انواع سوال ها را با توجه به بخش های پیشین خود به دست می آورد. طبق قوانین ETS لازم است پاسخ به سوالات هر بخش در زمان تعیین شده به پایان رسانده شود و امکان بازگشت به بخش قبلی و یا رفتن به بخش جلوتر وجود ندارد. پاسخ سوالات بخش ها بلافاصله پس از اتمام آزمون بر روی صفحه نمایشگر پدیدار می شود. در حال حاضر، مقیاس نمره (از میزان 200 به 800)،  به میزان 130 به 170 تغییر یافته است. در روند پذیرش فارغ التحصیلان، نمره کسب شده توسط این آزمون، عامل مهمی در انتخاب متقاضیان است.

هزینه آزمون GRE به چه صورت است؟

هزینه ثبت نام آزمون در سال 2019 برابر با 205 دلار آمریکا است، گرچه سرویس ETS در شرایط خاصی هزینه را کاهش می دهد. آنها همچنین به متقاضیان آزمون gre که مشکلات اقتصادی داشته باشند، کمک مالی می کنند. سرویس ETS نمرات اشخاصی که بیشتر از پنج سال از تاریخ آن گذشته است را منتشر نمی کنند، گرچه سیاست های برنامه های فارغ التحصیلی اشخاصی که نمرات آنها از پنج سال بیشتر شده، متفاوت خواهد بود.

روش های پرداخت gre و هزینه آزمون در کشورهای دیگر عبارتند از:

- انواع کارت اعتباری یا دبیت کارت (از جمله MasterCard یا VisaCard)

- پی پال

- حواله پول / چک تضمینی / داشتن وچر یا کوپن

چگونه هزینه آزمون را پرداخت کنیم؟

در حال حاضر برای دانشجویان ایرانی پرداخت gre و ارسال هزینه آزمون gre با دشواری هایی همراه است، زیرا در مبادلات ارزی  محدودیت هایی ایجاد شده که امکان پرداخت ارزی وجود ندارد. بعضی از شرکت های ایرانی، تسهیلاتی را برای پرداخت های ارزی به وجود آورده اند که دانشجویان می توانند از خدمات آنها استفاده نمایند. شرکت 20 پیمنت (20payment) امکان خدمات پرداخت های ارزی را با کارت های بانکی عضو شبکه شتاب فراهم کرده است. دانشجویان می توانند از طریق آنلاین از خدمات اینترنتی این شرکت بهره برده و می توانند همان خدمات مستر کارت را دریافت نمایند.

چه زمانی باید در آزمون gre شرکت کنیم؟

ابتدا هر متقاضی جهت ثبت نام gre، لازم است در وبسایت ETS یک حساب کاربری ایجاد نماید و سپس در این وبسایت برای آزمون ثبت نام کند. آزمون آنلاین به طور تقریبی هر هفته برگزار می‌شود و متقاضیان می‌توانید جهت مطلع شدن از زمان برگزاری، ‌مراکز و ظرفیت‌ پذیرش آزمون به وبسایت مراجعه نمایند. برگزاری آزمون کتبی سالی سه بار در ماه های اکتبر، نوامبر و فوریه انجام می شود. اکثر مردم حدود 2 تا 4 ماه بین زمانی که برای آماده شدن در آزمون gre  مطالعه می کنند و تا اتمام دوره های تحصیل در مقطع کارشناسی نیاز دارند. شما باید حداقل سه هفته قبل از اولین مهلت درخواست خود برای ثبت نام در gre وقت بگذارید تا زمان کافی برای دریافت نمره خود و ثبت نام برای مدارس وجود داشته باشد.

نمره خوب در آزمون gre چیست؟

بخش های استدلال کلامی و استدلال کمی در این آزمون بین 130-170 امتیاز لازم دارد و میانگین نمره در حدود 150 تا 152 می شود. بخش نگارش تحلیلی در مقیاس بین 0 تا 6 امتیاز بندی می شود که میانگین امتیاز در حدود 3.5 به دست می آید.

بهترین راه برای آماده شدن برای gre چیست؟

در اینجا چند مورد که برای هدایت شما در برنامه ریزی بهتر برای مطالعه موفقیت آمیز آزمون gre نیاز است، آورده شده است:

- قرار دادن زمان کافی برای گرفتن امتیاز بهتر
- مطالعه مطالبی که در آزمون می آید
- درک آنچه باید بر روی آن تمرکز کنید
- شناخت موارد ضعف خود
- تمرین هر چه بیشتر
- مطالعه انفرادی
- شرکت در دوره های آمادگی آنلاین
- شرکت در دوره های آمادگی در کلاس

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد