مهاجرت به کانادا با اکسپرس اینتری

مهاجرت به کانادا با اکسپرس اینتری

توسط : تیم محتوا مهاجرتی
1,520

در حال حاضر افراد و خانواده ها از سراسر دنیا می توانند از طریق سیستم اکسپرس اینتری در عرض چند ماه به کانادا مهاجرت کنند. سیستم اکسپرس اینتری که در سال 2015 توسط کانادا معرفی شد، هم اکنون تبدیل به کانال اصلی مهاجرت متخصصین در صنایع مختلف به کانادا شده و به عنوان یکی از محبوب ترین سیستم های مهاجرت در جهان نیز می شود.

طبق برنامه ریزی های دولت کانادا، ظرفیت مهاجرت به کانادا با اکسپرس اینتری در سال 2019 و 2020 افزایش پیدا خواهد کرد.

اکسپرس اینتری کانادا چیست؟

اکسپرس اینتری (Express Entry) یک سیستم مدیریت کاربردی است که توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) برای مدیریت و انتخاب هدفمند مهاجران بر اساس برنامه های مدون مهاجرت اقتصادی فدرال کانادا راه اندازی شده تا امکان مهاجرت متخصصین و افراد ماهر در صنایع مختلف به این کشور مهیا شود.

در یک نگاه کلی اکسپرس اینتری یک سیستم مهاجرتی رقابتی است که کلیه داوطلبان واجد شرایط را در مقابل یکدیگر قرار می دهد و سپس از بهترین افراد که امتیاز بیشتری در این سیستم کسب کرده اند، دعوت می کند تا برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام نمایند. سن، تحصیلات، مهارت زبان، رزومه کاری و... از جمله شاخص های رتبه بندی و امتیازدهی سیستم اکسپرس اینتری هستند.

از طریق سیستم اکسپرس اینتری افراد یا خانواده هایی که تمایل به اخذ اقامت دائم کانادا را دارند، می توانند ظرف چند ماه پروسه دریافت اقامت را در صورت داشتن شرایط لازم طی کنند و کمتر از یک سال امکان مهاجرت آن ها به کانادا مهیا شود.

آشنایی با پروسه ویزای اکسپرس اینتری کانادا

سیستم اکسپرس اینتری کانادا چطور کار می کند؟ (راهنمای گام به گام)

1- تعیین صلاحیت: متقاضیان احتمالی می بایست تحت یکی از برنامه های مهاجرت اقتصادی زیر واجد شرایط باشند.

    The Federal Skilled Worker Class (FSWC) •
The Canadian Experience Class (CEC) •
The Federal Skilled Trades Class (FSTC) •

بخشی از برنامه های مهاجرت استانی کانادا (PNPs) هم با اکسپرس اینتری هماهنگ شده اند اما با این حال باز هم متقضایان می بایست تحت یکی از سه برنامه فدرال واجد شرایط باشند تا وارد سیستم اکسپرس اینتری شوند.

هر چند که الزامات صلاحیت برای هر یک از برنامه های اکسپرس اینتری با هم تفاوت دارند اما همه متقاضیان می بایست حداقل یک سال تجربه کار حرفه ای داشته باشند. علاوه بر آن می بایست متقاضی به سطح مشخصی از زبان انگلیسی یا فرانسوی مسلط باشد تا در تست زبان این سیستم تایید شود. اداره مهاجرت کانادا تمام متقاضیان را از نظر سابقه جنایی و همینطور پزشکی بازبینی می کند و در صورت وجود مغایرت های قانونی و همینطور اساسی از انتخاب آن ها برای رتبه بندی در سیستم اکسپرس اینتری خودداری می نماید.

2- ایجاد پروفایل اکسپرس اینتری: متقاضیان واجد شرایط می بایست پروفایل اکسپرس اینتری خود را ایجاد و برای بررسی ارسال نمایند. به عبارتی ایجاد پروفایل اکسپرس اینتری به منزله تمایل شما برای مهاجرت به کانادا از طریق سیستم اکسپرس اینتری محسوب می شود. متقاضیان واجد شرایط پس از تایید و بررسی امتیازاتی را روی پروفایل خود مشاهده خواهند کرد و در برابر سایر متقاضیان قرار خواهند گرفت.

پیشنهاد مطالعه: انواع ویزا کانادا

امتیاز دهی به متقاضیان در سیستم اکسپرس اینتری بر اساس سیستم امتیاز بندی جامع (CRS) صورت می گیرد و از 1200 امتیاز شاخص استخراج می گردد. متقاضیان می توانند با اقداماتی امتیاز خودشان را در سیستم CRS افزایش دهند. هر چه امتیاز متقاضی در این سیستم بیشتر باشد، احتمال اینکه از وی برای اقامت دائم در کانادا دعوت شود، بیشتر می گردد.

امتیاز بندی CRS به عنوان لبه برنده و عملیاتی سیستم اکسپرس اینتری کانادا محسوب می شود. همانطور که گفتیم این سیستم برای انتخاب بهترین متقاضیان از نظر اقتصادی راه اندازی شده و سیستم امتیازدهی CRS هم بر همین اساس به متقاضیان امتیاز می دهد تا در نهایت بهترین افراد برای اقامت دائم در کانادا انتخاب شوند. CRS افراد را بر اساس معیار های مختلفی مانند سابقه شغلی و تحصیلی، مهارت زبان، پیشنهادات و طرح های عملیاتی برای کانادا و... رتبه بندی می کند.

بد نیست بدانید پیشنهاد کار معتبر از یک کارفرمای کانادایی تاثیر بسزایی در افزایش رتبه متقاضی خواهد داشت.

3- ایجاد پروفایل بانک شغلی (اختیاری): متقاضیان بدون پیشنهاد کار یا نامزدی استانی می توانند در بانک کار کانادا ثبت نام کنند؛ بانک کار کانادا یک منبع عمومی و رایگان است که برای کمک به کارفرمایان کانادایی برای شناسایی و انتخاب نیرو های ماهر و متخصص راه اندازی شده است. این پروسه تا قبل از ژوئن 2017 اجباری بود اما در حال حاضر به عنوان یک پارامتر اختیاری قرار گرفته که متقاضی در صورت تمایل می تواند برای آن اقدام نماید.

4- دریافت دعوت به مهاجرت: اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) به اجرای اکسپرس اینتری در فواصل زمانی مشخص (معمولا هر دو هفته) می پردازد. در این طرح متقاضیانی که امتیاز آن ها به مقدار مشخصی و قابل تاییدی رسیده باشد برای اقدام به اقامت در کانادا دعوت می شوند. اگر متقاضی دعوت نشود، مشخصات وی پس از 12 ماه منقضی می گردد تا افراد اگر همچنان متمایل به مهاجرت هستند، مشخصات بروز را وارد نمایند.

5- نمره CRS خود را افزایش دهید: متقضایانی که از طریق سیستم اکسپرس اینتری اقدام کرده اند اما هنوز موفق به کسب دعوت نامه نشده اند می توانند با ارسال اطلاعات تکمیلی و بروز برای پروفایل خودشان امتیاز بیشتری کسب نمایند تا موفق به دریافت دعوت نامه بشوند؛ برای مثال شما با بهبود سطح زبان و دریافت مدارک جدید می توانید با ارسال آن ها نمره زبان خودتان را تقویت کنید یا...

6- درخواست خود را برای اقامت دائم ارسال کنید: در صورتی که دعوت نامه اقامت را دریافت کنید، 60 روز فرصت خواهید داشت تا درخواست کامل خود را برای اقامت دائم در کانادا تکمیل و ارسال نمایید. در این برنامه شما می بایست اطلاعات شخصی کامل را به همراه اسناد پشتیبانی ارائه دهید. کل این پروسه به صورت الکترونیکی و آنلاین صورت می گیرد.

بعد از اینکه درخواست خود را ارسال کردید، باید منتظر صدور تصمیم نهایی باشید. 80 درصد برنامه های اقدام در 6 ماه یا کمتر پردازش و عملیاتی می شوند. اگر درخواست شما تایید شود، شما مجاز به فعال کردن وضعیت دائم خود در کانادا خواهید بود.

برای ایجاد پروفایل اکسپرس اینتری به چه چیزی نیاز است؟

برای ایجاد پروفایل اکسپرس اینتری به چه چیزی نیاز است؟

برای ارسال مشخصات اکسپرس اینتری خود به سه سند اصلی نیاز دارید. اگر علاقمند به استفاده از اکسپرس اینتری برای مهاجرت به کانادا هستید، جمع آوری این سه سند می بایست اولین قدم شما باشد:

آزمون زبان: همه متقاضیان ورود به سیستم اکسپرس اینتری می بایست به یکی از زبان های انگلیسی یا فرانسوی تسلط کافی داشته باشند. برای ارسال مشخصات سطح زبان تان شما نیاز به نمرات رسمی از یک آزمون رسمی زبان انگلیسی توسط یک موسسه تایید شده دارید. حداقل امتیاز مورد نیاز سطح کیفیت زبان برای متقاضیان مختلف بسته به شرایط منحصربفرد و امتیازات آن ها متفاوت می باشد. اگر قصد دارید مهارت زبان انگلیسی خود را ارائه دهید نیازمند شرکت در آزمون آیلتس یا CELPIP هستید و همینطور اگر قصد دارید مهارت زبان فرانسوی خود را ارائه دهید نیازمند شرکت در آزمون TEF یا آزمون TCF خواهید بود.

پیشنهاد مطالعه: آزمون های بین المللی زبان؛ تافل، آیلتس، جی آر ای، جی مت و SAT

ارزیابی اعتبار سنجی تحصیلی (ECA): ECA ارزیابی آموزش های غیر کانادایی با استاندارد های کانادا می باشد. نکته قابل توجه این است که آموزش صرفا برای متقاضیان نیرو متخصص که قصد استفاده از اکسپرس اینتری را دارند، می باشد اما با این حال توصیه می کنیم که متقاضیان FSTC و CEC برای سهولت در پروسه مهاجرت به گزاره آموزش و تحصیل توجه کنند چرا که هر چند این مولفه اختیاری باشد اما تاثیر قابل توجهی در امتیاز دهی CRS دارد.

پاسپورت: برای ارسال پروفایل اکسپرس اینتری یک پاسپورت معتبر نیاز خواهید داشت. در موارد بسیار نادر ممکن است از موارد شناسایی جایگزین نیز استفاده نمایند اما با این حال داشتن پاسپورت ضروری می باشد.
زمانی که سه سند نام برده را داشته باشید می توانید برای ایجاد و تکمیل پروفایل اکسپرس اینتری خود اقدام نمایید.

درخواست مهاجرت با همسر: اگر با همسر خود قصد ارائه درخواست مهاجرت داشته باشید، ممکن است بخواهید قبل از هر چیز امتیاز یکسانی ارائه کنید. در این شرایط می بایست یک نفر که متقاضی اصلی است پروفایل اکسپرس اینتری ایجاد کند تا در روند درخواست اکثر امیتازات CRS برای وی در نظر گرفته شود و در نهایت درخواست همراه بردن همسر نیز ارائه گردد.

مواردی که در برنامه اکسپرس اینتری باید ذکر کنید

مواردی که در برنامه اکسپرس اینتری باید ذکر کنید

در صورتی که پس از ارائه پروفایل اکسپرس اینتری دعوت نامه ای برای شما ارسال شود، می توانید به صورت رسمی درخواست خود را برای اقامت دائم در کانادا ارائه کنید. همانطور که قبل تر هم عنوان شد، تمام پروسه به صورت کاملا آنلاین و الکترونیکی پیگیری می شود. در ادامه چند نکته وجود دارد که باید در مورد برنامه نهایی اقامت دائم آن ها را مد نظر بگیرید:

1) شاید لازم باشد پتانسیل مالی خود را اثبات کنید.

تمام متقاضیان برنامه های FSWC و FSTC باید اثبات کنند در هنگام اقامت در کانادا پول کافی برای حمایت از خود و اعضای خانواده خود را دارند. متقاضیانی که دارای پیشنهاد شغلی معتبر در کانادا هستند و همچنین متقاضیان CEC از این الزامات معاف هستند.

بودجه مورد نیاز

تعداد اعضای خانواده

$ 12,669

1 (متقاضی مجرد)

$ 15,772

2

$ 19,390

3

$ 23,542

4

$ 26,701

5

$ 30,114

6

$ 33,528

7

$ 3,414

به ازای هر عضو خانواده

توجه داشته باشید که این وجوه می بایست در حساب بانکی شخصی شما (یا همسر قانونی) باشد و می بایست نقدینگی اعلام شده به راحتی قابل دسترسی باشد. اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا از شما می خواهد برای اثبات وضعیت مالی مناسب چندین ماه مدارک را ارسال کنید.

2) تاریخ و جزئیات آخرین سفر خارجی.

آخرین سفری که به خارج از مرز های کشورتان داشته اید را به یاد دارید؟ IRCC می خواهد تاریخ دقیقی که شما از مرز های کشور خارج شده اید را بداند.

علاوه بر آن اطلاعات جزئی دیگر از روند سفر، فعالیت ها و کیفیت آن را نیز از شما مطالبه خواهد کرد.

3) پیشنهاد شغلی همیشه به معنای شغل معتبر نیست!

اینکه هر کاری را بتوانید در کانادا انجام دهید و آن را به عنوان شغل به اداره مهاجرت کانادا معرفی کنید و انتظار داشته باشید که آن را تایید کنند، اشتباه بزرگی است. در پروسه اکسپرس اینتری هر جا که عبارت "پیشنهاد شغلی معتبر" را دیدید به این معنی است که می بایست شغل مورد نظر مطابق استاندارد ها و قوانین اکسپرس اینتری باشد. توصیه می کنیم قبل از اقدام در خصوص شرایطی که این سیستم برای شغل تعریف کرده، مطالعه کافی داشته باشید.

4) همه چیز به پروفایل اکسپرس اینتری شما بستگی دارد.

تکمیل پروفایل اکسپرس اینتری می بایست با حساسیت و وسواس زیاد صورت بگیرد. هر گونه اطلاعات غلط در این پروفایل ممکن است شما را 5 سال از ارائه درخواست اقامت کانادا محروم نماید.

به عبارتی تمام تغییراتی که در این پروفایل ایجاد می کنید، می تواند باعث رشد یا نزول شما شود پس می بایست با دقت زیاد آن ها را بررسی کنید. بد نیست بدانید که مرتبا از طرف اداره مهاجرت کانادا از شما درخواست می شود برای ادعاهایی که کرده اید، مدارک و مستنداتی ارائه کنید! پس از ارائه هر گونه اطلاعات غلط خودداری نمایید.

5) متقاضیان FSTC و CEC ارزیابی اعتبار تحصیلی شان را انجام دهند.

حتی اگر تایید تحصیلات برای شما در صورتی که از روش های FSTC و CEC اقدام کرده اید، اجباری نیست، باز هم توصیه می کنیم که حتما این کار را انجام دهید. بعد از این که ECA (اطلاعات تحصیلی) خود تان را ارائه دهید و تایید کنید شاهد رشد قابل توجهی در امتیاز پنل خود خواهید بود. بنابراین اگر متقاضی FSTC و CEC هستید که دارای اعتبار ثانویه است، فرایند ECA را در اسرع وقت انجام دهید.

چند امتیاز اکسپرس اینتری برای مهاجرت به کانادا نیاز دارید؟

این سوال در دو قسمت بهتر جواب داده می شود: اول قبل از ورود به پروسه اکسپرس اینتری و دوم در حین پروسه اکسپرس اینتری

قبل از ورود به پروسه اکسپرس اینتری

سه برنامه و یا کانال مهاجرتی به کانادا از طریق اکسپرس اینتری وجود دارد که ممکن است شما بر اساس شرایطی که دارید، یکی از آن ها را برای اقدام به مهاجرت انتخاب کنید:

    The Federal Skilled Worker Class (FSWC) •
The Canadian Experience Class (CEC) •
The Federal Skilled Trades Class (FSTC) •

FSTC برای بازرگانان واجد شرایط با تجارب اخیر در یک شغل می باشد و CEC برای افرادی است که دارای تجربه کاری اخیر کانادا هستند. دو برنامه FSTC و CEC هیچکدام متقاضیان را آنالیز و برآورد نمی کنند.

FSWC برای دیگر افراد در سراسر جهان است که حداقل امتیاز لازم را از سیستم اکسپرس اینتری کانادا دریافت کنند تا امکان مهاجرت و اقامت را داشته باشند. توجه کنید که سیستم امتیازدهی FSWC کاملا از سیستم امتیاز دهی CRS جدا است و متقاضیان می بایست حداقل امتیاز 67 را از 100 در این سیستم دریافت کنند تا مجاز به ورود در اکسپرس اینتری شوند.

در حین پروسه اکسپرس اینتری

در سیستم اکسپرس اینتری متقاضیان صرف نظر از اینکه تحت چه برنامه ای واجد شرایط می باشند، نمره CRS دریافت می کنند. این نمره تعیین کننده رتبه بندی متقاضیان در سیستم اکسپرس اینتری می باشد. زمانی که اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا اقدام به فرستادن دعوت نامه های اقامت می کند، این امتیاز تعیین کننده افراد دارای صلاحیت است. حداقل امتیاز لازم برای متقاضیان FSTC و CEC مقدار 413 می باشد و البته این مقدار برای متقاضیان FSWC پایین تر نیز می باشد.

بد نیست بدانید که حداقل ها در این سیستم از پیش تعیین نشده اند و برای هر متقاضی و هر کانال تقاضا متفاوت می باشد.

هزینه مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری

برای بررسی کلی هزینه های موجود اقدام به مهاجرت از طریق اکسپرس اینتری می توانید جدول پایین را مطالعه نمایید.

 

قبل از ورود به پروسه اکسپرس اینتری

آیا این مورد اختیاری است یا اجباری؟

هزینه

مورد

برای متقاضیان FSTC و CEC اختیاری و برای متقاضیان FSWC اجباری است.

$ 200+

ارزیابی اعتبار تحصیلی (ECA)

اجباری

$ 200+

آزمون زبان ها

سایر موارد و هزینه ها

(این موارد نیز ممکن است قبل از ورود به پروسه اکسپرس اینتری نیاز شود.)

اجباری

$ 50+

گواهی عدم سوء پیشینه

اجباری

$ 200+

گواهی پزشکی

اختیاری

$ 500+

درخواست توسط وکیل تنظیم شود

هزینه های دولت

اجباری

$ 550

هزینه بررسی

اجباری

$ 490

هزینه حق اقامت دائم

اجباری در صورت نیاز

هزینه بررسی + هزینه حق اقامت دائم

اضافه شدن همسر یا شریک

اجباری در صورت نیاز

$ 150 به ازای هر فرزند

اضافه شدن فرزند

 

جدول فوق صرفا نشان دهنده هزینه های کلی پروسه است و می تواند شامل تمام هزینه های احتمالی نباشد. هزینه های شخصی نیز گنجانده نشده است. میتوان گفت تقریبا برای یکسال اقامت در کانادا به 20 هزار دلار احتیاج می باشد.

چطور هزینه های مهاجرت به کانادا با اکسپرس اینتری را کاهش دهیم؟

همانطور که در جدول هزینه های کلی این سیستم مطالعه کردید، برخی هزینه ها کاملا ثابت و شفاف هستند اما برخی دیگر از هزینه ها با برنامه ریزی شخصی شما می تواند در کمترین حالت ممکن صورت بگیرد! برای مثال هزینه های پزشکی، هزینه های حمل و نقل و... با کمی برنامه ریزی مناسب به مقدار قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

یکی از بهترین راهکار ها برای کاهش هزینه های موجود استفاده از شرکت ها و راه های پرداخت مناسب با کمترین کارمزد ممکن می باشد. 20 پیمنت به عنوان یکی از برترین شرکت های پرداخت ارزی، خدمات متنوع پرداخت بین المللی را با کمترین کارمزد برای شما مهیا می کند. استفاده از خدمات پرداخت 20 پیمنت و یا استفاده از 20 پیمنت برای پرداخت اپلیکیشن فی سفارت کانادا (MyCIC) هزینه های شما را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.

پیشنهاد خدمات 20 پیمنت:

•    سفارش مستر کارت برای پرداخت های اکسپرس اینتری
•    افتتاح حساب پی پال برای پرداخت های اکسپرس اینتری

مدت زمان مهاجرت با اکسپرس اینتری به کانادا چقدر طول می کشد؟

اکسپرس اینتری سیستمی است که به منظور ارائه مهاجرت سریع به کانادا طراحی شده است. پروسه زمانی این سیستم برای متقاضیان واجد شرایط که سریع وارد سیستم امتیاز دهی CRS می شوند و پروسه احراز هویت و دریافت امتیاز را به سرعت طی می کنند، ممکن است در کمتر از 6 ماه تکمیل شود؛ با این حال متغیر های زیر در مدت زمان طی شدن این پروسه تاثیر قابل توجهی دارد:

برخی از متقاضیان ممکن است بلافاصله پس از ورود به سیستم اکسپرس اینتری توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا بلافاصله برای اقامت دعوت شوند و برخی دیگر از متقاضیان در پروسه امتیازدهی CRS قرار می گیرند و در بازه های زمانی مختلف امکان دعوت آن ها برای اقامت در کانادا وجود دارد. به طور کلی پردازش و ارائه نتیجه این سیستم کمتر از 1 سال قابل پیگیری و عملیاتی شدن می باشد.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد