رمز ارز لیبرا فیسبوک چیست؟

رمز ارز لیبرا فیسبوک چیست؟

توسط : تیم ارز دیجیتال
1,519

بالاخره پس از کشمکش های زیاد فیسبوک به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های فعال تکنولوژی برنامه های رمز ارز خودش را فاش کرد. در ادامه می توانید تمام آنچه باید در خصوص رمز ارز لیبرا فیسبوک و کیف پول کالیبرا آن بدانید را مطالعه کنید.

رمز ارز لیبرا فیسبوک چیست؟

در تاریخ 18 ژوئن سال 2019 فیسبوک لیبرا را معرفی کرد. هر چند برخی از افراد به ویژه متخصصان این حوزه موافق نیستند اما لیبرا تحت ماهیت یک ارز دیجیتالی معرفی شده است.

چشم انداز فیسبوک برای این ارز دیجیتالی تبدیل شدن آن به یک ارز جهانی برای میلیارد ها نفر به ویژه کشور های در حال توسعه که دسترسی کافی به بانک ها و خدمات مالی ندارند، به خوبی دیده می شود. در یک تعریف ساده فیسبوک قرار است لیبرا را به یک پول دیجیتالی رایج تبدیل کند که برای خرید ها، انتقال های مالی و... از آن استفاده خواهد شد. البته فیسبوک تمام تلاش خودش را برای ایجاد زیر ساخت های مناسب جهت تسهیل استفاده از این پول مجازی کرده و همچنان اقداماتی را در دست انجام دارد تا بیشتر به هدف خودش نزدیک شود.

بد نیست بدانید که مدیر عامل فیسبوک، مارک زاکربرگ به تنهایی این پروژه را پیش نمی برد و گروهی از فعالین برجسته سیلیکون ولی نیز با این برنامه موافق هستند و آن را حمایت می کنند.

رمز ارز لیبرا توسط یک گروه برجسته متشکل از 28 شرکت شناخته شده پشتیبانی می شود و در حال توسعه می باشد. برخی از شرکت های عضو این گروه عبارتند از: فیسبوک، پی پال، کالیبرا، اوبر، مستر کارت، ویزا کارت، اسپاتیفی و...

رمز ارز لیبرا فیسبوک چگونه کار می کند؟

رمز ارز لیبرا فیسبوک چگونه کار می کند؟

برخی از متخصصین اعلام کرده اند که احتمالا لیبرا روی بلاکچین اجرا خواهد شد. این تعریف فوق العاده سریع و ساده است و نیازمند جزئیات زیادی می باشد. با این حال بد نیست در خصوص ساختار و رفتار عملکردی این رمز ارز توضیحاتی ارائه کنیم.

بلاکچین یک ساختار است که در آن پرداخت های پول دیجیتالی صورت می گیرد. در واقع بلاکچین یک ساختار دیجیتالی و غیر قابل پیگیری است که در آن هیچ تغییرات احتمالی نمی تواند ایجاد شود و یا دخالت کند. تمام پرداخت ها و دیگر موارد مرتبط با یک رمز ارز دیجیتالی در این بستر شکل می گیرد.

نکته اساسی در خصوص غیر متمرکز بودن بلاکچین است. به عبارتی معاملات توسط تعداد زیادی رایانه های مستقل صورت می گیرد و در این بین هیچ هدایت کننده یا بانک مرکزی وجود ندارد.

ساختار غیر متمرکز این پلتفرم برای افزایش امنیت فوق العاده کاربردی بوده است چرا که هیچ موجودیتی در آن برای هک کردن وجود ندارد و هیچ دخالتی در آن صورت نمی گیرد. فارق از این موارد دولت ها و سرمایه داران نمی توانند معاملات این پلتفرم را پیگیری کنند یا دخالتی در آن کنند.

در یک تعریف کلی می توان گفت بلاکچین یک ابزار آزاد، ضد دولتی و ضد بانکی است. برای اولین بار بلاکچین در راه اندازی بیت کوین مورد استفاده قرار گرفت.

آیا لیبرا یک ارز دیجیتالی است؟

آیا لیبرا یک ارز دیجیتالی است؟

بله اما با محدودیت های خودآگاه که توسط بنیانگذاران این رمز ارز ایجاد شده است. همانطور که گفتیم اگر لیبرا روی بلاکچین پیاده سازی شود دقیقا مشابه بیت کوین یک ارز مستقل و آزاد و البته غیر قابل کنترل خواهد بود. در این حالت هر کسی می تواند با استفاده از تکنولوژی لازم حتی اگر گردآوری آن تکنولوژی گران باشد باز هم به استخراج لیبرا بپردازد و نه تنها بازار را متشنج کند بلکه تاثیرات مثبت و منفی در روند پیاده سازی لیبرا ایجاد کند! از همین رو بنیانگذاران این ارز تصمیم گرفته اند که لیبرا صرفا از طریق سرور های انجمن لیبرا (فیسبوک، پی پال، اوبر و...) استخراج شود و در دسترس قرار بگیرد.

در حال حاضر هیچ کدام از شرکت های نام برده به صورت انحصاری یا جداگانه حرفی در خصوص چگونگی پردازش و عملکرد لیبرا نزده اند که البته قابل تحسین هم است چرا که این پروسه مخفیانه و امنیتی کاملا مطابق رفتار حرفه ای بلاکچین است.

با تمام توصیفات صورت گرفته، هواداران آزادی نسبت به رمز ارز لیبرا فیسبوک ابزار نگرانی و نارضایتی می کنند چرا که مفهوم نوعی پول آزاد و مستقل در حال حاضر رو به تغییراتی می رود که صرفا توسط جمعی از شرکت های بزرگ تکنولوژی اداره می شود و امکان دارد نظام پولی امروزی را با چهره ای مدرن پیاده سازی کنند. در چنین شرایطی ممکن است در صورت فشار دولت ها انجمن لیبرا اقدام به مسدود کردن برخی حساب ها یا کنسل کردن برخی تراکنش ها بکند و یا اینکه اطلاعات کاربران را فاش نماید.

دلیل اصلی فیسبوک برای پیگیری چنین استراتژی در ساختار و پیاده سازی رمز ارز لیبرا این است که فکر می کند ارز های دیجیتالی غیر متمرکز قدرت و چالاکی سریع برای جهانی شدن و ایجاد زیر ساختی برای استفاده همگانی را ندارند.

چرا لیبرا باید متمرکز باشد؟

چرا لیبرا باید متمرکز باشد؟

در ساده ترین توضیح ممکن می توان گفت گستردگی و سرعت توسعه مهم ترین مواردی هستند که فیسبوک برای دست یابی به آن ها تن به متمرکز کردن رمز ارز خودش داده است.

عدم تمرکز باعث می شود تا سیستم نسبت به هر گونه هک یا دخالتی ایمن باشد اما زمان زیادی را طلب می کند. برای مثال بیت کوین که روی سیستم غیر متمرکز بلاکچین توسعه یافته صرفا می تواند حدد 7 پرداخت را در ثانیه پردازش کند. در مقایسه با آن شبکه متمرکز پرداخت ویزا می تواند تا 24000 پرداخت را در ثانیه پردازش نماید. برای شروع با توجه به اهداف فیسبوک لیبرا باید بتواند حداقل 1000 پرداخت در ثانیه را پردازش کند.

البته برخی رسانه های آمریکایی مدعی شده اند که لیبرا ظرف 5 سال آینده از مدل پیشنهادی فعلی (بلاکچین متمرکز) به ماهیت اصلی خود یعنی سیستم بلاکچین غیر متمرکز تبدیل خواهد شد. هر چند هیچ تضمینی برای بروز چنین موردی وجود ندارد اما قابل تامل است.

بیت کوین غیر متمرکز مشکلی ندارد؟

بیت کوین غیر متمرکز مشکلی ندارد؟

بستگی دارد از چه وجهی به آن نگاه کنید. در سال 2017 ارزش بیت کوین بین 920 پوند تا 20.000 دلار تغییر کرد. اگر شما یک دلال باشید، این خبر فوق العاده خوبی برای شما است! اما اگر می خواهید یک شبکه پرداخت جهانی برای 2.4 میلیارد کاربر فیسبوک راه اندازی کنید، واقعا ایده آل نیست. دقیقا به همین دلیل لیبرا به صورت متمرکز در نظر گرفته شده است.

به عبارتی ارزش هر لیبرا که کاربری تهیه می کند دقیقا با ارزش دارایی های واقعی آن گره خورده است. اساسا اتحادیه کیفری سبد ارز (مانند دلار، یورو و پوند) اوراق بهادار دولتی را با ریسک پایین ذخیره می کند. مقدار این سبد ارزش تمام واحد های کیفری در گردش را تعیین می کند. هر بار که کاربر از طریق چنج کردن ارز مبلغی را مبادله می کند، این وجه به ذخایر اتحادیه لیبرا اضافه می شود.

به طور کلی دیگر چیزی در خصوص لیبرا وجود ندارد که نگفته باشیم. کیف پول لیبرا فیسبوک هم تحت عنوان کالیبرا این امکان را به شما می دهد که از طریق مسنجر واتساپ یا یک برنامه مستقل مبلغی را مبادله کنید یا ذخیره کنید. هنوز مشخص نیست که کدام شرکت ها استفاده از این رمز ارز را در برنامه کاری خود قرار می دهند اما احتمالا اوبر و Ebay پیشگام استفاده از رمز ارز لیبرا فیسبوک باشند چرا که عضو انجمن این ارز نیز هستند.

نظر بانک مرکزی در مورد ارز لیبرا فیس بوک

بانک های مرکزی در مورد رمز ارز لیبرا فیسبوک چه نظری دارند؟

لیبرا احتمالا تا قبل از سال 2020 عرضه عمومی نمی شود اما تا همین الان کاربران زیادی از سیاست های عملکردی آن ناراضی هستند. فیسبوک قول داده که از داده های پرداخت افراد برای تبلیغات و کسب درآمد استفاده نخواهد کرد اما مردم به دلیل رسوایی های اخیر فیسبوک، اعتماد چندانی به آن ندارند.

بانک های مرکزی و دولت ها نیز دل خوشی از رمز ارز لیبرا فیسبوک ندارند. فرانسه تاکید کرده که فقط دولت ها می توانند مدیریت پول را به عهده بگیرند و پیش برد اقتصاد به این شکل استفاده های بالقوه کیفری زیادی خواهد داشت. علاوه بر آن بانک مرکزی انگلیس اعلام کرده که برای ارزیابی مجوز ها، انگلیس باید استاندارد های مالی زیادی را ارائه کند.

فارق از همه این موارد سیاست مداران و همچنین اهالی اقتصادی در اروپا و آمریکا نگران حضور فیسبوک در حوزه مالی هستند. چنین شرکتی انحصار طلبی گسترده ای را می تواند ایجاد کند که در صورت عملکرد متبکرانه امکان به چالش کشیدن اقتصاد جهانی توسط آن وجود دارد.
با این حال ما جزئیات بیشتر را سال 2020 و زمانی که رمز ارز لیبرا فیسبوک راه اندازی شود متوجه خواهیم شد.

منبع: wired

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد