انواع ویزای ترکیه را بهتر بشناسید

انواع ویزای ترکیه را بهتر بشناسید

توسط : تیم محتوا گردشگری
1,514

سالانه تعداد زیادی مسافر و مهاجر، ترکیه را به عنوان مقصد خود انتخاب می کنند، این کشور یکی از پر توریست ترین کشورها می باشد و نیمی از اقتصاد آن بر این پایه بنا شده است . برای افرادی که مایل به مسافرت یا مهاجرت به کشوری هستند، مسئله درک کامل از قوانین ویزا و اطلاعات مربوط به آن، مسئله مهمی است. چرا که ممکن است دچار مشکل شوند.

قوانین ویزا برای مقاصد تجاری و توریستی با قوانین وضع شده برای ویزا با هدف کار یا تحصیل متفاوت می باشد البته این اصول قابل تغییر می باشند و هر از چندگاهی قوانین زیادی حذف و اضافه یا اصلاح می شوند ، به همین دلیل اگر به صورت مکرر به کشوری مراجعه می کنید، باید مکررا اطلاعات خود را بروز کنید.

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با کشور ترکیه

متقاضیان دریافت ویزا ترکیه برای اخذ ویزا می بایست به نمایندگان این کشور در خارج از ترکیه مراجعه کنند البته برخی از متقاضیان از اخذ ویزای توریستی یا تجاری به این کشور معاف می باشند و برخی هم می توانند به اخذ ویزا به صورت الکترونیکی بپردازند.

انواع ویزا ترکیه

انواع ویزا اعطا شده به متقاضیان ویزا ترکیه به شکل زیر می باشد:

1) ویزای گردشگری یا بازرگانی

  • بازدید توریستی و گردشگری
  • ترانزیت  ( منفرد و مضاعف )
  • جلسه و نشست های تجاری / بازرگانی
  • همایش ها و سمینارها
  • جشنواره و نمایشگاه
  • فعالیت های ورزشی
  • فعالیت های فرهنگی هنری
  • بازدید های رسمی
  • بازدید از جمهوری قبرس ترکیه

2) ویزای رسمی

  • برای انجام وظیفه ای اعطا و تعیین شده است
  • پیک
  • ویزای آموزشی / دانشجو و دانش آموز
  • ویزای کار آموزی
  • کار آموزی ERASMUS
  • کار آموزی AISEC
  • هفت دوره آموزش زبان ترکی
  • هدف دوره
  • هدف آموزش
  • آموزش در جمهوری قبرس شمالی ترکیه

4) ویزای کاری

  • هدف اشتغال زایی
  • تدریس در دانشگاه ها مخصوص
  • هنرمندان
  • کارگران مناطق آزاد
  • روزنامه نگاران

5) سایر ویزا ها

  • کاوش و باستان شناسی و اکتشاف
  • ایراد مستند
  • رهبر و راهنما تور
  • هدف درمان پزشکی
  • هدف همراهی
  • ویزا حمل نقل
  • ویزا دریا نوردی

افرادی که قصد ورود به کشور ترکیه را دارند و بر اساس شرایط شان شامل معافیت از ویزا برای ورود به ترکیه نمی شوند می بایست ویزای خود را دریافت کرده. در کشور هایی که ترکیه در آن نماینده کنسولی ندارد، متقاضیان باید پیش درخواستی به www.visa.gov.tr ترتیب دهند و پس از تایید درخواست و صلاحیت شما به evisa.gov.tr هدایت می شوید. به این طریق می توانید با نزدیکترین دفتر کنسولی ترکیه قرار ملاقاتی تنظیم کنید.

جهت جلوگیری از رخداد مشکلات احتمالی، باید به حداقل یک ماه قبل از سفر اقدام به درخواست ویزا کنید، چرا که معمولا در فرایند پردازش اطلاعات، اندک مشکلات زمان بری اتفاق می افتند.

حتما سعی کنید ویزا ها را به معتبرترین دفاتر ارسال کنید چرا که در صورت ارجاع ویزا به بیگانگان و افراد غیر مرتبط که ادعاهای جعلی دارند به هیچ وجه تضمینی از طرف این کشور پذیرفته نمی شود.

در مواردی که درخواست ها برای اخذ ویزا رد می شوند، هزینه ها و پرداخت ها قابل ارجاع و استرداد نمی باشند.

در مدت اقامت در این کشور، تمام متقاضیان می بایست زیر نظر بیمه درمانی باشند.

مدت اقامت ویزا یا معافیت ویزا نمی تواند بیش از 90 روز در هر 180 روز باشد.

افرادی که دو گذرنامه دارند نمی توانند با هر گذرنامه 90 روز در ترکیه بمانند ( نمی توانند از دو گذرنامه استفاده کنند و 180 روز اقامت داشته باشند )

در درخواست انواع ویزا، کلیه دفاتر کنسولی مجاز به صدور حداکثر 90 روز اقامت برای افراد می باشد و افرادی که مایل به حضور در این کشور بیش از 90 روز می باشند می بایست برای تمدید به اداره امور مهاجرتی ترکیه مراجعه نمایند.

اجازه اقامت اتباع خارجی در صورتی که آنها در طول سال گذشته بیش از 120 روز در خارج از ترکیه بمانند، لغو می شود.

برای دارندگان سند مسافرتی سازمان ملل که دارای مدارک آبی رنگ سازمان ملل متحد هستند، معافیت ویزا با مدت اقامت 90 روز در 180 روز گذشته می توانند در صورت مراجعه به ترکیه به درخواست رسمی خود برای تائید تکلیف رسمی اقدام کنند. دارندگان اسناد مسافرتی قرمز رنگ سازمان ملل متحد ازارائه ویزا برای ورود به ترکیه معاف هستند و می توانند بدون توجه به هدف بازدیدشان، در طی 180 روز گذشته 90 روز در ترکیه بمانند. مقررات ویزای عمومی برای دارندگان سند مسافرتی سازمان ملل متحد مشمول مقررات مشخص شده با توجه به کشور مبداء آنها خواهد بود.

درخواست ویزا برای سفر به جز اهداف توریستی یا تجاری (کار یا تحصیل و غیره) نیز نیاز به اخذ ویزا از طریق نمایندگی های ویزا ترکیه در خارج از کشور دارد.

برای متقاضیان زیر 18 سال می بایست هر دو والد مصوبات کتبی و رسمی ارائه دهند. البته برای متقاضیانی که والدینشان به طور رسمی طلاق گرفته اند و یا یکی از والدین آنها فوت شده است نیز راهکار هایی وجود دارد.

برای افراد خارجی ایی که مایل به ورود به ترکیه از طریق بنادر دریایی و با هدف توریستی و گردشگری هستند، ممکن است مجوز ورود این افراد به خاک ترکیه ضرف مدت 72 ساعت و بدون نیاز به ویزا را بدهند. هدف از این مجوز، گشت و گذار در مجاورت بنادر دریایی می باشد.

خارجی هایی که به واسطه دعوت نامه وارد ترکیه می شوند. دانشگاه های تحت نظارت هیئت عالی آموزش عالی ترکیه برای تحصیل در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا از امتیاز اقامت بدون نیاز به ویزا می توانند استفاده کنند.
ویزای توریستی ترکیه

ویزای توریستی ترکیه

برای درخواست ویزای توریستی شما نیازمند درج اطلاعاتی از قبیل شماره شناسه فرد دعوت شده، هویت، لیست دعوت کنندگان، آدرس دائمی، شماره تماس، مدت زمان و هدف اقامت و راه ارتباط با متقاضی، می باشد. در نامه درخواست اگر طرف دعوت کننده یک سازمان یا یک شرکت باشد، به گواهی مالیاتی سازمان نیاز خواهد بود. در نامه دعوت نامه نیز لازم است شخص دعوت کننده تعهد خود را نسبت به تأمین هزینه های روزمره و هزینه های اقامت و فرد دعوت شده، اعلام نمیاد. متقاضی ملزم به پرداخت مبلغی تعیین شده به طور منظم می باشد.

ویزای کاری ترکیه

ویزای کاری ترکیه

اتباع خارجی می توانند درخواست های اقامت و اخذ ویزا برای مقاصد کاریشان را به دفاتر کنسولی ترکیه در کشورشان ارجاع دهند. گذرنامه، فرم درخواست ویزا و نامه ای از طرف کارفرمای شما مدارک لازم برای درخواست شما هستند. سایر مدارک باید طی ده روز کاری پس از درخواست شما توسط کارفرمای شما به وزارت کار و تأمین اجتماعی ترکیه ارسال شود.

برنامه های اجازه کار توسط وزارت کار و تأمین اجتماعی در دو دسته موافق و ناموافق تقسیم می شوند. مجوزهای کار با مجوزهای اقامت برابر است. بنابراین، در صورت صدور مجوز کار از سوی وزارت به اتباع خارجی، کنسولگری ترکیه مبلغ صدور ویزا، هزینه صدور گواهینامه کار و هزینه اقامت را دریافت می کند. شما باید در یک ماه در اداره پلیس محلی ثبت نام کنید تا اجازه اقامت لازم را بدست آورید.

ویزای کارورزی ترکیه

ویزای کارورزی ترکیه

متقاضیان طبق مصوبه ایی برای درخواست های کارآموزی خصوصی، خارج از مفاد مندرج در "معافیت اجازه کار"، باید مجوز های کار را از وزارت کار و تامین اجتماعی دریافت کنند.
اما کسانی که شرایط زیر را رعایت می کنند و این شرایط مشمول آنها می شود، نیازی به اخذ مجوز کار ندارند.

به شرطی که افراد خارجی و کارفرمایان به تعهدات خود در نتیجه سایر قوانین عمل کنند.

اتباع خارجی که دارای اقامت دائم در خارج از کشور هستند و مایل به بازدید موقت از ترکیه با هدف مطالعات علمی، فعالیت های فرهنگی و هنری برای یک دوره کوتاه تر از یک ماه و با هدف فعالیت های ورزشی برای یک دوره کمتر از چهار ماه هستند.

به منظور نصب، نگهداری و تعمیر ماشین آلات و تجهیزات وارداتی به ترکیه، ارائه آموزش برای استفاده از آنها یا حمل تجهیزات معیوب از ترکیه قصد اقامت را داشته باشند. البته به شرط آنکه در یک سال، بیش از سه ماه در ترکیه نباشند.

به منظور آموزش در مورد استفاده از کالاها و خدمات صادر شده یا وارد شده به کشور ترکیه و بازهم به شرطی که علاوه برا تائید مدارک و اسناد، کمتر از 3 ماه در یک سال در ترکیه اقامت داشته باشند.

جهت مقاصدی مانند سرگرم کردن مردم، مجری برنامه و... مسئول در نمایشگاه، فعالیت در جشنواره ها و فستیوال هایی که می خواهند فعالیت هایی را در خارج از مرزهای مؤسسات جهانگردی دارای مجوز انجام دهند و باز هم به شرط آنکه مدت زمان استقرار آنها در ترکیه بیشتر از شش ماه نباشد.

افراد خارجی که از طرف موسسات دانشگاهی به سازمان های دولتی مراجعه می کنند و اقامت آنها به دوره تحصیلشان محدود می شود و از دو سال تجاوز نکند، می توانند پس از تایید وضعیت خود از طریق اسناد و اطلاعات و اثبات رفتار های خوبشان، می توانند از اخذ مجوز معاف شوند.

اشخاصی که به مقامات ترکیه تعهد خدمات و کمکهای مهمی در زمینه های فرهنگی و فناوری و زمینه های آموزشی در مدتی زمان کمتر از شش ماه را داده اند.

افرادی که تحت برنامه های مرکز آموزش جوانان اتحادیه اروپا (آژانس ملی) به ترکیه سفر می کنند.

افرادی که راهبر و راهنما تور هستند به شرط اینکه مدت قرارداد از 8 ماه تجاوز نکند.

ورزشکاران، مربیان، بازیکنان فوتبال که درخواست آنها توسط فدراسیون فوتبال ترکیه یا اداره کل جوانان و ورزش  طی قرار داد هایی تأیید شده است.

کارشناسان خارجی شاغل در پروژه هایی که در محدوده برنامه های همکاری مالی ترکیه و اتحادیه اروپا انجام می شود، نیازی به اخذ ویزای کار در دوره انجام فعالیت خود ندارند.

در ماده 55، اجازه اقامت به افراد خارجی در ترکیه آمده است  که به عنوان مجوز اقامت "كوتاه مدت" توسط اداره كل مدیریت مهاجرت داده می شود. معافیت نمی تواند تمدید شود، اط این رو افراد خارجی تحت این ماده فقط می توانند از قوانین معافیت فقط یک بار در طی سال استفاده کنند. در صورت نیاز به کار طولانی تر و اقامت و معافیت بیشتر. خارج از زمان مجاز معافیت، فرد متقاضی می بایست ویزای کار را از طریق وزارت کار و تأمین اجتماعی بدست آورد.

ویزای خبرنگاری و مطبوعاتی

ویزای خبرنگاری و مطبوعاتی ترکیه

اعضای مطبوعات خارجی که برای مدت کوتاهی می آیند، می توانند کارت مطبوعاتی موقت توسط اداره کل مطبوعات و اطلاعات  دریافت کنند و این کارت برای اقامت آنها در ترکیه معتبر است. کارت مطبوعات موقت می تواند برای مدت حداکثر سه ماه صادر شود و در صورت لزوم برای سه ماه دیگر نیز تمدید شود. اعضای مطبوعاتی که مجوز اقامت کوتاه مدت را دریافت می کنند، علاوه بر این، نیازی به مجوز ندارند.

ویزا راهنمای تور ترکیه

ویزای راهنمای تور ترکیه

راهنمای تور های خارجی، تا هشت ماه از دریافت ویزای کاری برای وظایف خود معاف هستند. درخواست خارجی‌ها برای اجازه اقامت از اداره مهاجرت به عنوان راهنمای تورها تحت قوانین تنظیم بازدیدهای توریستی تایید و پردازش می‌شوند. 

ویزا حمل و نقل ترکیه

ویزای حمل و نقل ترکیه

در صورت ارائه مدارك موردنیاز، افراد متقاضی ویزا برای حمل و نقل می توانند یك ویزای ورودی چندگانه معتبر برای یك سال اخذ کنند. البته ویزای ارائه شده برای رانندگان کامیون یک کشور می تواند متفاوت باشد.

ویزای کارمندان بنیاد های مذهبی ترکیه

افراد خارجی که در بنیادهای مذهبی شاغل هستند، در چارچوب افراد مشمول شرایط استثنایی قرار می گیرند. درخواست‌ کسب مجوزهای اقامت از وزارت کشور و توسط وزارت امور داخلی صادر می‌شوند تا این افراد بتوانند در این کشور کار کنند.

ویزای کاوشگران و باستان شناسان ترکیه

ویزای کاوشگران و باستان شناسان ترکیه

افراد خارجی که برای فیلم برداری مجموعه مستندی، تحقیق یا کاوش باستان شناسی انجام می دهند، باید از قبل از مقامات ترکیه مجوز ویژه بگیرند. لازم است فرد برای اخذ ویزای مربوطه از طریق نمایندگان خارجی ما اقدام و به حفاری و تحقیق در ترکیه بپردازد. افراد خارجی که برای اهداف فیلمبرداری و فیلمبرداری مستند به کشور ما می آیند، باید از وزارت فرهنگ و گردشگری، مدیرکل سینما مجوز بگیرند.

می توان مستقیماً برای تحقیقات علمی، ضبط آهنگ صوتی، فیلمبرداری مستند و سینمایی، عکسبرداری با موضوع باستانی، تاریخی، زمین شناسی، جامعه شناسی و طبیعت شناسی به موسسات مرتبط  و نمایندگی های ترکیه در خارج و وزارت امور خارجه مراجعه کرد. 

پرداخت هزینه های ویزای ترکیه

پرداخت هزینه های ویزای ترکیه

در ادامه بحث می رسیم به پرداخت هزینه ها و نقل و انتقالات پول، اگر بخواهید به صورت انلاین به پرداخت هزینه ها از طریق کارت های اعتباری بپردازید، نیازمند یک واسطه می شوید. اما شما می توانید بدون نیاز به واسطه این هزینه ها را بپردازید. کافیست تقاضای یک کردیت کارت یا همان کارت اعتباری را کنید. شرکت 20 پیمنت آماده صدور انواع ویزا کارت و مستر کارت می باشد، همچینین می تواند برای شما یک حساب پی پال برای اتصال به بانک مورد نظرتان بسازد تا در کمال سهولت به انواع پرداخت از جمله پرداخت هزینه های ویزا بپردازید.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد