ادامه تحصیل در کانادا

ادامه تحصیل در کانادا

توسط : تیم خبری
1,079

سالانه تعداد زیادی از دانشجویان کشور اقدام به تحصیل در خارج از کشور می کنند و روز به روز بر تعداد این افراد اضافه می شود . با توجه به اینکه ما در کشورمان تعداد زیادی دانشگاه با صندلی های خالی داریم ، باز هم مهاجرت های زیادی به قصد ادامه تحصیل صورت می گیرد .

از جمله دلایل این حجم از شوق و اشتیاق افراد برای تحصیل در خارج از ایران می توان به مواردی همچون : سختگیری در پذیرش دانشجو و اختصاص سهم زیادی از جایگاه های برتر به دارندگان سهمیه ، نبود امکانات حداقلی در اکثر دانشگاه های داخلی ، نبود آینده کاری و تضمینی برای شغل آینده ، افزایش تعداد فارغ التحصیلان بیکار ، افزایش محبوبیت و مقبولیت رشته هایی نظیر پزشکی ، داندانپزشکی و ... اشاره کرد. از این رو افراد میل به تحصیل در خارج از کشور پیدا می کنند. حال اگر شماهم مشتاق تحصیل در خارج از ایران می باشید ، با ما همراه باشید تا به طور کامل و جامع شما را با ادامه تحصیل در یکی از پرطرفدار ترین شهرها آشنا کنیم.

تحصیل در خارج از کشور

تحصیل در خارج از کشور

تحصیل در خارج از کشور دارای مزایای بسیاری می باشد ، از این رو دائما با خیل عظیمی از درخواست ها برای ادامه تحصیل در خارج از ایران مواجه می شویم. با توجه به تعداد زیاد درخواست ، برای تحصیل در خارج از کشور راهی سخت و دراز در پیش دارید .
این سختی ها فقط به بحث هزینه ها و مسائل مالی ختم نمی شود و در صورت تمکن مالی هم می بایست این پیچ و خم ها را رد کنید. اما نگران نباشید ، با این مقاله در 20 پیمنت همراه باشید تا به صورت کامل با این موضوع آشنایی پیدا کنید. این بار به سراغ یکی از شهرهای معروف جهان و جز محبوبترین شهرهای دنیا برای ادامه تحصیل می رویم.

کانادا جذاب ترین مقصد تحصیلی برای دانشجویان خارجی

کانادا مقصد دانشجویان خارجی

کانادا دومین کشور پهناور دنیا از منظر مساحت می باشد ، این کشور 6 برابر ایران مساحت دارد و جمعیتی بالغ بر 38 میلیون نفر دارد . این کشور یکی از زیباترین کشورهای دنیا می باشد و سالانه مقصد چندین میلیون گردشگر و جهانگرد از سرتاسر دنیا می باشد. طبیعت بکر کانادا ، موقعیت جغرافیایی ، جمعیت کم نسبت به مساحت ، خدمات رفاهی بالا و ... باعث شده تا به عنوان اولین گزینه برای طالبان تحصیل در خارج از کشور باشد .

پیشنهاد مطالعه: راهنمای تحصیل در انگلیس

در حال حاظر در حدود 400 هزار دانش آموز و دانشجوی خارجی در حال تحصیل در این کشور هستند. شرایط مناسب تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان ، وجود دانشگاهای معتبر و سطح بالا ، امکان کار در کنار تحصیل و ... هم از دیگر مزایا تحصیل و اقامت در این کشور می باشد . این کشور دارای دو زبان رسمی فرانسوی و انگلیسی می باشد که از هر دو آنها به صورت رسمی استفاده می شود . برای تحصیل در برخی از دانشگاه های این کشور می بایست به زبان فرانسوی مسلط باشید. از شهر های معروف کانادا می توان به ونکوور ،  تورنتو ، مونترال و ... اشاره کرد . این شهرها بیشترین توریست و محصل را در خود جای داده اند . با 20 پیمنت همراه باشید تا به صورت کامل شرایط تحصیل در این کشور را به شما آموزش دهیم.

شرایط اعزام دانشجو

شرایط اعزام دانشجو به کانادا

با توجه به اینکه یکی از زبان های رسمی کانادا زبان انگلیسی می باشد و کشور های انگلیسی زبان هم تقاضای زیادی برای اخذ پذیرش دارند ، روز به روز قوانین پذیرششان دچار تحول می شود . بدین ترتیب اگر متقاضی تحصیل در این کشورها هستید باید به صورت دقیق با قوانین آشنایی داشته باشید چرا که کوچک ترین مشکل یا اشتباهی ممکن است شانس شما را برای اخذ ویزای تحصیلی به خطر بیاندازد. ما برای شما قوانین روز و شرایط دقیق اعزام دانشجو را شرح می دهیم.

پیشنهاد مطالعه: انواع ویزای کانادا

برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا ابتدا می بایست از یکی از دانشگاه های کانادا پذیرش تحصیلی را اخذ نمیاند و سپس اقدام به اخذ ویزا نمیاند . اولین شرط تحصیل در این کشور و حداقل ترین مدرک مورد نیاز ، مدرک دیپلم می باشد . شرط بعد تسلط کافی شما به زبان انگلیسی و یا داشتن مدرک آیلتس ، تافل و ... با نمره مطلوب حداقل 6 می باشد. بعد از آن می رسیم به شرایط مالی شما و در ادامه توانایی پرداخت یک سال هزینه زندگی و تحصیلتان ، داشتن معافیت تحصیلی و یا کارت پایان خدمت .

اگر شما واجد این شرایط هستید می توانید به تحصیل در کانادا فکر کنید ، سیستم آموزشی کانادا یکی از بهترین سیستم های آموزش در سطح جهان می باشد ، با ما همراه باشید تا در باره این سیستم آموزشی بیشتر بگوییم.

سیستم آموزشی کانادا

سیستم آموزشی کانادا

همانطور که گفتیم این کشور دارای یکی از پیشرفته ترین و قوی ترین سیستم های آموزشی دنیا می باشد. اگر چه این سیستم به طور ملی و یکپارچه اداره نمی شود اما دارای اصول و قوانینی پویا و کامل می باشد.در این کشور کودکان از 5 سالگی وارد سیستم اجباری آموزش می شوند و تا 13 سال بعد به تحصیل می پردازند .

همانطور که گفتیم بازه پیش دبستانی تا دیپلم برای شهروندان کانادایی یک فرایند اجباری می باشد. این آموزش در سن 18 سالگی و پس از پایان آخرین سال دوره دوم دبیرستان به پایان می رسد. تا این جای کار به صورت اجباری اداره می شد اما بعد از اخذ دیپلم ، افراد می توانند به دانشگاه ها ، کالج ها یا موسسات فنی و حرفه ایی وارد شوند.

کالج ها بر خلاف دانشگاه ها ، بیشتر بر روی افزایش مهارت های فنی شما کار می کنند و پس از پایان دوره به شما مدارک فنی و گواهی نامه های متفاوت یا حتی لیسانس می دهند . دانشجویان بین‌المللی می توانند برای ادامه دادن تحصیلشان در مقطع دانشگاه و کالج، به ارائه مدرک زبانشان بپردازند و اگر این امکان برای آنها فراهم نباشد ، باید قبل از گذراندن دوره تحصیلی یک یا دو ترم به آموزش زبان بپردازند .

تحصیل در کانادا با استفاده از بورسیه تحصیلی

تحصیل در کانادا با ساتفاده از بورسیه تحصیلی

افراد علاقه مند به ادامه تحصیل در کانادا می توانند از بورسیه های متنوعی که دولت کانادا برای آنها در نظر گرفته استفاده بکنند. اگر بتوانید بورسیه تحصیلی دریفات کنید ، سهم قابل توجهی از هزینه های زندگی و تحصیلتان توسط دولت پرداخته می شود.

اخذ بورسیه تحصیلی این کشور در مقاطع پایین تر از دکتری بسیار سخت می باشد و خیلی کم و در موارد خاص شاهد دادن بورسیه تحصیلی در این مقاطع می باشیم. اماشانس دریافت بورسیه برای دانشجویان دکتری بسیار بیشتر می باشد و بسیاری از این دانشجویان از این بورسیه ها استفاده می کنند. به طور کلی رشته های مرتبط با فنی و مهندسی شانس بیشتری برای دریافت بورسیه را دارند. این کمک هزینه ها به صورت بلاعوض داده می شوند.

به صورت کلی این 3 نوع کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان اختصاص داده می شود :
•    بورساری
•    گرنت
•    اسکالرشیپ
دو نوع اول فقط به دانشجویانی که از لحاظ مالی دچار مشکل باشند تعلق میگیرد و هیچ بحث علمی ایی ملاک تصمیم گیری نمی باشد ، همچنین بیشتر به دانشجویان اهل خود کانادا اختصاص می یابد.
اما نوع سوم یعنی اسکالرشیپ با توجه به سطح و تراز و صلاحیت علمی به دانشجویان اختصاص می یابد ، البته بیشتر به دانشجویان دکتری اختصاص می یابد. این مبلغ توسط شرکت ها و نهاد های خصوصی و غیر خصوصی مختلفی اختصاص داده می شود.
از جمله حمایت های مالی کانادا از دانشجویان می توان به کمک هزینهٔ تحصیلی، فاند تحقیقاتی، بورسیه‌های مقاطع تحصیلی، بورسیه‌های خارج از دانشگاه و بورس وزارت خارجه کانادا اشاره کرد.
مقدار این کمک بسته به بودجه شرکت پشتیبان ، هزینه های آموزشی ، نوع مقطع و ... تغییر می کند.

دوره های تحصیلی کانادا

دوره های تحصیلی کانادا

دوره های تحصیلی در دانشگاه های کانادا به صورت زیر می باشد :

•    دوره های فنی و هنری ( کالج ) : این دوره ها برای کسب آموزش های فنی و هنری طی می شوند . این دوره ها به اهمیت کمتر و در ادامه دوره کوتاه تر در کالج ها گذرانده می شود . همچنین برای ورود نیازی به معدل بالا ندارند. به عنوان مثال در کالج ها شما می توانید به آموزش زبان بپردازید.
•    BACHELOR: مدت زمان این دوره 4 سال و نهایتا 5 سال به طول می انجامد و رشته هایی نظیر معماری زیر مجموعه این دوره می باشد.
•    MASTER: پس از دریافت مدرک BACHELOR با حداقل معدل B می توانید به تحصیل در این دوره بپردازید . امکان تغییر رشته در این مقطع وجود دارد اما باید درس های اضافی اش را پاس کنید.
•    PH.D: پس از کسب معدل +B یا بالتر در دوره مستر و اخذ توصیه های کتبی استادان قبلی ، پاس کردن تمام دروس تعیین شده ، گذراندن امتحان جامع ، و کسب نمره کامل در دفاع از پایان نامه ، دانشجو می تواند مدرک دکترا خود را بگیرد. اخذ این مدرک به صورت میانگین چهار سال به طول می انجامد.

شرایط تحصیل در مقاطع لیسانس ، فوق لیسانس و دکترا

تحصیل در مقاطع مختلف در کانادا

شرایط تحصیل در مقطع لیسانس یا کارشناسی

پس از کسب مدرک دیپلم با حداقل معدل 14 و گاها در برخی دانشگاه ها 15 و داشت حداقل مدرک زبان آیلتس 6 یا تافل ، می توانید به پذیری در دانشگاه های کانادا فکر کنید. در صورت عدم ارائه مدرک زبان ، شما می بایست یک یا دو ترم را در دانشگاه یا کالج ، جهت یادگیری زبان بگذرانید. و به هیچ وجه به تحصیل بدون مدرک زبان فکر نکنید. بهتر است به کسب این مدرک در کشور خودمان بپردازید ، چرا که هم هزینه آن کمتر است و هم در پروسه زمانی کمتری آموزش می بینید.

شرایط تحصیل در مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد

برای ادامه تحصیل در کانادا در مقطع فوق لیسانس می بایست دارای آیلتس بالای 6.5 یا تافل ، معدل بالای 14 ، توصیه نامه از اساتید مقطع لیسانس باشید . این را اضافه کنیم که در صورتی که مدرک زبان ندارید نمی توانید به تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کانادا بپردازید .

تحصیل دکترا در کانادا

برای اخذ مدرک برای تحصیل در کانادا حداقل به 3 و حداکثر 6 سال زمان نیاز دارید ، به طور معمول برای تحصیل در مقطع دکترا ، به یک مدرک کارشناسی ارشد نیاز دارید. اما برخی دانشگاه ها دوره های کارشناسی ارشد و دکترای پیوسته را ارائه می دهند که شروع آن با یک یا دوسال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد شروع می شود.

تحصیل در دکترا در این کشور شباهت زیادی با انگلیس دارد ، به این گونه که دکتارای کانادا از ابتدا با تمرکز بر تحقیق و پژوهش آغاز می شود. واحد های درسی متمرکز بر روی تکنیک های تحقیق علمی و آموزش های مفید مازاد در زمینه آموزشی و ارائه نشریه می باشند. برخی دیگر از این برنامه های دکترا ،  دوره های کارآموزی و حرفه ایی را در بر می گیرد.

دانشگاه های معتبر کانادا

دانشگاه های معتبر کانادا

همانطور که گفتیم این کشور دارای معتبرترین دانشگاه ها در سطح جهان می باشد ، داشنگاه هایی با بهترین امکانات و ارائه بهترین و معتبر ترین مدارک ، لیستی از این داشنگاه ها را براییتان جمع آوری کردیم :

    University of Alberta دانشگاه آلبرتا کانادا    
پنجمین دانشگاه کانادا دانشگاه آلبرتا می باشد که در شهر ادمونتون ایالت آلبرتا واقع و پتانسیل آموزش بیش از 40000 دانشجو در رشته های مختلف را دارد. دانشگاه آلبرتا رتبهٔ ۷۸ جهان از نظر سطح علمی را به خود اختصاص داده‌ است.
    University of Calgary دانشگاه کلگری کانادا
    University of Ottawa دانشگاه اوتاوا کانادا
    University of Toronto دانشگاه تورنتو کانادا
دانشگاه تورنتو یکی از بزرگترین و بهترین دانشگاه‌های کانادا می باشد. این داشنگاه رکورددار اشتغال فارغ‌التحصیلان می باشد و دلیل آن هم ارتباط تنگاتنگ این دانشگاه با بازار و اقتصاد کانادا می باشد . این دانشگاه در بین ۳۰ دانشگاه برتر دنیا نیز قرار دارد.
    University of waterloo دانشگاه واترلو کانادا
    University of western Ontario دانشگاه انتاریوی غربی کانادا
    Mc gill university دانشگاه مک گیل یا ام سی گیل کانادا
این دانشگاه در شهر مونترال کانادا ئاقع می باشد و پذیرای حدود 40 هزار دانشجو می باشد ، این دانشگاهدر طی هر سال به عنوان بکب از بهترین دانشگاه های کانادا انتخاب می شود و بیشتر جازه نوبل را فارغ التحصیلان این دانشگاه کسب نموده اند.
    Mc master university دانشگاه ام سی مستر کاندا
British Clombia university     دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا
دارای 65 هزار دانشجو می باشد و جز 50 دانشگاه برتر دنیا می باشد . کمپ های این دانشگاه در شهرهای ونکوور و کلونا قرار دارد.    
Queen university    دانشگاه کوئین کانادا

رشته های پردرآمد و مورد نیاز در کانادا

رشته های پردرآمد و مورد نیاز در کانادا

وسعت کانادا با توجه به جمعیت کم آن ، فضای بکر و ایده آلی را برای اشتغال به وجود آورده است . وضعیت اشتغال و کار در این کشور بسیار پویا می باشد و افراد معمولا پس از فارغ التحصیلی ، خیلی سریع به بازار کار معرفی می شوند. با توجه به آمار به دست آمده و شواهد ، رشته های مدیریتی ، فنی و  حرفه ایی ، بهداشتی و درمانی بازار مناسبی برای اشتغال زایی دارند . به گونه ایی که جز پردرآمدترین و بهترین شغل های کانادا می باشند. اگر میخواهید بلافاصله وارد بازار کار شوید بهتر است در نهایت به یکی از این سه شاه راه بپیوندید. در اینجا به ده شغل برتر کانادا در سال های اخیر اشاره می کنیم ، با 20 پیمنت همراه باشید :
مدیر امور اداری : 106000 دلار
پرستار : 84000 دلار
مدیریت جنگل‌داری و چوب‌بری : ۱۰۰۰۰۰ دلار
مهندسی تأسیسات : 89000 دلار
مدیریت منابع (آب و برق) : 112000 دلار
مدیریت مخابرات : 86000 دلار
مدیریت مالی مشاور املاک : 103000 دلار
مدیریت توسعه اقتصادی : 1140۰۰ دلار
وکالت : ۸۸۰۰۰ دلار
تکنیسین آسانسور : ۸۳۰۰۰ دلار
پس از اخذ ویزای تحصیلی کانادا و اقدام به تحصیل در این کشور  شما می توانید به صورت پاره وقت و حداکثر بیست ساعت در هفته به انجام کار و درآمدزایی بپردازید ، البته این محدودیت از سال دوم به بعد برداشته می شود و می توانید به صورت تمام وقت به کار بپردازید. دانشگاه های پزشکی کانادا جز معتبرترین دانشگاه های پزشکی دنیا هستند و دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به راحتی می توانند در همان کشور و یا کشورهای دیگر مشغول به کار شوند .

ویزای دانشجویی و تحصیلی کانادا

ویزا دانشجویی و تحصیلی کانادا

همانطور ک گفتیم ، شرایط و قوانین اخذ ویزا به طور مداوم در حال تغییر می باشد و اگر می خواهید دچار مشکل و اشتباهی در فرایند اخذ ویزا نشوید ، باید همیشه به روز باشید. برای تحصیل در این کشور می بایست برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام نمایید که حکم یک ویزای دانشجویی را برای اقامت شما در این کشور دارد. البته اگر دوره شما کمتر از شش ماه به طول بیانجامد نیازی به ویزا جهت اقامت ندارید ، اما پیشنهاد می شود برای ورود به این کشور به هر دلیلی ، ویزایتان را اخذ کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

انواع ویزا کانادا

پس از اخذ ویزای تحصیلی ، می توانید در صورت قصد ادامه تحصیل در این کشور ، ویزای خود را در داخل کانادا تمدید نمایید . این ویزا به شما امکان کار همزمان با تحصیل را در محوطه دانشگاه می دهد. همچنین می توانند در خارج از دانشگاه نیز به عنوان کارآموز یا همکار ، مشغول به کار شوند . برای اخذ ویزا تحصیلی به مدارک متنوع و زیادی برای ارائه نیاز دارید ، با 20 پیمنت همراه باشید.

مدارک کلی اخذ ویزای تحصیلی

مراحل اخذ ویزا کانادا

اخذ ویزا تحصیلی سیر طولانی و زمان بری دارد اما با اندکی آگاهی و دانش می توانید از یگران پیشی بگیرید .
مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی به شکل زیر می باشد :

    پاسپورت
    عکس در اندازه عکس پاسپورت
    نامه پذیرش بدون قید و شرط
    رسید شهریه
    نامه کمک هزینه تحصیلی (در صورت وجود)
    هر مکاتبه مربوط به دانشگاه
    مدارک مالی
    مدارک علمی
    نمرات آزمون
    گواهی سابقه کار (درصورت وجود)
    گزارش پزشکی (اگر قبلا انجام شده).

مزایا تحصیل در کانادا

مزایا تحصیل در کانادا

با توجه به شمار روز افزون دانشجویان بین المللی در کانادا ، مطمئنا تحصیل در این کشور مزایا خاص و منحصر به فرد خودش را دارد که باعث اشتیاق تعداد 400 هزار نفری از دانشجویان شده است . رشد روز به روز اقتصاد ، جامعه و فرهنگ چند ملیتی ، امنیت بالا و خدمات اجتماعی ایده آل ، شرایط مناسب تحصیلی برای دانشجویان و دانش آموزان بین المللی ، دارا بودن دانشگاه های معتبر با تراز علمی بالا ، امکان کار در کنار تحصیل ، ارائه انواع بورسیه های تحصیلی ، امکان اقامت به طور دائمی پس از فارغ التحصیلی ، مناسب بودن هزینه های زندگی و تحصیل ، امکان اخذ اقامت برای همسر و فرزاندان که این مورد یکی از بهترین امتیازهای ادامه تحصیل در کانادا می باشد و ... از جمله مزایا تحصیل در کانادا و از جمله دلایل محبوبیت این کشور می باشد.

هزینه تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا

همانطور که گفتیم هزینه تحصیل در کانادا نسبت به کشورهایی نظیر آمریکا ، انگلستان ، استرالیا و ... کمتر می باشد . البته این کمتر بودن هزینه ها به معنای کمتر بودن خدمات و سطخ دانشگاه ها نیست و دانشگاه های این کشور به لحاظ سطح علمی در صدر دانشگاه های دنیا قرار دارند . همین ویژگی ( هزینه کمتر و خدمات بهتر ) باعث شده تا این کشور به انتخابی ایده آل برای دانشجویان تبدیل شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با هزینه های زندگی و تحصیل در کانادا آشنا شوید .
شهریه دانشگاه در کشور کانادا با توجه به معیار های متفاوتی نظیر نوع دانشگاه ، رشته و مقطع مورد نظیر متغیر می باشد . که به طور حدودی مبلغی ما بین 12 هزار دلار تا 30 هزار دلار به طور سالیانه برای شما آب می خورد .

بعد از شهریه دانشگاه ، اصلی ترین هزینه ، هزینه اقامت و مسکن می باشد. به طور کلی و میانگین ، یک شهروند کانادایی با میانگین درآمد سالیانه ممکن می تواند پس از 9 سال به خرید مسکن بپردازد. که البته این زمان بسته به هر استان تغییر می کند.
برای اجاره کردن خانه در کانادا می بایست مبلغی در حدود 800 تا 2800 دلار در ماه در نظیر بگیرید ، قیمت دقیق اجاره مسکن با توجه به موقعیت مکانی ، متراژ خانه ، تعداد خواب ، فاصله از مرکز شهر ، تعداد طبقات و ... تعیین می شود .
سکونت در خوابگاه با توجه به هزینه های کمترش ، باعث شده تا اکثر دانشجویان خوابگاه را به خانه اجاره ایی ترجیح دهند ، هزینه 200 تا 800 دلاری سکونت در خوابگاه باعث شده تا صرفه جویی زیادی در هزینه های دانشجوخای مستقر در خوابگاه بشود.

پس از این خرج ها می رسیم به هزینه های پوشاک و خوراک و خرج های عادی و روزمره. به عنوان مثال هزینه خرید یک کیلو سیب زمینی در کانادا یک دلار می شود و یا قیمت ده عدد تخم مرغ چیزی حدود 3 دلار برای شما آب می خورد. به طور کلی هزینه خورد و خوراک یک نفر در ماه به عدد 200 تا 300 دلار می رسد .

پرداخت هزینه ها و نقل و انتقال پول برای دانشجوی کانادا

انتقال پول و پرداخت از طریق 20 پیمنت

همانطور که می دانید پروسه پرداخت و نقل و انتقالات پول ، پروسه ایی نسبتا دشوار می باشد . از این رو شما برای پراخت شهریه دانشگاه یا ارسال پول از ایران برای دانشجوی کانادایی نیازمند روش هایی نظیر انتقال از طریق کردیت کارت هایی مانند ویزاکارت ، مسترکارت یا حساب پی پال می شوید.

تمامی این سرویس ها در کشور عزیزمان تحریم می باشد ، به دین سبب شما نیازمند دور زدن تحریم ها می باشید. شرکت 20 پیمنت آماده ارائه 24 ساعته خدماتی همچوم صدور ویزاکارت ، مستر کارت ، ساخت حساب پی پال و ... به هم وطنان عزیز می باشد. جهت کسب بیشتر راهنمایی با کارشناسان 20 پیمنت تماس حاصل نمایید.

 

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد