راهنمای جامع آزمون جی مت

راهنمای جامع آزمون جی مت

توسط : تیم دانشگاهی
1,444

آزمون جی مت یک آزمون مبتنی بر کامپیوتر می باشد که به صورت آنلاین برگزار می گردد و مهارت های داوطلبان را در بخش های مختلف زبان انگلیسی اعم از نوشتن، خواندن، حرف زدن و گوش دادن را با توجه به استاندارد های جهانی ارزیابی می کند. هزینه آزمون GMAT در مناطق مختلف متغییر است اما به صورت میانگین می توان هزینه 250 دلاری برای آن در نظر گرفت. این آزمون برای کسانی که قصد ادامه تحصیلات در دانشگاه های معتبر کشور های دیگر را دارند، افرادی که دنبال کار در سایر کشور ها هستند و یا می خواهند اقدام به مهاجرت نمایند، کاربردی خواهد بود. شایان ذکر است که نمرات آزمون نام برده در سراسر جهان معتبر می باشد.

در این مطلب قصد داریم درباره جنبه های مختلف این آزمون گفتگو کنیم تا داوطلبان به صورت کامل با آزمون GMAT شرایط ثبت نام، پروسه آزمون و دیگر بخش های لازم آشنایی کافی پیدا کنند.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای آزمون تافل

از تاریخ 16 آوریل سال 2018، شورای پذیرش مدیریت تحصیلات تکمیلی امتحان جی مت را 30 دقیقه کوتاه تر کرده است؛ در حال حاضر آزمون در 3 ساعت و 30 دقیقه برگزار می شود که این زمان متشکل از برگزاری آزمون و استراحت شرکت کنندگان می شود. در این برنامه بخش های استدلال کلامی و کمی به ترتیب 13 و 10 دقیقه کوتاه شده اند. ارزیابی یکپارچه استدلال و تحلیل نوشتن به همراه زمان اولیه و همینطور زمان استراحت یکسان باقی مانده است. البته بد نیست بدانید که زمان استراحت کاملا اختیاری بوده است. شایان ذکر است که کوتاه کردن زمان هیچ تاثیری در روند آزمون نداشته چرا که عموما بخش های غیر مستقیم در این آزمون حذف شده اند و بخش های مستقیم ثابت باقی مانده اند. یکی از مزیت های آزمون جی مت اینکه داوطلبان امکان انتخاب بخش های مختلف را برای پاسخگویی دارند! به عبارتی داوطلب می تواند انتخاب کند که از کدام بخش آزمون را شروع کند و این مسئله انعطاف قابل توجهی به افراد برای طی کردن آزمون می دهد به عبارتی شما می تواند امتحان GMAT خود را سفارشی کنید.

چرا آزمون جی مت

چرا در آزمون جی مت شرکت کنیم؟

این آزمون معتبر ترین نمرات جهان را برای پذیرش در MBA دارد. هیچ آزمون دیگری به اندازه امتحان GMAT پذیرش گسترده ای ندارد. مطابق با GMAC در سطح جهانی ثبت نام MBA از طریق امتیاز جی مت صورت می گیرد. علاوه بر آن بد نیست بدانید بیش از 2300 دانشگاه در سراسر جهان از نمرات این آزمون برای پذیرش استفاده می کنند به همین ترتیب در 114 کشور جهان 650 مرکز وجود دارد که برگزاری آزمون جی مت را مدیریت می کنند.

معیار های واجد شرایط بودن برای امتحان جی مت چیست؟

هیچ معیار مشخص یا محدودی توسط سازمان مادر آزمون جی مت یعنی GMAC برای حضور داوطلبان در آزمون مشخص نشده است. اما شما می بایست برای شرکت در این آزمون معیار های تایید صلاحیت توسط دانشگاه یا نهاد مورد نظر تان را مد نظر بگیرید تا به مشکلاتی بعدی پس از شرکت در آزمون برنخورید.

صلاحیت سن:

نامزد می بایست 18 سال خود را تمام کرده باشد. محدودیتی در سنین بالاتر از هجده سال برای افراد وجود ندارد! با این حال اگر داوطلب در سنین 13 تا 17 سال قرار دارد، می بایست اجازه کتبی از والدین یا سرپرست قانونی خود برای حضور در آزمون داشته باشند.

صلاحیت تحصیلی:

هر چند در این مورد نیز GMAC هیچ بیانیه رسمی ای برای حضور در آزمون صادر نکرده است اما داوطلبانی که مایل به ثبت نام در برنامه MBA هستند می بایست دارای مدارک تحصیلات تکمیلی در رشته مورد نظر از دانشگاه معتبر باشند.

شرایط آزمون GMAT

هزینه آزمون جی مت

هزینه آزمون جی مت بدون در نظر گرفتن هزینه های جانبی 250 دلار می باشد. فارق از آن در صورتی که متقاضیان قصد داشته باشند، مرکز آزمون یا تاریخ آزمون را تغییر دهند، می بایست 50 دلار مجددا پرداخت نمایند.

هزینه لغو آزمون GMAT: اگر آزمون را در مدت زمان بیشتر از 7 روز باقی مانده از تاریخ آزمون کنسل کنید، به شما 80 دلار باز پرداخت خواهد شد اما اگر در مدت زمان کمتر از 7 روز این کار را بکنید، هیچ باز پرداختی برای شما در نظر گرفته نمی شود. فارق از آن تعویض تاریخ و یا کنسل کردن آزمون در 24 ساعت باقی مانده به شروع آزمون امکان پذیر نمی باشد.

هزینه تنظیم مجدد آزمون GMAT: اگر 7 روز قبل از برگزاری آزمون را مجددا تنظیم کنید، می بایست 60 دلار هزینه پرداخت کنید اما اگر آن را کمتر از 7 روز مجددا تنظیم کنید، ملزم به پرداخت 250 دلار هزینه خواهید شد. شایان ذکر است آزمون در 24 ساعت باقی مانده تا برگزاری  نمی تواند مجددا تنظیم شود.

چطور در آزمون جی مت ثبت نام کنیم؟

طبق گفته GMAC شما می توانید 6 ماه قبل از تاریخ پذیرش مدیریت فارق التحصیلی یا 24 ساعت قبل از شروع امتحان جی مت در این آزمون ثبت نام کنید. اما پس از آن امکان ثبت نام و حتی تغییر یا کنسل کردن آزمون وجود ندارد به همین دلیل توصیه می کنیم قبل از تاریخ امتحان، روز مورد نظر خود تان را برای آزمون رزرو کنید و برای آن آمادگی لازم را کسب نمایید.

راه های ثبت نام در امتحان GMAT:

  • آنلاین
  • تلفنی
  • پستی

شایان ذکر است برای ثبت نام در آزمون جی مت می بایست 6 مرحله مختلف را پشت سر بگذارید و مراحل متعددی را نیز جهت برنامه ریزی آن طی کنید.

تاریخ های آزمون جی مت

هیچ تاریخ مشخص و رسمی برای برگزاری آزمون جی مت وجود ندارد؛ شما می توانید با توجه به راحتی و در دسترس بودن خودتان یک تاریخ را برای شرکت در آزمون مشخص کنید. در صورتی که یک بار در آزمون GMAT شرکت کرده اید، پس از 16 روز می توانید مجددا برای شرکت در آن اقدام نمایید. شایان ذکر است که شما نهایتا 5 بار در سال می توانید در آزمون مورد نظر شرکت کنید. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در حالت ایده آل به داوطلبان توصیه می کنیم دو تا سه ماه قبل از تاریخ برگزاری مورد نظر شان در آزمون ثبت نام نمایند. اگر به صورت آنلاین یا تلفنی اقدام به ثبت نام می کنید، می توانید تا 24 ساعت قبل از برگزاری نیز پروسه ثبت نام را پیگیری کنید اما بهتر است به صورت زود هنگام و با برنامه ریزی اقدام به ثبت نام کنید تا برای حضور در آزمون آمادگی لازم را داشته باشید و برنامه ریزی مشخصی کرده باشید. عموم موسسات آموزشی و مربی ها نیز توصیه می کنند در اولین و سریع ترین فرصت ممکن اقدام به ثبت نام در امتحان جی مت نمایید.

الگو و نمرات آزمون GMAT

الگوی امتحان GMAT

این آزمون شامل چهار بخش است:

  • نوشتن تحلیلی
  • استدلال یکپارچه
  • استدلال کلامی
  • استدلال کمی

علاوه بر آن داوطلبان می توانند از دو استراحت 8 دقیقه ای در حین آزمون استفاده نمایند.

برنامه درسی آزمون جی مت

آزمون GMAT یک برنامه سه ساعت و نیمه با حداکثر امتیاز 800 می باشد. جی مت توانایی های نامزد را در پارامتر های مختلف آزمایش می کند؛ فارق از آن آزمون جی مت متشکل از چهار بخش است:

  1. ارزیابی تحلیلی؛ سنجش توانایی داوطلبان برای فکر کردن منتقدانه و بیان ایده ها
  2. استدلال یکپارچه؛ توانایی تجزیه و تحلیل داده ها و ارزیابی اطلاعات ارائه شده در فرمت های چندگانه را اندازه گیری می کند.
  3. استدلال کمی؛ سنجش های کمی، توانایی تجزیه و تحلیل داده ها و ترسیم نتایج با استفاده از مهارت های استدلالی را اندازه گیری می کند.
  4. استدلال کلامی؛ توانایی داوطلبان برای خواندن و درک مطالب نوشته شده، ارزیابی استدلالات و تصحیح مطالب نوشتاری برای مطابقت با نوشتار انگلیسی اندازه گیری می کند.

نمرات امتحان جی مت

داوطلبان می بایست نوع نمره دهی، نمرات و جنبه های مختلف امتیاز های GMAT را درک کنند.

چه زمانی نتایج آزمون GMAT در دسترس قرار می گیرد؟

داوطلبان تقریبا تمام نمرات آزمون جی مت خود شان به غیر از نمرات AWA را دریافت خواهند کرد. داوطلب امکان قبول کردن یا رد نمرات را خواهد داشت. در صورت رد نمرات، می بایست با اعلام اعتراض درخواست بازبینی و نمره دهی مجدد نماید همینطور در صورت قبول نتایج هم داوطلب و هم موسسات و... می توانند نتایج آزمون وی را مشاهده نمایند. شایان ذکر است در صورتی که نامزد نتایج را رد کند، هیچ کدام از طرفین (نه داوطلب و نه موسسات) نمی توانند نتایج را مشاهده نمایند. پس از پایان آزمون بلافاصله داوطلبان می توانند نتیجه غیر رسمی را مشاهده نمایند اما برای اعلام نتایج اصلی داوطلبان می بایست 20 روز منتظر بمانند تا تمام نتایج از جمله نتایج AWA ارائه گردد.

نمرات در امتحان جی مت چگونه محاسبه می شوند؟

هر یک از پنج بخش شما برای مثال 4 بخش جی مت و امتیاز کلی در یک مقیاس ثابت گزارش شده است؛ این امتیاز رسمی شما می باشد و در گزارش GMAT نیز لحاظ می گردد. موسسات مورد نظر شما که سطح امتیازی شما را تایید می کنند، امتیازتان را دریافت خواهند کرد. همیشه به خاطر داشته باشید که گزارش نمرات کامل امتحان جی مت شما شامل امتیازات شفاهی و کمی است و هیچ بخش دیگری را در نظر نمی گیرد.

گزارش نمرات آزمون GMAT شامل موارد زیر می باشد:

  • نمره کمی شما (0-60)
  • نمره شفاهی شما (0-60)
  • نمره مجموع امتیاز شما (200-800)
  • نمره AWA برابر (0 تا 6)
  • نمره استدلال یکپارچه ( 1 تا 8)
بخش محدوده امتیاز میانگین امتیاز
ارزیابی نوشتاری تحلیلی 0-6 4.5
استدلال یکپارچه 1-8 4
استدلال کلامی 0-60 27
استدلال کمی 0-60 38
مجموع 200-800 548

چگونه به گزارش نمرات آزمون جی مت دسترسی پیدا کنیم؟

داوطلبان لینکی را در حساب خودشان در GMAC دریافت می کنند. کافی است دستورالعمل های موجود در ایمیل را دنبال کنید تا با کمک آن به راحتی به امتیازات امتحان جی مت دسترسی داشته باشید و گزارش رسمی را دریافت نمایید.

اعتبار نمرات آزمون جی مت

داوطلبان می بایست توجه داشته باشند که نمرات امتحان جی مت به مدت 5 سال معتبر است؛ به همین دلیل داوطلبان می بایست مهلت برنامه های دانشگاه های مختلف را بررسی کنند و آزمون جی مت خود را بر این اساس برنامه ریزی نمایند.

امتحان جی مت

نکات آماده سازی برای امتحان جی مت

برای اینکه بتوانید به تنهایی برای آزمون جی مت آماده سازی لازم را صورت دهید، به چندین کتاب و منابع معتبر امتحان GMAT همراه با برنامه ریزی و انگیزه نیاز خواهید داشت. البته اگر محدودیت در زمان دارید برای قبولی در آزمون نیازمند مطالعه فشرده و حرفه ای هستید، توصیه می کنیم حتما از مراکز و موسسات آموزشی مرتبط استفاده کنید.

استراتژی آماده سازی برای آزمون جی مت

قطعا داوطلبان برای کسب نمره کامل 800 در آزمون GMAT به یک استراتژی مناسب نیاز دارند. البته قبل از برنامه ریزی و شروع آماده سازی هم در نظر بگیرید که نمره امتحان جی میت مورد نیاز چیست سپس مطابق با آن اقدام به برنامه ریزی و شروع فعالیت نمایید. داوطلبان می توانند از طریق نمونه سوالات برگزار شده قبلی نیز اقدام به یادگیری نمایند، این فعالیت هم تاثیر قابل توجهی در رشد افراد و یادگیری آن ها و همینطور آشنایی با فضای آزمون خواهد داشت.

برای راحتی کار مبتدیان ما نمونه سوالات آماده ای را برای یادگیری بهتر و بیشتر هر بخش از آزمون GMAT به زودی در 20 پیمنت ارائه خواهیم کرد.

توصیه می کنیم صرفا زمانی اقدام به ثبت نام و مشخص کردن مرکز آزمون خودتان بکنید که مطمعن هستید آمادگی لازم برای آزمون دادن طی 2-3 ماه آینده را دارید و همینطور جهت صرفه جویی در زمان و جلوگیری از مشکلات احتمالی مرکز آزمون تان را در نزدیک ترین محل ممکن به شهر تان انتخاب کنید.

دانشگاه های پذیرنده نمرات جی مت

علاقمندان آزمون GMAT می توانند در بیش از 7000 برنامه متفاوت در بیشتر از 2300 دانشگاه در سراسر دنیا به واسطه نمرات قابل قبول خودشان در این آزمون شرکت نمایند. شایان ذکر است که دانشگاه های برتر جهان مانند هاروارد نمرات بالاتر از 720 را در این آزمون می پذیرند؛ شایان ذکر است که مدارس مدیریتی نیز می بایست مدارکی را جهت واجد شرایط بودن شخص با مقیاس نمرات جی مت ارائه کنند.

نمرات امتحان جی مت یکی از مهم ترین عوامل در کل مراحل درخواست برای پذیرش در دانشگاه ها و مدارس برتر برتر B  در سراسر جهان شناخته می شوند. این آزمون در 114 کشور جهان معتبر است و کاربرد های متنوعی دارد. فارق از آن برخی اهداف برای پذیرش فارق از نمرات جی مت نیاز به نمرات معتبر آزمون GRE نیز دارند البته برای این کار نیاز به شرکت در دو آزمون ندارید و صرفا می توانید نمرات امتحان جی مت خود را به GRE تبدیل کنید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای جامع آزمون GRE

نمرات آزمون جی مت برای 10 دانشگاه برتر جهان

نمرات امتحان GMAT به شما کمک می کند تا امکان حضور در برترین مدارس تجاری جهان را داشته باشید. ما میانگین نمرات جی مت مورد نیاز برای ورود به مدارس برتر تجاری در سطح جهان را ارائه داده ایم:

دانشگاه بیزینسی میانگین نمره جی مت
دانشگاه پنسیلوانیا 732
دانشگاه استنفورد 732
دانشگاه ییل 724
دانشگاه هاروارد 730
دانشگاه کلمبیا 732
دانشگاه کالیفرنیا بروکلی 726
دانشگاه شیکاگو 731
دانشگاه نورث وسترن 732

بورسیه های امتحان جی مت

به طور کلی بورس های تحصیلی و کمک های مالی توسط دانشگاه های بیزینسی داده می شود تا یک دوره و یا برنامه حرفه ای MBA را دنبال کنند علاوه بر آن بد نیست بدانید که بورسیه های تحصیلی نیز می توانند مبتنی بر نیاز و شایستگی باشند اما به طور کلی هیچ قوانین مشخص و یا شرایطی ذکر شده ای برای اعطای بورسیه های تحصیلی وجود ندارد و این مسئله به طور شفاف به روند پذیرش هر دانشگاه بستگی دارد. بنابراین داوطلب می بایست مرتبا وضعیت اینکه آیا بورسیه دریافت کرده یا خیر را بررسی کند. فارق از آن بد نیست بدانید که دو نوع بورس تحصیلی کامل و جزئی وجود دارد. بورسیه های تحصیلی کامل هزینه های کامل کل دوره را شامل می شوند و از طرفی بورس تحصیلی جزئی صرفا بخشی از دوره را شامل می شود.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد