راهنمای جامع مسافرت به ترکیه

راهنمای جامع مسافرت به ترکیه

توسط : تیم خبری
1,105

ترکیه به عنوان سی و هفتمین کشور بزرگ دنیا در نیمکره شمالی قرار دارد. یکی از نکات جذاب در مورد کشور ترکیه این است که در محل تلاقی دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته است. طول این سرزمین مستطیلی از شرق تا غرب در حدود 1660 کیلومتر و عرض آن 550 کیلومتر است. ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد در جنگ جهانی اول و دوم از اهمیت ویژه­ ای برخوردار بود. ترکیه از سمت شمال کشور یونان، بلغارستان و از سمت شرق با گرجستان، ارمنستان، آذربایجان و ایران و از جنوب با کشور سوریه و عراق هم مرز است. قسمت آسیایی ترکیه تقریبا نود و هفت درصد از کل کشور را تشکیل می ­دهد و سه درصد باقی مانده قسمت اروپایی کشور ترکیه است. کشور ترکیه دارای 81 استان است که هر کدام از این استان ­ها به بخش ­های دیگری تقسیم شده ­اند.  پایتخت این کشور همسایه ایران ، آنکارا است و استانبول بزرگترین شهر ترکیه است.

قدمت کشور ترکیه

قدمت کشور ترکیه

قدمت کشور ترکیه به 8800 سال پیش می ­رسد. جالب است بدانید شهری به نام چاتال هویوک که به نام قدیمی­ترین زیستگاه بشر شناخته می ­شود در آناتولی مرکزی قرار دارد. اگر از علاقه مندان به عجایب هفت گانه هستید و قصد مسافرت به کشور ترکیه را دارید خبر خوش برای شما این است که دو عدد از عجایب هفت گانه در این کشور قرار گرفته­ اند. یکی از این عجایب معبد آرتمیس و دیگری آرامگاه هالیکارناسوسه می ­باشد.

پیشنهاد مطالعه: انواع ویزای ترکیه

در تاریخ آمده است که ترک ­های اولیه در ناحیه جنوبی سیبری سکونت داشتند و به مرور زمان و در اثر اتفاقات خاص به سوی غرب و جنوب مهاجرت کردند. تا پیش از قرن ششم میلادی ترک ­ها در آسیای مرکزی سکونت داشتند. ترک ­ها در آن برهه از تاریخ به صورت پراکنده زندگی می­ کردند و با نام قبیله ­ای خود شناخته می ­شدند.

همچنین کشور ترکیه به عنوان یکی از خاستگاه ­های بسیار مهم تمدن و ادیان شناخته می­ شود که تاریخ شناسان اذعان دارند بسیاری از پیامبران در این منطقه مبعوث شده ­اند. از طرف دیگر کشور ترکیه میان تمدن ­های عظیمی مانند ایران و یونان قرار داشته است. در زمان سفر به ترکیه حتما به سراغ جاذبه­ های تاریخی این کشور بروید و از تور لیدر خود بخواهید در مورد آن ­ها به شما توضیح بدهد.

مهم ترین شهرهای ترکیه

مهم ترین شهر های ترکیه

ترکیه به عنوان یکی از کشورهای توریستی همه ساله پذیرای گردشگران بسیار زیادی از تمام دنیا می باشد. شهرها و جزایر کشور ترکیه در بیشتر ایام سال به شدت شلوغ می شود. اما سه شهر مهم ترکیه که مقصد بیشتر گردشگران خارجی و ایرانی است عبارتند از:

استانبول: بزرگترین شهر ترکیه استانبول با مساحت 1539 کیلومتر مربع است. این شهر بسیار زیبا در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد. استانبول به وسیله تنگه بسفر به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم شده است. در سال 2010 استانبول رتبه سومین شهر توریستی دنیا را به خود اختصاص داد. با توجه به این که استانبول دارای جاذبه های گردشگری بسیاری زیادی می باشد همه ساله افراد زیادی به این شهر سفر می کنند.

آنکارا: دومین شهر بزرگ ترکیه پس از استانبول شهر آنکارا است. با توجه به این که آنکارا پایتخت کشور ترکیه است به نوعی مرکز سیاسی این کشور نیز به شمار می آید. آنکارا از آن جایی که در نزدیکی گسل بزرگ آناتولی مرکزی قرار دارد جزو شهرهای زلزله خیز محسوب می شود و دومین زلزله بزرگ قرن در آنکارا اتفاق افتاد که خسارات بسیار زیادی را با خود به همراه داشت.

آنتالیا: یکی از شهرهای محبوب ترکیه که مقصد توریست های ایرانی و خارجی است شهر آنتالیا می باشد. این شهر با امکانات تفریحی و هتل های لوکس بسیار زیادی که دارد شناخته می شود. برخی از هتل های شهر آنتالیا به قدر مجهز هستند که  مسافران بیشتر زمان اقامت خود را در داخل هتل می گذرانند. البته نباید فراموش کنید که با افزایش امکانات و خدمات یک هتل هزینه اقامت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. با توجه به این که آنتالیا در منطقه مدیترانه ای ترکیه قرار دارد از آب و هوای نسبتا خشکی برخوردار است.

آب و هوای کشور ترکیه

آب و هوای کشور ترکیه

یکی از مهم­ ترین دغدغه افرادی که تصمیم سفر به ترکیه گرفته­ اند کسب اطلاعات در مورد آب و هوای کشور ترکیه است. آب و هوا در تمام مناطق ترکیه یکسان نیست و از منطقه­ ای به منطقه دیگر می ­تواند تفاوت داشته باشد. همچنین بسیار مهم است که در کدام فصل به این کشور سفر کنید. اگر هدف شما از این مسافرت بیشتر بازدید از جاذبه ­های تاریخی و گذراندن وقت در خیابان ­های شهر باشد بهترین زمان سفر به ترکیه فصل بهار و پاییز است. زیرا هنوز هوا بسیار گرم نشده است و شما می ­توانید بدون آن که از آفتاب داغ و سوزان  ترکیه اذیت شوید از مسافرت خود لذت ببرید.

اما در صورتی که هدف شما بیشتر گذراندن تعطیلات در ساحل بزرگ و زیبای اژه یا مدیترانه است باید سفر خود را در ماه ژوئن تا پایان سپتامبر انجام دهید. البته توجه داشته باشید با توجه به این که در این زمان از سال، هوا ی ترکیه برای آفتاب گرفتن بسیار مناسب می ­باشد سواحل این منطقه بسیار شلوغ می ­شود. اما اگر بخواهید مسافرت خود را نیز به زمان دیگری موکول کنید احیانا فرصت آفتاب گرفتن را نخواهید داشت.

برای بازدید از مناطق ویژه اسکی، ماه ­های دسامبر و آپریل بسیار مناسب است. هرچند در آن موقع از سال دمای هوای استانبول در برخی مناطق به زیر نقطه انجماد نیز می­ رسد. اما در حالت کلی:

  • سواحل جنوب و غرب ترکیه دارای آب و هوای مدیترانه­ ای هستند.
  • سواحل دریای سیاه تابستان­ های نسبتا گرم و زمستان ­هایی با هوا ی معتدل و مرطوب دارند.
  • مناطق شرق و شمال شرقی ترکیه دارای آب و هوای کوهستانی می ­باشند.
  • بخش ­های مرکزی فلات آناتولی دارای آب و هوا ی خشک قاره­ای هستند.

زبان رسمی و پول رایج کشور ترکیه

زبان و ارز رایج کشور ترکیه

زبان کشور ترکیه

زبان رسمی کشور ترکیه ترکی استانبولی می ­باشد. البته در کنار زبان استانبولی در میان گروه های قومی در مناطق مختلف زبان هایی مانند کردی، ارمنی و ترکی آذربایجانی نیز صحبت می شود. زبان ترکی یکی از قدیمی ترین زبان های دنیا است. البته زبان ترکی مدرن در حال حاضر در بین زبان شناسان به ترکی آناتولی شناخته می شود. هنگام مسافرت به ترکیه سعی کنید برخی از جملات ضروری و پرکاربرد روزمره را یاد بگیرید تا در صورتی که به صورت تنهایی به این کشور سفر می کنید بتوانید برخی از نیازهای اصلی خود را بر طرف کنید. البته بیشتر متصدیان هتل ها و مراکز گردشگری با زبان انگلیسی نیز آشنا هستند.

پول رایج کشور ترکیه

لیر پول رایج کشور ترکیه است. برای تهیه لیر می توانید به صرافی های داخل ایران مراجعه کنید. در اغلب موارد برای تهیه لیر به مشکلی بر نخواهید خورد.  هرچند در صورتی که دارای حساب ارزی باشید می توانید به راحتی از دستگاه های خود پرداز در ترکیه استفاده کنید. البته بهتر است برای پرداخت هزینه های خرد مانند هزینه استفاده از سرویس بهداشتی (البته استفاده از اغلب سرویس های بهداشتی رایگان است) مقداری یک لیری با خود به همراه داشته باشید. اگر با خود دلار به ترکیه می برید جای نگرانی نیست زیرا با توجه به این که دلار ارز رایج در دنیا می باشد شما به راحتی آن را به لیر می توانید تبدیل کنید. اما به خاطر داشته باشید که برای تبدیل ارزهای خود به صرافی های داخل فرودگاه مراجعه نکنید زیرا میزان کمیسیون دریافتی آن ها نسبت به صرافی های داخل شهر بسیار بالاتر است. همچنین برای دریافت خدمات پرداخت ارزی مسافرتی مانند پرداخت هزینه مکان های تفریحی می توانید از خدمات گروه 20 پیمنت بهره مند شوید.

لباس مورد نیاز برای سفر به ترکیه

لباس مورد نیاز برای سفر به ترکیه

یکی از مهم­ ترین مواردی که باید در مورد آن دقت کنید انتخاب لباس برای سفر به ترکیه است. برخی به اشتباه بدون تحقیق در مورد وضعیت آب و هوا تنها لباس ­هایی را با خود برمی ­دارند که به نظرشان زیباست. اما شما باید با توجه به این که در کدام فصل و به کدام شهر ترکیه سفر می ­کنید اقدام به انتخاب لباس کنید. اگر فصلی که برای سفر به ترکیه انتخاب کرده ­اید تابستان است لباس ­های نخی و نازک بهاری بسیاری مناسب است. البته برداشتن کلاه لبه دار را برای در امان ماندن از گزند آفتاب ترکیه فراموش نکنید. اما اگر قرار است در فصل زمستان به ترکیه سفر کنید حتما لباس­ های ضخیم خود را بردارید و سعی کنید تجهیزات مناسب برای زمستان مانند پوتین، دستکش، شال گردن و پلیور های پشمی را نیز در چمدان قرار دهید.

اما در صورتی که یکی از اهداف شما از سفر به ترکیه خرید است بهتر است بیش از چند دست لباس با خود نبرید تا در صورت خرید لباس از ترکیه در زمان بازگشت به کشور اضافه بار نخورید.

راه­ های سفر ارزان به ترکیه

راه های سفر ارزان به ترکیه

با افزایش قیمت دلار و لیر در سال ­های اخیر یکی از سوالات بسیار رایج در بین افرادی که قصد سفر به ترکیه را دارند این است که چگونه سفری ارزان به این کشور داشته باشند. افراد با هر بودجه ­ای که دارند می ­توانند مسافرت کنند اما بسیار مهم است که بتوانند هزینه ­های خود را مدیریت کنند تا لذت بیشتری از سفر خود ببرند. یکی از راه ­های کاهش هزینه سفر به ترکیه پیدا کردن بهترین و ارزان ترین راه برای رسیدن به آن جا است. اگر شما نیز این سوال را می ­پرسید که با چه چیزی به ترکیه بروید ادامه مطلب را به دقت مطالعه کنید.

پیشنهاد خدمات: خرید بلیط ارزان با مجموعه 20 پیمنت

هواپیما: یکی از سریع ترین و راحت ترین راه های سفر به ترکیه استفاده از هواپیما می باشد. اما همه ما می دانیم که بلیط هواپیما در اغلب موارد و به ویژه در رزوهای خاص مانند کریسمس بسیار گران است. خرید پرواز چارتری به مرکز ترکیه یکی روش های رایج در بین مسافران برای کاهش هزینه های سفر به ترکیه است. البته در نظر داشته باشید قیمت بلیط چارتر در زمان های پرسفر ممکن است بسیار نزدیک به قیمت بلیط پرواز سیستمی باشد. به همین علت در فصل کم سفر به دنبال پیدا کردن بلیط چارتر باشید. برای خرید بلیط هواپیمای خارجی می توانید از خدمات پرداخت ارز مسافرتی گروه 20 پیمنت نیز بهره مند شوید.

اتوبوس: با توجه به این که ترکیه و ایران دارای مرز مشترک هستند اخذ ویزای ترکیه حتی در لب مرز نیز امکان پذیر است. سفر زمینی به ترکیه به دلیل پایین بودن قیمت بلیط به طور چشم گیری باعث کاهش هزینه سفر شما خواهد شد. اگر از تهران به ترکیه سفر کنید تقریبا 48 ساعت در راه خواهید بود و هزینه آن در زمان نگارش این مقاله بین 200 تا 300 هزار تومن است. البته در نظر داشته باشید در صورت تمایل می توانید به جای اتوبوس با ماشین شخصی خود وارد این کشور شوید و جاده های جنوبی را که در کنار دریا قرار دارند برای سفر انتخاب کنید. اما در صورتی که در سفرهای جاده ای طولانی خسته می شوید بهتر است به سفر زمینی به ترکیه فکر نکنید.

قطار: راه اندازی قطار تهران به استانبول و آنکارا در سال 97 یکی از خبرهای بسیار خوب برای علاقه مندان سفر به ترکیه بود. بیشتر افراد به دلیل پایین بودن قیمت بلیط قطار نسبت به هواپیما و همچنین برخورداری از امنیت بیشتر قطار را برای رفتن به ترکیه ترجیح می دهند. شما در صورت تمایل می توانید بلیط تبریز به وان را که یکی از مسیرهای پر تردد است تهیه کنید و از این طریق خود را به وان برسانید و سپس از شهر وان به هر شهر دیگری در ترکیه که در نظر دارید سفر کنید.

خرید سیم کارت در ترکیه

اگر به دنبال خرید سیم کارت برای برقراری ارتباط با دوستان و یا خانواده خود هستید بهترین گزینه استفاده از سیم کارت ترکسل، ترک تلکوم و وودافون است. راه اندازی این سیم کارت ها ساده است و می توانید بسته های مختلفی را خریداری کنید. قیمت بسته ها حدودا بیست لیر است.

هتل های ترکیه

برای اقامت در ترکیه می توانید:

به هتل بروید: اغلب شهرهای ترکیه دارای هتل های لوکس بسیار زیادی هستند. البته در صورتی که مایل به صرف هزینه بالا نباشید می توانید به هتل هایی سه و یا چهار ستاره بروید. قیمت اقامت در این هتل ها بسیار متغیر است. قبل از رزرو هتل حتما در مورد امکانات هتل، شرایط ترانسفر و .. تحقیق کنید. برای رزرو و پرداخت هزینه هتل می توانید از خدمات پرداخت ارزی مسافرتی گروه 20 پیمنت بهره مند شوید.

به هاستل بروید: انتخاب هاستل در کاهش هزینه های سفر به ترکیه بسیار موثر است. هاستل اقامت گاهی است که می توانید به صورت آنلاین رزرو کنید و در مدت زمان حضور خود در ترکیه آن جا بمانید. محیط هاستل بسیار گرم و صمیمی می باشد و در اغلب موارد یک اتاق بین چند مسافر تقسیم می شود. در صورتی که علاقه مند به معاشرت و وقت گذراندن با دیگران هستید هاستل یک گزینه بسیار مناسب برای شما است.

درخانه مردم ترکیه بمانید: اگر سری به سایت کوچ سرفینگ به معنای کاناپه گردی بزنید با فهرست افراد بسیار زیادی روبرو خواهید شد که خانه خود را به صورت رایگان در اختیار مسافران قرار می دهند. سیاست کوچ سرفینگ فراهم کردن شرایط سفر برای افرادی است که بودجه زیادی در اختیار ندارند. یکی از مهم ترین مزایای ماندن در خانه مردم یک کشور این است که شما از نزدیک با فرهنگ و آداب و رسوم آن کشور آشنا می شوید.

پیشنهاد خدمات: رزرو هتل ارزان با 20 پیمنت

برترین جاذبه ­های تاریخی کشور ترکیه

برترین حاذبه های تاریخی ترکیه

اگر از علاقه­مندان به تاریخ باشید و تمایل داشته باشید سری به تاریخ کشور ترکیه بزنید حتما از مکان ­های زیر بازدید کنید.

1- شهر تروا و یا تروی

مسافرانی که قصد بازدید از این شهر تاریخی را دارند باید بدانند که شهر  تروا جایی نیست که بتوانند به تنهایی از آن دیدن کنند. ما توصیه می ­کنیم حتما از راهنمای متخصص و یا افراد بومی آن منطقه کمک بگیرید. بسیاری از آژانس های مسافرتی تورهایی با راهنما های خوب برگزار می ­کنند.  این شهر در شمال غربی کشور ترکیه قرار دارد. شهر تروا شهری پر از تاریخ و اسرار ناشناخته شده است.

قدمت شهر تروا بیش از 4 هزار سال است و در یونسکو ثبت شده است. بیشتر مردم اعتقاد دارند که این شهر یکی از شهر های پیش از قرن 19 است که در داستان ­ها و افسانه­ ها نیز آمده است. در حال حاضر تنها چیزی که از این شهر باقی مانده است آثار باستانی بسیار زیبایی است که چشم هر بیننده­ ای را به خود خیره می­ کند. موقعیت جغرافیایی این شهر بین قاره اروپا و آسیا است و به همین دلیل از اهمیت ویژه­ ­ای برخوردار است و جنگ های زیادی نیز بر سر این شهر رخ داده است. مردم ترکیه اعتقاد دارند که رازهای زیادی در وجب به وجب به این سرزمین پنهان شده است.

یکی از معروف ترین داستان های مربوط به شهر تروا مربوط به یک اسب چوبی است. می گویند پاریس پسر شاه تروا عاشق هلن زن بسیار زیبای منلاس یکی از فرمانروایان یونان می­شود. او برای رسیدن به معشوق خود مجبور می شود که هلن را برباید. سپاهیان یونان تصمیم گرفتند تا تروا را محاصره کنند. برخی می گویند این محاصره بیش از ده سال طول کشید اما یونیان موفق نشدند وارد شهر تروا شوند.

تا این که شخصی به نام  پریلیس که پیشگوی بسیار معروفی بود پیشنهاد ساختن یک اسب چوبی را به عنوان هدیه به فرماندار شهر تروا داد. نقشه او این چنین بود که اسبی چوبین اما تو خالی در ابعاد بسیار بزرگ ساخته شود و جنگجویان یونانی درون اسب پنهان شوند و این اسب به نماد اعلام صلح به شهر تروا فرستاده شود. نقشه او نیز موفقیت آمیز بود زیرا دروازه های شهر تروا برای پذیرش هدیه یونان گشوده شد و در تاریکی شب سربازان از شکم اسب خارج شدند و دروازه شهر را برای سایر سربازان یونان باز کردند. در پایان داستان شهر تروا توسط سربازان یونانی تصرف می شود.

2- شهر آسپندوس

این شهر در نزدیکی 50 کیلومتری شرق آنتالیا قرار دارد و یکی از مهم ترین جاذبه های شهر آنتالیا به شما می رود. این شهر به دلیل داشتن بهترین آمفی تئاتر حفاظت شده دوره رومی نه تنها در آناتولی بلکه در کل جهان مدیترانه معروف است. این شهر دارای قدمت بسیار زیادی است که طبق نظر تاریخ شناسان به قرن­های قبل از میلاد می رسد. طبق شواهد به دست آمده آسپندوس از اولین شهرهایی بوده است که در آن سیستم ضرب سکه موجود بوده است.

اگر به این شهر تاریخی سفر کنید هنوز هم قادر خواهید بود تا باقی مانده ساختمان ها و بناهای بسیار قدیمی را مشاهده کنید. هنگام بازدید از شهر آسپندوس بازدید از قنات ها را در سمت شمال شهر فراموش نکنید. این شهر در قرن دوم و سوم میلادی از رونق اقتصادی بسیار چشم گیری برخودار بوده است به همین علت به هر جای شهر که نگاه کنید متوجه آثار و شاهکارهای معماری خواهید بود. البته این شهر در کنار جاذبه های تاریخی از طبیعتی بسیار زیبا برخوردار است.

3- شهر کاپادوکیه

یکی از شهرهای بزرگ و باستانی در آناتولی مرکزی ترکیه شهر کاپادوکیه است. این شهر در سال 1985 از طرف یونسکو به ثبت رسید. یکی از ویژگی های بارز این شهر صخره های بلند و زیبا است که شاید عکس های بسیار زیبایی از این منطقه دیده باشید اما باور کنید زمانی که بر فراز صخره ها بایستید متوجه خواهید شد زیبایی کاپادوکیه وصف ناشدنی است. با توجه به این که کاپادوکیه از استانبول چندان دور نیست به راحتی می توانید با وسایل مختلف به این شهر سفر کنید. اگر بخواهید به صورت زمینی از استانبول به کاپادوکیه بروید تقریبا هشت تا نه ساعت زمان نیاز خواهید داشت البته درصورتی که با هواپیما بخواهید بروید تنها یک ساعت در راه خواهید بود. مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهر در کنار صخره های بسیار زیبا عبارتند از: موزه گورای، دره درونت، آوانوس، اوچیسار، گورمه ، درینکویو

4- شهر سافران بولو

اگر مقصد شما در ترکیه شهر آنکارا باشد می­توانید با طی تنها چند ساعت به شهر سافران بولو در شمال آنکارا بروید. این شهر باستانی مربوط به قرن سیزدهم است و در دوران عثمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. اهمیت سافران بولو به این دلیل بود که عملا نقطه اتصال شرق و غرب از لحاظ تجاری می باشد. این شهر پر از بناهای قدیمی است که دیدنشان خالی از لطف نیست. عمر بیشتر این بناها افزون بر صدسال است و در میان بناهای تاریخی مساجد، حمام، کاروانسراها و مراکز دینی بسیاری به چشم می خورد. سافران در زبان ترکی استانبولی به معنای زعفران است و وجه تسمیه این شهر از آن جایی است که در این شهر کشت زعفران صورت می گیرد. مردم این شهر به خونگرمی و میهمان نوازی شهرت دارند.

5- ایاصوفیه

ایاصوفیه کلیسای مسیحی ساخته شده در دوران باشکوه امپراطوری بیزانس است. ایاصوفیه تا سال های بسیار طولانی به عنوان بزرگ ترین کلیسای جهان به شمار می رفت تا این که سلطان محمد فاتح استانبول را فتح کرد و کلیسای ایاصوفیه به مسجد تبدیل شد. این آثار باشکوه بارهار مورد مرمت قرار گرفته است.

 یکی از بارزترین ویژگی های ایاصوفیه تزئینات داخلی آن است که بسیار ماهرانه صورت گرفته است و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند . ستون های مرمر در میانه ایاصوفیه  سر به آسمان برافراشته اند و نماینگر شکوه معماران خود هستند. زیرا عظمت و زیبایی این مسجد همواره مورد تحسین تاریخدانان، مهندسان و معماران جهان بوده است. یکی از آثار بسیار برجسته در ایاصوفیه کوزه مرمر است که تنها از یک قطعه مرمر ساخته شده است.

زمان راه رفتن در ایاصوفیه از توجه به موزاییک هایی که در دیوار و زمین جای گرفته اند غافل نشوید زیرا هر کدام داستانی را برای بازگو کردن در دل خود دارند. برای رفتن به مسجد ایاصوفیه به راحتی می توانید از وسایل نقلیه موجود در استانبول استفاده کنید. این مسجد در نزدیکی کاخ توپکاپی قرار دارد و قیمت بلیط ورودی آن بین 40 تا 50 لیر است.

خرید در ترکیه

خرید در ترکیه


 اگر قصد خرید در کشور ترکیه را دارید شهر استانبول یکی از گزینه های بسیار مناسب می باشد. اکثر برندهای معروف در شهر ترکیه نمایندگی دارند و شما می توانید اجناس مورد نظر خود را با قیمت بسیار مناسب تهیه کنید. بهترین مراکز خرید استانبول عبارتند از:

1- مرکز خرید استانبول مال

این مرکز خرید یکی از بزرگترین و لوکس ترین مراکز خرید در ترکیه است که شما می توانید معروف ترین برندهای کیف و کفش و لباس مانند منگو، زارا، استرادیوس،اکو، ناین وست و .. را در آن  پیدا کنید. در این مرکز خرید حدودا 350 مغازه وجود دارد که ویترین این مغازه ها از جدیدترین طراحی روز دنیا پر شده است. اگر از علاقه مندان به برند ویکتوریا سکرت هستید خبر خوش برای شما این است که تمام اجناس این برند در استانبول مال وجود دارند. اگر در زمان تخفیف به این مرکز خرید بروید مطمئن باشید دست خالی بر نخواهید گشت و از خرید خود لذت خواهید برد.

از طرف دیگر علاوه بر برندهای ترک برخی از برندهای بسیار معروف فرانسوی و انگلیسی نیز در مرکز خرید استانبول مال دارای نمایندگی هستند. برند LCW یکی از برندهای محبوب در میان ایرانیان است که در این مرکز خرید بزرگترین مغازه را به خود اختصاص داده است. گشت و گذار در استانبول مال قطعا شما را گرسنه خواهد کرد. برای گرفتن نیرویی دوباره می توانید به رستوران موجود در این مرکز خرید بروید که مساحتی بالغ بر 1000 متر دارد. مطمئن باشید با هر ذائقه ای که باشید در آن جا گرسنه نخواهید ماند. زیرا در این رستوران غذاهای بسیار با کیفیت ترکی و بین المللی طبخ می شود. ساعات کاری مرکز خرید استانبول مال همه روزه از ساعت 10 صبح تا 10 شب است. اگر در ایام فستیوال خرید و روزهای حراجی به این مرکز خرید بروید ممکن است با ازدحام بیشتری نسبت به سایر وقت ها مواجه شوید. برای رفتن به این مرکز خرید باید خودتان را به بشکشهیر برسانید و از مترو و یا تراموا استفاده کنید.

پیشنهاد خدمات: دریافت مستر کارت

2- مرکز خرید فروم استانبول

یکی از مراکز خرید اروپایی در ترکیه فروم استانبول می باشد. این مرکز خرید سالانه بیشتر از 20 میلیون بازدید کننده دارد. هر چند مغازه های این مرکز خرید به قدری جذاب و پر از برندهای معروف است که امکان ندارد احساس خستگی کنید اما در صورت نیاز به کمی تنوع می توانید از امکاناتی مانند سال بولینگ، سالن های نمایش، اتاق های بازی مخصوص کودکان و ... که برای تفریح بازدیدکنندگان فراهم شده است استفاده کنید. 

یکی از کارهای محبوب در بین افرادی که به مرکز خرید فروم استانبول می روند تماشای تنگه بسفر است. تنگه بسفر در کشور ترکیه دو قاره را از هم جدا می کند و به همین دلیل بسیار حائز اهمیت است. اگر به بالاترین نقطه فروم استانبول بروید می¬ توانید تنگه بسفر را ببینید. البته جلوه این تنگه در شب دو چندان می شود. ساعات کاری مرکز خرید فروم استانبول مانند اغلب مراکز خرید ترکیه از ساعت 10 صبح تا 10 شب است. برای رفتن به این مرکز خرید باید به محله ی کوکاتپه بروید و با استفاده از وسایل نقلیه عمومی خود را به فروم استانبول برسانید. 

3- مرکز خرید ایستینیه پارک استانبول

ایستینیه پارک استانبول یکی از مراکز خرید بسیار لوکس ترکیه می باشد.  در هر  چهار طبقه این مرکز خرید مغازه های بسیار زیبا وجود دارند که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. اگر به دنیای فشن علاقه مند هستید مرکز خرید ایستینیه پارک استانبول به یکی از مراکز خرید محبوب شما تبدیل خواهد شد زیرا جدیدترین اجناس برندهایی مانند پرادا، دیور، آرمانی و برندهای معروف ترک مانند زارا را می توانید در ویترین مغازه های این مرکز خرید ببینید. برخی با توجه به لوکس بودن این مرکز خرید تصور می کنند که قیمت اجناس در ایستینیه پارک بسیار بالا است در حالی که تمام اجناس با قیمت بسیار مناسب عرضه می شوند.

گنبد شیشه ای، معماری بسیار زیبا و امکانات تفریحی زیاد از دیگر ویژگی های این مرکز خرید است. اگر علاقه مند به تئاتر باشید پیشنهاد می دهیم از اولین سالن تئاتر ایماکس در این مرکز دیدن کنید. آکواریوم بسیار بزرگ با 10 هزار گونه مختلف آبزیان از دیگر مکان هایی هست که قطعا بازدید از آن برای شما بسیار هیجان انگیز خواهد بود. اگر به دنیای زیر آب علاقه دارید حتما در برنامه سفرتان و در خلال خریدهایتان بازدید از این پارک را فراموش نکنید. ساعات کاری مرکز خرید ایستینیه پارک استانبول از ساعت 10 صبح تا 10 شب است. این مرکز خرید در خیابان کادسی، محله پینار واقع شده است که برای رفتن به آن جا می توانید از اتوبوس های استانبول استفاده کنید. 

4- مرکز خرید زورلو استانبول

شاید کمتر کسی باشد که به ترکیه سفر کرده باشد اما از مرکز خرید زورلو در استانبول دیدن نکرده باشد. 180 مغازه بسیار لوکس و مدرن و امکانات رفاهی و تفریحی، این مرکز خرید را به یکی از بهترین مراکز خرید استانبول تبدیل کرده است. یک خبر خوب برای اپل دوستان این است که اولین نمایندگی اپل در ترکیه در این مرکز خرید قرار دارد. یکی از قسمت های محبوب این مرکز خرید مرکز هنرهای نمایشی زورلو است که سالانه افراد بسیار زیادی از آن بازدید می کنند.

اگر دوست داشتید تا در میان خریدهای خود فیلم ببینید و رفتن به سینما را در ترکیه تجربه کنید نیازی نیست از مرکز خرید خارج شوید. زیرا 14 سینمای بسیار مجهز با جدیدترین تکنولوژی های سینمایی در مرکز خرید زورلو ساخته شده است. علاوه بر تمام این امکانات می توانید طعم غذاهای بسیار خوشمزه را در آشپزخانه تام و مورینی را بچشید. نمایندگی این رستوران بسیار معروف برای اولین بار در این مرکز خرید افتتاح شده است.  مرکز خرید زورلو همه روزه از ساعت 10 صبح تا 10 شب باز است. با توجه به این که این مرکز خرید در قلب استانبول در منطقه بشیکتاش قرار دارد برای رفتن به آن جا می توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. 

5- مرکز خرید کانیون استانبول

اگر از مردم خود ترکیه آدرس مشهورترین و ارزان ترین مرکز خرید استانبول را بپرسید بدون شک مرکز خرید کانیون را به شما معرفی خواهند کرد. در این مرکز خرید علاوه بر این که امکانات رفاهی و تفریحی بسیار زیادی وجود دارد بلکه تمام اجناس نیز با قیمت های بسیار مناسبی به فروش می رسند. اگر از این مرکز خرید نتوانید اجناس مورد نیاز خود را بخرید قطعا در خرید از مراکز دیگر نیز دچار مشکل خواهید شد.  برخی از مهم¬ترین امکانات این مرکز خرید عبارتند از: باشگاه، کافی شاپ، اجرای موسیقی زنده در فضای باز و...

کانیون استانبول در منطقه ی شیشلی قرار دارد که برای رسیدن به آن جا می توانید از مترو استفاده کنید. البته در صورتی که عجله داشتید می توانید سوار تاکسی شوید. اما هزینه کرایه تاکسی بیشتر از سایر وسایل نقلیه عمومی است.

سواحل ترکیه

بهترین سواحل ترکیه

سواحل ترکیه همه ساله گردشگران بسیار زیادی را به این کشور می کشاند. در این بخش به معرفی زیباترین سواحل ترکیه می پردازیم:

1- ساحل فتحیه

یکی از بکرترین و دست نخورده ترین سواحل ترکیه، ساحل فتحیه است.  از مهم¬ترین ویژگی های این ساحل داشتن آثار باستانی بسیار ارزشمندی است که منجر به افزایش محبوبیت این ساحل در بین گردشگران شده است. اگر از علاقه مندان به چتربازی باشید حتما در سفر به ترکیه به این ساحل بروید زیرا ساحل فتحیه یکی از بهترین مکان هایی است که در آن می توان به ورزش های آبی و چتر بازی پرداخت. در کنار آب تنی در سواحل زیبا می توانید از دیگر جاذبه های گردشگری فتحیه مانند موزه و فواره های پارک اوغور مومکو دیدن کنید. اگر دوست داشتید تا برای دوستان و آشنایان خود خرید کنید حتما سری به بازارهای محلی فتحیه بزنید.

2- ساحل مارماریس

اگر به دنبال آب تنی کردن در آب های تمیز و گرم هستید به ساحل مارماریس در منطقه مدیترانه بروید که به دریای اژه متصل شده است. در این ساحل بسیار زیبا امکانات تفریحی بسیار زیادی وجود دارد که می توانید از آن ها لذت ببرید. کافه ها و رستوران ها در طول ساحل به وفور وجود دارد و شما می توانید با اجاره کردن یک صندلی در حالی که مشغول نوشیدنی خنک خود هستید غرق در رویای شیرین شوید. همچنین در اغلب روزها به ویژه در شب موسیقی زنده در ساحل مارماریس اجرا می شود. در کنار تمام این ها می توانید از آثار تاریخی، اسکله های بسیار مدرن و محیط های بکر اطراف ساحل لذت ببرید. همچنین فراموش نکنید امکان غواصی برای علاقه مندان در این ساحل وجود دارد. 

3- ساحل آنتالیا

ساحل آنتالیا در بین گردشگران خارجی و به ویژه ایرانی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. شاید شنیده باشید که آنتالیا را بهشت روی زمین در ترکیه می دانند و حتی برخی به آن لقب مروارید دریای مدیترانه را داده اند. سواحل آنتالیا علاوه بر این که از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار هستند دارای مناطق تاریخی بیشماری هستند که جلوه ای باستانی به آنتالیا داده اند. یکی از جاذبه های گردشگری شهر آنتالیا هتل های بسیار لوکس می باشد که پانزده هتل از صد هتل بسیار معروف دنیا را در خود جای داده است. برخی افراد به اشتباه تصور می کنند که سفر به آنتالیا تنها برای افرادی که از وضع مالی بالایی برخودار هستند امکان پذیر است در حالی که سفر به آنتالیا با هر بودجه ای امکان پذیر است. کافی است که به دنبال روش های ارزان سفر به ترکیه باشید و بتوانید ادر مکان هایی با قیمت مناسب اقامت کنید. 

4- ساحل آلانیا

یکی از ویژگی های بارز سواحل آلانیا پاکی آن است به طوری که هر ساله موفق به دریافت پرچم آبی از اداره کنترل بین المللی به منظور رعایت استانداردهای ساحلی می شود. یکی از مزیت های بزرگ سواحل آلانیا ورودی رایگان آن ها می باشد زیرا تمام سواحل آلانیا در انحصار دولت قرار دارد. البته برخی از بخش های ساحل به دلیل ارائه خدماتی مانند صندلی و چتری های خورشیدی ممکن است دارای ورودیه باشد. آلانیا دارای سواحل بسیاری زیادی است که اغلب آن ها بسیار پر رفت و آمد اما امن می باشند. 

5- ساحل بلک

شهر بلک در آنتالیا قرار دارد که سواحل آن سالانه گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند. در کنار داشتن سواحل خوش آب و هوا و تمیز بلک به عنوان مرکز گلف ترکیه شناخته می شود. در ساحل بلک امکانات تفریحی بسیار زیادی برای گردشگران مانند پاراگلایدر و  رافتینگ مهیا شده است. هتل های 5 ستاره ساحل بلک بسیار تمیز و لوکس هستند که اقامت در این منطقه را برای شما بسیار لذت بخش خواهند کرد. از دیگر ویژگی های این ساحل داشتن گونه های کمیاب گیاهان است که به همین دلیل توانسته است جایزه توسعه سازگاری با محیط زیست را نیز دریافت کند. 

6- ساحل بودروم

بودروم یکی از زیباترین شهرهای ترکیه است که به دلیل داشتن سواحلی با آب های گرم هر ساله توریست های بسیاری را از سراسر دنیا به خود جلب می کند. یکی از مهم ترین ویژگی های این ساحل، دنج و آرام بودن آن است. البته یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت این ساحل به دلیل آب و هوای بسیار مناسب است که آب تنی در این ساحل را بسیار دلچسب می کند. جشن های شبانه ساحل بودروم که در بیشتر واقع تا طلوع خورشید ادامه پیدا می کند بسیار دیدنی و هیجان انگیز است. اگر به دنبال این هستید تا روزهایی را در سواحل بسیار زیبا به استراحت بپردازید و از آرامش دریا بهره مند شوید بودروم یک گزینه بسیار مناسب برای شما می باشد. 

7- ساحل کمر

ساحل کمر به دلیل قرار گرفتن در خلیج زیبای آنتالیا دارای آب و هوای مدیترانه ای است به همین دلیل تابستان های کمر بسیار دلنشین است. اگر در تابستان قصد سفر به ترکیه را دارید توصیه می کنیم حتما لذت آب تنی و شنا کردن در جواهر زیبای دریای مدیترانه را تجربه کنید. خدمات ورزشی و آبی متنوعی در سواحل شنی و ماسه ای به گردشگران ارائه می شود که در صورت تمایل می توانید از آن ها نیز بهره مند شوید. البته در نظر داشته باشید که سواحل کمر از دو بخش شمالی و جنوبی با جاذبه ها و تفریحات بسیار هیجان انگیز تشکیل شده است. از این رو چندان مهم نیست که در سواحل شمالی باشید یا جنوبی چون که در هر صورت به شما خوش خواهد گذشت.

8- کوش آداسی

کوش آداسی شهری بسیار باستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیبا است. برخی کوش آداسی را شهر عاشقان می دانند. اگر شما نیز به دنبال گذراندن لحظات رمانتیک خود هستید حتما سری به سواحل آرامش بخش کوش آداسی بزنید. کوش آداسی در فاصله 95 کیلومتری جنوب ازمیر قرار دارد و مهم ترین صنعت شهر کوش آداسی گردشگری می باشد. در کنار سواحل متعدد و بسیار زیبای کوش آداسی دیگر جاذبه های توریستی این شهر عبارتند از: جزیره کبوتر، معبد آرتمیس، خانه حضرت مریم و کلیسای سنت جان.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا درباره تمام چیزهایی که باید در مورد سفر به ترکیه بدانید صحبت کنیم اگر شما نیز به ترکیه سفر کرده اید تجربیات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد