انواع ارز دیجیتال

انواع ارز دیجیتال

توسط : تیم خبری
2,226

ارزهای دیجیتال یا ارز های رمز گذاری شده، نوع متفاوتی از پول می باشند که بر طبق دانش رمزگذاری به وجود آمده اند. اکثر این ارزهای دیجیتال جهت بدست آوردن خصوصیاتی مانند نا متمرکز بودن، مالکیت فردی و شفافیت و البته غیرقابل تغییر بودن بلاک چین توسط افرد مختلف استفاده می شوند.

در حقیقت مشخصه نا متمرکز ارز های دیجیتال به آن مفهوم است که هیچ گونه ارگان و یا سازمانی این ارز ها را کنترل و نظارت نمی کند.

کریپتوکارنسی ها را بدون هیچ گونه واسطه ای درفضای مجازی اینترنت می توان به هر فرد دیگری ارسال نمود. به عبارتی جهت ارسال کردن ارزهای دیجیتال به شخص دیگری، نیازی نیست که حساب بانکی داشته باشید و یا از خدمات بانکی یا سازمانی استفاده کنید.

ارزهای دیجیتال دقیقا مانند دیگر واحد های پول (ریال و دلار) پول‌هایی هستند که با راهکارهای متفاوتی به وجود آمده و توزیع گردیده اند. پروسه به وجود آمدن تعدادی از این پول های دیجیتال، مانند بیت کوین با ماینینگ صورت می پذیرد. جهت گروهی دیگر از این ارزها، سکه ها از ابتدا و قبل استخراج شده و در شبکه گذاشته می شوند.

تکنولوژی ارزهای دیجیتال بر روی پلفترم های نامتمرکز که بلاک چین از مهم ترین محصولات آن  ساخته شده است. بلاک چین‌هایی که عمومیت دارند و اغلب ارزهای دیجیتال از آن بهره می برند، توانایی رویت همه تراکنش ها را دارند. چه برای کسانی باشد که درشبکه حاضرند و یا کسانی که خارج از شبکه هستند.

ارزهای دیجیتال برای آن ایجاد شدند که دو مسئله ریشه دار در گردش های مالی از میان برداشته شود این دو مساله عبارتند از عدم مالکیت سازمانی یا ملی بر روی پول و چرخه آن و همینطور عدم شفافیت نقل و انتقالات مالی که باعث شده هیچ سازمانی امکان بررسی دقیق آن ها را نداشته باشد.

بیت کوین، محبوب ترین ارز دیجیتال 

بیت کوین محبوب ترین ارز دیجیتال

بیت‌ کوین خود معیاری برای استاندارد سازی تمامی ارزهای دیجیتال است. ارزهای دیجیتال جایگزین بیت کوین تماما از بیت کوین الهام گرفته اند. این ارزهای جایگزین، ارتقاء یافته و اصلاح شده بیت کوین هستند که یکی از قابل توجه ترین آن ها رمز ارز گرم می باشد که توسط تلگرام توسعه داده شده است.

پیشنهاد مطالعه: ارز دیجیتالی گرم

ممکن است استخراج تعدادی از این جایگزین ها از بیت کوین سهل تر باشد، اما ایراداتی نیز بر آن ها وارد است مانند بیشتر بودن ریسک به جهت پایبن تر بودن نقدینگی و حفاظت از پذیرش آنها در بازار است. در حالی که قیمت بیت کوین هر لحظه در بازار رو به افزایش است. بیت کوین بعنوان اولین ارز دیجیتال نامتمرکزاست که از سال 2009 تا کنون استخراج از آن انجام می پذیرد.

از نگاه تخصصی، استخراج از بیت کوین، پروسه ای است که در آن تراکنش ها در امنیت و در شبکه تایید و انجام می شود. درآمد این کار، برای ماینرها همراه با انگیزه و توجیه اقتصادی است.

از تعداد بیست و یک میلیون سکه‌های بیت کوین، تا این لحظه بیشتر از هجده میلیون آن در شبکه استخراج شده است.

در ابتدا استخراج از بیت کوین با پردازش رایانه بود. اما درحال حاضر با گستردگی بیت کوین، امکان استخراج با دستگاه های اختصاصی ماینینگ به صرفه است.  بیت کوین از نشانه گذاری SHA256 جهت تایید کردن تراکنش‌ها بهره می گیرد. به همین جهت، از دستگاه هایی برای استخراج استفاده می شود که طبق این نشانه گذاری طراحی شده باشد.

آن دستگاهی که برای استخراح بیت کوین مناسب باشد، برای سایر ارزها که با همین نشانه گذاری عمل می کند، نیز مناسب است. بعنوان مثال به بیت کوین کش، بیت کوین اس وی یا آی کوین اشاره می شود.

لایت‌ کوین (LTC)

یکی از ارزهای دیجیتال که بعد از بیت کوین ظهور یافت لایت کوین بود، که درسال 2012 به بازار عرضه شد. اگر در بازار بیت کوین را مانند طلا بدانند، لایت کوین را نقره می نامند. چارلی لی یکی از مهندسان سابق گوگل لایت کوین را پدید آورد. این ارز جایگزین مطابق شبکه‌ پرداخت جهانی منبع باز به وجود آورد و هیچ ارگانی آن را کنترل نمی کند. لایت کوین از نشانه گذاری اسکریپت که مطابق دستورالعمل اثبات کار می باشد، جهت استخراج نمودن ارز بهره می گیرد. به همین جهت هر فرد معمولی می تواند با استفاده از یارانه شخصی خود ارز را استخراج نماید. لایت‌ کوین شباهت بسیاری به بیت کوین دارد اما سرعت نرخ بلوک آن با سرعت بیشتری است و تراکنش ها را با همین سرعت مورد تایید قرار می دهد.

ارز دیجیتال اتریوم (ETH)

ارز دیجیتال اتریوم

در سال 2015 اتریوم ظهور یافت. این ارز دیجیتال محیط کاربری نرم افزاری نا متمرکز می باشد که می تواند قرارداد هوشمند و اپ های قرار داده شده را بدون کمترین دخالت و تقلبی ایجاد نماید. پیش فروشی که درسال 2014 برای اتریوم بوجود آمد بسیار مورد استقبال همگان قرار گرفت. 

اپلیکیشن اتریوم با اتر کار می کند به گونه ای که برای کار با اتریوم به اتر نیازمندید و این نکته مهمی است که تمامی کاربران به آن آگاه هستند. پدید آورندگان اتریوم اعتقاد دارند این ارز دیجیتال را می توان جهت امن ساختن و رمز گذاشتن و نا متمرکز ساختن و تبادل هرچیزی بهره برد.

در سال 2016 و در پی حمله ای که به اتریوم شد، به دو بخش اتریوم و اتریوم کلاسیک تبدیل شد. ارزش اتریوم در بازارهای جهانی حدود 41،4 میلیاردریال است که در دومین رتبه جهانی در میان ارزهای دیجیتال در بازار قرار دارد.

مطابق اعلام برنامه بنیاد اتریوم، از سوی بنیاد اتریوم، نشانه گذاری این ارز دیجیتال در ابتدای سال 2020 به progpow تغییر می یابد. سیاست گذاری این تصمیم بوجود آوردن مقاومت بیشتری مقابل ای سیک و حفاظت در برابر ماینرها که با کارت گرافیک استخراج اتریوم را انجام می دهند، می باشد.

قابل ذکر است که اتریوم در سال های آتی راه و روش اثبات کار را دنبال نخواهد کرد و جایگزینش اثبات سهام خواهد شد. با توجه به امید بسیار زیادی که به اتریوم وجود دارد، این ارز دیجیتال به نظر می رسد همچنان ارزی محبوب در میان عموم ارز های مجازی به حساب می آید.

اتریوم کلاسیک 

پیشتر توضیح داده شد که پس از حمله به اتریوم، به دو بخش تقسیم شد و اتریوم کلاسیک ظهور یافت. هردوی اتریوم ها از یک نشانه گذاری استخراج استفاده می کنند. همین امر باعث می شود بتوان برای هردو از یک سخت افزار نیز استفاده نمود. میزان سود دهی استخراج در هر دو معمولا شبیه هم است، به دلیل آنکه هر زمان هر کدام سود دهی بیشتری داشته باشد کاربران بیشتری به سمت آن کشیده می شوند. 

اتریوم برای جلوگیری از انجام استخراج توسط ای سیک، از نشانه گذاری prowpow استفاده می نماید. در حالیکه این رویه در اتریوم کلاسیک نیست. درشرایطی که prowpow بر روی اتریوم اجرا شده است، استخراج تنها با GPU امکان دارد. اما اتریوم کلاسیک به سهولت با ای سیک قابل استخراج است. 

از انجایی که اتریوم قصد دارد از روش اثبات کار به اثبات سهام تغییر مسیر دهد، بنابراین امکاناتی همچون کم شدن مصرف برق و تراکنش بدون نیاز به سخت افزار را ایجاد می نماید. بنابراین به سادگی هرشخصی می تواند با خرید اتریوم و مختص کردنش به شبکه، از تایید تراکنش ها درآمد خوبی را بدست آورد. واحدهای اتریوم هنوز تعداد و سقف مشخصی ندارد اما محدودیتی در مورد تعداد واحدهای اتریوم کلاسیک وجود دارد به عبارتی تنها تا دویست و ده میلیون واحد قابل استخراج است.

سایت اتریوم این ارز دیجیتال را این گونه معرفی می نماید: اتریوم یک دستورالعمل غیر متمرکز می باشد و قرارداد هوشمند انجام می دهد. احتمال وقوع تقلب، خرابی و یا حتی دخالت شخص دیگر در برنامه های موجود در اتریوم امکان پذیر نیست.

به زبان ساده تر، اتریوم یک دستورالعمل ساخته شده با فناوری بلاکچین است که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که برنامه های غیر متمرکز اجرا کنند. برنامه های اجرا شده زیر نظر هیچ سازمانی نیست و نخواهد بود و معامله های اتریوم کاملا مستقل از نهاد های پولی مانند بانک ها انجام می گیرد.

با بهره گیری از اتریوم می توان برنامه غیر متمرکز را توسعه داد و همچنین این ارز دیجیتال بلاک چین جدید نیازی ندارد. کاربران می توانند برای برنامه ها ارز دیجیتال بسازند که به آن توکن گفته می شود. توکن ارز برنامه های غیر متمرکز است که بلاک چین اختصاصی ندارند و می توانند از بلاک چین های دیگر استفاده کنند.

تا پیش از ساخته شدن اتریوم، توسعه دهندگان بلاک چین به جهت ایجاد ارز دیجیتال مجبور بودند از بلاک چین های جداگانه استفاده کنند. درحالی که هم اکنون اتریوم از هزاران توکن میزبانی میکند.

دلیل ساخته شدن شبکه اتریوم از زبان تیم اتریوم: اتریوم ساخته شد تا کاربران برای تبادلات خود به هیچ ارگان و نهادی وابسته نباشند. ویتالیک بوترین پدیدآورنده ارز دیجیتال اتریوم است که درسن هجده سالگی گزارش کار اتریوم را به انتشار رساند. این نابغه اکنون 24 سال سن دارد. 

همان موقع حدود سی نفر از سرمایه گذاران و سازندگان معتبر جهت بررسی موضوع جلسات بسیاری را با ویتالیک برگزار کردند. گروهی دست به انتقاد می زدند و تعدادی به اشتباهات مفهومی کار اشاره می کردند. در همان زمان اتریوم در موضوع ارز محوریت پیدا کرد. با گذشت زمان و دست یابی به زبان برنامه نویسی مناسب، مسیر جدیدی در اتریوم آغاز شد. به طوری که هر هفته طرحی نو برای اجرا وجود داشت. در سال 2014 گروه اتریوم به این نتیجه رسید که بوجود آوردن محیط ذخیره کردن پوشه ها در شرایطی نامتمرکز تقریبا سهل به نظر می رسد و تنها با چند کد نویسی می توان مفاهیم رجیستری رو ایجاد نمود. به مروز زمان و جمع آوری ایده های جدید، ایده ویتالیک هم شکل تازه ای گرفت و اتریوم ظهور یافت. 

رسما در اوایل سال 2014، کار اتریوم شروع شد. در ابتدا ویتالیک بوترین، میهای آلیسی، آنتونی دی‌لوریو و چارلز هاسکینسون اعضای اتریوم بودند. درهمان سال برای توسعه اتریوم بنیاد تشکیل یافت که استقرار بنیاد در سوئیس است.

در ادامه گروه اتریوم با فروش تعدادی اتر به جای بیت کوین توانست در بازار حدود سی و یک هزار بیت کوین را انباشت نماید. بیت کویین ها ارزشی معادل هجده میلیون دلار داشت.

درهمان زمان بیت کوین ارزشی معادل ششصد و پنجاه دلار داشت اما در کوتاه ترین زمان افت شدیدی کرد و بیت کوین دچار زیان میلیون دلاری شد. 

شبکه ای که بصورت آزمایشی اتریوم طراحی شد، المپیک بود. برخی معتقدند زمان منتشر شدن اتریوم و المپیک همزمان بوده است. پروسه ارتقاء اتریوم در چهار مرحله انجام شد تا سازندگان بتوانند با این روند سازگار شوند.

نخستین مرحله از مسیر توسعه فرونتیر نام گرفت و کلیات اتریوم در این مسیر قابل ارائه در شرایط جدید و در نسخه به وجود آمده سازندگان می توانستند معامله اتریوم را انجام دهند و برنامه نامتمرکز بسازند.

این نسخه بطور رسمی درسال2015 به انتشار رسید. هوم‌استد نخستین نسخه ایستا از اتریوم می باشدکه درسال 2016 پیاده سازی آن بر روی بلاک یک میلیون و یکصد و پنجاه هزار انجام شد. پدید اورندگان هوم استد امنیت در شبکه اتریوم را تضمین کرده و به روز رسانی هایی بر روی این ارز دیجیتال به انجام رسید.

از خصوصیات مهم بلاک چین، گروه های سازماندهی نا متمرکز است. به عبارتی DAO نوعی قرارداد است که با کمک آن پروسه خودکار در شبکه به انجام می رسد. جهت ساختن این بلاک چین، نخست برنامه نویس برای چگونگی عملکرد سازمان کد نویسی می کند. در هر زمان که این قرارداد اجرایی شد، اشخاص با خرید توکن ها در ارتقاء سهام در این سازمان نقش ایفا می کنند. این قرارداد هوشمند دارای کدینگ نوع تصمیمات مدیریتی در سازمان است و توکن یک نوع نرم افزار است که اجازه رای دادن به کاربر را می دهد.

با این توضیحات بیت کوین خود نخستین DAO است به جهت آنکه هر کاربر می تواند درون شبکه بیت کوین برای تراکنش تایید شده، رای صادر نماید. 

 Slock.it، استارتآپ آلمانی است که بر روی شبکه اتریوم DOA را بوجود آورد تا انباشته خویش را به طور نا متمرکز در اختیار بگذارد. در این طرح و در زمان فروختن توکن، این پروژه وقتی به مرحله‌ی فروش توکن رسید، به یکی از موفق ترین طرح های جذب سرمایه مبدل شد. ایراداتی به کدینگ DAO وارد شد، به دلیل متن باز و قابل مشاهده بودن، هکرها توانستن با پیداکردن یک باگ در شبکه، از DAO به طور گسترده ای پول برداشت کرده و به DAO دیگری واریز نمایند و تا برنامه نویسان اتریوم بتوانند جلوی این انتقال را بگیرند، حدود پنجاه میلیون اتر ازدست رفت.

این اتفاق باعث شد اعتبار و خوش نامی اتریوم و DAO دچار خدشه شد. علیرغم آن که تنها یک باگ باعث این سرقت بزرگ بود. بسیاری از دارندگان اتریوم برای برگرداندن اعتبار از دست رفته، هاردفورک را راه اندازی کردند. هاردفورک، انشعاب بلک چین در ارزهای دیجیتال می باشد که می تواند تغییراتی در قانون ارزی ایجاد نماید و باعث بوجود آمدن بلاک چین جدیدی شود. 

این پروسه باعث جدایی یک سیستم اجرایی است که اعضای آن تصمیم گرفته اند از دستورالعمل پیشین استفاده ننمایند. بطور کلی هاردفورک نسخه جدیدی از بلاک چین پیشین است. با ایجاد یک هاردفورک در بلاک یک میلیون و نهصد و بیست هزار در اتریوم، رویداد جدیدی بوجود آمد. با این اتفاق و بوجود امدن هاردفورک، اتریوم جدید حاصل شد و اتریوم پیشین به اتریوم کلاسیک تغییر نام یافت. به روز رسانی های انجام شده در اتریوم برای آن دسته از توسعه دهندگانی که تصمیم داشتند از نشانه گذاری اثبات کار تغییر مسیر داده و اثبات سهام روی بیاورند مناسب و جذاب بود. این آپدیت بزرگ تعریف شده در مسیر اتریوم، توانست در کنار اصلاح شبکه، پاداش را از سه به دو تغییر دهد.  به عبارتی بعد از اصلاحات انجام شده، تغییرات ویژه ای بشرح ذیل در اتریوم ایجاد شد:

◾️ حریم شخصی تراکنش‌ها بهبود یافت.

◾️ ایجاد محیط امن قراردادهای هوشمند

◾️ بمب سختی اتریوم به تاخیر افتاد.

◾️ پاداش استخراج نمودن کم شد.

در سال 2018 ویتالیک بوترین، در کنفرانسی از اتریوم دو پرده برداشت. به اعتقاد ایشان اتریوم دو نسخه ای کاملا متفاوت از نسخه فعلی اتریوم خواهد بود.

تفاوت های میان اتریوم و بیت کوین

تفاوت های اتریوم و بیت کوین

آیا اتریوم و بیت کوین شبیه هم هستند؟ هم می توان گفت بله هم خیر. هر دو در دسته بندی ارز های دیجیتالی قرار می گیرند و می توان با آن ها خرید و فروش کرد. اتریوم مانند بیت کوین از بلاک چین عمومی پشتیبانی می کند. تفاوت های زیادی بین این دو هست که مهم ترین آن هدف و قابلیت این دو ارز دیجیتال است. بیت کوین برای ایجاد شبکه پرداخت سرتاسری، غیر متمرکز و همتا به همتا ساخته شد درحالی که اتریوم می خواهد تمرکز را از روی کار ها بردارد.

بلاک چین بیت کوین به جهت پیگیری پول دیجیتال بیت کوین استفاده می گردد. اما بلاک چین اتریوم برای کد خوانی برنامه های غیر متمرکز ساخته شده است.

اتریوم هم از ماینینگ یا استخراج استفاده می کند ولی به سمتی پیش می رود که اثبات سهام را در نظر گیرد. در اثبات سهام دیگر ماینیگ اتفاق نمی افتد و کابران بر پایه میزان پول و دارایی به تایید پرداخت تراکنش پرداخته و سود دریافت می کنند.

تعداد واحد های بیت کوین دارای محدودیت بیست و یک میلیون است ولی اتریوم فعلا محدودیتی ندارد. اما به دلیل کنترل تورم این احتمال وجود دارد که سقف و حدی در نظر گرفته شود.

پیشنهاد مطالعه: مقدمه ای بر بیت کوین

با تمام این توضیحات نمی شود گفت کدام یک از این دو ارز دیجیتال بهتر هستند و دلیل آن اهداف متفاوت آن ها است و هر کدام ویژگی مخصوصی دارند.

دستورالعمل غیر متمرکزی مثل اتریوم چه مزایایی دارد؟

  • از تمامی مزیت های بلاک چین می توانند بهره مند شوند.
  • تغییر ناپذیر: دلال ها یا واسطه ها نمی توانند هیچ گونه تغییری در مسیر اطلاعات ایجاد نمایند.
  • نفوذ ناپذیر: برنامه های اتریوم بر مبنای تجمع شبکه فعال هستند لذا امکان نفوذ و خرابکاری در این اطلاعات وجود ندارد.
  • امنیت: هیچ نهاد مرکزی وجود ندارد و به صورت حرفه ای رمزگذاری شده است.
  • فعالیت همیشگی: برنامه هایی که غیر متمرکز می باشند به هیچ عنوان توقف ندارند و همیشه فعال هستند.

هرگونه خدمات متمرکز مانند پرداخت، بیمه و تمامی خدماتی که توسط واسطه ها صورت می پذیرد، توسط بلاک چین و شبکه های آن غیر متمرکز می گردند.

به وسیله پلتفرم هایی مثل اتریوم، ارگان ها و خدمات مختلف می توانند اعتماد را در میان کاربران خود افزایش داده و به کار خود اعتبار مضاعف بدهند. در زمانی که اطلاعات ارزش زیادی دارند تمرکز زدایی حائز اهمیت می باشد.

قرارداد هوشمند اتریوم چگونه است؟

پیش از صحبت درباره قرارداد هوشمند ابتدا قرارداد عادی را توضیح می دهیم. قرارداد عادی میان دو یا چند نفر می باشد که تعهدی برای انجام کاری در بازه زمانی مشخص دارد. تفاوت اصلی بین قرارداد هوشمند و عادی این می باشد که کد ها اعتماد سازی مورد نیاز را ایجاد می کنند. برای مثال می توان گفت فردی با شرکت بیمه قراردادی منعقد می کند که بر طبق آن ماهانه پنج هزار تومان بیمه پرداخت کند و شرکت بیمه خسارت ماشین را طی مدت زمان یک سال پوشش دهد.  وقتی چنین قراردادی هوشمند می گردد کد ها به طور هوشمند و بدون دخالت انسان شرایط را بررسی و طبق دستورعمل خود اقدام به بررسی قرارداد و جزئیات آن می کند. مثلا قرارداد لغو یا ادامه داشته باشد و غیره...

مشخصه اصلی قرارداد هوشمند اجرای قواعد آن بدون نیاز به اعتماد است. چون نیازی به فرد سومی برای انجام شرایط و ضوابط قرارداد ندارید. مزیت آن این است که هیچ فردی نمی تواند به صورت عمد یا غیر عمد اشتباهی در قرارداد ایجاد کند یا تخلفی صورت دهد. طبق قرارداد هوشمند باید تمامی ضوابط در زمان و شرایط ذکر شده اجرا گردد.

قرارداد هوشمند مانند یک دستگاه عمل می کند که پول را وارد کرده و طبق دستورعمل خود عمل کرده و درصورت اجرای صحیح برنامه در ازای پول کالای مورد نظر را بدون واسطه و نفر سوم به شما تحویل می دهد. این نوع قرارداد ها و دستگاه ها تنها کاری را که به صورت کد و دستور دارند به صورت هوشمند و خودکار انجام می دهند.

در قرارداد هوشمند ابتدا منابع مالی و ضوابط قرارداد ذکر و کد نویسی می گردد و در بلاک چین گذاشته می شود. قرارداد سپس میان نود های دستورعمل پخش و منتشر می گردد. در مرحله بعدی پردازش صورت می گیرد و قرارداد طبق ضوابط درج شده بدون خطا و اشتباهی انجام می گیرد.

در این جا مطرح می شود که هوشمند شدن فرایند ها مدت هاست درحال انجام است ولی اختلاف اصلی میان قرارداد های هوشمند و پردازش های عادی در شبکه اینترنت غیر متمرکز و غیر قابل بازگشت بودن آن می باشد.

به طور مثال می توان گفت، تراکنش بانکی به صورت هوشمند انجام می گیرد ولی بانک امکان جلوگیری و بلوکه کردن تراکنش خاص را دارد. در قرارداد هوشمند فرد یا ارگانی کنترل قرارداد را در دست ندارد و زمانی که قرارداد درست نوشته شده باشد به صورت هوشمند و خودکار قابل اجرا است. با این که تمامی بلاک چین ها تجریه و تحلیل کد را انجام می دهند، اما خیلی از آن ها محدود هستند، اما در بلاک چین اتریوم این گونه نیست. اتریوم به جای محدود سازی کاربران خود، به توسعه دهندگان توانایی انجام عملیات بر روی برنامه های هوشمند را به وسیله بلاک چین مشخص خود یا بلاک چین های عمومی می دهد. همچنین بلاک چین اتریوم برای همه افرادی که توانایی توسعه برنامه های غیر متمرکز را دارند قابل بهره مندی و استفاده است.

ارز دیجیتالی زی کش (ZEC)

معرفی کامل ارز دیجیتال زی کش

زی کش ارز دیجیتال منبع آزاد و نامتمرکز است که در سال ۲۰۱۶ بوجود آمد. توسعه دهندگان زی کش اعلام می کنند که اگر بیت‌ کوین پول http فرض شود، Zcash نیز مانند https است. این یعنی زی کش از امنیت بالایی برخوردار است. زی کش به کاربران وعده امنیت زیاد را می‌دهد. به همین جهت است که همانند https ها مدعی هستند که امنیت بالا را ایجاد می نماید تا تراکنش ها در زنجیره بلوکی انتشار یابد. در این حالت ارسال و دریافت های مبالغ آشکار نیست.

زی کش برای کاربران خود این امکان را فراهم می نماید تا تراکنش‌های حفاظت شده را انتخاب کنند. این ارز دیجیتال به جهت انکه توانایی تراکنش بصورت ناشناخته را می تواند ایجاد کند، نسبت به بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال متمایز شده است. نکته دیگر آن که نشانه گذاری استخراج زی‌کش «Equihash» می باشد.

سکه‌های زی‌کش دارای محدودیت و بیست و یک میلیون واحد است. مدت بلاک زی‌کش تقریبا دو و نیم دقیقه بوده و پاداشش دوازده و نیم واحد زی کش می باشد. به جهت آنکه استخراج با ای سیک در زی کش توجیه پذیر است، لذا سازندگان داری ای سیک از این ارز استفاده می کنند. ارزهای دیجیتال دیگری مانند زن کش و هاش نیز همانند زی کش که الگوریتم استخراج مشابه زی‌کش دارند و می‌توان با استفاده از دستگاه‌های استخراج زی‌کش به استخراج آن‌ها نیز پرداخت. 

زی‌کش انشعابی از بیت کوین است که با واحد اختصاری ZEC شناخته می شود. اما در زی کش، همانند بیت کوین تراکنش شفاف نیست و شما قادر نخواهید بود تراکنشی را پیگیری کنید و دارایی ها را رویت نمایید. به ادعای پدید آورندگان زی کش امکان مخفی کردن وجود دارد و این مشخصه برای اشخاصی که تمایلی به شفاف سازی ندارند، مناسب است.

زوکو ویلکاس پدید آورنده زی کش، خود از برنامه نویسان بیت کوین بوده است. ایشان به جهت شفاف سازی های بیت کوین به فکر راهی برای مخفی سازی اطلاعات می افتد. که پس از تلاش در سال 2016 با انجام تغییرات زیادی برروی بیت کوین، زی کش رو خلق نمود.

او در ابتدا نام زیروکوین و سپس زیروکش را انتخاب نمود و درآخر به زی کش تغییر نام یافت. سپرده گذاری برای زی کش انجام نشد و با کمک سرمایه گذاران اولیه راه اندازی شد. راجر ور و فرد ارسام، از جمله افرادی بودند که برروی این کار سرمایه گذاری کردند. تراکنش‌های زی‌کش بعد از تایید عضوهای شبکه از طریق ماینرها در بلاک ها گذاشته می شود. مدت زمان بلاک زی‌کش تقریبا دو و نیم دقیقه و پاداشش دوازده و نیم واحد زی کش است. نکته مهم اینکه بعد از هشتصدو چهل هزار بلاک، پاداشها نصف می شود.

نشانه گذاری استخراج زی‌کش با بیت کوین کاملا تفاوت دارد. در بیت کوین از نشانه گذاری SHA-256 استفاده می شود، اما نشانه گذاری در زی کش، Equihash است. عاملی که به زی کش این امکان را داده تا تراکنش های مخفی (نامشخص بودن آدرس فرستنده، گیرنده و مبالغ) داشته باشد. با بهره گیری از قابلیتی به نام اثبات دانایی صفر (zero-knowledge proof) که این قابلیت راهی است که با مخفی نمودن اطلاعات در شبکه، پروسه بطور کامل انجام می پذیرد. نام این نشانه گذاری zk-SNARKs نام دارد.

به عبارتی با زی‌کش دو نوع تراکنش انجام می پذیرد: تراکنش‌های بطور معمول و خصوصی و مخفی که البته طبق ادرس در قسمت کیف پول نوع شفاف یا مخفی را جهت تراکنش ها می توان تعیین کرد. لازم بذکر است درصورتی که آدرسی‌ با حرف T شروع شود، شفاف بوده و همانند بیت کوین می توان تمامی اطلاعات ادرس ها را رویت کرد. در صورتی که با حرف Z آغاز شود، مخفی بوده و هیچ گونه امکان پیگیری وجود ندارد.

تمامی تصمیمات فنی و مهم در مورد زی کش در بنیادی به نام زی کش انجام می پذیرد. در نهایت یک تصمیم در جمع و در شبکه به رای گیری اختصاص می یابد.  به ادعای شبکه زی کش، جهت بدست اوردن بودجه جهت توسعه دهی شبکه، ده درصد از پاداش طی چهار سال، صرف توسعه زی کش خواهد شد.

قانون‌گذاری زی‌کش

به جهت اینکه می توان در زی کش تراکنش های شخصی انجام داد، مراجع قانون گذار نسبت به عدم دسترسی و پیگیری این ارز نگران هستند. با وجود این موضوع، با کلید ViewKey تمامی تراکنش های پنهان زی کش آشکار می شود به گونه ای که دارنده زی کش دسترسی به کلیدش دارد و در مواقع لزوم به مجریان قانون بدهد.

ازطرفی کیف پول رسمی زی‌کش توانایی تراکنشی مخفی را خواهد داشت. به اعتقاد یکی از مجریان قانون، ارزهای دیجیتالی که مخفی و بدون پیگیری هستند مانند مونرو و زی کش زمینه مناسبی برای اشخاص متخلف می باشد. اما به جهت کم بودن سطح گسترش و گردش پول در آن ها، درحال حاضر جای نگرانی نیست. به گفته این مقام آمریکایی، بازرسان جهت یافتن رد ارزهای دیجیتال راه هایی دارند اما به جزئیات آن نپرداخت.

قیمت زی‌کش

زی‌کش قبل از آن که به بازار عرضه شود به جهت تعداد کم استخراج و مسایلی که در صرافی ها وجود داشت، قیمتش بسیار بالا تعیین شد. به طوری که در سال 2016 قیمت بیت کوین حدود ششصد دلار، اما در همان زمان زی کش به قیمت حدود چهار هزار و دویست معامله شد. اما چندی نگذشت که با از بین رفتن مسائل قیمت زی کش پایین آمد. مناسب ترین شرایط زی کش در سال 2018 و با قیمت هشتصد و هفتاد دلار برای هر واحد بود.

زی کش همانند برخی از ارزهای دیجیتال نیست که از همان ابتدا سود هنگفتی برای سازندگان اولیه خود داشته باشد. اما از آنجایی که تعداد واحدهای آن کم است، چنانچه تقاضا بالا باشد،،به احتمال زیاد بازار در کمترین زمان رشد بالایی را شاهد خواهد بود. 

خرید زی کش

شما می توانید خرید مستقیم زی کش را بوسیله سایت های داخلی انجام دهید. با این حال زی کش به اندازه بیت کوین و اتریوم معروف نیست و کمتر به فروش میرسد. در صورت وجود زی کش در این نوع سایت ها حتما از معتبر بودن آن اطمینان کافی را کسب کنید.

با این وجود معمول ترین روش برای خرید زی کش، خصوصا برای ایرانیان، استفاده از بیت کوین و اتریوم در سایت های داخلی و پس از آن تبدیل کردن آن به زیکش در سایت های معتبر خارجی است. این نکته قابل ذکر است که به واسطه تحریم ایران قبل از هرگونه خرید و فروش از مشکل نداشتن آن صرافی با کاربر ساکن ایران اطمینان کسب نمایید.

کیف پول رسمی زی‌کش

زی کش در سایت رسمی خود کیف پول رسمی خود را معرفی نموده است. کاربر می بایست برای استفاده از کیف پول رسمی زی‌کش از سیستم عامل شصت و چهار bit استفاده نماید. جهت بهره گیری از کیف پول زی کش بایستی 2 گیگابایت رم داشته باشید و سرعت اینترنت بالا باشد تا بتوان به سهولت جهت دستیابی به تراکنش ها و هماهنگ سازی بلاک چین ها اقدام نمود. 

توانمندی تراکنش مخفی در این کیف پول وجود دارد. درصورتی که رایانه قوی در دسترستان نیست، و سرعت اینترنت شما به حد کافی بالا نیست، می توانید از نرم افزارهایی که معرفی می شود استفاده نمایید. لینوکس سیستم عاملی است که می توانید از آن بهره بگیرید. این سیستم توانمندی مخفی سازی دارد. در حالی که نیاز است همه بلاک چین ها دانلود شود.

انواع کیف پول های رایج : 

  • کیف پول های WinZEK
  • کیف پول zec-qt-wallet 
  •  کیف پول ZelCore
  • کیف پول‌های موبایل زی‌کش
  • کیف پول کوینومی (Coinomi) 
  • کیف پول گوادرا (Guadra)
  • کیف پول آی‌بیتکام (ibitcome) 

به غیر از این کیف پول‌ها، موارد بسیاری مثل جکس (Jaxx)، موبی (Mobi) و … درگوشی های همراه از زی کش پشتیبانی می‌ نمایند. نوع دیگر کیف پول‌های سخت افزاری هستند که می توان به ترزور، لجرنانواس و کیپ کی اشاره نمود و همگی این کیف پول ها معتبر بوده و از زی کش پشتیبانی می نمایند. که البته شایان ذکر است که ایمن ترین گزینه جهت حفظ زی کش کیف پول سخت افزاری می باشد. راهکار این کیف پول‌های سخت افزاری این است که در محیطی امن و بدون نیاز به اینترنت، کلیدهای شخصی و دارایی را حفظ نماید. 

ارز دیجیتالی دش (Dash)

Dash یا همان دارک کوین، نسخه دیگری از بیت کوین می باشد. این ارز دیجیتال بر روی مسترکد نا متمرکز کارکرده و امکان ردیابی را ناممکن نموده است. به همین جهت امنیت بیشتر و توانایی پنهان ماندن بیشتری را نسبت به بیت کوین دارد. دش در سال ۲۰۱۴، ظهور یافت و به سرعت طرفداران خود را پیداکرد. سازنده این ارز دیجیتال ایوان دافیلد است. در سال ۲۰۱۵، ارز دیجیتال دارک‌ کوین به نام دش تغییر یافت. دش مخفف کلمه دیجیتال کش یا مان پول دیجیتال است. از دیگر ویژگی فنی دش می توان به Darksend و InstantX اشاره نمود.

ارز دیجیتالی ریپل (XRP)

ریپل شبکه پرداخت لحظه ای بین المللی است که امکان پرداخت نمودن با سرعت و قطعیت لازم را ایجاد می نماید.
ریپل شرایط فراهم می نماید تا بانک ها جهت پرداخت های برون مرزی و بین المللی بصورت آنی و شفاف و البته با هزینه های اندک را به انجام برسانند.
ریپل در سال ۲۰۱۲ وارد بازار شد و اکنون ارزشی حدود ۱.۲۶ میلیارد دلار دارد. ریپل نیازی به استخراج ندارد وبه همین جهت با بیت کوین وسایر ارزهای جایگزین تفاوت دارد. 

از طرفی همین مشخصه باعث می شود میزان مصرف انرژی کمتری داشته باشد وکمترین تاخیر در شبکه بوجود آورد. ریبل با اعتقاد به ارزش گذاری ها و توزیع آن، تصمیم دارد تا  XRPرا از روش توسعه کسب و کار بطور گسترده ای توزیع نماید. تا از راه برای سازندگانی که دامنک محدودی جهت پرداخت کردن دارند، موارد تشویقی را ایجاد نماید.

ارز دیجیتالی مونرو (XMR)

معرفی ارز دیجیتال مونرو

یکی دیگر از ارزهای دیجیتال، مونرو (Monero) است. این ارز ایمن، شخصی بوده و قابل ردیابی نیست. این ارز دیجیتال منبع آزاد  در سال ۲۰۱۴ پدیدار شد و در کوتاهترین زمان علاقه مندان خود را در میان سازندگان یافت. توسعه‌ی این ارز دیجیتال کاملا مبتنی‌ بر کمک‌های جامعه‌ است. مونرو با توانمندی مقیاس‌گیری و عدم تمرکز بوجود امده است. این ارز دیجیتال با کمک فناوری امضای حلقوی توانسته است حریم شخصی زیادی را ایجاد نماید. 

شش سال از ظهور ارز دیجیتال مونرو می گذرد اما هنوز در حوزه حریم خصوصی محور بازار به حساب می آید و همچنان نمی شود آن را ردیابی کرد. مونرو یکی از بیست ارز دیجیتال برتر در دنیاست. استخراج مونرو فقط با پردازنده مرکزی (CPU) قابل اجرا است. ارز دیجیتال مونرو به تعداد هجده میلیون واحد محدودیت دارد و تا این زمان هفده میلیون و سیصد از آن استخراج گردیده است. البته قابل ذکراست هرزمان به هجده میلیون چهارصد واحد برسد، با نرخی جدید و ثابت سه دهم مونرو در دقیقه استخراج خواهد شد. 

گروه توسعه دهندگان مونرو کاملا معتقدند که مونرو با ای سیک قابل استخراج نباشد و هر زمان حس کنند ای سیک به شبکه وارد شده به سرعت نشانه گذاری استخراج را تغییر می دهند. 

به همین جهت برای کسانی که نمی توانند هزینه دستگاه ای سیک را بدهند مونرو پیشنهاد بسیار مناسبی است. این نکته حائز اهمیت است که بیت‌ کوین، همچنان از محبوبیت خاص خود برخورداراست. به جهت داشتن تعداد کاربران بالا و محبوب بودن نسبت به ارزهای دیجیتال جایگزین همچنان برتری دارد.

اما محبوبیت ارزهای چون اتریوم و ریپل نیزکه از سوی سازمان‌ها مورد استفاده قرار می گیرند درحال افزایش است. حتی می توان گفت برخی از ارزهای دیجیتال چند ویژگی موثر بیشتر از بیت کوین دارند. درحال حاضر با افزایش توجهات به ارزهای دیجیتال، به نظر می رسد همچنان در بازار باقی بمانند. اما اینکه کدام از این ارزها در رده بالاتری در بازتر قرار خواهند گرفت در آینده روشن خواهد شد.

بطور معمول هرکس نامی از ارز دیجیتال بیت کوین شنیده باشد درمورد ماینینگ یا همان استخراج ارزهای دیجیتال هم اطلاعاتی دارد. در مورد استخراج ارزهای دیجیتال دو باور مختلف وجود دارد. گروهی براین باورند که این کاری پرهزینه است و به سرمایه بسیاری احتیاج است.

از طرفی میزان مصرف برق بالاست و مبلغی برای خرید دستگاه استخراج نیاز است. بنابراین این عده از علاقه مندان به ارز دیجیتال راغب هستند به جای تولید ارز، در خرید و فروش ارز فعالیت کنند. در طرف دیگر گروهی هستند که استخراج را ترجیح می دهند و معتقدند ریسک کمتری دارد و درآمدی روتینی را برایشان رقم بزند. لازم به ذکر است برای وارد شدن به این صنعت می بایست از قبل کاملا مطالعه داشته باشید و بدون بررسی کامل وارد این کار نشوید. زیرا در این میان کسانی هستند که با استفاده از ماینینگ و استخراج کلاهبرداری می کنند. با بررسی کامل این صنعت، می توان با ریسکی پایین، سود خوبی را رقم زد.

ارز دیجیتالی گرین (Grin)

گرین بر اساس دستورالعمل میمبل ویمبل بوجود آمده است. میمبل‌ ویمبل، دستورالعملی است که کاملا شبیه به بلاک چین در بیت کوین است. هدف گذاری این دستورالعمل برای ایجاد منتقل کردن ارزش و ذخیره سازی نامتمرکز و بدون حضور واسطه ها بوده است. 

ازمهم ترین ویژگی گرین زیادترشدن حریم شخصی و کم شدن حجم بلاک چین است. گرین به طور هم زمان از دو دستورالعمل بهره می گیرد. دستورالعمل دوم تا چند سال آتی با کارت گرافیک هم استخراج می شود. با حافظه ای حدود هشت گیگ که دراین حالت سود دهی بالاتری خواهد داشت. باید توجه داشت منتقل کردن تراکنش ها در این ارز با باقی ارزها تفاوت دارد. از همین رو در برخی استخرها کوین ها را به بیت کوین مبدل می سازند.

وجه تمایز گرین بدون محدودیت بودن آن است و میزان پاداش بلاکش شصت واحد گرین کوین می باشد و مدت زمان لازمه بوجود آمدن بلاک شصت ثانیه می باشد. 

ارز دیجیتال ریون کوین  (Ravencoin)

ریون کوین، درسال 2018 ظهور یافت. این ارز دیجیتالی در رتبه چهل و چهارم بازار قرار دارد. و دارای حجمی حدود پنج و دو دهم میلیارد دلار است. این ارز جایگزین بیت کوین که در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شد، در حال حاضر با حجم ۵.۲ میلیارد دلار رده ۴۴ بازار را به خود اختصاص داده است.

توانایی نقد شدن ریون کوین خیلی زیاد است و دستورالعمل هش ساختن ای‌سیک جهت آن کاری غیر ممکن کرده است. از این رو استخراج کردن این ارز دیجیتل تنها به روش کار گرافیکی انجام می پذیرد. واحدهای ریون کوین بیست ویک میلیون واحد می باشد و مدت زمان لازمه بلاک یک دقیقه است.

ارز دیجیتال بیت کوین گلد (Bitcoin Gold)

بیت کوین گلد نیز یک جایگزین از بیت کوین است که بر اساس دستورالعمل اثبات کار و نشانه گذاری کاملا اختصاصیEquihash جهت استخراج با کارت ترافیکی بوجود آمد.  بیت کوین گلد ارز دیجیتالی بود که به هدف رقابت با بیت کوین کش ایجاد شد تا زدودن تمرکز را توسعه دهد. اما تا این زمان موفقیت چندانی را بدست نیاورده است.

در حال حاضر با وجودی که بیت کوین گلد ارزشش را تا نود درصد از دست داده، اما هنوز جزو چند ارز دیجیتال برتر محسوب می شود. نشانه گذاری استخراج این ارز دیجیتال «Zhash» می باشد و به دلیل نوع الگوریتم، با سخت افزار ای سیک نمی توان استخراج نمود.

 سایر ارزهای دیجیتال 

سایر ارزهای دیجیتال رایج مانند هوریزن، بیت کوین اس وی، QuarkChain،Pirate Komodo،LBRY  از درآمد و سوددهی خوبی برخوردارند اما به جهت تازه بودن فعالیتشان، بهتر است در انتخاب آنها دقت شود.

پیشنهاد مطالعه: رمز ارز فیسبوک چیست؟

ضمنا توجه داشته باشید، هنگامی که برای استخراج از یک کارت گرافیکی بهره می گیرید امکان تعویض ارز را دارید. اما در صورتی که تصمیم دارید با سخت افزار ای سیک استخراج را انجام دهید دقت کامل داشته باشید تا ارز دیجیتال مطمئن و مناسبی را انتخاب نمایید، بدلیل آنکه با انتخاب ای سیک محدودیتی در انتخاب ارز خواهید داشت و اعتبار دستگاه ای سیک شما درخطر افت ارزش خواهد بود.

هنگام انتخاب نوع ارز دیجیتال جهت استخراج بررسی های لازم را درخصوص سود دهی انجام داده و یا با ماشین حساب آنلاین حساب نمایید.  از جمله عواملی که در میزان سود دهی موثراست شامل هزینه های برق، نوسانات ارزی، کارمزدهای استخر و رقابت های رایج ارزها می باشد. در کنار همه این ها سیاست گذاری دولت مردان نیز بر روند سود دهی ارز تاثیر گذار خواهد بود و درنهایت بایستی توجه داشت که استخراج ارز یا ماینینگ راهی برای ثروت اندوزی کلان نیست.

ماینینگ چیست؟

ماینینگ چیست؟

در ماینرها پروسه پردازش تراکنش ها در شبکه انجام و تایید می شود و در نهایت پردازش می گردد. درپایان تعدادی معینی از ارزهای دیجیتال در قالب پاداش به سازنده داده می شود. سخت‌افزارهای استخراج چند دسته اند. عملیات ماینینگ با بهره گیری از پردازنده‌ رایانه (CPU)، کارت های‌ گرافیکی (GPU)، یا دستگاه‌هایی به نام ای سیک (ASIC) انجام پذیرد. که درحال حاضر با صرفه ترین استخربا دستگاههای ای سیک انجام می پذیرد.

برای انجام پروسه ماینینگ می بایست علاوه بر انتخاب ارز دیجیتال، سخت افزار مناسب را نیز انتخاب نمایید.

کدام ارز برای استخراج مناسب است؟

سال های بسیاری بیت کوین بهترین و مناسب ترین استخراج به حساب می آمد. اکنون با زیاد شدن دشواری استخراج بیت کوین و تبدیل شدن فارم های آن به درآمدهای میلیارد دلاری، کاربران و سازنده های کوچکتر به سمت وسوی ارزهای دیجیتال دیگری روی آورده اند. اما درهرصورت همچنان مهم ترین ماینینگ، بیت کوین است. نخست شاید با نگاهی اجمالی استخراج ارزهای جایگزین بیت کوین خیلی اقتصادی به نظر نیاید. اما برای کسانی که به آینده ارز دیجیتال باور دارند انتخاب مناسبی است.

برای مثال، در مقایسه بیت کوین و اتریوم، بیت کوین در حال حاضر سودآور تر است. اما کمی آینده تری و باور به اتریوم و نگهداری استخراج ها، شاید در زمان دیگری با سود بیشتر از یک ماینر بیت کوین بتواند آن را بفروشد. از طرفی گاهی پیش آمده با تغییر در بیت کوین و افت قیمت ها، و یا رشد قابل ملاحظه ارز دیجیتالی دیگر، استخراج از ارزهای دیجیتال بیت کوین مقرون به صرفه تر باشد.

با توجه به توضیحات ارائه شده، همچنان انتخاب یک ارز جدید برای استخراج وتصمیم گیری مهمی به نظر می آید.

این انتخاب به عواملی همچون پذیرش و ارزش بازار، تکنولوژی به کاربرده شده، موضوع و گروه پروژه، ارزش بازار، و نقشه مشخص شده را کاملا مطالعه نمود. از مهمترین مواردی که در زمان انتخاب نمودن یک ارز دیجیتال می بایست در نظر گرفت، می توان به تغییرات قیمت ها، پیشبینی قیمت، میزان بازار سرمایه، مورد قبول و کاربردی بودن و... اشاره نمود.

تاریخچه توسعه ‌دهندگان

تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال جایگزین، در قالب پروژه های کلاهبرداری اجرا می شوند که تبعات زیان باری دارد. برای همین می بایست قبل از استفاده از این نوع ارزها کاملا تمامی جوانب بررسی گردد. از دیگر نکاتی که می بایست به آن توجه کرد، سیاست گذاری است که درمورد دستگاه های انتخابی مانند ای سیک باید درنظر گرفته شود.  درشرایطی که متمرکز نبودن برای گروه اولویتی مهم است بنابر این می توان مشاهده کرد با عرضه دستگاه‌ های ای‌سیک، به روز رسانی یا انشعاب جدیدی برای آن روی می دهد و ای‌سیک کارامدی خود را از دست می دهد.

اکنون که بررسی تمامی موارد جهت انتخاب یک ارزدیجیتال، انجام شد وقت آن است که سودآوری آن را بررسی و کنترل نمایید.  بدین منظور می بایست موارد بسیاری همچون مبالغ هزینه برق، دشواری استخراج و قیمت های ارز که نوسان دارد، در هرلحظه کنترل شود.

برای این منظور از یک ماشین حساب آنلاین بهره گیرید. برای سخت‌افزار استخراج قدرت پردازشی بخصوص به نام هش یا هش ریت وجود دارد که با داشتن آن میزان مصرف برق سخت‌افزار و یا استفاده از ماشین حساب ماینینگ، امکان محاسبه سود تقریبی استخراج بوجود می آید. استفاده از ماشین حساب آنلاین ماینینگ، به این روش است که در قسمت بالا، نام ارز انتخابی خود راتعیین نمی نمایید. بعد در بخش نرخ هش و میزان مصرف برق، مشخصه دستگاه استخراج مورد نظرتان را قرار می دهید.

جهت یافتن هش رایت دستگاه استخراج، می توانید درتوضیحات ماینرها مراجعه و یا مدل دستگاه را در گوگل سرچ کنید. به عنوان مثال :«AMD RX000 Hash rate ethereum» استخراج بطور معمول بین یک تا سه درصد است. درزمانی که اطلاعات وارد شود، ماشین حساب درامد و سود را نشان می دهد. این نکته نیز اهمیت دارد که اگر قرار باشد پروژه استخراج بزرگ باشد، بایستی هزینه هایی مانند اجاره بهای محل استقرار، حفظ و نگاه داری دستگاهها نیز مطرح است، که رقم قابل ملاحظه ای خواهد بود.

دلیل محبوبیت ارزهای دیجیتال

دلیل محبوبیت ارزهای دیجیتال

از دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال می توان به بازار پرنوسانی که دارند، و تکنولوژی به کار رفته درآن ها و از سوی دیگر ایده های خلاقانه و آزادی خواهانه سازندگان آنها، رشد درکمترین زمان اشاره نمود. امروزه کمترکسی با نام ارزهای دیجیتال بیگانه است. ارزهای دیجیتال بازاری نوپا دارد و دائما دچار نوسانات بسیار زیادی است. بازار این ارزها گاهی تجربه رشد چند صد درصدی را داشته است.

پیشنهاد مطالعه: چقدر با ارز دیجیتالی آشنایی دارید؟

در عین حال پیش آمده که ریزش چند ده درصدی را هم دیده باشد. تکنولوژی که در ارزهای دیجیتال بکار گرفته شده است با به بهره گیری دانش رمزگذاری که بر پایه علم ریاضیات است، امکان هر گونه تخلف و تقلب را از سازندگان گرفته و روند های پرداخت را در راستای صداقت و شفافیت ایجاد نموده است. در کنار همه این ها، بدلیل حذف واسطه ها و آزادانه عمل نمودن این نوع کسب و کار، گروهی که دیگر به گردش های مالی سنتی اعتمادی ندارند به سمت و سوی ارزهای دیجیتال گام برداشتند.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد