راهنمای جامع تحصیل در هند

راهنمای جامع تحصیل در هند

توسط : تیم خبری
1,506

هند دومین کشور پر جمعیت جهان به حساب می آید که از نظر فرهنگ و آداب و رسوم کشور بسیار متفاوتی می باشد و فرهنگ متفاوتی نیز دارد. تحصیل در هند امروزه مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است و سالانه دانشجویان بسیار زیادی برای تحصیل به کشور هند اعزام می شوند. تحصیل در هند مزایای بسیار زیادی دارد و به همین دلیل است که افراد تمایل دارند برای تحصیل وارد این کشور بشوند.

یکی از مزایایی که باعث می شود دانشجویان به تحصیل در هند تمایل داشته باشند این است که شهریه دانشگاه های هند بسیار مناسب می باشد و نیاز به هزینه های گزاف نیست، همچنین هزینه زندگی در هند نیز بسیار کم است و همین باعث شده است که همگان دوست داشته باشند در این کشور تحصیل کنند. یکی دیگر از مزایای تحصیل در هند این است که این کشور برای پذیرش دانشجوهای خارجی سخت گیری خاصی نمی کند و معمولا سعی می کند که دانشجو های خارجی را آسان و بدون دردسر بپذیرد.

پیشنهاد خدمات: پرداخت امور دانشگاهی هند

اما برای دانشجویانی که قصد دارند در یک کشور خارجی مثل هند تحصیل نمایند ممکن است سوالات بسیار زیادی راجب هزینه ها و شرایط تحصیل در یک کشور خارجی به وجود بیاید که ما در این مطلب قصد داریم راجب تحصیل دانشجویان در هندتوضیحاتی ارائه دهیم و شمارا در زمینه تحصیل در این کشور راهنمایی کنیم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

 تحصیل رایگان در هند

تحصیل رایگان در هند

بعضی از افراد تصور می کنند که چون هزینه زندگی و تحصیل در هند کم است ممکن است در این کشور امکان تحصیل رایگان نیز وجود داشته باشد و به همین دلیل دانشجویان بین المللی زیادی سالانه به منظور تحصیل رایگان در هند به این کشور وارد می شوند.

اما در جواب این سوال که آیا تحصیل رایگان در هند وجود دارد؟ باید گفت که خیر این گونه نیست، تحصیل در هند فقط برای دانشجویان این کشور امکان پذیر است و امکان تحصیل رایگان در هند برای یک دانشجوی خارجی که از کشور دیگری به هند آمده باشد وجود ندارد. اما نکته قابل توجه این است که این دانشجو می تواند از بورسیه های دانشجویی در هند استفاده کند و به این ترتیب به او این امکان داده می شود که با هزینه نسبتا کمتری به تحصیل در هند بپردازد.

اقامت پس از پایان تحصیل 

در جواب این سوال نیز باید بگوییم که بله می توان پس از پایان مدت زمان تحصیل در هند اقامت داشت و به کار کردن در این کشور پرداخت. اما متاسفانه شرایط اشتغال در هند آنچنان تعریفی ندارد و پیدا کردن یک شغل خوب در این کشور بسیار کم اتفاق می افتد اما با این وجود بازهم جای نگرانی نیست زیرا افراد می توانند به کار آفرینی در هند بپردازند.‌

برای اقامت و کار کردن در هند پس از تحصیل پیشنهاد ما به شما این است که در مدت زمان تحصیل خود سعی کنید حتما در رشته خود به انجام کاری بپردازید و تجربه کافی را برای کار آفرینی کسب کنید، سپس بعد از اینکه تجربه کافی به دست آوردید و تحصیلتان در هند تمام شد می توانید به کار آفرینی در این کشور مشغول شوید، مثلا می توانید ابتدا با استخدام ده نفر نیرو کار خودرا شروع کنید و پس از رونق گرفتن کار یک کارگاه و یا یک شرکت بزنید و در هند مقیم شوید و به کار آفرینی خود ادامه دهید. 

اما اگر توانایی کار آفرینی در هند را نداشتید هیچ جای نگرانی نیست زیرا اگر مهارت خاصی داشته، کارفرمایان از شما دعوت به کار می کنند و می توانید در زیرگروه یک کارآفرین مشغول به کار شوید و به صورت دائمی در هند به اقامت و کار بپردازید.

برنامه های تحصیلی در هند

این سوال که تحصیل در هند چقدر زمان نیاز دارد سوال تمام دانشجوهایی می باشد که قصد تحصیل در کشور هندرا دارند. اما در جواب این سوال باید گفت که مدت زمان تحصیل در هند به رشته ای که شما انتخاب کرده و قصد تحصیل کردن در آن را دارید بستگی دارد. چند نمونه از مدت زمان های تحصیل در هند را در ادامه توضیح داده ایم.

مدت زمان تحصیل در رشته کارشناسی 

اگر از دانشجویانی هستید که رشته کارشناسی را برای تحصیل انتخاب کرده اید و قصد دارید برای تحصیل در این رشته به کشور هند بروید باید بگوییم که گذراندن تحصیل در دوره کارشناسی حدود دوتا پنج سال طول می کشد و این به رشته ای که شما انتخاب کرده اید بستگی دارد.

مدت زمان تحصیل دررشته کارشناسی ارشد 

اگر از افرادی هستید که دوست دارید در دوره کارشناسی ارشد تحصیل کنید و قصد دارید که این دوره را در کشور هند بگذرانید، باید بگوییم که مدت زمان این دوره مابین دو تا سه سال است که دانشجو باید دوره ببیند. اگر از افرادی هستید که دوست دارید در این دوره ها شرکت کنید باید بگوییم که فرد دانشجویی که قصد دارد در این دوره ها شرکت کند ملزم است که تا پایان دوره در کشور بماند و مدرک کارشناسی ارشد خودرا نیز دریافت کند.

دوره تحصیل در مقطع دکترا 

اگر دانشجویی بخواهد در مقطع تحصیلی دکترا در کشور هند به تحصیل بپردازد میبایستی دوره ای سه تا پنج ساله را در این کشور بگذراند و مدرک دکترای تحصیلی خودرا دریافت کند. اما یکی از الزاماتی که انتخاب این رشته به همراه دارد این است که اگر فرد دانشجویی بخواهد در مقطع دکترا در هند به تحصیل بپردازد باید حتما به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد تا زبان اساتید را متوجه بشود و بتواند به تحصیل خود ادامه دهد.

 اما در بعضی از دانشگاه ها نیز تدریس به زبان اردو و هندی نیز ارائه می شود که ما پیشنهاد می کنیم که در دوره های آموزشی شش ماهه زبان انگلیسی شرکت کنید تا راحت تر بتوانید زبان اساتید خود را متوجه بشوید.

 موارد بالا سه نمونه از مواردی بود که مدت زمان رشته های مهم تحصیلی در هند را به شما ارائه می دهد، اما اگر دانشجو هستید و زبان انگلیسی را تا حد زیادی بلد نیستید، هیچ جای نگرانی نیست زیرا این مشکل هم در هند راه حل هایی دارد. هند برای دانشجویانی که از کشور های خارجی به این کشور می آیند دوره های شش ماهه تا یکساله آموزش زبان انگلیسی را فراهم آورده که شما با شرکت در این دوره ها می توانید تا حد زیادی به زبان انگلیسی تسلط پیدا کنید و زبان اساتید و همکلاسی های خودرا یاد بگیرید. 

کلاس های آموزش زبان در هند در دانشگاهی به نام سیمبایسز برگزار می شود که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده و اکثر دانشجویان قبل از تحصیل به این دانشگاه مراجعه کرده تا زبان خودرا نیز تقویت کنند. گفتنی است که این دانشگاه در شهر پونا قرار دارد و به راحتی قابل دسترسی می باشد.

هزینه تحصیل در هند

هزینه تحصیل در هند

فردی که می خواهد برای تحصیل در هند اقدام کند باید ابتدا کمی سرمایه اولیه کنار بگذارد تا بتواند تحصیلات خودرا در این کشور شروع کند. به دلیل اینکه کیفیت دانشگاه های هند بسیار درجه بالایی دارد و مدارکی که دانشگاه های هند به دانشجو ارائه نی دهند از اعتبار بسیار زیادی در جهان برخوردار است، نیاز است که دانشجو حداقل 350000 هزار روپیه سرمایه داشته باشد تا بتواند به تحصیل و زندگی در هند بپردازد.
 
اما اگر دانشجو در دانشگاهی قبول شود که طبق حمایت دولت باشد و در واقع یک دانشگاه دولتی به حساب بیاید هزینه تحصیل فرد دانشجو نیز کاهش می یابد و فرد می تواند با سرمایه ای حدود 400 دلار آمریکا تحصیل خودرا در کشور هند شروع کند. اما اگر دانشجو در دانشگاه های خصوصی قبول بشود و برای تحصیل در این دانشگاه ها اقدام کند باید هزینه ای حدود 700 تا دو هزار دلار را برای تحصیل خود در نظر بگیرد.

 اما باید بگوییم که اگر دانشجو قصد تحصیل در یک دانشگاه عمومی را داشته باشد می تواند با پنجاه دلار به صورت سالیانه تحصیل خود را شروع کند که این کمترین میزان هزینه تحصیل در کشور هند به حساب می آید. پیشنهاد ما به شما این است که برای اطلاع کامل از هزینه ها با یک موسسه اعزام دانشجو معتبر مشورت کنید تا شما را راهنمایی کنند. یکی از شرکت های فعال در این زمینه شرکت پایمنت می باشد که شمارا در این زمینه راهنمایی خواهد کرد. 

این شرکت خدمات زیادی در زمینه های مختلف به افراد دانشجو و غیر دانشجو ارائه می دهد که پرداخت هزینه تعیین وقت سفارت و مهاجرت، پرداخت ارزی با پی پال و ثبت آزمون های بین المللی شامل این خدمات می شوند.

 بورسیه تحصیلی در کشور هند

بورسیه در کشور هند معمولا به دانشجوهای آفریقایی و یا آسیایی تعلق می گیرد و شامل دانشجویان اروپایی نخواهد شد.رشته های زیادی در کشور هند شامل بورسیه می شوند که در ادامه نام برده ایم. بورسیه به رشته هایی مثل هنر، علوم طبیعی، علوم مهندسی و دیگر رشته ها که دانشجویان آسیایی و آفریقایی انتخاب کرده اند تعلق می گیرد. کشور هند در سال های اخیر به تبادل اطلاعات با کشور های دیگر پرداخته است و سعی می کند دانشجویان نخبه و افراد نابغه را جذب کند.
 
بورسیه تمام دانشگاه های هند در دو مقطع مختلف به دانشجویان ارائه داده می شود که این دو مقطع دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشند. اما معمولا دانشگاه ها در زمینه هنر و فناوری بورسیه ارائه می دهند اما باید بگوییم که رشته های پزشکی معمولا شامل بورسیه های تحصیلی کشور هند نخواهند شد و بورسیه به این گونه دانشجویان تعلق نخواهد گرفت. هدف اصلی کشور هند از ارائه بورسیه به دانشجویان خارجی این است که کشور بتواند از لحاظ علمی با تمام کشور های آسیایی ارتباط برقرار کند. همچنین دادن بورسیه به دانشجویان سبب جذب نخبه های بیشتری در کشور هند خواهد شد.

کار در هند حین تحصیل

کار در هند حین تحصیل

دانشجویان خارجی که در هند مشغول به تحصیل هستند اغلب برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی خود، سعی می کنند به دنبال یک کار دانشجویی بگردند  و همزمان با تحصیل به کار کردن نیز مشغول شوند. در جواب این سوال که آیا کارکردن و تحصیل همزمان در هند امکان پذیر است؟ باید بگوییم که بله امکان انجام هردو همزمان باهم وجود دارد اما پیدا کردن کار برای یک دانشجوی خارجی در هند ممکن است کمی سخت باشد و مشکلاتی داشته باشد.

یک دانشجو برای پیدا کردن کار باید از اساتید دانشگاهی که در آن درس می خواهند بخواهد که  به او شغلی مرتبط با رشته دانشگاهی اش معرفی کنند تا بتواند به کار مشغول شود. روش دیگری که به پیدا کردن کار در هند کمک می کند این است که به کمپانی ها سر بزنند تا در صورت نیاز این کمپانی ها به نیرو، دانشجو بتواند در هند به کارکردن بپردازد. اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که سعی کنید در یک کمپانی مشغول به کار شوید که زمینه شغلی آن با رشته تحصیلی شما مرتبط باشد تا همزمان هم تحصیل کنید و هم سابقه کار و تجربه به دست بیاورید.

هند برای کار کردن دانشجوهای خارجی کمی سخت گیری می کند زیرا دوست دارد که اول دانشجوهای کشور هند به کار مشغول شوند و بعد اگر بازهم به نیرو برای کار احتیاج بود از دانشجویان خارجی کمک بگیرد. اما به تمام این دلایل باز هم نمی توان گفت که امکان تحصیل و کار کردن همزمان در هند وجود ندارد و شما می توانید با کمی صبر به دنبال‌کار بگردید و مشغول به کار شوید.

همانطور که در بالا بیان کردیم وضعیت اشتغال در کشور هند آنچنان تعریفی ندارد و پیدا کردن یک شغل خوب و ارتباط با رشته تحصیلی دانشجو برای او کاری بسیار سخت خواهد بود. علت اینکه پیدا کردن کار در هند برای دانشجو سخت و مشکل است، این است که جمعیت هند بسیار زیاد است و همانطور که در بالا بیان کردیم به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان شناخته شده است به همین خاطر با کمبود اشتغال مواجه شدی و هنوز هم این کمبود اشتغال در هند رفع نشده است.

 دانشجو در حین تحصیل می تواند به راحتی در دوره های کار آموزی شرکت کند و به کار کردن بپردازد اما متاسفانه کار در دوره های کارآموزی درآمدی ندارد و اگر هم در آمدی داشته باشد، بسیار درآمد کمی خواهد بود و کفاف هزینه های تحصیل و زندگی دانشجو را نخواهد داد. البته نمی توانیم بگوییم که دانشجو اصلا نمی تواند به شغلی مشغول شود و با سر زدن به کمپانی هایی که نیازمند نیرو هستند، امکان دارد فرد بتواند استخدام شود و در زمان های فراغت خود به کار بپردازد.

در هند بخش های فناوری و پزشکی نیروی بیشتری را جذب می کنند و این فرصت خوبی برای دانشجویان این رشته ها خواهد بود. همچنین فرد بعد از فارغ تحصیلی نیز می تواند با تجربه خود یک کار آفرین موفق شود و به کار دائمی در این کشور مشغول بشود.

اعتبار دانشگاه های هند در سطح جهانی

شاید این سوال اکثر دانشجویانی باشد که می خواهند برای ادامه تحصیل به هند بروند که ما در پاسخ به این پرسش می گوییم که چندین دانشگاه در هند مشغول به فعالیت هستند که نام آن ها در جدول برترین دانشگاه های جهان ثبت شده است و در این صورت شما می توانید با تحصیل در این گونه دانشگاه ها و فارغ تحصیلی و گرفتن مدرک خود در سطح جهانی اعتبار بالایی داشته باشید و مدارک شما جز مدارک با اعتبار در جهان به حساب می آیند.

پیشنهاد خدمات: پرداخت آزمون تافل 

البته اعتبار مدارک به رشته وتخصص شما نیز بستگی دارد زیرا باید بگوییم که در هند بعضی از دانشگاه ها برخی رشته های تحصیلی را بسیار فوق العاده و قدرتمند تدریس می کنند و برخی را ضعیف تر، که اگر شما دوست دارید مدرک دانشگاهی شما در جهان از اعتبار بسیار بالایی برخوردار باشد پیشنهاد ما به شما این است که قبل از انتخاب دانشگاه با یک شرکت معتبر که اعزام دانشجو را انجام می دهد مشورت کنید و در مورد دانشگاه هایی که قصد تحصیل در آن هارا داریدتحقیق کنید تا متوجه بشوید که سطح تدریس و ارائه مدرک آن ها از نظر کیفیت و اعتبار در چه درجه ای قرار دارد. 

بورسیه تحصیلی کولومبو

وزارت اقتصاد هند برای دانشجویانی که در رشته های فنی و مهندسی مشغول به تحصیل هستند بورسیه ای را در نظر گرفته است که این بورسیه کولومبو نام دارد. کولومبو به دانشجویان کشور های آسیایی مثل ایران، بنگلادش،‌مالزی، افغانستان، مالدیو، نپال و فیلیپین تعلق می گیرد. البته گفتنی است که دانشجویانی که در مقطع لیسانس تحصیل می کنند بسیار آسان تر از دانشجویان کارشناسی و یا کارشناسی ارشد می تواند این بورسیه را دریافت کنند و از آن استفاده کنند. 

یکی از کشور هایی که دانشجویان آن به راحتی می توانند در هند به تحصیل بپردازند و از تمام بورسیه های تحصیلی این کشور استفاده کنند ایران می باشد. دانشجویان ایرانی به راحتی می توانند در هند به تحصیل بپردازند و بورسیه کولومبو نیز به این دانشجویان تعلق خواهد گرفت. هند منطقه آسیایی بسیار خوبی برای تحصیل دانشجو های ایرانی خواهد بود.

آزمون های ورودی مقاطع مختلف

اگر از دانشجویانی هستید که قصد ادامه تحصیل در کشور هند را دارید باید به شما بگوییم که برای ورود به دانشگاه های هند نیاز به شرکت در هیچ آزمونی نیست. مسئولین دانشگاه حتی از شما در خواست ارائه مدرک زبان راهم نمی کنند و با اینکه برای آشنایی با زبان اساتید دانشگاه ها شما باید دوره های زبان انگلیسی را بگذرانید اما دانشگاه های هند از شما در خواست ارائه هیچ گونه مدرکی در این زمینه نمی کنند. 

اما نکته قابل توجه این است که اگر دانشجویی به زبان های مختلف مسلط باشد یا با زبان انگلیسی آشنایی کامل داشته باشد می تواند بسیار آسان تر از دیگر دانشجوها از دانشگاه های هند پذیرش بگیرد. اما تنها دانشجویانی که باید برای ورود به دانشگاه های هند در آزمون ها شرکت کنند دانشجویان پزشکی هستند که برای ورود به هند و تحصیل در این کشور باید در تمام آزمون های ورودی این کشور شرکت نمایند. بیشتر آزمون های پزشکی در دانشگاه ها برگزار می شوند که دانشجو های رشته پزشکی موظف ان  در این آزمون ها شرکت نموده و نمره قبولی کسب کنند. 

در صورتی دانشجو نتواند نمره قبولی بگیرد تحصیل در هند را از دست خواهد داد و باید دوباره در یک آزمون جدید شرکت کند. دانشجویی که قصد شرکت در این دوره هارا دارد نباید بیشتر از بیست و پنج سال سن داشته باشد و معمولا دانشگاه های هندی برای افرادی که آزمون را رزرو کرده اند پنج سال زمان آماده سازی می دهد تا فرد بتواند مطالعات خود را افزایش دهد و به تمامی سوالات آزمون پاسخ بدهد. تمام دانشجویان پزشکی چه هندی باشند و چه خارجی اجازه شرکت در این آزمون ها را دارند و با شرکت در این آزمون شامل سهمیه پانزده درصدی دانشگاه خواهند شد.

 فرد باید بتواند حداقل برای بار دوم در آزمون ها قبول بشود و نمره قبولی بگیرد زیرا اجازه ندارد که بیش از سه بار در آزمون ها شرکت کند و اگر هر سه بار را در آزمون ها رد بشود و نتواند نمره قبولی بگیرد به طول کای شانس تحصیل در هند را از دست خواهد داد. آزمون های کشور هند برای دانشجویان به هندی، انگلیسی، گجراتی، ماهاراتی، بنگالی، تلگوو.....ترجمه خواهند شد و دانشجو به راحتی می تواند به تمام سوالات آزمون پاسخ دهد. 

نمرات افراد طبق آزمونی که در آن شرکت کرده اند محاسبه خواهد شد و طبق نمره ای که فرد دانشجو توانسته است در آزمون کسب کند وارد دانشگاه می شود. پیشنهاد ما به شما این است که در این زمینه از شرکت پایمنت کمک بگیرید. این شرکت سابقه بسیار درخشانی در زمینه های مختلف دارد که می تواند راهنما و ارائه دهنده خدمات بسیار خوبی برای شما باشد.
 

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد