شبکه بلاکچین چیست و همه آنچه باید بدانید

شبکه بلاکچین چیست و همه آنچه باید بدانید

توسط : تیم خبری
3,629

شبکه بلاک چین

شاید نام شبکه بلاک چین را بارها شنیده باشید ولی نمی دانید که به چه معناست و چه کاربردهایی دارد، در این مطلب ما قصد داریم این شبکه را به طور کامل به شما معرفی نماییم. شبکه بلاک چین در واقع یک سیستم می باشد که وظیفه ثبت اطلاعات و گزارش را به عهده دارد. اما تفاوتی که این شبکه را از شبکه های دیگر جدا می سازد این است که هر اطلاعاتی که در این شبکه درج می شود برای همه اعضای شبکه قابل مشاهده می باشد و در واقع برای آن ها نیز به اشتراک گذاشته می شود.

یکی از ویژگی های بسیار خوب شبکه بلاک چین این است که در این شبکه امکان حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده امکان پذیر نیست و تقریبا غیر ممکن می باشد و این به این دلیل است که شبکه رمز گذاری می شود. بیت کوین اولین موردی بود که از این شبکه بهره برد و از آن برای ثبت اطلاعات کاربران خود استفاده کرد که در واقع می توان گفت بین کوین یک نرم افزار روی این شبکه یا سیستم عامل می باشد. برای اینکه شبکه بلاک چین و کارایی آن را بیشتر و بهتر درک کنید در ادامه با ما همراه باشید.

در این مطلب قصد داریم به توضیح درباره این شبکه کاربردی بپردازیم. تصور کنید در یک جمع حضور دارید که تعداد نفرات این جمع به صد نفر می رسد، حال قصد دارید یک برگه امتحانی ما بین این جمع توزیع کنید که بلند می شوید و برگه را بالا می گیرید تا در جلوی دید همه قرار بگیرد، سپس تمام آن صد نفر از برگه شما عکس خواهند گرفت، حال اگر شما آن برگه امتحانی را پاره کنید یا اطلاعات آن را حذف و یا دستکاری کنید هیچ فرقی برای آن صد نفر نخواهد داشت و اطلاعات آن ها هیچ گونه تغییری نخواهد کرد و دلیل آن این است که آن ها از قبل از برگه امتحانی شما عکس گرفته اند و در واقع نسخه اصلی را در اختیار دارند، فقط در یک صورت می توانید اطلاعات آن هارا دستکاری کنید و آن هم این است که موبایل همه آن ها را جمع کنید و عکسی که گرفته اند را پاک کنید که البته این کار غیر ممکن به نظر می رسد و امکان پذیر نمی باشد.

این تعریف واضح و ساده ای از کاربرد شبکه بلاک چین بود که خدمتتان توضیح داده شد اما با این تفاوت که جمع صد نفری شما در شبکه بلاک چین به یک جمع چندین میلیون نفری تبدیل می شود و این اعضا را می توانید در ارز های بلاک چینی مشاهده نمایید، بیت کوین و اتریم و... از جمله ارز هایی هستند که از شبکه بلاک چین استفاده کرده اند. اطلاعاتی که شبکه بلاک چین با کاربران خود به اشتراک می گذارد می تواند برای یک جامعه عمومی با جمعیت چندین میلیون نفر باشد و همچنین می تواند برای یک جامعه خصوصی با ده هزار نفر باشد که این بستگی به افرادی دارد که قصد استفاده از این شبکه را دارند. نهاد ها و سازمان های خاص نیز می توانند از شبکه بلاک چین استفاده کنند که در این صورت باید گفت بلاک چین سازمانی تشکیل شده است. سوال بیشتر کاربران این است که بلاک چین چگونه کار می کند که در ادامه برایتان توضیح داده ایم، با ما همراه باشید.

نحوه کار شبکه بلاک چین

شبکه بلاک چین را می توان به زنجیره ای از بلاک ها تشبیه کرد، در واقع نام بلاک چین نیز از دو واژه ی انگلیسی زنجیره و بلوک ساخته شده است. شبکه بلاک چین در واقع بلاک های زیادی را گرد هم جمع می کند و در هر بلاک می توان اطلاعات مختلفی به اشتراک گذاشت، اطلاعات این بلوک ها می تواند شامل جرم یا جنایت یک فرد باشد و همچنین می تواند اطلاعات حساب کاربری مثل بین کوین باشد که این بستگی به فردی دارد که اطلاعات را در بلوک ها ثبت می کند.

توجه داشته باشید که در هر بلاک هرگونه اطلاعاتی می تواند ثبت شود و هیچ حد و مرزی وجود نخواهد داشت. اطلاعاتی که در بلاک قرار می گیرند به صورت زنجیره ای با تمام کاربران مشترک می شود و به آنها مرتبط خواهد شد که در واقع این بلاک های زنجیره ای شبکه بلاک چین را تشکیل داده اند.

ساختار گرافیکی بلاک چین

ساختار گرافیکی بلاک چین

فرض کنید یک کادر روبروی شماست که در آن اطلاعات یک بلاک نمایش داده شده اند، و اطلاعاتی که درحال نمایش هستند شامل نام یک کشور و شهرهای آن می باشند که این اطلاعات قرار است ما بین تمام اعضای شبکه به اشتراک گذاشته شوند. در هر بلاک چیزی به نام هش وجود دارد، هش در واقع یک داده یا ورودی همیشه ثابت به حساب می آید که باعث جلوگیری از تغییرات و تقلب در اطلاعات ثبت شده می شود. در شبکه بلاک چین بلاک ها علاوه بر اینکه خودشان دارای هش هستند بلکه هش بلاک قبلی را نیز در اختیار دارند.

اگر کوچکترین تغییری در اطلاعات یک بلاک ایجاد نمایید در واقع هش بلاک خود را به طور کلی تغییر داده اید و هش به صورت خودکار تغییر می کند. مثلا فرض کنید در یک بلاک نام ایران و شهر های آن ثبت شده است، شما یک کاراکتر به نام شهرها اضافه می کنید که با همین تغییر کوچک هش را به طور کلی تغییر داده اید و در این صورت بلاک های بعدی شما نیز غیر معتبر خواهند شد. البته این امکان نیز وجود دارد که شما اطلاعات را تغییر دهید و سپس هش را نیز به روز رسانی کنید تا اطلاعات دوباره رمز گذاری شوند، ولی باید در نظر داشته باشید که شما توزیع اطلاعات را در نظر نگرفته اید.

داده های شبکه بلاک چین در یک سرور خاص مثل سرور های کامپیوتر یا لپ تاب امکان ذخیره شدن را نخواهند داشت و اگر یک کامپیوتر با یک سرور خاص به شبکه بلاک چین متصل شود، فقط این امکان را دارد که یک نسخه از اطلاعات را دریافت نماید.

در واقع به کامپیوترهایی که به شبکه بلاک چین متصل می شوند و یک نسخه از اطلاعات شبکه در اختیار شان قرار گرفته می شود (نود) گفته می شود. وقتی شما با کامپیوتر خود و یا هر سرور دیگری به شبکه بلاک چین متصل می شوید در واقع تمام داده های شبکه در اختیارتان قرار می گیرد اما به دلیل وجود هش در شبکه شما این امکان را نخواهید داشت که کوچکترین تغییری در شبکه ایجاد کنید و این فقط در حالتی ممکن است که بالای پنجاه درصد از داده تمام سرور های متصل به شبکه بلاک چین حذف و یا تغییر کند.

در واقع نمی توان گفت که شبکه بلاک چین یک فناوری بنیادی است و در واقع باید گفت که شبکه بلاک چین دنیای توزیع اطلاعات، رمز گذاری و هش گذاری است که به شما ایده های جدید را معرفی کرده است. البته در سال های قبل که هنوز شبکه بلاک چین به بهره برداری نرسیده بود افراد از دفاتر کل توزیع شده استفاده می کردند که تقریبا همین کار بلاک چین را با امکانات کمتری انجام می داد.

بلاک چین از دیدگاه فنی

بلاک چین از دیدگاه فنی

شبکه بلاک چین از دیدگاه فنی به یک بایگانی که اطلاعات در آن ثبت شده است تشبیه شده و در واقع امکان دارد شما با شبکه های مختلفی که از نظر فنی مانند بلاک چین عمل می کنند قبلا ارتباطی داشته اید. استفاده از بلاک چین این امکان را به افراد می دهد که اطلاعات بسیار زیادی را به صورت بایگانی در بلاک های خود ثبت کنند. همچنین این افراد می توانند با استفاده از شبکه بلاک چین به جای وارد کردن اطلاعات جدید فقط بخشی از اطلاعات که نیاز است را بروزرسانی کنند ثبت اطلاعات نیز مورد کنترل افراد قرار می گیرد.

در واقع نحوه کار شبکه بلاک چین از نظر فناوری و نوع کار کرد تفاوت خیلی زیادی با وب سایت و یا شبکه ویکی پدیا ندارد و در واقع از تمام جهات به هم شبیه می باشند. برای مثال در شبکه ویکی پیدا ناشری وجود ندارد و در واقع اطلاعات ثبت شده فقط توسط یک نفر درج نشده اند، در شبکه بلاک چین نیز همین اتفاق می افتد و اطلاعات درج شده می تواند از طریق افراد زیادی انجام گیرد.

اما اگر شبکه بلاک چین را به طور کامل برسی کنید و به جزئیات امکانات آن توجه نمایید متوجه خواهید شد که این شبکه تفاوت هایی نیز با وب سایت ها دارد که باعث شده اند شبکه بلاک چین به یک شبکه منحصر به فرد و بی نظیر تبدیل شود. مثلا نحوه کار کرد شبکه ویکی پیدا و شبکه بلاک چین فقط از طریق اینترنت انجام می گیرد اما یک تفاوت بزرگ دارند که در ادامه به آن اشاره کرده ایم.

تفاوت بزرگ شبکه ویکی پیدا با شبکه بلاک چین این است که شبکه ویکی پیدا فقط از یک نوع کلاینت سرور برای ثبت اطلاعات استفاده می کند، که این به معنای آن است که اگر اعضای این شبکه دوست نداشته باشند اطلاعات دستکاری شود بازهم این امکان وجود دارد که اطلاعات شبکه توسط افراد دستکاری شود و در واقع چندین نفر از اعضا این امکان را دارند که اطلاعات شبکه را به کلی حذف کنند و یا آن ها را تغییر دهند و در این حالت اگر یک کاربر جدید به اعضای شبکه ویکی پیدا متصل شود دیگر این امکان را نخواهد داشت که اطلاعات قبلی را دریافت کند و فقط می تواند نسخه جدید ثبت شده را برای خود ذخیره کند.

 مثلا در شبکه ویکی پیدا افراد مرکزی که به شبکه دسترسی دارند و در واقع مدیر بلاک هستند می توانند هر موقع که بخواهند اطلاعات بلاک را به طور کلی پاک کنند اما در بلاک چین چنین چیزی وجود نخواهد داشت و در واقع در این شبکه اطلاعات توسط هیچ مرکزی بار گذاری نمی شود و فقط اعضای شبکه می توانند اطلاعات را ثبت کنند، همچنین در این شبکه هیچ کس نمی تواند اطلاعات را دستکاری کند و یا آن هارا به طور کلی پاک کند. با توضیحاتی که در بالا به آن پرداخته ایم شاید برایتان سوال شود که شبکه بلاک چین چه کاربرد هایی دارد و اصلا برای چه مواردی می توان از آن استفاده نمود که ما در این مطلب به این سوال شما نیز پاسخ داده ایم، در ادامه با ما همراه باشید.

کاربرد های شبکه بلاک چین

کاربرد های شبکه بلاک چین

شبکه بلاک چین کاربرد های بسیار زیادی دارد و میلیون ها نفر در جهان از این شبکه استفاده می کنند. ارز های دیجیتال غیر متمرکز مانند بیت کوین موفق ترین کاربرد شبکه بلاک چین به شمار می روند، تصور کنید که فردی در شبکه بلاک چین به استخراج ارز دیجیتال بیت کوین پرداخته است که حال او یک بیت کوین استخراج کرده و می خواهد آن را دریافت نماید، وقتی بین کوین او برایش پرداخت شد او دیگر این امکان را نخواهد داشت که تقلب کند و یا بخواهد دوباره پول خود را برداشت کند.

 اما کاربرد های شبکه بلاک چین فقط به ارز های متمرکز نشده دیجیتالی ختم نخواهد شد و شما در هر کجا که باشید اگر به فضایی احتیاج پیدا کنید که داده های خود را با نهایت اطمینان در آن ثبت نمایید، می توانید از این شبکه پر کاربرد و منحصر به فرد استفاده نمایید. یکی دیگر از کاربرد های شبکه بلاک چین انتخابات الکتریکی می باشد، در این انتخابات توسط اعضای شبکه رای ها ثبت شده و هیچ امکانی وجود ندارد که کسی بتواند تقلبی انجام دهد و تعداد رای ها را جابه جا نماید که همین کاربرد می تواند تا حد زیادی نیاز به نیروی انسانی را کاهش دهد و در واقع یک مزیت بسیار عالی برای شبکه بلاک چین به حساب می آید.

 یکی دیگر از کاربرد های بسیار مهم شبکه بلاک چین ثبت اطلاعات کالا و حمل و نقل آن برای مشتریان شرکت ها می باشد. شرکت ها برای اینکه مشتری را از کیفیت کالایشان مطمئن کنند نام و مشخصات کالا و همچنین مواد اولیه، حمل و کالا را به صورت داده در سایت ثبت می کنند تا در معرض دید مشتریان قرار بگیرد، این اطلاعات هرگز حذف نخواهد شد و یک منبع مطمئن ثبت اطلاعات برای شرکت داران به حساب می آید. با استفاده از شبکه بلاک چین شما می توانید سرمایه خود را به ارز های دیجیتالی تبدیل نمایید و در شبکه ذخیره کنید، سپس و وقتی به سود رسیدید سرمایه خود را برداشت نمایید.

 متاسفانه هنوز هم اکثر افراد از شبکه بلاک چین برای ثبت اطلاعات خود استفاده نمی کنند و برای ثبت اطلاعاتشان از سازمان های ثبت کمک می گیرند که این کار باعث نیاز بیشتر به نیروی انسانی می شود، و شاید دلیل آن هم این است که شبکه بلاک چین هنوز به طور کامل شناخته یا معرفی نشده است. اما وقتی زیرسازهای لازم شبکه بلاک چین تهیه شود می توان از تمام کاربرد های آن استفاده کرد، این زیرساز ها می توانند شامل هوش مصنوعی و یا اینترنت اشیا باشند.

 اگر دوست دادید پرداخت های ارزی خود را از طریق یک شرکت معتبر در این زمینه انجام دهید ما به شما شرکت 20 پیمنت را پیشنهاد می کنیم، از خدمات این شرکت معتبر می توان به پرداخت های ارزی با پی پال و تعیین وقت و هزینه سفارت اشاره کرد.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد