ارز دیجیتالی اتریوم چیست؟ همه آنچه باید بدانید

ارز دیجیتالی اتریوم چیست؟ همه آنچه باید بدانید

توسط : تیم خبری
2,691

اگر بخواهیم درک مناسبی از ارز دیجیتال اتریوم داشته باشیم و از نوع عملکردش آگاه شویم و بر چگونگی تاثیری که بر بازار می گذارد مطلع شویم، نیاز است با مشخصات کامل آن آشنا شده و در مورد راه های استاندارد بودنش نیز تحقیق کاملی داشته باشیم. 20 پیمنت با ارائه اطلاعات مفید و موثری دراین زمینه شما را برای داشتن انتخابی مناسب، جهت راه اندازی کسب و کاری مفید یاری می رساند.

نخست این نکته را لازم است بداند که اتریوم شبکه ای نامتمرکز است. این بدان معناست که هیچ ارگان یا سارمان دولتی و هیچ قدرت متمرکزی برآن احاطه ندارد. 
بسیاری از سیستم های خدمات آنلاین مربوط به مشاغل و یا بانک ها از طریق دولت یا مراکز وابسته به دولت کنترل می گردند. این روشی است که مدتهای مدیدی است استفاده می شود. البته در طول این مدت بارها نواقص این روش و راهکار دیده شده است.

روش دیگری که کنترل و تمرکزی  بر روی آن باشد که مور قبول نیست. زیرا راهی است برای نفوذ هکر و یا آسیب در زمان نبود برق.  از طرفی موضوع به روز رسانی اطلاعات و مشخصات شخصی در شبکه ها مطرح است که می بایست ثبت و ذخیره شود. این مطالب ذخیره شده از سوی هکر و هر فرد سودجویی مورد سرقت قرار گیرد.

ارز دیجیتال اتریوم با روشی کاملا مجزا و نامتمرکز و بدون نظارت مستقیم هر ارگانی فعالیت می نماید. با نوع عملکرد خود مسائل ناشی از متمرکز بودن سیستم را نداشته است. چون در حال اداره شدن از طریق کاربرانش در تمامی دنیاست.

این سیستم به هیچ عنوان در حالت خاموشی قرار نمی گیرد. از طرفی مشخصات فردی کاربرها در کامپیوترهای شان در امان کامل خواهد بود و نیازی نیست برای حفظ اطلاعاتشان از سرویس هایی همچون یوتیوپ بهره گیرند.

توجه به نکته نیز حائز اهمیت است که ارزهای دیجیتال بیت کوین و اتریوم رقبایی هستند که عملکردهای شان بسیار متفاوت است و هدفهای شان نیز به طبع فرق خواهد داشت.

اتریوم با تکنولوژی اولیه ای شبیه بیت کوین آغاز کار کرد اما توانست توانمندی های این ارز دیجیتال را به خوبی به سمت رشد و شکوفایی حرکت دهد. این ارز دیجیتال سیستم اینترنتی و پرداخت مستقل دارد.

همچنین کاربرهای اتریوم می توانند سیستم های نا متمرکز را روی بلاک چین های اتریوم به وجود آورند. این روش و راهکار دست واسطه گران را کوتاه خواهد کرد. به عبارتی در سیستم هایی که مطابق بلاک چین اماده شده است، حضور هر شخص ثالثی را در مسیر این پروسه حذف می کند.

نهایتا نکته قابل ذکر آن است که اتریوم دستورالعملی کلی با متنی بازاست که به پدید اورندگانش این امکان را می دهد تا پروژه های کارآمد نامتمرکز را خلق کرده و راه بیاندازند. در اتریوم بابت هر عملکردی، کاربرهای حاضر در سیستم، آنرا حمایت می کنند. قانون های تدوین شده از طریق قرارداهای خودکار و هوشمندانه اجرا می شود. قراردادهای مذکور به جهت خودکار انجام شدن تراکنش ها هستند تا نگرانی از بابت صحت آن ها وجود نداشته باشد.

در این شرایط در هردو طرف گردش مالی انجام می شود. به اعتقاد علاقه مندان صنعت ارزهای دیجیتال، این قراردادهای هوشمند به جای تمامی قراردادهای دیگر در بازارخواهد داد. به جهت آن که این نوع قراردادها دارای امنیت بالایی هستند و به طبع هزینه ها کم خواهد شد و این اعتماد را بوجود می آورد.

پایه گذار ارز دیجیتال اتریوم، چه کسی است؟

سازنده اتریوم کیست؟

در ماه های آخر سال 2013، ویتالیک بوترین طرحی را که اماده کرده بود بصورت یک ایده به همراهانش ارائه داد.

پس از آن این ایده را کاملتر کرده و برای گروه بیشتری فرستاد. پس از آن که تقریبا سی نفر با طرح و نظر ویتالیک آشنا شدند منتظر ماند تا ایده اش مورد بررسی قرار گیرد و ایرادات و ضعف های طرحش را اعلام کنند. اما این اتفاق نیفتاد.

این ایده قوی نهایتا در سال 2014 بصورت رسمی علنی شد. اولین اعضای اتریوم  به غیر از ویتالیک بوترین، آنتونی دیلوریو،  اینمیهای آلیسی، گاوین وود،  چارلز هاسکینسون و جو لوبین بودند. ویتالیک بوترین، به عنوان پدید آورنده اتریوم و نابغه برنامه نویس، در همان سال و در مجمعی که بابت بیت کوین تشکیل شده بود، اتریوم را معرفی کرد.

اعضای اولیه اتریوم پس از چند ماه تصمیم گرفتند تا جهت ایجاد سرمایه و وسعت طرح خود، از توکن اتریوم بهره گیرند.

اعتقاد ویتالیک برآن بود که بیت کوین بایستی برنامه نویسی تکمیلی داشته باشد. همین تفکر باعث شد تا دستورالعملی نو و خلاقانه با زبانی عمومی تر برنامه نویسی را ابداع نماید.

نهایتا در ابتدای سال 2017، گروهی از فعالین در زمینه بلاک چین انجمن اتریوم رو شکل دادند.  این شبکه اکنون یکصد و پنجاه نفر عضو داشته که برندهای معروفی همچون مسترکارت و یا بانک ملی کانادا در آن عضو هستند.

اتریوم در سال 2016 از طریق یکی از اعضا، حدود یکصدو پنجاه میلیون دلار را برای سیستم جذب کرد اما کار به همین جا ختم نشد و خیلی زود یک هکر مقدار زیادی از پول ها را به سرقت برد. همین امر باعث شد تفکر دو قسمت شدن تریوم اجرایی شود و به اتریوم و اتریوم کلاسیک تبدیل شود.

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، اتریوم از برجسته ترین دستورالعمل طبق بلاک چین می باشد. کاملا روشن است که اتریوم نسبت به سایر ارزهای دیجیتالی دارای مزایای زیادی است.

برگشت ناپذیر بودن تراکنش های اتریوم باعث می شود هیچ فردی و قدرتی نتواند مداخله ای در انجام تراکنش ها داشته باشد. و یکی از مشخصه های ارزشمند این ارز، این است که بصورت دائم فعال است. کاربر این ارز دیجیتالی در تمامی شبانه روز، بدون نگرانی از کار افتادگی سرورها، به فعالیت خود ادامه دهد. 

لازم به ذکر است که دستورالعمل ارز دیجیتالی اتریوم، بدون نقص هم نیست. اما ساختارکلی آن طوری است که کمترین آسیب را در زمان های خطر داشته باشد. توسعه دهندگان اتریوم در برنامه های آتی خود ایجاد امنیت بیشتر را پیش بینی و طراحی کرده اند. 

بطور ساده بایستی اشاره کرد که دستورالعمل  نرم افزاری نامتمرکز است. چنین شبکه ای نیاز دارد با اتر فعالیت نماید.

اتر در این سیستم حکم ارزی برای پرداخت انجام پروسه های تراکنش هاست.

اتر در حقیقت دارایی دیجیتالی سیستم  اتریوم است و نیازی نیست شخص دیگری در پردازش ها دخالت داشته باشد. در عین حال هم ارز دیجیتال محسوب می شود و هم حکم سوخت داخل شبکه است. برای تغییر فرایند درون شبکه ای، کاربر می بایست کارمزد این تراکنش را بپردازد تا این تغییرات صورت پذیرد.

مقایسه بیت کوین و اتریوم

مقایسه بیت کوین و اتریوم

این دو ارز دیجیتالی بعنوان ارزهای رمز گذاری شده تقریبا شبیه هم عمل می کنند. ولی در اجرای طرح و هدف های خود مسیری کاملا مختلف دارند.

ارز دیجیتال اتریوم دستورالعملی چندگانه با ارز اختصاصی خودش که اتر نام دارد و قسمتی از پروسه قراردادهای هوشمندانه است فعالیت می کند. از طرفی بیت کوین از موفق ترین ارزهای دیجیتال  از بدو ظهورش تا کنون، به حساب می آید.

از مهمترین تفاوت های این دو ارز، می توان به نیاز بیت کوین برای استخراج، به توان محاسبه و مصرف برق بالا اشاره کرد. که دراین حالت چنانچه در قالب صنعتی اجرا شود می تواند پروژه سوآوری باشد.

از دیگر تفاوت های این دو ارز دیجیتال، این است که کد درونی اتریوم به گونه ای عمل می کند که تا هنگامی که برق و قدرت لازم وجود دارد تا محاسبات انجام شود، فعالیت انجام می شود. در صورتی که این توانایی در بیت کوین نیست. سیستم تیورینگ اتریوم ضمن قابل دسترس بودن در هرزمان برای کاربرانش است، امنیت بسیار بالایی را نیز تضمین می کند.

پیشنهاد مطالعه:انواع ارز دیجیتال

اتریوم چه کاربردی دارد؟

کاربرد ارز اتریوم

یکی از مهم ترین کاربردهای اتریوم آن است که کاربرانش قادر هستند، تا از نرم افزارهای نامتمرکز استفاده نمایند.

از طرفی تمامی نشانه گذاری های متمرکز در سیستم اتریوم و نشانه گذاری هایش می تواند بصورت نا متمرکز در آید. این نرم افزار نا متمرکز قابلیت عوض کردن ارتباطات مخاطبین خود را دارد. امروزه بسیاری از ارائه دهندگان سرویس ها، بابت خدمات و تبادل کالا هزینه دریافت می نمایند.

این نکته در اتریوم مهم است که مشتریان قادرند تا از اصل بودن محصولی را که خریدند، آگاه شوند. از طرفی قراردادهای هوشمند، می توانند معاملاتی با سرعت، امن و بی واسطه را ایجاد نمایند.  تکنولوژی بلاک چین خدمتی ارزشمند در خصوص قراردادهای اینترنتی طولانی مدت باشد. 
به عنوان نمونه بیمه بعنوان یک صنعت بزرگ در آمریکا با سرمایه حدود هفت میلیارد دلار، با بهره گیری از این فناوری  بلاک چین می تواند شفافیت ایجاد کند. در عین حال مشتریان بیمه نیز قادر خواهند بود بصورت اتومات و اینترنتی ارسال و یا دریافت خود را انجام دهند.

اتریوم چه مزایایی دارد؟

دستورالعمل  اتریوم از همه مشخصات اجرایی تکنولوژی بلاک چین استفاده می نماید. این تکنولوژی نیازی به حاضر شدن شخصی ندارد و بدون کنترل انجام پذیراست. 
این فناوری بدون نیاز به حضور شخص یا نیروی ثالثی انجام می شود، به این معنی که تمام برنامه های غیر متمرکز و دائوهای مستقر در شبکه بدون نیاز به حضور و کنترل شخصی صورت می گیرد. درهر سیستم بلاک چین به گونه ای ایجاد و طراحی شده اند که همه گره ها باید با هر تغییری در درون سیستم توافق داشته باشند.  با این فناوری دیگر جایی برای تخلف و تقلب به وجود نخواهد آمد.

اتریوم چه معایبی دارد؟

درست است که اتریوم و قرارداد هوشمند آن طوری طراحی شدند که هرگز خطا و تقلبی در شبکه آن بوجود نیاید، اما این خطا ممکن است ناشی از خطای انسانی برنامه نویسانش باشد که اجتناب ناپذیراست و همین امر باعث می شود تخلفاتی را بوجود آورد. 

درچنین شرایطی، هیچ گونه راه حلی برای جلوگیری از حملات هکرها یافت نخواهد شد. به نظر می رسد برای رسیدن به این منظور تنها راه این است که کد ها بازنویسی شوند که در هر صورت این رویکرد با ماهیت اصلی بلاک چین ها متفاوت است. به جهت آنکه بلاک چین ها ذاتا تغییر ناپذیرند.

چه برنامه هایی بر روی اتریوم توسعه یافته است؟

ارز دیجیتال اتریوم برای تمامی افراد با هر میزان از دانش و فن، طراحی شده است تا قادر باشند به پروژه های نا متمرکز دسترسی داشته باشند. دراین حالت تکنولوژی بلاک چین دارای قابلیتی است که بتواند از طریق عموم مورد پذیرش قرارگیرد.

اکنون این امکان وجود دارد که از راه Mist که مرورگر شبکه اتریوم است دسترسی یافت. این مرورگر واسطی است که مورد پسند کاربران است و بعنوان کیف پولی جهت حفظ و انجام تبادلات اتر استفاده می شود.

دستورالعمل ارز دیجیتال اتریوم می تواند در صنایع و خدمات وابسته به یک قدرت، انقلاب و تحولی بزرگ را ایجاد نماید. به عنوان مثال صنایع بیمه یا املاک.
دراینجا به معرفی تعدادی از این برنامه ها می پردازیم:

گنوسیس Gnosis -: این برنامه این امکان را به کاربران می دهد تا در شاخه های مختلف فعالیت نمایند.

اترتویت EtherTweet: در این برنامه از تویتر دستورالعمل گرفته شده و با کاربرانش ارتباط می گیرد.

اتریا Etheria : این برنامه که شبیه مینکرافت (یک بازی) است، به روی بلاک چین قرار میگیرد.

یوپورت  Uport: دراین برنامه شناسه کاربری ایجاد می شود تا بتوان بدون رمز اطلاعات را جمع آوری کرده و به ثبت گردش ها در برنامه اتریوم پرداخت.

پروونانس Provenance: جهت رهگیری خرید ها و درگیری آنها از این برنامه می توان استفاده نمود.

آگور Augur: از این برنامه جهت پیش گویی اطلاعات بازار استفاده می شود که درصورت صحت پاداشی منظور می گردد.

بیتنیشن Bitnation : برنامه مجازی بین المللی است که مواردی مانند بیمه را گرفته تا مسائل دیپلماتیک در بر می گیرد.

اتلانس Ethlance: این برنامه جهت تبادلات اتر با دیگر ارزهاست.

چطور می توان اتریوم بدست آورد؟

چگونه اتریوم را به دست آوریم؟

برای این کار دو راهکار وجود دارد: خرید اتریوم و یا استخراج این ارز دیجیتال.

خرید ارز دیجیتالی اتریوم

اولین و ساده ترین راه برای تهیه اتریوم، خرید آن از صرافی هاست. شما می بایست ابتدا صرافی که از اتریوم حمایت دارد و در کشورتان فعالیت می نماید را پیدا کنید. سپس با ایجاد یک حساب کاربری، تنها با حساب بانک خود و یا کارت بانکی که دارید برای خرید اتریوم اقدام نمایید.
بعد از آن بایستی کیف پول تهیه کرده تا اتریوم ها را در آنها نگهداری کنید. کیف پول ها را نیز می توانید از صرافی خرید کرده و یا از خدمات اختصاصی اتریوم برای کیف پول اقدام نمایید.

از کیف پول خود  می توانید تبادلات همتا به همتا را برای تبدیل کردن ارزتان به ارزهای دیگر بهره گیرید. این نوع تبادل بیشتر جهت کاربرهای بیت کوین انجام می شود. اما اتر به جهت آنکه محدود عرضه می شود، اکثر صرافی ها پشتیبانی این ارز را دارند.

استخراج ارز دیجیتالی اتریوم

راه دومی که می تواند اتریوم را تهیه کرد، استخراج این ارز دیجیتالی است. با بهره گیری از اثبات کار می توان اتریوم استخراج نمود. راهکار این چنین است که ماینرها (استخراج کنندگان) با استفاده از قدرت سخت افزار خود یک سری معادلات پیچیده ریاضیات را حل کرده و به تایید بلاک در شبکه برسانند. برای انجام این پروسه ماینرها پاداش دریافت می کنند.

آینده اتریوم

همان گونه که قبلا هم اشاره شد اتریوم هم مانند ارز بیت کوین سال هاست که در بازار ارز دیجیتال فعالیت دارد، اما این اواخر بیش از گذشته، توجه همگان به خصوص رسانه ها را به خود جلب نموده است. برخی از فعالین اعتقاد دارند که تکنولوژی رو به رشد اتریوم، می تواند اینترنت را متحول کرده و در تغییر اساسی صنایع و خدمات موثر باشد.

پدید آورنده اتریوم، ویتالیک بوترین تا کنون در مورد برنامه های آینده سازمانش محافظه کارانه صحبت نموده است. اما در کنفرانس اخیر خود اعلام کرده که تصمیم دارد با تمرکز بر مسائل فنی موجود در اتریوم  و بالا بردن امنیت آن گامی موثر در رشد این ارز در آینده بردارد.

مدیرعامل شرکت بیست و یک دات کو، بالاجی سرینیوانسان نیز اعلام داشت اتریوم را باور دارد. از سوی دیگر پدید آورنده بلاک چین، پیتر اسمیت، هم پلتفرم های اتریوم را تامل برانگیز خوانده است.

در حالت کلی نگاه کارشناسان ارز به اتریوم و آینده اش، نگاهی مثبت است. البته گروهی نیز علیرغم این روند رو به رشد در اتریوم و بیت کوین، پیش بینی می کنند که به زودی این دو ارز از ارزش خود به پایین خواهند آمد.

انواع اتریوم

انواع اتریوم کلاسیک

اکنون تفاوت میان اتریوم و اتریوم کلاسیک را بررسی می کنیم که در صنعت ارز دیجیتال توانست فضای رمزگذاری را متحول سازد.

Ethereum اتریوم چیست؟

اتریوم  دستور العملی است که  قادر است  پروژه های نامتمرکز را با بهره گیری از قرارداد های هوشمند سهل کند. این کدها اجرا شدنی هستند و از قبل نیز برنامه آن ها تهیه شده است و نیازی نیست شخصی در آن مداخله ای داشته باشد. بدین ترتیب هر کاربری می تواند با ایجاد برنامه ای بر روی بلاک چین ها که قفل باز نیز هستند پروژه اش را به انجام برساند.

اتریوم برنامه هایش را به گونه ای ارائه می دهد که به سادگی کاربران بتوانند آنها را از روی گوشی هوشمند خود دانلود نمایند.

درابتدا اتریوم با یک بلاک چین فعالیتش را آغاز نمود. همانند یک لگو که دائم و مستمر حرکت رو به بالا دارد. پروژه های زیادی در اتریوم و بلاک چین هایش اجرا شد که هرکدام نشانه سازمانی نامتمرکزاست که به این سازمان DOA گفته می شود. 

DOA دقیقا همانند صندوق پول است که وجوه نقد را جهت ایجاد توسعه و سرمایه گذاری حفظ می نماید. البته این سازمان مستقل نیز هک شد و مبلغ سنگینی از آن سرقت شد.
 دراین شرایط پدید آورندگان اتریوم دو راه حل پیش روی داشتند.

1-    به جهت بدون تغییر بودن بلاک چین ها و حفظ آنها، زنجیره ادامه یابد.

2-    به جهت جلوگیری از سرقت هکرها، گردش و تراکنش را عکس نموده و وجوه به سرمایه گذار برگردانده شود. 

 قضاوت و تصمیم نهایی پس از مقایسه دو راه حل پیش رو:

پس از بررسی های بسیار، گروه اتریوم، بصورت جمعی و با حداکثر آراء، به این نتیجه رسیدند که راه حل دوم گزینه ی مناسبی است. حال این کار می بایست اجرایی می شد و برای اجرایش نیاز به یک هاردفورک بود. تقسیم بلاک چین ها به دو زنجیره اصل و جدید  را هاردفورک می نامند. 

 اتریوم کلاسیک چیست؟

زنجیره اصل و قدیمی اتریوم کلاسیک، نام گرفت و اتریوم بعنوان زنجیره جدید که قسمتی از بلاک چین قدیم است در نظر گرفته شد. اتریوم کلاسیک را بصورت ETC نشان داده و اتریوم را با ETH نمایش می دهند.

بنیان گذاران اصلی اتریوم، زنجیره نویی را پدید آوردند و توسعه اش دادند به گونه ای که در حال حاضر وقتی از اتریوم ذکر می شود منظور همان ETH است. توسعه دهندگانش بر این باور ماندند که بلاک چین ها به جهت ذات تغییر ناپذیری شان می بایست بدون تغییر هم باقی بمانند به عبارتی با ETH بیشتر موافقند.

آیا تفاوت های واقعی نیز وجود دارند؟

اگر بخواهیم این دو را از بابت توانمندی مورد بررسی قرار دهیم، تقریبا همانند هم هستند. به جهت آنکه از بلاک چینی واحد منشاء گرفته اند. نگاه عمیق تر به این موضوع نشان از یک مغایرت ایدئولوژی دارد. اما این نکته نیز حائز اهمیت است که زنجیره جدید اتریوم، هر لحظه به روز شده و سیستم بصورت دائم در حال ارتقاء کیفیت است. به جهت آنکه گروه اساسا روی زنجیره جدی ETH باور داشته و روی آن وقت می گذارند. 

اگر قرار باشید از نگاه کاربران نیز به موضوع نگاه کنیم، دستورالعملی که کنترل دائم داشته و پیوسته از سوی توسعه دهندگانش به روز رسانی می شود، می تواند مناسب باشد. این امر روشن است که گروه اتریوم تمام وقت در حال ارتقاء و بهبود زنجیره جدید بوده و برای پیشرفت این تکنولوژی ارزشمند، با دیدی باز و رو به رشد حرکت می نمایند.

به عنوان نمونه توسعه دهندگان نرم افزار که قصد دارند اپلیکیشن نا متمرکز را تولید نمایند. به جهت گستردگی ETH  و پشتیبانی های شبانه روزی آن، به حتم تمایل دارند برنامه های شان را روی بلاک چین زنجیره جدید ETH بوجود آورند.

جمع بندی

این نکته کاملا روشن است که از نگاه سرمایه گذاران، ارزهای دیجیتال اتریوم  بر حسب سود دهی که دارند مورد توجه قرار می گیرند. اکنون ارزش ETH  نسبت به ETC بسیار بالاتر است ( تقریبا پانزده دلار). از طرفی همین امر باعث می شود به سادگی نتوان قیمت ETC را از بازار بدست آورد. به همین دلیل نیاز است که هر سرمایه گذاری ضمن کسب اطلاعات کامل از این دو ارز دیجیتالی، کارکردها و مزایا و معایب آنها را نیز بررسی نموده و انتخابی شایسته داشته باشد.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد