هزینه های دانشگاهی ترکیه

هزینه های دانشگاهی ترکیه

توسط : تیم محتوا دانشگاهی
3,641

امروزه ادامه تحصیل در کشور ترکیه از سوی دانشجویان خارجی مورد استقبال قرارگرفته است. به جهت دارا بودن استاندارهایی مطابق با کشور آمریکا در خصوص سیستم آموزشی و داشتن تنوع در رشته های تحصیلی که دانشگاه های این کشور ارائه می دهند. از طرفی با تحصیل در دانشگاه های این کشور می توان مدارکی با اعتبار بین المللی را که مورد تایید بسیاری کشور ها است، اخذ نمود. همچنین هزینه های تحصیلی و زندگی در کشور ترکیه ارزان است. تمام این موارد می تواند عاملی برای انتخاب این کشور از سوی دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل باشد.

با توجه به این نکات و نزدیک بودن کشور ترکیه به ایران و مشترکات فرهنگی بین دو کشور، ادامه تحصیل در ترکیه گزینه مورد توجه دانشجویان ایرانی می باشد. ضمن آنکه وزارت علوم کشور ایران نیز مدارک دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه را می پذیرد. بنابراین رقابت سنگینی برای پذیرش در دانشگاه هایی این کشور بوجود آمده است. برای انکه درخواست کننده تحصیل در دانشگاه های ترکیه، بتواند بدون نگرانی مراحل پذیرش را به انجام برساند، نیاز است تا در خصوص دانشگاه ها و شهریه های آن کاملا بررسی و تحقیق نموده و با دانش کامل اقدام به ارائه درخواست پذیرش نماید.

شهریه دانشگاه های مختلف ترکیه

شهریه دانشگاه های مختلف ترکیه

در نگاه کلی دو بخش در سیستم آموزش عالی کشور ترکیه مشغول به فعالیت هستند. که در دسته بندی خصوصی و دولتی قرار می گیرند. شهریه این دانشگاه ها نیز بسته به نوع دولتی و خصوصی و نوع رشته متغیر است. در کشور ترکیه نیز تحصیلات در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان است. اما برای دانشجویان دانشگاه های خصوصی، هزینه حدود ده الی سی هزار لیر سالانه هزینه خواهد داشت. همچنین هزینه دانشگاه هایی که به صورت نیمه خصوصی هستند نیز حدود پنج تا ده هزار لیر در سال دارد.

پیشنهاد مطالعه: انواع ویزا ترکیه

شهریه رشته های تحصیلی مختلف در دانشگاه دولتی آنکارا

  • 1) رشته حقوق در مقطع کارشناسی 1027 لیر، کارشناسی ارشد و دکتری 1020 لیر
  • 2) رشته مهندسی درمقطع کارشناسی 1529 لیر، کارشناسی ارشد و دکتری 1359 لیر
  • 3) رشته پزشکی در مقطع ارشد و دکترا 2134 لیر

شهریه رشته های تحصیلی مختلف دانشگاه خصوصی استانبول بیلگی

  • 1) رشته حقوق درمقطع کارشناسی 26000 لیر، کارشناسی ارشد و دکتری 19400 لیر
  • 2) رشته معماری درمقطع کارشناسی 26850 لیر، کارشناسی ارشد و دکتری 25500 لیر
  • 3) رشته پزشکی درمقطع ارشد و دکتری 20950 لیر

توضیح این که در هر دانشگاه برای هر سال تحصیلی میزان شهریه تفاوت می کند. هر چند این تغییر بسیار اندک باشد. لذا دانشجو در زمان دریافت پذیرش از میزان شهریه خود مطلع خواهد شد. ادامه تحصیل و همزمان اشتغال به کار در ترکیه به دلیل نزدیک بودن با ایران، برای دانشجویان دارای اهمیت است. هرچند امروزه آمار بی کاری در ترکیه حدود چهارده درصد اعلام شده است و صاحبان کسب و کار در ترکیه چندان تمایلی به جذب نیروی خارجی ندارند اما همچنان این کشور در خصوص ادامه تحصیل مورد توجه ایرانیان است.

سیستم آموزشی ترکیه

نگاهی به سیستم آموزشی ترکیه

به جهت رشد اقتصادی در ترکیه، تحصیلات عالی در آن نیز رو به افزایش است. اکنون حدود هشتاد هزار دانشجوی خارجی در این کشور مشغول تحصیل هستند. تعداد دانشگاه در این کشور یکصد و شصت و شش بوده و قدیمی ترین دانشگاه های ترکیه دانشگاه استانبول با رتبه 1435 و دانشگاه چانکایا با 401 رتبه جهانی می باشند. در این کشور سال تحصیلی از سپتامبر شروع شده و تا ژوئن ادامه می یابد.

درسال 2020 دولت ترکیه، برای ارتقاء رتبه بندی دانشگاه های خود و جذب بیشتر دانشجویان خارجی سیاست جدیدی را برگزیده است. از میان دانشجویان بین المللی، متقاضیان از آفریقا، خاورمیانه و یا اروپای غربی و آسیای مرکزی بیشتر مورد توجه کشور ترکیه هستند. برای ایجاد جذابیت، امکان بورسیه برای دانشجویان را ایجاد نموده اند.

میزان شهریه وابسته به زبان و ملیت فرد

  • 1) شهریه به زبان انگلیسی بین 1500 تا 6000 دلار
  • 2) شهریه به زبان ترکی بین 240 تا 730 دلار

بد نیست بدانید بودجه لازم برای زندگی در ترکیه (ماهانه) بین 400 تا 500 دلار صرفا برای گذراندن روتین و ضرورت های زندگی می باشد. به غیر از دولت ترکیه، بانک توسعه اسلامی نیز تسهیلاتی برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته است. ضمنا دولت جهت دانشجویان ممتاز نیز مزایا تحصیلی مناسبی را در نظر می گیرد.  این بورسیه ها جهت دانشجویانی که باید به عنوان پیش نیاز آموزش زبان انگلیسی را نیز پشت سر بگذارند حدود پنج سال و برای سایر دانشجویان چهار سال می باشد. همان طور که می دانید ترکیه کشوری با چند ملیت است و به عبارتی ارتباطی بین غرب و شرق محسوب می شود. امروزه از همه جای دنیا از اروپا گرفته تا آسیا و آفریقا برای ادامه تحصیل پذیرش دارد.

مزایا تحصیل در ترکیه 

  • 1) قابلیت ادامه تحصیل در دانشگاه هایی که در تمامی دنیا مورد تائید هستند.
  • 2) از طریق سفارت این کشور می توان در زمانی کوتاه وارد کشور اروپایی شد.
  • 3) شرایط داشتن شغل حین تحصیل در کشور ترکیه وجود دارد.
  • 4) گرفتن ویزای همراه جهت تحصیل امکان پذیراست.
  • 5) امکان تحصیل به زبان ترکی در کشور ترکیه می باشد.

همانطور که قبل تر گفته شد مدارس و مراکز آموزش عالی ترکیه دارای رتبه خوب آموزشی هستند. از طرفی اقتصاد رو به رشد این کشور و جذب تعداد بسیار توریست، اکنون ترکیه را یکی از موفق ترین کشورها در جذب دانشجوهای بین المللی کرده است. امکان تحصیل به دو زبان ترکی و انگلیسی نیز یکی از دلایل توجه متقاضیان ادامه تحصیل در این کشور است.

تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه

رشته تحصیلی پزشکی از محبوب ترین رشته ها در ترکیه به حساب می آید. در این کشور 6 دانشگاه مورد تایید ایجاد شده است که برای ورود به آن ها می بایست در آزمون ورودی دانشگاه شرکت نمایند. دو آزمونی که برای ورود دانشجویان بایستی آن را پشت سر بگذارند، آزمون های YOS و SAT هستند که در سال به دفعات برگزار می شوند. برای موفقیت بهتر در این دوره ها بهتر است در دوره پیش پزشکی حضور بهم رسانند، تا بتوانند برای تحصیل در رشته پزشکی به آمادگی لازم دست یابند. مدت این دوره شش ساله است و زبان آموزشی آن انگلیسی می باشد. همانطور که گفته شد نیاز است در آزمون YOS پذیرش و قبول شوند.

اگر کسی بخواهد با مدرک دیپلم وارد دانشگاه شود می بایست حتما در آزمون ورودی دانشگاه نیز موفق باشد. این آزمون ها عمدتا به دو زبان ترکی و انگلیسی است و دانشجو مختار است به یکی از دو زبان ادامه تحصیل دهد. قابل ذکراست که آزمون YOS با زبان ترکی برگزار می شود و SAT به زبان انگلیسی اجرا خواهد شد.

برای دریافت پذیرش در کشور ترکیه، در رشته پزشکی و دندانپزشکی چه اقداماتی بایستی انجام شود؟

داشتن مدرک دیپلم برای درخواست کنندگان آموزش عالی در ترکیه الزامی است. اغلب ایرانیان با قبولی در آزمون YOS می توانند در دانشگاه ها پذیرش شوند. بخش اول این آزمون شامل سوالات ریاضی، هندسه و هوش است. بخش دوم مسلط بودن به زبان ترکی است. در صورتی که نمره قبولی را کسب نکنند می بایست دوره زبان تومر را که نه ماه است بگذرانند تا اجازه تحصیل در رشته پزشکی را داشته باشند.

آزمون دیگری که در بعضی از دانشگاه های ترکیه برای پذیرش برگزار می شود، آزمون SAT است که داوطلب برای تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی بایستی مدرک آیلتس شش را بدست آورد. سپس می تواند وارد دانشگاه شود.

ادامه تحصیل در کشور ترکیه از کارشناسی تا دکترا

در کشور ترکیه می توان در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل نمود. تمامی این مقاطع آزمون ورودی دارند و کسب نمره قبولی برای هر کدام الزامی است. بخصوص که این رتبه نشان دهنده نوع رشته و دانشگاه برای فرد خواهد بود. مدت زمان تحصیل برای لیسانس چهارسال، فوق لیسانس دوسال و دکترا سه سال می باشد.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای مسافرت به ترکیه

در این کشور شهریه تحصیل در دانشگاه و زندگی، در سال تحصیلی جدید همچنان نسبت به کشورهای اروپایی ارزان تر است در عین حال که کیفیت همچنان به نسبت خوب است. بورسیه هایی که این هزینه ها را پوشش دهند در ترکیه قابل دسترسی است که البته اینکه فرد در دانشگاه دولتی پذیرفته شده باشد یا خصوصی این هزینه های متفاوت است. در یک دانشگاه خصوصی میانگین بیست و پنج هزار یورو برای یکسال هزینه دارد. در حالی که در دانشگاه دولتی سالانه با پانصد یورو می توان تحصیل کرد.

با توجه به تورم سال جاری در کشور ترکیه که تقریبا دوازده درصد است، طبیعی است که هزینه ها هرسال افزایش داشته باشد. بخصوص هزینه زندگی در ترکیه که رو به افزایش است. در حال حاضر و در سال 2020 هزینه زندگی ماهانه حدود چهارصد دلار است و حدود یکصد دلار نیز برای کتاب صرف خواهد شد.

از دیگر هزینه های زندگی می توان به صرف غذا در ترکیه نام برد که اگر یک رستوران ارزان قیمت انتخاب نمایید جدود 4 دلار، برای یک بطری آب بیست و سه سنت و شیر هفتاد و پنج سنت خواهد بود. تهیه نان چهل و دو سنت و یک کیلو برنج یک ونیم دلار و یک کیلو مرغ سه و نیم دلار هزینه دارد. بلیط های وسایل نقلیه برای یک ماه حدودا سی و سه دلار می شود. اگر تصمیم به ورزش کردن در باشگاهی را داشته باشد، حق عضویت حدودا بیست و پنج دلار است و نهایتا اینکه برای اجاره یک آپارتمان در مرکز شهر که یک خوابه باشد حدودا دویست و سی شش دلار برای هر ماه می بایست پرداخت گردد.

مدارک تحصیل در ترکیه

چه مدارکی برای تحصیل در ترکیه نیازاست؟

جهت تحصیل در کشور ترکیه، مدارک مورد نیازی که بایستی تحویل گردد به نوع کالج و دانشگاهی که اقدام می شود بستگی دارد. اما به صورت کلی نیاز است که موارد ذیل تهیه شود:

  • 1) مدارک شناسایی با ترجمه رسمی دادگستری (شناسنامه و کارت ملی)
  • 2) آخرین مدرک تحصیلی با ترجمه رسمی دادگستری
  • 3) مدارک مستند جهت گواهی پزشکی و سوء پیشینه با ترجمه رسمی
  • 4) چهارقطعه عکس واضح و پرسنلی
  • 5) مدارک مربوط به گردش مالی و تمکن مالی
  • 6) مدارک مربوط به نوع زبان (ترکی یا انگلیسی)

مهم است بدانید که هر روزه تعداد زیادی رشته هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند، ایجاد می گردد. مردم ترکیه به خوبی به زبان انگلیسی آشنا هستند و به آسانی با خارجی ها ارتباط برقرار می کنند. از طرفی مهاجرت تحصیلی به این کشور می تواند برای اخذ اقامت نیز موثر باشد.

بررسی شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در ترکیه (دانشگاه خصوصی)

جهت تحصیل در مقاطع فوق لیسانس، چنانچه زبان تحصیلی شما انگلیسی منظور شده باشد، برای کسانی که تابعیت ترکیه را دارند بین یکصدو پنجاه تا پانصد دلار است و برای دانشجویان خارجی بین چهارصدو پنجاه تا هزار و پانصد دلار خواهد بود. در صورتی که زبان تحصیلی ترکی باشد، هزینه ها برای شهروند ترکیه حدود هشتاد تا دویست و پنجاه دلار و برای دانشجوی بین المللی، دویست و چهل تا هفتصدو پنجاه دلار می شود.

بررسی شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در ترکیه (دانشگاه دولتی)

جهت تحصیل در دانشگاه های دولتی که زبان آموزشی آنها انگلیسی است، متقاضی شهروند ترکیه می بایست حدودا سیصد دلار بپردازدو متقاضیان خارجی حدود ششصد تا نهصد دلار را پرداخت نمایند. اگر آموزش زبان ترکی باشد، برای آموزش شهروند ترکیه بین یکصد تا دویست دلار و برای باقی دانشجویان سیصد تا ششصد دلار پرداخت خواهد کرد.

شرایط ارائه درس ها در این دانشگاه ها بصورت ترمی، واحدی است و از پاییز تا تابستان برگزار می شود. این نکته را بدانید که زبان آموزشی در دانشگاه های کشور ترکیه انگلیسی و ترکی است. مدرک زبان تومر در سطح C1 برای ورود به دانشگاه به زبان ترکی الزامی است.

برای آزمون ورودی در دانشگاه کشور ترکیه شرط سنی را منظور نکرده اند و هرکس با هرسنی تنها با داشتن دیپلم می تواند وارد دوره های تحصیلات عالیه شود. ظرفیت بندی و پذیرش نیز در سال دو بار انجام می شود. همچنین در طی دوران تحصیل، استفاده از بیمه درمانی برای دانشجویان میسراست.

در ترکیه بصورت رسمی حداکثری سن دانشجویان برای پذیرش تعیین نشده است. اما برخی از این دانشگاه ها اولویت هایی دارند. به عنوان نمونه برای لیسانس می بایست کمتر از بیست و دو سال باشند و جهت ادامه تحصیل در فوق لیسانس بهتر است پایین تر از بیست و نه سال بوده و برای دکتری کمتر از سی و سه سال منظور شود.

همانگونه که پیش تر مشخص شد، ادامه تحصیل با هزینه هایی کمتر و یا اخذ بورسیه در دانشگاه های ترکیه امکان پذیر است. در حالت کلی هزینه های تحصیل در ترکیه جهت دانشجوی خارجی تقریبا بین ۳۸۴ تا ۵۲۲۶ لیر می باشد. که این هزینه برای خورد و خوراک، محل اقامت، رفت و آمد و تلفن و اینترنت می باشد.

البته هزینه های لباس و پوشاک در کشور ترکیه پایین بوده، اما هزینه های مربوط به خورد و خوراک زیاد است. در ترکیه با حدود سه هزار لیر لوازم منزل برای خود تهیه کنید. البته لوازم دست دوم که برایتان خیلی هزینه نداشته باشد. گزینه دیگری که در هزینه های تحصیل کمک می باشد بیمه درمانی است که برای دانشجویان بین المللی بصورت رایگان در دانشگاه های دولتی ارائه می شود. در حالیکه درمان ساده تقریبا دویست هزار تومان در ترکیه هزینه بر می دارد.

از آنجایی که آشپزخانه های دانشگاه ها مجهز بوده لذا به صرفه است که از سلف دانشگاه برا صرف غذا استفاده شود، زیرا هزینه رستوران آن هم بصورت دائم برای دانشجو گران است. ضمنا هزینه های مصارف انرژی نیز در ترکیه رقم قابل توجهی است که برای هر شش ماه هم تغییر می کند. لذا دقت در مصرف آنها الزامی است.

هزینه های تحصیل در ترکیه

هزینه خوابگاه دانشجویی در ترکیه

اگر دانشجو در ترکیه دارای مسکن نباشد و تمایل داشته باشد که در خوابگاه های دانشگاه اقامت داشته باشد باید ماهیانه مبلغی حدود ۴۰۰الی ۵۰۰دلار را به دانشگاه پرداخت نماید. اقامت در خوابگاه های ترکیه برای دانشجویان هزینه های کمتری دارد و اگر دانشجو بخواهد در ترکیه خانه ای اجاره کند تا مدت زمان تحصیل خودرا در آن بگذراند هزینه های بیشتری برای او در بر خواهد داشت.

 خدماتی که خوابگاه در قبال ۴۰۰الی ۵۰۰دلار دریافت شده از دانشجو ارائه می دهد غذا، تلفن، سرگرمی، حمل و نقل و لباس خواهد بود که در اختیار دانشجو قرار می گیرد. هزینه هر کتاب یا هر ترم دانشجو مبلغی حدود ۱۰۰الی ۱۵۰دلار آمریکا می باشد البته توجه داشته باشید که مبلغ به درجه تحصیلی شما نیز بستگی دارد.

 هزینه خوابگاه های دانشجویی مبلغی حدود ۴۵لیر ترکیه می باشد و دانشجو می تواند اتاق خوابگاه خودرا با هم دانشگاهی خود شریک شود تا هزینه های خوابگاه نصف و مابین هر دو آن ها تقسیم شود. در خوابگاه های دانشجویی آشپزخانه نیز وجود دارد تا دانشجویان بتوانند در آن غذای خود را آماده کنند.

 اما در کنار خوابگاه ها رستوران نیز وجود دارد، ساعت کاری رستوران ها شبانه روزی می باشد و دانشجویانی که به دلیل تحصیل تا دیر وقت نمی توانند برای خود غذا تهیه نمایند این امکان را خواهند داشت که در آن رستوران ها غذای خودرا میل نمایند.

شرایط اجاره اقامت گاه

اگر دانشگاهی که در آن پذیرش شده اید در یکی از شهرستان های ترکیه باشد به طبع هزینه های زندگی کمتری را متقبل خواهید شد. در شهرستان ها نسبت به استان، هزینه ها کمتر است. از طرفی اگر از خوابگاه دانشگاه استفاده کنید در هزینه هایتان صرفه جویی کرده اید. تمامی دانشگاه های دولتی در ترکیه خوابگاه دارند. هزینه های آن از یکصدو پنجاه تا سیصد لیر است. لازم بذکراست که هزینه خوابگاه های خصوصی ممکن است تا هفت هزار لیر هم باشد که البته وسایل آسایش و رفاه بهتری در مقایسه با خوابگاه های دولتی دارند. در حالت کلی می بایست گفت که هزینه های زندگی در ترکیه بسیار به ایران نزدیک است و برای هر ماه بین هزار تا دو هزار لیر می باشد.

مقایسه شهریه برخی رشته ها در دانشگاه خصوصی و دولتی در ترکیه

الف - دانشگاه های خصوصی

  • 1) حقوق : لیسانس ۲۶۰۰۰ لیر – فوق لیسانس و دکتری ۱۹۴۰۰ لی
  • 2) معماری : لیسانس۲۶۸۵۰ لیر – فوق لیسانس و دکتری ۲۵۵۰۰ لیر

ب - دانشگاه‌های دولتی 

  • 1) مهندسی : لیسانس ۱۵۲۹ لیر – فوق لیسانس و دکتری ۱۳۵۹ لیر
  • 2) ادبیات : لیسانس ۱۲۸۱ لیر – فوق لیسانس و دکتری ۱۰۱۵ لیر
  • 3) حقوق : لیسانس ۱۰۲۷ لیر – فوق لیسانس و دکتری ۱۰۲۰ لیر

توضیح اینکه رشته‌های مربوط به پزشکی و دندانپزشکی در کشور ترکیه طرفداران زیادی داشته که میزان هزینه های این رشته ها به دانشگاهی که پذیرفته شده اند متغیراست و بین هفتصد لیر برای یک ترم در دانشگاهی دولتی گرفته تا هفت هزار لیر در دانشگاهی خصوصی هزینه بر خواهد بود.

 در کشور ترکیه از نظر سطح آموزشی و هزینه ها دانشگاه ها در سه نوع می باشند.

  • 1) دانشگاه دولتی.
  • 2) دانشگاه نیمه خصوصی
  • 3) دانشگاه خصوصی.

بایستی به این نکته توجه داشته باشید که برخی از این دانشگاه ها از سوی وزارت علوم در ایران تایید نشده اند. لذا هنگام انتخاب خود به این لیست دقت کنید.

تعداد چهل و پنج دانشگاه در ترکیه جزء رتبه بندی QS هستند. اغلب دانشگاه های برتر ترکیه در شهرهای آنکارا و استانبول هستند. دانشگاه های بیلکنت و حاجت تپه در شهر آنکارا، در رده پنجاه دانشگاه برترجهان هستند و دانشگاه های کوچ سابانجی و بغازیچی نیز در استانبول در میان سی دانشگاه برتر قرارگرفته اند.

رشته پزشکی در ترکیه به جهت اعتبار مناسب دانشگاه های پزشکی مورد توجه دانشجویان است. از طرفی وزارت بهداشت در ایران این مدارک را تایید می نماید که این نکته قابل توجهی برای متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی است.

از طرفی می توان به مزیت دیگری نیز اشاره کرد و آن نزدیک بودن کشورهای ترکیه و ایران است که این امر باعث می شود هزینه های مربوط به رفت و آمد بین دو کشور از سوی دانشجو و خانواده اش به حداقلی برسد. این نکته نیز مطرح است که فرهنگ دو کشور بسیار نزدیک به هم بوده و این دلیلی است برای ایجاد ارتباط ساده تر.

کلاس های آموزشی در دانشگاه های ترکیه به دو زبان ارائه می شود که می بایست دانشجو به یکی از زبان های ترکی و یا انگلیسی مسلط گردد. 

چه شرایطی برای انتقال از دانشگاهی در ترکیه به دانشگاههای اروپایی و آمریکایی وجود دارد؟

درصورتی که شصت واحد درسی را در رشته ای در یکی از دانشگاه های ترکیه گذرانده باشید، می توانید با تاییدیه آن در یکی از دانشگاه های مقصد که مرتبط با رشته خود باشد، به تحصیل خود ادامه دهید. این نکته نیز اهمیت دارد که دروس گذرانده شده را می توان در کشور مقصد معادل سازی نمود.

همچنین برای تایید این انتقال می بایست شرایطی را داشته باشید. بخصوص انتقال به کشور انگلیس و آمریکا و یا کشورهای اروپایی :

الف) معدل واحدهای دروس گذرانده شده 4 از 2/5 باشد.
ب) دریافت آیلتس شش 

طبق سیاست گذاری دولت ترکیه روند آموزش و تحصیل در ترکیه در دهه های اخیر از نظر کیفیت در حال توسعه است. دلیل روشن آن هم این است که د رحال حاضر هفت دانشگاه ترکیه در یکصد رتبه اول بوده و سه دانشگاه در ده رتبه برتر قرار دارند. همچنین دانشگاه های ترکیه جهت توسعه بهتر آموزش در رشته های پزشکی، علوم انسانی، کسب و کارو مهندسی و مالی، آموزش به زبان انگلیسی را ایجاد نموده است.

پیشنهاد مطالعه: بهترین هتل های استانبول

این نکته کاملا روشن است که هزینه های دوره های کارشناسی ارشد و دکترا خارج از دولتی بودن و یا خصوصی بودن نسبت به مقاطع کارشناسی بسیار متفاوت است. بطور معمول دولت هزینه های کارشناسی ارشد را در ابتدای هر سال اعلام می کند.که به طور معمول با زبان انگلیسی در دانشگاه دولتی پانصد یورو و در خصوصی حدودا یکهزار یورو است.

همچنین درکشور ترکیه برای تحصیل در مقطع دکترا، بسیار شرایط مساعد است. زیرا هزینه های آموزشی در مقاطع دکتری بسیار پایین است. امکان ادامه تحصیل در این مقطع با زبان انگلیسی می باشد که حدودا بین پانصد الی هشتصد یورو می باشد. چنانچه به زبان ترکی باشد نیز ارزان تر خواهد بود. البته این نکته قابل ذکراست که نوع دوره دکتری و دانشگاه در این هزینه ها موثر است. به خاطر داشته باشید نگرانی بابت هزینه های تحصیل در ترکیه نداشته باشید. از طرفی امکان تحصیل بصورت غیرحضوری نیز ممکن است. با این امکان شما در هر جایی از جهان باشید، در فضای شخصی خود می توانید با استفاده از نرم افزارهای صمعی بصری و با اساتید برتر دنیا برای تحصیل غیرحضوری ترکیه اقدام نمایید.

در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه، دیپلم فنی نیز به دانشجو داده خواهد شد که معادل فوق لیسانس است. ضمنا این دانشجویان می توانند برای کمک تحصیلی خود، بعنوان محقق در یک دانشگاه فعالیت نمایند. البته دانشجوهای خارجی اجازه ندارند در سازمان های دیگر کار کنند.

جهت مواظبت های درمانی، دانشجویان از خدمات بهداشتی برخوردار هستند که عمدتا رایگان است. البته این مراقبت ها تنها در موارد جزئی انجام می شود. برای دانشجویانی که دارای اقامتی شش ماهه هستند امکان ثبت نام در بیمه تامین اجتماعی وجود دارد. تمامی این موارد می تواند نکته موثری در انتخاب کشور ترکیه و دانشگاه هایش از سوی دانشجویان خارجی، بخصوص ایرانیان باشد.

در اینجا به شرح قوانین جدید دریافت بورسیه آموزش ترکیه می پردازیم :

میزان سن: درخواست کننده جهت اخذ بورسیه آموزشی در مقطع کارشناسی بایستی کمتر از بیست و یک سال باشد و حدنصاب سه ساله تحصیلش کمتر از هفتاد و پنج نباشد. در مقطع کارشناسی اردش نیز سن فرد باید کمتر از سی سال باشد و دوره کارشناسی را تمام کرده باشد. برای مقطع دکتری نیز کمتر از سی و پنج سال ملاک است و اخذ مدرک کارشناسی ارشد الزامی است.

سلامتی جسمی و روحی: درخواست کننده نبایستی هیچ گونه بیماری داشته باشد.

ملاک معدل: در قوانین ترکیه امروزه برای مقاطع کارشناسی معدل چهارده را ملاک قرار داده اند و برای باقی مقاطع بصورت متغیر پانزده ملاک است.

نوع زبان: در ترکیه زبان اصلی برای دریافت بورسیه آموزشی ترکیه، زبان ترکی است. تعداد زیادی از دانشگاه ها نیز به زبان انگلیسی آموزش می دهند که در این دانشگاه ها بایست مدارک زبان ( تافل و یا آیلتس ) را داشته باشند.

به این نکته دقت کنید که در چه مقطعی تصمیم دارید در ترکیه مشغول به تحصیل شوید. در مقطع کارشناسی نیاز است که به زبان ترکی مسلط باشید. اغلب دانشگاه ها در این دوره به زبان ترکی است. از همین رو نیاز است که در آزمون تومر شرکت کنید که درصورت قبولی می توانید وارد دانشگاه مورد نظر شوید. برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در سال دو بار آزمون برگزار می شود که در این موارد هم نیاز است دوره و آزمون تومر را پشت سرگذاشته باشید. مگر آنکه دانشگاهی که انتخاب کرده اید به زبان انگلیسی تدریس شود که نیاز به مدارک تافل و آیلتس است.

لازم به ذکراست که آزمون های YOS و SAT برای ورود به دانشگاه های دولتی الزامی است. اگر به دنبال راهی برای آزمون ندادن هستید، شانس خود را در دانشگاه های خصوصی امتحان کنید که بدون آزمون هستند. البته این دانشگاه ها نیز زبان و مدارک تافل و یا آیلتس برایشان دارای اولویت است.

دانشگاه های خصوصی در ترکیه نیز دارای کیفیتی بالا هستند و در رتبه بندی جهانی رتبه های خوبی دارند. از همین رو موفقیت در المپیاد های جهانی و معدل بالا می تواند گزینه های قابل قبولی برای پذیرش در دانشگاه های خصوص ترکیه باشد.

اعتبار مدارک دانشگاهی ترکیه

اعتبار مدارک و دانشگاه های ترکیه

از میان دویست دانشگاهی که در ترکیه ایجاد شده است تقریبا اکثر آنها از طریق دولت ترکیه کنترل می شوند. جالب است بدانید در سال 1970 میلادی فقط هشت دانشگاه دولتی در ترکیه فعالیت می کرد و اولین موسسه آموزش عالی خصوصی به نام دانشگاه بیلکنت در سال 1984 ایجاد شد. همچنین در انتالیا در سال 2012 دانشگاه بین المللی فعالیت خود را آغاز نمود.

این نکته را هم لازم است توضیح دهیم که در کشور ترکیه مطابق تعهدنامه بولونیا، دانشگاه های دولتی، خصوصی و یا نیمه خصوصی، مطابق با دانشگاه های اروپا از نظر آموزشی یکسان سازی شده است. این در حالی است که این سیستم آموزش در رتبه چهل و سوم دنیا می باشد.

از طرفی همه دانشگاه های ترکیه زیر کنترل YOK که شورای آموزش عالی در ترکیه است، می باشند. به همین دلیل است که می توان مدعی شد سطح آموزش در این دانشگاه ها جهانی است و آموزش در تمامی کشور در حد استاندارد آموزشی است. اینها دلایلی هستند که درخواست کنندگان رشته پزشکی در ترکیه بسیار باشد. بخصوص دانشگاه های خصوصی مانند دانشگاه بیرونی و آیدین استانبول که از برترین دانشگاه ها در شاخه پزشکی هستند.

دانشگاه حاجت تپه یکی دیگر از دانشگاه های رشته پزشکی است که در آنکارا ایجاد شده است و از بهترین و قدرتمند ترین دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد. این دانشگاه، دانشکده های مختلفی در رشته های دندانپزشکی و پزشکی، اقتصاد و ادبیات، هنرهای زیبا، ارتباطات و داروسازی را ایجاد نموده است.

از دیگر دانشگاه های مطرح در ترکیه که در شهر استانبول واقع شده است و از نظر سطح آموزشی بسیار بالاست، دانشگاه استانبول است که دارای هفده دانشکده و پنج پردیس است. دانشگاه های آتاتورک و آنکارا نیز از بهترین های ترکیه محسوب می شوند.

به جهت کیفیت بالای مدارک آموزشی دانشجویان خارجی که مدرکشان را از دانشگاه های معتبر ترکیه دریافت کرده اند، این مدارک از سوی بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا که از بابت سیستم تحصیلات عالیه در رتبه بالایی هستند، مانند آمریکا و سایر کشورهای اروپایی، مورد قبول است. لازم است متقاضیان قبل از ارسال درخواست خود، حتما اعتبار سنجی نموده و آیین نامه مدارک را مورد بررسی دقیق انجام دهند.

تقاضای بورسیه در ترکیه

کشور ترکیه برای دانشجویان بین المللی، تسهیلات بورس را در نظر گرفته است. دانشجویان بورسیه از نظر رتبه تحصیلی باید عالی باشند. هدف از بورسیه آموزشی این دانشجویان، درک متقابل و بهتر و استفاده از اطلاعات سایر کشورهاست. برای همین است که پذیرش دانشجویان ممتاز کشورهای دیگر در اولویت استفاده از بورسیه ها هستند.

پیشنهاد مطالعه: خرید خانه در ترکیه

دانشجویی که توانسته است بورسیه تحصیلی کشور ترکیه را بدست آورد، از مزایای آن نیز بهره مند خواهد شد. در صورتی که دانشجو موفق به اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه گردد می تواند از یک سری مزایای خاص استفاده کند. این مزایا می تواند شامل مبالغی تحت عنوان کمک هزینه باشد که برای دانشجوی لیسایس هفتصد لیر و کارشناسی ارسد نهصدو پنجاه لیر و دکترا یک هزار و چهارصد لیر است. ضمنا بابت مسکن و اقامت هیچ هزینه ای را نمی بایست پرداخت نمایند.

دانشجویان بورسیه دارای بیمه سلامت هستند و دوره یک ساله یادگیری زبان ترکی برایشان ایجاد شده است. ضمنا برای بازگشت بلیط هواپیما را رزرو خواهد نمود.

می دانید که کشور ترکیه این اواخر با مسائل داخلی و خارجی زیادی در منطقه روبرو بوده است. اما این کشور با تمرکز بر سیستم آموزشی خود، توانست رشد چشمگیری را داشته باشد و در دره های خوبی از میان کشورهای آسیایی و اروپایی قرار گیرد. یکی از کشورهایی که تعداد توریست تحصیلی بالایی به کشور ترکیه دارد ایران است.

سیستم آموزشی در ترکیه شباهت بسیاری با ایران دارد با این تفاوت که در ترکیه مدارس به دانش آموزان به گونه ای آموزش می دهند که مهارت های حضور در جوامع مختلف را بیاموزند. در مدارس آموزش از شش سالگی شروع شده و دوازده سال ادامه پیدا می کند و پس از آن دانش آموزان آماده ورود به دانشگاه ها هستند.

سال های بسیاری است که مهاجرت تحصیلی ایرانیان به ترکیه ایجاد شده است. همانطور که گفتیم به دلیل نزدیکی ایران با ترکیه و ارتباط این کشور با کشورهای اروپایی و البته کیفیت دانشگاه ها دلایل این مهاجرت محسوب می شوند. اما این سوال مطرح است که چرا دانش آموزان و دانشجویان تحصیل کرده در ایران برای ادامه تحصیل به ترکیه سفر می کنند.

شاید یکی از دلایل این امر، هزینه های تحصیل در ترکیه در مقایسه با دانشگاه های خصوصی در ایران و یا دانشگاه های اروپایی بسیار مناسب تر است. از طرفی کیفیت آموزش در این دانشگاه ها قابل مقایسه با دانشگاه های معتبر کشورهای اروپایی است. ممکن است گروهی نیز بدلیل شرایط بهتر و کیفیت بالاتر زندگی در ترکیه، این کشور را برای ادامه تحصیل و کسب شغل انتخاب می کنند.

ترکیه بدلیل جاذبه های توریستی اکنون یکی از مقاصد خوب اقتصادی و گردشگری است. در سال دو هزار و هفده کشور ترکیه پذیرای حدود چهل میلیون توریست از تمامی دنیا بوده است. این کشور در رتبه دهم گردشگری است. در این میان دولت ترکیه با سیاست گذاری هدف مند خود، سعی دارد با ارتقاء کیفیت آموزش و سیستم آموزشی خود، تعداد بیشتری از دانشجویان خارجی را جذب نموده و در رده بالاتری از جذب دانشجو قرارگیرد.

این جهش و نوع رویکرد می توان دلیلی برای آن باشد که می توان کشور ترکیه را بعنوان زندگی و تحصیل و شغل انتخاب نمود.

نظام آموزشی ترکیه

نوع نظام آموزشی تحصیلات عالیه در ترکیه

سیستم آموزشی که در بیشتر دانشگاه های ترکیه انجام می شود مطابق آموزش در دانشگاه های آمریکاست. در اکثر دانشگاه ها انگلیسی، زبان تدریس می باشد. البته در دانشگاه ها زبان ترکی، فرانسه و آلمانی نیز بعنوان زبان آموزشی استفاده می شود. 
با اتمام دوره دبیرستان و گذراندن آزمون OSS و موفقیت در آن، دانش آموزان می توانند در دانشگاه های دولتی مشغول به تحصیل شوند. در این دانشگاه ها تحصیلات رایگان است و تنها برای امکانات و سرویس های داده شده مبلغ بسیار کمی دریافت می شود. پس از اتمام دوره لیسانس مدرک لیسان دیپلماسی دریافت می نمایند.

در بخش تحصیلات تکمیلی دانشجویان برای فوق لیسانس و دکتری مشغول به تحصیل در دانشگاه ها هستند. سیستم آموزشی تخصصی در رشته پزشکی در داخل بیمارستان های آموزشی و یا دانشکده های رشته پزشکی که زیر نظر وزات بهداشت هستند انجام می شود.

مدارس عالی حرفه ای که معادل فوق دیپلم در ایران هستند، طبق سیستم دانشگاه ها عمل کرده طی دوسال، قسمتی از دروس مقطع لیسانس را آموزش دیده که به فارغ التحصیلانش مدرک پیش لیسانس داده می شود. این مدارس عالی حرفه ای همانند کالج در آمریکا هستند. چنانچه دانشجویی قصد ادامه تحصیل تا لیسانس را داشته باشد می بایست حدنصاب قبولی را برای مقطع کارشناسی دارا باشد.

درسال 1984 که دولت ترکیه نیاز سیستم آموزشی را به تعداد بیشتر دانشگاه ها دید، شروع به فعالیت نمودند. اکنون شصت دانشگاه خصوصی بوجود آمده است. این دانشگاه ها نسبت به دانشگاه های دولتی از امکانات رفاهی و آموزشی بیشتری برخوردار هستند و زبان تدریس اکثر آنها زبان انگلیسی است.

دانشجویانی که به زبان انگلیسی آشنایی ندارند بایستی طی یک دوره یکساله در دانشگاه به آموزش زبان انگلیسی بپردازند. برای تحصیل در این نوع دانشگاه ها می بایست هزینه ای بین شش تا بیست هزار دلار پرداخت گردد. در این میان تعدادی بنیادهای خیریه که به هدف کمک به تحصیل ایجاد شده اند، درصدی از این شهریه ها را تقبل می کنند. درحال حاضر چهل درصد دانشجویان ترکیه از این کمک ها بهره می گیرند.

تمام دانشگاه های خصوصی و دولتی در ترکیه طبق توافقنامه ای به نام بولونیا فعالیت می کنند که استاندارد سازی برنامه های آموزشی در تمامی اروپا محسوب می شود. ضمنا اغلب دانشگاه های ترکیه در Erasmus+ عضو شده اند. مطابق این برنامه از انتقال دانشجوی خارجی حمایت می شود.

اسامی دانشگاه های برتر

بهترین دانشگاه های کشور ترکیه دراستانبول و آنکارا قرار گرفته اند. دانشگاههایی همچون Bilkent University, Boğaziçi Üniversitesi, Hacettepe University, Koç University, Sabancı University, Istanbul Technical University and Istanbul,

دانشگاه های ترکیه می توانند سالانه در مقطع کارشناسی تعداد چهارهزار و پانصد دانشجوی خارجی (غیرترک) را بپذیرند.به همین جهت هر سال در آوریل برای پذیرش دانشجوی خارجی آزمونی برگزار می شود که با عنوان YOS با نظارت سازمان QSUM انجام می شود. تنها شرط این آزمون داشتن مدرک دیپلم است.

برای پذیرش در مقاطع فوق لیسانس و دکترا صرفا آزمون عمومی برگزار نخواهد شد. در کشور ترکیه دانشگاه ها با شرایط پذیرش خود، دانشجو می پذیرند. این روش پذیرش بخصوص برای ایرانیان که روش های سختگیرانه ای را در ایران داشته اند، بسیار مناسب و جذاب است.

در سال دو بار لیستی از اسامی رشته ها و ظرفیت های پذیرش ابلاغ می شود. دانشجویان برحسب رشته انتخابی خود و دانشگاه مورد نظر، ثبت نام خود را انجام داده و مراحل پذیرش را طی می کنند در ترکیه مدت زمان اخذ مدرک فوق لیسانس دوساله و دکترا چهارساله است.

برای مدیریت هزینه های خود چه تحصیل و چه گذران زندگی، لازم است هزینه ها را برای دوره های کوتاه تر تقسیم نمایید.

به عنوان مثال هزینه برای خوابگاه و یا اجاره خانه بین یک هزار و پانصد تا دو هزار دلاراست. برای تهیه مواد غذایی نیز حدودا یکهزار دلار نیاز دارید. وسایل نقلیه عمومی از محل اقامت تا دانشگاه ( که بهتر است نزدیک در نظرگرفته شود) حدودا سیصد دلار خواهد بود. برای تهیه کتاب های آموزشی نیاز به یکصدو پنجاه دلار دارید. اینها تماما در شرایطی است که بورسیه نبوده و از شرایط رایگان دانشگاه استفاده نمی کنید. اگر نیاز به تفریح و سرگرمی مانند سینما و استخر را در خود حس کردید هزینه حدود یک هزار دلار را برای آن منظور کنید.

ترکیه کشوری با قدمت تاریخی زیاد در نقطه ای بین غرب و شرق ایجاد شده است که این کشور را در موقعیت استراتژی مناسبی قرار داده است. این کشور از سه طرف حاشیه آبی ( دریا) دارد. ضمنا گذرگاه هایش مانند تنگه بوسفور و یا چناق قلعه نیز این موقعیت دریایی را دارای اهمیت دوچندانی کرده است. کشور ترکیه از دیرباز ارتباطات خوبی با سایر کشورهای غربی بوجود آورده است. در سال 1923 که دولت به جمهوری تبدیل شد، با پیش گرفتن سیستم اقتصادی مناسب، توانست ترکیه را به کشوری در حال توسعه و رشد تبدیل نماید.

در کشور ترکیه قومیت های مختلف و فرهنگهای متفاوتی زندگی می کنند که این امر آن را کشوری امن در منطقه کرده است و این از مزایای کشور ترکیه محسوب می شود. همچنین باعث جذب درخواست کنندگان بسیاری برای تحصیل در این کشور شده است بخصوص که دانشگاه های ترکیه با سیستم آموزشی مدرن و بین المللی در حال فعالیت بوده و هر روز پیش از گذشته رشد می نمایند.

استاندارد تحصیلی عالی ترکیه

نکته ای که از دانشگاه‌های ترکیه شهرت و اعتبار جهانی ساخته است، شامل آموزش هایی با استاندارد بالا و کیفیت مناسب جهانی، اساتیدی با سواد، موفق و رده بالا و در نهای سیستم یکپارچه جهانی می شود. تمامی این نکات می تواند دانشجویان را برای طی کردن پله های ترقی یاری رسانده، تا ضمن حرفه ای شدن در تحصیل و شغل خود در زندگی نیز فردی شایسته و موفق باشند.

درست است که در دانشگاه های ترکیه، مدارک آموزش دانشجویان، برحسب نوع دانشگاه، محل و قدمت دانشگاه و نوع رشته ای که تحصیل می کنند دارای درجه اعتبار متفاوتی است. اما بایستی توجه داشت که این مدارک در اغلب کشورهای دنیا معتبر بوده و قابل ارائه است.

دانشگاه ها و پردیس‌های مدرن و مجهز

ایجاد پردیس های مجهز در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی همیشه برای ایجاد آسایش و آرامش دانشجویان دارای اهمیت بسیاری بوده است. داشتن فضای آموزشی با وسعت بسیار که دارای تجهیزات کاملی است و در اختیار دانشجویانش قرار می دهد می تواند کمک شایانی به ارتقاء سطح آموزشی خود و دانشجویانش نماید. در پردیس ها با وجود کتابخانه، فعالیت ها و انجمن های دانشجویی و هنری، دانشجویان می توانند خارج از تحصیل برای اوقات فراغت خود نیز برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.

امکان دسترسی سهل و آسان به اقامتگاه، رستوران و وسایل نقلیه عمومی و کیفیت آنها در ترکیه

بعد از بررسی کامل دانشگاه، امکاناتش و شرایط پذیرش آن، نیاز است که در زمینه محل اقامت خود، شرایط تغذیه ای در ترکیه و یا وسایل حمل و نقل عمومی ارزان نیز بررسی های کاملی را انجام دهید. تمامی اینها می تواند در شرایط تحصیلی یک دانشجو و هزینه هایش تاثیر گذار باشد. 

در تمامی دانشگاه ها امکان مشاوره قبل از تعیین رشته و پذیرش وجود دارد. مشاورین این دانشگاه ها برای قبل و بعد از ثبت نام در کنار دانشجویان بوده تا بتوانند در کوتاه ترین زمان با شرایط زندگی در کشور ترکیه و شهری که قرار است در آن اقامت داشته باشند، سازگار شوند. در داخل دانشگاه ها سرویس های غذا خوری مرتب و تمیزی ایجاد شده است که برای دانشجویان بسیار مناسب است. (هزینه غذا در بیرون از دانشگاه ارزان نیست ). این سرو غذا در روز سه مرحله انجام می شود. ضمنا سلف دانشگاه نیز فعال می باشد. از طرفی عمدتا حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ کاملا به روز بوده و در نزدیکی دانشگاه ها نیز مهیا می باشد که به طور معمول هزینه های کمی دارد.

از طرفی فاصله خوابگاه ها تا دانشگاه ها عمدتا زیاد نیست و هر دانشگاه دارای چند خوابگاه است. این خوابگاه ها به دو شکل دولتی و خصوصی فعالیت می کنند که در مورد خصوصی هزینه هایی را برای پرداخت منظور می نمایند.

جمع بندی

همانطور که گفته شد کشور ترکیه انتخاب مناسبی برای ایرانیانی است که می خواهند در فضای آموزشی بهتری به ادامه تحصیل بپردازند. در این میان هم از نظر مسافتی به کشورشان نزدیک است و هم از لحاظ فرهنگی به فرهنگ ایران. از سوی دیگر برای ایرانیان امکان یافتن شغل همزمان با تحصیل نیز فراهم است، تا بتوانند ضمن تحصیل با خاطری آسوده هزینه های خود را با کسب و کاری، بدست آورند.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد