پرداخت هزینه چاپ ژورنال و مجلات خارجی

پرداخت هزینه چاپ ژورنال و مجلات خارجی

توسط : تیم خبری
2,674

پرداخت هزینه چاپ ژورنال یا مجلات خارجی

یکی از دغدغه های محققان و پژوهشگران ، چاپ مقاله حاصل از پایان نامه و یا انجام پروژه تحقیقاتی است که بتوانند انتخاب مجله ای معتبر با شرایطی مناسب را داشته باشند. تعدادی از ژورنال های دارای اعتبار ، جهت پذیرفتن چاپ مقاله شما مبلغی را دریافت می کنند. البته این مبلغ دریافتی مطابق استانداردهای مجله مشخص می شود و نیاز است همان ابتدای درخواست ، این هزینه را پرداخت نمایید.
درحالت کلی اکثر مجلات چاپ مقاله را بدون دریافت هزینه ای انجام می دهند. اما برای آن گروهی که نیاز است هزینه پرداخت شود می بایست در زمان ثبت مقاله در مجلات هزینه چاپ را بپردازید. این هزینه ها در مجلات معتبر ، ممکن است با نرخ دلار ، یورو و یا پوند محاسبه و دریافت شود. این مبالغ در مجلات تفاوت دارد و بستگی به مجله دارد و توسط صاحبان آن مشخص می شود. ممکن است مجله ای این مبلغ را بسیار زیاد اعلام نماید و دیگری اندک باشد.
این هزینه ها برای ماندگاری و البته رشد و کسب درآمد مجلات امری اجتناب ناپذیراست. اکثر این مجلات علمی وابستگی به دانشگاه های دارای اعتبار بین المللی دارند و یا به سازمانی وابسته هستند. آن دسته از مجلات که وابستگی مالی خاصی به جایی ندارند ، برای چاپ کردن و داوری مقاله ها هزینه هایی را دریافت می کنند تا بدین ترتیب بتوانند منابع مالی خود را تامین کنند.

 

پرداخت هزینه چاپ ژورنال و مجلات خارجی


چه هزینه هایی را از نویسندگان مقالات دریافت می شود؟

زمانی که درخواست چاپ مقالات از مجله دارای اعتبار جهانی می شود ، هزینه هایی به نویسنده اعلام می شود که از سوی مسئولان مجله تعیین و اعلام می شود که برای پرداخت آن استثنایی وجود ندارد. حال نیاز است بدانیم این پرداخت هزینه ها برای چه مواردی است. اینجا به طرح مواردی از آنها می پردازیم :


الف -دریافت هزینه رسیدگی به مقاله  یا Processing Fee : 

این هزینه ، رسیدگی به مقاله و یا هزینه انتشار نامیده می شود. درحقیقت این همان مبلغی است که مجلات علمی از نویسنده دریافت می نماید تا مقاله را مطابق دستور کار مجله اشان مرتب و قالب بندی نموده و برای چاپ آماده کنند. نکته قابل توجه این است که با دریافت این هزینه ، مجله هیچ تعهدی دال بر پذیرفتن مقاله و چاپ در مجله را ندارد.


ب - هزینه دسترسی رایگان یا : Open Access

 از آنجایی که صاحبان مجلات برای در دسترس قرار دادن مقالات ، هیچ هزینه ای را از خوانندگان مقاله دریافت نمی کنند ، لذا نیاز است نویسنده برای این دسترسی رایگان ، به مجله هزینه ای را پرداخت نماید. این دسترسی سهل تر به مقاله ها ، شرایط خیلی خوبی را برای ارجاعات برای شما ایجاد می نمایند.


ج - هزینه داوری سریع : 

یکی از نکاتی که می بایست بدانید این است که عمدتا مدت زمان رسیدگی به مقاله برای نویسنده حدود سه الی شش ماه طول بکشد. به همین دلیل برخی مجلات ، برای کوتاه کردن زمان داوری ، هزینه ای را دریافت می کنند تا زمان رسیدگی را کوتاه تر کنند. البته این پرداخت هزینه نیز ، نمی تواند دلیل پذیرش مقاله در مجله باشد.


د - هزینه انتشارمقالات : 

بعضی اوقات پیش آمده تعدادی از مجلات بعد از آنکه مقالات تایید شدند ، مبلغی را به عنوان هزینه چاپ نیز دریافت می نمایند.

 

پرداخت هزینه چاپ ژورنال و مجلات خارجی


هزینه چاپ مقالات در مجلات ISI 

این نوع مجلات از برترین مجلات و ژورنال های خارجی هستند که مقالات علمی را از سراسر دنیا پذیرش می کنند و دارای اعتبار جهانی هستند. از آن جایی که این مجلات بسیار معتبر هستند ، بنابراین برای پذیرش مقالات و هزینه های چاپ آنها ، مبالغ زیادی را از نویسنده دریافت می نمایند.
مجلات به دو بخش دسته بندی می شوند. این دو دسته ، دسترسی آزاد  open accessو دسترسی های بسته close access  نامیده می شوند که شرایط چاپی متفاوتی دارند. به عنوان مثال در مجلات اپن اکسس ، هزینه های مربوط به چاپ را نویسنده بایستی پرداخت نماید. دراین حالت به دلیل آنکه تمامی هزینه ها را از خود نویسنده دریافت کرده اند ، برای دانلود مطالب از مقالات از پژوهشگران مبلغی دریافت نمی شود و بدین ترتیب استناد کردن به این مقاله ها برای پژوهشگر ، سهل تر خواهد بود. قابل ذکراست که تمامی مجلات ISIدر این دسته از مجلات قرار می گیرند.
از طرفی مجلات کلوز اکسس ، به جهت عدم دریافت هزینه از نویسندگان و چاپ رایگان مقالات ، امکان دسترسی به مقالات به صورت رایگان وجود ندارد. هر پژوهشگری که نیاز باشد به مقاله دسترسی بیابد به دلیل پرداخت نکردن هزینه توسط نویسنده ، می بایست خود هزینه را پرداخت کرده و بعد از پرداخت می تواند به مطالعه و پژوهش خود بپردازد. مجلات JCR در این دسته از مجلات هستند.
هزینه های دریافتی مجلات ISI به نرخ دلار است که برحسب اینکه در کدام مجله درخواست چاپ داشته باشید این هزینه تفاوت دارد. ضمن اینکه نرخ دلار هر لحظه تغییر می یابد و نیاز است برای کسب آگاهی کامل از این هزینه ها و به روز بودن آنها ، با یک کارشناس که در این شاخه تخصص دارد ، مشورت نمایید. 

پیشنهاد مطالعه: هزینه های دانشگاهی در روسیه

 


چگونگی چاپ مقاله در مجلات ISI 

در بسیاری از مواقع دانشجویان و محققان کم تجربه که تصمیم دارند برای چاپ و ثبت مقاله خود اقدام کنند به دلیل عدم آگاهی کامل از مراحل انجام کار ، دچار نگرانی و تردید شده و عمدتا از انجام آن منصرف می شوند. در این مواقع نیاز است که پیش از هر کاری با افراد متخصص مشورت گرفته تا بر اساس تجربه و تخصص ایشان ، که در حوزه خدمات ترجمه ، چاپ و ثبت مقالات مهارت بسیاری دارند ، شما را از مرحله درخواست چاپ تا گرفتن نامه پذیرش ، یاری نمایند. عمدتا تمامی این مراحل به صورت اینترنتی و آنلاین انجام می پذیرد.
انتخاب مجلات مناسب جهت چاپ مقالات بین المللی


مجلات متفاوتی است که ناشرانش جهت چاپ مقالات محققان و نویسندگان اقدام می کنند. برترین و معتبرترین آنها بشرح ذیل می باشند:

1- انتشارات الزویر Elsevier
2- انتشارات ساینس دایرکت Sciencedirect
3-انتشارات وایلی Wiley
4- انتشارات تیلور اند فرانسیس


 برای انتخاب مجله جهت چاپ مقالات سه موضوع مهم مطرح است که می بایست قبل از اقدام به چاپ به آن ها مطلع شوید.

1-ضریب تاثیر مجله Impact Factor  

جهت اطلاع از میزان تاثیر مجله ای یا IF یک مجله نیاز است که در سایتBIOXBIO.COM  وارد شده و عنوان  و نام مجله را در این سایت جستجو نمایید تا مشخصات کاملی از مجله را در دسترس شما قرار داده و ضریب تاثیر آن مجله را بیابید.


2- بررسی و انتخاب برترین مجله بر اساس محتوای مقالات : 

برای انجام این کار راه های مختلفی ایجاد شده است ، از همین رو می توان با گذاشتن چکیده یا خلاصه ( Abstract) ، کلمات کلیدی (Keywords)  و تیتر یا عنوان (Title)  برترین مجله را که انطباق بیشتری با محتوای متن مقاله دارد را یافت. نتیجه این جستجو می تواند نشان دهنده احتمال بیشتر پذیرش در آن مجله است و می شود آن را انتخاب نمود. برای این کار می توانید از سایت هایی مانند شرح ذیل استفاده نمایید.
الف -سایت جستجوی ژورنال الزویر Elsevier
ب - سایت پیشنهاد ژورنال اشپرینگر Springer
ج - سایت جستجوی مجله وایلیWiley


3- مدت زمان رسیدگی و داوری مقاله :

نکته بسیار مهم دیگری که می بایست در زمان انتخاب مجله مد نظر داشته باشید ، مدت زمانی است که مجله برای بررسی و داوری مقاله اعلام می کند. این بررسی توسط داوران محله ( ژورنال) انجام می پذیرد. به همین دلیل نیاز است در زمان بررسی مجلات در سایت هایی مانند الزویر ، بعد از وارد کردن عنوان و خلاصه مقاله ، سرعت در داوری را نیز انتخاب نمود که باعث می شود پذیرش سرعت بیشتری داشته باشد که البته این موضوع در مورد مجلات ISI محقق می شود.

 

پرداخت هزینه چاپ ژورنال و مجلات خارجی


راهنمای چگونگی پرداخت هزینه نشر مقاله  ISI 

بعد از اینکه سابمیت و ثبت مقاله در مجله انجام شد ، امکان دارد در مواقعی نیاز به پرداختن هزینه باشد. اکنون خلاصه ای از نحوه ثبت نام در یک نمونه سایت ژورنالی را ارائه می دهیم.
 ابتدا جهت نمونه مجله بین المللی مهندسی و تکنولوژی را برای ثبت مقاله در زمینه مهندسی بر گزیدیم. در سایت جستجو ، تحت عنوان نویسنده ، مشخصات کامل را وارد می کنیم. بعد از آنکه کار ثبت نام در سایت را انجام دادید ، دسترسی به قسمتی با نام سابمیت جدید New Submision پیدا خواهید کرد که بایت برای ثبت مقاله بر روی آن کلیک نمایید. فایل را با عنوان مقاله انتخاب کرده و ادامه را می زنیم. در این زمان نیاز است که مقاله دلخواه را مشخص کرده و ثبت Submit را بزنیم. 
در این مرحله نیاز است مشخصات مربوط به نویسنده ها که شامل مقطع تحصیلی ، دانشگاه و آدرس ایمیل است را ثبت نماییم. اگر در فرم مربوطه نیاز به فایل دیگری بود آن هارا نیز آپلود می کنیم و به مرحله ارسال مقاله رفته که دراین مرحله بابت ثبت مقاله در ژورنال به آدرس ایمیل نویسنده ارسال خواهد شد.
سپس نویسنده بایستی منتظر بماند تا حاصل داوری و رسیدگی مقاله به آدرس ایمیلش ارسال شود. به طور معمول در مراحل اولیه به مقالات اصلاحیه می خورد. در نهایت پس از اصلاحات انجام شده ، نتیجه بر حسب هزینه های چاپ مقاله ای که توسط نویسنده پرداخت شده است ، به ایشان اعلام خواهد شد. در همین مرحله است که بایستی پرداخت چاپ را انتخاب نموده و هزینه را به مجله واریز کنید. به عنوان مثال پرداخت دویست دلار برای یک مجله ISI می باشد.که این پرداخت می بایست حتما بصورت اینترنتی و آنلاین باشد. 

پیشنهاد مطالعه: هزینه های دانشگاهی ترکیه


راه های پرداخت آنلاین هزینه نشر مقالات در مجلات خارجی :

شما قادر خواهید بود با دریافت مشاوره بابت پرداخت آنلاین و خرید کارت های اعتباری ارزی مانند ویزا و مستر کارت با کارشناسان ما در 20 پیمنت صحبت نمایید. تا بتوانید هزینه مربوط به چاپ مقاله ISI را خودتان انجام دهید. این نکته قابل ذکراست که بیشتر سایت های اینترنتی اتصال به درگاه های کارت های اعتباری مستر و ویزا را دارند و پرداخت آنلاین شما به سادگی خواهد بود.
در برخی از سایت های مجلات ، درگاه پی پال وجود دارد. در این حالت با تهیه یک کارت اعتباری ارزی مانند ویزا کارت ، می توانید در پی پال حساب باز کرده و توسط کارت هزینه چاپ مقاله را در مجله ISI به انجام برسانید. این موضوع را نیز مد نظر داشته باشید که چنانچه بر اثر عدم اطلاع کامل از نحوه پرداخت پی پال ، دچار مساله ای شدید ، می توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان 20 پیمنت ، پرداخت موفقی داشته باشید. از طرفی این امکان برای شما وجود دارد که با روش پرداخت آنلاین ارزی پرداخت هزینه چاپ را انجام دهید.


انواع مجلات  ISI

مجلات و ژورنال های ISI  دو نوع هستند. ایمپکت دار و بدون ایمپکت که هر یک از این دو دسته دارای مشخصات ویژه خود بوده و نسبت به یکدیگر ، جهت هزینه های چاپ متفاوت هستند.
علت اصلی این مغایرت در مجلات ، میزان ضریب تاثیر یا IF می باشد . به عبارتی آن میزان که یک مقاله بر مقاله دیگر تاثیر گذار است. این مشخصه ای است که تعداد و میزان ارجاع و رفرنس به مقاله های یک مجله را نشان خواهد داد. میزان ضریب تاثیر یا همانImpact Factor    تعداد رجوع به مقاله را مشخص کرده و برآوردی عددی با استناد به مقالاتی که نشر یافته اند در طول یک سال و در یک مجله خاص چگونه بوده است. با استفاده از IF زمانی که مجلات متفاوتی در اختیار شماست که در شاخه های نزدیک به هم هستند ، این امکان را به وجود خواهد آورد که اعتبار و ارزش آنها را مقایسه و ارزیابی نمایید. به طوری که کاملا قابل پذیرش باشد.
بنابر این ژورنال هایی که از نوع ISI و بدون ایمپکت هستند و ضریب تاثیری Immpact Factor که در متن فوق به آن اشاره کردیم را نداشته باشد در دسته  LISTED ها قرار خواهد گرفت .

 

پرداخت هزینه چاپ ژورنال و مجلات خارجی


هزینه فرستادن مقالات به مجلات  ISI

قبل از آنکه به موضوع هزینه های پذیرش مقالات در مجله های ISI پرداخت شود ، بهتر است به درستی و دلایل دریافت این هزینه ها از سوی مجلات پرداخت شود.لازم به ذکر است که هزینه دریافتی جهت نشر مقالات در مجله هایی از نوع ISI  ،  ISC ،Scopus و گاهی مجلات علمی و تحقیقاتی در داخل ایران ، شیوه ای مرسوم و عادی به شمار می آید.
این تصور شایع وجود دارد که مجله هایی که اعتبار کمی دارند و در دره های پایین تری هستند ، هزینه های چاپ مقاله را دریافت می کنند. این نوع نگاه به هیچ وجه صحیح نیست. زیرا عواملی مانند تامین هزینه های درون سازمانی مجله و هزینه های مربوط به انتشارات آن مجله همگی نیاز به تامین دارد که دریافت هزینه از نویسنده بابت نشر مقاله اش می تواند راهکاری برای این موضوع باشد.
این موضوع برای بسیاری از اساتید و دانشجویان که قدص چاپ مقاله دارند قابل درک نیست و به محض شنیدن دریافت هزینه جهت پذیرش و نشر مقاله تصور می کنند که با مجله ای بدون اعتبار طرف هستند. این موضوع حتی در دانشگاه های داخلی و در سطح معاون پژوهشی هم صدق می کند و بر این باور هستند که اگر قرار باشد بابت چاپ پولی پرداخت کنند ، با مجله ای بی اعتبار طرف هستند. که این تصوری کاملا اشتباه است.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای جامع پرداخت وقت کشورها


دریافت هزینه در مجلات ISI به چهار شیوه دسته بندی شده است : 

الف – در نوع اول فقط از نویسنده مقاله هزینه نشر مقاله گرفته خواهد شد و اگر پژوهشگر و خواننده دیگری قصد دانلود و مطالعه مقاله را داشته باشد ، هزینه ای را از ایشان دریافت نمی نمایند. به این روش اپن اکسس می گویند. در این مجلات دسترسی به مقالات چاپ شده در مجله کاملا رایگان می باشد. این بدان دلیل است که قبل از انجام نشر مقاله کلیه هزینه های آن از نویسنده به صورت یکجا دریافت شده است.
در این میان تعدادی از استادان مجلات اپن اکسس را بدون اعتبار می دانند. زیرا دانلود رایگان و دسترسی آسان به مقالات می تواند نشانه کم اعتبار بودن و یا پایین بودن سطح اعتباری آن ها باشد. که مجله با دریافت هزینه از نویسنده آن ها را به چاپ رسانیده است. این نوع نگاه به موضوع بسیار خطاست. اعتبار مجلات و مقالات ارتباطی به هزینه های دریافتی مجلات ندارد. اگر قرار است اعتبار سنجی انجام شود بایستی به ضریب تاثیر IF آن مجله توجه داشت.


ب – در نوع دوم که به شکل کاملا رایگان چاپ انجام می شود و نویسنده نیازی نیست که هزینه ای را پرداخت نماید. به عبارتی مجله هزینه های نشر را به جای اینکه از نویسنده دریافت نماید ، از خوانندگان مقاله ، هنگام دانلود از قسمت آرشیو مجله ، به عنوان حق اشتراک دریافت می نماید. به این نوع کلوز اکسس گفته می شود.
در واقع روش کار بدین صورت است که مجلات از نوع دوم ، بودجه ای را از طریق دانشگاهی معتبر و یا سازمانی دولتی دریافت می نماید. از طرفی با به فروش رساندن مقالات به درخواست کنندگان ( حق اشتراک همگام دانلود مقالات) برای خود پایگاه های متفاوت درآمدزایی را ایجاد می نمایند.
درحالت کلی تر مجلات از نوع ISI بصورت نوع اول فعالیت می کنند و مجلات JCR به شکل نوع دوم فعالند.


ج- در نوع سوم ، نه تنها هنگام چاپ مقالات هزینه ای از نویسنده گرفته نخواهد شد ، بعبارتی کاملا رایگان چاپ می شود. بلکه از خوانندگان نیز برای دسترسی به مقالات هزینه و حق اشتراکی دریافت نمی شود. تعداد زیادی از مجلات و ژورنال ها هستند که به این شیوه عمل کرده و نه هنگام چاپ مقاله از نویسنده مبلغی می گیرند و نه هنگام دانلود از پژوهشگر هزینه ای دریافت می کنند زیرا دیدگاه این نوع مجلات صرفا انتشار علم و آگاهی است و طبیعی است که این نوع مجلات توانسته اند بودجه مالی شان را به کفایت از سازمان ها و ارگان های دولتی و خصوصی بدست آورند و به عبارتی از سوی آنان تامین مالی می شوند.


د- و در آخری اینکه نوع چهارمی نیز وجود دارد که هنگام چاپ مقاله هزینه ای از نویسنده دریافت می شود و از طرفی خوانندگان برای دانلود و دسترسی به مقالات نیاز است که هزینه و حق اشتراکی را به مجلات بپردازند. عمدتا این نوع مجلات مجبور هستند که چنین هزینه هایی را دریافت نمایند زیرا حمایت مالی از سوی سازمان دولتی و یا غیر دولتی نمی شوند. بنابر این منابع مالی این نوع مجلات به نویسندگان و خوانندگان مقالات بستگی دارد. 

 

پرداخت هزینه چاپ ژورنال و مجلات خارجی


هزینه های پذیرش و چاپ مقالات 

امروزه با ISI رویای محققان را برای چاپ مقالاتشان که بسیار برای آن ها زحمت کشیده و راهی برای ارتقاء سطح علمی ایشان محسوب می شود ، محقق نموده است. این یک حقیقت است که چاپ و نشر مقالات علمی در مجلات معتبر ISI در تمامی دنیا انجام شدنی خواهد بود. تنها کافیست با مطالعه و کسب اطلاعات کامل ، مراحل کامل ثبت و نشر مقاله را دنبال کرده تا در نهایت پذیرش در مجله دریافت شود.
همانطور که گفتیم میزان هزینه چاپ مقاله هایISI  به نوع مجله و درجه اعتبارش بستگی دارد. برای چاپ مقاله در یک ژورنال ISI که به صورت دسترسی آزاد می باشد ، تقریبا حدود یک میلیون تومان خواهد بود. البته این عدد برای تمامی مجلات یکسان نیست و بر حسب نوع مجله متغیراست. از طرفی هزینه چاپ در مجلات JCR دارای ایمپکت ، که بصورت دسترسی بسته عمل می کنند ، رایگان می باشد و تنها محقق یا نویسنده بایستی هزینه ثبت مقاله را پرداخت نماید. که این هزینه سابمیت تقریبا دویست و پنجاه هزار تومان می باشد.


حرف آخر : 

این نکته قابل توجه است که اگر بعنوان نویسنده قصد دارید مقاله ای علمی را در ژورنال های معتبر بین المللی ثبت نمایید و ثبت در مجلات برای ادامه روند تحقیقاتی و علمی شما بسیار موثر است ، بهتراست ابتدا در این خصوص تحقیقات لازم را داشته باشید و در سایت های معتبر جستجو ،  IF  آن مجله را ارزیابی کرده و با کمک یک مشاور آگاه ، کلیه روند ثبت مقاله تا دریافت نامه پذیرش مقاله را به خوبی پشت سرگذارید. در 20 پیمنت قادر خواهیم بود در تمامی مراحل ، ضمن ارائه مشاوره ، برای انجام مراحل نشر مقاله نیز شما را همراهی نماییم.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد