هزینه های دانشگاهی هند

هزینه های دانشگاهی هند

توسط : تیم خبری
1,691

هزینه های تحصیل در دانشگاه های هندوستان

 هندوستان یکی از کشورهای جنوب آسیاست. پایتخت این کشور دهل نو می باشد. سیاست گذاری دولت این کشور آسیایی به گونه ای بوده است که بر روی جذب توریست تحصیلی گام برداشته است و توانسته است از کشورهای دیگر ، دانشجو در رشته های مختلف را جذب نماید.
هند دومین کشور پر جمعیت در دنیاست که توانسته است در سیستم آموزشی گام های موثری برداشته و به اقتصاد کشور کمک شایانی کند. این روند همچنان رو به رشد است. به گونه ای که بعد از کشور پهناور چین و ایالات متحده آمریکا ، هندوستان بزرگترین نظام آموزشی را در جهان به خود اختصاص داده است. در حال حاضر تعداد زیادی دانشگاه در این کشور از نوع دولتی و خصوصی در حال فعالیت می باشند. اکنون دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی هند در رده بندی QS در رده بیست و چهارم قرار دارد. یکی از رشته های برتر در این کشور در شاخه مهندسی و فناوری است.  
تعداد 9 دانشگاه هندوستان در سال دو هزار و نوزده در موسسه QS ، در فهرست پانصد دانشگاه های برتر جهان قرار گرفت. این تعداد با روندی که در سیاست گذاری آموزشی در هند اجرا می شود رو به افزایش است. لازم به ذکر است که سه دانشگاه هند در لیست دویست دانشگاه برتر هستند. به طور عمده بهترین دانشگاه های هند در شاخه فنی آموزش می دهند که نشان از هدف گذاری دولت ، برای توسعه و رشد صنعت و اقتصاد همزمان می باشد. 

 

هزینه های دانشگاهی هند


بسیاری از مهاجران تحصیلی در هند در رشته های فناوری اطلاعات IT ، مهندسی و پزشکی تحصیل می کنند و دلیل انتخابشان ، وجود یک ذخیره علمی در سطح جهانی است. دانشگاههایی همچون دهلی ، بمبئی ، بنارس و کلکته تماما در لیست برتر دانشگاه های دنیا قرار دارند. 
اگر می خواهید بدانید که وزارت علوم در ایران کدام دانشگاه ها را در هند تایید می نماید بایستی گفت ، از دانشگاه های تاسیس شده در این کشور تعداد پنجاه و پنج دانشگاه مورد تایید ایران است. دانشگاه های مذکور اکثرا در رشته های صنایع غذایی ، بیوتکنولوژی ، علوم اجتماعی و علوم مهندسی ، مدیریت ، کشاورزی و فناوری آموزش می دهند. 


چنانچه به دنبال پذیرش در دانشگاه های هند هستید می توانید با این دانشگاه ها از طریق وب سایت رسمی اشان اقدام نموده و درخواست پذیرش کنید. برای اکثر رشته ها طرح پذیرش بصورت مستقیم برای دانشجویان بین المللی وجو دارد. اگر تابعیت کشور هند را نداشته باشید بایست ابتدا برای اخذ ویزا اقدام نمایید و بدون ویزا اجازه تحصیل در دانشگاه های این کشور را ندارید. 

پیشنهاد مطالعه: راهنمای جامع تحصیل در هند

 


نکته مهم دیگری که قابل ذکراست این است که درخواست کنندگان تحصیل در هند نمی توانند از طریق ویزای کار در این کشور حضور داشته باشند. آن هم به دلیل تعداد زیاد جمعیت در این کشور است که به دلیل ضعف شدید اقتصادی و مالی در این کشور و تعداد بالای بیکاری ، این مجز از سوی دولت برای خارجی ها صادر نمی شود. از طرفی یکی دیگر از مواردی که برای دانشجویان متقاضی تحصیل در ترکیه مهم است این است که ویزای همراه داشته باشند. اما مطابق قوانین آموزشی در هند ، این ویزا فقط به دانشجویان دکترا داده خواهد شد و برای سایر مقاطع نیاز است که فرد همراه به صورت جدا برای دریافت ویزای خود اقداماتی انجام دهد.


یکی دیگر از الزامات تحصیل در هند این است که دانشجویان بتوانند به زبان انگلیس صحبت کنند. برای تحصیل در این کشور ارائه مدارکی همچون آیلتس و تافل الزامی نیست و تنها کافیست با هر میزان از مهارت در زبان انگلیسی در دوره های تکمیلی و آموزشی زبان انگلیسی اقدام نموده و یا در دوره های کالج ها شرکت کنید تا بتوانید سطح زبان خود را ارتقاء دهید. به طور میانگین این دوره های بین چهار تا شش ماه طول می کشد.
کشور هندوستان با فرهنگ های مختلف و متنوع  و با کثرت جمعیت ، دارای مذهب ها و گویش های متفاوتی در تمامی هند می باشد. دانشجویان خارجی برای انتخاب دانشگاه و شهر بهتر است بتوانند با این فرهنگ ها کمی آشنا شوند. اما به طور معمول شهر هایی که مهاجرین تحصیلی در آن ها مستقر می شوند ، شهرهای دهل ، بنگلور و بمبئی است.

 

هزینه های دانشگاهی هند


چرا تحصیل در هند را  انتخاب نماییم؟

این نکته قابل ذکر است که بسته به نوع رشته تحصیلی و مقاطع آن ، هزینه های تحصیل در دانشگاه های هند متفاوت است. به طور مثال هزینه شهریه دانشگاه در مقطع لیسانس در رشته ای مانند علوم انسانی ، بین ششصد الی هشتصد دلار بصورت سالانه است. در صورتی که در همین مقطع اگر رشته تحصیلی مهندسی و یا مدیریت باشد رقم برای شهریه سالانه دانشگاه بین یک هزار الی دو هزار دلار می باشد. 
برای مقاطع فوق لیسانس در رشته مهندسی می بایست مبلغ بین دو تا چهار هزار دلار سالانه بابت شهریه به دانشگاه پرداخت شود و برای رشته علوم انسانی بین یک هزار الی یک هزار و پانصد دلار می باشد.


شرایط و هزینه های تحصیل در دانشگاه های هند در مقطع کارشناسی :

مقطع زمانی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور هندوستان ، حدودا بین سه الی چهار سال است که به زبان انگلیسی تدریس می شود. برای تحصیل در این مقطع می بایست مدرک پایان دوره پیش دانشگاهی را داشته باشید که حداقل معدل پذیرفته شده سیزده می باشد. زمان ثبت نام در شهریور ماه و دیماه می باشد که در این مقطع بورسیه پذیرفته نمی شود.
شهریه در این مقطع برای هر سال در رشته های انسانی حدودا هشتصد دلار برای رشته انسانی و دو هزار دلار برای رشته های مهندسی است که البته موقعیت دانشگاه و امکانات آموزشی که در اختیار دانشجویانش می گذارد در این شهریه ها موثراست. اگر بخواهیم نگاه کلی تری به این موضوع داشته باشیم ، تقریبا تا سه هزار دلار هزینه خواهد داشت. اکثر این دانشگاه ها امکانات خوابگاه دارند که بصورت جداگانه حساب می شود. اما برای دوره های پیش نیاز بخصوص زبان انگلیسی ، جهت شش ماه آموزش زبان مبلغ یک هزار و سیصد دلار و برای دوره یکساله مبلغ یک هزار و نهصد دلار هزینه جداگانه دریافت می شود.

پیشنهاد مطالعه:  ادامه تحصیل در کانادا


شرایط و هزینه های تحصیل در دانشگاه های هند در مقطع کارشناسی ارشد :

آموزش در مقطع فوق لیسانس برای درخواست کنندگان ، به زبان انگلیسی است. کل مدت آموزش نیز تقریبا دو ساله می باشد. برای ادامه تحصیل در این مقطع می بایست دارای مدرک کارشناسی با حداقل معدل چهارده بوده و برای زبان انگلیسی آیتلس پنج را داشته باشید. البته این امکان وجود دارد که اگر نمره آیلتس شما پایین است در دوره های داخل دانشگاه مهارت خود را بالاتر ببرید. شهریه دانشگاه در مقطع فوق لیسانس برای رشته های انسانی تقریبا یک هزار و پانصد دلار است و برای مهندسی حدودا چهار هزار دلار برآورد می شود. اگر بخواهیم بصورت کلی به آن نگاه کنیم ، شهریه دانشگاه ها در مقطع کارشناسی ارشد تقریبا چهار هزار و پانصد دلار است که به صورت سالانه محاسبه شده است . دیگر هزینه های زندگی از قبیل خوراک ، پوشاک و نقلیه نیز در یک سال تقریبا چهار هزار دلار می باشد.


شرایط و هزینه های تحصیل در دانشگاه های هند در مقطع دکترا  :

درخواست کنندگان مقطع دکترا با داشتن مدرک کارشناسی ارشد با حداقل معدل پانزده می توانند ، برای این مقطع ادامه تحصیل نمایند. همچنین مدرک زبان این دانشجویان می بایست آیلتس پنج باشد. شهریه دانشگاه ها در مقطع دکتری در رشته انسانی تقریبا سه هزار دلار و در رشته مهندسی حدودا پنج هزار دلار می باشد و اگر کلی بیان شود برای هر سال مبلغ شش هزار دلار نیاز است که این دوره حدودا بین چهار تا پنج سال به طول می انجامد. از دیگر هزینه های زندگی برای دانشجو مانند پوشاک ، خوراک و نقلیه نیز شهریه ای حدود چهار هزار دلار می توان نام برد. چنانچه دانشجو با ویزای تحقیقاتی به این کشور سفر نماید ، کشور هند ، دانشجو را بورسیه کرده و خوابگاه رایگان در اختیارش خواهد گذاشت.
البته در ابتدای شروع دوره دکترا ، دانشجو موظف است موضوع پایان نامه خود را مشخص کرده ، سپس در طی دوره آموزش در دانشگاه و انجام تحقیق و بررسی بر روی موضوع عنوان شده ، در پایان دوره پایان نامه خود را ارائه و از آن دفاع نماید.

 

هزینه های دانشگاهی هند


تحصیل پزشکی در هند

اگر کسی درخواست کننده دوره پزشکی از کشور هند است ، ابتدا می بایست مدرک پایان دوره پیش دانشگاهی را با حداقل معدل چهارده ارائه نماید. به دلیل کثرت دانشگاه های هند در این دو شاخه تحصیلی ، درخواست کنندگان بسیاری را به سوی خود و کشور هند جلب می نماید.
سیاست گذاری هند به سمت و سویی رفته است که با آسان گیری بر دانشجویان بین المللی ، مانند عدم شرط معدل ، نداشتن کنکور و یا امتحان ورودی ، امکان استفاده از دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی و یا حتی داروسازی و پیراپزشکی را برای دانشجویان بین المللی ایجاد نموده است. برای گذراندن این دوره های می بایست دوره زبان انگلیسی خود را که شش ماهه است و دو هزار و پانصد دلار هزینه دارد بگذرانند. 
اگر قصد تحصیل در دانشگاه های هند را دارید این نکته را بایستی بدانید که اکثر دانشگاه های هندوستان ، خوابگاه ندارند. یکی از راه های کم کردن هزینه این است که با دیگر دانشجویان بصورت جمعی ، ملکی را اجاره نمایید. از طرفی این کشور به آسانی ویزای همراه را صادر نمی کند و برای اینکار نیاز است که مراحل سخت اداری را طی کنید.
به طور کلی هزینه تحصیل در کشور هندوستان در رشته پزشکی حدودا هفتاد الی هشتاد هزار دلار می باشد و در رشته دندانپزشکی تقریبا چهل و پنج هزار دلار و داروسازی حدود چهل هزار دلار است. این شهریه هنگام ثبت نام ، به صورت یکجا از دانشجو دریافت می شود. 
اگر کالجی که انتخاب کرده اید بیرون از شهر باشد ، هزینه های شما کمتر خواهد شد. این نکته قابل ذکراست که دریافت شهریه کامل تنها برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی است ، اما برای سایر رشته ها مانند داروسازی ، بصورت سالانه دریافت می گردد.
نکته دیگری که حائز اهمیت است این است که برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا ، در هر رشته تحصیلی که باشید ، نیاز است که استاد راهنمای خود را به دانشگاه معرفی نمایید. ابتدا نیاز است که یک دوره دوساله را در کشور هند بگذرانید و پس از موفقیت در این دوره و تعیین استاد راهنما پذیرش شما نهایی خواهد شد. همچنین در هنگام درخواست پذیرش تمامی مدارک تحصیلی مربوط به فوق لیسانس ، بایستی به صورت ترجمه شده تحویل دانشگاه گردد. اما در حالت کلی با توجه به سطح کیفی آموزش در این مقطع در کشور هند ، هزینه تحصیل چندان بالا نیست.

پیشنهاد مطالعه:  راهنمای جامع تحصیل در روسیه


دلایل انتخاب دانشجویان برای تحصیل در هند

کشور هند از گذشته ، شاهد مهاجرت تحصیل کرده های خود به کشورهای آمریکا و انگلیس بوده است ، اما به دلیل سیاست گذاری جدید دولت و امکان تحصیل با کیفیت مناسب بخصوص در برخی رشته ها ، استقبال شایسته ای از سوی دانشجویان آسیایی و اروپایی داشته است. به طوری که امروزه یکی از کشورهای مقصد برای مهاجرت تحصیلی شده است. از مزایای بی شمار تحصیل در این کشور می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

 

  1.  هزینه پایین شهریه های دانشگاه ها
  2. امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  3. عدم نیاز به مدرک زبان به عنوان شرط ورود
  4. هزینه های پایین و مناسب زندگی ( مسکن ،خوراک و...)
  5.  اعتبار دانشگاه های بین المللی هند
  6. آزادی ادیان و فرهنگ های مختلف
  7. وجود استانداردهای و اعتبار وزین سیستم آموزشی و دانشگاه های این کشور در تمامی جهان
  8. هزینه اندک مربوط به خرید کتاب و ...
  9. متنوع بودن رشته ها و مدارک آموزشی در دانشگاه 
  10. بهره گیری از اساتید برجسته و مجرب 
  11. ثابت ماندن اوضاع اقتصادی و سیاسی
  12. وجود حدود سیصد و چهل و پنج دانشگاه و هجده هزار کالج
  13. مردمانی با خلق و خوی آرام و اجتماعی 
  14.  عدم تبعیض اجتماعی و یا دینی 
  15. متنوع بودن آب و هوا

هزینه زندگی  برای دانشجویان درحال تحصیل در هند

همانطور که می دانید هزینه های زندگی هر فرد به نوع زندگی که انتخاب کرده است ، مربوط می شود. اینکه چه سبکی را انتخاب نماید قطعا در هزینه های جاری موثر خواهد بود. اما به طور کلی هزینه اجاره خانه یک خوابه بین نه هزار الی دوازده هزار روپیه است که معادل یکصدو بیست و شش دلار تا یکصدو شصت و هشت دلار می شود. برای یک خانه دو خوابه بین چهارده هزار ( حدود دویست دلار) تا دویست هزار روپیه می شود. این هزینه ها بستگی به نوع خانه و امکانات داخل آن نظیر استخر دارد که تفاوت ها را نشان می دهد. همانطور که گفته شد اکثر دانشگاه ها در هند خوابگاه ندارند. این نکته نیز قابل توجه است که در کنسولگری ایران در منطقه حیدرآباد هند ، دانشجویان بین المللی می توانند برای گرفتن ارزهای دانشجویی اقدام کرده و تشکیل پرونده دهند.
کسانی که برای ادامه تحصیل ، کشور هند را انتخاب نموده اند ، بایستی ضمن بررسی شرایط و امکانات دانشگاهی که می خواهند در آن درس بخوانند را بررسی کنند ، به بررسی شرایط زندگی و هزینه های آن نیز بپردازند. البته در حالت کلی و در مقایسه با سایر کشورها ، تحصیل در هند هزینه کمی دارد و برای کسانی که می خواهند اقتصادی به ادامه تحصیل بپردازند ، گزینه مناسبی است.
به دلیل کم بودن امکانات خوابگاه دانشجویی ، عمدتا می بایست برای اجاره خانه اقدام نمود. شاید ممکن باشد که با چند دانشجو ، خانه ای اجاره کنید که در هزینه هایتان صرفه جویی شود. هزینه خوابگاه برای یک دانشجو حدودا نود هزار روپیه (معادل حدودا یک هزار و سیصد دلار ) است البته اگر موفق شود طی مراحل اداری سختی خوابگاه دریافت کند.
اما اگر برای اجاره خانه اقدام کرد در هند شرایط بدین گونه است که اجاره ده ماه را به صورت پیش پرداخت بایستی به مالک بپردازد. اگر قرارداد خانه تمدید شد ، پنج درصد مبلغ پیش پرداخت را مجددا می بایست بپردازد. در صورتی که تخلیه شود ، اجاره یک ماه را برای نظافت و تعمیرات خانه از حساب کسر می کنند.
یکی دیگر از هزینه های واجب بعد از اجاره خانه ای مناسب ، هزینه های خورد و خوراک دانشجو می باشد. به طور متوسط ماهانه چیزی حدود دو تا سه هزار روپیه بابت خوراک هزینه می شود. البته این مورد نیز کاملا به سبک زندگی فرد و میزان بودجه ای که برای این کار می گذارد بستگی دارد. اما درحالت کلی حدود چهار هزار دلار برای یکسال هزینه زندگی در هندوستان می باشد. ( توضیح اینکه هر دلار معادل هفت روپیه می باشد).

 

هزینه های دانشگاهی هند


زمان لازم برای دوره های زبان در هند و هزینه های آن 

همانگونه که پیش تر نیز گفته شد ، آموزش در هند به زبان انگلیسی می باشد و نیاز است که قبل از شروع به تحصیل در مقطع و رشته درخواستی ، به زبان انگلیسی مسلط باشید. شهریه دوره زبان برای مدت زمان سه ماه ، سیصد دلار ، جهت چهار ماه ششصد دلار ، برای شش ماه یک هزار و دویست دلار و برای سالانه یک هزار و هشتصد دلار دریافت می گردد. در جهت مقایسه هزینه های زندگی ، می توان گفت که زندگی در هند حدود شصت درصد کمتر از کشوری همچون آمریکا ، هزینه دارد. که البته قسمت مهمی از این هزینه ها صرف اجاره خانه خواهد شد. به شکل کلی می توان هزینه زندگی در هند را به شرح زیر اعلام نمود:
اجاره خانه ماهانه ، بطور متوسط بین یکصدو بیست الی دویست دلار می باشد. هزینه خوراک یکصد الی سیصد دلار برای یک ماه است. هزینه رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی در هر ماه بین شانزده الی چهل دلار است. هزینه زبان ، کتاب و ... بین بیست و پنج الی چهل دلار می باشد. سایر هزینه هایی مانند تفریح و ورزش و... بین سی تا شصت دلار در ماه هزینه دارد.

پیشنهاد مطالعه:  راهنمای جامع تحصیل در انگلیس


حق کار در هندوستان

یک نکته مهم را در اینجا متذکر شویم که برای مهاجرت تحصیلی به هندوستان ، قبل از رفتن به سفارت ، می بایست مدارکی دال بر اثبات پشتوانه مالی خود را ارائه نمایید. این بدان دلیل است که نشان دهید توان مالی حداقل یکسال زندگی در هندوستان را دارید. و نکته مهمتر این که در هندوستان به دانشجویان خارجی به هیچ عنوان حق کار داده نمی شود.

 

هزینه های دانشگاهی هند


ویزای تحصیلی دانشجویان 

دانشجویانی که کشور هندوستان را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند و در دانشگاهی معتبر درخواست پذیرششان پذیرفته شده است ، ویزای دانشجویی دریافت می کنند. این ویزا برای پنج سال اعتبار دارد که به مدت دوره مقطع تحصیلی نیز بستگی دارد و قابل تمدید است. 
مدارکی که نیاز است برای گرفتن ویزای تحصیلی ارائه شود به شرح ذیل می باشد.
 اصل پاسپورت که اعتبارش بیش از شش ماه  باشد ، اصل ترجمه آخرین مدرک تحصیلی با ریز نمرات به تایید سفارت هند ، اصل و کپی پذیرش از یکی از دانشگاه های دارای اعتبار هند ،  فرم های تکمیل شده خاص ویزای دانشجویی هندوستان ،   ترجمه تعهد نامه مالی یکی از بستگان درجه یک به صورت محضری،  عکس پاسپورت دراندازه 5×5 و عکس پرسنلی 4×3 از هر کدام دو عدد ، پرینت حساب مالی ضمانت کننده. لازم به ذکر است ویزای کشور هند به طرق مختلف دانشجویی ، توریستی و تحقیقاتی صادر می گردد.
درخواست کننده ویزای تحصیلی برای دانشگاه های هند ، ابتدا می بایست حسابی ارزی داشته و مبلغ ده میلیون تومان را سپرده نماید. همچنین می بایست مدارکی مانند تصویر گذرنامه ، اصل گذرنامه که اعتبار شش ماهه داشته باشد ، گواهی اثبات آدرس محل سکونت ، نامه قبول پذیرش در دانشگاه و یک تصویر از فرم کامل شده درخواست ویزای تحصیل را نیز ارائه نماید. لازم بذکراست که هزینه صدور ویزا بصورت متوسط بین سیزده الی یکصدو ده دلار منظور می شود. این هزینه در تمامی کشورها متغیراست.


 بورسیه آموزشی NEST 

دانشگاه شیپن بورگ (Shippensburg) در کشور هند ، بر اساس سیاست گذاری دولت بر حسب اولویت گذاری روی ارتقا سیستم آموزشی در کشور ، و در راستای آموزش سراسری در کل کشور بصورت بورسیه ، اقدام به برگزاری امتحان ورودی جهت دانشجویان نموده است. این نکته نیز قابل ذکر است که دولت هندوستان ، در سالهای اخیر با اجرای بورسیه های تحصیلی ، حمایت به سزایی از دانشجویان مستعد تحصیل در دانشگاه های هند را داشته است.
این بورس NEST ، یک تلاش گسترده برای دانش جویانی است که دارای استعدادی درخشان بوده و تمایل به ادامه تحصیل تا مراجع بالای تحصیلی را دارند. به عبارتی این بنیاد به این گونه دانشجویان کمک می کند تا بتوانند بدون دغدغه مالی به ادامه تحصیل بپردازند. این آزمون استاندارد شده ، هر سال در هند برگزار می شود.

 

هزینه های دانشگاهی هند


بورسیه آموزش  MBA

این بورسیه تحصیلی نیز جهت دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی است. دانشجویان مستعدی که توان مالی مناسبی ندارند و از قشر ضعیف و کم درآمد هستند ، از طریق این بنیاد تحت پوشش قرار می گیرند و کلیه هزینه های تحصیلی ایشان از طریق بنیاد انجام خواهد شد.


معیارهای پذیرفته شدن برای بورسیه MBA 

پدر و مادردرخواست کننده کمتر از حد مجاز درآمد سالانه داشته باشند. 
پیشینه تحصیلی دانشجو مناسب باشد ( نیاز است تایید هیات مدیره را داشته باشد)
حداقل یک دوره سه ماهه از دوره تحصیلی را گذرانده باشد.

پیشنهاد مطالعه:  کدام کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب کنیم؟


مدارکی که برای دریافت بورس نیاز است :

ویزا ، گواهی نامه از لیست هزینه ها ، گواهی نامه منبع درآمد ،  Aadhaar دانشجویی و کارت دانشجویی
این نکته را نیز اضافه کنیم اگر درخواست بورسیه آموزشی در مقطع کارشناسی را در هند دارید می بایست حتما مدرک پیش دانشگاهی را داشته باشید. 


درخواست کنندگان کالج های زبان انگلیسی :

دانشجویان درخواست کننده در هر سطح از مهارت زبان انگلیسی باشند ، قادر خواهند بود در دوره های کالج انگلیسی به صورت دوره های معمولی و یا فشرده ثبت نام نمایند. علیرغم آنکه دانشگاه های هند الزامی به ارائه مدارک معتبر زبان ندارند اما به جهت آنکه آموزش در دانشگاه های هند به زبان انگلیسی است ، نیاز است که مهارت کافی در این زمینه کسب گردد.


حرف آخر : 

کشور هند به عنوان یک مقصد برای ادامه تحصیل در رشته های مختلف بخصوص رشته هایی همچون فناوری و یا پزشکی ، با توجه به کیفیت بالای آموزش و اقتصادی بودن هزینه های شهریه و زندگی در این کشور ، می تواند گزینه مناسبی باشد. ضمن آنکه برای مهاجرت تحصیلی به این کشور نیاز است تا امکانات دانشگاهی که قصد تحصیل در آن وجود دارد ، کاملا بررسی شده تا برای تحصیل ، کمترین نگرانی وجود نداشته باشد. در 20 پیمنت تلاش کردیم نکات مهمی از موارد موثر در ادامه تحصیل در کشور وسیع هند را به شما تقدیم نماییم.
 

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد