آزمون GRE چیست ؟

آزمون GRE چیست ؟

توسط : تیم محتوا
1,002

آزمون جی آر ای GRE ، به جهت سنجش داوطلبانی است که می خواهند در مراکز و موسسات علمی دارای اعتبار در جهان ، ادامه تحصیل دهند. در این آزمون مهارت های درک مطلب ، محاسبه های ریاضی و مقاله نویسی را مورد سنجش قرار می دهند. آزمون GRE به زبان انگلیسی برگزار می شود. 
نکته ای که در این جا مطرح است این است که در این آزمون مهارتهای ریاضی مورد بررسی واقع می شود که چندان سخت و دشوار نمی باشند اما پاسخ دادن به این سوالات به صورت کامل و تحلیل آن ها به زبان انگلیسی ، آن را به یکی از قسمت های سخت این آزمون تبدیل کرده است.

انواع آزمون GRE

آزمون GRE را به دو صورت مختلف برگزار می نمایند که نام های آن ها  GRE Subject و GRE General می باشد. لازم به ذکر است که محتوا و شیوه ی برگزاری این دو نوع آزمون جی آر ای متفاوت بوده که در این جا آن را شرح خواهیم داد.

الف : آزمون GRE General

برگزاری آزمون جی آر ای جنرال به دو روش کاغذی و رایانه ای می باشد که در ایران به طور معمول به روش رایانه ای انجام می شود. این آزمون در سه قسمت از مهارت ها برگزار می شود و متقاضیان بر این سه مهارت سنجیده می شوند.

پیشنهاد مطالعهراهنمای جامع آزمون تافل

1-نوشتن تحلیلی : این قسمت ، داوطلب شرکت در آزمون دو سوال را در مدت یک ساعت بایستی پاسخ دهد که دارای شش نمره می باشد.
2-درک مطلب و لغت : این بخش نیز داوطلب چهل سوال را که دارای زمان سی دقیقه ای است را باید پاسخ دهد. امتیازی که از این بخش به دست می آید بین یکصد و سی تا یکصدو هفتاد نمره می باشد. 
3-محاسبات ریاضی : این بخش از خاص ترین قسمت های آزمون GRE می باشد و می بایست چهل سوال ریاضی را در طول زمان هفتاد دقیقه پاسخ دهند. نمره ای که از این بخش حاصل می شود نیز بین یکصدو سی ال یکصد و هفتاد خواهد بود. 

به خاطر داشته باشید که برای بخش نوشتن یک ساعت و بخش درک مطلب نیز یک ساعت زمان در اختیار دارید و باقی زمان نیز مربوط به بخش انتهایی آزمون است. دو بخش لغات و ریاضی دارای امتیازی معادل دویست و شصت الی سیصد و چهل نمره خواهد بود که در سرتاسر دنیا ، دانشگاه های شناخته شده و تراز اول ، حداقل نمره ای که پذیرش می کنند بین سیصد الی سیصد و ده می باشد.

آزمون GRE چیست ؟

روش ارائه سوالات در آزمون GRE

این آزمون با بخش نوشتن شروع خواهد شد. زمان این سوالات یک ساعت خواهد بود و پس از آن سوالات بخش بعدی را ارائه می دهند. بخش ریاضی یا واژگان ترتیب مشخصی ندارند و ممکن است ابتدا ریاضی را دریافت نمایید و یا پس از مرحله ی آزمون رایتینگ ، بخش واژگان را توزیع کنند. 
نکته ای که این جا باید بیان شود این است که این امتحان دارای دو قسمت است که نمره ای به آن تعلق نمی گیرد. بخش‌های Unscored وResearch شامل این موضوع می باشند.

در قسمت Unscored سوالاتی در خصوص ریاضی یا درک مطلب ارائه می شود که محل و نوع آن ها مشخص نیست و نمی توان آن ها را مطابق با سختی سوالات حدس زده و حذف کرد. بدین ترتیب پیش بینی این که کدام سوال در این مرحله بدون نمره است قابل پیش بینی نیست .

قسمت Research نیز بدون نمره می باشد اما در میان سوالات محل آن تعیین شده است و به طور معمول قسمت پایانی سوالات می باشد. نکته ای که مهم است بدانید این است که در هر مرحله از آزمون GRE یکی از این دو بخش بدون نمره منظور می شود.

 قسمت نوشتن تحلیلی GRE

در این قسمت از آزمون جی آر ای دو بخش مهم وجود دارد. برای پاسخ به آن می بایست سوالی را در زمان نیم ساعت پاسخ گو باشد که بایستی به صورت تایپ وارد شود و به همین دلیل است که مهارت در تایپ کردن نیز می تواند در این مرحله به شما کمک نماید. در شکل ساختاری این مرحله مانند قسمت Task2 در آزمون آیلتس است.

پیشنهاد مطالعهآنچه در باره آزمون gre باید بدانیم

Argument writing

قسمت دیگری که در بخش نوشتن مطرح است Argument است. این بخش از نظر ساختاری و شکل سوالات تفاوت زیادی با آزمون آیلتس و تافل دارد. این بخش از داوطلب می خواهد که یک پاراگراف از یک نویسنده را تحلیل کرده و مبحث خاصی از آن بدست آورده و بتوانید با استدلال های خود به نتیجه گیری مناسبی برسید. نقد این متن و استدلال های داوطلب بایستی در یک متن آورده شود.

آزمون GRE چیست ؟

قسمت واژگان 

از مهم ترین و موثرترین بخش های آزمون جی آر ای ، بخش واژگان است که ارتباط مستقیمی با مهارت و تسلط شما به درک مطلب و مهارت های مربوط به خواندن متن دارد. البته در گذشته آن چه که مطرح می شد مهارت افراد صرفا در دامنه ی لغات بود که امروزه این رویه تغییر کرده است. سوالات به صورت جاهای خالی در این خصوص مطرح می شود.

قسمت ریاضی

در آزمون GRE قسمت ریاضی یکی از بخش های مهم آزمون است که تاثیر زیادی بر نمره ی نهایی دارد. بسیاری از داوطلبان این تصور را دارند که سوالات ریاضی ، در سطح بالایی است اما سطح این سوالات در حد دوره های دبیرستان و یا پیش دانشگاهی می باشد. اما نکته ای که آن را دشوار کرده است آن است که بتوانند آن را به زبان انگلیسی تحلیل کرده و در مدت زمان مشخص شده آن را پاسخ دهند.

استفاده از ماشین حساب برای داوطلب ها مجاز است. اما به خاطر داشته باشید که رسیدن به پاسخ ها به تنهایی کافی نیست و باید پاسخ ها تحلیلی باشد. کسانی که می خواهند در این قسمت موفق شوند باید بر روی مهارت محاسباتی و ریاضی خود در زمان محدود تمرکز کنند.

آزمون GRE چیست ؟

ب : آزمون جی آر ای سابجکت 

آزمون GRE subject بخشی است که دانش زبان را در خصوص موضوع دانشگاهی بررسی می کند که شامل نمره بین دویست تا نهصد و نود می باشد.

از مهم ترین تفاوت این آزمون ، نحوه ی برگزاری آن می باشد که صرفا به شکل کاغذی اجرا می شود. از همین روست که می توان برگزاری آن را در مراکز خاصی مشاهده نمود. این آزمون در خصوص بعضی از رشته های دانشگاهی مانند  شیمی ، زیست شناسی سلولی و ملکولی، ریاضیات ، ادبیات انگلیسی ، فیزیک و روانشناسی و بیوشیمی می باشد.

از جنبه های مثبت این نوع از آزمون این است که داوطلبان این امکان را دارند که در آزمون بدون محدودیت شرکت نموده و پذیرش دانشگاه های بین المللی را با کسب نمره ای مناسب دریافت کنند.

داوطلبانی که می خواهند به جهت پذیرش در دانشگاه ها در آزمون جی آر ای شرکت نمایند، خوب است بدانند که قبل از آن که در آزمون GRE می توانید چهارنمره را به شکل رایگان ارسال نمایید. برای این ارسال دو حق انتخاب دارید که می تواند آخرین نمره و یا همه ی نمره ها باشد. اما در صورتی که پس از آزمون اقدام به ارسال نمره نمایید، بایستی هزینه ی آنرا پرداخت کنید و در این جا سه حق انتخاب دارید. همه نمرات ، آخرین نمره و یا نمره ای به انتخاب را ارسال کنید.

پیشنهاد مطالعهراهنمای جامع آزمون GRE

از تفاوت های روشن آزمون های جنرال و سابجکت جی آر ای زمان های برگزاری آن ها ست که در نوع جنرال در کل ماه های سال اجرا می شود. اما اجرای آزمون سابجکت در ماه های سپتامبر، اکتبر و آپریل می باشد.

همچنین نکته ی دیگری که در این دو آزمون به چشم می خورد این است که شیوه ی محاسبه ی نمرات منفی در آزمون جنرال و سابجکت تفاوت دارد. در آزمون جنرال نمره منفی منظور نمی شود اما در آزمون سابجکت برای هر چهار پاسخی که به شکل اشتباه باشد ، یک نمره ی منفی برای داوطلب منظور می شود.

البته این روند نمره‌دهی تا تاریخ جولای ۲۰۱۷ صورت می‌پذیرفته است و از بعد از آن تاریخ، با توجه به اعلام ETS نمره منفی از آزمون سابجکت حذف شده و نمره‌ی شما فقط بر حسب جواب‌های صحیح شما سنجیده می‌شود.

نحوه پرداخت آزمون GRE 

برای هزینه شرکت در آزمون جی آر ای می بایست حدود یکصدو پنجاه دلار پرداخت شود. در صورتی که پس از ثبت نام و پرداخت هزینه ، تصمیم داشته باشید که زمان آزمون را تغییر دهید، یا محل آزمون خود را تغییر دهید ، بایستی مبلغ پنجاه دلار را مجدد پرداخت نمایید. و نهایتا در صورتی که پس از شرکت در آزمون منصرف شوید می توانید نیمی از وجه خود را پس بگیرید. این وجه از طریق حساب ETS مسترد می شود.

اعتبار جهانی آزمون GRE

ETS موسسه ای است که نمره های دریافت شده از آزمون GRE را برای پنج سال پس از آن دارای اعتبار دانسته و برای دانشگاه های معتبر جهانی ارسال می نماید. اما برخی از دانشگاه ها شرایط متفاوتی با ETS داشته و این زمان را کمتر منظور می کنند. کسب نمره ی مناسب از جی آر ای ، می تواند پذیرش دانشگاه های معتبر در آمریکا را ایجاد نماید. این آزمون در میان دانشگاه ها و رشته های مختلف آن بسیار دارای اعتبار است و کسب نمره از قسمت های مختلف در رشته های مختلف نیز می توانند تاثیری متفاوت داشته باشد. 

به عنوان نمونه برای آن که در رشته های علوم مقدماتی پذیرش شوید بایستی در قسمت واژگان نمره مناسبی داشته باشید. در رشته های علوم نیز نمره ی قسمت ریاضی دارای اهمیت است. 

آزمون GRE چیست ؟

آزمون GRE در ایران 

روش ثبت نام در آزمون جی آر ای در ایران بدین گونه است که بایستی به سایت ets.sanjesh.org مراجعه نموده و مشخصات خود را کامل نمایید. این اطلاعات شامل اطلاعات فردی ، تاریخ آزمون ، نوع آزمون ، مرکز اجرای آزمون و شماره حساب بانکی می باشد. پس از این مرحله داوطلبان پیامکی را دریافت می نمایندکه شامل کد رهگیری و مبلغ هزینه ی آزمون می باشد. 

پس از این مرحله متقاضی به سایت بانک وارد شده و با ثبت کدرهگیری و مبلغ آزمون ثبت نام خود را تکمیل می نماید. سامانه ی اعلام شده مطابق با هماهنگی موسسه هایی که  برگزار کننده ی امتحانات بین المللی هستند صورت می پذیرد که در جهت آزمون های تافل و جی آر ای می باشد.

سازمان سنجش ، لیست مرکزهایی که مجاز هستند آزمون را برگزار کنند به صورت رسمی اعلام می نماید. هنگامی که داوطلب ثبت نام می نماید و هزینه های آزمون را پرداخت می کند، مشخصات وی به موسسه های مجاز فرستاده می شود تا برای تاریخ مقرر، کار ثبت نام وی صورت گیرد. 

پس از این مرحله است که موسسه ، ایمیلی که از ETSدریافت شده و تایید ثبت نام از سوی سازمان سنجش را برای متقاضی می فرستد. این مراحل تماما به صورت اینترنتی و آنلاین بوده و نیازی به حضور در سازمان سنجش نیست.

با مدرک جی آر ای می توان پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا را داشت. 

پیشنهاد مطالعههزینه آزمون gre

داوطلبانی که می خواهند با مدرک جی آر ای پذیرش دانشگاه های معتبر آمریکای شمالی را کسب نمایند باید بدانند که این دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو دو نوع از گزینش را دارند که اطلاع از آن ها برای داوطلبان آزمون GRE بسیار مهم می باشد.

در این دانشگاه ها ، نحوه پذیرش برخی از آن ها ، مطابق با حداقل نمره بوده و داوطلبان را در ارتباط و مقایسه با آن تایید و پذیرش کرده و یا رد می نمایند. 

اما برخی دیگر از دانشگاه های این کشور، برای جذب دانشجو ، حداقل نمره را منظور نمی کنند. داوطلب می تواند هر نمره ای که کسب کرده است را ارسال نماید اما این طبیعی است که کسب مدرک آزمون GRE با نمره ای بالا می تواند برای پذیرش در این مرحله دارای اولویت بوده و احتمال پذیرش را بالاتر خواهد برد.

در صورتی که برای شرکت در این آزمون نیاز به مشاوره دارید و مراحل ثبت نام و پرداخت آن را نمی توانید انجام دهید با 20پیمنت تماس گرفته و از کارشناسان آن یاری بگیرید و یا به صفحه پرداخت gre به نشانی https://www.20payment.com/gre مراجعه نمایید.

منابع آزمون جی آر ای 

Essential Words for the GRE
GRE Math Prep Course
۵ Lb. Book of GRE Practice Problems
Algebra GRE Strategy Guide
GRE Geometry
۵۰۰ GRE Math Flash Cards
GRE Number Properties

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد