تافل یا آیلتس، کدام را انتخاب کنیم

تافل یا آیلتس، کدام را انتخاب کنیم

توسط : تیم محتوا
1,052

شاید این سوال برای تمام کسانی که می خواهند در آزمون زبان انگلیسی معتبری شرکت کنند پیش آید که بین آزمون تافل یا آیلتس ، کدام را انتخاب کنیم ؟ و اینکه از میان این دو آزمون کیدامیک آسان تر و معتبر است. به حتم پاسخ به این سوال دی یک کلمه امکان پذیر نیست و برای انتخاب هر یک می بایست مشخصات و ویژگی های هر یک و مزایای آن ها بررسی کرده و توانمندی خود را در آن ها ارزیابی نمایید.

اولین و مهم ترین موضوع در این آزمون ها، میزان سطح زبان هر فرد می باشد. به عنوان مثال در آزمون آیلتس مهارت و تکنیک در زبان ارزیابی می شود و در صورتی که تسلط خوبی بر روی زبان عمومی داشته باشید می توانید موفق باشید و یا آن که با تمرین بیشتر و آموختن تکنیک ها خود را به سطح مناسب در این آزمون رسانید. در صورتی که در آزمون تافل موضوع متفاوت است و تنها آموختن تکنیک نمی تواند چاره ساز باشد.

پیشنهاد مطالعهچگونه در آزمون تافل TOEFL iBT ثبت نام کنیم؟

نکته ی دیگری که در این خصوص وجود دارد تفاوت زمانی این دو آزمون است که آیلتس را در دو ساعت و چهل دقیقه و تافل را در زمان چهار ساعت خواهید گذراند و واضح است که زمان آزمون آیلتس بسیار کوتاه تر می باشد. از سوی دیگر در تمامی دنیا آزمون تافل به صورت رایانه ای انجام می شود اما برای شرکت در آزمون آیلتس می توان نوع کاغذی و کامپیوتری آن را انتخاب نمود. این نکته را نیز باید اضافه کنیم که آیلتس جنرال برای افرادی مناسب است که به قصد مهاجرت یا رزومه شغلی در آزمون آیلتس شرکت کرده اند و برای کسانی که قصد تحصیل دارند نیاز است که در آیلتس آکادمیک ثبت نام کنند.

تافل یا آیلتس، کدام را انتخاب کنیم

تفاوت بین تافل و آیلتس 

خوب است در این جا به بررسی تفاوت های این دو آزمون معتبر زبان انگلیسی بپردازیم و چهار مهارتی که در آن ها مورد ارزیابی قرار می گیرد را بررسی کنیم.  همان گونه که اشاره شد یکی از بارز ترین تفاوت های آزمون تافل و آیلتس در نحوه ی برگزاری آن ها می باشد به طوری که در آیلتس، با کاغذ سرکار خواهید داشت و در قسمت مکالمه آزمون گیرنده یک شخص حقیقی می باشد در صورتی که در تافل تمامی مراحل با کامپیوتر خواهد بود و حتی بخش مکالمه نیز در روش اینترنتی با کامپیوتر انجام می شود.

پیشنهاد مطالعهمنابع آزمون تافل Toefl

اکنون با بررسی چهار مهارت این دو آزمون به خوبی درخواهید یافت که کدام یک از این دو آزمون را انتخاب خواهید کرد.

الف : ریدینگ یا خواندن : 

این بخش از آزمون در تافل و آیلتس به طور تقریبی سطح یکسانی دارند و تنها شیوه مطرح شدن سوالات تفاوت دارد . در آزمون Toefl سوال های مطرح شده به صورت چهارگزینه ای می باشد و نیازی نیست که چیزی نوشته شود. در صورتی که در آزمون Ielts با سوالاتی روبرو خواهید شد که به صورت جای خالی بوده و می بایست آن ها را تکمیل نمایید به همین دلیل است که می توان گفت در آزمون آیلتس یادگیری تکنیک ها، می تواند کمک بسیار زیادی در روش پاسخ گویی به سوالات باشد اما در این موضوع در تافل کاربرد چندانی ندارد. بنابر این توجه داشته باشید در صورتی که مهارتی بر پاسخ دادن به سوالهای چهار گزینه ای ندارید، آیلتس برای شما انتخاب بهتری است.

تافل یا آیلتس، کدام را انتخاب کنیم

ب : لیسنینگ یا شنیداری:

موضوعی که آین جا مطرح است تفاوتی است که در لهجه های به کار گرفته در این دو آزمون تافل و آیلتس می باشد. به طور معمول برای این بخش در آزمون تافل از لهجه آمریکایی استفاده شده و در آزمون آیلتس لهجه ی بریتیش مطرح است. این امکان وجود دارد که در آزمون آیلتس از لهجهای دیگری نیز استفاده شود که به همین دلیل می تواند آن را خاص و کمی سخت نماید.

همچنین در تافل روش آزمون چنین است که با شنیدن بخش شنیداری، نت های خود را برداشته و در انتهای این کار،  بر اساس سوالات چهار گزینه ای که بر روی کامپیوتر مشاهده می کنید، آن ها را پاسخ دهید. به عبارتی همزمان با شنیدن، سوالات در اختیارتان نیست.  این موضوع برای کسانی که آموخته اند که از شنیده ها خلاصه برداری کنند روش مناسبی است. در صورتی که تمرکز این کار را ندارید روش آیلتس مناسب شماست زیرا در این آزمون می توانید ابتدا سوالات را مطالعه کرده و نکات کلیدی آن ها را ثبت کرده و همزمان با شنیدن آن ها را پاسخ دهید. به این ترتیب می توانید بهتر روی پاسخ متمرکز شوید.

ج : رایتینگ یا نوشتن : 

در این بخش از آزمون ها، دو بخش را شاهد هستیم که در یک قسمت هر دو آزمون یکسان بوده اما در بخش دوم متفاوت می باشند. در آزمون آیلتس با دیدن اشکال و نمودارها باید آن ها را شرح دهید اما در تافل از یک استاد در خصوص یک موضوع تخصصی، کنفرانسی را خواهید داشت که باید آن را ثبت نمایید. 

این کار را باید به روش تایپ در کامپیوتر انجام دهید. بنابر این سرعت در تایپ و مهارت در ان نیز می تواند به این بخش کمک شایانی داشته باشد. در این قسمت در صورتی که بخش شنیداری شما ضعف داشته باشد باعث می شود که تنوانید این قسمت را نیز به خوبی در تافل پشت سر بگذارید و برای شما آیلتس مناسب تر خواهد بود.

پیشنهاد مطالعههزینه آزمون تافل

د : اسپیکینگ یا مکالمه :

این بخش از آزمون ها یکی از متفاوت ترین قسمت ها می باشد. در آزمون آیلتس می بایست در یک روز به صورت همزمان سه مهارت را امتحان داده و قسمت آخر آزمون که شامل مکالمه می شود را در روز دیگری انجام دهید. این می تواند برای شما یک مشخصه ی مثبت باشد. 

اما در آزمون تافل تمامی چهار مرحله آزمون در یک روز خواهد بود. همچنین در تافل این بخش، با رایانه برگزار می شود و حضور شخصی حقیقی را نخواهید داشت که برای کسانی که دچار استرس خواهند شد این روش مناسب است. اما در آزمون آیلتس آزمون گیرنده یک شخص حقیقی است.

با تمامی توضیحات ارائه شده، با شرکت در آزمون های تافل و آیلتس در خصوص چهار مهارت مورد ارزیابی قرار خواهید گرفته و در خواهید یافت که به کارگیری زبان انگلیسی و درک آن را تا چه سطح و میزانی آموخته اید.

تافل یا آیلتس، کدام را انتخاب کنیم

نمره دهی در آزمون تافل و آیلتس

در آزمون تافل برای قسمت های گفتاری و نوشتاری یک نمره را منظور می کنند به عبارتی هنگام صدور کارنامه ای که پس از آزمون تحویل داده می شود از بین یک تا سی نمره، یک نمره برای این دو بخش ثبت و اختصاص داده خواهد شد. اما در آزمون آیلتس هر قسمت به صورت جداگانه در کارنامه ثبت می شود. به طوری که نوشتار، گرامر و .. به صورت جدا نمره دهی خواهد شد. 

در آزمون آیلتس، مبنای امتیاز دهی بین یک تا نه نمره است که نمره کلی که داده می شود میانگین چهار مهارت است که به صورت رند شده در کارنامه منظور می شود. اما در آزمون تافل نمره های هر بخش جمع شده و نهایتا به صورت یک نمره کلی در کارنامه آورده می شود.

نکته ای که مطرح است این است که برای وارد شدن به آمریکا، نیاز است که در آزمون تافل با کسب نمره بالای هشتاد شرکت کنید. و اگر برای دیگر کشورها اقدام کرده اید می توانید با نمره بالای 6.5 در آزمون آیلتس شرکت نمایید.

تافل یا آیلتس، کدام را انتخاب کنیم

چند نکته مهم در خصوص آزمون های Toefl & Ielts

همان گونه که پیش تر نیز بدان اشاره شد، داشتن مدارک این آزمون ها برای کسانی که قصد تحصیل در دانشگاه های کشور دیگری را داشته و یا اینکه به قصد کار، تصمیم  به مهاجرت  دارند، بسیار ضروری است و برای ارسال درخواستشان،  داشتن مدرک زبان انگلیسی آزمون تافل یا آیلتس الزام دارد. 

از سوی دیگر میزان هزینه هایی که برای شرکت در این آزمون ها نیاز است به طور معمول یکسان بوده و تفاوت محسوسی ندارد. همچنین در این آزمون ها نیازی به کلاس های خاصی نبوده و محدودیت سنی در آن ها مطرح نمی باشد.

به خاطر داشته باشید که با شرکت در این آزمون ها، رد نخواهید شد بلکه نمره ای بالا یا پایین را دریافت خواهید کرد و شما می توانید بر اساس هدفی که تعیین کرده اید نمره ای را که نیاز دارید کسب نمایید را ارزیابی نمایید.

پیشنهاد مطالعهآزمون تافل چیست

نکته دیگری که این جا مطرح است این است که تعیین زمان آزمون با داوطلب بوده و می توانید به سایت رسمی ETS و یا سایت های رسمی این آزمون ها وارد شده و تاریخ های برگزاری را مشاده نمایید. اما به طور معمول ماهانه دو بار در ایران و درشهرهایی مانند تهران، تبریز و آمل و.. برگزار می شود.

این را مدنظر داشته باشید که برای آنکه بتوانید نمره ی مطلوبی را در یکی از این دو آزمون کسب نمایید، می بایست دارای مهارت زبان عمومی بوده و تکنیک های این آزمون ها را تمرین نمایید. شاید بهتر باشد بگوییم که در بین این دو آزمون تافل و آیلتس، هیچ کدام بر دیگری سخت تر نبوده ، تنها روش های برگزاری آن ها تفاوت دارد که می تواند بر اساس توانمندی های هرفرد یکی از دو آزمون انتخاب شود. 

برای ثبت نام در آزمون تافل و پرداخت هزینه های شرکت در آزمون می توانید به سایت 20پیمنت مراجعه کرده و مشاوره های لازم را در این خصوص دریافت نمایید.
 

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد