اپلای چیست و چگونه با استاد در دانشگاه مقصد ارتباط برقرار کنید

اپلای چیست و چگونه با استاد در دانشگاه مقصد ارتباط برقرار کنید

توسط : تیم محتوا
1,291

زمانی که تصمیم می گیرید که جهت ادامه تحصیل به یکی از کشورهای دیگر رفته و به عنوان دانشجوی بین المللی در کشوری دیگر مشغول به تحصیل شوید، می بایست مراحل قانونی و رسمی را پشت سر بگذارید که به این پروسه اپلای گفته می شود. 

لازم به ذکر است که اپلای در کشورها و دانشگاه ها در مقاطع مختلف، تفاوت دارد. نیاز است که در اولین مرحله مطابق با رزومه و برنامه ای که دارید، مشخص نمایید که چه هدفی را برای خود از اپلای تعیین نموده اید. بایستی تعیین نمایید که می خواهید به کدامیک از کشورها برای ادامه تحصیل رفته و اولویت های خود را مشخص کنید. 

به این نکته دقت نمایید که در خصوص کشوری که انتخاب می کنید به خوبی تحقیق نمایید. شرایط آب و هوایی، فرهنگ و ... را مطابق با شخصیت و اهداف خود بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که این کشور، حتی برای مدتی کوتاه، محل زندگی جدید شما خواهد بود.

پیشنهاد مطالعهصفر تا صد اپلای کانادا

اپلای چیست

چطور می توانم اپلای کنم ؟ 

شاید بهتر باشد ابتدا مراحل اپلای را در کشورهای مختلف بررسی کنیم .

1) مراحل اپلای جهت کشورهای آمریکا کانادا استرالیا : در این کشورها می بایست قبل از آن که اپلای کنید، مکاتباتی با استاد داشته باشید. روش ارتباط با استاد در دانشگاه مقصد به صورت ایمیل می باشد. همچنین داشتن یکی از مدارک زبان اعم از تافل، جی آر ای و آیلتس الزام است. سپس دانشگاهی مناسب را مطابق با رشته مورد نظرتان بیابید.

پس از این مرحله نیاز است که یکی از اساتیدی که عضو دانشکده مورد نظر شما می باشد را پیدا کرده و با ایشان مکاتبات خود را شروع نمایید. به خاطر داشته باشید که در ایمیل اولی که برای استاد ارسال می کنید CV را پیوست نمایید.

توجه کنید که به ایمیل هایی که دریافت می کنید، پاسخ دهید. در صورتی که پاسخ مناسب باشد، احتمال زیادی دارد که شما پذیرش داشته اید و مدارکی درخواستی را تهیه نمایید. می توانید در قسمت درخواست اپلای، توضیحاتی را مشاهده نمایید. در سایت دانشگاه خواهید توانست لینک اپلای را پیدا کنید. 

پس از این مرحله فرم اپلیکیشن را تکمیل نمایید. اکنون وقت آن است که برای پاسخ منتظر بمانید. در این مدت می توانید برای دیگر دانشگاه ها نیز اقدام کنید. در برخی از مواقع، دانشگاه ها برای آن که مطمئن باشند که هر فردی فرم تقاضا را ثبت نمی کند برای آن هزینه منظور کرده اند که به آن Application Fee می گویند.

2) مراحل اپلای در کشورهای اروپایی شکل دیگری دارد و کمیته محور است. دانشگاهی را که مد نظر دارید انتخاب کرده و لینک اپلای آن را یافته و اپلای خود را کامل کنید و منتظر پاسخ از سوی دانشگاه باشید. نکته ای که در این جا مطرح است این است که سیستم اپلای در تمامی رشته ها به صورت یکسان می باشد.

اپلای چیست

زمان مناسب برای اپلای چیست ؟

لازم به ذکر است که برای آغاز سال تحصیلی دو ترم وجود دارد. Fall - Spring

شروع ترم Fall یا پاییز، مهر یا سپتامبر می باشد. ترم Spring نیز از بهمن یا ژانویه، آغاز خواهد شد. شاید لازم باشد بدانید که همانند دانشگاه های ایران، ظرفیت دانشگاه ها عمدتا در ترم پاییز تکمیل می شود. بنابر این هدفگذاری خود را بر روی این ترم قرار دهید تا شانس بیشتری را برای خود رقم بزنید. 

به عنوان مثال می توان گفت که برای آنکه بتوانید در ترم پاییز دریکی از دانشگاه های کشوری دیگر باشید نیاز است که از یکسال قبل مدارک را تهیه نمایید و از اوایل زمستان همان سال، به محض در دسترس بودن دانشگاه، کار اپلای خود را انجام دهید. 

پیشنهاد مطالعهپرداخت هزینه اپلیکیشن فی ویزای کانادا (My CIC)

نکته ای که لازم است بدانید این است که قبل از اپلای، بایستی استادی را که مدنظر دارید پیدا کرده و از ایشان تایید دریافت نمایید. برای مکاتبه با استاد راه هایی وجود دارد که آن را شرح می دهیم.

اپلای چیست

روش یافتن استاد برای اپلای 

راه نخست : ابتدا دانشگاهی را که مدنظر دارید پیدا نموده و در لیست آن به دنبال استادی باشید که موضوع تحقیقاتی که انجام می دهد به علاقه مندی شما نزدیک باشد. در این موضوع نهایت دقت و حوصله را به خرج دهید زیرا با این انتخاب، سالهای زیادی از عمرتان را با این استاد و طرح تحقیقاتی او خواهید گذراند.

روش دوم : در مسیر دوم می توانید بر اساس زمینه ی تحقیق خود، استادی را که روی همین موضوع تحقیق می نماید را بیابید. در سایت دانشگاه، از کلید واژه ی موضوع تحقیق خودتان استفاده کرده و مقالات جدیدی را که ثبت شده است را بررسی کنید. عمدتا در صفحه ی اول آن ها نام نویسنده ی مقاله آمده است. می توانید با ایشان ازطریق ایمیل مکاتبه نمایید.

پیشنهاد مطالعهآزمون GRE چیست ؟

اپلای چیست

نکاتی مهم در ارسال ایمیل به استاد :

به خاطر داشته باشید که ارسال ایمیل مناسب می تواند شانس شما را برای پذیرش بسیار بالا ببرد. سعی کنید تا برای ارسال آن جهت استاد به خوبی وقت گذاشته و با دقت کافی آن ها را تنظیم نمایید به شکلی که کاملا از نوشته های شما احساس نماید که تمامی مقالات ایشان را مطالعه کرده و برای آن ها وقت کافی گذاشته اید و اکنون نیز مطالبی را برای ایشان ارسال می کنید که خاص آن استاد است.

برخی از دانشجویان، یک متن ایمیل تهیه کرده و برای تمامی اساتید همان را ارسال می کنند و بدین ترتیب ممکن است که پاسخی نیز دریافت ننمایند. به این نکته توجه داشته باشید که در روز تعداد زیادی ایمیل برای اساتید ارسال می شود و اگر می خواهید که ایمیل شما را ببینند باید برای آن وقت گذاشته و ایمیلی خاص ارسال کنید. 

هر چه متنی که ایمیل می کنید شخصی سازی شده و خاص باشد، در مورد استاد و موضوع تحقیقاتی وی نوشته شده باشد و از توانمندی های خود در خصوص تحقیقات توضیح مختصری داده باشید، موثر تر می باشد. نیازی به نوشتن ایمیل طولانی نیست. می توانید از لینک وبسایت خود استفاده کرده و رزومه را در آن قراردهید. سعی کنید ایمیلی منحصر به فرد ارسال نمایید. 

پس از آن که ایمیل خود را ارسال کردید می بایست منتظر باشید تا استاد پاسخ شما را ارسال نماید. ممکن است از یکصد ایمیلی که می فرستید تنها بتواند ده پاسخ را دریافت کنید. در صورتی که پس از گذشت سه الی چهار روز از ارسال ایمیل ، پاسخی از استاد برای شما ارسال نشد، نیاز است که مجدد برای ایشان ایمیلی را ارسال نمایید. 

پیشنهاد مطالعهآزمون تافل چیست

حرف آخر

خوب است که درخواست های اپلای را به تعداد زیاد ارسال نمایید. با اساتید ارتباطی پیوسته داشته باشید . کشورهای مختلفی را برای اپلای انتخاب نمایید. برای ایمیل به اساتید اولین ساعات روز را انتخاب کنید. 

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد