انگیزه نامه یا SOP برای اپلای چیست و چگونه نوشته می شود

انگیزه نامه یا SOP برای اپلای چیست و چگونه نوشته می شود

توسط : تیم محتوا
1,134

در این مقاله به انگیزه نامه یا SOP برای اپلای چیست و چگونه نوشته می شود، می پردازیم. در صورتی که تصمیم دارید در کشور دیگری به تحصیل خود ادامه دهید می بایست ابتدا مدارک خود را آماده کنید. SOP یکی از این مدارک است که اهمیت زیادی دارد. این مهم است که بدانید انگیزه نامه یا SOP برای اپلای چیست و چگونه باید آن را نوشت.

SOP چیست و چه کاربردی دارد؟

SOP نامه است که جهت دانشگاهی که قصد تحصیل دارید ارسال خواهد شد. در این نامه می بایست از انگیزه و هدف خود برای درخواست پذیرش در آن دانشگاه بنویسید. گروهی از افراد تصور می کنند که SOP تنها یک معرفی نامه ساده است. اما این انگیزه نامه می بایست حاوی اطلاعات جامعی باشد که دانشگاه آن را برای پذیرش شما نیاز دارد. 

سوالات مشخصی را برای نوشتن SOP نخواهید داشت اما این سوالات می تواند کمک کند تا اطلاعات را کامل وارد کنید. به عنوان مثال چرا تصمیم گرفته اید در این رشته و دانشگاه تحصیل کنید. یا آنکه تجربه ای در خصوص رشته تحصیلی که انتخاب کرده اید دارید. به دنبال کسب چه تجربیاتی در دانشگاهی که انتخاب کردید هستید و پس از پایان تحصیل در این دانشگاه ، تصمیم دارید که چه کنید ...

پیشنهاد مطالعهصفر تا صد اپلای کانادا

 این ها قسمتی از سوال هایی هستند که برای نوشتن یک انگیزه نامه نیاز است به آن ها بپردازید و SOP را بر اساس این اطلاعات تنظیم کنید. برای این کار خوب است که ابتدا تمامی سوال را لیست کرده و آن ها را پاسخ دهید. سپس آن ها را به گونه مرتب کنیدکه به شکل یک داستان و روایت جذاب درآید.

این را مدنظر داشته باشید که پیش از آن که در دانشگاهی پذیرش شوید، مصاحبه حضوری نخواهید داشت. SOP می تواند توانمندی های شما را نشان دهد. از همین رو مهم است که آن را به خوبی تنظیم و آماده کنید. 

انگیزه نامه یا SOP برای اپلای چیست و چگونه نوشته می شود

روش نوشتن استاندارد و صحیح یک SOP 

لازم به ذکر است که برای نوشتن یک انگیزه نامه مناسب و قوی ، لازم است که از اصولی خاص پیروی کنید. در اغلب موارد ، داوطلبان ، مطابق با آنچه به ذهنشان می رسد، یا در اینترنت جستجو می کنند SOP خود را تنظیم می کنند. اما برای تاثیرگذاری مناسب می بایست خود دست به قلم شده و بدون کپی برداری ، انگیزه نامه خود را بنویسید. این نکته را توجه داشته باشید که کمیته های علمی دانشگاه، انگیزه نامه های زیادی را مطالعه کرده و به خوبی کپی برداری ها را می شناسند.

استراتژی‌ مناسب برای نوشتن SOP

برای نوشتن SOP مناسب داشتن یک استراتژی می تواند نتیجه ای مثبت را به همراه داشته باشد. کپی برداری از اینترنت یا نوشتن مطالب به صورت کورکورانه نمی تواند انگیزه نامه ای قوی را ایجاد کند. برای نوشتن SOP می بایست یک چارچوب مشخص تعیین کرده و با استفاده از الگوهای مناسب ، متنی کامل و اصولی را تهیه نمایید تا نهایتا مورد پذیرش واقع شود. به خاطر داشته باشید که خود را به خوبی نشان داده و هوشمندانه عمل کنید.

انگیزه نامه یا SOP برای اپلای چیست و چگونه نوشته می شود

نوشتنSOP را به صورت داستان 

در انگیزه نامه لازم است که خود را به درستی و کامل معرفی نمایید. سعی کنید آن را به شکل یک بیانیه ننویسید بلکه روایت و داستانی در آن دیده شود. نوشتن این متن با نگارش مناسب و شیوایی کلمات می تواند باعث شود که کمیته علمی دانشگاه آن را با رغبتی بیشتر خوانده و با شما ارتباط بهتری را ایجاد نمایند.

در صورتی که بتوانید تصویری روشن از خود به وجود آورید می توانید تاثیری مثبت برای انتخاب خود ایجاد نمایید. این نکته مهم است که بدانید به یادآوری داستان کاری آسان تر از به خاطر سپردن یک بیانیه یا خبر است. برای سوالاتی که لیست کرده اید پاسخ مناسب و جذابی را پیدا کنید. به عنوان مثال در پاسخ به انتخاب رشته می توانید به احساس و علاقه خود و یا درآمد بالای آن اشاره کنید.

پیشنهاد مطالعهاپلای چیست و چگونه با استاد در دانشگاه مقصد ارتباط برقرار کنید

 سعی کنید به مطالبی که می خواهید بنویسید پروبال داده و دلایلی که به کار می برید منطقی و قابل قبول باشد. این را به یاد داشته باشید که داستان شما باید کوتاه و مفید بوده و از پراکنده گویی پرهیز کنید. نکته ای که در اینجا نیاز است گفته شود این است که می توان انگیزه نامه را به صورت گزارش و روزنامه وار نوشت یا آن که آن را به شکل یک داستان در آورد. سبک نوشتار شما در SOP انتخاب شماست.

 اما هر نوعی از مطلب را که بر می گزینید، لازم است به خاطر داشته باشید که بایستی داستانی کوتاه باشد و بتواند به درستی در قالب روایتی ساده ، اهداف شما را برای انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی به نمایش بگذارد. در این متن باید به روشنی هدف شما در انتخاب دانشگاه بیان شده باشد. این دلیل می بایست منطقی و محکم باشد.

اشاره به اعداد در نوشتن انگیزه نامه 

پیش از این اشاره شد که متن SOP لازم است بصورت داستان باشد به گونه ای که در نهایت دقت و توجه ، اطلاعات مهمی در آن درج گردد. ثبت این اطلاعات باید از نظر کیفی وکمی مناسب باشد. به عنوان مثال در کار تحقیقاتی حضور داشته اید، در انگیزه نامه خود می بایست مدت زمانی که در آن سازمان و برای کار تحقیقاتی همکاری داشته اید را ثبت نمایید. آوردن مدت زمانی که در پروژه های مختلف فعالیت کرده اید می تواند تاثیر بسیار زیادی را بر روی کمیته علمی ایجاد کرده و برای SOP شما ارزش بیشتری را قائل شوند.

این نکته جالب است بدانید که حضور اعداد در متن می تواند تاثیر فوق العاده ای داشته و احساس صداقت را در آن به وجود آورد. به کارگیری اعداد در متن، آن را مستند و مستدل تر خواهد کرد و باعث ماندگاری بیشتری در ذهن خوانندگان خواهد بود. زمینه فعالیت شما در حوزه های مختلف، تفاوتی نخواهد داشت. اما با استفاده از اعداد به سادگی خواهید توانست سوابق خود را اعتبار بخشیده و ارزش گذاری نمایید.

انگیزه نامه یا SOP برای اپلای چیست و چگونه نوشته می شود

دقت در نوشتن SOP

نکته دیگری که این جا مطرح است این است که لازم است تمامی مطالبی که در انگیزه نامه وارد می شود کامل و دقیق باشد. استفاده از کلماتی کلی به منظور تاثیر بر خواننده نمی تواند مفید باشد. لازم است که جزئیات را به خوبی ثبت نمایید.

به عنوان مثال در خصوص انتخاب رشته ، ثبت علاقه مندی به تنهایی مناسب نیست می بایست دلایل علاقه مندی خود را به خوبی و با دقت توضیح داده و جزئیاتی که در این رشته برایتان جذاب است را شرح دهید. این مهم است که بتوانید دلایل محکم و دقیقی در خصوص تصمیم خود در انتخاب رشته ثبت کنید.

رشته ای که تمامی زندگی علمی و حرفه ای شما را در برخواهد گرفت. در خصوص توانمندی های خود بنویسید و دلایلی که احساس می کنید برای آن مناسب هستید را در انگیزه نامه وارد کنید. نقاط جذاب رشته مورد نظر را با بیانی روشن و واضح ثبت کنید به طوری که به آسانی بر یادها بماند.

استفاده از کلمات و جملات تکراری پرهیز کنید. این فرصت برای شما ایجاد شده است تا بتوانید در SOP در مورد اهداف و خواسته ها و علاقه مندی خود بنویسید. آرزوهای خود را بیان کنید. این کار را با دقت و حوصله انجام دهید و همواره با خود روراست باشید.

پیشنهاد مطالعهمعرفی دانشگاه‌ های کانادا بدون اپلیکیشن فی

در ثبت SOP بر اساس اهداف و نیت خود، اطلاعات را در خصوص خودتان می نویسید. شاید بتوان گفت که در برخی از اوقات یافت پاسخ برای چراها ساده نباشد. نوشتن در خصوص اهدافی که قلبا به دنبال آن هستید چندان ساده نیست. اما به آن ها فکر کرده و به زبانی ساده آن را در انگیزه نامه ثبت کنید. این کار می تواند باعث شود که در کمیته علمی شناخت بهتری از شما داشته و از سویی دیگر ، خود نیز اهدافتان را مشخص تر دیده اید.

اهمیت نحوه نگارش در انگیزه نامه 

این را مدنظر داشته باشید که نوشتن SOP بایستی رسمی و البته دوستانه باشد. نیازی نیست که متن انگیزه نامه را به صورت خیلی رسمی تنظیم کنید و یا به شکلی افراط گونه غیر رسمی باشد. حفظ تعادل بین این دو می تواند باعث شود که یک SOP مناسب ، محترمانه و رسمی را تهیه کنید.

در بسیاری از مواقع دانشجویان با نوشتن یک انگیزه نامه، می خواهند آن را برای دیگر دانشگاه ها نیز ارسال کنند و تنها به تغییر عناوین اکتفا می کنند. این کار به هیچ وجه موثر نخواهد بود. هر دانشگاهی برای خود ضوابط، قوانین و عرف خاصی را داشته و مراکز دانشگاهی مطابق با اصول خود آن ها را بررسی می کنند. بنابر این نیاز است که بر اساس این دیدگاه ، انگیزه نامه خود را آماده کنید. 

گاهی از اوقات نیز برای کشورهای متفاوتی نیاز است که مکاتبه داشته باشید. تنظیم SOP متناسب با فرهنگ همان کشورها می تواند در تاثیرگذاری آن نقش داشته باشد. داستان و روایت خود را در انگیزه نامه با رعایت کامل اصول نگارشی انجام داده و همواره کوتاه و مفید بنویسید.

انگیزه نامه یا SOP برای اپلای چیست و چگونه نوشته می شود

معرفی کامل خودتان در SOP

برای دانشگاهی که انتخاب کرده اید ، تنها راه شناخت شما ،انگیزه نامه ای است که دریافت کرده اند. این متن می تواند شما را در ذهن داوران به تصویر بکشد. اینکه چگونه فکر می کنید و دارای چه شخصیت و ویژگی هایی هستید. از همین رو اهمیت دارد که خود را به درستی و کامل معرفی کرده و بشناسانید.

برخی از دانشجویان در انگیزه نامه بر اساس جستجوهای اینترنتی از جملاتی مانند (فردی باهوش که می تواند کارهای خود را برنامه ریزی کرده و در حجم زیادی در کارهای علمی فعالیت داشته باشد) استفاده می کنند. اما توجه داشته باشید که استفاده از این جملات در نحوه نگارش انگیزه نامه الزامی ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در خصوص خودتان و سابقه فعالیتی که دارید، اطلاعات کافی را با جزئیات ثبت کنید. به خاطر داشته باشید داوران از نحوه نگارش شما به برخی از صفاتتان مانند باهوش بودن، پی خواهند برد.

نوشتن حقایق به دور از داستان سرایی 

به این نکته توجه داشته باشید که نوشتن انگیزه نامه ، نوشتن داستان است و با داستان سرایی تفاوتی روشن دارد. می بایست در SOP حقیقت را ثبت کنید. کافی است خودتان باشید و با تمامی صفات و خصوصیات منحصر بفرد خود در انگیزه نامه ظاهر شوید. هیچ یک از دانشجویان شبیه هم نبوده و هر یک دارای استعدادها و علاقه مندی های خاص خود هستند. 

در صورتی که به نمی توانید علاقه مندی های خود را در انگیزه نامه ثبت کنید، دست به داستان سرایی نزده و تنها برای نظر مساعد داوران ، دروغ ننویسید. در انگیزه نامه خودتان باشید تا احتمال قبولی بیشتری را برای خود رقم بزنید. داشتن صداقت در متن داستان می تواند تاثیر عمیق تری را بر کمیته عملی دانشگاه بگذارد.

انگیزه نامه یا SOP برای اپلای چیست و چگونه نوشته می شود

دریافت بازخورد از دوستان درباره SOP

یکی از کارهایی که باید قبل از ارسال انگیزه نامه انجام دهید این است که با دقت و حوصله ، یک بار کامل متن SOP را بررسی کرده و آن را ویرایش نهایی نمایید. از سویی دیگر از دوستان و خانواده خود کمک بگیرید و انگیزه نامه خود را برای آن ها نیز ارسال کرده و نظر آن ها را دریافت کنید. این گونه افراد به جهت شناختی که نسبت به شما دارند می توانند نکات مهمی را به شما متذکر شده و یا در خصوص اضافه کردن برخی از موضوعات به شما کمک فکری نمایند.

همچنین می توانید برای این کار از استاد خود مشاوره دریافت کنید. این افراد به خوبی از نوع نگاه اساتید دانشگاه های دیگر مطلع هستند و می توانند شما را راهنمایی کنند که چه مطالبی را افزوده و چه مواردی را حذف کنید.

پیشنهاد مطالعهمهاجرت به کانادا با اکسپرس اینتری

گاهی ایده های مناسبی را می توان از انگیزه نامه های دیگران دریافت نمود بدون آن که از آن ها کپی برداشته شود. در فضای مجازی به خوبی می توانید ایده های خوبی را برای نوشتن SOP بیابید. اما از کپی برداری از انگیزه نامه های موجود در اینترنت پرهیز کنید. این کار باعث می شود اعتبار انگیزه نامه شما پایین آمده و کمیته علمی چندان ارزشی برای SOP شما قائل نباشد.

به یاد داشته باشید که با این کار قرار است که سبک نوشتن SOP را آموخته و از آن ایده بگیرید . اما برای نوشتن انگیزه نامه خود با استفاده از علاقه مندی و اهدافتان ، با صرف زمان و دقت کافی ، اقدام نمایید. انگیزه نامه هرچه دقیق تر تنظیم شود، امکان پذیرش آن بالاتر خواهد بود.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد