شناسه دیجیتالی مقاله DOI چیست

شناسه دیجیتالی مقاله DOI چیست

توسط : تیم محتوا
1,843

در این مقاله به معرفی شناسه دیجیتالی مقاله DOI پرداخته شده است. سازمان تحقیقات ملی آمریکا در سال های پایانی قرن نوزده، اقدام به طراحی DOI نمود. در حال حاضر با نظارت International DOI Foundation کنترل می گردد. همچنین این کد مورد تایید ISO بوده و برای شناسایی اسناد الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

شناسه دیجیتالی مقاله یا همان DOI کدی است که به صورت الفبا و اعداد جهت انتشار هر اثر صادر می شود که شامل انواع کتاب، مقاله، مجله یا نرم افزار می باشد. این کد توسط بنیاد بین المللی DOI صادر شده و مختص همان اثر می باشد و جهت یافتن آن اثر در فضای مجازی و اینترنت، این کد داده می شود. 

این یک کد دائمی بوده و می تواند اعتبار یک اثر را تایید نماید. هنگامی که روی کد کلیک می کنید می توانید مقاله یا کتاب مورد نظرتان را جستجو کرده و آن را بیابید. از همین روست که پیشنهاد می شود جهت مقالاتی که چاپ کرده اید و به شکل الکترونیکی قابل دسترسی است کد شناسه دیجیتالی مقاله DOI را دریافت نمایید. 

پیشنهاد مطالعهصفر تا صد تحصیل در هلند

این مهم است که در زمان نوشتن مقالات نیز از منابعی بهره بگیرید که دارای این کد بوده و در قسمت رفرنس منابع خود را ذکر کنید. این موضوع باعث می شود که مقاله شما دارای اعتبار بیشتری بوده و از سویی دیگر در مجلات خارجی نیز آسان تر پذیرش شده و سختگیری کمتری را به همراه خواهد داشت. 

شناسه دیجیتالی مقاله DOI

مفهوم شناسه دیجیتالی مقاله چیست ؟

کدDOI از د.و قسمت تشکیل شده که با اسلش از هم جدا شده اند. پیشوند این کد نشان دهنده ثبت نام کننده بوده و پسوند را نیز ثبت نام کننده مشخص می کنند که می تواند نشاندهنده نوشته ای خاص باشد. به مثال ذیل توجه کنید تا به خوبی متوجه نحوه کد گذاری ها شوید. این کدها برای هر اثر انحصاری بوده و راه شناسایی آن اثر خواهد بود.

این کد را مشاهده کنید 10,0000/nunununu.10000 . به سادگی می توانید دو قسمت را تشخیص دهید. در قسمت پیشین اسلش، عدد ده جهت عنوان رجیستری بوده و بعد از آن معرف انتشارات است. در قسمت بعد از اسلش نیز کدی قرار می گیرد که انتشارات اثر برای آن تعیین می کند.

می توان گفت این کد مختص مقاله ای است که انتشارات آن را ثبت کرده است و با کلیک نمودن روی آن می توان مقاله را مشاهده نمود. 

شناسه دیجیتالی مقاله DOI

برای چه مقالاتی DOI صادر می شود ؟

در صورتی که می خواهید برای رزومه خود، مقالات علمی را در یکی از ژورنالهای خارجی چاپ کنید، لازم است که در پایگاه های علمی دارای اعتبار جستجو نمایید. بنابر این شناسه دیجیتال مقالات را دیده اید. این کد برای مقالات شما بسیار مفید و کارآمد خواهد بود. 

با کمک کد DOI می توان مقاله های آنلاین را شناسایی کرده و می تواند به عنوان رفرنس به نویسندگان تازه کارتر کمک نماید. شناسه دیجیتال مقاله کدی انحصاری است که جهت هر مقاله مانند اثر انگشت عمل می کند. در بسیاری از مواقع جهت بهبود کیفی و کمی مقاله ها، کد DIO صادر شده تا بدین ترتیب باعث ارتقاء و ارزش مقاله خواهند بود.

لازم به ذکر است که می توان هنگام ارائه مقاله به اساتید دانشگاهی، بدون آن که نیاز باشد مشخصات تمام مقاله را برای استاد ارائه نمایید و از نام نویسنده و موضوع و تاریخ انتشار آن صحبت کنید، می توانید شناسه دیجیتالی مقاله را ارسال کرده و استاد می تواند با کلیک روی کد، به طور مستقیم به مقاله وارد شده و آن را در سایت مجله علمی مشاهده نماید.

پیشنهاد مطالعهصفر تا صد تحصیل در استرالیا

با استفاده از این کد می توان موقعیت ذخیره شدن مقالات را تبدیل به Hyperlink کرده و ترافیکی موثرتر را جهت رویت مقاله مذکور ایجاد نمایید. هنگامی که مقاله بیشتر رویت می شود، رجوع علمی به آن نیز بسیار افزایش خواهد داشت و در نهایت می تواند اعتبار مقاله را نیز بالاتر ببرد.

شناسه دیجیتالی مقاله DOI

نقش ضریب تاثیر در مقالات 

در یک مجله علمی، ضریب تاثیر می تواند نشاندهنده تعداد رجوع به مقالات علمی یک مجله در دیگر مجله های علمی و مقاله های چاپ شده در آن باشد. این ضریب نشان اعتبار آن مجله در حوزه پژوهشی در مقایسه با دیگر مجله ها خواهد بود.

در حال حاضر در تمامی دنیا، ناشران دارای اعتبار، از کد DOI یا شناسه دیجیتالی مقاله ها بهره می گیرند تا بتوانند برای تولیدات خود شناسنامه ای ایجاد کنند که بتواند بسیار آسان تر از گذشته پروسه رفرنس دهی مقاله ها را گذرانده و دسترسی سهل تری را با استفاده از یک لینک به وجود آورند.

هنگامی که شناسه دیجیتال ثبت شود و دسترسی مناسبی به مقاله های علمی توسط شناسنامه اثر ایجاد شود می تواند اعتبار و هویت مقالات را نشان داده و علم سنجی آن را ارتقا دهد.

در حقیقت علم سنجی از مرسوم ترین راه های سنجش کارهای علمی به شمار می آید که در کشورهای توسعه یافته برای مدیریت تحقیق در خصوص اختصاص دادن بودجه و تجهیزات لازم برای علوم و پژوهش از شاخص علم سنجی استفاده می کنند.

شناسه دیجیتالی مقاله DOI

مزیت های به کارگیری کد شناسه دیجیتال مقالات 

استفاده از DOI می تواند مزیت های زیادی داشته باشد که از آن جمله به موارد ذیل اشاره می کنیم.

- با استفاده از DOI  می توان در زمان کمتر و بسیار ساده تر ارجاع مقالات داشته و امکان اشتباه و خطا نیز در آن بسیار اندک خواهد بود.
-به پایگاه اصلی که مقاله انتشار یافته است می توان لینک نمود.
- به دلیل آن که دسترسی به ارجاعات علمی بسیار ساده تر می شود می توان به تعداد بیشتری به مقالات علمی رجوع نمود.

پیشنهاد مطالعهمعرفی دانشگاه‌ های کانادا بدون اپلیکیشن فی

- کسب شناسه به صورت دائمی در تمامی مقاله ها 
- دریافت ترافیک بالاتر به مقاله ها 
-تغییر منابع مقالات به ابر لینک 
- مانع از ایجاد خطاهای انسانی در ثبت منابع 
- کسب محاسبه حقیقی تعداد رجوع به مقاله و محاسبه قدرت نفوذ یا ضریب تاثیر آن 

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد