ISI آی اس آی چیست چگونه مقاله ISI بنویسیم

ISI آی اس آی چیست چگونه مقاله ISI بنویسیم

توسط : تیم محتوا
2,999

آی اس آی موسسه اطلاعات علمی است که توسط یوجین کارفیلد، در سال 1960 فعالیت خود را آغاز کرده و سپس با خرید این موسسه توسط موسسه علمی تامسون ، به نام Thomson ISI نامیده شد. این موسسه در خصوص خدمات چاپ مقالات و نشریه ها فعالیت دارد. در این مقاله می خواهیم برای شما شرح دهیم که ISI چیست ؟ چگونه مقاله آی اس آی بنویسیم ؟ 

موسسه Institute for Scientific Information که به نام اختصاری ISI شناخته شده است، برای بسیاری از کسانی که در مقاطع تحصیلات تکمیلی بوده و به دنبال رتبه علمی بالاتری هستند، شناخته شده است. مقالات آی اس آی ارسالی به این موسسه، به زبان انگلیسی بوده و نویسندگان باید به خوبی در این حوزه تسلط داشته و بتوانند مقالات را به زبان انگلیسی نگارش و تنظیم نمایند.

 چگونه مقاله ISI بنویسیم

مقالات isi چیست؟

هنگامی که صحبت از مقاله نویسی پژوهشی و تحقیقاتی مطرح است، نیاز است که مطابق با معیارهای معینی و با رتبه بندی های خاصی اعتبار سنجی شود. نقش موسسه ISI این است که مقالات علمی را در شاخه های متفاوتی مورد ارزیابی و اعتبارسنجی قرار داده و دراین خصوص خدمات مناسبی را ارائه نماید.

روش کار در این موسسه بدین گونه است که در طول سال، مجله هایی که به زبان انگلیسی می باشد را بررسی کرده و در صورت مطابقت با معیارهای موسسه ، آن ها را معرفی کرده و به عنوان مجله های دارای اعتبار در فهرست خود قرار می دهد.

معیار پذیرش یک مجله در فهرست ISI

از جمله ویژگی هایی که مجلات بایست داشته باشند تا در فهرست این موسسه قرار گیرند، می توان به وجود تنوع مقالات بین المللی در مجله ، نشر منظم و مدوام و تایید هیات داوری اشاره نمود. به طور کلی می توان گفت که مجله هایی دارای تایید ISI خواهند بود که مقاله های آن ها در این موسسه تایید شده باشد. مقالاتی با عنوان ISI ، می تواند اعتبار زیادی را برای نویسنده آن داشته باشد. 

پیشنهاد مطالعهخرید بیمه دانشجویی استرالیا

کسانی که در رزومه خود، مقالات آی اس آی دارند، می توانند امیدوار باشند که در مصاحبه دکتری، یا پذیرش در دانشگاه های خارجی ، امتیازات خوبی را دریافت خواهند کرد. این مقالات می بایست در مجلات تایید شده  ISI قرار گرفته باشند.

ISI آی اس آی چیست چگونه مقاله ISI بنویسیم

چگونه مقاله آی اس آی بنویسیم؟

برای نوشتن مقالات آی اس آی، لازم است که نکاتی را رعایت کنید. اولین نکته آن است که موضوعی را انتخاب کنید که مهم و قابل توجه باشد. همچنین دارای اصول و قواعد صحیح نگارشی بوده و به در مطرح کردن موضوع، به حد کفایت نوآوری صورت گرفته باشد. ارائه جمع بندی و نتیجه مناسب بسیار حائز اهمیت است. می توان از منابعی دارای اعتبار استفاده کرده و به آن ها استناد نمود.

در صورتی که از موضوع و سوژه های تکراری با نتایجی قدیمی استفاده کنید، اطمینان داشته باشید که نمی توانید توجه مجلات معتبر دنیا را به خود جلب نمایید. هنگامی که سوژه هایی ناب و مهم را انتخاب می کنید، احتمال پذیرش شما از سوی مجلاتی معتبر ممکن خواهد بود.

با مشخص شدن موضوع، اولین گام موثر برداشته شده و لازم است که پژوهش و تحقیق خود را در خصوص موضوع انتخابی شروع نمایید و بر اساس آن نگارش مقاله را آغاز کنید. به خاطر داشته باشید که لازم است محتوای مقاله علمی شما دقیق و روشن باشد تا بتواند موفقیت شما را تضمین نماید.

 چگونه مقاله ISI بنویسیم

نوشتن مقاله ISI به زبان انگلیسی

همچنین با توجه به این که مجلات تایید شده ISI تماما به زبان انگلیسی تهیه شده اند، لازم است که نگارش خود را بسیار ساده و روان به زبان انگلیسی انجام دهید. این موضوع بسیار مهم است و لازم است که تمام توجه و دقت خود را در نگارش آن به کار ببرید. زیرا ممکن است که مقاله تحقیقاتی شما کیفیتی بسیار مناسب داشته باشد اما اگر نتوانید آن را به روشی مناسب به زبان انگلیسی درآورید، طبعا نخواهید توانست به نتیجه ای مطلوب برسید.

از نکات مهمی که لازم است در نگارش مقالات به زبان انگلیسی مدنظر داشته باشید، رعایت قواعد نگارشی و دستوری در هنگام ترجمه می باشد. دقت در این خصوص می تواند شانس شما را در پذیرش مقاله در ISI بالا ببرد. 

لازم است که منابع معتبری را برای محتوای مقاله پژوهشی خود بیابید و نگارش قسمت های مختلف آن را مطابق با قواعد دستوری و نگارشی مجله ای که مدنظر دارید، تنظیم کنید. همچنین بایستی بتوانید روش ارسال را به خوبی آموخته و مراحل آن را با تمرکز کافی دنبال کنید. با این شرایط می توانید امیدوار باشید که مقاله شما در مجلات ISI چاپ خواهد شد.

دسته بندی مقالات ISI

در موسسه اطلاعات علمی ISI، مجلات به دو بخش تقسیم شده اند. برخی از مجلات آی اس آی، ضریب تاثیر داشته که به آن ها JCR می گویند، برخی دیگر از مجلات بدون ضریب تاثیر هستند. اما ضریب تاثیر چیست ؟ 

پیشنهاد مطالعهشناسه دیجیتالی مقاله DOI چیست

می توان گفت که ضریب تاثیرخود معیاری است که توسط آن می توان در یک مجله، مستندات و مراجع مقالات را به شکل میانگین مشاهده نمود. این شاخص در صورتی که بالا باشد می تواند باعث افزایش و ارتقاء اعتبار مجلات باشد. این بدان علت است که ضریب تاثیر در هر مجله، نشان دهنده میزان استناد مقاله های دیگر در خصوص مقاله موجود در ژورنال می باشد. از همین روست که مجله های JCR عمدتا در پذیرش مقالات، روش های سخت گیرانه تری دارند.

مزیت های چاپ مقاله ISI

پیش از این نیز اشاره شد که نگارش مقالات ISI می تواند اعتبار و ارزش علمی برای افراد آورده و رزومه آن ها را قوی تر نماید.  داشتن مقاله ISI می تواند در تحصیلات تکمیلی، و دفاع از پایان نامه بسیار تاثیر گذار بوده و بر نظرات اساتید و داوران، اثر مثبتی بگذارد. از سویی دیگر اگر اساتید، دارای تعداد معینی مقاله های آی اس آی باشند، ارتقاء درجه خواهند یافت.

همچنین این مقالات می تواند در رزومه ای که در مصاحبه دکتری ارائه می شود تاثیر گذاشته و امتیازات خوبی را شامل شود و احتمال قبولی فرد را بیشتر نماید. برای کسانی که می خواهند در دانشگاه های خارجی نیز ادامه تحصیل دهند، وجود مقالات معتبر نقش موثری را خواهد داشت و شانس آن ها را برای پذیرش افزایش خواهد داد. 

در نهایت برای کسانی که به صورت حرفه ای و تخصصی در شغل خود فعالیت دارند، داشتن مقاله های پژوهشی آی اس آی می تواند در اعتبار حرفه ای آن ها نقش داشته باشد.

چگونه مقاله ISI بنویسیم

اصول نوشتن مقاله ISI

لازم به ذکر است که مقالاتی که در موسسه اطلاعات علمی چاپ می شوند، دارای ویژگی های خاصی می باشند که لازم است هنگام نگارش آن ها توجه لازم را داشته باشید. این مشخصات و اصول شامل موارد ذیل می باشد. 

الف - عنوان مقاله : این بخش از مقاله بایست مختصر و روشن بوده و از کلمات کلیدی تحقیقاتی مناسب استفاده شده باشد. لازم است که تعداد کلمات عنوان بیش از بیست کلمه نباشد. در غیر این صورت در ارزیابی مقاله، نمره کمتری کسب خواهد کرد. از سویی دیگر عنوان باید در حین روند پژوهش کسب شود و بتواند در کمترین کاراکتر، گزارشی از محتوای مقاله داشته باشد. توجه داشته باشید که خطاهای نگارشی نداشته باشید.

ب - چکیده مقاله: یکی از بخش های مهم در نوشتن یک مقاله آی اس آی، بخش چکیده آن می باشد که بایستی دقیق و قدرتمند باشد. همچنین باید بتواند اطلاعاتی جامع در خصوص مراحل فعالیت ارائه دهد. به طور معمول، چکیده باید خوانا و بدون ابهام بوده و در یک پاراگراف و در حد دویست و پنجاه کلمه نوشته شود.

پیشنهاد مطالعهانگیزه نامه یا SOP برای اپلای چیست و چگونه نوشته می شود

ج - مقدمه مقاله : یکی از اصولی که در مقدمه مقالات مطرح است این است که به گونه ای جذاب و قوی نوشته شود تا بتواند مخاطبان را راغب کند تا به خواندن کل مقاله اقدام نمایند. در خصوص مقاله های آی اس آی نیز بدین گونه می باشد. از سویی دیگر لازم است که در ابتدای مقاله در خصوص موضوع مقاله و استناد به منابع صحبت کرده و سپس با ارائه پرسش و پاسخ از پژوهش های انجام شده، در مورد پژوهش خود، توضیحاتی را ارائه نمایید.

د - تحقیق : دقت نمایید که در یک پاراگراف و در حد سه خط، به محل و جامعه تحقیق، روش انتخاب نمونه ، نوع آ»ار و دوره ی آن اشاره کنید. در یک مقاله تحقیقاتی، لازم است که به روش های تحقیقاتی تکیه کنید تا بتوانید ایده های خود را ثابت نمایید.

ه - نتایج تحقیق : اکنون لازم است که بر اساس نتایج بدست آمده از تحقیقات و یا نتایج فردی، موضوع را تکمیل نمایید. ارائه نتایج بایستی خوانا و کامل باشد. در این بخش، می توانید پژوهش های خود را با دیگر محققان مقایسه کنید. 

و - پیشنهادها و منابع : در این بخش لازم است که به منابع، رفرنس ها و ملاقات ها اشاره کرده و در نوشتن آن دقت کافی را داشته باشید. زیرا این بخش یکی از مهم ترین بخش های مقاله ISI می باشد. توجه کنید که نام نویسنده و مجله و تعداد صفحات را نیز ثبت نمایید. 
 

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد