معرفی آزمون سلپیپ CELPIP

معرفی آزمون سلپیپ CELPIP

توسط : تیم محتوا
987

اگر به دنبال یک برنامه مناسب مهاجرت کانادا هستید و می خواهید اقامت دائم دریافت کنید، می توانید در برنامه آزمون سلپیپ  که یک برنامه شاخص مهارت زبان انگلیسی کانادایی است، شرکت کنید. آزمون CELPIP در نقاط مختلف کانادا ارائه می شود و مکان های آزمون بین المللی دیگری در دوبی، نیویورک نیز دارد. 

باید اشاره کنیم که برگزارکننده این آزمون، دو تغییر مهم در روند آزمون خود ایجاد کرده است. در صورت تمایل داوطلبان آزمون CELPIP شش ماه پس از آزمون خود، برای درخواست ارزیابی مجدد نتایج خود فرصت خواهند داشت. پیش از این، مدت زمان تعیین شده، فقط شش هفته بود. همچنین، داوطلبان آزمون فقط باید چهار روز بین آزمون ها صبر کنند، که طبق دستورالعمل های قبلی، این مدت 30 روز تعیین شده بود.

درباره CELPIP

برای متقاضیان مهاجرت کانادا در سال 2012 ، آزمون CELPIP یک روش جایگزین برای اثبات توانایی زبان انگلیسی ارائه داده است. کشور کانادا برای مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) ،در حال حاضر دو آزمون زبان انگلیسی را برای اهداف مهاجرت به رسمیت می شناسد که شامل CELPIP-General و IELTS است.

پیشنهاد مطالعهآموزش نحوه ثبت نام در لاتاری گرین کارت آمریکا 2022

این آزمون در جهت کار و حضور اجتماعی، سطح صلاحیت مهارت زبان انگلیسی را مورد بررسی قرار می دهد که همانند آیلتس در چهار بخش مکالمه، نوشتن، خواندن و شنیدن برگزار می شود که شرکت Paragon Testing Enterprises ، مسئولیت اجرا و برگزاری آن را به عهده دارد.

همه مهاجران تحت Express Entry باید توانایی خود را به زبان انگلیسی یا فرانسوی ثابت کنند که زبان های بومی را شامل می شود، فارغ از اینکه از کدام کشور می آیند یا  در کجا تحصیل کرده اند. اکسپرس انتری یک شرایط برابر است و هر امتیاز مهم است. زیرا داوطلبان برای درخواست (ITA) جهت اقامت دائم رقابت می کنند.

لازم به ذکر است که برخلاف آزمون های آیلتس و TEF که دارای سیستم های مارک گذاری جایگزین هستند، نتایج آزمون CELPIP با نمرات 1 تا 12 ، دقیقاً مطابق معیارهای زبان کانادایی (CLB) صادر می شود. 

معرفی آزمون سلپیپ CELPIP

تاثیر نتایج سلپیپ در اقامت کانادا 

داوطلبانی که با نتایج CELPIP معادل CLB 8 وارد شده اند، در صورت اثبات پیشرفت مهارت های زبانی خود پس از برگزاری مجدد آزمون، می توانند در کل امتیازات CRS امتیاز افزایشی کسب کنند. با این حال، اگر به CLB 9 برسند ، به عنوان سطح پیشرفته اولیه نیز شناخته شده و تحت عوامل قابلیت انتقال مهارت CRS، توانایی زبان به طور جداگانه با سطح تحصیلات و تجربه کار به دست آمده در خارج از کانادا متصل می شود. 

داوطلبان مجرد و یا دارای همسر در قانون CRS کمی متفاوت ارزیابی می شوند. برای کاندیداهای دارای همسر ، حداکثر 20 امتیاز برای توانایی زبان اول همسر یا شریک زندگی در نظر گرفته شده است که پنج امتیاز برای هر چهار توانایی زبانی در نظر گرفته شده است. بنابراین، اگر همسر در آزمون زبان مانند CELPIP نیز شرکت کند، امتیاز CRS ارزشمندی بدست می آید. نتایج CELPIP از تاریخ صدور نتایج به مدت دو سال اعتبار خواهد داشت. هنگامی که نتایج CELPIP نامعتبر می شود، داوطلب دیگر واجد شرایط دریافت ITA برای اقامت دائم نخواهد بود. 

سلپیپ بهتر است یا آیلتس ؟

سوالی که داوطلبان اغلب می پرسند این است که آیا باید آزمون IELTS یا آزمون CELPIP را انجام دهم؟ این واقعاً به عوامل زیادی بستگی دارد، اما آگاهی در مورد هر آزمون، و تفاوت آن ها در کشورهای مختلف، قطعاً می تواند به شما در انتخاب صحیح کمک کند.

هر دو آزمون برای ارزیابی مهارت زبان انگلیسی طراحی شده اند و هر دو برای تحصیل، کار و مهاجرت استفاده می شوند  اگرچه CELPIP به طور خاص برای ارزیابی انگلیسی کانادایی طراحی شده است. سلپیپ برای افرادی که می خواهند اقامت دائم کانادا یا تابعیت را بدست آورند، بسیار مفید است.

یک تفاوت اساسی بین این دو آزمون این است که آزمون CELPIP یک آزمون کاملاً رایانه ای است. کلیه اجزای آزمون توسط رایانه ارائه می شود. اما در آیلتس، Reading ، Writing و Listening بصورت کاغذی انجام می شود و Test Speech بصورت حضوری است.

در حالی که هر دو آزمون برای آزمایش مهارت زبان طراحی شده اند، CELPIP تأکید بیشتری بر زبان عملکردی نسبت به IELTS دارد. در بسیاری از بخش های آزمون CELPIP نیاز است تا طیف وسیعی از شرایط روزمره را که ممکن است توسط شخصی که به یک کشور انگلیسی زبان نقل مکان کرده است و با آن روبرو می شود، درک کرده و واکنش نشان دهند. این امر در برخی از قسمت های آیلتس نیز صادق است.

پیشنهاد مطالعهآنچه باید در مورد کاریابی در خارج از کشور بدانید

لازم به ذکر است که سلپیپ برای انگلیسی کانادایی و IELTS برای انگلیسی بریتانیایی طراحی شده است. همچنین امتیازدهی نیز متفاوت است. برای CELPIP برای هر بخش 1 تا 12 امتیاز وجود دارد که با معیار زبان کانادایی (CLB) مطابقت دارد. برای آزمون آیلتس نمره هر بخش 1 تا 9 است.

انتخاب آزمون مناسب 

هر دو آزمون آیلتس و CELPIP نسخه های مختلفی دارند. در آزمون آیلتس، یک آزمون آکادمیک برای افرادی که برای تحصیل در خارج از کشور متقاضی هستند، یک آزمون عمومی برای کسانی که می خواهند به یک کشور انگلیسی زبان مهاجرت کنند و یک آزمون خاص به ویژه برای داوطلبانی که نیاز به ویزای انگلیس دارند، وجود دارد. 

در آزمون CELPIP ، شما بین آزمون عمومی که هر چهار مهارت زبان خواندن، گوش دادن، گفتار و نوشتن را امتحان می کنید و آزمون LS است که فقط گوش دادن و صحبت کردن را امتحان می کند. آزمون کامل برای اهداف مختلفی مانند درخواست کار در کانادا مفید است، در حالی که نسخه LS به طور خاص مربوط به برنامه های مهاجرت کانادا است.

معرفی آزمون سلپیپ CELPIP

رشد و افزایش مهارت زبان 

IELTS و CELPIP هر دو آزمون مهارت محور هستند. این بدان معنی است که هیچ بخشی از این آزمون ها به نام Grammar یا Vocabulary وجود ندارد. البته شما برای بدست آوردن نتایج خوب در این امتحانات به دستور زبان و واژگان خوبی احتیاج ندارید، اما هنگام آماده سازی، تمرکز اصلی شما باید بر روی افزایش مهارت های شما باشد.

در بعضی از مناطق، شرایط امتحان کاملاً شبیه به هم است. با این حال، بخش های زیادی وجود دارد که مخصوص هر امتحان است. به عنوان مثال، در بخش نوشتن بخش عمومی آزمون CELPIP شما باید یک ایمیل بنویسید و سپس به سوالات نظرسنجی پاسخ دهید. 

این کاملاً با آزمون آیلتس آکادمیک متفاوت است، جایی که داوطلبان گزارشی به صورت مقاله می نویسند. اگر می خواهید دریابید کدام امتحان آسان تر است، این بخش می تواند پاسخ شما باشد. زیرا نوشتن مقاله به آموزش زیادی نیاز دارد. از طرف دیگر ، نوشتن ایمیل چیزی است که احتمالاً در گذشته تمرین کرده اید.

پیشنهاد مطالعهنحوه دریافت ویزای آمریکا و پرداخت هزینه سفارت آمریکا

زمان بندی و نتایج

آزمون CELPIP بیش از 3 ساعت در یک جلسه انجام می شود و تخصیص زمان شامل سوال، پاسخ و زمان انتقال است. بخش گوش دادن و صحبت کردن ممکن است چند دقیقه بیشتر طول بکشد. اما بخش نوشتن کوتاه تر است. اجزای آزمون آیلتس لزوماً همه در یک روز کامل نمی شوند. بخش سخنرانی آیلتس به طور جداگانه در یک زمان و احتمالاً حتی مکان متفاوت انجام می شود. در صورتی که برای برنامه مهاجرتی خود را آماده می کنید، می توانید برای ثبت نام در آزمون سلپیپ از کارشناسان 20پیمنت یاری بگیرید.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد