تفاوت کارت های کردیت و دبیت

تفاوت کارت های کردیت و دبیت

توسط : تیم محتوا
1,526

کارتهای اعتباری و کارتهای نقدی معمولاً تقریباً یکسان به نظر می رسند، با شماره کارتهای 16 رقمی، تاریخ انقضا و نوارهای مغناطیسی همراه هستند و هر دو می توانند خرید از یک فروشگاه ساده و آنلاین را ، با یک تفاوت کلیدی، آسان و راحت کنند. این تفاوت کارت های کردیت و دبیت است که نتیجه ای متفاوت را فراهم می کند.

شما می توانید با دبیت کارت و با استفاده از مبلغی که به صورت سپرده در بانک دارید، خرید های خود را انجام دهید. اما با کارت های اعتباری می توانید برای خرید اقلام یا برداشت وجه نقد تا سقف مشخصی از ناشر کارت وام بگیرید. احتمالاً حداقل یک کارت اعتباری و یک کارت نقدی در کیف پول خود دارید. راحتی و محافظتی که ارائه می دهند سخت است، اما تفاوت های مهمی دارند که می تواند به طور قابل توجهی بر بودجه شما تأثیر بگذارد. 

پیشنهاد مطالعهگیفت کارت ویزا

به عبارت دیگر، کارت های اعتباری به شما امکان دسترسی به خط اعتباری صادر شده توسط یک بانک را می دهند، در حالی که کارت های نقدی مستقیماً از حساب بانکی شما پول کسر می کنند. از طرفی، کارت های اعتباری در مقایسه با کارت های بدهی مرتبط با حساب بانکی، محافظت بهتری از مصرف کنندگان در برابر کلاهبرداری ارائه می دهند.

کارت های بدهی جدیدتر،  محافظت بیشتری مانند کارت اعتباری ارائه می دهند، در حالی که بسیاری از کارت های اعتباری دیگر هزینه سالانه ای دریافت نمی کنند. هنگام مقایسه  و بررسی تفاوت کارت های کردیت و دبیت ، مرتبط با حساب بانکی، مهم است که هزینه ها و مزایا را در نظر بگیرید.

تفاوت کارت های کردیت و دبیت

کارت اعتباری یا کردیت چیست؟

کارت اعتباری یا کردیت ، کارتی است که توسط یک موسسه مالی، معمولاً یک بانک صادر می شود و دارنده کارت را قادر می سازد تا از آن موسسه وام دریافت کند. با توجه به شرایط موسسه ، دارندگان کارت موافقت می کنند که پول را با بهره بازپرداخت کنند. کارت های اعتباری در انواع مختلف صادر می شوند که هر یک می توانند مزایای متفاوتی را ارائه کنند.

در بررسی بیشتر تفاوت کارت های کردیت و دبیت ، باید گفت که کارت های پاداش اعتباری، بر اساس نحوه خرج کردن آنها پول نقد، امتیاز سفر یا سایر مزایا را به مشتریان ارائه می دهد. این در حالی است که کارتهای انتقال موجودی دارای نرخ بهره اولیه و هزینه کمی برای انتقال موجودی از کارت اعتباری دیگر هستند و کردیت کارت های تضمین شده نیاز به واریز اولیه نقدی دارند که توسط ناشر به عنوان وثیقه نگهداری می شود.

پیشنهاد مطالعهگوگل ادورز Google AdWords چیست

پاداش های کردیت کارت 

همچنین کارت های شارژ محدودیت هزینه ای از پیش تعیین شده ندارند. اما اغلب اجازه نمی دهند موجودی های پرداخت نشده ماه به ماه خرج شود. کاربران کارت اعتباری می توانند با استفاده از کارت های پاداش ، پول نقد ، تخفیف ، امتیاز سفر و بسیاری از مزایای دیگر را که برای دارندگان کارت نقدی یا دبیت در دسترس نیست، برداشت کنند. 

در بررسی کامل تر تفاوت کارت های کردیت و دبیت ، باید گفت که با کارت های اعتباری و کردیت، پاداش ها را می توان به صورت نرخ ثابت یا با نرخ های مختلف به کار برد. هنگام انتخاب کارت های پاداش، به این نکته توجه کنید که آیا پاداش ها می توانند منقضی شوند و چه گزینه هایی برای بازخرید آنها دارید.

مزایای استفاده از کارت های اعتباری

کردیت کارت یا کارت اعتباری، عمدتا در مقایسه با کارت های دبیت و یا بدهی، دارای مزایای بی شماری است. اگر چه روشن است که می تواند معایبی را نیز به همراه داشته باشد. در این جا به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

ایجاد سابقه اعتباری : 

استفاده از کارت اعتباری در گزارش اعتباری شما منعکس می شود. این شامل سابقه مثبت، مانند پرداخت های به موقع و نسبت استفاده از اعتبار کم و همچنین موارد منفی مانند تأخیر در پرداخت ها یا معوقات است. سپس اطلاعات گزارش اعتباری شما برای محاسبه نمرات اعتباری استفاده می شود. 

مصرف کنندگان می توانند نمرات خود را با سابقه هزینه ها و پرداخت های به موقع و با پایین نگه داشتن مانده کارت خود نسبت به محدودیت کارت خود افزایش دهند.  بسیاری از شرکت های کارت اعتباری نظارت و ردیابی امتیاز اعتباری رایگان را به عنوان یک مزیت کارت ارائه می دهند، بنابراین می توانید در هنگام ایجاد اعتبار، پیشرفت خود را زیر نظر داشته باشید که این می تواند تفاوت کارت های کردیت و دبیت را منظور کند.

پیشنهاد مطالعهخرید دامین ارزان قیمت از سایت های خارجی

ضمانت و حفاظت از خرید : 

برخی از کارت های اعتباری همچنین ممکن است ضمانت یا بیمه اضافی در مورد اقلام خریداری شده ارائه دهند که فراتر از مواردی است که خرده فروش ارائه می دهد. اگر کالایی که با کردیت کارت خریداری شده است پس از اتمام ضمانت سازنده معیوب شود، یا آن که از خرید و حفاظت از قیمت برای کمک به شما در جایگزینی اقلام دزدیده شده یا مفقود شده استفاده شود، یا زمانی که کالای خریداری شده در جاهای دیگر با قیمت کمتر فروخته می شود، تفاوت قیمت را بازپرداخت کنند.

صورتحساب های اعتباری : 

قانون صورتحساب اعتباری عادلانه به کاربران کارت اعتباری اجازه می دهد تا در خریدهای غیرمجاز یا خرید کالاهایی که در حین حمل آسیب دیده یا گم شده اند، اعتراض کنند. در صورتی که کالای خریداری شده با کارت دبیت پرداخت شده باشد، برگشت پذیر نخواهد بود. تنها در شرایطی قابل برگشت است که بازرگان خود تمایل داشته باشد این کار را انجام دهد. علاوه بر این، قربانیان سرقت کارت بدهی تا زمانی که تحقیقات تکمیل نشود، بازپرداخت خود را دریافت نمی کنند. از طرف دیگر، دارنده کارت اعتباری هیچگونه مسئولیتی در قبال هزینه های مورد اختلاف ندارد. این مبلغ معمولاً بلافاصله کسر می شود و تنها در صورتی برطرف می شود که اختلاف به نفع بازرگان برداشته شده یا حل و فصل شود. 

تفاوت کارت های کردیت و دبیت

معایب استفاده از کارت های اعتباری

در ادامه بررسی تفاوت کارت های کردیت و دبیت ، لازم است تا به معایب اصلی استفاده از کارت های اعتباری نیز اشاره کنیم که شامل بدهی ، تاثیر نمره اعتباری و هزینه است. وقتی با کارت اعتباری خرید می کنید، پول بانک را خرج می کنید، نه دارایی خود را، که این پول باید با بهره بازپرداخت شود. شما باید حداقل پرداختی را هر ماه باید پرداخت کنید. 

تاثیرات اعتبار در کردیت کارت : 

در صورتی که مانده کارت اعتباری و کردیت کارت خود را پایین نگاه داشته و صورت حساب های خود را به موقع پرداخت نمایید، می تواند به امتیازات اعتباری شما کمک موثری داشته باشد. با این حال، در صورتی که با پرداخت های دیرکرد عادت کرده و از چندین کارت استفاده می کنید، بهتر است که برای بستن حساب های قدیمی خود اقدام کرده و اعتبار جدیدی را برای خود درخواست نمایید تا سابقه کارت اعتباری شما دچار آسیب نشود. 

پیشنهاد مطالعهخرید و نحوه ارسال از سایت ASOS.com

بهره و کارمزد : 

در تفاوت کارت های کردیت و دبیت ، باید افزود از آنجا که یک کارت اعتباری در اصل یک وام کوتاه مدت است، باید آنچه را که با بهره پرداخت می کنید پس دهید. نرخ بهره و کارمزد شرکت اعتباری برای محاسبه درصد سالانه شما (APR) استفاده می شود. هرچه APR کارت بیشتر باشد، انتقالات ماهانه شما بیشتر هزینه خواهد داشت.

باید به درستی در نظر داشته باشید که هزینه های متفاوت از قبیل، هزینه انتقال های موجودی یا تراکنش خارجی و هزینه های سالانه و پرداخت دیرکرد و برگشتی را با این کارت خواهید داشت یا خیر. همچنین در نظر داشته باشید که با افزایش برنامه های پاداش در کارت های کردیت و بهبود خدماتی که ارائه می شود، بدیهی است که هزینه های سالانه آن ها نیز افزایش خواهد داشت.

تفاوت کارت های کردیت و دبیت

کارت بدهی یا دبیت کارت چیست؟

دبیت یک کارت نوعی دیگر از پرداخت است که به جای دریافت وام از بانکها، به شکل مستقیم وجه نقد از حساب جاری کاربر کسر خواهد شد که تفاوت کارت های کردیت و دبیت را نشان می دهد. کارت های بدهی هنگام استفاده از پردازنده های اصلی پرداخت مانند Visa یا Mastercard ، راحتی کارت های اعتباری و بسیاری از حمایت های مصرف کننده را ارائه می دهند.

باید اشاره کنیم که دو نوع دبیت کارت وجود دارد که در این شرایط، مشتری نیازی به داشتن حساب پس انداز و یا چک نخواهد داشت و نوع استاندارد نیز در نوع کارت های نقدی وجود دارد. کارتهای نقدی استاندارد بر روی حساب بانکی شما کشیده می شود. این در حالی است که برای  کارت های انتقال الکترونیکی ، از طریق آژانس های مالی ارائه می گردد که بدین ترتیب کاربران مجاز هستند در هنگام خرید، از مزیت های آن بهره مند شوند.

این در حالی است که کاربرانی که دارای مصرف کمتری هستند، از کارت های دبیت استفاده نمایند. به دلیل آن که هزینه های این نوع از کارت کمتر بوده و یا در برخی از موارد، هزینه ای را در بر نمی گیرد. در بیان تفاوت کارت های کردیت و دبیت و در مقابل، کارتهای اعتباری به طور کلی هزینه های سالانه، هزینه های بیش از حد ، هزینه های دیر پرداخت و تعداد زیادی جریمه های دیگر ، علاوه بر سود ماهانه موجودی باقیمانده کارت دارند. 

تفاوت کارت های کردیت و دبیت

مزایای استفاده از کارت های بدهی

کارت های بدهی می توانند هر دو جنبه مثبت و منفی داشته باشند که درست مانند کارت های اعتباری می باشد.

اجتناب از بدهی : 

یک کارت بدهی از پولی که کاربر در حال حاضر دارد، استفاده می کند و خطر انباشت بدهی را از بین می برد. خرده فروشان می دانند که مردم معمولاً هنگام خرید ، بیشتر از زمانی که پول نقد پرداخت می کنند، هزینه می کنند. این می تواند به شما کمک کند از بدهی های با سود بالا جلوگیری کنید.

حفاظت از کلاهبرداری : 

علاوه بر این ، برخی از دبیت کارت ها، به ویژه کارت هایی که توسط پردازنده های معتبر پرداخت مانند Visa یا Mastercard ، صادر می شوند، در حال حفاظت بیشتر از کاربران کارت اعتباری هستند. نکته اصلی این است که به محض اطلاع از وقوع کلاهبرداری و یا سرقت کارت، گزارش داده شود. 
مسئولیت شما در مورد خریدهای کلاهبرداری با محدوده زمانی که در آن گزارش شده است تعیین می شود. در صورت اطلاع دادن به بانک مبنی بر اینکه کارت شما برای خریدهای غیرمجاز استفاده شده است، می تواند منجر به پذیرش مسئولیت بخشی یا تمام ضررهای شما شود که تفاوت کارت های کردیت و دبیت را روشن می کند.

پیشنهاد مطالعه:کسب درآمد ارزی از Fiverr فایور

بدون هزینه سالانه : 

این را در نظر داشته باشید که علیرغم آن که کردیت کارت های بسیاری، دارای هزینه های متفاوت سالانه هستند، اما داشتن دبیت کارت ، با هزینه ای همراه نخواهد بود. همچنین برای برداشت نقدی با استفاده از کارت نقدی خود در دستگاه خودپرداز بانک خود هیچ هزینه ای وجود ندارد.

از سوی دیگر ، کارت های اعتباری می توانند برای این راحتی، هزینه پیش پرداخت نقدی بعلاوه نرخ بهره بالا را دریافت کنند. بنابراین با در نظر گرفتن تفاوت کارت های کردیت و دبیت می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید تا هنگام انجام مراحل خرید و یا پرداخت صورت حساب های خود، کمترین مساله را داشته باشید. در این خصوص ، می توانید راهنمایی های لازم را از 20پیمنت دریافت کنید.

برچسـب هـا : سایر ، کردیت کارت ، دبیت
لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد