راهنمای تحصیل در اوکراین

راهنمای تحصیل در اوکراین

توسط : تیم محتوا
1,750

اوکراین در شرق اروپا قرار دارد و از شمال و شرق با بلاروس و روسیه، از غرب با لهستان، اسلواکی و مجارستان، از جنوب غربی با رومانی و جمهوری مولداوی همسایه است. پایتخت و بزرگترین شهر این کشور کیف است. در صورتی که تحصیل در اوکراین را مدنظر دارید، توصیه می شود که در خصوص شرایط پذیرش دانشگاه های آن تحقیق کرده و هزینه های زندگی در این کشور را مدنظر قرار دهید.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، اوکراین یک کشور مستقل است. از سال 2009، اوکراین به همراه ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، گرجستان و مولداوی بخشی از مشارکت شرقی است. در ژوئن 2014، همکاری بین اوکراین و اتحادیه اروپا با توافقنامه اتحادیه اوکراین و اتحادیه اروپا بیشتر شد.

پیشنهاد مطالعهارزیابی اعتبار WES چیست؟

سیستم آموزش عالی اوکراین

از سال 2005 اوکراین عضو کامل منطقه آموزش عالی اروپا است. برنامه های تحصیلی در موسسات آموزش عالی اوکراین بر اساس الزامات فرآیند بولونیا طراحی شده است. با تحصیل در اوکراین ، برای همه فارغ التحصیلان، ضمیمه دیپلم صادر می شود که به رسمیت شناختن مدارک اوکراینی در اتحادیه اروپا را نشان می دهد.

سطح اول آموزش عالی معادل 4 سال تحصیل رسمی است و به مدرک لیسانس منتهی می شود. در اوکراین، دریافت مدرک دوره کوتاه لیسانس جوان، حداکثر در مدت 2 سال امکان پذیر است. بر اساس درجه اول، کارشناسی ارشد را می توان پس از یک دوره تحصیلی بیشتر تا دو سال دریافت کرد. دوره های دکترا معمولاً چهار سال طول می کشد.

راهنمای تحصیل در اوکراین

هزینه تحصیل در اوکراین چقدر است؟

هزینه های تحصیل در اوکراین ، بسته به موضوع، زبان و سطح برنامه تحصیلی بسیار متفاوت است. برنامه های لیسانس معمولاً نسبت به برنامه های کارشناسی ارشد و انگلیسی هزینه کمتری دارند. محدوده استاندارد شهریه در دوره های لیسانس پزشکی بین 1700 تا 4000 دلار است، در حالی که برنامه های کارشناسی ارشد به طور متوسط 4400 دلار در هر سال تحصیلی است. ضمن آنکه برنامه های زبان انگلیسی گران تر هستند.

دوره های مهندسی و برنامه های علوم بین 1800 تا 5000 دلار آمریکا، علوم اجتماعی، مدیریت و علوم انسانی بین 1700 تا 7000 دلار در سال تحصیلی است. گاهی اوقات دوره های زبان جهت آمادگی لازم است، هزینه ها در دانشگاه ها و شهرها بین 1300 تا 2100 دلار متفاوت است.

پیشنهاد مطالعهبرترین دانشگاه ها و کالج های روسیه

شرایط ورود به دانشگاه های اوکراین چیست؟

برای تحصیل در اوکراین و پذیرش خارجی ها در موسسات آموزش عالی اوکراین ، شرایط ذیل وجود دارد : 

1) دو بار در سال برای اخذ مدرک لیسانس و فوق لیسانس، به ترتیب تا اول آبان و اول اسفند ماه است.

2) در طول سال برای تحصیلات تکمیلی، تحصیلات دکترا، مطالعات بالینی، دستیاری پزشکی، برنامه های آمادگی دانشگاهی شرایط ورود وجود دارد.

مراحل پذیرش ممکن است متفاوت باشد و باید از قبل در دانشگاه مربوطه استعلام شود. مدرک مرکزی برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی، اثبات موفقیت‌های تحصیلی است. مؤسسات آموزش عالی از قبیل دانشگاه ها، آکادمی ها، مؤسسات آموزشی، طبق قانون دارای شرایط هستند که به طور مستقل مدارک تحصیلی را به رسمیت بشناسند. 

اوکراین یکی از کشورهای امضاکننده کنوانسیون شناسایی لیسبون، کنوانسیون به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی مربوط به آموزش عالی در منطقه اروپا است و تشخیص مدارک تحصیلی خارجی بر اساس مفهوم آن برای تحصیل در اوکراین ، تفاوت اساسی دارد. 

راهنمای تحصیل در اوکراین

چگونه در اوکراین بورسیه تحصیلی دریافت کنیم؟

بورسیه های دولتی، به استثنای چند مورد، برای دانشجویان خارجی در اوکراین در دسترس نیست. اگر به دنبال بورسیه های تحصیلی دیگری هستید، می توانید با کارشناسان 20پیمنت در این خصوص، مشورت نمایید. اما در شرایطی خاص، چشم پوشی از شهریه برای دانشجویان بین المللی امکان پذیر است که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

1-خارجی هایی که طبق توافقات بین المللی برای تحصیل به اوکراین آمده اند.
2-خارجی ها و افراد بدون تابعیت که به طور دائم در اوکراین زندگی می کنند.
3-افراد دارای وضعیت پناهندگی و افرادی که نیاز به کمک اضافی یا موقت دارند.

این دسته ها می توانند به صورت رقابتی وارد سیستم آموزش عالی اوکراین شوند و بودجه عمومی برای تحصیل خود را که مبلغ آن در شرایط پذیرش سالانه تعیین شده است، دریافت کنند. 

پیشنهاد مطالعههمه چیز درباره تحصیل در انگلستان

تحصیل در اوکراین با ویزای دانشجویی 

قوانین ویزا و اجازه اقامت برای دانشجویان بین المللی در اوکراین بسته به کشور شهروندی متفاوت است. اتباع کشورهای دارای توافقنامه بدون ویزا با اوکراین (گرجستان، مولداوی، بلاروس، ارمنستان، آذربایجان، ازبکستان و روسیه) نیازی به ویزا ندارند. دانشجویان بین المللی از کشورهایی که نیاز به ویزا دارند یا توافق نامه ای در مورد دوره بدون ویزا تا 90 روز دارند، در صورت برنامه ریزی برای اقامت طولانی تر، باید برای ویزای اقامت طولانی (نوع D) اقدام کنند.

هنگامی که نامه پذیرش خود را دریافت کردید، باید برای ویزای خود برای تحصیل در اوکراین درخواست دهید. شما باید نامه پذیرش، پاسپورت و سایر مدارک لازم را به سفارت محلی اوکراین بیاورید. مدارکی که برای ویزای دانشجویی اوکراین مورد نیاز است از جمله نامه پذیرش، گذرنامه، ریز نمرات تحصیلی دبیرستان که به اوکراینی و روسی ترجمه شده باشد. همچنین گواهی تولد که به اوکراینی و روسی ترجمه شده  و گواهی HIV/AIDS و گواهی سلامت را باید آماده کنید.  توصیه می شود از قبل، با سفارت محلی اوکراین تماس بگیرید تا مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای دانشجویی را جویا شوید.

راهنمای تحصیل در اوکراین

شرایط تحصیل در اوکراین

اوکراین دارای سابقه ای طولانی در بحث آموزش عالی دارد. از سال 1991، این کشور شروع به اصلاح و نوسازی سیستم خود کرد تا پس از سال ها تحت سیستم آموزشی ایده آل، به ریشه های خود به عنوان یکی از بهترین سیستم های آموزش عالی اروپا بازگردد. امروزه، این کشور آموزش آکادمیک و عملی را در دوره تحصیلی خود ترکیب می کند.

قانون آموزش عالی سال 2002 چارچوب اولیه تحصیل در اوکراین را تعیین می کند. سیستم آموزش عالی آنها چهار سطح از موفقیت را ارائه می دهد :

متخصص جوان : در سطح تخصصی جوان، دانش آموزان به سطح مهارت می رسند. دانش آموزان پس از تکمیل معادل برنامه درسی دوره متوسطه وارد سطح متخصصان جوان می شوند. مدرک کارشناسی ارشد 2 تا 3 سال طول می کشد تا دیپلم بگیرید.

لیسانس : مدرک لیسانس، آموزش، دانش و مهارت یک متقاضی در زمینه های حرفه ای مانند اقتصاد، مهندسی، هنر و بسیاری از زمینه های دیگر را ارزیابی می کند. تقریباً چهار سال طول می کشد تا مدرک لیسانس را دریافت کنید. مدرک لیسانس، طبق گفته وزارت آموزش عالی اوکراین، اولین سطح آموزش عالی پایه است.

متخصص لیسانس : این یک سطح بالاتر از مدرک لیسانس برای تحصیل در اوکراین است و به یک سال تکمیلی اضافی نیاز دارد. این بر اساس تحصیلات در سطح لیسانس با اعتبارات اضافی در حوزه موضوعی انتخاب شده دانش آموز می باشد.

کارشناسی ارشد : مدرک کارشناسی ارشد تفکر نوآورانه را در یک حوزه موضوعی نشان می دهد و بیشتر بر دانش کسب شده در سطوح آموزشی قبلی استوار می شود. دانشجویان کارشناسی ارشد برای تحصیل در اوکراین در این مقطع ، باید یک مقاله اصلی بنویسند و ارائه دهند که توانایی او را در جمع آوری، تجمیع و ترکیب داده ها و دانش در یک موضوع نشان دهد. 

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد