تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

توسط : تیم محتوا
1,564

بهبود سریع کیفیت آموزش عالی که در حال حاضر یک مقصد توریستی محبوب است، ترکیه را به مکانی عالی برای دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است. این کشور دارای پیوندهای بین المللی متعددی است و موقعیت آن باعث می شود که ارتباطی عالی برای آسیا و اروپا باشد. اما چرا تحصیل در ترکیه را انتخاب کنیم؟

مزیت تحصیل در ترکیه 

بیش از 220000 دانشجوی بین المللی برای تحصیل در ترکیه در سال تحصیلی گذشته، این کشور را  انتخاب کردند. هدف دولت ترکیه این است که بتواند در چند سال آینده، تعداد 350000 دانشجوی بین المللی را جذب کرده و آمار خود را افزایش دهد.

دانشگاه های ترکیه به دانشجویان این فرصت را می دهند که تجربه آموزش عالی بی نظیری کسب کنند. در این کشور، حدود دویست موسسه آموزش عالی وجود دارد که از میان آنها حدود یکصد دانشگاه دولتی بوده و حدود هشتاد مرکز خصوصی و غیرانتفاعی می باشد که در این مراکز ارزشمند می توانید برای مقاطع مختلف تحصیل کنید.

علیرغم اینکه سیستم آموزش عالی ترکیه یکی از جوان ترین سیستم های جهان است، در حال حاضر شهرت خوبی در سراسر جهان به دست آورده است. 2 دانشگاه ترکیه در رتبه بندی 600 دانشگاه جهانی QS در سال 2022 وجود دارد. بالاترین رتبه دانشگاه کوچ است که در گروه 511-520 قرار دارد. در رتبه بعدی دانشگاه بیلکنت مطرح است که برای تحصیل در ترکیه در گروه 541-550 قرار دارد. 7 دانشگاه دیگر ترکیه در بین 1000 دانشگاه برتر وجود دارد.

تحصیل در ترکیه

درباره ترکیه

ترکیه که در چندین قاره، از جمله اوراسیا، خاورمیانه، آسیای غربی، شبه جزیره بالکان و اروپای جنوب شرقی واقع شده است، محل اسکان بیش از 80.8 میلیون نفر است. همچنین در سه دریای مختلف، دریای اژه، دریای سیاه و دریای مدیترانه قرار دارد. ترکیه همچنان در دنیای سیاسی آشفتگی را تجربه می کند، اما هنوز یک انتخاب عالی برای هر دانشجو است. 

پیشنهاد مطالعه: مزیت دانشگاه های کلمبیا

این فرهنگ به ویژه متنوع است، به طوری که کشور به روی جهان غرب باز می شود، اما ارزش های سنتی خود را حفظ می کند. همچنین تأثیرات فرهنگ آناتولی و عثمانی را در ترکیه خواهید دید. با تمامی این موارد، هنوز هم یکی از گزینه های پرطرفدار برای تحصیل در ترکیه است.

تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه

ترکیه از لیر ترکیه به عنوان واحد پول خود استفاده می کند. شهریه ای که می پردازید بستگی به این دارد که کجا و به چه زبانی تحصیل کنید. برنامه های تحصیلی ارائه شده به زبان ترکی نسبت به برنامه های ارائه شده به زبان انگلیسی ارزان تر هستند. 

در نظر داشته باشید که در مقایسه با دانشگاه های دولتی ، دانشگاه های خصوصی دارای هزینه بیشتری هستند. به طور متوسط، باید انتظار داشته باشید که بین 1600 تا 9000 TRY در سال برای مدرک در یک موسسه دولتی پرداخت کنید. دانشگاه های خصوصی مجاز هستند هزینه های خود را تعیین کنند و به طور متوسط تا 110000 TRY در سال دریافت کنند. البته نکته قابل توجه این است که دانشجویان بین المللی می توانند از بورسیه های متعددی استفاده کنند. این مزایا شامل کمک هزینه ماهانه، معافیت در شهریه و بیمه می باشد.

هزینه زندگی شما به محل زندگی شما بستگی دارد. بدیهی است که در شهرهای کوچکتر، هزینه های کمتری را خواهید داشت. به طور متوسط، باید بین 2000 تا 2700 TRY در ماه بودجه داشته باشید. این به حساب محل اقامت، مواد غذایی و سفر شما می باشد. علاوه بر هزینه های زندگی خود، باید بین 500 تا 800 TRY در هر ترم برای کتاب ها و هزینه های اداری احتمالی بودجه داشته باشید. 

هزینه دیگری که دانشجویان باید برای تحصیل در ترکیه در نظر بگیرند، بیمه درمانی است. شما باید یا در موسسه تامین اجتماعی ترکیه (SGK) ثبت نام کنید یا مطمئن شوید که یک بیمه نامه درمانی معتبر برای مدت تحصیل خود دارید. برای راهنمایی، می توانید با کارشناسان 20پیمنت در ارتباط باشید.

پیشنهاد مطالعه: تحصیل در نروژ

ویزای تحصیلی 

اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید، باید ویزای تحصیلی دریافت کنید. این فرآیند را می توان قبل از ورود به ترکیه در کنسولگری یا سفارت ترکیه در کشور خود انجام داد. هنگامی که به شما ویزا داده شد، می توانید به عنوان دانشجو ثبت نام کنید و همچنین می توانید مجوز اقامت دریافت کنید. درخواست شما برای اجازه اقامت باید ظرف یک ماه پس از ورود شما به کشور انجام شود و می توان آن را در ستاد پلیس محلی تکمیل کرد.

 برای انجام این کار، باید مدرکی مبنی بر ثبت نام خود در دانشگاه های ترکیه ارائه دهید، همچنین باید پاسپورت، ویزای دانشجویی ترکیه، عکس ها و پول هزینه خود را ارائه دهید. برای اطلاع از روند درخواست ویزا، می توانید با 20پیمنت در ارتباط باشید.

تحصیل در ترکیه

زبان مورد نیاز برای تحصیل در ترکیه

زبان رسمی ترکیه ترکی است. چندین زبان دیگر وجود دارد که می شنوید در سراسر کشور صحبت می کنند که شامل کورمانجی، عربی، زازا، کاباردی و غیره است. مدارک تحصیل در ترکیه به دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می شود. اگر به زبان غیر مادری تحصیل کنید، باید مدرکی دال بر مهارت خود ارائه دهید.

 اگر استانداردهای لازم را ندارید، ممکن است بتوانید در یک دوره زبان شرکت کنید تا به پیشرفت شما کمک کند. حتی اگر قادر به تحصیل به زبان انگلیسی هستید، باید سعی کنید تا حد امکان زبان ترکی را یاد بگیرید. این مهارت نه تنها زندگی روزمره شما را آسان تر می کند، بلکه در رزومه شما نیز عالی به نظر می رسد. 

شهرهای مهم ترکیه 

آنکارا :

پایتخت ترکیه، آنکارا، خانه بیش از 5.4 میلیون نفر است. این شهر که از لحاظ تاریخی با نام های آنسیرا و آنگورا شناخته می شود، از سال 1923 پایتخت ترکیه بوده است. این شهر علاوه بر اینکه مرکز دولتی این کشور است، نقش مهمی در بخش های تجاری و صنعتی نیز دارد. 

جاذبه های فرهنگی بسیاری از جمله موزه ها، تئاترها و گالری های هنری در این شهر وجود دارد. برای تحصیل در ترکیه باید گفت که در شهر آنکارا چندین دانشگاه قرار دارد. دانشگاه آنکارا که در سال 1946 تأسیس شد، اولین دانشگاهی بود که پس از ایجاد جمهوری ترکیه تأسیس شد. 

پیشنهاد مطالعه: ساخت وب سایت با Webflow بدون کد نویسی

استانبول :

استانبول بزرگترین شهر ترکیه است که بیش از 15 میلیون نفر را در خود جای داده است. در طول تاریخ به بیزانس و قسطنطنیه معروف بوده است. استانبول به دلیل قرار گرفتن در مسیر تاریخی معروف جاده ابریشم و تنها مسیر دریایی بین دریای سیاه و دریای مدیترانه، همیشه یک شهر صنعتی مهم بوده و همچنین جمعیت جهان وطنی را به خود جذب کرده است. مرکز شهر تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و مرکز فرهنگی آن در منطقه بندر شاخ طلایی قرار دارد.

چندین موسسات آموزش عالی، دولتی و خصوصی برای تحصیل در ترکیه و در استانبول وجود دارد. دانشگاه استانبول قدیمی ترین موسسه در شهر است و در سال 1453 تاسیس شد. تقریبا 100000 دانشجو هر ساله در این دانشگاه دولتی ثبت نام می کنند. همچنین دانشگاه فنی استانبول در این شهر واقع شده است که سومین دانشگاه قدیمی جهان در زمینه علوم مهندسی است.
 

برچسـب هـا : دانشگاهی ، تحصیل در ترکیه
لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد