تحصیل در روسیه

تحصیل در روسیه

توسط : تیم محتوا
1,539

میدان سرخ و کلیسای جامع سنت باسیل در مسکو و کاخ زمستانی در سن پترزبورگ، تنها تعدادی از نقاط دیدنی هستند که وقتی دانشجویان بین المللی درباره روسیه به عنوان مقصدی برای تحصیل در خارج از کشور فکر می کنند به ذهن متبادر می شوند. با این حال، تحصیل در روسیه تجربه ای است که شما را بسیار فراتر از مقاصد گردشگری شناخته شده آن خواهد برد.

درباره روسیه 

روسیه با فرهنگی غنی و تاریخی کهن، دارای سنت ها و نوآوری های پیچیده ای است. روسیه که خانه برخی از مشهورترین چهره های فرهنگی جهان از داستایوفسکی گرفته تا چایکوفسکی، تولستوی، پلیتسکایا و تعداد بیشماری دیگر است، نقش بزرگی در توسعه نگرش جهانی به اشکال هنری مانند باله، موسیقی کلاسیک، ادبیات و هنرهای زیبا ایفا کرده است. تحصیل در روسیه را می توانید از طریق 20پیمنت دنبال کنید.

روسیه به دلیل تحصیلات عالی در علوم مشهور است، اما در زمینه علوم انسانی و اجتماعی نمی توان از آن عقب ماند. انتخاب برای ادامه تحصیل در این کشور، به معنای تحصیل در زادگاه برخی از پرکارترین هنرمندان و نویسندگان جهان است.

جدای از فرهنگ متنوع آن، ادامه تحصیل در روسیه با این واقعیت که این کشور دارای 26 مکان میراث جهانی یونسکو است که میلیون ها گردشگر و روس را به خود جذب می کند، هیجان انگیزتر می شود. به طور معمول، دانشگاه ها در روسیه، دانشجویان را برای سفرهای گردشگری به مکان های دیدنی و جذاب می برند تا که دانشجویانی بتوانند در عین تحصیل در روسیه ، کاوش و تحقیق در این کشور بزرگ و ستودنی را نیز داشته باشند.

توسعه سریع روسیه در دو دهه اخیر، آن را به مقصدی فوق‌العاده متفاوت از روسیه تبدیل کرده است که والدین شما با آن آشنا هستند. روسیه که به طور مداوم فرصت های خود را برای دانشجویان بین المللی گسترش می دهد، ممکن است برای برخی مقصد تحصیل در خارج از کشور باشد.

تحصیل در روسیه

ادامه تحصیل در کشور روسیه 

تحصیل در روسیه از نظر ساختار مشابه سیستم اروپای مرکزی است، با چند تفاوت کلیدی دارد که به چهار دسته بندی تقسیم شده است. آموزش ابتدایی، متوسطه، عالی و تحصیلات تکمیلی. 776 موسسه آموزش عالی در 82 منطقه در روسیه، دانشجویان بین المللی را می پذیرند و انتخاب روسیه به عنوان مقصد تحصیلی خود در خارج از کشور را مناسب دانسته و برای انتخاب دانشگاه مورد نظر، فضای مناسبی را فراهم کرده است.

تکمیل تحصیلات متوسطه برای تحصیل در روسیه 11 سال طول می کشد تا دانش آموزان بتوانند وارد سیستم آموزش عالی شوند. دانش آموزان پس از پایان موفقیت آمیز سال نهم تحصیلی خود،  گواهینامه آموزش عمومی پایه را با امکان ادامه تحصیل دو سال دیگر در دوره متوسطه دریافت خواهند کرد. پس از اتمام دو سال دیگر، گواهی پایان دوره متوسطه اعطا خواهد شد. این مدرکی است که دانشجویان را مناسب ادامه تحصیل در این کشور می داند.

ویزای دانشجویی 

برای تحصیل در روسیه ، ویزای دانشجویی، برای دانشجویان اکثر کشورهای خارجی مورد نیاز است. شما می توانید پس از پذیرش در دانشگاه روسیه خود، حداکثر 45 روز قبل از ورود برنامه ریزی شده خود به روسیه، درخواست ویزای خود را برای هدف تحصیل در روسیه آغاز کنید. برای پردازش ویزا لازم است که حدود 2 تا 3 هفته صبر کنید که عمدتا از طریق مرکز ویزا در سفارت محلی روسیه انجام شود. این ویزا با اعتبار 90 روزه صادر می شود که می توان آن را برای یکسال تمدید کرد و مطابق با مدت زمان تحصیل، قابل تمدید مجدد خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه:آزمون پزشکی IMAT چیست؟

مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی روسیه

1.    دعوت نامه رسمی از دانشگاه انتخابی شما یا از GUVM (اداره اصلی امور مهاجرت) نیاز است.

2.    پاسپورت معتبر که حداقل 18 ماه از تاریخ صدور ویزا اعتبار داشته و با حداقل دو صفحه بدون علامت، برای تحصیل در روسیه لازم است.

3.    گواهی ای که وضعیت HIV منفی شما را بیش از 90 روز نشان دهد.

4.    فرم درخواست چاپی برای ارسال به سفارت، کنسولگری یا مرکز ویزا ارائه شود.

5.    رضایت نامه ای از والدین شما و تأیید شده توسط یک دفتر اسناد رسمی، اگر زیر 18 سال دارید.

اطمینان حاصل کنید که ورود خود به روسیه را در دفتر محلی GUVM ظرف هفت روز پس از ورود ثبت کنید. در صورتی که این کار به موقع صورت نگیرد، فرد با اخراج از کشور و جریمه نقدی روبرو خواهد شد. بنابراین، پیش از هر اقدامی، پس از پایان نود روز، با دفتر بین المللی دانشگاه خود در ارتباط بوده و برای فرآیند ویزا و تحصیل در روسیه اقدامات لازم را انجام دهید.

کار در حین تحصیل

ویزای دانشجویی در روسیه به دانشجویان بین المللی اجازه می دهد تا کار شما را با تحصیلات خود ترکیب کنند. توجه داشته باشید که لازم است از سرویس مهاجرت فدرال، مجوز کار خود را دریافت نمایید. این در شرایطی است که بتوانید در روز های تعطیل یا در مرکز دانشگاهی که در آن تحصیل می کنید، مشغول کار شوید.

این مجوز برای تحصیل در روسیه ، مستلزم تحصیل تمام وقت در یک دانشگاه معتبر دولتی و حداقل 18 سال سن است. این مجوز 3500 روبل (63 دلار آمریکا) هزینه دارد، برای 1 سال معتبر است و معمولاً 10 روز طول می کشد تا از خدمات مهاجرت فدرال منطقه ای دریافت شود.

هزینه اقامت در روسیه ماهانه از 150 تا 35000 روبل (2.6 تا 612 دلار آمریکا) متفاوت است که به نوع اقامت و امکاناتی که انتخاب می کنید، بستگی دارد. در میان شهرهای روسیه، مسکو و سن پترزبورگ به عنوان گران ترین شهرها برای زندگی شناخته شده اند که از جمله شهرهای مناسب برای تحصیل در روسیه به دلیل دانشگاه های برتر جهانی هستند.

هنگام در نظر گرفتن نوع محل اقامتی که برای شما مناسب است، فاکتورهای متعددی نقش دارند، بنابراین توصیه می کنیم در اسرع وقت تحقیقات بیشتری را انجام دهید. در مورد برخی از نکات و ترفندهای کلی در مورد برنامه ریزی برای تجربه تحصیل در روسیه، با کارشناسان 20پیمنت مشورت کنید. با این حال، یافتن محل اقامت دانشجویی در روسیه مستلزم در نظر گرفتن چند ویژگی کلیدی است.

تحصیل در روسیه

انواع اقامتگاه دانشجویی در روسیه

اقامت در خانه:

یکی از گزینه های اسکان رایج برای دانشجویان خارجی، زندگی با خانواده های میزبان است. در حالی که این ممکن است کمی بیشتر از خوابگاه های دانشگاه هزینه داشته باشد، اقامتگاه های خانگی فرصتی عالی برای شما فراهم می کند تا به طور کامل در زبان و فرهنگ روسی، در زمان تحصیل در روسیه ، آشناشوید.

پیشنهاد مطالعه: آزمون بین المللی CFA

خوابگاه های دانشگاه:

خوابگاه های دانشگاه به طور معمول دارای هزینه از مبلغ 500 روبل (7 دلار) تا مبلغ 5000 روبل ماهانه (780 دلار) متناسب با امکاناتی که ارائه می کند، بوده و به طور معمول، در مقایسه با اجاره خانه های خصوصی و شخصی، قیمت های مناسبی را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در این اقامت گاه ها، حمام و آشپزخانه مشترک خواهد بود. 

برای تحصیل در روسیه، خوابگاه‌ ها مبله هستند، معمولاً در محوطه دانشگاه قرار دارند و اغلب در نزدیکی کافه ‌ها و امکانات ورزشی قرار دارند که ممکن است همیشه در مورد اقامتگاه ‌های خانگی صادق نباشد. با توجه به انتخاب بسیاری از دانشجویان خارجی برای اقامت در خوابگاه، این گزینه ممکن است گزینه های بیشتری را برای معاشرت با دانشجویان دیگر به شما بدهد.

 مهم است که به یاد داشته باشید که فقط دفتر دانشگاه می تواند به شما یک مکان در خوابگاه، قرارداد اجاره بدهد و تنها نهادی است که قادر است تا تصمیم گیری نماید که شما امکان اقامت در خوابگاه دانشگاه را دارید یا خیر. از سرنخ های افراد یا شرکت هایی که ادعا می کنند این گزینه را به شما می دهند دنبال نکنید.

اقامتگاه اجاره ای خصوصی:

بسیاری از دانشجویان توصیه می کنند هنگام تحصیل در روسیه ، در چند ماه اول قبل از نقل مکان به یک مسکن خصوصی در خوابگاه بمانند. در نظر داشته باشید که در برخی از مواقع، دانشگاه ها، در پیدا کردن اقامت گاه های اجاره ای خصوص کمک کرده و بدین ترتیب، هنگامی که از طریق دانشگاه ها اقدام می شود، پیدا کردن خانه ساده تر و سریع تر خواهد شد.

تحصیل در روسیه

سایر هزینه های زندگی

همانند دیگر کشورها برای تحصیل، دانشجویان با هزینه های زندگی، متناسب با موقعیت و سبک زندگی که انتخاب می کنند، روبرو هستند. هزینه هایی مانند هزینه های اقامت، قیمت ها در مسکو و سنت پترزبورگ در مقایسه با سایر شهرهای روسیه می تواند بسیار متفاوت باشد. اگر چندین شهر را در روسیه مد نظر دارید، برای مقایسه هزینه های زندگی در شهرهای مختلف در زمان تحصیل در روسیه استفاده کنید. به عنوان مثال:

قهوه: 120 روبل (2 دلار آمریکا)

بلیط سینما: 300 روبل (5 دلار آمریکا)

خوراک : حدود 500 روبل (8 دلار آمریکا)

رفت و آمد در هر ماه: تقریبا 1740 روبل (27 دلار آمریکا)

اجاره در هر ماه: بین 15,871 تا 22,810 روبل (247 - 356 دلار آمریکا)

پیشنهاد مطالعه:ازمون های بین المللی زبان انگلیسی

سه نوع موسسات آموزش عالی در روسیه

دانشگاه ها طیف وسیعی از برنامه ها را در همه سطوح برای تحصیل در روسیه ارائه می دهند. در این دانشگاه ها تمرکز اصلی روی مهارت های عملی و تحقیات است که در موضوعات معماری، علمی و هنر می باشد. مؤسسه‌ها، شعبه‌ های مستقلی از دانشگاه‌ ها یا آکادمی‌ ها هستند که دوره ‌های آموزشی حرفه‌ ای را ارائه می‌ دهند.

سیستم آموزش عالی در این کشور، در شاخه های علم و فناوری دارای شهرت است. دوره هایی که از دانشگاه های دولتی ارائه می شود، تمرکز بر روی علوم مختلف دارد. در سال‌های اخیر، مؤسسات آموزش عالی خصوصی برای تکمیل این مؤسسات سنتی روسی پدید آمده‌ اند و برنامه‌هایی را در زمینه‌های دیگر مانند اقتصاد، تجارت و حقوق ارائه می‌دهند.

تحصیل در روسیه

ساختارهای مدرک در سیستم آموزشی روسیه

در حالی که تحصیل در روسیه تا حد زیادی بر اساس اصول بولونیا است، آموزش در روسیه ساختار درجه‌های تحصیلی کمی متفاوت از سایر کشورهای اروپایی دارد. پس از اتمام تحصیلات متوسطه، دانش‌آموزان می ‌توانند مدرک لیسانس یا تخصصی را دنبال کنند که هر دو واجد شرایط برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستند. 

مدارک لیسانس پس از چهار سال تحصیل تمام وقت در دانشگاه داده می شود. این در حالی است که برای مدارک تخصصی، 5 سال زمان نیاز است و در این مدت، بر آموزش عملی در رشته انتخابی دانشجو متمرکز است. برای دریافت این مدارک، دانشجویان می بایست بتوانند دفاع از پایان نامه را با موفقیت پشت سر گذاشته و در امتحانات موفق باشند. هنگامی که در این رشته های تحصیلی که به مدت شش سال به طول می انجامد موفق می شوید، مدرک آن اعطا خواهد شد.

برای تحصیل در روسیه ، مدارک کارشناسی ارشد پس از دو سال تحصیل با یک سال اختصاص داده شده به تحقیق که شامل تمرین و آمادگی برای دفاع از پایان نامه است، اعطا می شود. دانشجویانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند واجد شرایط ادامه تحصیل در مقطع دکترا می باشند. 

تحصیلات تکمیلی در روسیه به دو بخش تقسیم می شود و دو مدرک برای تأیید وضعیت دانش آموزان به عنوان دانشمند مورد نیاز است. تحصیلات تکمیلی فقط در دانشگاه یا موسسه علمی قابل پیگیری است. پس از اتمام موفقیت آمیز بخش اول تحصیلات تکمیلی، به دانشجویان مدرک کاندیدای علوم اعطا می شود.

پیشنهاد مطالعه: بهترین دانشگاه های استانبول

در بخش دیگر از تحصیل در روسیه ، مدرک دکتری نهایی پس از 2-4 سال تحصیل اضافی در تحصیلات تکمیلی به دست می آید که در نهایت، گواهی دکترا ارائه می شود. از آنجایی که بین هر دو مدرک 10 سال فاصله وجود دارد، مدارک نهایی دکترا اغلب به داوطلبان علوم اعطا می شود که آنها به خوبی در حرفه خود در دانشگاه قرار دارند.

باید اشاره کنیم که رشته هایی همچون MBA در روسیه در بین دانشجویان بین المللی محبوبیت بیشتری پیدا می کند، زیرا روسیه یک ابرقدرت مالی در بخش انرژی و گاز محسوب می شود که تحصیل در روسیه را برای بسیاری از دانشجویان خارجی، قابل توجه کرده است.

این تغییر به مدارک تحصیل در روسیه کمک کرد تا در خارج از کشور به رسمیت شناخته شوند و پذیرش شوند که مشکل قبلی، برای فارغ التحصیلان بین المللی بود. این روند، افزایش تعداد دانشجویان بین المللی را توضیح می دهد که روسیه را به عنوان مقصد تحصیلی خود در خارج از کشور انتخاب می کنند. می توانید برای تحصیل در روسیه ، از مشاوره کارشناسان 20پیمنت بهره مند شوید.َ

برچسـب هـا : دانشگاهی ، تحصیل در روسیه
لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد