سولانا چیست و چگونه کار می کند؟

سولانا چیست و چگونه کار می کند؟

توسط : تیم محتوا
1,578

سولانا یک پلتفرم بلاک چین است که به دلیل سرعت و کارایی خود شناخته شده است. توکن‌های SOL ارز دیجیتال اصلی آن هستند و برای پرداخت هزینه‌های تراکنش استفاده می‌شوند. Solana از زمان عرضه در سال 2017 به یکی از بزرگترین ارزهای دیجیتال در جهان تبدیل شده است.

از آنجایی که بلاک چین Solana دارای قابلیت قرارداد هوشمند است، توسعه دهندگان می توانند از آن برای ساخت اپلیکیشن های غیرمتمرکز (dApps) استفاده کنند. رشد قوی آن به تثبیت آن به عنوان رقیب دیگر بلاک چین های قابل برنامه ریزی بزرگ، از جمله اتریوم و کاردانو کمک کرده است.

سولانا چیست و چگونه کار می کند؟

درباره سولانا

سولانا در یک بازار رقابتی است، اما دلایل متعددی وجود دارد که می‌توان نسبت به آن خوش‌بین بود. بزرگترین جذابیت سولانا معاملات سریع و ارزان آن است. گزارش شده است که می تواند 65000 تراکنش در ثانیه را انجام دهد و میانگین هزینه هر تراکنش 0.00025 دلار است.

Solana قادر به انجام این کار است، زیرا از اثبات تاریخ استفاده می کند، یک الگوریتم منحصر به فرد برای اعتبارسنجی تراکنش ها. اکثر بلاک چین‌ها از مکانیزم اجماع اثبات کار یا اثبات سهام استفاده می‌کنند که اثبات سهام گزینه کارآمدتر است. سولانا از یک پروتکل ترکیبی استفاده می کند که برای پردازش سریعتر، اثبات سهام را با اثبات سابقه ترکیب می کند.

تا آنجا که سولانا انجام می دهد، این یک بلاک چین منبع باز است، به این معنی که توسعه دهندگان می توانند از آن به طرق مختلف استفاده کنند. در اینجا چند نمونه از کارهایی که می توان بر روی اکوسیستم سولانا انجام داد آورده شده است:

1.    ضرب، فروش و تجارت توکن های غیر قابل تعویض (NFT).

2.    توسعه پلتفرم های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، مانند صرافی های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال.

3.    ساخت بازی‌های بلاک چین، از جمله بازی‌های Web3، و مشارکت با شرکت‌های بزرگی مانند FTX، Lightspeed (NYSE:LSPD) و Forte.

یکی از هیجان‌انگیزترین پیشرفت‌ها در Solana، Solana Pay است که یک چارچوب پرداخت رایگان می باشد. این به بازرگانان اجازه می‌دهد تا از طریق شبکه این رمز ارز، مستقیماً از مشتریان پرداخت کنند. پرداخت ها در استیبل کوین هایی مانند انجام می شود که برای حفظ قیمت ثابت طراحی شده اند. با استفاده از Solana Pay، مشاغل می توانند از هزینه های پردازش پرداخت بالا جلوگیری کنند.

پیشنهاد مطالعه:کسب درآمد از fiverr

تاریخچه سولانا

در نوامبر 2017، آناتولی یاکوونکو مقاله سفیدی را منتشر کرد که در آن مفهوم اثبات تاریخ سولانا را معرفی کرد. یاکوونکو قبلاً یک مهندس کارکنان ارشد در کوالکام و یک مهندس نرم افزار در Mesosphere و Dropbox بود. او به همکاری با گرگ فیتزجرالد، استفن آکریج و راج گوکال در توسعه یک بلاک چین واحد و مقیاس پذیر ادامه داد.

نام اصلی پروژه آنها Loom بود، اما اتریوم Loom Network را در همان زمان منتشر کرد. برای جلوگیری از سردرگمی، تیم پروژه خود را Solana تغییر نام داد و آزمایشگاه سولانا را به عنوان نام شرکت انتخاب کرد. این ارز دیجیتال برای اولین بار در سال 2019 در جریان فروش توکن خصوصی در دسترس قرار گرفت، جایی که آزمایشگاه سولانا حدود 20 میلیون دلار جمع آوری کرد. 

هر دو پروتکل Solana و توکن های SOL در سال 2020 برای عموم منتشر شدند. بنیاد آن مستقر در سوئیس، که امروزه از اکوسیستم سولانا پشتیبانی می کند، نیز در سال 2020 تاسیس شد.

سولانا چیست و چگونه کار می کند؟

سولانا در مقابل اتریوم

بزرگترین رقیب این رمز ارز، اتریوم است و آن را "قاتل اتریوم" نامیده اند. با توجه به محبوبیت هر بلاک چین، سرمایه گذاران احتمالی اغلب از خود می پرسند که چگونه این دو با هم مطابقت دارند. هنگامی که اتریوم راه اندازی شد، از مکانیزم اجماع اثبات کار برای اعتبارسنجی تراکنش ها استفاده کرد. 

اگرچه اثبات کار در آن زمان رایج بود، اما از نظر انرژی کارآمد نیست. اتریوم در حال حاضر در حال انتقال به اثبات سهام است که توسط سولانا در ارتباط با الگوریتم اثبات تاریخچه آن استفاده می شود که منجر به تفاوت عمده در پردازش تراکنش می شود. 

Solana به طور منظم هزاران تراکنش را در ثانیه پردازش می کند و از نظر تئوری قادر به انجام 65000 تراکنش است. اتریوم تنها می تواند حدود 30 تراکنش در ثانیه را انجام دهد. اگرچه پس از تکمیل ارتقاء، طبق گزارش ها می تواند تا 100000 تراکنش در ثانیه را انجام دهد.

اتریوم همچنین مدت زیادی است که وجود داشته است و هنوز هم از نظر کاربران بسیار جلوتر از Solana است. به عنوان مثال، طبق گفته DeFi Llama، اتریوم تا آوریل 2022 حدود 120 میلیارد دلار ارزش کل قفل شده (TVL) در سراسر پروتکل های DeFi خود داشت. سولانا کمی بیش از 7 میلیارد دلار داشت.

پیشنهاد مطالعه:اطلاعات ویزای الکترونیکی آذربایجان

سولانا چگونه کار می کند؟

Solana برای مقیاس پذیری ساخته شده است و این کار را از طریق پروتکل ترکیبی منحصر به فرد خود انجام می دهد. این پروتکل هم از مکانیسم اجماع اثبات سهام و هم از الگوریتم اثبات تاریخچه سولانا استفاده می کند. اثبات سهام راهی برای اعتبارسنجی تراکنش های بلاک چین است.

 اعتبار سنجی ها بر اساس میزان توکن های رمزنگاری شده ای که در اختیارشان گذاشته اند که به بلاک چین تعهد داده اند، انتخاب می شوند. اعتبارسنجی‌ها زمانی که بلوک‌های جدید تراکنش‌ها را تأیید کرده و آن‌ها را به بلاک چین اضافه می‌کنند، پاداش دریافت می‌کنند.

اثبات تاریخ، ترتیب تراکنش های بلاک چین و گذر زمان بین آنها را در سولانا تأیید می کند. مهرهای زمانی تراکنش ها در خود بلاک چین تعبیه شده است. از آنجایی که مهر زمانی تعبیه شده است، گره‌های اعتبارسنجی برای تایید زمان تراکنش‌ها نیازی به برقراری ارتباط با یکدیگر ندارند.

چند دلیل دیگر طراحی فنی برای مزایای سرعت نسبی Solana وجود دارد، اما نتیجه نهایی این است که اثبات سابقه به بهینه‌سازی فرآیند تراکنش کمک می‌کند. این کار کارهایی را که اعتباردهنده ها باید انجام دهند کاهش می دهد و زمان پردازش بسیار کوتاه تری را ممکن می کند.

سولانا چیست و چگونه کار می کند؟

شراکت

اکوسیستم سولانا کاملاً عظیم است و دائماً در حال رشد است. این خانه پروژه‌های DeFi، بازارهای NFT، پروتکل‌های وام رمزنگاری و برنامه‌های Web3 است. در طول سال 2021، تعداد پروژه های سولانا از 70 به بیش از 5100 افزایش یافت. در اینجا منتخبی از چند شریک و پروژه قابل توجه آورده شده است:

سولانا و صرافی کریپتو FTX برای ایجاد سروم، یک صرافی رمزنگاری غیرمتمرکز با سرعت بالا در بلاک چین سولانا، با یکدیگر همکاری کردند. مایکل جردن اولین مجموعه NFT خود را در HEIR، یک پلتفرم مبتنی بر Solana راه اندازی کرد.

پیشنهاد مطالعه:خرید از آمازون با ویزا کارت

بازار NFT OpenSea اکنون NFT های مبتنی بر این رمز ارز را فهرست می کند. قبلا فقط NFT های مبتنی بر اتریوم را ارائه می کرد. Audius، برنامه ای که برای ایجاد یک جامعه موسیقی غیرمتمرکز طراحی شده است، تصمیم گرفت به Solana نقل مکان کند. قبل از تصمیم گیری، بیش از 20 پلت فرم بلاک چین را مورد بررسی قرار داد.

سولانا همچنین با بلاک چین Arweave شریک می شود تا به طور دائم مقادیر زیادی از داده های این رمز ارز از جمله تاریخچه تراکنش ها و فایل های داده NFT را ذخیره کند. می توانید در خصوص ارزهای دیجیتال، از مشاوره 20پیمنت بهره مند شوید.
 

برچسـب هـا : سایر ، سولانا
لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد