خرید و فروش ارز دیجیتال ترا

خرید و فروش ارز دیجیتال ترا

توسط : تیم محتوا
1,483

استیبل کوین‌ ها دارایی‌ هایی هستند که به ارزش یک ارز فیات مانند دلار، متصل می‌ شوند. اولین نسل از استیبل کوین‌ها، مانند تتر، قیمت خود را با استفاده از سبدی از دارایی‌ها از جمله ذخایر فیات حفظ می‌کنند. اما برخی از حامیان تمرکززدایی استدلال می‌کنند که یک نهاد متمرکز که سبدی از دارایی‌های دنیای واقعی را حفظ می‌کند، یک نقطه شکست را به سیستم وارد می نماید. این می تواند خطراتی مانند عدم شفافیت در ساختارهای حاکمیتی  را ایجاد کند.اینکه آیا ذخایر واقعی در این رمز ارزها مانند ارز دیجیتال ترا ، با آنچه ادعا شده مطابقت دارد یا خیر،  به نوبه خود، ایجاد تمرکز برای توجه نظارتی به همراه دارد.

پیشنهاد مطالعه:کمترین کارمزد تراکنش در کدام رمز ارز است؟

ارز دیجیتال TerraUSD

استیبل کوین‌های غیرمتمرکز سعی می‌کنند با حفظ ثبات خود از طریق الگوریتم‌ها، به جای ذخایر هنگفت وجه نقد و بدهی، از این مسائل حاکمیتی جلوگیری کنند. TerraUSD (UST)، توسط Terraform Labs، تولید شده است و یکی از این استیبل کوین های الگوریتمی است. 

هدف آن حفظ پیوند خود با دلار آمریکا از طریق شبکه ای از آربیتراژورها است که ارز دیجیتال Terra، LUNA را می خرند و می فروشند. LUNA همچنین یک نشانه حکومتی است و به دارندگان این پروتکل قدرت، رای می دهد.

خرید و فروش ارز دیجیتال ترا

Terra چگونه کار می کند؟

اکوسیستم ارز دیجیتال ترا توسط استارتاپی به نام Terraform Labs در سال 2018 ایجاد شد که توسط دو کوون و دانیل شین تأسیس شد. Terra برای حفظ تعادل استیبل کوین‌های خود، توکن ‌ها را ضرب می ‌کند و می ‌سوزاند و در عین حال آربیتراژ را نیز تشویق می‌کند. 

بدین ترتبی، قبل از اینکه بتوانید UST بخرید، باید مقداری از آن را برش دهید. برای انجام این کار، نرخ جاری را به LUNA پرداخت خواهید کرد. پروتکل، LUNA را می گیرد و آنها را می سوزاند که عرضه آنها را محدود کند و باعث می شود قیمت LUNA فقط کمی افزایش یابد. همین کار برعکس نیز رخ می دهد. برای ضرب LUNA، استیبل کوین های UST را تبدیل می کنید. آن‌ها می‌سوزند و قیمت UST اندکی بالا می ‌رود.

پیشنهاد مطالعه:خرید و فروش رمز ارز پلی گان ( ماتیک )

اما چرا این کار انجام می شود. علاوه بر استفاده از دارایی ها، یک فرصت آربیتراژ بالقوه نیز وجود دارد. داوران و معامله‌گرانی که از اختلاف قیمت‌های کوچک سود می‌برند، با فروش LUNA برای ارز دیجیتال ترا ، زمانی که قیمت UST زیر 1 دلار است و خرید LUNA هنگامی که ارزش UST بیش از 1 دلار است، به کنترل قیمت UST کمک می‌کنند.

همین مکانیسم به سایر استیبل کوین‌های Terra، از جمله یک استیبل کوین متصل به وون کره جنوبی و دیگری متصل به سبدی از ارزهای پیشرو جهانی که توسط صندوق بین‌المللی پول متصل است، نیرو می‌دهد. سازندگان Terra ادعا می کنند که کشش عرضه LUNA به این معنی است که استیبل کوین ها هرگز از حالت عادی خارج نمی شوند. 

با این حال، موفقیت آن، به علاقه مستمر آربیتراژورها به UST بستگی دارد. اگر آربیتراژکنندگان تصمیم بگیرند که UST محکوم به شکست است، یا پول خود را به پروژه دیگری منتقل کنند، ممکن است UST را به قیمت 1 دلار آربیتراژ نکنند. مانند بسیاری از پروژه های رمزنگاری که وابسته به بازارهای آزاد هستند.

خرید و فروش ارز دیجیتال ترا

چه چیز دیگری در مورد Terra وجود دارد؟

این سکه های ارز دیجیتال ترا بر روی اکوسیستم Cosmos ساخته شده اند، یک چارچوب بلاک چین که توسط Cosmos Hub، Cronos و Thorchain مشترک است. برخلاف اتریوم که در آن همه توکن‌ ها با استخراج اثبات کار، از زنجیره اصلی اتریوم ایمن می ‌شوند، در پروتکل‌های Cosmos ، می‌توانند توسط استخراج‌کنندگان مستقل و ویژه برنامه پشتیبانی شوند.

از آنجایی که Cosmos و با توسعه Terra، یک پروتکل بلاک چین قرارداد هوشمند است، می توانید از کوین های ترا در هر یک از برنامه های کاربردی ساخته شده بر روی پروتکل استفاده کنید. همچنین می‌توانید از طریق پروتکل آینه‌ای Terraform Labs از کوین‌های Terra در سراسر بلاک چین استفاده کنید که سهامی را ارائه می‌کند که قیمت شرکت‌های بزرگ را منعکس می نماید.

پیشنهاد مطالعه:برترین صرافی های جهان

آینده ترا

آینده ارز دیجیتال ترا و پروتکل Terra ، واقعاً بحثی در مورد آینده استیبل کوین هایی است که زیربنای آن است. آیا استیبل کوین‌های متمرکز دلار آمریکا چنان در سیستم مالی جا افتاده که جایگزین‌های غیرمتمرکز از مد بیفتند؟ آیا استیبل کوین های غیرمتمرکز از دلار آمریکا دور می شوند و توسط نقدینگی متعلق به پروتکل حمایت می شوند؟ یا آربیتراژورها از LUNA خسته شده و قیمت تمام استیبل کوین های موجود در پروتکل های آن را به هم می ریزند و آنها را همراه با Basis و Empty Set Dollar حذف می کنند؟

خرید و فروش ارز دیجیتال ترا

سقوط UST  در 2022

در ماه مه 2022، زمانی که استیبل کوین Terra، هنگام سقوط گسترده‌تر بازار کریپتو، ارزش دلاری خود را از دست داد، این سؤالات به شدت برطرف شد. با ادامه مشکلات بازار ارز دیجیتال ترا ، یک شبه استیبل کوین UST به 0.30 دلار سقوط کرد.

UST در 11 می به 0.30 دلار سقوط کرد و اساساً بیش از 11 میلیارد دلار از ارزش بازار UST را از بین برد. در زمان انتشار، برخی از ضررهای خود را جبران کرد، اما علیرغم تلاش‌های گارد بنیاد لونا برای استقرار میلیاردها دلار ذخایر بیت‌کوین برای ثابت نگه داشتن UST با دلار، نتوانست ارزش دلاری خود را به دست آورد.

همانطور که UST سقوط کرد، LUNA نیز ارزش خود را از دست داد. در طول رویداد کاهش پیوند، ارزش دارایی بومی بیش از 95 درصد کاهش یافت، زیرا بازار اطمینان نداشت که مکانیسم سوزاندن آن می تواند دوباره ارز دیجیتال ترا را تثبیت کند.

بی ثباتی استیبل کوین بومی Terra در می 2022 بیشتر اکوسیستم Terra را در معرض خطر قرار می دهد. زیرا این تنها دارایی پایدار بومی است که می‌تواند برای فعالیت‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) در این شبکه مورد استفاده قرار گیرد، اعم از وام و قرض یا حتی انجام مبادلات ساده به کار رود. بدون یک استیبل کوین موثر، بسیاری از این فعالیت ها به شدت مستعد خطر می شوند.
 

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد