یونی سواپ و نحوه عملکرد آن

یونی سواپ و نحوه عملکرد آن

توسط : تیم محتوا
1,331

Uniswap یک پروتکل در اتریوم برای مبادله توکن های ERC20 بدون نیاز به خریداران و فروشندگان برای ایجاد تقاضا است. این یک صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم (DEX) است که به هر کسی اجازه می‌دهد تا توکن‌های ERC20 را مبادله کند. در اینجا به بررسی یونی سواپ و نحوه عملکرد آن می پردازیم.

راه اندازی یونی سواپ

در سپتامبر 2020، این رمز ارز، توکن حاکمیت UNI خود را با ایردراپ برای افرادی که قبل از 1 سپتامبر از پروتکل استفاده کرده بودند، راه اندازی کرد. Uniswap V3 در می 2021 راه اندازی شد و ویژگی های جدیدی از جمله نقدینگی متمرکز و سطوح کارمزد چندگانه را اضافه کرد.

هدف اکوسیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) در حال رشد، استفاده از محصولات مالی غیرمتمرکز و غیرقانونی برای جایگزینی واسطه‌های متمرکز در برنامه‌های مالی مانند وام، بیمه و مشتقات است. یونی سواپ نمونه‌ای از یکی از محصولات اصلی در اکوسیستم DeFi، صرافی غیرمتمرکز رمزارز یا DEX است. 

هدف DEX ها حل بسیاری از مشکلات همتایان متمرکز خود از جمله خطر هک، سوء مدیریت و هزینه های دلخواه است. با این حال، صرافی‌های غیرمتمرکز مشکلات خاص خود را دارند، عمدتاً کمبود نقدینگی که به معنای فقدان حجم پول در یک صرافی است که معاملات را سریع‌تر و کارآمدتر می‌کند. از صرافی های غیرمتمرکز (DEX) می توان برای مبادله توکن ها استفاده کرد.

یونی سواپ و نحوه عملکرد آن

برترین صرافی های غیرمتمرکز (DEX) 

حتی اگر نسبتاً تازه کار با ارزهای دیجیتال هستید، ممکن است بیت کوین، اتریوم و سایر دارایی ها را در یک صرافی ارز دیجیتال خریده یا معامله کرده باشید. صرافی هایی مانند Binance و Coinbase از جمله صرافی های معتبر در صنعت ارزهای دیجیتال هستند.

Uniswap در تلاش است تا مشکل نقدینگی صرافی‌های غیرمتمرکز را حل کند و به صرافی اجازه می‌دهد تا توکن‌ها را بدون اتکا به خریداران و فروشندگانی که این نقدینگی را ایجاد می‌کنند، مبادله کند.

Uniswap چیست؟

یونی سواپ یک پروتکل در اتریوم برای تعویض توکن های ERC20 است. برخلاف اکثر صرافی‌ها که برای دریافت کارمزد طراحی شده‌اند، این رمز ارز، طراحی شده است تا به عنوان یک کالای عمومی عمل کند. ابزاری برای جامعه برای تجارت توکن‌ها بدون هزینه پلتفرم یا واسطه. 

همچنین برخلاف اکثر صرافی‌ها، که خریداران و فروشندگان را برای تعیین قیمت‌ها و انجام معاملات مطابقت می‌دهند، Uniswap از یک معادله ریاضی ساده و مجموعه‌ای از توکن‌ها و ETH برای انجام همان کار استفاده می‌کند. این را باید افزود که رمز ارز، توسط هیدن آدامز ایجاد شد، که برای ایجاد این پروتکل توسط پستی که توسط ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم الهام گرفت.

پیشنهاد مطالعه:بهترین سایت های تبادل زبان

چه چیزی در مورد Uniswap خاص است؟

وجه تمایز اصلی یونی سواپ از سایر صرافی‌های غیرمتمرکز، استفاده از مکانیزم قیمت‌گذاری به نام «مدل بازارساز محصول ثابت» است. هر توکنی را می توان با تامین مالی آن با ارزش معادل ETH و توکن ERC20 در حال معامله به Uniswap اضافه کرد. 

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید برای یک آلتکوین به نام Durian Token مبادله کنید، یک قرارداد هوشمند برای Durian Token راه‌اندازی می‌کنید و یک استخر نقدینگی با ۱۰ دلار توکن دوریان و ۱۰ دلار ETH ایجاد می‌کنید.

تفاوت این ارز رمزنگاری شده این است که به جای اتصال خریداران و فروشندگان برای تعیین قیمت Durian Token، Uniswap از یک معادله ثابت استفاده می کند: x * y = k. در معادله، x و y مقدار توکن‌های ETH و ERC20 موجود در یک استخر نقدینگی را نشان می‌دهند و k یک مقدار ثابت است. 

معادله منظور شده، هنگامی که میان عرضه و تقاضای توکن های ETH و ERC20 تعادل وجود داشته باشد، جهت مشخص کردن قیمت توکنی خاص مورد  استفاده قرار می گیرد. هرگاه کسی توکن دوریان را با اتریوم خریداری می‌کند، عرضه توکن دوریان کاهش می‌یابد در حالی که عرضه اتریوم افزایش می‌یابد، قیمت توکن دوریان بالا می‌رود.

در نتیجه، قیمت توکن ها در یونی سواپ تنها در صورت وقوع معاملات تغییر می کند. اساساً کاری که این پلتفرم انجام می دهد متعادل کردن ارزش توکن ها و مبادله آنها بر اساس میزان تمایل مردم به خرید و فروش آنها است.

یونی سواپ و نحوه عملکرد آن

تفاوت های یونی سواپ 

یکی از نکاتی که باید به آن اشاره کرد این است که هر توکن ERC20 را می توان در این برنامه، بدون نیاز به مجوز، فهرست کرد. هر توکن، دارای استخر نقدینگی و قرارداد هوشمند خود است. هنگامی که توکن قرارداد هوشمند، مبادله و نقدینگی خود را کسب کرده باشد، هر کاربری می تواند مشارکت در استخر نقدینگی را تجربه کرده و یا معاملات توکن را انجام دهد. این در حالی است که کارمزد 0.3٪ را دریافت می کند. 

توکن های Uniswap چگونه تولید می شوند؟

هر زمان که توکن‌های جدید ETH/ERC20 به یک استخر نقدینگی Uniswap کمک می‌کنند، مشارکت‌کننده یک «پول توکن» دریافت می‌کند که آن نیز یک توکن ERC20 است.

توکن‌های استخر زمانی ایجاد می‌شوند که وجوه به استخر واریز می‌شود و به‌عنوان یک توکن ERC20، توکن‌های استخر را می‌توان آزادانه مبادله، جابه‌جا کرد و در دیگر برنامه‌ها استفاده کرد. هنگامی که وجوه بازیابی می شود، توکن های استخر سوزانده یا از بین می روند. هر توکن استخر نشان دهنده سهم یک کاربر از کل دارایی های استخر و سهم 0.3 درصد کارمزد معاملاتی استخر است.

چگونه اولین معامله خود را در یونی سواپ انجام دهید؟

از طریق یونی سواپ ، می‌توانید اتر (ETH) و هر یک از هزاران توکن ERC20 را که توسط این پلتفرم پشتیبانی می‌شوند، خریداری کنید. برای انجام این کار، به مقداری ETH در موجودی خود برای پرداخت هزینه های تراکنش و همچنین چیزی برای معامله با توکن ERC20 که می خواهید نیاز دارید. 

این ممکن است ETH یا رمز دیگر ERC20 باشد. به عنوان مثال، اگر به دنبال معامله سکه USD (USDC) با UNI هستید، باید USDC را در کیف پول خود نگه دارید و مقداری اتر برای پوشش هزینه تراکنش دارید. در اینجا، نحوه انجام اولین معامله خود را در Uniswap با خرید چند توکن UNI با ETH پوشش خواهیم داد.

پیشنهاد مطالعه:خرید اکانت DET Ready

مرحله 1: ابتدا به پلتفرم تبادل یونی سواپ بروید.

در بالا سمت راست، روی دکمه «اتصال به کیف پول» کلیک کنید و با کیف پولی که می‌خواهید با آن تجارت کنید وارد شوید. این می تواند MetaMask، WalletConnect، Coinbase Wallet، Fortmatic یا Portis Wallet باشد.

مرحله 2: پس از ورود به سیستم، رابط تجاری ظاهر می شود.

در قسمت بالا، توکنی را که می‌خواهید با توکن مورد نظرتان مبادله نمایید، انتخاب کنید. ما ETH را انتخاب می کنیم. در قسمت پایین، رمزی را که می‌خواهید بخرید جستجو کرده، یا آن را از منوی کشویی Uniswap انتخاب کنید.

مرحله 3: اکنون آماده تنظیم سفارش خود هستید.

می‌توانید با وارد کردن یک عدد در قسمت بالا مقداری را که می‌خواهید خرج کنید، یا با وارد کردن عددی در قسمت پایین، میزان خرید را انتخاب کنید. در مثال ما، توکن‌های UNI به ارزش 0.1 ETH را می‌خریم.

مرحله 4: در پایین منوی سفارش، خواهید دید که چقدر می توانید انتظار دریافت داشته باشید. اگر از این ارقام راضی هستید، روی دکمه "Swap" کلیک کنید. سپس کیف پول از شما می خواهد که معامله را تأیید کنید و به طور بالقوه کارمزدها را به عددی تنظیم کنید که بهترین نتیجه را در یونی سواپ برای شما دارد.

وقتی آماده شدید، تراکنش را تأیید کنید و سپس پردازش انجام می شود. پس از انجام این کار، توکن های شما در کیف پول ERC20 ظاهر می شوند. هنگامی که اولین معامله خود را در Uniswap انجام دادید، گزینه های زیادی برای کاربران پیشرفته تر وجود دارد.

یونی سواپ و نحوه عملکرد آن

قراردادهای هوشمند

از آنجایی که یونی سواپ یک پروتکل باز از قراردادهای هوشمند است، تعدادی از رابط های کاربری front-end مختلف قبلاً برای آن ایجاد شده است. به عنوان مثال، InstaDApp به شما امکان می دهد بدون نیاز به دسترسی به رابط کاربری رسمی، وجوه را به استخرهای یونی سواپ اضافه کنید.

رابط‌هایی مانند Zapper.fi به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از ETH به جای ETH و توکن دیگری، وجوهی را به استخرهای Uniswap اضافه کنند. این رابط حتی راه حل های ساده با یک کلیک را برای خرید توکن های استخر در ترکیب با استراتژی های توکن bZx ارائه می دهد.

با مجموعه‌ای از منابع رسمی و غیررسمی برای توسعه‌دهندگان جهت ایجاد پروتکل، باید انتظار داشته باشیم که در سال‌های آینده شاهد ادغام‌های بسیار بیشتری بین سیستم تعویض توکن منحصربه‌فرد این مرز ارز و محصولات جدید مالی غیرمتمرکز (DeFi) باشیم.

Uniswap V2 و V3

اگرچه Uniswap در نوامبر 2018 راه اندازی شد، تا این اواخر بود که این پروتکل با کشش قابل توجهی مواجه شد. انتشار V2 در ماه مه 2020 شاهد ارتقای بزرگی بود که امکان مبادله مستقیم ERC20 به ERC20 را فراهم کرد و در صورت امکان Wrapped Ether (WETH) را از معادله حذف کرد.

V2 همچنین پشتیبانی از توکن‌های ناسازگار ERC20) مانند OmiseGo (OMG و Tether (USDT) را اضافه کرد و مجموعه‌ای از پیشرفت‌های فنی را اضافه کرد که استفاده از آن را مطلوب‌تر می‌کند. از آنجایی که در سال 2020 محبوبیت استخراج نقدینگی و پلتفرم‌های کشاورزی بازده به طور چشمگیری افزایش یافت، یونی سواپ شاهد افزایش مشابهی بود، زیرا بسیاری از پلتفرم‌های DeFi به ارائه‌دهندگان نقدینگی Uniswap اجازه می‌دهند بازدهی اضافی در توکن‌های LP خود ببینند.

پیشنهاد مطالعه:بهترین سایت های خرید لباس پاییزه آنلاین

پروتکل   V2در اتریوم

این شرکت، پروتکل DeFi V2 را روی شبکه اصلی اتریوم راه اندازی کرد. یکی از محصولات اساسی DeFi به تازگی ارتقا یافته است. این رمز ارز، از راه اندازی V2 در شبکه اصلی خبر داد و ویژگی های جدیدی مانند اوراکل قیمت، تعویض فلش را معرفی نمود.

این، در ترکیب با کارمزدهای 0.3 درصدی مبادله ای که بین ارائه دهندگان نقدینگی توزیع می شود و محبوبیت این پلتفرم به عنوان سکوی راه اندازی برای توکن های پروژه محبوب DeFi  باعث شده است که Uniswap رتبه ها را ارتقاء دهد و به یکی از پلتفرم های پیشرو DeFi از نظر کل ارزش قفل شده (TVL) تبدیل شود. 

در ماه مه 2021، V3 راه اندازی شد، با آخرین تکرار DEX که تعدادی ویژگی جدید اضافه کرد. در درجه اول نقدینگی متمرکز است که ارائه دهندگان نقدینگی را قادر می سازد دارایی را در محدوده قیمت سفارشی تخصیص دهند. این به نوبه خود، بدان معنی است که معامله گران مجبور نیستند سرمایه زیادی را برای دستیابی به نتایج روی خط بگذارند.

V3 همچنین سطوح کارمزد بیشتری را اضافه می‌کند و معامله‌گران را قادر می‌سازد تا سطح ریسک خود را در هنگام معامله دارایی‌های بی‌ثبات که می‌تواند در قیمت بین شروع و اجرای معامله تغییر نماید، بهتر تعیین کنند. همچنین اوراکل‌های «آسان‌تر و ارزان‌تر» را اضافه می‌کند که تضمین می‌کند داده‌های قیمت DEX به‌روز هستند.

در نهایت توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را بر اساس موقعیت‌های LP تولید می‌کند و آنها را به "هنر تولید شده روی زنجیره" تبدیل می‌کند.

یونی سواپ و نحوه عملکرد آن

راه اندازی و ایردراپ توکن UNI

در سپتامبر 2020، Uniswap UNI، توکن حاکمیتی شبکه را راه اندازی کرد و 400 توکن UNI را به هر آدرس کیف پولی که قبل از 1 سپتامبر با پروتکل یونی سواپ تعامل داشت، ارسال کرد. از توزیع 150 میلیون توکن UNI، حدود 66 میلیون در 24 ساعت اول پس از ایردراپ ادعا شد. پس از توزیع 40 درصد از توکن ها در سال اول، در هر سال بعد 10 درصد کاهش می یابد تا زمانی که همه توکن ها تخصیص داده شوند.

این پلتفرم قصد دارد مجموعاً 1 میلیارد UNI را طی چهار سال توزیع کند که 60 درصد آن برای توزیع در جامعه، 21.5 درصد به کارکنان و 18.5 درصد باقی‌مانده به سرمایه‌گذاران و مشاوران اختصاص می‌یابد. به عنوان یک نشانه حاکمیتی، UNI به دارندگان این حق رای می دهد که در مورد نحوه اجرای پروتکل رای دهند و مالکیت فوری حاکمیت Uniswap، خزانه جامعه UNI، سوئیچ هزینه پروتکل، eth ENS، فهرست پیش فرض Vا به آنها می دهد. 

این توکن به سرعت در صرافی Coinbase Pro و کمی بعد در صرافی اصلی Coinbase قرار گرفت. راه‌اندازی توکن این ارز را می‌توان پاسخی به ظهور SushiSwap، شبیه‌سازی پروتکلی که یک توکن برای تشویق استفاده اضافه کرد، در نظر گرفت. در یک چالش مستقیم تر، SushiSwap همچنین سعی کرد نقدینگی را تخلیه کند.

پیشنهاد مطالعه:بهترین سخت افزار برای ماینینگ بیت کوین

پیشرفت های اخیر

در کمتر از یک سال، Uniswap V2 پلتفرم را به سمت رشد فوق العاده ای سوق داده است. در فوریه 2021، این صرافی به اولین صرافی غیرمتمرکز تبدیل شد که بیش از 100 میلیارد دلار حجم معاملات را پردازش کرد و اکنون اغلب از یک میلیارد دلار در هر روز فراتر می رود. این عملکرد باعث شده است که نه تنها به بزرگترین DEX از نظر حجم معاملات تبدیل شود، بلکه به یکی از پنج دوره محبوب ترین مبادلات تبدیل شده است.

در همین حال، توکن حاکمیت (Uniswap (UNI پس از رسیدن به ارزش بیش از 44 دلار، به دهمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار تبدیل شده است. این حداقل تا حدی ناشی از محبوبیت فزاینده استخرهای کشاورزی بازده است، که بسیاری از آنها به کاربران نیاز دارند که توکن‌های UNI یا Uniswap LP را در اختیار داشته باشند.

این شاهد تکثیر و رشد طیف عظیمی از پلتفرم‌های جایگزین، از جمله JustSwap TRON، Qtum's QiSwap، و Kyber Network بوده است که همگی نوید انتقال سریع‌تر، هزینه‌های کمتر یا هر دو را می‌دهند. همچنین شاهد بود که حجم معاملات روزانه خود برای مدت کوتاهی از PancakeSwap فراتر رفت. یک بازارساز خودکار مشابه (AMM) که بر روی زنجیره هوشمند Binance ساخته شده است. برای دریافت اطلاعات جامع تر در خصوص یونی سواپ ، با کارشناسان 20پیمنت مشورت نمایید.
 

برچسـب هـا : سایر ، یونی سواپ
لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد