تحصیل در بلژیک

تحصیل در بلژیک

توسط : تیم محتوا
1,495

بسیاری از کشورها ادعا می کنند که قلب اروپا هستند، اما بلژیک ممکن است نزدیک به حقیقت باشد. این کشور نقش موثری در شکل گرفتن اروپای امروزی داشته است. ضمن آنکه بروکسل به عنوان پایتخت آن، مقر اروپا می باشد. با توجه به دولت اتحادیه با بسیاری از گزینه های تحصیلی موجود، بلژیک یک مقصد هیجان انگیز برای دانشجویان بین المللی است. در صورتی که قصد دارید برای تحصیل در بلژیک اقدام کنید، می توانید با کارشناسان 20پیمنت مشورت نمایید.

فلاندر و والونیا

در حالت کلی، بلژیک به اندازه برخی از کشورهای دیگر اروپایی، هویت ملی مشترکی ندارد. به دلیل آنکه به دو منطقه، فلاندر و والونیا تقسیم می شود. فلاندری ها به زبان هلندی صحبت کرده و والونیاها عمدتا فرانسوی زبان هستند. به همین دلیل، هیچ تلویزیون ملی یا روزنامه ای وجود ندارد که برای همه پاسخگو باشد و هر منطقه تقریباً برای خود نگه می دارد.

متوجه خواهید شد که هر دانشگاهی را که انتخاب کنید، فلاندری یا والونی خواهد بود و اگرچه دوره های زیادی به زبان انگلیسی تدریس می شود، اما زبان اصلی که در این دانشگاه ها برای تحصیل در بلژیک خواهید دید، زبان های فرانسوی و یا هلندی است.

این بدان معنا نیست که خصومتی بین دو طرف وجود داشته باشد، بیشتر به این معنی است که وقتی زبان ها بسیار متفاوت هستند و مناطق بسیار متمایز می باشند، ادغام کمتری وجود دارد. بروکسل از این جهت که بین این دو قرار دارد، با ترکیبی از زبان هلندی و فرانسوی و همچنین انگلیسی و تعداد زیادی زبان دیگر متفاوت است، زیرا مرکز دولتی اتحادیه اروپا است.

تحصیل در بلژیک

دانشگاه های بلژیک

اگر می خواهید در بلژیک به زبان انگلیسی تحصیل کنید، تعداد زیادی دانشگاه وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید که بسیاری از آنها موسسات بسیار معتبر و دارای رتبه های برتر هستند. آنها انتخاب مناسبی برای تحصیل در بلژیک به شمار می آیند.

دانشگاه KU Leuven

می توان گفت که دانشگاه KU Leuven بزرگترین دانشگاه بلژیک و یکی از قدیمی ترین دانشگاه های اروپا است زیرا تقریباً 600 سال پیش تأسیس شده است.  این دانشگاه به دلیل تحقیقاتی که انجام می دهد، شهرت جهانی دارد و به طور معمول در 50 دانشگاه برتر در سطح جهانی، رتبه بندی می شود. فیلسوف اراسموس سال های زیادی را در این دانشگاه بود و همچنین نقشه‌نگار جراردوس مرکاتور، که طرح نقشه مرکاتور را ایجاد کرد که به ویژه برای اهداف دریایی استاندارد شد.

دانشگاه گنت

دانشگاه گنت که در سال 1817 تأسیس شد، بسیار جوان‌تر است، اما در رتبه‌بندی جهانی نیز به خوبی مورد توجه قرار گرفته است و در 100 دانشگاه برتر قرار دارد. دانشجویان بین‌المللی با پوشش 11 پردیس، عموماً حدود 10 درصد از جمعیت 41000 دانشجویی را تشکیل می‌دهند. تمام برنامه های لیسانس در تحصیل در بلژیک ، به زبان هلندی تدریس می شود، اما بسیاری از دوره های کارشناسی ارشد و کارشناسی ارشد را می توان به زبان انگلیسی دنبال کرد.

یشنهاد مطالعه:بهترین دانشگاه های آسیا

دانشگاه لیژ

دانشگاه لیژ که در سال 1817 تأسیس شد، تنها دانشگاه دولتی برای فرانسوی زبانان بروکسل است. بیش از نیمی از بودجه آن صرف تحقیقات می شود و بسیاری از تحقیقات بین رشته ای توسط هیئت علمی آن انجام می شود. دانشگاه آزاد بروکسل در سال 1834 تاسیس شد، اما در سال 1969 به دو دانشگاه تقسیم شد. آنها ULB هستند که فرانسوی زبان است و VUB که عمدتا هلندی هستند. در مجموع، بیش از 20 درصد از دریافت دانشجویی آنها بین المللی است.

زندگی دانشجویی در بلژیک

چه والونیا، فلاندر یا بروکسل را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید، کیفیت زندگی فوق العاده ای را با احساسی جهانی، برای تحصیل در بلژیک تجربه خواهید کرد. از آنجایی که بروکسل پارلمان اروپا را در خود جای داده است، فرصت های بین المللی زیادی برای استخدام پس از مدرک تحصیلی و حتی شبکه سازی دارد. امکانات دانشجویی بسیار عالی است و دانشگاه ها نیز بسیار مشتاق هستند که با طیف وسیعی از فرصت های راهنمایی و پشتیبانی به دانشجویان کمک کنند.

آیا به دنبال تجربه زندگی دانشجویی در مرکز اروپا هستید یا در هنگام تحصیل در خارج از کشور به دنبال یک محیط مطالعاتی چند فرهنگی و چند زبانه هستید؟ اگر پاسخ مثبت است، پس چرا در بلژیک تحصیل نمی کنید؟ بلژیک یک کشور کوچک اروپای غربی است که در قلب اروپا واقع شده است.

مزیت تحصیل در بلژیک

در مرز آلمان، فرانسه، لوکزامبورگ و هلند، اگر تحصیل در بلژیک را انتخاب کنید، این شانس را خواهید داشت که بیشتر پایتخت های اروپا را کشف کنید. بلژیک که به خاطر مناظر قرون وسطایی و افسانه‌ای خود و معماری خیره‌کننده رنسانس شناخته شده است، مقصدی است که باید از آن دیدن کرد. این کشور دارای کیفیت زندگی عالی و اقتصاد پیشرفته بوده و یکی از کشورهای امن و آرام در سطح جهان است.

اگر علاقه مند به تحصیل در روابط بین الملل و دیپلماسی هستید یا آرزوی کار در یک موسسه اتحادیه اروپا را دارید، باید به طور جدی تحصیل در این کشور را انتخاب کنید، زیرا این کشور یکی از شش کشور موسس اتحادیه اروپا است. نه تنها این، بلکه پایتخت بروکسل محل استقرار کمیسیون اروپا، شورای اتحادیه اروپا و بخشی از پارلمان اروپا است. بلژیک همچنین یکی از اعضای موسس ناتو، منطقه یورو، بنلوکس، سازمان تجارت جهانی (WTO) و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) است. 

تحصیل در بلژیک

تحصیلات آکادمیک در بلژیک

اما چرا تحصیل در بلژیک انتخاب جالبی است که می توانید برای تحصیلات آکادمیک خود انتخاب کنید؟ تحصیل در این کشور، همراه با سیستم آموزشی پیشرفته و با کیفیت است که به صورت سه زبانه بوده و هزینه های مقرون به صرفه ای برای تحصیل داشته و برنامه های تحقیقاتی زیادی را ایجاد کرده است. 

از زمان پذیرش فرآیند بولونیا، بلژیک مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا را ارائه می دهد. علاوه بر این، می‌توانید کالج‌های دانشگاهی و کالج‌های هنری را بیابید که برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت یا آموزش‌های حرفه‌ای را ارائه می‌دهند. آموزش در بلژیک توسط هر منطقه به طور جداگانه اداره می شود و هر منطقه قوانین خود را در مورد پذیرش، هزینه های تحصیل و زبان آموزشی تعیین می کند.

در واقع، بیش از 40000 دانشجوی بین‌المللی قبلاً بلژیک را به عنوان مقصد تحصیلی ترجیحی خود انتخاب کرده‌اند و هشت دانشگاه بلژیک در بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند. تحصیل در بلژیک به شما این امکان را می دهد که از بین 65 دانشگاه و 1146 برنامه تحصیلی انتخاب کنید.

معتبرترین دانشگاه ها عبارتند از Katholieke Universiteit Leuven (KU Leuven)، دانشگاه Ghent، Université Catholique de Louvain (UCL)، Vrije Universiteit Brussel (VUB) و Université Libre de Bruxelles (ULB).  که به طور معمول زبان های هلندی و یا فرانسوی را برای ارائه تدریس در نظر گرفته اند.

هر چند جای نگرانی نیست! بسیاری از دانشگاه ها کلاس های هلندی یا فرانسوی را رایگان یا کاملاً ارزان ارائه می دهند که می توانید در حین تحصیل در بلژیک ، در آنها شرکت کنید. از سوی دیگر، می‌توانید برنامه‌های آموزش زبان انگلیسی زیادی را نیز بیابید که عمدتاً در سطح کارشناسی ارشد و دکترا برگزار می شود

یشنهاد مطالعه:تحصیل در اتریش

نحوه تحصیل در بلژیک 

سیستم آموزشی بلژیک مبتنی بر آموزش، تحقیق و خدمات به جامعه است و بین مناطق مختلف کشور تقسیم شده است: فلاندر، والونیا و منطقه بروکسل. بسته به منطقه ای که برای تحصیل انتخاب می کنید، برنامه ها به زبان فرانسوی یا هلندی تدریس می شوند. برای برنامه هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند، می توانید صلاحیت زبانی خود را از طریق آزمون های زبان تافل یا آیلتس اثبات کنید.

تا سال 1965 سیستم آموزشی و تحصیل در بلژیک از رویکرد آموزشی سنتی فرانسه پیروی می کرد. اما به دلیل اصلاحات و قوانینی که در دهه 1970 صورت گرفت، امکان ایجاد مؤسسات آموزشی جدید فراهم شد. متعاقباً آموزش به کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم شد و منعکس کننده ویژگی متنوع آموزش عالی بلژیک است.

در بلژیک می‌توانید دانشگاه‌های خصوصی، دانشگاه‌های دولتی مانند دانشگاه گنت، دانشگاه‌های کاتولیک مانند KU Leuven یا دانشگاه‌های رایگان مانند Vrije Universiteit van Brussel (VUB) پیدا کنید. در واقع، KU Leuven یکی از قدیمی ترین دانشگاه های اروپا است که در سال 1425 تأسیس شده است.

تحصیل در بلژیک

تحصیل در مقطع لیسانس در بلژیک

مدارک لیسانس در بلژیک یا دوره اول تحصیل در طی 3 سال تحصیل تمام وقت و با تکمیل 180 ECTS تکمیل می شود. تمایز ممکن است در مدارک اعطایی بسته به منطقه مطالعاتی اعمال شود. برای اطلاعات دقیق تر در خصوص تحصیل در بلژیک ، مستقیماً با دانشگاه مورد نظر خود تماس بگیرید.

تحصیلات لیسانس در منطقه فلاندر

سیستم آموزش عالی فلاندری متشکل از 18 موسسه آموزشی با بودجه عمومی است. 5 دانشگاه و 13 کالج دانشگاهی کوچک و متوسط علوم و هنر. مدارک تحصیلی عمدتاً به زبان هلندی ارائه می شود. در سیستم کارشناسی فلاندرز می توانید موارد زیر را بیابید:

مدرک لیسانس حرفه ای (180 ECTS): این نوع مدرک دوره های نظری و عملی، از جمله دوره های کارآموزی اجباری را ترکیب می کند.

مدرک لیسانس آکادمیک (180 ECTS): این مدرک لیسانس توسط یک دانشگاه، آکادمی دریایی آنتورپ یا دانشکده هنر ارائه می شود. تمرکز بر آموزش نظری است و دانشجویان را برای تحصیل در سطح کارشناسی ارشد آماده می کند.

مدرک لیسانس پیشرفته (60 ECTS): مدرک لیسانس پیشرفته در دانشگاه علوم کاربردی برای تحصیل در بلژیک ارائه می شود. دانش تخصصی تری را در رشته خود به دانشجویان ارائه می کرد.

اگر هلندی صحبت نمی کنید اما می خواهید در فلاندر تحصیل نمایید، ناامید نشوید. دانشگاه Vrije در آمستردام یک دوره آنلاین تابستانی زبان هلندی را ارائه می دهد که می تواند شما را برای تحصیل در بلژیک آماده کند. اگر سطح بالایی از زبان هلندی برای پذیرش شما مورد نیاز است، باید در آزمون NT2-II هلند شرکت کنید.

یشنهاد مطالعه:تحصیل در ونزوئلا

مطالعات لیسانس در منطقه والونی و بروکسل

بخش فرانسوی زبان بلژیک مدارک تحصیلی را از دانشگاه ها، کالج های دانشگاهی و مدارس هنر ارائه می دهد. برنامه ها به زبان فرانسه تدریس می شوند. در اینجا می توانید موارد ذیل را پیدا کنید:

مدرک لیسانس حرفه ای (180 ECTS): این نوع مدرک شامل آموزش عملی می شود و شما را برای یک حرفه پس از اتمام تحصیل واجد شرایط می کند.

مدرک لیسانس انتقالی (180 ECTS): مدرکی با گرایش نظری و آکادمیک تر که شما را برای ادامه تحصیل در بلژیک و در مقطع کارشناسی ارشد آماده می کند.

مدرک لیسانس پیشرفته (180 ECTS): این مدرک تکمیل کننده اولین مدرک لیسانس است که می تواند پس از اتمام موفقیت آمیز مدرک لیسانس اولیه به دست آید.

فرصت را غنیمت شمرده و قبل از بازدید از منطقه والونی یا بروکسل برای تحصیل، با گذراندن دوره زبان فرانسه، این زبان را یاد بگیرید. علاوه بر این، می توانید مهارت های زبان فرانسه خود را از طریق آزمون های DELF یا DALF ثابت کنید.

دوره کارشناسی ارشد در بلژیک چقدر است؟

مدرک کارشناسی ارشد در بلژیک یا دوره دوم تحصیلی بین یک یا دو سال تحصیل تمام وقت و با تکمیل 60-120 ECTS تکمیل می شود. بسیاری از دانشگاه‌های بلژیک در هر سه منطقه برنامه‌های آموزش انگلیسی را در سطح کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند. هم در مناطق هلندی و هم در مناطق فرانسوی زبان می توانید دو نوع مدرک تحصیلات تکمیلی پیدا کنید:

مدرک کارشناسی ارشد (60-120 ECTS): این نوع مدرک تمرکز زیادی بر دانش علمی و تحقیقات دانشگاهی دارد. پس از اتمام دوره لیسانس می توانید در مقطع کارشناسی ارشد در بلژیک ثبت نام کنید.

مدرک کارشناسی ارشد پیشرفته (60-120 ECTS): کارشناسی ارشد پیشرفته آموزش های تخصصی تری را به دانشجویانی ارائه می دهد که پس از دریافت مدرک اولیه کارشناسی ارشد به تحصیل ادامه می دهند.

تحصیل در بلژیک

تحصیل در مقطع دکترا در سیستم آموزشی بلژیک

مدارک دکترا برای تحصیل در بلژیک یا تحصیلات دوره سوم توسط دانشجویانی با مهارت های آکادمیک برجسته که هدفشان دنبال کردن یک حرفه آکادمیک است ترجیح داده می شود. در طول این سطح از تحصیل، یک دانشجو یا محقق باید در دوره های تحقیقاتی شرکت کند و در پایان تحصیلات خود یک پروژه پایان نامه دکتری را تکمیل کند.

پس از تکمیل پروپوزال تحقیقاتی خود، نوبت به یافتن استاد راهنمای پایان نامه برای رشته تحصیلی مورد نظرتان می رسد. مدرک دکترا برای اکثر برنامه های ارائه شده در بلژیک حدود چهار سال طول می کشد. با این حال، مواردی وجود دارند که بسته به رشته و موسسه می توانند تا شش سال دوام بیاورند.

برای دانشگاه‌های هلندی زبان فلاندری می‌توانید مستقیماً با دانشگاه‌های مورد نظر خود تماس بگیرید.  منطقه فرانسوی زبان دارای 21 موسسه دکترا برای انتخاب است و توسط صندوق تحقیقات علمی (F.R.S. - FNRS) پشتیبانی می شود. در دانشگاه‌های رسمی فرانسوی زبان در مورد مدارک دکتری که ارائه می‌دهند پیمایش کنید. برای اطلاعات بیشتر با 20پیمنت در ارتباط باشید.
 

برچسـب هـا : دانشگاهی ، تحصیل در بلژیک
لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد