تحصیل در دانمارک

تحصیل در دانمارک

توسط : تیم محتوا
1,270

سال‌ هاست که فشارهایی برای کاهش تعداد موقعیت های موجود برای دانشجویان بین ‌المللی در دانمارک وجود دارد. این تا حد زیادی به دلیل هزینه تحصیل دانشجویان بین المللی است که توانسته اند به حمایت مالی دانمارک دسترسی داشته باشند. همچنین نتیجه این واقعیت است که برای بسیاری از برنامه های تحصیلی، تعداد کمی از فارغ التحصیلان پس از فارغ التحصیلی در دانمارک باقی می مانند. این تصور را ایجاد کرده است که بسیاری از برنامه های تحصیلی انگلیسی برای تحصیل در دانمارک کار کمی داشته، اما هزینه زیادی دارند.  در حال حاضر، به نظر می رسد که مدارک تحصیلی در دانشگاه های تحقیقاتی مانند دانشکده تجارت کپنهاگ دانشگاه آرهوس و DTU تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت. 

 سیستم آموزش عالی دانمارک

هشت دانشگاه، 10 کالج دانشگاهی و 9 آکادمی آموزش عالی حرفه ای در دانمارک وجود دارد. هر سه نوع مؤسسه آموزش عالی برخی از دوره ها را به زبان انگلیسی تدریس می کنند، اگرچه محدوده محدود است. سیستم آموزش عالی دانمارک بر یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات جهانی متمرکز است، 

بنابراین دوره‌ها شامل سخنرانی‌های سنتی، همکاری‌های صنعتی و روش‌های آموزشی نوآورانه برای تشویق دانشجویان به تفکر خارج از چارچوب است. به طور معمول، شهرت آموزش عالی دانمارک در زمینه هایی مانند مهندسی، علوم زیستی و مطالعات محیطی بالاتر است، اگرچه در هر بخش برتری وجود دارد. سیستم آموزش عالی برای تحصیل در دانمارک از این جهت که دو مدرک متمایز در مقطع کارشناسی را ارائه می دهد با سیستم بریتانیا کاملاً متفاوت است.

دانشگاه ها مدارک سه ساله لیسانس را مطابق با استاندارد اروپایی تدریس می کنند. آکادمی های آموزش عالی حرفه ای و کالج های دانشگاهی معمولاً برنامه های 2 ساله حرفه ای آکادمی (AP) را آموزش می دهند. بسیاری از این موارد را می توان با مطالعه بیشتر به وضعیت لیسانس کامل رساند. 

مجموع مدت این مدارک لیسانس بین 3 تا 4.5 سال است. این مدارک لیسانس حرفه ای هستند و خود را از لیسانس های سه ساله متمایز می کنند زیرا همیشه شامل تجربه کاری می شوند تا دانش نظری را با تجربه عملی ترکیب کنند. اکثر برنامه های لیسانس از هر دو نوع به تحصیلات تکمیلی دسترسی دارند.

تحصیل در دانمارک

کالج های دانشگاه دانمارک

کالج های دانشگاه دانمارک با موسساتی که در جاهای دیگر وضعیت مشابهی دارند، کاملاً متفاوت هستند. آنها عملکردی مشابه دانشگاه های علوم کاربردی در هلند، آلمان، سوئیس و غیره دارند. از سال 2013 کالج های دانشگاهی وظایف خود را فراتر از آموزش موضوعات حرفه ای گسترش داده اند تا تحقیقات کاربردی را در زمینه های برتر خود توسعه دهند.

 اینها معمولاً هنوز مستقیماً با مشاغل خاصی مانند تجارت، آموزش معلمان، فیزیوتراپی، مهندسی، فناوری اطلاعات و ارتباطات کاربردی و غیره مرتبط هستند. پیش از این، تحقیق و توسعه، در حوزه‌های تخصصی خاص، صرفاً توسط دانشگاه‌ها انجام می‌شد. علاوه بر انجام تحقیق و توسعه کاربردی، کالج‌های دانشگاهی باید اطمینان حاصل کنند که دانش جدید با ارائه آموزش مبتنی بر تحقیق بیشتر قابل انتقال به عمل است.

شرایط ورود به دانشگاه های دانمارک

تکمیل تحصیلات متوسطه در سطح پیشرفته، معادل قبولی در امتحان پایان دبیرستان هنگام تحصیل در دانمارک ، شرط اساسی برای ورود به دانشگاه ها و کالج های دانشگاهی دانمارک است. اگر سطح A دارید، باید واجد شرایط ورود به دانشگاه دانمارک باشید. با این حال، همیشه ارزش این را دارد که مستقیماً با دانشگاهی که می خواهید برای آن درخواست دهید، بررسی های لازم را انجام دهید، زیرا استثناهایی وجود دارد. برخی از دروس مستلزم این هستند که موضوعات خاصی به سطح A یا به سطحی معادل با نیاز محلی برده شده باشد.

 چگونه برای دانشگاه های دانمارک درخواست می دهید؟

در دانمارک، هر موسسه مسئول پذیرش خود است. یک فرآیند پذیرش مرکزی وجود دارد که جنبه اداری فرآیند درخواست را انجام می دهد، همیشه توصیه می کنیم که به دانشگاه خود اطلاع دهید که درخواست خواهید کرد. آخرین مهلت درخواست برای اکثر دوره ها 15 مارس برای اتباع اتحادیه اروپا است.

یشنهاد مطالعه:تحصیل در بلژیک

 اعتباربخشی و به رسمیت شناختن

آموزش عالی و تحصیل در دانمارک توسط دولت تنظیم می شود. مؤسسات آموزشی دانمارکی از استقلال بالایی برخوردارند، اما ملزم به پیروی از مقررات ملی از نظر صلاحیت معلمان، ساختار مدرک و فرآیندهای امتحانی هستند. این تضمین می‌کند که همه دانش‌آموزان در دانمارک تحصیلات با کیفیت و ارتباط بین‌المللی بالا را دریافت می‌کنند که حداقل استاندارد تضمین شده را برآورده می‌کند.

همه موسسات آموزش عالی در دانمارک با مجموعه ای از دستورالعمل های اخلاقی (مشخصات رفتاری) برای استخدام، پذیرش و آموزش دانشجویان بین المللی موافقت کرده اند. این تضمین شما برای دریافت اطلاعات، راهنمایی و درمان مناسب به عنوان یک دانشجوی بین المللی در دانمارک است. آیین نامه رفتار هم برای دانشجویان مبادله ای و هم برای دانشجویان دوره کامل اعمال می شود.

شهریه در دانشگاه های دانمارک

دانشگاه‌ های دانمارک از اتباع اتحادیه اروپا شهریه دریافت نمی‌کنند. در صورت خروج سخت از اتحادیه اروپا، انتظار می‌رود که هزینه‌ها افزایش یابد. برای دانشجویان رشته های علوم انسانی شهریه حدود 6500 یورو در سال و برای مهندسی حدود 14000 یورو در سال خواهد بود. در حال حاضر هیچ دانشگاه خصوصی برای تحصیل در دانمارک وجود ندارد.

وام ها و کمک های بلاعوض

هیچ وام و کمک مالی دولتی برای شهروندانی که قبلاً در دانمارک زندگی نکرده اند، وجود ندارد. با این حال، اتباع دانمارکی و شهروندان اتحادیه اروپا که بیش از پنج سال در این کشور زندگی کرده‌اند، با توجه به استانداردهای بین‌المللی، حمایت بسیار سخاوتمندانه‌ای خواهند یافت.

اخیراً برخی دانشجویان وجود داشته است که تلاش می‌کنند از دولت دانمارک کمک هزینه دریافت کنند، اما این موارد تاکنون بی‌نتیجه بوده است. پیشنهاد می کنیم که روی دریافت هیچ کمک مالی دانمارکی حساب نکنید، اما از آنجایی که شهریه ها صفر است، به عنوان یک دانشجوی بین المللی در حال حاضر به شدت توسط مالیات دهندگان محلی یارانه دریافت می کنید.

تحصیل در دانمارک

هزینه های زندگی در دانمارک

دانمارک کشور گرانی است اما حتی در اینجا هم می ‌توانید مکان‌هایی را ارزان‌تر از سایرین پیدا کنید. در حالی که کپنهاگ بر اساس استانداردهای کسی ارزان نخواهد بود، شهرهای کوچکتر در دانمارک مطمئناً گران‌تر از شهرهای مشابه در بریتانیا نیستند.

اگر عاقل هستید و از عادات محلی پیروی می کنید، مانند دوچرخه سواری تا دانشگاه و غذا خوردن در خانه - زندگی و تحصیل در دانمارک نباید بودجه شما را کاهش دهد. هزینه زندگی در دانمارک بسته به سبک زندگی و عادات شما متفاوت خواهد بود. بسیاری از خدمات در دانمارک مانند درمان پزشکی از طریق مالیات و سیستم رفاهی دانمارک پرداخت می شود.

چگونه می توانم ویزای تحصیل در دانمارک بگیرم؟

هنگام ورود:

اگر بیش از سه ماه در دانمارک تحصیل می کنید، باید برای اجازه اقامت اقدام نمایید. برای دریافت آن، باید بلافاصله پس از ورود خود درخواستی را به اداره منطقه ای ایالتی ارسال کنید. پس از دریافت اجازه اقامت، باید برای شماره CPR دانمارکی درخواست دهید.

 این شماره هنگام برخورد با مقامات دولتی، مقامات بهداشتی، کتابخانه ها، بانک ها و غیره استفاده می شود. شماره CPR در Borgerservice (خدمات شهروندی) صادر می شود. تقریباً 1-2 هفته طول می کشد تا شماره CPR شما صادر شود. لازم به ذکر است که برای استقرار جهت تحصیل در دانمارک، می توانید از طریق دانشگاه خود به درس های رایگان دانمارکی نیز دسترسی داشته باشید.

خوابگاه دانشجویی در دانمارک

یافتن محل اقامت احتمالاً با توجه به این که کدام شهر را برای زندگی انتخاب می کنید برای شما مشکل بزرگی خواهد بود. دانشگاه های دانمارک سنت مسکن در محوطه دانشگاه را ندارند. اکثر دانشجویان در سالن‌های دانشجویی که در فاصله‌ای از دانشگاه قرار دارند، زندگی می‌کنند. باید ماه ها قبل از رسیدن به جستجوی محل اقامت خود بپردازید، زیرا پیدا کردن محل اقامت درست قبل از شروع ترم برای تحصیل در دانمارک ، می تواند بسیار دشوار باشد. بنابراین، توصیه می کنیم که به محض پذیرش در یک برنامه تحصیلی، برای کسب اطلاعات در مورد مسکن با موسسه میزبان دانمارکی خود تماس بگیرید.

یشنهاد مطالعه:پذیرش دانشگاه های برتر با آزمون دولینگو

 افتتاح حساب بانکی در دانمارک

واحد پول دانمارک کرون دانمارک (DKK) است. با شماره CPR و نامه پذیرش از دانشگاه خود می توانید حساب بانکی باز کنید. هنگامی که حساب خود را باز می کنید، بانک برای شما یک کارت نقدی صادر می کند که می توانید از آن برای برداشت پول در بانک خود، در دستگاه های نقدینگی / دستگاه های خودپرداز بانک و در اکثر مغازه ها استفاده کنید. بانک شما ممکن است برای برداشت پول از خودپرداز بانک های دیگر کارمزدی دریافت کند، بنابراین قبل از انجام این کار از بانک خود سوال کنید.

وقتی حساب خود را باز می کنید، اگر تنها حسابی است که در دانمارک دارید، باید آن را به عنوان NemKonto (حساب آسان) خود معرفی کنید. این حسابی است که از شما برای هرگونه تعامل مالی با دولت دانمارک مانند دستمزد، طرح کمک هزینه تحصیلی و وام دولتی  در نظر گرفته می شود. بنابراین، اگر تحصیل در دانمارک را در نظر دارید، این موارد را پیگیری نمایید.

کار در دانمارک

به عنوان یک دارنده پاسپورت اتحادیه اروپا می توانید تا زمانی که دانشجو هستید تا 37 ساعت در هفته کار کنید و همزمان با درخواست اجازه اقامت می توانید برای مجوز کار نیز درخواست دهید. پس از شروع کار، باید با مقامات مالیاتی محلی تماس بگیرید تا یک کارت مالیاتی الکترونیکی دریافت کنید که کارفرمای شما برای محاسبه مالیات به آن نیاز دارد. 

قوانین مالیاتی دانمارک بسیار پیچیده است، بنابراین مهم است که قبل از شروع کار با اداره مالیات محلی صحبت کنید. اگر کارت مالیاتی الکترونیکی ندارید، کارفرمای شما باید 60 درصد از حقوق شما را کسر کند.

تحصیل در دانمارک

بهترین دانشگاه های دانمارک کدامند؟

تعداد محدودی فرصت برای تحصیل به زبان انگلیسی در همه این دانشگاه ها وجود دارد.

1. دانشگاه فنی دانمارک (DTU)

2. دانشگاه آرهوس

3. دانشگاه کپنهاگ

4. دانشگاه جنوب دانمارک

5. دانشگاه آلبورگ

آموزش عالی در دانمارک

دانمارک از سیستم سه سطحی سنتی با مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا استفاده می کند. چهار نوع مؤسسه آموزش عالی وجود دارد که شامل دانشگاه ها، کالج های دانشگاهی، آکادمی های آموزش عالی حرفه ای و موسسات سطح دانشگاه که آموزش هنر و معماری را ارائه می دهند. همه انواع موسسات آموزش عالی ممکن است مدرک کارشناسی ارشد ارائه دهند. با این حال، برخی فقط مدرک لیسانس ارائه می دهند.

چرا تحصیل در دانمارک؟

موسسات آموزش عالی در دانمارک نزدیک به 200 مدرک کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در طیف گسترده ای از رشته های دانشگاهی از جمله علوم انسانی ارائه می دهند. تحصیل در دانمارک در رشته های علوم طبیعی، بهداشتی و اجتماعی؛ فن آوری؛ تجارت و اقتصاد و فناوری اطلاعات طرفداران زیادی دارد.

علاوه بر این، دانش آموزان متوجه خواهند شد که یادگیری آنها فراتر از کلاس درس است. مربیان در دانمارک معتقد به ارائه تجربه عملی و همچنین کلاس درس هستند، و بسیاری از دوره های سخنرانی با تجربیات واقعی از طریق شرکای صنعتی که به دانش آموزان مهارت های حل مسئله و کار گروهی را آموزش می دهند، افزوده می شود.

یشنهاد مطالعه:بهترین کشورها برای تحصیل در معماری

دانشگاه ها در دانمارک

بیش از 40 موسسه آموزش عالی در دانمارک وجود دارد و بسیاری از آنها برنامه های کارشناسی ارشد را ارائه می دهند. هشت دانشگاه وجود دارد که برخی از مدارس طیفی از رشته‌های دانشگاهی را ارائه می‌دهند و برخی دیگر بر حوزه‌های تخصصی مانند فناوری اطلاعات، فناوری یا تجارت تمرکز دارند. 

هنگام تحصیل در دانمارک متوجه خواهید شد که سیزده مؤسسه در سطح دانشگاه در تمام سطوح درجات هنرهای زیبا و نمایشی، طراحی و معماری تخصص دارند. چهار کالج از یازده کالج دانشگاهی نیز مدرک کارشناسی ارشد را ارائه می دهند و یکی از ده آکادمی آموزش عالی حرفه ای برنامه MBA را ارائه می دهد.

شهریه و مدت زمان برنامه

شهریه برای تمام برنامه های کارشناسی ارشد در دانمارک برای دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا / EEA رایگان است. دانشجویان سایر کشورها می توانند انتظار داشته باشند که سالانه حدود 6000 تا 16000 یورو شهریه پرداخت کنند. با این حال، بسیاری از بورسیه ها و کمک های مالی از برنامه های مختلف عمومی، بنیادها و خود مؤسسات آموزش عالی در دسترس هستند. تقریباً تمام برنامه های کارشناسی ارشد دو ساله هستند. تعدادی از برنامه های فنی پژوهش محور علاوه بر کار درسی به پایان نامه نیز نیاز دارند.

سال تحصیلی

سال تحصیلی در دانمارک معمولاً از اوایل سپتامبر تا پایان ژوئن ادامه دارد و شامل دو ترم است، اگرچه برخی مدارس به جای آن از چهار فصل استفاده می کنند. ترم پاییز معمولا در دسامبر، با امتحانات در ژانویه و ترم بهار در ماه مه، با امتحانات در ژوئن به پایان می رسد.

تحصیل در دانمارک

فرصت های پس از فارغ التحصیلی

همه دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می توانند برای اشتغال در دانمارک بمانند و شرکت های دانمارکی به ویژه علاقه مند به استخدام نامزدهایی با مهارت های انگلیسی خوب هستند. دانشجویان بین المللی خارج اتحادیه اروپا، برای کار در دانمارک به اجازه اقامت نیاز دارند. با این حال، پس از اتمام تحصیل در دانمارک ، اجازه اقامت موجود آنها را می توان به مدت شش ماه تمدید کرد تا به آنها اجازه کار پیدا کند.

الزامات ویزا

دانشجویان بین المللی، باید لیست کشورهایی را که به ویزا در دانمارک نیاز دارند، بررسی کنند تا ببینند آیا کشورشان در آن وجود دارد یا خیر. دانشجویانی که نیاز به ویزا دارند می توانند برای دریافت ویزا به سفارت، کنسولگری یا نمایندگی دانمارک در کشور خود مراجعه کنند. علاوه بر این، دانشجویانی که بیش از سه ماه، برای تحصیل در دانمارک خواهند بود، باید قبل از ورود به دانمارک مجوز اقامت دریافت کنند. اجازه اقامت باید پس از اخذ ویزا درخواست شود. شما می توانید برای این منظور، از کمک های 20پیمنت بهره مند شوید.
 

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد