سرمایه گذاری در لایه دوم اتریوم

سرمایه گذاری در لایه دوم اتریوم

توسط : تیم محتوا
1,322

با انفجار فضای DeFi به عنوان یک کل که عمدتاً توسط اتریوم هدایت می شد، شاهد اختلال آن بودیم که اغلب، منجر به افزایش هزینه های گاز در شبکه می شد و در نتیجه لایه 2 مبتنی بر اتریوم (L2) ) راه حل ها متولد شدند. پروژه‌ های L2 و بلاک‌چین ‌های موازی آن‌ها، اخیراً مورد توجه و استفاده زیادی قرار گرفته‌اند، به لطف این واقعیت که این پروژه‌ها به‌طور مؤثری می‌توانند سرعت تراکنش‌های بهبود یافته و هزینه‌های تراکنش کمتری را ارائه دهند. از همین روست که امروزه، سرمایه گذاری در لایه دوم اتریوم، مورد توجه است.

لایه یک و دو اتریوم

تفاوت بین راه حل لایه 1 و لایه 2 بسیار ساده است، زیرا آنها در نقش و تمرکز بر روی بلاک چین متفاوت هستند. لایه 1 برای بهبود معماری بلاک چین ساخته شده است در حالی که لایه 2 چیزی نیست جز ساخت شبکه های بخش سوم در بالای بلاک چین اصلی اتریوم. لایه 2 یک چارچوب ثانویه است که تضمین می کند در حالی که لایه مرکزی یا لایه 1 امنیت را فراهم می کند، L2  سرعت بهتری را با هزینه های ارزان تر ارائه می دهد. در اینجابه برخی از محبوب‌ترین پروژه‌های رمزنگاری لایه ۲ می پردازیم

پروژه های رمزنگاری لایه دو اتریوم

سرمایه گذاری در لایه دوم اتریوم

Polygon

Polygon  بدون شک یکی از محبوب ترین زنجیره های L2 است. با سرمایه گذاری بازار، این بزرگترین راه حل لایه 2 است که مقیاس پذیری اتریوم و توسعه زیرساخت را تامین می کند. بهترین مزیت استفاده از Polygon این است که به خوبی آزمایش و توسعه یافته است و در حال حاضر توسط بسیاری از پروژه ها مانند Sushiswap، Aavegotchi، Chain Games، Quickswap و غیره استفاده می شود. سرمایه گذاری در لایه دوم اتریوم در این پروژه را می توانید بررسی کنید.

این پروژه، تنها شرکت بلاک چینی است که برای برنامه شتاب دهنده دیزنی انتخاب شده است و همچنین به خانه بسیاری از پروژه های NFT جدا شده از اکوسیستم بلاک چین شکست خورده Terra LUNA تبدیل شده است که در می 2022 منفجر شده بود.

به لطف ماهیت مقیاس پذیر و سرعت تراکنش های آنی، بسیار محبوب شد. هر زنجیره جانبی Polygon از نظر تئوری می تواند به 2^16 تراکنش در هر بلوک دست یابد. بر اساس برخی گزارش ها، این پروتکل تا 7000 TPS را در یک زنجیره جانبی در یک شبکه آزمایشی داخلی به دست آورده است. این تضاد گسترده ای با سرعت خود اتریوم در حدود 14 tps دارد.

Polygon  در حال حاضر دارای ارزش کل قفل شده در حدود 1.32 میلیارد دلار در زمان نگارش است و در ژوئن 2021 به رکورد 9.89 میلیارد دلاری رسیده است.

پیشنهاد مطالعه:بهترین سایت های فریلنسری طراحی گرافیک

لوپرینگ (LRC)

Loopring  که توسط مهندس نرم‌افزار سابق گوگل به نام دانیل وانگ تأسیس شد، یک راه‌حل L2 در بلاک چین اتریوم است که به دنبال آن است که دارایی‌های تجاری و پرداخت‌ها را در پلتفرم اتریوم سریع‌تر و ارزان‌تر کند، بدون اینکه امنیت شبکه را به خطر بیندازد. به عبارت فنی تر، Loopring  پروتکلی است که برای ساخت صرافی های غیرمتمرکز مبتنی بر دفترچه سفارش (DEX) در اتریوم استفاده می شود.

اگر قصد سرمایه گذاری در لایه دوم اتریوم را دارید، لازم است بدانید که معاملات کریپتو را به روشی غیرمتمرکز با تطبیق فروشندگان و خریداران با قیمتی خاص بدون نیاز به در اختیار داشتن وجوه خریداران یا فروشندگان، پردازش و هدایت می کند.

Loopring  را می توان با سایر DEX ها مانند Uniswap یا SushiSwap اشتباه گرفت، اما تفاوت اینجاست. همانطور که قبلا ذکر شد، Loopring  یک زنجیره L2 است، به این معنی که بر روی زنجیره اصلی اتریوم (لایه 1) ساخته شده است. 

به غیر از آن، Loopring  به دلیل استفاده از zkRollups یا مجموعه‌های دانش صفر نیز شناخته می‌شود، که منحصر به این زنجیره L2 است و بسیار متفاوت از مواردی مانند Arbitrum و Optimism است.

سرمایه گذاری در لایه دوم اتریوم

آربیتروم  Arbitrum  

Arbitrum  یک پروژه لایه 2 است که محبوبیت زیادی در فضای DeFi به دست آورده است، به ویژه با توجه به اینکه اخیراً در ماه مه 2021 راه اندازی شده است. توسط مدیر ارشد فناوری سابق کاخ سفید ایالات متحده، Ed Felton تأسیس شده است. این یکی از سریع ترین ها است. پلتفرم‌های DeFi در حال رشد در بازار هستند و انتظار می‌رود حتی از Polygon عبور کنند، این میزان پیشرفت ادامه دارد. شاید بتوان سرمایه گذاری در لایه دوم اتریوم را می توان در نظر داشت.

با این حال، به طور عجیبی، بر خلاف Polygon - Arbitrum نشانه خاص خود را ندارد و از این رو هیچ مکانیسمی در جای خود ندارد. در عوض، از زنجیره اصلی اتریوم برای تأیید تراکنش ها استفاده می کند. به دلیل این قابلیت، هزینه گاز آربیتروم کمی بیشتر از هزینه گاز Polygon است اما همچنان کمتر از هزینه گاز خود اتریوم است.

اخیراً حتی اعلام کرده است که نهاد مادر، Offchain Labs، Prysm Ethereum Client را در اختیار می گیرد. تیمی که پشت سر اجماع پیشرو اتریوم است. Arbitrum  در حال حاضر دارای ارزش کلی حدود 1.08 میلیارد دلار در زمان نگارش است و در نوامبر 2021 به بالاترین رقم تاریخ 2.64 میلیارد دلار رسیده است.

Optimism 

کاملاً شبیه به Polygon، Optimism تلاش دیگری برای بهبود سرعت تراکنش‌های اتریوم و کاهش هزینه‌ها با تسویه آنها در یک بلاک چین موازی دیگر با استفاده از تکنیک‌های فشرده‌سازی داده است. سرمایه گذاری در لایه دوم اتریوم را توصیه می شود بررسی کنید.

این را باید اشاره کنیم که عامل متمایز منحصر به فرد Optimism استفاده از نوع جدیدی از متدولوژی مقیاس‌بندی به نام «تجمیع خوش‌بینانه» است که به موجب آن چندین تراکنش در یک تراکنش جمع می‌شوند و بر روی یک بلاک چین متفاوت تسویه می‌شوند که دریافت‌های آن به بلاک چین اصلی اتریوم بازگردانده می‌شود. 

Optimism نوعی جمع‌آوری است که همانطور که از نامش پیداست، به طور خوش‌بینانه فرض می‌کند که همه تراکنش‌های موجود در مجموعه معتبر هستند. از این رو، با این روش، فرآیند می تواند در زمان زیادی صرفه جویی کند زیرا تراکنش های فردی لازم نیست با اثبات مستقیم اعتبار آنها ارائه شوند.

Optimism  ابتدا در ژوئن 2019 راه اندازی شد و پس از یک سری شبکه های آزمایشی آلفا و تکرارها، شبکه اصلی باز در نهایت در دسامبر 2021 راه اندازی شد. به لطف این واقعیت که می تواند هزینه های گاز اتریوم را تا 129 هنگفت کاهش دهد محبوبیت پیدا کرد. بر اساس گزارش Dune Analytics. بنابراین، این یک رقیب خوب در فضای لایه 2 تشکیل می دهد.

پیشنهاد مطالعه:دوره های آموزش آنلاین کدنویسی پایتون

IMMUTABLE X (IMX)

یکی از منحصر به فردترین راه حل های لایه 2 در این لیست، Immutable X یک پلت فرم بلاک چین است که ایجاد پروژه های توکنNFT  را جهت توسعه دهندگان آسان می نماید. این پروتکل با هدف ایجاد مقیاس پذیری و امنیت شبکه راه اندازی شده است. می توان برای سرمایه گذاری در لایه دوم اتریوم بررسی های لازم را انجام داد.

این پروژه تلاش می‌کند پروتکل مبادله‌ای را ارائه دهد که تضمین کند NFTها در یک اکوسیستم غیرمتمرکز و باز که توسط فناوری بلاک‌چین اتریوم ایمن شده است، معامله می‌شوند. Immutable X از فناوری جمع آوری ارائه شده توسط StarkWare استفاده می کند. 

بنابراین، جمع‌آوری‌ها اساساً سیستم‌هایی هستند که تراکنش‌های زنجیره‌ای را در خارج از لایه 1 اجرا می‌کنند و بنابراین می‌توانند هزینه‌ها را کاهش دهند و پذیرش و مشارکت انبوه را بهبود بخشند. پروتکل Immutable X توسط رابرت و جیمز فرگوسن تأسیس شد و این پلتفرم توسط شرکت Immutable در سال 2018 راه اندازی شد. این شرکت همچنین چندین پروژه بازی NFT مانند Guild of Guardians و Gods Unchained را توسعه و منتشر کرده است.

سرمایه گذاری در لایه دوم اتریوم

زنجیر XDAI

زنجیره xDai یک زنجیره جانبی مبتنی بر شبکه اتریوم است که اتفاقاً از مکانیزم اثبات سهام (PoS) کارآمدتر انرژی نیز استفاده می‌کند. از اواخر سال 2018 فعال شده است و از یک استیبل کوین به نام xDai به عنوان رمزارز اصلی خود برای اجرای بلاک چین استفاده می کند. طبق گفته خود پروژه، تراکنش‌ها در زنجیره xDai "بسیار سریع و ارزان هستند و به یک توکن (xDai) نیاز دارند. این گزینه سرمایه گذاری در لایه دوم اتریوم را نیز در نظر بگیرید.

همانطور که قبلاً ذکر شد، xDai یک استیبل کوین است اما عملکرد آن بسیار متفاوت از سایر استیبل کوین‌ها مانند تتر یا USD Coin است، زیرا در حالی که دیگران روی اتریوم کار می‌کنند، زنجیره xDai شبکه مجزای خود را دارد.

با این حال، اخیراً توسط زنجیره Gnosis تصاحب شده است. بنابراین، Gnosis  یک شبکه بلاک چین سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است که اتفاقاً از مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) نیز استفاده می‌کند. Gnosis اکنون از استیبل کوین xDai برای کاهش هزینه‌های گازی که در تراکنش‌ها در شبکه اصلی اتریوم وارد می‌شود و در عین حال سرعت تراکنش‌ها را نیز بهبود می‌بخشد، استفاده می‌کند.

پیشنهاد مطالعه:گواهی نامه های بین المللی تحلیل کسب و کار

ZKSWAP (ZKS)

این یکی دیگر از راه حل های لایه 2 بسیار منحصر به فرد است که بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است و امکان سرمایه گذاری در لایه دوم اتریوم را نیز فراهم کرده است. این یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) از نوع بازارساز خودکار (AMM) است که توسط فناوری zkRollup طراحی شده است. 

این توسط L2Lab توسعه یافته است و بر روی شبکه اصلی اتریوم اجرا می شود. انتقال تمام نشانه ها به لایه 2 را امکان پذیر می کند و با تولید مداوم مدارک دانش صفر، ثبات را تضمین می کند. اساساً به صرافی‌ها اجازه می‌دهد تا مبادلات را با هزینه‌های گاز صفر و مقیاس‌پذیری نامحدود انجام دهند.

از نظر عملکرد بسیار شبیه به Loopring است، زیرا در هر دو از zkrollups برای اجرای DEX خود استفاده می شود. هدف اصلی zkSwap حل مشکلات مقیاس پذیری با لایه 1 DEX است. این کار را با حل تراکنش های خارج از زنجیره انجام می دهد، سپس آنها را دسته بندی می کند و در نهایت اثبات وضعیت تراکنش لایه 2 را با لایه 1 با استفاده از zkrollups تأیید می کند.

SKALE

Skale  یکی دیگر از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیر لایه ۲ منبع باز است که سعی می‌کند مشکل مقیاس‌پذیری در بلاک‌چین‌های سازگار اتریوم را حل کند و زنجیره‌های جانبی کشسانی ایجاد کند که توسط برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)  برای اجرای تراکنش‌های خود استفاده شوند. 

این زنجیره‌های جانبی، پردازش را از شبکه اصلی منحرف کرده و سریع‌تر و با هزینه ارزان‌تری پردازش می‌کنند. Skale در سال 2017 توسط بنیان‌گذاران Stan Kladko و Jack O'Holleran که در واقع می‌خواستند اپلیکیشن‌های dApp را ایجاد کنند، در حالی که سعی می‌کردند آن‌ها را مقیاس‌بندی کنند، با مشکلاتی مواجه شدند. در آن زمان آنها متوجه شدند که به راه حلی برای حل مشکل مقیاس dApps در شبکه اتریوم نیاز است.

سرمایه گذاری در لایه دوم اتریوم

سخن آخر

ما اکنون دنیایی داریم که در آن DeFi با سرعتی بسیار سریعتر از همیشه در حال گسترش است و بنابراین، این پلتفرم ها نقش بسیار مهمی را برای بهبود سرعت تراکنش ها و کاهش هزینه ها برای دلپذیرتر کردن آن و بهبود پذیرش در بین توده ها ایفا می کنند که فقط در جامعه فناوری نیست.

از این رو، این پروژه‌ها قطعاً باید مورد بررسی قرار گیرند و مراقب آن‌ها باشیم، زیرا به طور بالقوه می‌توانند DeFi را همانطور که می‌شناسیم متحول کنند. اگر تصمیم دارید برای سرمایه گذاری در لایه دوم اتریوم اقدام کنید، ضمن دریافت مشاوره های لازم، از منبع معتبر برای این کار استفاده کنید. در این خصوص، کارشناسان 20پیمنت، شما را راهنمایی خواهد کرد.
 

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد