تحصیل در کرواسی

تحصیل در کرواسی

توسط : تیم محتوا
1,400

کرواسی یکی از کشورهای محبوب در اروپا است. در سال های اخیر در بین دانشجویان بین المللی برای تحصیلات عالی محبوبیت پیدا کرده است. تحصیل در کرواسی، همراه با دلایلی است که با مطالعه آنها می توان اطمینان حاصل نمود که موقعیت های مناسبی را برای تحصیل و زندگی در این کشور، فراهم است.

چرا تحصیل در کشور کرواسی

آموزش در کرواسی سابقه طولانی در ارائه آموزش عالی دارد و اولین دانشگاه آن دانشگاه زادار است که در سال 1396 تأسیس شد. همچنین این کشور، دارای برخی از دانشگاه های در سطح جهانی است که آموزش عالی ارائه می دهند. مدرک آن نیز در سراسر جهان تایید و پذیرفته شده است.

موسسه آموزش عالی کرواسی طیف گسترده ای از دوره ها را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و کارشناسی ارشد ارائه می دهد. برنامه های تحصیلی، به زبان انگلیسی نیز در موسسات آموزش عالی کرواسی موجود است. بنابراین، می توانید بدون یادگیری زبان جدید، در کرواسی به زبان انگلیسی تحصیل کنید.

مردم کرواسی نسبت به خارجی ها بسیار دوستانه و خوش برخورد هستند. مردم آنجا به زبان های زیادی مانند انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی و روسی ارتباط برقرار می کنند. دانش آموزانی که نیاز به تحصیل در کرواسی دارند، می توانند با محیط سازگار شوند و همچنین به راحتی با مردم آن تعامل داشته باشند، زیرا آنها چند زبانه هستند.

وزارت علوم، آموزش و ورزش جمهوری کرواسی به دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری هستند، بورسیه می دهد. در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، این کشور، برای تحصیل در خارج از کشور در اروپا نسبتاً ارزان شناخته می شود.

تحصیل در کرواسی

نحوه تحصیل در کرواسی

دلایل تحصیل در کرواسی جذاب هستند. آیا به فکر رفتن به کرواسی برای ادامه تحصیل افتاده اید؟ در اینجا فرآیند ساده ای است که باید دنبال کنید آورده شده است:

در گام اول، داوطلبان باید رشته تحصیلی را که می خواهند دنبال کنند انتخاب کرده و در مورد موسسه ای که می خواهند تحصیل کنند تصمیم بگیرند. همچنین، دانشجویان باید مستقیماً به صورت آنلاین برای دانشگاه انتخاب شده درخواست دهند. 

بر اساس مشخصات و سابقه تحصیلی، دانشگاه/کالج تصمیم می گیرد که آیا درخواست شما را بپذیرد یا خیر. در صورت پذیرش، یک پیشنهاد نامه برای شما صادر می شود. پس از دریافت پذیرش از دانشگاه، برای تحصیل در کرواسی، باید برای ویزای دانشجویی خود اقدام کنید.

کل مراحل ویزای دانشجویی را تکمیل کرده و تاییدیه آن را دریافت کنید. پس از دریافت تاییدیه ویزای دانشجویی، برای خروج خود برنامه ریزی نمایید.

رتبه بندی دانشگاه های کرواسی

برخی از بهترین دانشگاه های کرواسی، برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. بر اساس رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS در سال 2021، 2 دانشگاه برتر رتبه بندی شده در جهان، دانشگاه ریجکا و دانشگاه زاگرب هستند. بهترین دانشگاه های دیگر عبارتند از:

•    دانشگاه J. J. Strossmayera از Osijek

•    دانشگاه اسپلیت

•    دانشگاه زادار

•    ژوراج دوبریلا دانشگاه پولا

•    دانشگاه دوبرونیک

•    دانشگاه Sjever، Koprivnica

•    دانشگاه لیبرتاس، دوبرونیک

•    دانشگاه کاتولیک کرواسی

دوره های برتر برای تحصیل در کرواسی

کرواسی نیز مانند بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر فرآیند بولونیا را اجرا کرده است. این بدان معناست که برنامه های تحصیلی در هر 3 سطح آموزش عالی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شود. هر رشته موضوعی دارای گزینه های درسی زیادی در دانشگاه های کرواسی است. برخی از دوره های محبوب تحصیل در کرواسی عبارتند از:

•    تحصیل در رشته دندانپزشکی 

•    تحصیل در رشته اقتصاد بازرگانی 

•    مطالعه هتلداری و گردشگری 

•    تحصیل تجارت بین المللی 

•    تحصیل پزشکی 

•    تحصیل در رشته مهندسی 

•    تحصیل فناوری اطلاعات 

•    تحصیل در بازاریابی دیجیتال 

•    تحصیل در رشته حقوق 

•    تحصیل در رشته مدیریت بین المللی 

یشنهاد مطالعه:شرایط تحصیل در هاروارد هزینه و بورسیه

شرایط تحصیل در خارج از کشور کرواسی

برای دریافت پذیرش در دانشگاه های کرواسی، باید فرم درخواست را به طور دقیق پر کرده و آن را ارسال کنید. برای پشتیبانی از درخواست دانشگاه خود، باید برخی از مدارک مهم را نیز ارسال نمایید. هر دانشگاه مجموعه ای از مدارک مورد نیاز دارد. با این حال، الزامات رایج مدارک برای تحصیل در کرواسی عبارتند از دستاوردهای تحصیلات قبلی (نمرات کسب شده)، نتیجه امتحانات کارشناسی ارشد و کارشناسی، توصیه نامه، بیانیه ای از هدف، یک پاسپورت معتبر، توصیه نامه، رزومه، گواهی سابقه کار (در صورت وجود) و نمونه کارها که باید ارائه شود.

هزینه تحصیل در کرواسی

هزینه تحصیل در کرواسی برای دانشجویان بین المللی با سطح تحصیل، دانشگاه و برنامه تحصیلی که انتخاب می کنید متفاوت است. شهریه یک دوره خاص از دانشگاه برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد را می توان از دانشگاه استعلام کرد. به طور متوسط می توانید انتظار داشته باشید:

•    در علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی سالانه بین 878 دلار تا 2416 دلار پرداخت می شود.

•    شهریه دوره های علوم فنی باید حدود 3300 دلار در سال باشد.

•    علوم و علوم پزشکی حدود 4000 دلار در سال خواهد بود.

هزینه زندگی در کرواسی برای دانشجویان بین المللی به عواملی مانند موقعیت مکانی و سبک زندگی بستگی دارد. با این حال، برای دانشجویان با بودجه، متوسط هزینه زندگی بین 400-700 یورو در ماه خواهد بود. این مقدار تخمینی معمولاً برای مسکن، حمل و نقل، غذا، آب و برق و غیره کافی است

بورسیه تحصیلی کرواسی برای دانشجویان بین المللی

دولت و دانشگاه های این کشور، تعداد زیادی بورسیه تحصیل در کرواسی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. این بورسیه ها در تمامی مقاطع تحصیلی عالی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شود. در اینجا لیستی از برخی از بورسیه های تحصیلی در دسترس برای دانشجویان بین المللی در کرواسی آمده است.

تحصیل در کرواسی

بورسیه پروژه های تحقیقاتی

1.    برنامه های بورسیه تحصیلی دانشکده اقتصاد و مدیریت زاگرب

2.    بورسیه تحصیلی CEEPUS

3.    مدارک کارشناسی ارشد مشترک اراسموس موندوس (EMJMD)

4.    بورسیه های دولتی کرواسی

5.    بورسیه های برنامه های دوجانبه در کرواسی

6.    برنامه تبادل اروپای مرکزی در کرواسی

ویزای دانشجویی کرواسی

دانشجویان بین المللی، برای ورود به کرواسی باید ویزا دریافت کنند. برای دریافت ویزا، می توانید از نزدیکترین کنسولگری یا سفارت کرواسی در کشور خود درخواست دهید. پردازش ویزا می تواند تا 3 ماه طول بکشد. بنابراین، بر این اساس برای دریافت ویزا اقدام کنید تا قبل از شروع کلاس به کرواسی برسید. برای درخواست ویزا به برخی از مدارک مهم مانند:

•    یک عکس رنگی در اندازه پاسپورت

•    پاسپورت معتبر

•    دانشجویان اتحادیه اروپا می توانند هر مدرک شناسایی را به جای پاسپورت ارائه دهند.

•    مدرکی مبنی بر اینکه شما در دانشگاه کرواسی پذیرش گرفته اید.

•    گواهی بیمه سلامت

•    مدرکی که نشان می دهد در زمان اقامت در کرواسی بودجه مالی کافی برای حمایت از خود دارید.

لطفاً اطمینان حاصل کنید که تمام اسناد شما توسط یک مترجم رسمی با یک آپوستیل رسمی به زبان کرواتی ترجمه شده است.

یشنهاد مطالعه:تحصیل در ایرلند

اجازه اقامت موقت برای دانشجویان بین المللی

پس از ورود به کرواسی، دانشجویان بین المللی باید قبل از شروع کلاس های خود، اجازه اقامت موقت دریافت کنند. درخواست اجازه اقامت را می توان به نزدیکترین ایستگاه پلیس در کرواسی ارسال کرد. با این حال، اگر هنوز در کشور خود هستید، می توان آن را در سفارت محلی کرواسی در حین درخواست برای ویزای ورود ارسال کرد. هزینه درخواست برای اجازه اقامت موقت برای دانشجویان حدود 73 دلار است و برای 1 سال اعتبار دارد.

تحصیل و کار در کرواسی

دانشجویان بین المللی حق دارند در طول تحصیل در کرواسی کار کنند. به آنها اجازه کار پاره وقت داده خواهد شد. تنها شرط اگر دانشجو باید در یک برنامه آموزش عالی برای تمام وقت در کرواسی ثبت نام کند. دولت کرواسی یک آژانس "مرکز خدمات دانشجویی" را با هدف مدیریت و تایید فرآیندهای استخدام دانشجویی در کشور راه اندازی کرده است. آنها دانشجویان بین المللی را که در حین تحصیل به دنبال کار پاره وقت هستند، تنظیم و تأیید می کنند.

درباره کرواسی

کرواسی یا جمهوری یوگسلاوی سابق در دریای آدریاتیک است. بخشی از کرواسی منطقه ای بایر و صخره ای است که در رشته کوه های آلپ دیناریک واقع شده است. منطقه زاگورجه در شمال پایتخت، زاگرب، سرزمین تپه های غلتان و منطقه کشاورزی حاصلخیز است. 

دشت پانونی در شرق با رودخانه های دراوا، دانوب و ساوا همسایه است. بیش از یک سوم کرواسی پوشیده از جنگل است. کرواسی امروزه دارای شاخص توسعه انسانی بسیار بالایی است. صندوق بین المللی پول کرواسی را به عنوان یک اقتصاد نوظهور و در حال توسعه طبقه بندی کرده است. بانک جهانی آن را به عنوان یک اقتصاد با درآمد بالا معرفی کرد.

افرادی که امیدوارند فرهنگ منحصر به فرد و جمعیتی متنوع را تجربه کنند، ممکن است مایل به تحصیل در کرواسی باشند. این کشور که رسما جمهوری کرواسی نامیده می شود، در اروپای مرکزی واقع شده است. این کشور با وسعت بیش از 21851 مایل در هر دو منطقه بالکان واقع شده است. 

بیش از 4.28 میلیون نفر این کشور را محل مناسبی برای زندگی می دانند. این کشور همچنین یکی از اعضای اتحادیه اروپا است که حمل و نقل را در سراسر منطقه آسان می کند. کرواسی 20 شهرستان دارد. پایتخت آن، که بزرگترین شهر نیز می باشد، زاگرب است.

اقلیم

اگر تحصیل در کرواسی را انتخاب کرده اید، باید گفت که آب و هوای موجود در کرواسی بر اساس مکان واقعی متغیر است. با این حال، فصل زمستانی بارانی و همچنین تابستانی گرم تا گرم دارد. میانگین دما بین 27 درجه فارنهایت در کمترین حد خود تا 65 درجه فارنهایت در ماه های تابستان متغیر است. کسانی که از مناطق مرتفع تر، از جمله تپه ها و کوهستان های برفی بازدید می کنند، دمای بسیار پایین تری را مشاهده خواهند کرد. علاوه بر این، این کشور سالانه حدود 140 اینچ باران می‌بارد که در بیشتر مواقع آب و هوای مرطوبی دارد.

جامعه

عوامل مختلفی بر کیفیت کلی زندگی موجود در کرواسی تأثیر می گذارد. مردم اینجا بسیار مذهبی هستند و کاتولیک های رومی بیشترین جمعیت افراد حاضر را تشکیل می دهند. با این حال، این کشور در حال رشد و تغییر از نظر اقتصاد است. اگرچه هنوز بخش صنعتی و کشاورزی قوی دارد، اقتصاد این کشور به طور قابل توجهی برجسته تر شده است. با این وجود، این کشور با سنت ها و شیوه های زندگی متعدد است.

خرج زندگی

برای دانشجویان بین المللی که قصد زندگی و تحصیل در کرواسی را دارند، مهم است که هزینه زندگی را در نظر بگیرید. به طور کلی، برای یک دانشجو، این مبلغ بین 500 تا 1000 یورو در ماه خواهد بود، گاهی اوقات کمتر یا بیشتر. 

اکثر دانشجویان در خوابگاه زندگی می کنند، اما ممکن است بسته به مدرسه انتخابی نیاز به اجاره مسکن داشته باشند. علاوه بر این، هزینه هایی برای کتاب، حمل و نقل و هزینه هایی که دانشجو ممکن است داشته باشد، وجود دارد. بسته به نوع سبک زندگی که دانش آموز قصد دارد داشته باشد، ممکن است لازم باشد بودجه بیشتری در اختیار داشته باشد.

تحصیل در کرواسی

6دلیل برای تحصیل در کرواسی

کرواسی جذاب که بین دریای آدریاتیک و شبه جزیره بالکان قرار دارد، می تواند مقصد تحصیل بعدی شما باشد: برنامه های زبان انگلیسی در دانشگاه های عالی، هزینه های تحصیلی کم و ساحلی زیبا، باعث شده است که بسیاری از دانشجویان بین المللی، تحصیل در کرواسی را انتخاب کنند. در این جا شش دلیل برای این انتخاب وجود دارد:

دلیل 1: تحصیل به زبان انگلیسی با شهریه مقرون به صرفه

دانشگاه های کرواسی بیش از 50 برنامه کارشناسی و کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی برای رشته های مختلف تحصیلی ارائه می دهند. هزینه های تحصیل برای لیسانس و کارشناسی ارشد بین المللی زبان انگلیسی بین 1000 تا 4000 یورو در سال برای دانشکده های دولتی متفاوت است، در حالی که موسسات خصوصی ممکن است تا حدود 5000 یورو هزینه داشته باشند. کرواسی به خصوص در مقایسه با کشورهای اروپای شمالی و غربی به مقرون به صرفه‌ترین مکان برای تحصیل در اتحادیه اروپا تعلق دارد.

تحصیل در کرواسی برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد 

برخی از محبوب ترین دانشگاه هایی که برنامه های تحصیل در کرواسی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند عبارتند از:

•    کالج دانشگاه جبر (زاگرب)

•    RIT  زاگرب و دوبرونیک

•    دانشگاه ریجکا

•    دانشگاه اسپلیت

•    دانشگاه زاگرب

دلیل 2: این کشور امن است.

ما اغلب ایمنی را بدیهی می دانیم. کرواسی یکی از امن ترین کشورهای جهان است: 20 کشور برتر بر اساس شاخص صلح جهانی و 30 کشور برتر در شاخص پیشرفت اجتماعی. این اطلاعات می تواند هنگام انتخاب مکان بعدی برای مطالعه بسیار مهم باشد.

یشنهاد مطالعه:دوره آمادگی تافل E2Language

دلیل 3: آب و هوای مدیترانه ای و طبیعت زیبایی دارد.

آب و هوای کرواسی به منطقه ای که در آن زندگی می کنید بستگی دارد، اما به طور کلی، تهیه لباس های بهاری و تابستانی بی خطر است. بخش قاره ای، از جمله زاگرب، زمستان های سردتر اما تابستان های بسیار گرم دارد.  مناطق ساحلی از جمله اسپلیت و دوبرونیک دارای آب و هوای مدیترانه ای هستند که به معنی شنا کردن در تمام تابستان و آفتاب زیاد است. 

علاوه بر این، بیش از 1200 جزیره برای کاوش وجود دارد. از سوی دیگر، اگر نیاز به خنک شدن دارید یا می‌خواهید اسکی کنید، کوه‌ها با تمام شهرهای بزرگ‌تر دارای دانشگاه حدود یک ساعت با ماشین فاصله دارند. که ممکن است برای مشتاقان تحصیل در کرواسی، جذاب باشد.

دلیل 4: سبک زندگی مقرون به صرفه / هزینه های کم 

هزینه های تحصیل در کرواسی و زندگی در آن، به راحتی می تواند در بودجه دانشجویی شما جای بگیرد! برای یک اتاق در یک اقامتگاه خصوصی در زاگرب، اسپلیت، ریجکا یا دوبرونیک، دانشجویان به طور متوسط 200 تا 300 یورو در ماه بسته به اندازه و موقعیت مکانی کنار خواهند گذاشت. هزینه بلیط حمل و نقل ماهیانه حدود 20 تا 30 یورو است.

برخی از شهرها مکان هایی را در خوابگاه برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. زاگرب چندین کافه تریا دانشجویی خوب در سراسر شهر دارد که هزینه ماهانه آنها (با 3 وعده غذایی در روز) تقریباً 150 یورو خواهد بود. قیمت کافه تریا در شهرهای دیگر حتی پایین تر است.

دلیل 5: تنوع غذایی 

موقعیت جغرافیایی متمایز کرواسی منجر به ایجاد ترکیبی منحصر به فرد از غذاهای بالکان و مدیترانه شده است. شما باید غذاهای دریایی مانند ریزوتو سیاه و برودتو، یا غذاهای شیرینی مانند سوپارنیک خوشمزه (یک پای مرزه مسطح که با چاشنی سوئیس درست می شود) و اشتروکلی (خمیر آب پز یا پخته شده با پنیر تازه) را امتحان کنید.  علاوه بر این، پاستیکادای خوشمزه و خورش چوپان را کشف کنید. این می تواند در کنار شرایط عالی تحصیل در کرواسی، نکته ای جذاب باشد.

تحصیل در کرواسی

دلیل 6: مردم محلی دوستانه 

کرواسی کشور کوچکی است که تنها حدود 4 میلیون نفر جمعیت دارد. تأثیر جهانی شدن غرب در چند دهه اخیر افزایش یافته است که منجر به این واقعیت شده است که تقریباً تمام نسل هزاره ها و GenZ به زبان انگلیسی روان صحبت می کنند. در مجموع، یافتن دوستان محلی با توجه به اینکه کروات‌ها نسبت به خارجی‌ها بسیار دوستانه و خوش‌آمد هستند، مشکلی نخواهد بود.

در صورتی که تصمیم دارید در این کشور تحصیل کنید، می توانید برای ارسال درخواست پذیرش برای دانشگاه های آن و مهاجرت تحصیلی خود، از خدمات 20پیمنت بهره مند شوید.
 

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد