بهترین دانشگاه های عمان

بهترین دانشگاه های عمان

توسط : تیم محتوا
1,710

آیا تمایل به ادامه تحصیل در خارج از کشور دارید؟ عمان یک انتخاب عالی برای شما خواهد بود، زیرا این کشور محل بسیاری از دانشگاه های مشهور است که می توانید تحصیلات خود را در آنها دنبال کنید. دانشگاه های عمان نه تنها از شهرت خوبی برخوردارند، بلکه دارای برنامه های بین المللی برجسته ای نیز هستند. پس محبوب ترین و بهترین دانشگاه های عمان کدامند؟ 20پیمنت سعی می کند با استفاده از رتبه بندی دانشگاه عمان از 41 مؤسسه آموزش عالی عمانی به این سؤال پاسخ دهد. 10 دانشگاه برتر عمان در زیر لیست شده است.

پیشنهاد مطالعه:بهترین دانشگاه های آلمان برای مهندسی مکانیک

دانشگاه سلطان قابوس

وب سایت www.squ.edu.om

دانشگاه سلطان قابوس، واقع در السیب در استان مسقط، تنها دانشگاه دولتی عمان است. اکثریت دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه بر اساس عملکردشان در امتحانات نهایی دبیرستان انتخاب می شوند. ثبت نام از 500 نفر در سال 1986 به بیش از 10000 نفر در سال 2005 افزایش یافته است. 

به دلیل محدودیت فضا، بیش از نیمی از دانشجویان خارج از دانشگاه زندگی می کنند. در حال حاضر تقریباً 15357 دانش آموز با 7942 دانش آموز دختر و 7415 دانش آموز پسر دارد. این دانشگاه دارای 9 دانشکده است که به شرح زیر است:

•    علوم کشاورزی و دریایی

•    هنر و علوم اجتماعی

•    اقتصاد و علوم سیاسی

•    تحصیلات

•    مهندسی

•    قانون

•    پرستاری

•    پزشکی و علوم بهداشتی

•    علوم پایه

دانشگاه سلطان قابوس (SQU) یکی از بهترین دانشگاه های عمان است. با توجه به Quacquarelli Symonds مستقر در لندن، SQU در رتبه 379 در میان برترین دانشگاه های جهان (QS) قرار دارد. این دانشگاه همچنین رتبه 10 در رتبه بندی QS Arab Region 2019 و همچنین رتبه 151-200 در رتبه بندی موضوعی QS را دارد.

بهترین دانشگاه های عمان

دانشگاه نیزوا

وب سایت www.unizwa.edu.om

دومین دانشگاه معروف در بین 10 دانشگاه برتر عمان که می خواهیم به شما معرفی کند دانشگاه نیزوا است. دانشگاه نیزوا (UoN) در سال 2002 با فرمان سلطان قابوس به عنوان اولین دانشگاه غیرانتفاعی عمان تأسیس شد. هنوز هم تنها مؤسسه عمان در نوع خود است.

در 3 ژانویه 2004، دانشگاه نیزوا با تصمیم وزیران شماره 1/2004 پس از برآورده کردن کلیه الزامات تعیین شده توسط وزارت آموزش عالی عمان و شورای آموزش عالی، وضعیت قانونی اعطا شد. در 16 اکتبر 2004، دانشگاه نیزوا پذیرای اولین کلاس خود متشکل از 1200 دانشجو بود که 88 درصد آنها زنان عمانی بودند. 

پردیس کنونی در برکت الموز، در 20 کیلومتری شمال غربی نیزوا، نزدیک پایگاه جبل الاخضر معروف است. در مارس 2010، ساخت و ساز در یک پردیس جدید در نزدیکی بزرگراه فارق- تگرگ آغاز شد. اگرچه این دانشگاه هنوز فاقد اعتبار است، اما در حال حاضر در مراحل پایانی اعتباربخشی سازمانی مطابق با استانداردهای آکادمیک تعیین شده توسط سازمان اعتباربخشی دانشگاهی عمان است.

کالج خاورمیانه

وب سایت mec.edu.om

سومین دانشگاه در بین بهترین دانشگاه های عمان، کالج خاورمیانه است. کالج خاورمیانه (MEC) یک کالج مستقر در عمان است. با بیش از 5100 دانشجو، یکی از مؤسسات آموزش عالی پیشرو در سلطان نشین عمان است. MEC وابسته به دانشگاه کاونتری در انگلستان است. در واحه دانش مسقط واقع شده است.

کالج خاورمیانه برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته های مهندسی، بازرگانی و فناوری ارائه می دهد. MEC با آکادمی فناوری اطلاعات مایکروسافت (ITA)، برنامه ابتکاری آکادمی اوراکل، برنامه آکادمی شبکه سیسکو، بورسیه EC-Council، SAP، موسسه حرفه‌ای لینوکس و مرجع فناوری اطلاعات عمان همکاری دارد. 

دکتر عبدالله سیف احمد الصباحی و آقای لفیر محمد کالج خاورمیانه را در سال 2002 با همکاری صندوق بازنشستگی نیروهای ویژه سلطان (SSFPF) تأسیس کردند. باشگاه محاسباتی، باشگاه الکترونیک، باشگاه طراحی، باشگاه عکاسی، باشگاه ریاضی، کلوپ نت، انجمن کسب و کار، انجمن دراماتیک، و انجمن انگلیسی زبان در میان باشگاه های دانشجویی وجود دارد.

دانشکده عالی فناوری

کالج های عالی فناوری (HCT) که در سال 1988 تأسیس شد، بزرگترین موسسه آموزش عالی کاربردی امارات و اولین منطقه آزاد اقتصادی دانشگاه مورد تایید این کشور است که به آن اجازه می دهد شرکت ها را مطابق با دستورالعمل های رهبری خردمندانه امارات فارغ التحصیل کند.

حدود 23000 دانشجو در 16 پردیس در ابوظبی، العین، منطقه الظفره، دبی، شارجه، راس الخیمه و فجیره حضور دارند. دانش‌آموزان دختر 63 درصد از بدنه دانشجویی را تشکیل می‌دهند که نشان‌دهنده نقش حیاتی HCT در آماده‌سازی زنان اماراتی برای کمک مؤثر به توسعه ملی در خدمت کشورشان است.

 از سال 1991، HCT با افتخار بیش از 85000 مدرک تحصیلی را به فارغ التحصیلان مرد و زن اعطا کرده است که تحصیلات با کیفیت بالایی را که در حین تحصیل در HCT دریافت کرده اند، با موفقیت به کار برده اند. پیشرفت 50 ساله امارات متحده عربی به سمت آینده ای هیجان انگیز در سال 2019 با راه اندازی برنامه استراتژیک HCT 4.0 – Employability & Beyond که بر اساس دستورات حضرت شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس جمهور امارات، نخست وزیر، محقق شد. 

پیشنهاد مطالعه:بهترین دانشگاه های بین المللی  رشته حقوق

دانشگاه صنعتی آلمان در عمان

وب سایت www.gutech.edu.om

پنجمین دانشگاه معروف در بین بهترین دانشگاه های عمان ، دانشگاه صنعتی آلمان است. GUtech (دانشگاه فناوری آلمان در عمان) یک دانشگاه خصوصی است که در Halban، عمان واقع شده است. این دانشگاه در سال 2007 در مسقط با همکاری دانشگاه RWTH آخن در آلمان، یکی از دانشگاه‌های فن‌آوری پیشرو و دارای رتبه برتر اروپا، تأسیس شد.

GUtech یکی از اولین دانشگاه های عمان بود که تمام برنامه های BSc و BEng خود را در سطح بین المللی معتبر کرد. بیش از 2200 دانش آموز در برنامه های GUtech در طول سال تحصیلی 2019 ثبت نام کردند. برنامه های کارشناسی تمام وقت علوم (BSc)، لیسانس مهندسی (BEng) و برنامه های کارشناسی ارشد پاره وقت در دانشگاه در دسترس هستند. این دانشگاه همچنین یک برنامه بنیاد GUtech ارائه می دهد.

برنامه بنیاد برای ارائه مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در برنامه های کارشناسی به دانش آموزان در نظر گرفته شده است. در حالی که برنامه مطالعات اصلی بر آموزش مهارت های لازم زبان انگلیسی به دانش آموزان متمرکز است، برنامه مطالعات آکادمیک شامل ماژول های مختلفی مانند اقتصاد، ریاضیات، فناوری اطلاعات، علوم و طراحی خلاق است.

در ترم تابستان 2019، تقریباً 2200 دانشجو در برنامه های مختلف در GUtech ثبت نام کردند که تقریباً 8٪ از آنها دانشجویان بین المللی بودند. هر ساله، دانش‌آموزان از شرکت نفت غربی (Oxy)، خدمات تبادل علمی آلمان (DAAD)، وزارت آموزش عالی، شرکت بین‌المللی کود عمان (OMIFCO)، OMRAN، و خدمات آموزشی عمان (OES) کمک‌های مالی و بورسیه دریافت می‌کنند.

شرایط ورود به این دانشگاه به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های عمان با توجه به برنامه و سطح ورود متفاوت است. به عنوان مثال، برای پذیرش مستقیم در یکی از برنامه های لیسانس، دانش آموزان باید نمرات آیلتس حداقل 6.0 یا نمرات تافل معادل آن را داشته باشند. علاوه بر این، ممکن است متقاضی ملزم به قبولی در آزمون ورودی GUtech باشد.

دانشگاه ظفار

وب سایت www.du.edu.om

دانشگاه ظفار (DU) در سال 2004 تاسیس شد و در عمان واقع شده است. پردیس گسترده است و ترکیبی بی‌نظیر از معماری مدرن و سنتی عمانی را به نمایش می‌گذارد. این می تواند تا 10000 دانش آموز را در هر زمان در خود نگه دارد. 

این تنها دانشگاه منطقه است که برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می دهد. اینها از طریق چهار کالج در دسترس هستند: هنر و علوم کاربردی، بازرگانی و مدیریت بازرگانی، مهندسی و حقوق. اکثر کلاس ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند، اما چند برنامه به زبان عربی در دسترس هستند.

در محوطه دانشگاه، DU مسکن مبله رایگان و همچنین حمل و نقل محلی را برای دانشجویان دختر خود فراهم می کند. در مجموع چهار ساختمان خوابگاه با ظرفیت کل 1000 دانشجو وجود دارد. داخل هاستل رستوران، سوپرمارکت، سالن مطالعه، سالن بدنسازی و اتاق های تفریحی وجود دارد. 

دو کافه تریا در محوطه دانشگاه، یکی برای پسران و دیگری برای دانشجویان دختر، و همچنین یک مسجد واقع در مرکز و یک کلینیک بهداشتی در محوطه دانشگاه وجود دارد. WIFI در تمام ساختمان ها و در سراسر دانشگاه در دسترس است

معاونت دانشجویی متولی کلیه امور دانشجویی می باشد. این دفتر همچنین می‌تواند به دانش‌آموزان در برنامه‌ریزی و سازماندهی انواع عملکردهای دانشجویی در داخل و خارج از دانشگاه کمک کند. نمایشگاه های هنری، اجراها، شعرخوانی، رویدادهای آگاهی محیطی و ارائه در تمام سال وجود دارد.

بهترین دانشگاه های عمان

دانشگاه صحار

وب سایت www.su.edu.om

هفتمین دانشگاه معروف در بین بهترین دانشگاه های عمان، دانشگاه صحار است. دانشگاه صحار در سال 2001 به عنوان اولین دانشگاه خصوصی عمان تاسیس شد. وزارت آموزش عالی عمان اختیارات اعطای مدرک و همچنین اختیار ارائه برنامه‌ها و دوره‌هایی را که پس از اتمام موفقیت‌آمیز منجر به جوایز دانشگاهی می‌شوند به آن اعطا کرد.

دانشگاه صحار پس از صدور تصمیم وزارت آموزش عالی به شماره 47/2001 مورخ 11/9/2001 مبنی بر تأسیس اولین دانشگاه خصوصی عمان، موافقت رسمی وزارت آموزش عالی را دریافت کرده است. این کالج به عنوان کالج علمی کاربردی صحار آغاز شد و سپس به طور رسمی به عنوان یک دانشگاه در مراسمی با حضور اعلیحضرت سید اسعد بن طرق تایید شد.

این دانشگاه به عنوان کالج علوم کاربردی سوهار شروع به کار کرد که در سال 1998 افتتاح شد. دانشگاه لینکلن شایر و هامبرساید شریک اصلی کالج در خارج از کشور در آن زمان (بریتانیا) بود. دانشگاه صحار برای اطمینان از اینکه فعالیت های آکادمیک خود با استانداردهای بین المللی مطابقت دارد، در سال 2001 به دانشگاه کوئینزلند (استرالیا)، عضو دانشگاه 21، وابسته شد.

بیشتر برنامه ها در این مرکز به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های عمان به زبان انگلیسی تدریس می شوند، اما برخی دروس در دانشکده آموزش و هنر به زبان عربی تدریس می شوند. تقریباً همه دانشجویان قبل از ثبت نام در یک برنامه تحصیلی ارائه شده توسط دانشکده های بازرگانی، محاسبات و فناوری اطلاعات، مهندسی، آموزش و هنر و برای بهبود مهارت های سواد انگلیسی، ریاضی و کامپیوتر، یک سال را در برنامه پایه های عمومی (GFP) سپری می کنند. مطالعات زبان و زبان انگلیسی دانشجویان حقوق از شرکت در کلاس های زبان انگلیسی در GFP معاف هستند.

دانشگاه ملی علم و صنعت

وب سایت www.nu.edu.om

دانشگاه ملی علم و فناوری (NUST) یک دانشگاه خصوصی عمانی است که در سال 2018 با ادغام دو کالج حرفه ای، کالج مهندسی کالدونین و کالج پزشکی عمان (که برنامه های مدرک پزشکی و داروسازی را ارائه می دهد) تأسیس شد. این دانشگاه تقریباً 4300 دانشجوی بین المللی از 33 کشور فارغ التحصیل کرده است. NUST با سه دانشگاه بین المللی همکاری های آکادمیک دارد که شامل دانشگاه گلاسکو کالدونین در اسکاتلند، دانشگاه ویرجینیای غربی در ایالات متحده و دانشگاه کارولینای جنوبی در ایالات متحده می شود. همچنین دانشکده های ذیل را شامل می شود:

دانشکده مهندسی: تقریباً 4000 دانشجو از ملیت های مختلف و همچنین 400 کارمند علمی، اداری و پشتیبانی چند ملیتی وجود دارد.

کالج پزشکی و علوم بهداشتی: کالج پزشکی و علوم بهداشتی تنها کالج خصوصی عمان است. این دانشگاه در سال 2001 تأسیس شد. محلی ها 70 درصد از جمعیت کالج را تشکیل می دهند، در حالی که دانشجویان بین المللی 30 درصد را تشکیل می دهند.

کالج داروسازی: کالج پزشکی عمان در سال 2003 شروع به ارائه برنامه لیسانس داروسازی کرد. این برنامه راه را برای تأسیس دانشکده داروسازی NUST در سال 2018 هموار کرد.

پیشنهاد مطالعه:افزایش هزینه آزمون تافل اینترنتی و تافل هوم ادیشن 2023

کالج مزون

وب سایت www.mazcol.edu.om

کالج مزون یک موسسه آکادمیک خصوصی است که از سال 1999 تحت نظارت وزارت تحصیلات عالی فعالیت می کند. برای ارائه خدمات آموزش عالی به جامعه در زمینه های مختلف تاسیس شد. این که یکی از بهترین دانشگاه های عمان است در حال حاضر دارای هشت بخش است.

 کالج Mazoon وابسته به دانشگاه علم و صنعت میسوری در ایالات متحده آمریکا، یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های این کشور است که به دلیل برنامه های علم، فناوری و معدن خود شناخته شده است. این دانشگاه رشته های مختلفی را در زمینه های مختلف ارائه می دهد و یک دانشگاه معتبر بین المللی است. 

این آموزش با کیفیت بالا برای همگام شدن با آخرین پیشرفت ها در زمینه های مختلف آموزشی ارائه می دهد و دانش آموزانی از سراسر جهان دارد. دانشجویان کالج Mazoon می توانند در یک برنامه تبادل یا مطالعات پیشرفته در دانشگاه میسوری شرکت کنند.

این کالج به فارغ التحصیلان دبیرستان و کارمندان مؤسسات دولتی و خصوصی عمان فرصتی برای دستیابی به مهارت های آموزشی و فناوری پیشرفته برای همگام شدن با پیشرفت سریع امروزی ارائه می دهد. کالج از بدو تاسیس گام های محکمی در جهت توسعه کیفی عملکرد خود به منظور ارائه خدمات معتبر برداشته است. 

همچنین از نیاز به انجام بررسی های کامل و ارزیابی های مداوم از پیشرفت خود آگاه است. به طور مداوم در تلاش است تا پرسنل دانشگاهی و اداری با کیفیت بالا را برای خود فراهم کند کالج مزون از بدو تاسیس گام های محکمی در جهت توسعه و بهبود مستمر خدمات خود و همچنین نظارت بر پیشرفت خود برداشته است تا بهترین سیستم آموزشی ممکن را با مجرب ترین و متعهدترین کادر علمی و اداری در اختیار شما قرار دهد.

با تلاش مستمر کالج و ارتباط با سایر مؤسسات دولتی و خصوصی برای ایجاد فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان خود، فارغ التحصیلان می توانند در همه رشته ها، همه مؤسسات دولتی و خصوصی و هر کدام متناسب با رشته خود مشغول به کار شوند. همچنین با ارائه مشاوره و توصیه های طولانی پس از فارغ التحصیلی به دانشجویان کمک می کند.

بهترین دانشگاه های عمان

دانشگاه صنعتی و علمی کاربردی- نیزوا

وب سایت www.nct.edu.om

دانشگاه فناوری و علوم کاربردی-نیزوا (UTAS-Nizwa) در حومه شرقی نیزوا، تقریباً 12 کیلومتر از مرکز شهر واقع شده است. دانشکده فنی و صنعتی نیزوا در سال 1993 تاسیس شد. امکانات آن در ابتدا به عنوان یک مرکز آموزش حرفه ای طراحی شده بود و همین زیرساخت هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. 

در اولین سال تحصیلی، این کالج دارای 102 دانشجو، 22 کارمند علمی و 12 کارمند اداری بود. برنامه تحصیلی اجرا شده دو سال به طول انجامید و به زبان عربی تدریس می شد. اولین کلاس فارغ التحصیلان این کالج در سال 1995 فارغ التحصیل شدند.

رویدادها و فعالیت های مختلف به طور منظم برگزار می شود. علاوه بر این، هر بخش دارای یک سازمان دانشجویی است که از طریق آن پروژه‌ها و فعالیت‌های مختلفی برنامه‌ریزی می‌شود تا به شما در تحصیل کمک کند و زمان خود را در UTAS-Nizwa به یاد ماندنی‌تر کند. برای تحصیل در بهترین دانشگاه های عمان می توانید از خدمات 20پیمنت برای ارائه درخواست پذیرش، دریافت ویزای عمان و ... بهره مند شوید.
 

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد