معرفی ارزهای وب 3

معرفی ارزهای وب 3

توسط : تیم محتوا
1,343

وب 3.0 آخرین نسخه از شبکه جهانی وب است. اگرچه انتقال از وب 2.0 هنوز کامل نشده است، اما شرکت ها و حتی برخی از دولت ها در حال حاضر خدمات را به شبکه های بلاک چینی که وب 3.0 بر آن استوار است منتقل می کنند. اگر تصمیم دارید به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شده و در آن سرمایه گذاری کنید، ما در اینجا به معرفی ارزهای وب 3.0 می پردازیم. اما قبل از هر اقدامی، در خصوص روند رشد وب صحبت خواهیم کرد.

وب 1.0 چیست؟

وب از زمان اولین تکرار خود که در سال 1989 برای ایجاد یک کتابخانه جهانی از اسناد ابرپیوندی توسعه یافت، دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. این وب نسل اول «فقط خواندنی» بود که کاربران می‌توانستند اسناد ثابت را بخوانند و پیوندها را از یک سند به سند دیگر دنبال کنند، چه در یک وب‌سایت خاص و یا در چندین وب‌سایت آنها می توانستند بعداً، محصولات را از فروشگاه‌های آنلاین خریداری کنند. اما راهی برای تعامل با اطلاعات وجود نداشت. در آن زمان، ارزهای وب 3.0 ظهور نکرده بودند.

وب 2.0 به چه مفهومی است؟

وب 2.0 که در سال 2006 آغاز شد فازی است که ما در حال حاضر در آن هستیم. وب 2.0 برای اولین بار در سال 2004 به عنوان وب "خواندن-نوشتن" تعریف شد، همانطور که در مجله بین المللی علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات توضیح داده شد، وب 2.0 با محتوای پویا و توانایی کاربران برای تعامل، همکاری و تولید محتوای خود، وب اجتماعی را آغاز کرد. 

به عنوان مثال، گروه‌های ذینفع خاص که به کاربران با علایق مشترک اجازه می‌داد تا در تابلوهای پیام با هم ارتباط برقرار کنند، باعث ایجاد وبلاگ‌ها، پادکست‌ها، ویکی‌ها، فیدهای RSS و در نهایت، غول‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، یوتیوب و توییتر شدند اما هنوز زمان ظهور ارزهای وب 3.0 نرسیده بود.

وب 2.0، مانند وب 1.0 قبل از خود، بر اساس پارادایم مبتنی بر مجوز عمل می کند. محتوا توسط شرکت های بزرگ کنترل می شود که می توانند دسترسی به آن را محدود کنند. در ازای تعامل با محتوا، کاربران به شرکت‌ها دسترسی به مقادیر زیادی از داده‌های شخصی را که از طریق استفاده از کوکی‌ها و سایر فناوری‌ها جمع‌آوری شده‌اند، ارائه می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه:معرفی سایت maxon

ورود وب 3.0

وب 3.0 یک وب «خواندن-نوشتن-اجرا» یا «خواندن-نوشتن-خود» است و بیشتر شبیه یک پایگاه داده است تا یک کتابخانه. این مبتنی بر بلاک چین های عمومی است که شبکه هایی هستند که در هزاران رایانه توزیع شده اند که ارزهای وب 3.0 در آن شکل گرفته اند.

بلاک چین ها مانند دفتر کل برای ردیابی، تأیید و ایمن کردن تراکنش ها کار می کنند. آنها غیرمتمرکز هستند، به این معنی که توسط یک نهاد خاص کنترل نمی شوند. هر کسی می‌تواند از آن‌ها برای ساخت یا استفاده از برنامه‌ها استفاده کند، برنامه‌های غیرمتمرکز یا DApps نامیده می‌شوند. نیازی به مجوز نیست.

از آنجا که برنامه ها نیز غیرمتمرکز و بدون مجوز هستند، محتوا را نمی توان سانسور کرد، تراکنش ها را نمی توان مسدود کرد و هیچ اطلاعات شخصی فاش نمی شود. این دموکراتیزه کردن داده ها آن را از کنترل شرکت ها خارج می کند و در دست کاربران قرار می دهد.

ارزهای وب 3.0، ارزهای غیرمتمرکز هستند که روی یک بلاک چین وجود دارند و عملکرد بلاک چین را ممکن می‌سازند. به عنوان مثال، اتر، ارز بلاک چین اتریوم، به عنوان پرداخت برای تراکنش های انجام شده در بلاک چین، اعم از خرید، هزینه بازی یا سایر فعالیت ها کارهایی که کاربر ممکن است در وب 2.0 انجام دهد، استفاده می شود. 

تفاوت این است که در وب 3.0، کاربران این وظایف را زیر نظر یک مرجع متمرکز انجام نمی دهند و مجبور نیستند هویت خود را فاش کنند.

10 بهترین توکن وب 3.0 برای سال 2023

برخی از ارزهای دیجیتال بیش از یک هدف را دنبال می کنند. به عنوان مثال، بیت کوین هم یک روش پرداخت و هم ذخیره ارزش است، مانند پول فیات و طلا. ارزهای دیجیتال دیگر، به نام توکن های حکومتی، به کاربران شبکه حق رای در تصمیماتی که توسعه دهندگان پروژه در نظر دارند اجرا کنند، می دهند. 

در اینجا 10 مورد از ارزهای  وب 3.0 در سال 2023 آورده شده است. در این مرحله نکاتی  بیان شده است که باید قبل از سرمایه گذاری در برخی از برترین ارزهای دیجیتال وب 3.0 در نظر بگیرید.

معرفی ارزهای وب 3

 هلیوم (HNT)

هلیوم به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز شناخته می شود که تامین آن توسط بلاک چین جهت دستگاه‌های اینترنت اشیا بوده و از طریق الگوریتم اثبات پوشش ایجاد می شود. با این رمز ارز، کاربران قادر هستند تا در هر مقیاسی، زیرساخت های غیرمتمرکز بی سیم را ساخته و از طریق دستگاه های کم مصرف با یک دیگر ارتباط ایجاد کرده و داده ها را از طریق شبکه ها منتقل کنند. 

این شبکه شامل گره هایی می شود که به هات اسپات شناخته شده و هر یک بخش مشخصی از شبکه را تحت پوشش دارند. این نکته را نیز باید یاد آور شویم که هات اسپات ها به عنوان ماینر نیز عمل می کنند. کاربران شبکه ای که یک هات اسپات را می خرند یا می سازند، هم گره های شبکه را اداره می کنند و هم HNT را استخراج می کنند که ارز دیجیتال اصلی شبکه هلیوم است.

قیمت فعلی این ارزهای  وب 3.0  2.12 دلار است و ارزش بازار آن تا 11 دسامبر در حدود 285.51 میلیارد دلار است. توجه داشته باشید که نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال زیاد بوده و چندان قابل پیش بینی نیست. لذا هنگام تصمیم گیری در خصوص سرمایه گذاری در این صنعت، ضمن بررسی قیمت های واقعی، مشورت های لازم را از متخصصان این فن دریافت کنید.

Chainlink (LINK)

Chainlink  یک شبکه غیرمتمرکز ساخته شده بر روی اتریوم است که ایجاد قراردادهای هوشمند مبتنی بر داده های دنیای واقعی را تسهیل می کند و یکی از اولین شبکه هایی که این کار را انجام می دهد. این ارز، قابلیت ادغام با بلاک چین را دارد از همین روست که جهت خدمات اوراکل به عنوان یکی از پلتفرم های پرکاربرد در نظر گرفته می شود.

سکه اصلی Chainlink از زمان معرفی خود در سال 2017 تا به امروز شاهد افزایش 4190 درصدی قیمت بوده است و این مزیت این است که در عرصه قراردادهای هوشمند پیشرو اولیه است. قیمت فعلی این ارزهای وب 3.0 6.72 دلار است و ارزش بازار آن تا 11 دسامبر حدود 3.4 میلیارد دلار است.

پیشنهاد مطالعه:معرفی بازی های رمزارزی

 فایل کوین (FIL)

Filecoin  یک شبکه ذخیره سازی غیرمتمرکز همتا به همتا است که در آن کاربران می توانند توکن پلتفرم را با اجاره فضای روی هارد دیسک رایانه های خود به دست آورند. یکی از مزایای اصلی Filecoin این است که می تواند دارایی های دیجیتال مانند هنر یا موسیقی را در پشت توکن های غیر قابل تعویض ذخیره کند.

هر کسی می‌تواند یک تامین‌کننده ذخیره‌سازی در شبکه Filecoin باشد، خواه شما یک فرد یا یک مرکز داده باشید. تنها چیزی که نیاز دارید دسترسی به اینترنت و فضای کافی دیسک است. هرچه فضای ذخیره بیشتری در اختیار شبکه Filecoin قرار دهید، کارمزد تراکنش ها و توکن های بیشتری می توانید کسب کنید.

قیمت فعلی این توکن 4.28 دلار است و ارزش بازار آن تا 11 دسامبر در حدود 1.44 میلیارد دلار است.

 شار (FLUX)

Flux  به عنوان یکی از ارزهای وب 3.0 بوده و جهت ایجاد برنامه های وب 3 و کمک به توسعه دهندگان طراحی شده است تا بتوانند به طور همزمان در شبکه های مختلف، برنامه های وب 3 را مستقر کنند. همچنین می توان از آن برای ایجاد پروژه های غیرمتمرکز استفاده کرد.

 Flux یک طرح اوراکل با زیرساخت منحصراً غیرمتمرکز ارائه می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد به داده‌ها در زنجیره و خارج از زنجیره دسترسی داشته باشند. قیمت فعلی فلاکس 0.5113 دلار است و ارزش بازار آن تا 11 دسامبر 145.21 میلیون دلار است.

معرفی ارزهای وب 3

 تتا (THETA)

تتا شبکه بلاک چین غیرمتمرکز محسوب می شود که جهت پخش ویدئو ایجاد شده است. این ارز به جهت ساده کردن تحویل ویدئوها به کاربران، ایجاد شبکه همتا به همتا ایجاد شده است. 

قیمت فعلی تتا به عنوان یکی از ارزهای وب 3.0 ،  0.8404 دلار است، در حالی که ارزش بازار آن تا 11 دسامبر 837.65 میلیون دلار است. علاوه بر این توکن ها، برخی دیگر از توکن های وب 3.0 که ارزش دیدن دارند، گولم و ارکیده هستند. 

 نمودار (GRT)

Graph  به عنوان سیستم نمایه سازی در نظر گرفته می شود که قادر است داده های زنجیره بلوکی را سازماندهی نموده تا از طریق اعضا، فیلتر و بررسی شود. قیمت فعلی توکن گراف 0.0692 دلار است، در حالی که ارزش بازار تا 11 دسامبر 477.17 میلیون دلار است.

BitTorrent-New (BTT)

BitTorrent  با بیش از 2 میلیارد کاربر و 200 میلیون کیف پول، یک پلت فرم پیشرو برای اشتراک گذاری فایل نظیر به نظیر است که دارای نرم افزار مشتری تورنت برای مک، اندروید، ویندوز و غیره است. این که یکی از ارزهای وب 3.0 است، خود را به عنوان "بزرگترین شبکه توزیع شده جهان" معرفی می کند و پخش و بارگیری ایمن را برای محصولات تورنت فراهم می کند. 

قیمت فعلی توکن بیت تورنت جدید 0.0000006823 دلار است و ارزش بازار آن تا 11 دسامبر برابر با 648.12 میلیون دلار است.

 سیاکین (SC)

سیا یک پلتفرم دیجیتالی همتا به همتا است که در آن کاربران می توانند برای اجاره فضای ذخیره سازی ابری خود به هاست ها پول پرداخت کنند. نکته ای که باید در مورد این ارزهای وب 3.0 بدانید این است که داده های کاربران در بخش های مختلف این پلتفرم رمزگذاری شده است که هر یک در هاستی متفاوت بارگذاری خواهد شد.

توسعه دهنده سیا، اسکای نت، چندین پروژه مبتنی بر سیا را در دست اجرا دارد، از جمله استریم رسانه ای مبتنی بر ابر، تحویل محتوا و به اشتراک گذاری فایل. قیمت فعلی siacoin 0.002571 دلار است، در حالی که ارزش بازار آن تا 11 دسامبر 135.68 میلیون دلار است.

پیشنهاد مطالعه:ارزدیجیتال فلوکی و نحوه وام گرفتن با آن

Basic Attention Token (BAT)

BAT یک پلت فرم تبلیغات دیجیتال مبتنی بر بلاک چین را تقویت می کند که محتوا را از طریق مرورگر Brave ارائه می دهد. تبلیغ‌کنندگان هزینه کمپین‌های تبلیغاتی خود را با استفاده از BAT پرداخت می‌کنند و مقداری از BAT که پرداخت می‌کنند به عنوان پاداشی برای مشاهده تبلیغات بین کاربران توزیع می‌شود.

قیمت فعلی این ارزهای وب 3.0  تنها 0.223 دلار است و ارزش بازار آن تا 11 دسامبر 332.63 میلیون دلار است.

 پولکادوت (DOT)

Polkadot ا نتقال هر دارایی یا داده را در زنجیره بلوک امکان پذیر می کند. خدمات آن به توکن ها محدود نمی شود. با پولکادوت، کاربران می توانند با چندین بلاک چین، به نام پاراچین، در شبکه بومی پولکادوت تعامل داشته باشند. 

چیزی که Polkadot را از شبکه‌های رقیب مانند اتریوم متمایز می‌کند این است که این پاراچین‌ها منحصربه‌فرد و مستقل هستند، اما می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند که به عنوان یک عملکرد حیاتی برای وب 3.0 می باشد.

قیمت فعلی پولکادوت 5.14 دلار است و ارزش بازار این ارزهای وب 3.0  تا 11 دسامبر 5.89 میلیارد دلار است.

معرفی ارزهای وب 3

جمع بندی

با توجه به ظهور وب 3.0، ظهور ارزهای دیجیتال وب 3.0 اجتناب ناپذیر است. وب 3.0 بر اساس مفاهیم سودمندی بیشتر، باز بودن و عدم تمرکز ساخته شده است. از آنجایی که طرفداران این مفاهیم هر روز در حال افزایش هستند، پشتیبانی بیشتر از آنها می تواند منجر به تبدیل شدن توکن های وب 3.0 به سرمایه گذاری های پرسود شود. 

با این حال، ارز دیجیتال هنوز یک سرمایه گذاری بسیار سوداگرانه است. قبل از سرمایه گذاری مشاوره های لازم را کسب کرده و تمامی پول خود را در آن سرماهی گذاری نکنید. در حالت کلی باید گفت که سه سکه برتر وب 3.0 از نظر ارزش بازار عبارتند از Polkadot، Chainlink و Filecoin.اما این دلیلی بر عدم دریافت راهنمایی و مشاوره شما هنگام سرمایه گذاری نیست.

در نهایت باید گفت اگرچه Web3 و crypto مرتبط هستند، اما یکسان نیستند. Web3 از شبکه های کامپیوتری توزیع شده به نام بلاک چین تشکیل شده است. رمزارزها برای استفاده به عنوان روش پرداخت، ذخیره ارزش یا دادن حق رای به کاربران شبکه در تصمیم‌گیری‌هایی که بر بلاک چین تأثیر می‌گذارند، روی بلاک چین ایجاد می‌شوند. برای سرمایه گذاری در رمزارزها، حتما با کارشناسان خبره در این فن صحبت کنید. کارشناسان 20پیمنت می توانند شما را راهنمایی کنند.
 

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد