بلاکچین و تحول در تجارت آینده

بلاکچین و تحول در تجارت آینده

توسط : تیم محتوا
1,561

چرا آینده کسب و کار در فناوری های بلاک چین است؟ هنگامی که امروزه بیشتر مردم به فناوری بلاک چین فکر می کنند، اولین چیزی که معمولاً به ذهن خطور می کند ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، اتریوم و مونرو است.  با این حال، درست است که ارز دیجیتال فضای قابل توجهی برای نشان دادن کاربرد بلاک چین است، اما این تنها یک حوزه از زندگی است که این فناوری ممکن است برای همیشه تغییر دهد. در اینجا، ما برخی از محتمل ‌ترین برنامه ‌های غیرکریپتوکارنسی را برای نقش بلاک چین در تجارت آینده بررسی خواهیم کرد.

نحوه تاثیر بلاک چین در کسب و کارها 

•    حسابداری و حسابداری

•    قراردادهای امن تر

•    مدیریت بهتر زنجیره تامین

•    برنامه های وفاداری و پاداش کمتر بیهوده

•    ذخیره سازی داده های دقیق و بدون تقلب

بلاکچین و تحول در تجارت آینده

بلاک چین دقیقاً چیست؟

در حالی که اغلب از آن برای توصیف ارزهای دیجیتال به طور کلی استفاده می شود، بلاک چین یک فناوری خاص با موارد استفاده بالقوه است که فراتر از آن برنامه گسترش می یابد. به طور کلی، بلاک چین یک پایگاه داده غیرمتمرکز است که بین گره های مختلف شبکه کامپیوتری به اشتراک گذاشته شده است. 

داده‌ها در «بلوک‌هایی» ذخیره می ‌شوند که به صورت رمزنگاری به ترتیب زمانی به یکدیگر مرتبط شده‌اند. هنگامی که داده ها در یک بلوک وارد می شوند، دیگر نمی توان آن را تغییر داد. تفاوت اصلی بین پایگاه ‌های داده بلاک چین از سایر سیستم‌ های ذخیره‌ سازی غیرمتمرکز داده، سطح امنیت درگیر است،که برای همه اهداف و مقاصد عملی و به خطر افتادن آنها از طریق روش‌های متعارف غیرممکن می ‌شود. 

امنیت به این معنی است که نیازی به شخص ثالث قابل اعتماد برای تسهیل انتقال یا تراکنش داده در بالا نیست. اما نقش بلاک چین در تجارت آینده با توجه به این قابلیت بلاکچین چگونه است؟ 

مزایای پایگاه های داده مبتنی بر بلاک چین

نوآوری ‌های امنیتی که با فناوری بلاک چین امکان‌پذیر است، در حالی که به طرز فریبنده‌ای ساده هستند، نویدبخش مزایای زیادی هستند که در حوزه‌های مختلف تجاری کاربرد دارند. این مزایای بالقوه شامل موارد زیر است، اما محدود به آنها نیست:

اصالت و شفافیت بهتر

تمام انتقال داده ها در یک بلاک چین در یک دفتر کل عمومی ثبت می شود تا هر کسی آن را بررسی کند، و همه ورودی های داده غیرقابل تغییر هستند. این سیستم از نیاز به شخص ثالثی که هر دو طرف به آن اعتماد دارند جلوگیری می کند که می تواند یک ضعف بالقوه در تأیید داده ها باشد.

این باعث می‌شود بلاکچین فناوری ارزشمندی را در هر برنامه‌ای که به داده‌های ایمن نیاز دارد تا به راحتی قابل تأیید باشد، تبدیل می‌کند. نقش بلاک چین در تجارت آینده در اینجا نمود پیدا می کند.

پیشنهاد مطالعه:معرفی سایت maxon

هزینه های سربار کمتر

در بسیاری از مشاغل، حصول اطمینان از مطابقت داده های ثبت شده با واقعیت (تطبیق داده ها و حسابرسی) می تواند زمان و تلاش قابل توجهی را به خود اختصاص دهد. تا زمانی که فناوری بلاک چین در دسترس قرار گرفت، این تنها بخشی از هزینه انجام تجارت بود. 

استفاده از فناوری بلاک چین ممکن است به طور چشمگیری ضررهای ضروری ناشی از فعالیت های حسابرسی، تطبیق و راستی آزمایی داده ها را کاهش دهد.

ردیابی دقیق تر فعالیت

یکی از آشکارترین کاربردهای بلاک چین، ردیابی انواع مختلف فعالیت در سراسر یک سازمان است. این سطح از ردیابی ممکن است به طور بالقوه منجر به یک جهش کوانتومی در کارایی برای مشاغل با زنجیره تامین پیچیده شود.

بهره مندی کسب و کارها از بلاکچین

شاید اکنون سخت باشد که بگوییم نقش بلاک چین در تجارت آینده در کنار ارز دیجیتال چیست؟ اما با توجه به چگونگی استفاده سازمان ها از این فناوری پیشرفته، می تواند ما را به پاسخ این سوال نزدیک کند. در اینجا برخی از کاربردهای تجاری فعلی بلاک چین که شامل ارزهای رمزنگاری شده نیستند، آورده شده است:

حسابداری 

حسابداری داخلی و تقلب در حسابداری مسائلی هستند که مشاغل در هر اندازه را آزار می دهند. این آسیب ‌پذیری به نیاز به اعتماد به افراد خاص منتهی می‌شود. اغلب اوقات، این نوع کلاهبرداری حتی پیچیده نیست و عمدتاً به اعتماد کورکورانه صاحبان و مدیران مشاغل متکی است.

فناوری بلاک چین در حال حاضر برای کاهش پتانسیل این نوع فعالیت‌های متقلبانه با استفاده از ویژگی‌های ممیزی و تأیید داده‌ها که ذاتی این فناوری هستند، استفاده می‌شود.

بلاکچین و تحول در تجارت آینده

قراردادهای امن تر

از بلاک چین می توان برای افزودن یک لایه امنیتی دیگر به قراردادها استفاده کرد. استفاده از فناوری بلاک چین می تواند به طور موثر تضمین کند که هیچ یک از طرفین نمی توانند محتوای توافق نامه را پس از امضای هر دو طرف تغییر دهند. نقش بلاک چین در تجارت آینده در این بخش کاملا روشن است.

مدیریت بهتر زنجیره تامین

زنجیره های تامین مدرن اکنون بسیار طولانی و پیچیده هستند. استفاده از فناوری بلاک چین می تواند نیاز به مداخله انسانی برای تأیید وضعیت محصولات در نقاط مختلف زنجیره تامین را کاهش دهد. این چندین اثر بالقوه سودمند دارد، از کوتاه کردن چرخه‌های توسعه و تولید محصول تا انجام سریع‌تر و دقیق‌تر سفارش و ارسال.
علاوه بر این، سرقت و سوء استفاده از محصول نیز ممکن است با استفاده از فناوری های بلاک چین در این زمینه کاهش یابد.

برنامه های وفاداری و پاداش 

از بلاک چین ها می توان برای کاهش ضایعات و کلاهبرداری های مرتبط با کارت های هدیه استفاده کرد. در عوض، کسب‌وکارها می‌توانند از فناوری بلاک چین برای تسهیل پاداش‌های مشتری استفاده کنند و در عین حال اتکای خود را به مزایا و خدمات پاداش شخص ثالث کاهش دهند.
ذخیره سازی داده های دقیق و بدون تقلب

در ادامه بیان نقش بلاک چین در تجارت آینده می توان سوابق پزشکی، فرم‌های بیمه، اسناد دارایی و سایر اسناد حساس را  با استفاده از فناوری بلاک چین غیرقابل تغییر و اعتماد کرد.

آیا در تجارت شاهد فناوری بلاک چین بیشتری خواهیم بود؟

کاملا. به دلیل سرعت نسبی نوآوری ها در بخش خصوصی، حتی ممکن است استفاده از بلاک چین در بین مشاغل گسترده و پذیرفته شود قبل از اینکه ارزهای رمزنگاری شده توسط دولت و عموم مردم مورد استفاده عمومی قرار گیرند.

امروزه، بسیاری از افراد ممکن است حتی از تاثیر فناوری‌های بلاک چین بر زندگی‌شان از طریق تعامل با کسب‌وکارهای بزرگ آگاه نباشند. به زودی، بلاک چین ها ممکن است به همان اندازه اتصال اینترنتی که استفاده می کنید به واقعیت تبدیل شوند نقش بلاک چین در تجارت آینده بیشتر خود را نشان دهد.

الهام بخش تحول در تجارت

در حال حاضر، بسیاری، در حال ایجاد یک راه حل بلاک چین برای هدایت نوآوری و اختلال در مدل های کسب و کار سنتی است. این تقریباً در هر صنعت و در اکثر حوزه های قضایی در سطح جهان رخ می دهد. در واقع، ما اکنون شاهد تحول در تجارت هستیم.

با گسترش سریع دارایی های دیجیتال در مناطق جغرافیایی و صنایع، از توکن ها گرفته تا استیبل کوین ها تا نمایش های دیجیتال و مشتقات هر یک، پویایی هیجان انگیزی ایجاد می شود.

پیشنهاد مطالعه:ارزهای دیجیتال برتر هوش مصنوعی

نگاهی به گذشته برای درک آینده بلاک چین

ظهور خدمات پستی (حدود 400 پس از میلاد) یک واسطه رایج در جمع آوری، حمل و نقل و تحویل کالا معرفی کرد و الهام بخش تحولی در تجارت شد. قابلیت اطمینان و تنظیم یک سیستم برای جابجایی کالا در فواصل دور، بازارهای سودآور جدیدی را به روی تولیدکنندگان و توزیع کنندگان گشود.

در دهه 1990، یک شبکه جهانی به هم پیوسته گسترده به نام "اینترنت" و یک برنامه کاربردی جدید به نام "ایمیل" تجارت جهانی و ارتباطات را با سرعتی که قبلاً غیرممکن تصور می شد، فعال کرد. امروزه، مرزهای تجارت بار دیگر در حال تغییر است و نقش این واسطه با توجه به فناوری بلاک چین در حال تغییر است. 

مانند قبل، همه ما با هم این مسیر را طی خواهیم کرد. اما برای درک اینکه به کجا می ‌رود و نقش بلاک چین در تجارت آینده چیست ابتدا باید دو نوع سازمان را که نوآوری را هدایت می‌کنند، بشناسیم.

بلاکچین و تحول در تجارت آینده

بازیگران این اکوسیستم جدید چه کسانی هستند؟

در اکوسیستم بلاک چین، با نگاهی به تمام سرفصل‌های تبلیغاتی، گروه جدیدی از نوآوران و بنیان‌ گذاران هیجان ‌انگیز وجود دارد. از طریق نظرسنجی‌ها و مشارکت ‌ها، شاهد تعداد فزاینده‌ای از کارآفرینان کم سابقه هستیم که اغلب با پیشکسوتان صنعت جفت می ‌شوند تا سازمان‌های جدید را راه‌ اندازی کنند.

این اخلالگرهای نوظهور متفاوت از سازمان های قدیمی به بلاک چین نزدیک می شوند. اخلالگران به طور تدریجی به تغییر فکر نمی کنند، بلکه اساساً نحوه انجام تجارت در تمام بخش های صنعت در سراسر جهان را تغییر می دهند. 

از سوی دیگر در راستای نقش بلاک چین در تجارت آینده، سازمان‌ های قدیمی، فناوری بلاک چین را ارزیابی می ‌کنند و مشتاق سازگاری هستند، البته با توجه به محدودیت ‌های طبیعی شرکت ‌های بزرگ، کندتر خواهند بود. بر اساس نظرسنجی جهانی بلاک چین در سال 2019 ، 45 درصد از اخلالگران نوظهور در حال حاضر بلاک چین را به تولید آورده اند، در حالی که اندکی کمتر از یک چهارم پاسخ دهندگان سازمانی می گویند که این کار را انجام داده اند.

تکامل تجارت با فناوری بلاکچین

دو راه از هم جدا می شوند و یکی منجر به تکامل تجارت می شود. همانطور که انتظار می رفت، بسیاری از اخلالگران در حال ظهور، استارت آپ هایی هستند که پتانسیل آزمایش و رشد سریع را دارند. آنهایی که در تکامل مفاهیم خود پیش می روند، نتایج قابل اثباتی را ثبت کرده اند که شرکت های قدیمی را در بازارهای خود مختل می کند.

در مقایسه، بسیاری از سازمان ‌های قدیمی از جهت مخالف به بلاک چین نزدیک می‌شوند و سعی می‌کنند مدل ‌های کسب ‌و کار قدیمی را با استفاده از فناوری جدید در عملیات موجود خود بازتعریف کنند. در حالی که این سازمان ‌ها به کارایی عملیاتی یا برخی موارد استفاده درآمدزا نگاه می ‌کنند، برخی از پتانسیل گسترده‌تر بلاک‌چین را درک نمی‌کنند.

در هر صورت، این سازمان‌ها و مدیران اجرایی پشت آن ‌ها ویژگی‌های مشابهی دارند که توانایی تشخیص و شاید نادیده ‌گرفتن عمدی   هنجارهای قدیمی مدل‌های کسب‌وکار قدیمی را در بر می گیرد. برای استفاده ساده از مزایای پذیرش بلاک چین در هنجارهای موجود و در راستای نقش بلاک چین در تجارت آینده، چیزهای زیادی می‌توان گفت.

حذف واسطه‌ها، داده‌هایی که بدون رمز عبور غیرقابل تغییر هستند، شفافیت برای همه طرف‌ها، و تراکنش‌های تقریباً واقعی و بدون اصطکاک ایجاد می کند. اما برندگان واقعی کسانی هستند که راه حل های خود را حول پتانسیل بلاک چین می سازند.

موارد استفاده از بلاک چین

مدل‌ های کسب‌وکار مبتنی بر بلاک چین، تغییری لرزه‌ای را در نحوه انجام کسب‌وکار در آینده ارائه می‌کنند. تأثیر آن بر تجارت، به ‌ویژه با توجه به اقتصاد جهانی دیجیتالی فزاینده و تمرکززدایی مدل‌های کسب‌وکار و ذینفعان فعال‌شده توسط بلاک چین، تغییر خواهد کرد. 

در راستای نقش بلاک چین در تجارت آینده، بعد جدیدی از نوآوری در انتظار است. در زیر چند نمونه از اختلالات پیش از بازی آورده شده است:

•    قراردادهای هوشمند در محل کار

•    اقتصاد رمزی جدید

•    راه حل های هویت دیجیتال

•    امنیت از طریق تایید

•    پیمایش پیچیدگی ها، مقرراتی و غیره

با مدل‌های کسب ‌و کار نوآورانه، نیاز به در نظر گرفتن متفکرانه محیط نظارتی، بهترین شیوه‌ها و استراتژی وجود دارد. مشاوران حرفه ای هنگام ارزیابی کاربردهای این تجارت نوپا و نوآور با قوانین تاریخ و کتاب های بازی قدیمی باقی می مانند.

مالیات

تعیین ارز دیجیتال به ‌عنوان یک اوراق بهادار، کالا، بدهی، موجودی یا معادل نقدی پیامدهای مهمی برای مالیات بر درآمد، مالیات غیرمستقیم و تجزیه و تحلیل مالیات بر حقوق و دستمزد دارد. این در هر کشور متفاوت است، با دیدگاه دائماً در حال تغییر توسط تنظیم‌کننده‌ها و راهنمایی‌های معتبر کمی رشد خواهد کرد. 

تجارتی که توسط توکن‌ها و ارزهای دیجیتال فعال می‌شود، ما را وارد دنیای معاملات مبادله‌ای می‌کند که نیازمند تعیین شخصیت (سرمایه در مقابل عادی) و ردیابی پایه دارایی‌های قابل تعویض است. این خود می تواند نقش بلاک چین در تجارت آینده به ما نشان دهد.

حسابرسی

حسابرس CPA باید در همکاری با تنظیم‌کننده‌ها و نهادهای تنظیم استاندارد، فرصت‌ها و چالش‌ها را برای داشتن مشتریانی که فناوری بلاک چین را در عملیات و فرآیندهای گزارش‌دهی مالی خود اتخاذ کرده‌اند، بپذیرد. ممکن است افزایش شفافیت و توانایی خودکارسازی وظایف حسابرسی معمولی وجود داشته باشد. 

با این حال، اطلاعات تغییرناپذیر همچنان ممکن است به دلیل خطا یا تقلب نادرست باشد. حسابرس CPA می‌تواند خدمات جدیدی مانند تضمین پلتفرم بلاک چین، خدمات اعتبارسنجی دارایی دیجیتال و تضمین قرارداد هوشمند و همچنین بررسی صورت‌های مالی سنتی و ممیزی‌ها را به سازمان‌های سازمانی و اخلالگران در حال ظهور ارائه دهد.

بلاکچین و تحول در تجارت آینده

کنترل ها

یکی از حیاتی ترین حوزه های کنترل داخلی، بررسی و حذف کنترل های دسترسی به کلیدهای رمزگذاری یا سایر تنظیمات سیستم متمرکز است. کنترل های دسترسی نیز به تفویض اختیارات مناسب و تفکیک وظایف ناسازگار بستگی دارد. 

یکی دیگر از حوزه های مهم کنترل داخلی برای اطمینان از نگهداری دفاتر و سوابق کافی، تطبیق به موقع تراکنش های ثبت شده در بلاک چین و تراکنش های ثبت شده در سوابق مالی و مالیاتی واحد تجاری است. نقش بلاک چین در تجارت آینده در اینجا روشن می شود.

فن آوری

مشاوران فناوری در حال حاضر در کار حذف تبلیغات وبلاگ، آموزش ذینفعان و بحث در مورد اینکه بلاک چین چه می کند و چه نمی کند، هستند. ظهور پروتکل‌ها و پلتفرم‌های جدید مستلزم تجسم مجدد یک پشته فناوری مناسب است که هم در هسته و هم در لبه به تکامل خود ادامه می‌دهد.

زیرا راه‌حل‌های نوآورانه در جوامع توسعه‌دهنده پدیدار می‌شوند تا به پل ارتباطی فناوری از شکل نوپای فعلی‌اش به سطح سازمانی کمک کنند. در حالی که ساخت یک راه حل بلاک چین مقیاس پذیر پیچیده است، فرآیندهای آزمایش شده و واقعی مستحق توجه مداوم هستند.

پیشنهاد مطالعه:سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال برتر در سال 2023

ضد پولشویی (AML)

به‌عنوان یک عامل فعال برای ارزهای مجازی مانند بیت‌کوین، و ارتباط اولیه با بازیگران غیرقانونی، در ابتدا قانون‌گذاران بلاک چین را با شک و تردید قابل‌توجهی دیدند. از جمله ویژگی‌های ذاتی سرعت، عملکرد فرامرزی، برگشت ناپذیری و نام مستعار، این نگرانی را ایجاد کرد که ارزهای دیجیتال برای پول‌شویی‌ها و فراریان تحریم جذاب باشند.

عدم قطعیت نظارتی با توجه به کاربرد الزامات AML مانند KYC، به دلیل سرکوب نوآوری در بین بازیکنان در اکوسیستم مورد سرزنش قرار گرفته است. از قضا، بلاک چین ممکن است به عنوان یک مخزن قابل اعتماد اطلاعات، مکانیزمی برای تأیید هویت و سابقه تراکنش ها، ابزار ایده آلی برای برآورده کردن الزامات نظارتی باشد. 

خدمات مالی از جمله صنایعی است که با مهم ترین اختلال در فناوری بلاک چین مواجه است. این مهمترین نقش بلاک چین در تجارت آینده خواهد بود که امنیت و اطمینان خاطر را در کسب و کارها فراهم می کند. در صورتی که تصمیم دارید در صنعت ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری و تجارت کنید، می توانید مشاوره های لازم را از 20پیمنت دریافت کنید.
 

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد