تحصیل در لهستان

تحصیل در لهستان

توسط : تیم محتوا
1,335

آیا به دنبال برنامه های تحصیلی در خارج از کشور به خصوص در اروپا هستید؟ آیا می خواهید دانشگاه های با کیفیت بالا، شهریه های بسیار مقرون به صرفه و یک زندگی دانشجویی و فرهنگی پر جنب و جوش را دنبال کنید؟ اگر پاسخ مثبت است، پس همه راه ها به تحصیل در لهستان منجر می شوند! اینکه بتوانید مدارک تحصیلی خود را در مرکز اروپا به دست آورید، نکته مهمی است که می تواند در کار و تحصیل شما نقش داشته و این امکان را برای شما فراهم کند تا به چندین کشور اروپایی به سادگی سفر کنید. جمهوری لهستان، یک کشور اروپای مرکزی با تعداد زیادی از کشورهای همسایه مانند لیتوانی، منطقه کالینینگراد، بلاروس، اوکراین، اسلواکی، جمهوری چک و آلمان است.

برنامه های تحصیل در جمهوری لهستان

آیا می خواهید در لهستان تحصیل کنید؟ لهستان یکی از مقرون به صرفه ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل است (مدرک دکترا در واقع به صورت رایگان ارائه می شود!) و شهرهای لهستانی مانند ورشو و کراکوف در میان برترین شهرهای دانشجو پذیر انتخاب شده اند و شهری پر جنب و جوش را ارائه می دهند. 

این کشور با محیط مطالعه عالی و هزینه کم زندگی همراه است. لهستان با 16 مکان ثبت شده در میراث جهانی یونسکو که حتی خواستارترین مسافران را هم جذب می کند و تاریخ غنی در طول قرن ها، کشوری است که همه چیز را از کوه های مرتفع، شهرها و روستاهای زیبا، دریاچه ها و پارک های ملی ترکیب می کند. می توانید تحصیل در لهستان را انتخاب کرده و در کنار تحصیل، از جاذبه های این کشور لذت ببرید.

آیا می دانستید که لهستان خانه بزرگترین قلعه جهان، قلعه توتونی در مالبورک است؟ به علاوه، لهستان بزرگترین صادرکننده کهربا در جهان است! کنجکاو هستید در مورد تحصیل در خارج از کشور در لهستان بیشتر بدانید؟ اگر می‌خواهید درباره هزینه‌ های دانشگاه، زبان، فرهنگ و مقررات ویزا بیشتر بدانید، این راهنمای مطالعه در لهستان را بخوانید تا دریابید که چرا این جواهر اروپایی تجربه تحصیلی جذابی را به شما ارائه می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه:بهترین دانشگاه های رشته پرستاری

موسسات آموزشی در لهستان

لهستان سنت طولانی و مفتخری دارد که موسسات آموزشی را حتی در مواقع سخت در دسترس دانش آموزان قرار می دهد. آیا تا به حال در مورد دانشگاه پرواز لهستان شنیده اید؟ در اواخر دهه 1800، دانشگاه ها به شدت تحت کنترل بودند و زنان اجازه پذیرش نداشتند. در آن زمان تحصیل در لهستان بسیار سخت بود.

دانشمندان لهستانی جنبش زیرزمینی را آغاز کردند که در آن دوره ها به صورت مخفیانه تدریس می شد. برای اجتناب از سخت گیری های مقامات، این جلسات حتی در خانه های شخصی برگزار می شد که همه چیز از فلسفه یا ریاضیات گرفته تا هنر و علم را آموزش می داد.

 به منظور جلوگیری از افشای احتمالی، جلسات اغلب از مکانی به مکان دیگر در اطراف ورشو منتقل می‌شد و نام آن را دانشگاه شناور یا پرواز می‌کرد. ماری اسکلودوسکا کوری، برنده جایزه نوبل، فارغ التحصیل مشهور دانشگاه پرواز است.

تحصیل در لهستان

برنامه تحصیلی دانشگاه های لهستان

جستجو و مقایسه برنامه ‌ها امروزه برای تحصیل در لهستان، سیستم آموزشی لهستان از اهداف فرآیند بولونیا پیروی می‌کند و مؤسسات دولتی و خصوصی را ارائه می‌ کند و سه نوع مدرک لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می‌دهد. 

سال تحصیلی از اکتبر تا ژوئن به دو ترم زمستانی و بهار تقسیم می شود و شما می توانید به صورت تمام وقت یا پاره وقت تحصیل کنید. سیستم درجه بندی آموزش عالی لهستان بر اساس یک مقیاس 5 به شرح زیر است:

•    5  خیلی خوب (باردزو دوبری)

•    4+  بهتر از خوب (dobry)

•    4  خوب (دوبری)

•    3+  بهتر از رضایت بخش (Dostateczny)

•    3  رضایت بخش (Dostateczny)

•    2  رضایت بخش/شکست (Niedostateczny)

تحصیل در مقطع لیسانس در لهستان

پس از اتمام دوره اول دوره لیسانس برای تحصیل در لهستان، می توانید عنوان حرفه ای لیسانس (کسب مدرک لیسانس هنر) یا inżynier (کسب مدرک لیسانس مهندسی) را دریافت کنید. این مدرک با ارائه 180-240 واحد ECTS حدود سه تا چهار سال طول می کشد و هدف آن این است که شما را برای برنامه کارشناسی ارشد آینده آماده کند.

دوره ها نیز به نوعی بر آماده سازی دانش آموزان برای اشتغال آینده متمرکز هستند. مطالعات لیسانس به زبان لهستانی ارائه می شود و از شما خواسته می شود صلاحیت زبانی خود را به زبان لهستانی اثبات کنید. با این حال، بسیاری از فرصت ‌های لیسانس انگلیسی در لهستان نیز وجود دارد. بنابراین آزمون زبان تافل برای اثبات تسلط به زبان انگلیسی و اخذ پذیرش در دانشگاه مورد نظر شما ضروری است.

مدرک کارشناسی ارشد لهستان 

دوره کارشناسی ارشد در لهستان حدود دو سال طول می کشد و 90-120 واحد ECTS اعطا می کند. پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد، شما واجد شرایط تحصیل در مقطع دکترا هستید. در مقطع کارشناسی ارشد در لهستان، روش های تدریس ترکیبی از جلسات گروهی یا مستقل و کار آزمایشگاهی عملی است. 

شما می توانید طیف گسترده ای از کارشناسی ارشد را برای تحصیل در لهستان بیابید که به زبان انگلیسی تدریس می شوند. برای تکمیل مدرک کارشناسی ارشد از شما خواسته می شود که به صورت شفاهی از پایان نامه کتبی خود دفاع کنید. 

تحصیل در لهستان

تحصیل طولانی مدت در سیستم آموزشی لهستان

در لهستان، برخی از رشته های تحصیلی، به صورت خاص دارای برنامه هایی هستند که دوره های طولانی تری را شامل می شود.. از جمله بازیگری، هنر، حقوق، دندانپزشکی، پزشکی، عکاسی و تولید، داروسازی، روانشناسی و دامپزشکی. برنامه‌های این رشته‌های دانشگاهی می‌تواند تا شش سال با تکمیل 270-360 واحد ECTS که مدرک کارشناسی ارشد را اعطا می‌کند، ادامه داشته باشد.

ثبت نام در یک برنامه یکپارچه طولانی مدت به این معنی است که شما هم مبانی رشته خود را مطالعه می کنید و هم تخصص کسب می کنید. در نتیجه، مانند ترکیب مدرک لیسانس و فوق لیسانس با هم است.

پیشنهاد مطالعه:بهترین دانشگاه های اقتصاد جهان

مدرک دکترا در لهستان

دکترا برای تحصیل در لهستان به طور معمول سه تا چهار سال طول می کشد و واجد شرایط بودن شما بر اساس تکمیل برنامه کارشناسی ارشد است. مدرک دکترا توسط دانشگاه ها یا موسسات تحقیقاتی مانند بخش های آکادمی علوم لهستان ارائه می شود.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که دوره های رایگان برای مدارک دکتری در لهستان ارائه می شود! بنابراین، اگر در طول تحصیل، فعالیت های تحقیقی داشته باشید، بورسیه تحصیلی به شما تعلق می گیرد و مبلغی را به عنوان کمک هزینه دریافت می کنید که متناسب با ارزیابی موسسه و رشته تحصیلی خود، تعیین می شود. 

برای فارغ التحصیلی با مدرک دکترا در لهستان، باید در کلاس های تدریس شده شرکت کنید، تا 60 ساعت تدریس رسمی معمولاً برای دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه خود انجام دهید، گزارش پیشرفت سالانه را ارائه دهید و پروژه پایان نامه خود را با موفقیت بنویسید و بگذرانید.

ویزای دانشجویی در لهستان

برای ورود و اقامت در لهستان به ویزا نیاز دارید. با این حال، شهروندان کشورهای خاص هنگام ورود به منطقه شینگن از شرایط ویزا معاف هستند. لهستان یکی از اعضای منطقه شنگن است. در نتیجه، شما واجد شرایط درخواست ویزای دانشجویی در لهستان و سفر در داخل اروپا هستید. برای دانشجویان بین المللی دو نوع ویزا در دسترس است:

ویزای C : ویزای شینگن کوتاه مدت که به دارنده آن اجازه می دهد تا حداکثر 90 روز در دوره 180 روزه در قلمرو شینگن بمانند.

ویزای:  D ویزای ملی بلندمدت صادر شده برای حداکثر یک سال که امکان سفر به اطراف منطقه شینگن را تا 90 روز در یک دوره 180 روزه فراهم می کند. اگر برای تحصیل در لهستان نیاز دارید بیشتر بمانید، باید برای مجوز یا کارت اقامت موقت اقدام کنید. 

برای تحصیل در لهستان، کارت اقامت موقت به شما این امکان را می دهد که هر چند بار که بخواهید از مرز لهستان عبور کنید. این مجوز به صورت 15 ماهه در مرحله اول صادر می شود که قابلیت آن را دارد تا سه سال تمدید شود. این زمان نمی تواند بیش از مدت زمان تحصیل شما باشد. به خاطر داشته باشید که باید 45 روز قبل از انقضای ویزای خود برای کارت اقامت موقت اقدام کنید.

تحصیل در لهستان

مدارک لازم برای صدور ویزا

برای صدور ویزای دانشجویی خود، پس از رزرو وقت، به سفارت یا کنسولگری لهستان مراجعه کنید. مدارک مورد نیاز جهت درخواست ویزای دانشجویی شامل:

•    فرم درخواست ویزا به طور کامل تکمیل و امضا شده است.

•    پاسپورت معتبر (باید تا سه ماه پس از خروج برنامه ریزی شده شما از لهستان معتبر باشد).

•    عکس های اندازه پاسپورت

•    نامه پذیرش از دانشگاه لهستان شما.

•    رزومه و انگیزه نامه شما.

•    گواهینامه ها و مدارک تحصیلی قبلی مدرسه/دانشگاه.

•    مدرکی دال بر تسلط شما به زبان انگلیسی یا لهستانی.

•    بیمه درمانی که در طول تحصیل شما را پوشش می دهد.

•    شواهدی مبنی بر بودجه کافی برای حمایت از شما در طول تحصیل. این را می توان از طریق صورت حساب های بانکی رسمی ثابت کرد.

•    مدرک اقامت/اسکان دانشجویی شما در لهستان.

•    اسناد حمل و نقل مانند بلیط پرواز شما به لهستان.

تحصیل در لهستان

هزینه های زندگی در لهستان

نه تنها کیفیت بالای آموزش و ایمنی، بلکه هزینه پایین زندگی در لهستان نیز این کشور را برای دانشجویان اروپایی و بین المللی بسیار جذاب کرده است. با توجه به روند توسعه اقتصادی مداوم لهستان، هزینه زندگی به طور قابل توجهی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی کمتر است. 

به طور کلی، شما به حدود 500 دلار در ماه برای هزینه های اقامت، غذا و حمل و نقل خود نیاز دارید. اگر بخواهید غذاهای آماده استفاده کنید، هزینه زیادی ندارند. اما کارت حمل و نقل با تخفیف دانشجویی، بین 15-17 دلار هزینه دارد.

محل اقامت دانشجویی در لهستان نیز با قیمت های مناسبی در نظر گرفته می شود. دانشجویان می توانند برای اتاق های مشترک در خوابگاه هایی که برای آنها در نظر گرفته اند، بین 120 تا 180 بپردازند. هر دانشگاه خوابگاه ها و گزینه های متفاوتی را ارائه می دهد، بنابراین برای اطلاعات بیشتر با دانشگاه پذیرفته شده خود تماس بگیرید. 

پیشنهاد مطالعه:بهترین دانشگاه های عمان

به عنوان یک دانشجو متقاضی تحصیل در لهستان، شما همچنین می توانید در محل اقامت خصوصی زندگی کنید. هزینه زندگی بسته به شهر متفاوت است. در شهرهای بزرگتر هزینه ماهانه برای اجاره آپارتمان بیشتر است و به مبلغ تقریبی 400 دلار می رسد. 

این در حالی است که هزینه ها در شهرهای کوچکتر همانند گدانسک، پوزنان یا وروتسواف پایین تر است. می توان برای به حداقل رساندن هزینه های زندگی، با دیگر دانشجویان یا افراد محلی به صورت مشترک، برای اجاره آپارتمان اقدام کرد. به این ترتیب شما فقط باید حدود 180-240 دلار در ماه بپردازید که این هزینه ها، بر اساس سال تحصیلی، دستخوش تغییراتی خواهد بود. 

بنابراین توصیه می شود هنگام دریافت پذیرش از دانشگاه، هزینه های تحصیلی، زندگی و ویزا را به روز بررسی کنید. در این خصوص می توانید از کارشناسان 20پیمنت نیز راهنمایی دریافت کنید.
 

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد