راهنمای جامع تحصیل در انگلیس

راهنمای جامع تحصیل در انگلیس

توسط : تیم دانشگاهی
1,185

همه ما به خوبی کشور انگلیس را می شناسیم و می دانیم که این کشور یکی از کشور های بزرگ در زمینه علم و اقتصاد و توسعه فناوری می باشد.

انگلیس در جزیره بریتانیای کبیر قرار دارد که که شامل اسکاتلند و ولز می شود. این کشور بزرگترین منطقه از این جزیره را گرفته است به طوری که مساحت آن تقریبا به دو سوم کل آن می رسد. انگلیس توسط دریای ایرلند، دریای شمال و اقیانوس اطلس احاطه شده است و به اروپا نزدیک می باشد.

جمعیت این کشور پس از اخرین سرشماری های انجام شده در سال 2014 میلادی 54 میلیون نفر بوده است که این جمعیت در مساحتی بالغ بر 130.395 کیلومتر مربع انگلیستان زندگی می کنند.

انگلستان به 9 استان تقسیم شده است که در مجموع این استان ها به 48 شهرستان کوچک تر تقسیم می شوند و لندن پایتخت انگلستان و در عین حال پایتخت پادشاهی بریتانیا می باشد.

زبان رسمی مردم انگلستان انگلیسی است اما در کنار آن مردم این کشور از زبان های دیگری نیز در گفتار روزمره خود استفاده می کنند. واحد پولی انگلیس پوند استرلینگ است و یکی از قدیمی ترین واحد های پولی در جهان می باشد و همچنین امروزه یکی از مهم ترین ارز ها جهان به شمار می رود.

در آخر باید بگوییم که بریتانیا سومین جزیره پر جمعیت جهان است و بیش از 95 درصد مردم این کشور حداقل 5 سال دوره اول مدرسه خود را رد کرده اند، مدرسه و دانشگاه های آن بسیار پیشرفته هستند، نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین و در حدود 5%  است، و از آنجایی که این کشور دارای تاریخی چند صد ساله است به واسطه آن دارای جاذبه های گردشگر بسیار زیادی است.

سیستم آموزشی انگلیس

چرا در انگلیس تحصیل کنیم؟

مهم ترین موضوعی که قبل از انتخاب هر کشور برای تحصیل در آن این است که آیا مزایای مناسبی دارد و یا نه! کشور انگلیس همواره یکی از بزرگ ترین کشور ها در هر عرصه ای بوده است و توسعه اقتصادی، علمی در این کشور بسیار زیاد بوده است.

دانشگاه های این کشور از معتبر ترین دانشگاه های جهان به شمار می روند که هر ساله هزاران متقاضی برای تحصیل در این دانشگاه ها به دنبال اخذ ویزای تحصیلی انگلیس می باشند.

در حال حاظر 109 دانشگاه در کل بریتانیای کبیر وجود دارد که 91 مورد از آن ها در کشور انگلستان قرار گرفته اند. مدارک دانشگاهی انگلیس در تمام کشور های دنیا از اعتبار بسیار بالایی برخوردارند و طیف بسیار گسترده ای از رشته های تحصیلی مختلف در دانشگاه های این کشور برای دانشجویان ارائه می شود.

دانش آموزان برای ادامه تحصیل در انگلیس پیش از ورود به دانشگاه ها باید دوره 13 ساله در مقاطع ابتدائی و متوسطه را رد کرده باشند و سپس به دانشگاه وارد شوند. تحصیلات دانشگاهی در انگلستان با دوره کارشناسی شروع می شود که در بیشتر رشته ها طول این دوره 3 الی 4 سال می شود.

برای تحصیل در کارشناسی ارشد می توانید  از دو صورت course و reaserch اقدام کنید که معمولا دوسال طول می کشد.

همچنین دوره های دکتری در کشور انگلیس معمولا تنها بر اساس تحقیق صورت می گیرد و در این دوره دانشجو باید بر اساس تحصیلاتی که فرا گرفته، علایق، آمادگی و پذیرش استاد راهنما موضوعی را انتخاب کرده و در این بخش مجهولی را کشف و یا تحقیق جدید در حوزه انتخابی خود ارائه بدهد. این دوره نیز به طور متوسط سه سال طول می کشد.

سیستم آموزشی کشور انگلیس

سیستم آموزشی این کشور یکی از بهترین سیتسم ها تحصیلی در جهان می باشد که همواره در رتبه بندی ها جهانی موفق به کسب جایگاه های بسیار مناسبی شده است.

انگلیس در سال 2020 موفقیت های زیادی در رده بندی Qs کسب کرده است که از آن ها می توانیم موارد  زیر را نام ببریم:

کسب رتبه 4 در بین دانشگاه های برتر جهان در سال 2020 که به ترتیب دانشگاه های (آکسفورد ، دانشگاه کمبریج، دانشگاه یو سی ال) رتبه های برتر 4، 7، 8 و 9 را کسب کرده اند.

تضمین کیفیت تحصیل در دانشگاه های انگلیس یکی از مزایای آن است که در جهان شهرت زیادی دارد. تقریبا بیشتر دانشگاه ها و کالج های انگلیس بر اساس استاندارد های بسیار دقیق اداره می شوند که دولت بر روی آن ها تصمیم می گیرد. به همین دلایل می توان اطمینان کاملی برای تحصیل در انگلیس داشت چرا که می دانید که از بهترین خدمات آموزشی دنیا، پشتیبانی تحصیلی و منابع گوناگون برخوردار خواهید شد.

هر ساله ، دولت انگلستان با گرمی از آغوش دانشجویان بین المللی استقبال می کند. جوامع بین المللی دانشجویی ، علاوه بر برگزاری مهمانی ، برگزاری برنامه ها ، فعالیت های برنامه ریزی و گردش، در روزهای سخت نیز با ارائه مشاوره در مورد مشکلات شخصی سعی می کنند به تمامی امور مرتبط با دانشجویان رسیدگی کنند و مشکلات شان را حل کنند.

دسترسی به بهترین و به روز ترین امکانات دانشگاه های انگلستان بسیار راحت می باشد چرا که این کشور در انجام بهترین پژوهش های جهان شهرت بسیار بالایی دارد و دسترسی کامل را در اختیار دانشجویان گذاشته است.

در این بخش انگلیس با پیشی گرفتن از همتای خود یعنی آمریکا از لحاظ کیفیت آثار پژوهشی رتبه اول در جهان را کسب کرده است.

مدت زمان تحصیل در انگلیس

دوره های تحصلیلی در این کشور کمی با کشور های دیگر فرق می کند به طوری که دوره لیسانس در اکثر کشور ها 4 سال است، در حالی که تحصیل در انگلستان در این مقطع سه سال طول می کشد. همچنین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یک سال به درازا می کشد که از بسیاری نقاط به نفع شما است.

بیشتر دانشجویانی که در انگلیس به تحصیل پرداخته اند از کیفیت در تمامی بخش های آن راضی بوده اند. این کشور با کسب رضایت بیش از 90 درصد دانشجویان در حوزه تجربیات دوران دانشجویی در میان کشور های انگلیسی زبان موفق شده است که امتیاز بسیار خوبی و رضایتمندانه ای از دانشجویان خارجی دریافت کند.

در کنار تمامی این ها تحصیل در انگلستان با موقعیت ها و تجاربی که برای دانشجویان می سازد باعث می شود که موفقت آن ها در تمامی زمینه های شغلی تضمین شده باشد و به راحتی در هر جایی شروع به کار بکنند.

همه کسانی که می خواهد در دانشگاه های خارجی به تحصیل بپردازند برای آن ها مهم است که دانشگاه مورد نظرشان را وزارت علوم و بهداشت کشورمان تایید کند. فهرستی که در زیر قابل مشاهده است، دانشگاه های تایید شده از وزارت علوم و بهداشت ایران برای تحصیل در انگلیس می باشد. این دانشگاه ها در دسته بندی بهترین دانشگاه های انگلیس قرار دارند:

  1. دانشگاه لیسستر
  2. دانشگاه لیورپول
  3. دانشگاه ناتینگهام
  4. دانشگاه استر چلیده گلارسو
  5. دانشگاه ساری
  6. دانشگاه ساسکس
  7. دانشگاه شرق آنگلیا
  8. دانشگاه اسکس
  9. دانشگاه اکستر
  10. دانشگاه گلاسو

همچنین دانشگاه های برتر انگلیس بر اساس رتبه بندی QS جهانی به شرح زیر می باشند:

  1. دانشگاه اکسفورد: رتبه 4
  2. دانشگاه کمبریج:رتبه 7
  3. دانشگاه کالج لندن: رتبه 8
  4. دانشگاه امپریال کالج لندن: رتبه 9
  5. دانشگاه ادینبورگ: رتبه 20 
  6. دانشگاه کینگز کالج لندن: رتبه 33
  7. دانشگاه اقتصاد و علوم سیاسی لندن: رتبه 38
  8. دانشگاه بریستول: رتبه 49
  9. دانشگاه واریک: رتبه 62
  10. دانشگاه گلاسکو: رتبه 67
  11. دانشگاه دورهام: رتبه 78
  12. دانشگاه شفیلد: رتبه 78
  13. دانشگاه بیرمنگام: رتبه 81
  14. دانشگاه لیدز: رتبه 93

دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد یک دانشگاه بسیار بزرگ است که در شهر اکسفورد شایر انگلستان قرار دارد و از قدیمی ترین دانشگاه های انگلیسی زبان جهان به شمار می رود. رئیس کنونی این داشنگاه کریس پاتر نام دارد.

درباره این دانشگاه و تاریخ تاسیس آن اطلاعات بسیار زیادی در دسترس نیست اما شواهدی از این دانشگاه وجود دارد که تحصیل و تدریس در آن را به سال 1096 میلادی به اثبات می رساند و همین موضوع آکسفورد را به دانشگاهی با تاریخچه ای غنی تبدیل کرده است.

بدون شک تحصیل در انگلستان و آن هم در دانشگاه بزرگ اکسفورد که در شمار 10 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد یکی از اهداف هرکسی است که به دنبال علم، تحصیل و زندگی موفق هستند.

در سال 2015 کمتر از یک چهارم کل دانشجویان هجده ساله ای که برای پذیرش این دانشگاه درخواست داده بودند قبول شدند. این میزان پذیرش از بسیاری از دانشگاه انگلستان و حتی دانشگاه کمربریج نیز پایین تر می باشد به طوری که برای هر صندلی که در این دانشگاه است رقابت بسیار شدیدی شکل گرفته است.

دانشگاه آکسفورد یکی از معدود دانشگاه های است که همواره زیر ذره بین مجله آموزش عالی تایمز قرار دارد. این دانشگاه از نظر این مجله بر روی پژوهش تاکید بسیار زیادی دارد و در رتبه اول جهان قرار گرفته است.

در سال 2014 دانشگاه از لحاظ کیفیت پژوهش (REF) در بریتانیا و در حوزه پژوهشی از دانشگاه کمبریج عقب افتاد و مقام اول خود را به این دانشگاه واگذار کرد. اکسفورد در 9 رشته به بهترین نتایج رسیده است و 87% ار مقاله هایش در رده کیفی عالی جهانی و بین المللی جای گرفته اند.

درآمد دانشگاه آکسفورد

آمار های بسیار حیرت انگیزی درباره درامد دانشگاه اکسفورد وجود دارد.درسال 2011 تا 2012 در آمد دانشگاه اکسفورد برابر با 1 میلیارد و 16 میلیون یورو بود که در بخش های مختلف (409 میلیون یورو مربوط به تحقیقات و طرح ها پژوهشی، 204 میلیون یورو مربوط به درامد تدریس و 173 میلیون یورو آن مربوط به درامد ها آکادمیک دانشگاهی بود.) در کنار آن دانشکده های این دانشگاه نیز به طور معمول برای خود 361 میلیون یورو درآمد داشته اند.

دانشگاه اکسفورد همچنین ثروتمند ترین دانشگاه انگلستان است. این رقم از مجموع درآمد های تمام دانشگاه های اسکاتلند بیشتر است و هر ساله این رشد چشمگیر درآمد در این دانشگاه بیشتر می شود.

پیشرفت چشمگیر این دانشگاه در قسمت های مختلف به احتمال بسیار زیاد در دوره تحصیلات تکمیلی شکل می گیرد. برای ورود به بعضی از رشته های این دانشگاه پیش شرط پذیرش وجود دارد و باید با کسب دو نمره A و *A و یک A دیگر در A-level این دوره برای 15 سال به بالا و کسانی مناسب است که خواستار تحصیل در دوره ای معتبر بین المللی و ورود به دانشگاه های معتبر هستند.

توجه داشته باشید که درخواست های پذیرش شما باید تا اواسط ماه اکتبر و در صورت خواستار بودن به مصاحبه در خارج از کشور یک ماه زود تر ثبت شوند و امکان درخواست پذیرش به طور همزمان برای دو دانشگاه اکسفورد و کمبریج وجود ندارد.

اطلاعات کلی دانشگاه آکسفورد

این دانشگاه پروژه های بسیاری را به انجام رسانده است و از جمله جدید ترین پروژه های  آن افتتاح ساختمانی جدید در مرکز تحقیقات بوتنار میتوان اشاره کرد که برای پژوهش در ورم مفاصل، پوکی استخوان و بیماری های دیگر که به استخوان و مفاصل بدن مربوط است تشکیل شده است.

در صده اخیر دانشگاه اکسفورد بزرگترین طرح های توسعه خود یعنی ساخت ساختمان جدید برای دانشکده علوم ریاضی و علوم انسانی در محل درمانگاه قدیمی رادکلیف، در خوابگاه دانشجویی مجاور کالج سامرویل را راه انداخته است.

دانشکده علوم  سیاسی بلاوتینک با هزینه ای بیش از 75 میلیون پوند در سال 2015 ساخته شد و ساخت مراکز درمان سرطان با هزینه ای بیشتر از 110 میلیون پوند و با کمک مالی دولت این کشور از بزرگ ترین پروژه های کنونی این دانشگاه می باشد.

آکسفورد هر ساله تلاش های زیادی در راستای افزایش پذیرش خود می کند. به این منظور از طریق فرمی موسوم به فرم ششم برنامه های تبلیغی در 72 درصد از کل مدارس بریتانیا انجام داده است اما همچنان کمترین میزان دانشجو از میان قشر های اجتماعی و اقتصادی رو به پایین در دوره کارشناسی را دارد و بیشتر دانشجویان جذب شده به این دانشگاه از مدارس غیر انتفاعی هستند.

این دانشگاه برای حمایت دانشجویان نیازمند نیر طرح های بسیار مناسبی را ارئه کرده است که بهترین در بین دانشگاه های دیگر انگلستان است. بودجه این طرح بری بورسیه 75 میلیون پوند در نظر گرفته شده است و تخفیف شهریه تا سقف 7500 پوند در سال به دانشجویانی که خانواده آنها کمتر از 16000 هزار پند درامد دارند داده می شود.

آمار و حقایق دانشگاه آکسفورد

درباره دانشگاه اکسفورد آمار و حقایق بسیار مختلفی وجود دارد که دانستن آن ها به متقاضیان ورود به این دانشگاه کمک شایانی خواهد کرد.

  • در این دانشگاه بیش از 23 هزار دانشجو، 11.728 نفر دانشجوی کارشناسی و 10.941 نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند.
  • رقابت در این دانشگاه بسیار سنگین میباشد و ظرفیت برای ورود به دوره کارشناسی سال 2016 حدود 3200 نفر بوده است و بیش از 19000 هزار نفر برای امتحان ورودی شرکت کرده اند.این آمار و ارقان نشان دهنده این رقابت سنگین است و برای هر صندلی که در این دانشگاه است به طور میانیگین بیش از 6 متقاضی وجود دارد.
  • در این دانشگاه درصد بسیار بالایی و نزدیک به 40 درصد دانشجویان (9300) نفر شهروند کشور های خارجی هستند.
  • ورودی دانشجویان در دوره کارشناسی دانشگاه اکسفورد عموما از مدارس دولتی هستند و طبق آمار منتشر شده 59 درصد ظرفیت کارشناسی دانشگاه و کالج های انگلستان با این دانش آموزان اشغال میشود.
  • دوره های آموزشی دانشگاه اکسفورد بیش از 300 دوره می باشد و بیش از 5 درصد از همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی پژوهش در این قسمت حضور دارند.
  • طبق گذارش های چهارچوب برتری پژوهش در سال 2014، دانشگاه اکسفورد در میان دیگر دانشگاه ها بیشترین تعداد مقاله های پژوهشی را داشته است.
  • دانشگاه اکسفورد با کسب 5 ستاره QS، درزمینه های مختلف، پژوهش، آموزش و نوآوری به شهرت بسیاری رسیده است و همچنین در زمینه های فرصت شغلی رتبه هشتم جهان را دارد.

اطلاعات تکمیلی دانشگاه آکسفورد

دانشگاه اکسفورد از 30 کالج مختلف تشکیل شده است و در این کالج ها که اغلب جوامعی علمی هستند تدریس و آموزش برگذار می شود.این کالج ها به سالن غذا خوری، کافی شاپ، سالن سخنرانی، و کتابخانه مجهزند و گروه های دانشگاهی و اجتماعی مخصوص به خود را دارند.

بیشتر کالج ها دوره های آموزش ارائه میدهند و استادان به تمامیت موضوع و درسی که آموزش می دهند تسط کامل دارند. در نتیجه تمامی امکانات و این جمع های به خصوص مربوط به هر کالج میتوانید با طیف وسیعی از افراد توانا و برجسته ملاقات کنید.

همچنین انتخاب و پذیرش دانشجو در اختیار 30 کالج دوره کارشناسی قرار دارد.برای پذیرفته شدن در این دانشگاه ها  و تحصیل در محیطی مناسب ارائه مشاور خوب به متقاضی بسیار مهم است.

در این دانشگاه هر ترم هشت هفته است و دانجویان با انتحاناتی که در طول ترم گرفته می شود ارزیابی می شوند. این سیستم از نظر برخی کارشناسان برای دانشجویان کمی سخت است اما در کل بازخورد دانشجو و نرخ ترک تحصیل دانشجویان دانشگاه اکسفورد از انتهای جدول و در رتبه دوم قرار دارد.

با توجه به موضوع درسی، دانشجویان ممک است در دپارتمان ها کنفرانس، کلاس و یا کار آزمایشگاهی داشته باشند. در این دانشگاه بیش از 100 انجمن دانشجویی وجود دارد و در کنار این اجتماع ها و زندگی اجتماعی کوچک و دوستانه می توانید از تمامی مزیت های یک دانشگاه بین المللی استفاده بکنید.

شهریه دانشگاه اکسفورد

شهریه دانشگاه آکسفورد در رشته های مختلف و با توجه به اینکه در کدام مقطع می خواهید به تحصیل بپردازید متفاوت است.

  • شهریه برای دانشجویان انگلیسی و در کل اروپایی تقریبا 9250 پوند است.
  • شهریه یک سال خارج از کشور 1385 پوند
  • شهریه دانشجویان بین المللی در سال تحصیلی 2017 تا 2018 برای دانشجویان 23 تا31 هزار پوند بوده است.
  • شهریه رشته پزشکی در دانشگاه اکسفورد 25 تا 34 هزار پوند می باشد.

دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریج

برای بسیاری از دانشجویانی که می خواهند در خارج تحصیل کنند انتخاب یک دانشگاه خوب بسیار ضرروی است. دانشگاه کمبریج در شهر کمبریج و در کناره های رودخانه کم واقع شده است. این دانشگاه قدمتی بسیار طولانی دارد و از سالهای تاسیس آن (1209 میلادی) قرن ها میگذرد.

از نظر تاریخی دانشگاه کمبریج دومین دانشگاه قدیمی انگلستان و سومین دانشگاه قدیمی در جهان به شمار می رود و از آنجایی که این دانشگاه و دانشگاه اکسفورد به یکدیگر مرتبط هستند از این رو به این دانشگاه ها دانشگاه های باستان گفته می شود، و نام این دور را اکسبریج گذاشته اند.

این دانشگاه در بسیاری از رشته های موجود در آن بهترین در دنیا است و تقریبا در همه رشته ها در رتبه بندی بالاهای جدول قرار دارد. از نظر خروجی دانشجویان و کیفیت تحصیل و نتیجه گیری کمبریج دانش آموزان کمبریج بهترین دانشجویان و گزینشی ترین در جهان هستند و طبق مقاله ای در سایت us news هیچ دانشگاهی مثل کمبریج در تغییر جهان نقش نداشته است.

کمبریج از بخش های بسیار مختلفی تشکیل شده ایت و در آن 31 دانشکده و دپارتمان قرار گرفته است که در 6 مرکز سازمان دهی شده اند. کمبریج ساختمان های زیادی در شهر دارد که تعداد بالایی از آنها پیشینه تاریخی دارند.

هیات علمی کمبریج برای این دانشگاه ارزش بسیار بالایی دارد و نقش اساسی در پرورش افراد موفق داشته است و این هیات تاکنون موفق به پرورش 90 برنده جایزه نوبل داشته است.

تاریخچه دانشگاه کمبریج

درباره تاسیس این دانشگاه نیز همانن دانشگاه اکسفورد اطلاعات بسیار دقیق موجود نیست اما با توجه به شواهد و مدارکی که از گذشته مانده است تاسیس این دانشگاه به سال 1209 میلادی باز میگردد.

اولین سند رسمی که به تاسیس شدن این دانشگاه اشاره می کند سندی است که در آن هنری سوم انگلستان به دانشگاه کمبریج اجازه تربیت اعضای خود و امتیازاتی مثل معافیت های مالی را می دهد. سند بعدی نیز به سال 1233 میلادی باز می گردد هنگامی که گرگوری نهم به دانش آموخته های این دانشگاه اجازه تدریس به جامعه مسیحی را می دهد.

قسمت های مختلف این دانشگاه از همان ابتدا و به صورت کاملا اتفاقی تاسیس شد و قرار نبود چنین مکان هایی ساخته شود. عمر هیچ کدام از دانشکده های کمبریج بیشتر از خود دانشگاه نمی باشد، اما با این حال اولین دانشکده و قدیمی ترین آن با نام پترهوس در سال 1284 تاسیس شده و پس از آن در قرن چهاردهم و پانزدهم نیز دانشکده های دیگری تاسیس شد.

موضوع جالبی دیگری که با توجه به اروپایی بودن این دانشگاه وجود دارد این است که در این دانشگاه فقط مرد ها اجازه به تحصیل داشتند. در این دانشگاه اولین دانشکده خانم ها با نام کالج کاترین توسط امیلی دیویس در سال 1869 تاسیس شد و  پس از آن با گذشت چند دهه دانشکده های دیگری نیز برای زنان ساخته شد اما تا سال 1948 خانم ها به عنوان عضو اصلی کامل دانشگاه به حساب نمی آمدند.

ریاضیات و فیزیک در دانشگاه کمبریج

در این دانشگاه در دورانی خاص آزمون ریاضیات برای دانشجویا لیسانس اجباری بود و در این دانشگاه از زمان ایزاک نیوتن و در اواحر قرن هفدهم تا وسط های قرن 19 تاکید ویژه ای بر ریاضیات کاربردی، و به وویژه در بخش فیزیک ریاضیاتی داشته است.

هم اکنون نیز این آزمون ها که قدیمی ترین در کمبریج هستند برگزار می شود  و به نوعی برای همگان اجباری است. رقابت در این آزمون ها بسیار سخت و رقابتی است و تاثیر بسیار زیادی در ظهور بسیاری از مشاهیر بریتانیایی از جملخ جیمز کلرک مکسول، لرد کلوین و جان ویلیام استرات داشته است.

ساز کار پیشرفت در بخش ریاضیات این دانشگاه همواره سیری صعودی داشته است و امروزه در زمینه های مختلف علمی این توسعه حفظ شده است به طوری که هنوز این دانشگاه قدرت و پیشگامی خود در این زمینه را حفظ کرده است و هیات مدیره این دانشگاه موفق به کسب جوایز ریاضی زیادی از جمله جایره ابل و فیلدز است.

بیشتر رویدادی های علمی جهان با مشارکت اعضای و دانشجویان دانشگاه کمبریج رخ داده است که از جمله این افراد می توان به شخصیت های بزرگی چون ایزان نیوتن، آلن تورین، استفان هاوکینگ، فرانسیس کرک، فرانسیس بیکن، هنری کاوندیش و جیزم دی واتسون اشاره کرد.

دوران مدرن و وقایع دانشگاه کمبریج

پس از آنکه کمبریج به عنوان یک دانشگاه رسمیت یافت، مطالعه در زمینه های بسیار جدیدی از قبیل الهیات، تاریخ و زبان نهای مدرن در دانشگاه ارجعیت یافت و منابع مورد نیاز برای تدریس رشته هایی مانند معماری، باستان شناسی، و هنر توسط ریچارد فیتز ویلیام در اختیار این دانشگاه قرار گرفت.

لابراتور های آناتومی، ژنتیک و زمین شناسی که بخش های جدید کمبریج به مشار می روند در بین سال های 1896 تا1902 تاسیس شدند و می توان گفت که استارت پروژه ساخت موزه جدید دانشگاه نیز در همین دوران انجام شده است.

آموزش در دوران مختلف کمبریج دچار تغیراتی زیادی شده است. در زمان جنگ جهانی اول فرایند آموز در کمبریج به شدت مختل شد چرا که 14 هزار نفر از اعضای این دانشگاه خود را برای حضور در جنگ آماده کرده بودند که از این تعداد چیزی حدود 2470 نفر آن ها جان خود را از دست دادند.

با شروع جنگ جهانی دوم کمبریج  با افزایش بی شمار دانشجو مواجه شد که ناشی از شهرتی بود که توسط دانشمندان تحصیل کرده در این دانشگاه به ارمغان آمد.

موسسه و دپارتمان های دانشگاه دولتی کمبریج

کمبریج همواره به عنوان دانشگاهی ائتلافی شناخته میشود که این به مفهوم متکشل بودن از دانشکده هایی خود مختار است که هر یک از آنها درآمد و دارایی مخصوص به خود را دارند. وجود دانشکده های مختلف باعث شده است دانشجویان و استادان در سطوح مختلف گرد هم آیند و در هر یک از هیات های علمی بتوان این اساتید را دید.

هیات های علمی در دانشگاه بخش های مختلفی را زیر نظر دارند و هماهنگی کلاس های درسی، برگزاری سمینار ها، انجام تحقیقات و تعین سرفصل درس ها زیر نظر آن ها صورت می گیرد. خود این هیات  نیز زیر نظر یک هیات عمومی قرار دارد.

در مجموع کمبریج دارای 32 دانشکده است که سه تای آن ها به ترتیب دانشکده موری ادواردز، نیوهام و لوسی کاوندیش ویژه زنان می باشد. در کنار این کالج ها، 150 دپارتمان ، موسسه و مرکز دیگر نیز وجود دارد که اعضای آنها معمولا از خود دانشکده ها بوده و مدیریت برنامه ها اموزشی کل دانشگاه را بر عهده دارند.

کتابخانه و موزه های دانشگاه کمبریج

کتابخانه قطعا یکی از مهم ترین بخش های هر دانشگاهی به حساب می آید. کمبریج 114 کتابخانه دارد که مهم ترین و بزرگترین آن کتابخانه دانشگاه کمبریج است که 8 ملییون نسخه کتاب در آن وجود دارد.

همچنین هر دام از دانشکده ها کتابخانه ای مخصوص به خود دارند برای نثال دانکده تاریخ کتابخانه ای به نام سلیل دارد که بیش از 100 هزار نسخه کتاب تخصصی در آن یافت  می شود. دانشکده هایی که قدمت بیشتر ینسبت به دانشگاه های جدید دارند بیش از یک کتابخانه دارند به عنوان مثال کتابخانه ورن کالج ترینتی 200 هزار کتاب دارد که همه آن ها پیش از قرن 19 چپ شده اند. این دانشگاه همچنین هشت موزه دارد که موزه ها هنری ، فرهنگی ، علمی و باغ های گیاه شناسی را در بر می گیرد.

بخش مالی کمبریج

دانشگاه کمبریج ثروتمند ترین دانشگاه بریتانیای کبیر  و کل قاره اروپا است. این دانشگاه در سال 2011 دارایی بالغ بر 1/4 میلیارد یورو داشته است که از این رقم 6/1 میلیارد یورو مربوط به خود دانشگاه و 7/2 میلیارد یورو مربوط به دانشکده ها می شده است.

بیشتر درآمد دانشگاه کمبریج توسط دولت انگلیس به دلیل تدریس و تحقیقات علمی به دانشگاه داده می شود. در سال ها 2006 و 2007 بیش از  یک سوم درآمد این دانشگاه را دولت انگلیس به خاطر تحقیقات پرداخت کرده بود و قسمتی دیگر از این درآمد ها از قسمت انتشارات دانشگاه کمبریج بوده است.

همچنین در سال 2000 بیل گیتس طرحی را برای این دانشگاه در نظر گرفت که از طریق بنیاد بیل و میراندا گیتس برای ایجاد بورسیه به نام گیتس مبلغی بالغ بر 210 میلیون دلار را به این دانشگاه اهدا می کرد تا دانشجویان خارج کشور بتوانند در این دانشگاه به تحصیل بپردازند.

بورسیه های تحصیلی انگلیس

بورسیه تحصیل در انگلیس

بسیار از  کسانی که علاقه مند به تحصیل در خارج هستند، بورسیه تحصیل در انگلستان برای آن ها موضوعی بسیار مهم است چرا که با آن شرایطی پیش می اید تا بتوانند پس از اخذ این بورسیه، رایگان در انگلستان به تحصیل بپردازند.

قانون آموزش اصلی این کشور امروزه بر اصل کیفیت آموزش بالا در کنار هزینه بیشتر استوار است. دانشگاه های انگلستان بهترین دانشگاه هایی هستند که در دنیا وجود دارند و در نتیجه این کیفیت از گران ترین دانشگاه های جهان نیز به شمار می روند.

اما خبر خوب برای متقاضیان تحصیل در انگلیس این است که بورسیه های متعددی برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته شده است که با آن بتوانند مشکلات مالی خود را حل کنند.

ابتدایی ترین نکته ای که دانشجو باید آن را برای خود تایین کند آن است که از تحصیل در انگلستان چه خواسته هایی دارد؟ در پی تصمیم دولت در سال 2017 دانشگاه های انگلستان مجاز هستند به دانشجویان بومی و اروپایی مبلغ اندازه 9.250 پوند در هر سال تحصیلی کمک مالی بدهند که این بیشترین میزان برای دریافت بورسیه تحصیلی در این کشور است.

همه دانشجویان خارجی غیر اروپایی ساکن در انگلستان موظف به پرداخت شهریه هستند و در بعضی از رشته  ها مبلغ شهریه به بیش از 50.000 پوند در هر سال تحصیلی می رسد که اگر هزینه های زندگی در این کشور را نیز بخواهیم به آن اضافه کنیم بورسیه تحصیلی یکی از ضروریات تحصیل  خواهد شد.

همچنین باید توجه داتشه باشید که دریافت بورسیه تحصیلی از این کشور کاری بسیار سخت و دشوار است و بیشتر این بورسیه ها معطوف به دوره کارشناسی ارشد و مقطع دکترا می شود. این بورسیه ها که برای دانشجویان بین المللی نیز در نظر گرفته شده اند به دو دسته بورسیه دولتی و بورسیه غیر دولتی تقسیم می شوند.

بورسیه دولتی

از آنجایی که انگلستان موقعیت خود را به عنوان قطب جاذبه های تحصیلی جهانی درک کرده است آگاهی خود را نسبت به مسائل مالی دانشجویان بین الملل را حفظ می کندو در نتیجه آن دولت این کشور دو طرح را پیش روی دانشجویان گذاشته است:

  • بورسیه تحصیلی شوینگ انگلیس
  • بورسیه تحصیلی کشور های مشترک المنافع

بورسیه تحصیلی شوینگ  طرح اصلی بورسیه تحصیلی در انگلستان است و این طرح بلند مدت با پشتیبانی دانشجویان با استعداد در زمینه های مختلف علمی از سال 1983 تا اکنون بیش از هزارن دانشجو را پوشش داده است. بودجه این طرح نیز توسط اداره امور خارجه و کشور های مشترک المنافع و دانشگاه ها تامین می کنند.

در بیشتر اوقات بورسیه تحصیلی شوینگ برای دوره های یک ساله ارشد در دانشگاه های انگلستان تعلق میگیرد، اما ممکن است که این بورسیه به دوره های تکمیلی دیگر نیز اعطلا شود.

لازم به ذکر است که در دریافت این نوع از بورسیه ها باید متقاضی شهروند یکی از کشور های زیر پوشش بورسیه شوینگ باشد.

بورسیه تحصیلی کشور های منافع المشترک

این بورسیه توسط کشور های مشترک المنافع برای دانشجویان بین الملل در نظر گرفته شده است که با توجه به غنی بودن طرح با همکاری 53 کشور جهان، انگلستان ومستعمرات سابق آن در حال انجام است.

بودجه این طرح را دپارتمان توسعه بین الملل تامین می کند و این بورسیه شامل کسانی می شود که در کشور های پذیرفته شده در بورسیع تحصیلی کشور های مشترک المنافع زندگی می کنند و خواهان دریافت مدرک تحصیلی انگلستان هستند.

این بورسیه به طور معمول به دوره های یک ساله کارشناسی ارشد و یا دوره های معادل، و دوره های دکترا که 3 الی 4 سال طول می کشد اعطا می شود. این بورسیه تحصیلی شهریه دانشگاه ، بلیط هواپیما، هزینه های ضرروی زندگی و دیگر مخارج را نیز در بر میگردد و در حال حاظر این بروسیه به دانشجویان رشته های مهندسی و فناوری، علوم کاربردی و نظری، کاشورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی داده می شود.

بورسیه تحصیلی غیر دولتی ویژه دانشجویان بین الملل

این بورسیه غیر دولتی هستند و بسیاری از رشته ها را شامل می شود و هر کدام از آن ها مربوط به سازمان و یا دانشگاهی  و دانشکده ای خاص است.

بورسیه تحصیلی دانشگاه اکسفورد

دانشگاه اکسفورد یک بورسیه به نام بورسیه روزد دارد که یکی از قدیمی ترین و معتبر ترین طرح های بورسیه در دنیا است. این طرح بورسیه به دانشجویانی تحصیلا تکمیلی اعطا می شود که می خواهند در دانشگاه اکسفورد به تحصیل بپردازند. هر ساله 95 دانشجو ممتاز و بالا رتبه موفق به دریافت این بورسیه تحصیلی می شوند که تمامی مبلغ شهریه را در بر میگیرند و حتی دو بلیط رفت و برگشت نیز به دانشگاه و محصل سکونت نیز در زمان شروع و اتمام تحصیل اهدا می شود.

در کل گرفتن دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین الملل امری سخت است اما گرفتن بورسیه از دانشگاه آکسفورد حتی از آن نیز سحت تر است. کسانی که درصدد گرفتن این بورسیه تحصیلی از دانشگاه اکسفورد هستند باید توجه داشته باشند که واجد شرایط اقامت ، سن و مقطع تحصیلی باشند. توجه داشته باشید که این مقطع سنی برای دانشگاه در نظر گرفته شده است در بخش های مختلف متغیر است و معمولا دانشجویان 18 تا28 سال مجاز به اقدام برای دریافت بورسیه می شوند.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد