آشنایی با انواع ویزای آمریکا

آشنایی با انواع ویزای آمریکا

توسط : تیم مهاجرتی
2,046

میلیون ها نفر از مهاجران هر ساله به دلایل متعددی آمریکا را مقصد اصلی مهاجرت خود قرار می دهند، چرا که این کشور از لحاظ آموزشی، شغلی، صنعتی و ... پذیرای تمامی مهاجران از سرتاسر دنیا است، بنابراین اکثر مهاجران نیازمند دریافت ویزا ایالات متحده، برای ورود به این کشور هستند، اصولا ویزا ایالات متحده تمبری است که در اسناد مهاجران به خصوص پاسپورتشان وجود دارد، تمبری که نشان دهنده صلاحیتشان برای ورود به ایالات متحده است، اما تنها دارا بودن ویزا به معنای صلاحیت ورود مهاجران نیست، در خصوص تشخیص صلاحیت ورود مهاجران تائید ارگان های دیگر همچون اداره امنیت داخلی ، اداره گمرک و حفاظت از مرزها دخیل است.

آمریکا کجاست؟

آمریکا یک کشور قوی و قدرتمند در جهان است که از بهم پیوستن چند ایالت به وجود آمده است. آمریکا مناطق گردش گری بسیار زیادی دارد و همچنین محل بسیار خوبی برای تجارت و تحصیل می باشد که همین باعث شده است مردم زیادی در سرتاسر جهان برای تهیه ویزا آمریکا اقدام کنند و به این کشور سفر کنند. آمریکا دارای بهترین و معتبر ترین دانشگاه ها برای تحصیل می باشد و سالانه افراد زیادی برای تحصیل ویزا آمریکا را تهیه کرده و وارد این کشور می شوند. این کشور از نظر تجارت نیز بستر بسیار خوبی برای تاجرین کشور های مختلف می باشد و معمولا تاجرین به صورت موقت و یا دائم در آمریکا به توسعه شغل خود می پردازند.

آمریکا دارای ۱۸۵ویزا مختلف می باشد که ۹ طبق هدف خود از سفر به این کشور یکی از این ویزاهارا تهیه می کنند.

چه کسانی نیازمند درخواست ویزا ایالات متحده نیستند؟

در این خصوص مردم برخی کشور ها همچو کانادا مبرا از این قضیه هستند، به راحتی و حتی بدون داشتن ویزا میتوانند به آمریکا سفر کنند، همچنین در این زمینه تبصره دیگری در قانون ویزا وجود دارد که به شهروندان 39 کشور این اجازه را می دهد، بدون داشتن ویزا و به مدت تنها 90 روز برای اهداف تجاری و حتی سفر از آمریکا دیدن کنند، در صورتی این افراد نیازمند دریافت ویزا ایالات متحده می شوند که اهداف کاری و یا سفرشان بیش از 90 روز به طول بیانجامد.

نحوه درخواست ویزا آمریکا و انواع ویزا

به طور کلی شهروندان دیگر کشور ها که شامل تبصره نمی شوند میبایست درخواست خود را به صورت آنلاین و روش های مشابه ارائه کنند و منتظر پاسخ از سمت سفارت آمریکا شوند، البته در این میان به دلیل اینکه ایالات متحده در ایران سفارتی ندارد، ایرانیان میبایست به یکی از کشور های همسایه در خصوص در خواست ویزا آمریکا سفر کنند که متحمل سختی های فراوانی خواهند شد، مدت زمان پاسخگویی سفارت آمریکا بسته به نوع ویزا درخواست کننده دارد، به طوری که فرایند پاسخگویی برخی ویزاها از دیگری سریع تر است، پس از تایید، درخواست کننده میتواند برای تعیین وقت ملاقات با سفارت آمریکا یا کنسولگری به صورت آنلاین اقدام کند، برای آشنایی بیشتر شما، فرایند درخواست ویزا به  کلی در پایین شرح داده میشود.

انواع ویزا آمریکا

همانطور که در بالا گفتیم آمریکا دارای۱۸۵نوع ویزا مختلف می باشد و این تمام این ویزا ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند که عبارت اند از: ویزا های مهاجرتی و ویزا های غیر مهاجرتی که در ادامه این مطلب قصد داریم به توضیح انواع ویزا پرداخته و کاربرد آن هارا بیان کنیم.

ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا 

ویزای بازدید آمریکا

ویزا B1

هدف هر متقاضی برای تهیه ویزا آمریکا متفاوت است و ویزاB1 مناسب افرادی است که برای تحقق اهداف زیر به آمریکا سفر می کنند، این اهداف را در ادامه بیان کرده ایم.

1)    انجام امور بازرگانی مثل صادرات و واردات کالا

بعضی از بازرگانان کالا های کشور خود را خریداری کرده و برای فروش به آمریکا می آورند. یا اینکه کالاهایی را از کشور آمریکا خریداری می کنند و به کشور خود می آورند که در واقع واردات و صادرات کالا به عهده این افراد می باشد. مثلا فرد میوه ای را از باغدار در ایران خریداری می کند و به آمریکا می آورد تا با فروش آن ها سود خوبی به دست بیاورد. این گونه افراد جز تاجرین به حساب می آیند و باید برای سفر به آمریکا ویزا B1 را تهیه نمایند.

2)    بازدید از مکانهای تجاری و بازرگانی

بعضی از تاجرین و بازرگانان بدون اینکه جنسی را به آمریکا ببرند و یا جنسی را از آمریکا تحویل بگیرند به این کشور سفر می کنند و هدف آن ها از این سفر این است که مراکز تجاری و بازرگانی را برسی کنند و برای شروع کسب و کار در آمریکا اطلاعاتی به دست بیاورند که این گونه افراد نیز باید ویزا B1 آمریکا را تهیه نمایند.

3)    سرمایه گذاری در آمریکا

بعضی از افراد در آمریکا به سرمایه گذاری می پردازند، برای مثال یک موسسه و یا یک آموزشگاه در آمریکا تاسیس می کنند و یا در سود سهام یک شرکت آمریکایی سهیم می شوند و این گونه به یک سرمایه گذاری موفق در آمریکا می پردازند، که معمولا هم برای انجام مراحل سرمایه گذاری در آمریکا مدت اقامت آن ها بیشتر از سایر افراد می باشد و باید برای سفر به آمریکا ویزاB1تهیه نمایند.

4)    انجام امور استخدام در کشور آمریکا

دسته دیگری از افراد به آمریکا سفر می کنند تا امور استخدامی خود را انجام دهند. برای مثال فردی در آمریکا شغل خوبی را پیدا کرده است و تمایل دارد که برای استخدام در آمریکا به این کشور سفر کند. این دسته افراد نیز باید ویزاB1تهیه نمایند.

5)    انجام ماموریت های شغلی کوتاه مدت

این مورد شرایط افرادی را صدق می کند که مثلا فرد یکی از مهندسین یک شرکت بزرگ تجاری و بین المللی بوده و این شرکت قصد دارد معاملاتی را با شرکت های آمریکایی داشته باشد، به همین خاطر این مهندس را به ماموریت می فرستد تا مقدمات این معامله را ترتیب دهد که این فرد نیز برای انجام ماموریت خود و سفر به آمریکا باید ویزا B1 را تهیه نماید.

ویزا B1 آمریکا حداقل سه ماه اعتبار خواهد داشت اما برای افرادی که برای بار اول می خواهند از این نوع ویزا استفاده کنند حداقل اعتبار آن شش ماه خواهد بود.


ویزا B2 آمریکا

این نوع ویزا یک ویزا توریستی برای کشور آمریکا به حساب می آید که سالانه افراد بسیار زیادی برای تهیه این ویزا اقدام می کنند. ویزا B2 برای افرادی مناسب است که هدف آن ها از سفر به آمریکا موارد زیر باشد:

1)    دیدن اقوام و آشنایان مقیم آمریکا

بعضی از افراد فامیل و دوستان زیادی دارند که در آمریکا ساکن هستند و برای دیدن این دوستان به آمریکا سفر می کنند. این افراد معمولا برای دید و بازدید به آمریکا رفته و قصد دیگری ندارند که در این صورت تهیه ویزا B2 توریستی آمریکا برای آن ها مناسب خواهد بود.

2)    سفر به آمریکا برای انجام معاینات پزشکی

در آمریکا بهترین و کاردان ترین پزشکان و متخصصین مشغول به فعالیت هستند، از این رو افرادی که دارای بیماری های غیر قابل درمان در ایران هستند برای معاینه شدن توسط این پزشکان به آمریکا سفر می کنند. مدت زمان سفر این افراد ممکن است طولانی تر از دیگر افراد باشد زیرا معاینات پزشکی ممکن است زمان بر باشد، به همین دلیل ویزا B2 توریستی آمریکا برای آن ها مناسب است.

3)    شرکت در سمینار ها و کنفرانس های آموزشی چند روزه

برخی از افراد مثل پزشکان و مهندسین برای ارتقا شغل خود و یادگیری متدهای روز دنیا که مربوط به شغلشان می باشد به آمریکا سفر می کنند تا آموزش های جدید ببینند و سطح شغل خودرا ارتقاع دهند که این افراد نیز باید ویزا B2 آمریکا را تهیه نمایند.

4)    شرکت در نمایشگاه های بین المللی 

در آمریکا معمولا بزرگترین نمایشگاه های کتاب و آثار هنری برگزار می شود که افراد زیادی را در سرتاسر جهان به سمت خود جذب کرده است. بعضی از افراد برای یک سفر چند روزه به آمریکا و بازدید از این نمایشگاه ها اقدام به تهیه ویزا می کنند که ویزا مناسب برای این افراد نیز ویزا B2 توریستی آمریکا می باشد.

5)    بازدید از مکان های ورزشی و یا آموزشی

در آمریکا مکان های آموزشی و همچنین ورزشگاه ها و یا باشگاه های ورزشی بسیار زیادی وجود دارد که معمولا بهترین نوع آموزشگاه و یا ورزشگاه در جهان هستند و سالانه افراد بسیار زیادی برای بازدید از این مکان ها به آمریکا می روند و یا در این مراکز ثبت نام می کنند. ویزا مناسب این افراد نیز، ویزا B2 توریستی آمریکا می باشد.

6)   تفریح و بازدید از مکان های توریستی

از مهم ترین دلایلی که باعث می شود افراد به آمریکا سفر کنند این است که فرد به تفریح در این کشور علاقه دارد و تمایل دارد که به مناطق دیدنی آمریکا سفر کند و سفر او معمولا از چند روز تا چند ماه طول می کشد و برای سفر خود ویزا B2 توریستی آمریکا را تهیه می کند.

7)    شرکت در برنامه های بشر دوستانه

در تمام جهان افراد بسیار نیکو کاری وجود دارد که دوست دارند در تمام برنامه های بشر دوستانه شرکت کنند. امریکا یکی از کشور هایی می باشد که بزرگترین برنامه های بشر دوستانه در آنجا برگزار می شود و باعث شده افراد زیادی به آمریکا کشیده شوند. ویزا متناسب این افراد نیز، ویزا B2 آمریکا می باشد.

محدودیت های ویزا گردشگری B2 آمریکا

شما با دریافت ویزا بازدید تنها مجاز به بازدید و سفر به ایالات متحده هستید و انجام فعالیت های زیر خلاف قوانین است و نقض آشکار قانون به شمار می آید.

یک دانش آموز کامل و یا نیمه وقت باشید.
در مطبوعات و بنگاه های خبر مشفول به کار شوید.
به عنوان خدمه در هواپیما یا کشتی وارد این کشور شوید.
به دنبال اقامت دائم در آمریکا باشید.

بسیاری از هنرمندان و یا ورزشکاران ممکن است بخاطر شغل خود و یا درمون بیماری خود به آمریکا سفر کنند که باید ویزا  o2 تهیه نمایند. این ویزا مخصوص افراد مشهور می باشد و به فردی که جز همراهان و یا دستیار شخص مشهور باشد یک ویزا o1 تعلق می گیرد.

ویزا تحصیلی آمریکا

ویزای دانشجویی آمریکا

آمریکا به دلیل اینکه دارای برترین اساتید دانشگاه و همچنین پیشرفته ترین دانشگاه های تحصیلی در جهان می باشد، سالانه دانشجویان زیادی به این کشور سفر می کنند که ویزا مخصوص این دانشجویان، ویزا F1 می باشد و اعتبار این ویزا حداقل یکسال می باشد. البته گفتنی است که هر دانشجویی که با ویزاF1  در آمریکا مشغول به تحصیل باشد حق کار کردن ندارد.

همچنین همسر و فرزندان فرد دانشجو که مثلا در مقطع دکترا مشغول به تحصیل است نیز می توانند وارد آمریکا شوند ولی ویزا آن ها باید از نوع F2 باشد تا اجازه ورود به این کشور را داشته باشند. همراهان فرد دانشجو به صورت همزمان با و یا چندین روز بعد از وارد شدن او می توانند به آمریکا بیایند.

همراهانی که با ویزا F2 وارد آمریکا می شوند فقط اجازه شرکت در دوره های آموزشی کوتاه مدت را خواهند داشت و می توانند به صورت پاره وقت به تحصیل نیز بپردازند، البته این در صورتی است که هر دوره ای که می گذرانند نیازمند صدور مدرک آکادمیکی نباشد. فرزندان نیز می توانند با ویزا F2 به تحصیل تا مقطع دیپلم بپردازند.

اگر افرادی که دارای ویزا F2 هستند قصد ادامه تحصیل خود پس از دیپلم را داشته باشند باید ویزا خود را تعویض نمایند و یک ویزا F1 تهیه نمایند و در صورتی که بخواهند کار کنند، کارفرمای آن ها باید مورد تایید اداره مهاجرت قرار بگیرد و در صورتی که کارفرما مورد تایید قرار بگیرد فرد باید ویزا خود را به H1 تغییر دهد تا در آمریکا اجازه کار کردن را داشته باشد. 

ویزا تبادل فرهنگی یا تبادل نیروی کار

ویزا J1

ویزا J1 برای افرادی متناسب می باشد که در آمریکا مشغول به آموزش و تدریس هستند و در واقع تبادل فرهنگی انجام می دهند. کارفرمای این افراد در آمریکا همان شرکت ها و یا دانشگاه ها هستند که فرد باید به آن ها تعهد دهد که تا پایان دوره های آموزشی در خاک آمریکا خواهد بود. ویزا J1 از دسته ویزاهایی است که قابلت تبدیل ندارد و نمی توان آن را به ویزاهای دیگر تبدیل کرد، همچنین این ویزا از مدت اعتبار بیشتری نسبت به دیگر ویزا ها برخوردار است و می توان با حضور در کشور آمریکا اعتبار آن را تامدت هفت سال تمدید کرد.

افرادی که دارنده ویزا J1 هستند پس اینکه اعتبار ویزا آن ها تمام شد طبق قوانین باید به مدت دوسال آمریکا را ترک کنند و سپس خارج از خاک آمریکا به تمدید ویزا خود بپردازند. البته در مواردی نیز فرد با دارا بودن یک وکیل با تجربه که مورد تایید سازمان مهارت آمریکا باشد می تواند داخل خاک آمریکا بماند و در همانجا به تمدید ویزا خود بپردازد.

ویزا تحصیلی دردوره های آموزشی و کاربردی و همچنین غیر آکادمیک

ویزا M1

این ویزا برای افرادی مناسب است که قصد دارند زیر مدت یک سال در خاک آمریکا اقامت داشته باشند و هدف آن ها از سفر به آمریکا تحصیل پاره وقت و شرکت در دوره های غیر آکادمیک می باشد. برای اخذ این ویزا باید بین دوره های انتخابی و سابقه کاری فرد هماهنگی زیادی وجود داشته باشد که در این صورت احتمال اخذ ویزا در سفارت بسیار بیشتر خواهد شد. همسر و فرزندان فردی که ویزا M1 دارد می توانند برای تهیه ویزا M2 اقدام کنند و عنوان همراه و خانواده فرد با او به آمریکا سفر کنند، اما این افراد اجازه ندارند که در آمریکا کار کنند.

ویزا نامزدی

ویزا K1

این نوع ویزا در واقع یک ویزا مهاجرتی نمی باشد و این به این دلیل است که این نوع ویزا تنها به افرادی داده می شود که قصد دارند با یکی از شهروندان آمریکا ازدواج کنند. شخصی که دارای ویزا k1 می باشد باید قبل از گذشت نود روز از ورود خود به خاک آمریکا حتما با شهروند آمریکایی موردنظر به صورت قانونی ازدواج گرده و ازدواج خود را ثبت نمایند.

که پس از ثبت ازدواج خود به آن ها اجازه داده می شود که برای اخذ ویزا ازدواج در آمریکا اقدام کنند.تهیه این نوع ویزا شرایط خاصی دارد و به این سادگی ها نمی شود آن را تهیه نمود. برای تهیه ویزا ازدواج در آمریکا حتما از یک وکیل با تجربه کمک بگیرید زیرا کمک گرفتن از یک وکیل با تجربه می تواند در اخذ ویزا به شما کمک بسیار زیادی کند. البته باید توجه داشته باشید که وکیل مورد نظر شما باید مورد تایید سازمان مهاجرت ایالات متحده آمریکا باشد.

ویزا توافق تجارت آزاد

ویزا کار H1

این ویزا مخصوص افرادی می باشد که دارای حرفه و شغل خاصی هستند که باعث شده است یک کارفرمای مقیم آمریکا از آن ها دعوت به همکاری نماید که در این صورت فرد می تواند از سفارت درخواست تهیه ویزا کار کند. شرایط لازم برای دریافت این ویزا داشتن حداقل لیسانس که توسط اداره مهاجرت تایید شده و همچنین وجود کارفرمایی که واجد شرایط اداره مهاجرت آمریکاست می باشد. اگر فرد دعوت شده به همکاری دارای مدرک کارشناسی نباشد می تواند ادعای خودرا با ارائه سابقه چندین ساله در زمینه یک رشته خاص به اداره مهاجرت ثابت کرده و برای دریافت ویزا اقدام نماید. 

اعتبار این ویزا حداقل یک ساله است و قابلیت تمدید نیز دارد. همسر و فرزندان فرد دارای ویزا H1 می توانند به عنوان همراه فرد وارد کشور آمریکا بشوند اما طبق قوانین حق ندارند کار کنند و ویزا آن ها ویزا H2 خواهد بود. البته ما پیشنهاد می دهیم که متقاضی برای اخذ ویزا خود حتما از یک وکیل با سابقه کمک بگیرد زیرا کمک گرفتن از یک وکیل می تواند در تهیه ویزا کاربه فرد کمک زیادی کند.

متقاضی دریافت ویزا کاری پس از‌مدتی می تواند از اداره مهاجرت آمریکا بخواهد که به او گرین کارت بدهند، گرین کارت به معنای اقامت دائم در کسور آمریکا می باشد که تهیه گرین کارت در صورتی امکان پذیر است که شخص کارفرما اختیارات لازم را برای تهیه آن داشته باشد.

ویزا H-2 آمریکا

ویزای H-2، دومین نوع از ویزای کار در ایالات متحده در میان ویزای کار موقت است، اینگونه که این ویزا برای دو دسته از کارگران طراحی شده است،

دسته اول مربوط به کارگران موقت کشاورزی با ویزای H-2A و دسته دوم مربوط به کارگران موقت غیر کشاورزی با ویزا H-2B است.

ویزای H-2A مربوط به کسانی می شود که بر روی زمین های کشاورزی به صورت موقت یا فصلی کار می کنند، این بدین معنا است که کار، در یک دوره و بازه مشخص انجام می شود، یعنی به طور موقت و کمتر از یک سال، بر این اساس کارفرمایان آمریکایی که مزرعه، یا شرکت کشاورزی دارند، مجاز به استخدام کارگران کشاورزی از کشور های خارجی هستند، این جذب نیرو کمک شایانی به کارفرمایان آمریکایی می کند، بنابراین آنها تلاش فراوانی برای جذب کارگران فصلی می کنند. البته موضوع دیگری که درباره این ویزا قابل ذکر است این است که کارگران موقت تنها از چند کشور محدود قابل جذب هستند. چندی از این کشور ها به شرح زیر است:

کانادا، شیلی ، دانمارک ، فیجی ، ژاپن ، آلمان ، ایتالیا ، مکزیک ، هلند ، اسپانیا ، کره جنوبی ، فرانسه ، پرتقال ، سنگاپور ، آفریقای جنوبی ، تایلند ، اکراین ، و .... 
در ضمن ایران در لیست این کشور ها قرار ندارد

ویزای H-2B مختص آن دسته کارگران غیر کشاورزی می باشد، بنابراین بر اساس این ویزا دولت آمریکا به کارفرمایانی که نمی توانند کارگران غیر کشاورزی را از درون جذب کنند اجازه می دهد که نیاز موقتی خود به کارگران غیر کشاورزی را از طریق کارگران خارجی  بر طرف کنند، از مشاغل کارگران غیر کشاورزی می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

مهمانداری
انبار داری
متصدی رستوران و بارها
تعمیر و نگهداری
سرایداری
محوطه سازی
ساخت و ساز
و...
از آن جهت که ویزا H-2B مختص به کارگران غیر کشاورزی است به این معنا نیست که کارگران کشاورزی نمی توانند این ویزا را دریافت کنند، به طور کلی هر کارگری که از طرف کارفرما شناسایی و تعیین صلاحیت شود، می تواند ویزا H-2B را دریافت کند، همچنین این ویزا محدودیتی در خصوص تعداد آن دارد به طوری که، تمام کارفرمایان در طول یک سال تنها می توانند در نیمه اول سال 33 هزار کارگر و در نیمه دوم سال 33 هزار تای دیگر استخدام کنند که در مجموع 66 هزار کارگر در سال می شود، البته درباره ویزا H-2A هیچگونه محدودیتی در خصوص تعداد کارگران تقاضا شده وجود ندارد.

ویزا H-3 آمریکا

یکی دیگر از ویزا های کار در ایالات متحده ویزای H-3 یا ویزای کار آموز و بازدید کننده آموزش می باشد، این نوع ویزا نیز همانند دیگر ویزا ها برای اتباع خارجی طراحی شده است که قصد گذراندن دوره خاصی در ایالات متحده دارند، تا بتوانند به آموزش های ویژه مطلوب خود دست پیدا کنند،

ویزا H-3 به دارندگان خود این حق را می دهد که وارد ایالات متحده شوند و در موسسه های مورد نظر خود که تایید صلاحیت شده اند شرکت کنند، شرط اصلی دریافت این ویزا اینگونه است که متقاضی میبایست در کلاس های آموزشی شرکت کند که، در کشور خود چنین کلاس های وجود ندارد.

موسسات آموزشی که، آموزش های ویژه برای دارندگان این ویزا برگزار می کند نمی توانند یک مدرک دانشگاهی کامل به متقاضی بدهند و فقط در راستای تقویت و افزایش مهارت های متقاضی میتوانند عمل کنند، همچنین متقاضی میبایست اثبات کند که پس از پایان دوره به کشور خود بر میگردد و مهارت های کسب شده را در راستای پیشرفت کشورش اعمال می کند. در ضمن متقاضیان ویزای H-3 نمی توانند در آمریکا کار کنند، متقاضیان تنها می توانند در کار عملی مربوط به بخش برنامه آموزشی شرکت کنند، ایالات متحده در سال تنها 50 ویزای H-3 صادر می کند.

ویزا H-3 دارای دو نوع برنامه آموزشی است:

نوع اول مربوط به برنامه های آموزشی به جز حرفه های پزشکی می شود که متقاضی می تواند در تمامی آنها شرکت کند و مهارت های لازم را در این زمینه به صورت کامل کسب کند، نمونه ای از این حرفه ها به شرح زیر می باشد :

امور مالی
حمل و نقل
ارتباطات
امور دولتی
کشاورزی
و...
نوع دوم نیز مربوط به متقاضیانی است که خواهان شرکت در برنامه های نظری و عملی در حوزه کودکان می باشند.

انواع ویزا کار موقت آمریکا

ویزا کار موقت آمریکا

این نوع ویزا که شامل چندین بخش می باشد مختص افرادی است که به قصد کار موقت خواهان سفر به ایالات متحده هستند، انواع ویزا های کار موقت به شرح زیر است:

ویزا H1B آمریکا

این ویزا یکی از انواع ویزای کار ایالات متحده می باشد که به شرکت ها اجازه استخدام کارگران متخصصی را می دهد که دارای مدرک عالی تحصیلی باشند، به همین دلیل این نوع ویزا، ویزای تخصصی یا حرفه ای نامیده می شود، در صورتی که فرد واجد شرایط این نوع ویزا باشد می تواند درخواست ویزای H1B را بدهد، شرایط این ویزا به شرح زیر می باشد:

داشتن مدرک تحصیلی از قبیل مدرک، کارشناسی و کارشناسی ارشد
داشتن هر گونه مدرک فنی از موسسات فنی حرفه ای
واجد شرایط بودن برای کار در پروژه های تحقیق و توسعه وزارت دفاع ایالات متحده یا سایر پست های دولتی

چه کسانی می توانند ویزا H1B را بدست آورند؟

ویزای کار H1B توسط یک کارفرمای آمریکایی آغاز می شود، این گونه است که کارفرما نیاز به متخصص دارد و نمی تواند نیروی متخصص آمریکایی پیدا کند که به اندازه کافی واجد شرایط برای تکمیل کار باشد، یا اینکه به اندازه کافی مهارت لازمه را دارا نمی باشد، بنابراین کارفرما دست به کار می شود و نیروی کار خارجی استخدام می کند، نمونه تخصص هایی که کارفرمایان آمریکایی نیازمند آن هستند به شرح زیر می باشد:

متخصصان آی تی
معماران
حسابداران
استادان (پروفسورها)
دکتران
وکلا
و ...
فرایند این ویزا به اینگونه است که کارفرما نیاز های خود را مطرح می کند و اگر الزامات کار توسط متخصصین خارجی برآورده شود، آنگاه کارفرما فرایند انجام ویزا H1B را آغاز می کند.

ویزا H-1B1 آمریکا

این ویزا نیز در دسته ویزاهای کار موقت قرار دارد، به گونه ای که به وسیله این ویزا می توان در ایالات متحده مشغول به کار شد، اما تفاوتی که H-1B1 با H1B دارد این است که ویزا H-1B1 تنها مختص دو کشور می باشد، و فقط شهروندان این دو کشور توانایی در خواست این نوع ویزا را دارند، شیلی و سنگاپور آن دو کشور نام برده هستند، این چنین امتیازی به این کشور ها به توافق تجاری سال 2004 بر می گردد که طی این قرار داد تنها اتباع شیلی و سنگاپور واجد شرایط ویزای H-1B1 می شوند.

 ویزا مذهبی
ویزا R1
این نوع ویزا برای کسانی‌مناسب است که مراسمات مذهبی را هدایت می کنند و شغلشان مترجم مذهبی و ارائه دهنده حرفه مذهبی می باشد. این افراد می توانند برای تهیه ویزا مذهبی اقدام نمایند و به کارهای صنعتی مذهبی در امریکا بپردازند.

این ویزا برای اولین بار دارای یک اعتبار سی ماهه  می باشد که پس تمام شدن اعتبار ویزا این امکان وجود دارد که دوباره آن اعتبار آن را به مدت سی ماه تمدید نمایید. برای اخذ این ویزا باید دارای مدارکی باشید که نشان می دهد شما به یک گروه و یا سازمان مذهبی شناخته شده وابسته هستید که ارائه این مدرک از الزامات اخذ ویزا به شمار می رود.

ویزا امور تجاری مثل صادرات و واردات

 ویزا E1 

معمولا این نوع ویزا برای گسترش روابط تجاری ایالات متحده با کشور های مورد تاییدش صادر می شود. و شرکت های کشور های دیگر می توانند با اخذ این ویزا به تبادلات تجاری مستقیم با کشور آمریکا بپردازند.افرادی که این ویزا را دریافت می کنند اجازه نخواهند داشت بجز انجام امور تجاری به شغل دیگری بپردازند و باید فقط به مبادلات تجاری در این کشور بپردازند. مثلا آن ها حق ندارند که مهندسی و یا پزشکی در آمریکا مشغول شوند و شغل آن ها فقط تجارت در این کشور خواهد بود.

مدت زمان اعتبار این ویزا دو الی پنج سال خواهد بود که به میزان زمان لازمه توسط خود شخص تعیین می شود‌. ولی سرمایه اولیه برای تهیه این ویزا مشخص نیست. برای مثال شخصی که قصد راه اندازی یک شرکت تجاری در آمریکا را داشته باشد می تواند این ویزا را دریافت نماید و در واقع واجد شرایط دریافت این ویزا می باشد. تهیه این ویزا به کارمندان اصلی شرکت در تهیه ویزاشان کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

ویزا سرمایه گذاری

ویزا سرمایه گذاری آمریکا

ویزا E2 

تهیه این ویزا به افرادی پیشنهاد می شود که قصد دارند یک بیزینس و یا یک شرکت بزرگ را به سرمایه خود در آمریکا راه اندازی کنند. نوع بیزینس را خود فرد طبق توانایی هایش انتخاب می کند و همچنین سود کار در اختیار خود فرد خواهد بود. بار اولی که این ویزا را تهیه می کنید به مدت دوسال اعتبار خواهد داشت ولی تمدید آن به میزان موفقیت و سود ده بودن کسب و کارتان بستگی خواهد داشت. مثلا اگر بیزینس شما پر سود بود اعتبار ویزا دوسال دیگر نیز تمدید خواهد شد ولی اگر کسب و کار شما به هر دلیلی رونق نگرفت و نتوانستید سود کنید باید قبل از تمام شدن ویزا اقدام نمایید و با توجه به واجد شرایط بودن خود به تغییر ویزا خود درآمریکا بپردازید.

برای انجام مراحل ورود به آمریکا جهت راه اندازی بیزینس شش ماه زمان لازم است و برای شروع کار باید حداقل ۵۰هزار دلار در نظر بگیرید که میزان سرمایه با توجه به نوع کار و گستردگی آن تغییر می کند. مزیتی که باعث متمایز شدن این ویزا از دیگر انواع ویزا آمریکا شده است این است که فرد می تواند به با تهیه این ویزا همسر و فرزندان خودرا نیز به صورت همزمان و با ویزا E2 وارد خاک آمریکا کند و همسر و فرزندان او این اجازه را خواهند داشت که در آمریکا به کار و تحصیل بپردازند.

ویزاهای مهاجرتی آمریکا

ویزا lR2 ، ویزا CR2 ،ویزا lR5

اخذ اقامت آمریکا از طریق بستگان درجه یک

اگر فردی دوس داشته باشد که به طور دائمی به آمریکا برود و در این کشور زندگی کند باید برای تهیه اقامت این کشور و یا همان گرین کارت اقدام نماید. اداره مهاجرت آمریکا این امکان را فراهم کرده است که فرد بتواند از طریق بستگان درجه یک خود که جز شهروندان آمریکا هستند و گرین کارت دارند اقامت دائم آمریکارا دریافت نماید‌. این بستگان باید همسر، فرزند، مادر، پدر، خواهر و برادر فرد باشند.

البته متقاضیان دریافت این نوع ویزا باید دارای شرایطی باشند که در ادامه بیان می کنیم. فرد نباید هیچ گونه سابقه جنایتی داشته باشد، فرد باید در سلامت کامل جسمی و روحی باشد و همچنین وضع مالی خوبی داشته باشد. البته باید گفت که امکان دریافت گرین کارت از طریق بستگان درجه دو نیز وجود دارد ولی تنها تفاوتی که دارد این است که افراد باید برای دریافت ویزا دائمی اقامت در آمریکا از طریق بستگان درجه دو مدت زمان بیشتری را منتظر بمانند تا بتوانند ویزا دائمی خودرا تهیه نمایند.

اخذ اقامت آمریکا برای افراد داری نبوغ

ویزا EB1

این ویزا برای افراد نابغه مناسب می باشد که در اموری مثل تجارت، تدریس، آموزش، ورزشی و هنر مهارت خاصی داشته باشند و سازمان های بین المللی مرتبط از آن ها تجلیل کرده باشد و توانا بودن آن ها در یک امر خاص توسط نشریات روزنانه ها، تلوزیون و مجلات قابل اثبات باشد. فردی که دارای چنین شرایطی باشد از نظر ملی و جهانی برای ایالات متحده فرد بسیار با ارزشی به حساب می آید و وجود او علارغم اینکه بسیار فرد مهم و با ارزشیست می تواند برای کشور منافعی را نیز به همراه داشته باشد. البته برای اخذ ویزا فرد باید تمام موارد بالا را به اداره مهاجرت آمریکا ثابت نماید.

تهیه اقامت آمریکا به وسیله کار و کارفرما

ویزاAB2 و ویزاAB3

بعضی از افراد به واسطه تحصیلات و مهارتی که دارند توسط کار فرمایان آمریکایی دعوت می شوند تا به کار در آمریکا بپردازند. برای اخذ این ویزا کارفرمای فرد باید دارای شرایط زیر باشد:

شرکت او باید بسیار معتبر باشد و توانایی پرداخت تمام حقوق کارمندان خود را داشته باشد، اداره مهاجرت باید شخص کارفرما را تایید کند و شخص نیز باید از وزارت کار آمریکا تاییدیه رسمی گرفته باشد، اگر کارفرما دارای این شرایط بود افراد می توانند این نوع ویزا را دریافت کرده و در آمریکا به کار مشغول شوند. این ویزا به افراد زیر تحویل داده می شود:

دارا بودن حداقل مدرک لیسانس و چندین سال سابقه کاری

کارگران بسیار کاردان که مدرک ندارند اما دارای حداقل پنج سال سابقه کار می باشند

برای تهیه این ویزا کارفرما و کارگر خارجی باید تمام شرایط را داشته باشند تا مورد تایید اداره مهاجرت ایالات متحده قرار بگیرند و بتوانند باهم همکاری داشته باشند. افرادی که مدارک تحصیلی بالایی ندارند اما تجربه کاری آن ها بالای پنج سال باشد می توانند با تهیه ویزاEB3در آمریکا مشغول به کار شوند ولی این در صورتی است که فرد بتواند سابقه کاری خودرا به اداره مهاجرت آمریکا ثابت نماید.

فردی که می خواهد این نوع ویزا را تهیه نماید باید حداقل سه شرط اداره مهاجرت را بپذیرد، که این شرط هارا در ادامه مطلب بیان کرده ایم:
دارا بودن ده سال سابقه کاری به صورت تمام وقت
دارا بودن پروانه کسب که مربوط به مهارت فرد می شود
اعتبار نوع فعالیت و مهارت شخص کارگر

اخذ این نوع ویزا نیز دارای پیچیدگی های خاص خود می باشد که ما پیشنهاد می دهیم حتما از یک وکیل در این مورد استفاده نمایید.

اخذ اقامت آمریکا جهت سرمایه گذاری

ویزاEB5

این ویزا برای کسانی متناسب است که قصد دارند سرمایه های خارجی را در آمریکا جمع کنند و به سرمایه گذاری در این کشور بپردازند که نفع بسیار زیادی برای او خواهد داشت. این گونه افراد از دوراه می توانند اقدام کنند:

1)    افرادی که قصد دارند با سرمایه شخصی خود در آمریکا شرکت بزنند و به سرمایه گذاری در این شرکت بپردازند.
2)    افرادی که دوست دارند با شرکت های واقع در آمریکا همکاری کنند و با بخشی از سرمایه خود در این شرکت ها به سرمایه گذاری می‌پردازند.

حداقل سرمایه ای که نیازاست برای این کار کنار بگذارید یک میلیون دلار می باشد و راشتن این مبلغ برای اخذ این ویزا یکی از الزامات به حساب می آید. در ضمن فرد سرمایه گذار باید حداقل ده نفر از شهروندان آمریکایی و یا افراد خارجی را استخدام کند. افراد استخدام شده نیز باید تایید شده باشند و شرایط کار کردن در آمریکا را داشته باشند.

البته اگر فرد خانواده اش راهم همزمان به آمریکا بیاورد و از آن ها برای کار کردن در شرکت خود به عنوان کارگر استفاده کند حتی اگر مورد تایید هم باشند باز هم جز آن ده نفر کارگر محسوب نمی شوند و طبق دستور اداره مهاجرت فرد باید ده نفر بجز اعضای خانواده خود را استخدام نماید تا اجازه کار در آمریکا را داشته باشد.

البته راه دیگری نیز برای سرمایه گذاری در آمریکا وجود دارد که مثلا فرد می تواند در شرکتی شروع به کار کند که از قبل مورد تایید سازمان مهاجرت باشد. سرمایه ای که باید برای این کار در نظر بگیرید پانصد هزار دلار می باشد. آمریکا سالانه لیست شرکت هایی که نیاز به سرمایه گذار دارند را مشخص می کند و اعلام می کند تا افراد سرمایه گذاری که هدف سرمایه گذاری در کشور آمریکارا دارند دست بکار شوند.

با اخذ این ویزا برای سرمایه گذاری نیازی به حضور فرد در شرکت مورد نظر نخواهد بود و حتی الزامی نیست که فرد مقیم آمریکا باشد و می تواند در هرکشوری اقامت داشته و در آمریکا سرمایه گذاری کند. برای تهیه این گرین کارت و یا همان ویزا باید یکسال زمان در نظر بگیرید و سالانه ده هزار ویزا EB5 آمریکا تهیه می گردد که معمولا پنجاه درصد سرمایه گذاران قصدشان این است که در مناطق محروم آمریکا سرمایه گذاری کنند و در محلی شرکت داشته باشند که آمار بیکاری بالایی داشته باشد.

برای اخذ این گرین کارت شما حتما باید مدارکی را به اداره مهاجرت ارجاع نمایید که نشان دهد سرمایه شما از طریق راه های قانونی به دست آمده و نامشروع نیست. اخد این گرین کارت مزایای بسیار زیادی برای فرد سرمایه گذار خواهد داشت که در ادامه به این مزایا خواهیم پرداخت.1)    اگر فرد سرمایه گذار همسر و فرزندی داشته باشد نیز می تواند آن هارا با این ویزا به آمریکا بیاورد و مدت اقامت آن ها ابتدا دوسال می باشد که پس از گذشت این دوسال فرد می تواند به صورت دائمی در آمریکا اقامت داشته باشد و بعد از سپری شدن پنج سال از اقامتش به او پاسپورت آمریکایی نیز تعلق خواهد گرفت.

2)    در صورت تهیه این ویزا کشور آمریکا به فرد سرمایه گذار سالانه سه درصد سود خواهد داد.

3)    کسانی که این ویزا را تهیه می کنند پس از گذشت پنج سال می توانند اصل سرمایه خود را از کشور طلب نمایند و آمریکا نیز پس از پنج سال اصل سرمایه را به اشخاص باز می گرداند.

4)    امکان حمایت از سرمایه گذاری خود با استفاده از وثیقه ساتتمان یا هر ملک دیگری.
به طور کلی افرادی که به عنوان همراه با فرد اصلی وهرد می شوند باید ویزا های زیر را تهیه نمایند:

ویزا خانواده

ویزا همسر IR1 و ویزا فرزند AR2

اما کسی که فردی را به فرزند خواندگی قبول کرده است و خود یکی از شهروندان‌آمریکا باشد باید برای اتتقال فرزند خوانده خود به آمریکا برای او ویزا  IR3تهیه نماید. اگر فرزند او در کشوری اقامت داشت که از کشور های هم پیمان آمریکا نبود فرد باید برای فرزند خوانده اش ویزاIR4 تهیه نماید و اورا از آن کشور به آمریکا انتقال دهد.

ویزا برای والدین شهروندان آمریکا

اگر کسی جز شهروندان آمریکا باشد و بخواهد که والدینش را نیز به آمریکا بیاورد باید برای آن ها ویزا IR5 تهیه نماید و در صورت تهیه این اجازه را خواهند داشت که به آمریکا وارد شوند.

ویزا فرد یتیم عضو پیمان

فرد یتیمی که قصد دارد به فرزند خواندگی شخصی در بیاید و پس از ان به آمریکا برود باید ویزا lH3تهیه کند تا بتواند در آمریکا اقامت داشته باشد. البته ویزا lH  فقط برای کسانی مناسب است که در کشور های عضوپیمان لاهه اقامت داشته باشند.

ویزا مناسب برای همسر شهروند آمریکایی

اگر از افرادی هستید که در آمریکا ساکنید و جز شهروندان ایالات متحده به حساب می آیید، در صورتی که قصد داشته باشید همسر خود را با شرایط مشروط به آمریکا بیاورید باید برای او از ویزا CR1 استفاده نمایید. شما به تهیه این نوع ویزا می توانید همسر خود را هم مقیم آمریکا کنید اما این در صورتی است که تمام‌شروط اداره مهاجرت را بپذیرید و به آن‌ها عمل کنید.

ویزا متناسب برای فرزند شهروند ایالات متحده

اگر از افرادی هستید که در آمریکا ساکنید  وهنوز فرزندان خود را به آمریکا نیاورده اید، برای انتقال آن ها به آمریکا باید برایشان ویزا CR2 تهیه نمایید که این ویزا فقط مخصوص افرادی است که قصد دارند فرزند تنی خود را به آمریکا بیاورند و برای آوردن فرزند خوانده مناسب نمی باشد. همچنین باید در شرایط مشروع این کار را انجام بدهید.

ویزا متناسب برای همسر خاص یک شهروند آمریکایی

اگر مقیم آمریکا هستید و قصد دارید همسر خود را با شرایط خاص به آمریکا بیاورید باید برای او ویزا  lw1 تهیه نمایید که مخصوص این گونه افراد می باشد.

ویزا متناسب با فرزند متقاضی شهروندی آمریکایی

اگر فرزندی دارید که خود متقاضی آمدن به آمریکاس و برای آن اقدام کرده است باید برای او ویزا lB2 تهیه نمایید. 

ویزا مناسب برای همسر و یا فرزند شخص دارای ویزا Am1

شخصی که دارای اینگونه ویزا می باشد به راحتی می تواند برای همسر و فرزندان خود ویزاAm2تهیه نماید و با استفاده از آن خانواده خود را به آمریکا بیاورد. 

ویزا متناسب برای مقیم بازگشته

اگر فردی قبلا مقیم آمریکا بوده باشد و پس از گذشت مدتی از اقامتش آمریکارا ترک نماید و به کشور خود بازگردد، برای بازگشت مجدد به آمریکا باید برای تهیه ویزاSB1  اقدام کند زیرا این ویزا متناسب با این گونه افراد می باشد.

ویزا مخصوص افراد از دست داده تابعیت

بعضی از افراد قبلا سال ها در آمریکا زندگی کرده اند اما پس از گذشت مدتی اقامت در آمریکا این کشور را ترک کرده و به کشور دیگر رفته اند و در آن کشور به فردی غیر آمریکلیی ازدواج کرده اند و به این ترتیب تابعیت ایالات متحده را از دست داده اند. این افراد برای بازگشت مجدد به آمریکا باید ویزا Sc1تهیه نمایند و فقط با این نوع ویزا اجازه ورکد مجدد به آمریکا را خواهند داشت. 

ویزا افراد نظامی از دست داده تابعیت آمریکا

این گونه افراد نیز مثل افراد دیگر قبلا در آمریکا ساکن بوده اند و چند سالی را در آمریکا گذرانده اند اما به دلیل اینکه آمریکا را ترک کرده اند و مدتی در نروهای مسلح کشور خارجی عضو بوده اند تابعیت آن‌ها باطل شده است. این افراد جز افراد خاص به حساب می آیند و باید برای بازگشت مجدد به آمریکا و همچنین دریافت مجدد تابعیت آمریکا از ویزا  sc2استفاده کنند. این ویزا مخصوص افراد خاص می باشد و با تهیه آن می توانند به کشور آمریکا بازگردند.

ویزا فرزند مجرد شهروند آمریکا

اگر فردی در آمریکا ساکن باشد و مشغول به زندگی در آنجا باشد طبق شرایطی می تواند فرزندان خود را نیز به آنجا بیاورد. اگر فرزند این ‌فرد مجرد باشد باید با ویزا  F11وارد آمریکا شود و این ویزا مخصوص فرزندان مجرد شهروندان آمریکایی می باشد.

ویزا مخصوص فرزند مجرد که خود درخواست کرده

اگر فرزند یک شهروند آمریکایی به درخواست خود بخواهد وارد آمریکا شود و با والدینش در آنجا زندگی کند باید ویزا B11 را تهیه نماید.

ویزا مخصوص همسر مقیم دائم آمریکا

اگر فردی به صورت دائنی در آمریکا اقامت داشته باشد و قصد داشته باشد که همسر خود را نیز به این کشور بیاورد باید برای او ویزا f21 تهیه نماید.

ویزا مخصوص فرزند مقیم دائم کشور آمریکا

اگر فردی مقیم دائم امریکا باشد و قصد داشته باشد که  فرزندش را نیز به آمریکا بیاورد، ویزا مناسب برای فرزند این فرد ویزا F22 خواهد بود و باید برای تهیه این نوع ویزا اقدام نماید.

ویزا مناسب فرزند مجرد مقیم دائم

اگر فرد مقیم دائم آمریکا بخواهد فرزند مجردش را وارد خاک آمریکا کند باید برای او ویزا f24 تهیه نماید.

ویزا مناسب برای همسر مقیم دائم که خودش در خواست کرده

اگر فردی درخواست تهیه ویرای آمریکا را داشته باشد و همسر او از مقیمان دائم در آمریکا باشد، این فرد می تواند با تهیه ویزا B21 به خاک این کشور وارد شود، همچنین فرزند مقیم دائم آنریکا نیز نی تواند برای زندگی به آمریکا بیاید و باید ویزا B22 تهیه نماید. انا اگر فرزند مقیم دائم آمریکا خودش در خواست اقامت در آمریکا را داشته باشد باید از ویزا B24 استفاده کند و برای تهیه این ویرا اقدام نماید.

ویزا مخصوص فرزند متهل شهروند ایالات متحده

اگر فردی از شهروندان آمریکایی باشد و در آمریکا زندگی کند می تواند فرزند متاهل خودرا نیز به آمریکا بیاورد. فرزند این شخص باید برای ورود به امریکا ویزا F31 تهیه نماید. اما اگر فرزند این شخص قصد داشته باشد همسر خودرا نیز به آمریکا بیاورد باید برای همسرش ویزا F32 تهیه نماید. حتی اگر فرزند متاهل شهروند آمریکایی فرزندی هم داشته باشد این اجازه را خواهد داشت که اوراهم به آمریکا بیاورد و برای آوردن فرزند خود باید برایش ویزا F33 تهیه نماید. اگر فرزند متاهل شهروند آمریکایی خودش در خواست اقامت در آمریکا را کرده باشد ویزا مخصوص او ویزا B31 خواهد بود و باید برای تهیه آن اقدام کند همچنین فرزند این شخص نیز می تواند با دارابودن ویزا B33 وارد آمریکا شود.

ویزا متناسب برای برادر یا خواهر شهروند ایالات متحده 

اگر برادر یا خواهر شخصی از شهروندان ایالات متحده آمریکا باشد و او قصد داشته باشد که از این طریق وارد آمریکا باشد ویرای مناسب او ویزا F41 می باشد. اما اگر این شخص تمایل داشته باشد که همسر خود را نیز وارد آمریکا کند باید برای او ویزا f42 تهیه نماید تا بتواند اورا وارد خاک امریکا کند. همچنین فرد می تواند برای آوردن فرزندش به امریکا نیز اقدام کند و ویزا مناسب برای فرزندش ویزا f43 خواهد بود. 

ویزا مناسب برای اساتید دانشگاه و یا مدیران و مسئولان اجرایی

اساتید دانشگاه و مدیران و مسئولان اجرایی که قصد ورود به آمریکا را داشته باشند باید برای تهیه ویزا    E12  و E13 اقدام نمایند. همچنین این افراد می تواند همسرانشان را نیز به آمریکا بیاورند و ویزا مناسب برای همسرانشان ویزا E14 می باشد. در صورتی که این افراد فرزند داشته باشند ودوست داشته باشند که فرزندشان را نیز به آمریکا بیاورند باید برای او ویزا E15 تهیه نمایند.

ویزا متناسب برای فرد دارای مدرک عالی و یا توانایی عالی در تجارت و هنر

افرادی که دارای توانایی های بالا باشند و قصد داشته باشند که به آمریکا بیایند باید برای خود ویزا e21 تهیه نمایند و در صورتی که این افراد بخواهند همسر خود را نیز همراه خود به آمریکا بیاورند باید برای او ویزا e22 تهیه کرده و فرزندشان نیز باید دارای ویزا e23 باشد تا بتواند وارد کشور آمریکا شود.

ویزا مناسب برای کارگر ماهر

کارگر ماهری که قصد دارد در آمریکا کار کند و از او برای کار کردن در آمریکا دعوت شده است می تواند با تهیه ویزا E31 وارد خاک آمریکا شوند و در صورتی که بخواهد برای ورود همسرس به آمریکا نیز اقدام کند باید برای او ویزا  E34 را تهیه کند، اما ویزا ورود فرزندش متفاوت خواهد بود و برای ورود فرزندش به آمریکا باید ویزا  E35 تهیه شود. این فرد با داشت مهارت کافی که دارد می تواند چندین نفر را نیز به عنوان زید دست کارگر به آمریکا بیاورد که ویزا این افراد نیز متفاوت می باشد.

مثلا فردی که قصد دارد به عنوان شخص زیر دست کارگر ماهر به آمریکا باید برای ورود به آمریکا ویزا EW3 تهیه نماید. همچنین اگر فرد زیر دست بخواهد همسر و فرزندش را نیز همراه خود به آمریکا بیاورد باید برای همسرش ویزا Ew4 و برای همسرش ویزا Ew5 تهیه نماید. 

ویزا متناسب مجریان بین المللی

اگر یک مجری بین المللی قصد رفتن به آمریکا را داشته باشد باید برای ورود خود به آمریکا ویزا BC1 تهیه کند و در صورت دارا بودن همسر و فرزند نیز می تواند برای آن ها نیز ویزا بگیرد و آن ها را نیز به آمریکا بیاورد. ویزا متناسب همسر مجری بین المللی ویزا  BC2و ویزا متناسب برای فرزند مجری بین المللی ویزا  BC3 می باشد.

ویزا مناسب برای کارمندان دولت آمریکا در خارج از کشور

اگر فردی جز کارمندان دولت آمریکا باشد و در خارج از این کشور فعالیت کند برای بازگشت به آمریکا باید از ویزا SE1 استفاده نماید. همسر و فرزند کارمندان دولت  نیز به واسطه او می توانند وارد آمریکا بشوند و باید ویزاهای جداگانه و مختلفی تهیه نمایند. ویزا مناسب برای همسر یک کارمند دولتی  ویزا SE2 می باشد و برای ورود فرزندش نیز باید ویزا SE3 تهیه نماید.

ویزا مخصوص کارمندان بازنشسته سازمان های بین المللی

اگر فردی از کارمندان بازنشسته سازمان های بین المللی باشد و قصد داشته باشد که وارد کشور آمریکا بشود باید از ویزا Sk1 استفاده نماید. همسر این کارمندان نیز می توانند با اخذ ویزا  sk2وارد امریکا شوند. در صورتی که فرد قصد داشته باشد فرزندش را نیز به آمریکا بیاورد باید برای فرزند خود ویزاsk3  تهیه نماید.

ویزا مناسب برای فرد باهدف ایجاد اشتغال

اگر فردی قصد داشته باشد که به منظور ایجاد اشتغال وارد کشور آمریکا شود و شغلی را راه اندازی کند باید برای خود ویزا c51 تهیه نماید. این فرد می تواند همسر خودرا نیز با اخذ ویزا C52 به آمریکا بیاورد، همچنین اگر قصد آوردن فرزند خود به آمریکا را داشته باشد می تواند با تهیه ویزا C53 او به آمریکا بیاورد.

ویزا مخصوص مهاجر اقلیتی

اگر یک مهاجر اقلیتی قصد ورود به آمریکا را داشته باشد، می تواند با تهیه ویزاDv1  وارد خاک آمریکا شود. این فرد همچنین اجازه دارد با اخذ ویزا Dv2 برای همسرش و اخذ ویزاDv3  برای فرزندش آن هارا نیز به آمریکا بیاورد.

ویزا مناسب برای نامزد شهروند آمریکایی

اگر فردی نامزد یک شهروند آمریکایی باشد و بخواهد که مثل نامزد خود از شهروندان آمریکایی شود باید برای اخذ ویزا K1 اقدام نماید، اما اگر این دو فرزندی نیز داشته باشند می توانند برای انتقال او به آمریکا برایش ویزا k2 تهیه کنند.

ویزا مخصوص کارکنان ناتو

ویزا کارکنان ناتو با تمام ویزاها متفاوت است، مثلا ویزا نماینده کل کشور های عضو ناتو ویزا nato1 می باشد که با استفاده از آن می تواند وارد خاک آمریکا بشود. همچنین نمایندگان دیگر کشور های عضو ناتو می توانند با ویزا nato2 وارد این کشور شوند و در آنجا اقامت داشته باشند. کارکنان دفتری که وظیفه دارند نمایندگان کشور های عضو ناتو را در رفتن به آمریکا همراهی کنند نیز می توانند با اخذ ویزا nato3 وارد خاک این کشور بشوند و با وظایف خود در این کشور بپردازند.

ویزا مخصوص قربانی فعالیت مجرمانه

اگر شخصی که قربانی یک فعالیت مجرمانه شده است قصد رفتن به کشور آمریکا را داشته باشد باید ویزا U1 وارد کشور آمریکا بشود. همچنین این فرد می تواند همسر، فرزندان، والدین و خواهر و برادر خودرا نیز همراه خود به آمریکا بیاورد. این فرد برای آوردن همسرش با آمریکا باید ویزا U2 و برای فرزندش ویزا U3  و برای والدینش ویزا U4 و برای خواهر و یا برادرش ویزا U5 را تهیه کند. 

مواردی که بالا بیان شد معرفی انواع ویزا ایالات متحده و کاربرد آن ها می باشد همچنین این شما را برای تهیه یک ویزا متناسب با شرایطتان راهنمایی می کند. همانطور که همه ما می دانیم در حاضر مشکلاتی برای اقامت ایرانیان در آمریکا به وجود آمده است که باعث محدودیت ویزاهای آمریکایی شده اند. ما در ادامه قصد داریم به محدودیت های ویزا آمریکا بپردازیم.

محدودیت های ویزا آمریکا

با رئیس جمهور شدن دونالد ترامپ و حکمش برای عدم ورود شهروندان برخی کشور ها به آمریکا محدودیت هایی برای ویزا آمریکا به وجود آمده است که این محدودیت ها شامل شهروندان ایرانی که قصد ورود به آمریکا را دارند نیز می شود.

آمریکا در طی صدور حکمی ورود شهروندان کشور های لیبی، چاد، ایران، ونوزئلا، کره شمالی و سوریه به خاک آمریکا ممنوع کرده است و شهروندان این کشور ها حق ورود به آمریکا را نخواهند داشت. اما جای نگرانی نیست زیرا با تهیه ویزا از طریق کشور هایی که عضو این ممنوعیت نیستند می توانید ویزا آمریکا را نیز تهیه کرده و به این کشور سفر کنید و یا به زندگی در آن جا بپردازید.

افرادی که چندین سال قبل از صدور این حکم در آمریکا اقامت داشته اند نیز می توانند به اقامت خود ادامه بدهند و هیچ ممنوعیتی برای آن ها وجود نخواهد داشت، همچنین اتباع دوگانه نیز که اقدام به تهیه ویزا یک کشور خارجی کرده اند نیز می توانند از این قانون معاف باشند اما کشوری که از آن ویزا می گیرند باید جز کشور های دارای ممنوعیت نباشد. اما اگر قادر به تهیه ویزا یک کشور غیر ممنوعیت نبودید می توانید با اثبات سه مورد شامل معافیت این حکم شوید.

1)    ثابت کنید که اگر از ورود شما به کشور آمریکا جلوگیری شود دچار رنج و مشقت های بسیاری خواهید شد.
2)    ثابت کنید که با ورود به آمریکا جهت منافع ملی این کشور تلاش خواهید کرد.
3)    ثابت کنید که ورود شما به آمریکا باعث ایجاد هیچ گونه خللی در امنیت این کشور نخواهد شد.

اگر بتوانید حداقل این سه مورد را به اداره مهاجرت آمریکا ثابت کنید به شما اجازه خواهند داد که وارد این کشور شوید و یا در این کشور اقامت داشته باشید.

پر کردن فرم درخواست DS-160

فرم درخواست DS-160، فرمی متشکل از دو بخش است. بخش اول شامل سوالاتی است که درباره اطلاعات شخصی افراد پرسیده می شود. نمونه ای از سوالات مطرح شده به شرح زیر است:

نام و نام خانوادگی
وضعیت تاهل
ملیت
تاریخ  و محل تولد
نشانی
کشورشماره موبایل
پست الکترونیک
شماره پاسپورت
و....
بخش دوم این فرم شامل سوالات امنیتی و اطلاعاتی است، نمونه ای از سوالات مطرح شده به شرح زیر خواهد بود:

آیا تا به حال دستگیر و یا محکوم به جنایت و یا جرمی شده اید؟
آیا در در اغتشاشاتی حضور داشته اید که نقض آشکار قوانین باشد؟
آیا تا به حال در پولشویی نقش مستقیم و یا غیر مستقیم داشته اید؟
و....

هزینه ویزا آمریکا را پرداخت کنید

پس از پاسخ داد به سوالات درون فرم، متقاضی می بایست هزینه مربوطه را به طور کامل پرداخت کند، بسته به نوع فرم و ویزای شما هزینه ها متغییر است و از 160 دلار تا 205 دلار می باشد، در این میان اگر به هر دلیلی افراد قرار ملاقات را کنسل کنند و یا درخواست ویزا رد شود، به هیچ عنوان مبلغ پرداختی مسترد نمی گردد، متقاضیان پس از اینکه تایید صلاحیت شدند می بایست هزینه صدور ویزا را هم پرداخت کنند، هزینه صدور ویزا از کشوری به کشور دیگر متغییر است حتی در بعضی کشور ها متقاضیان مبرا از پرداخت هزینه صدور ویزا هستند، این اختلاف ریشه در رابطه آمریکا با کشور هدف دارد.

شما می توانید انواع پرداخت های ارزی خود را در 20 پیمنت انجام دهید، این پرداخت ها در مورد اخذ انواع کردیت کارت و پرداخت هزینه های ویزا انواع کشور ها نظیر آمریکا صدق می کند.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد