راهنمای جامع تحصیل در روسیه

راهنمای جامع تحصیل در روسیه

توسط : تیم آموزشی
1,360

روسیه بزرگ ترین کشور جهان می باشد به طوری که در این کشور 9 منطقه زمانی متفاوت وجود دارد. در روسیه تعداد زیادی از کاخ های لوکس جهان ساخته شده اند که در نوع خود بی نظیر هستند! همچنین این کشور دارای فلات های وسیع،کوه های مرتفع، سرد ترین شهر ها، معروف ترین شرکت های برگزاری رقص و شاهد بزرگ ترین و بهترین عرصه ها مثل فناوری، علم و تکنولوژی می باشد. بیشتر مناطق روسیه به دلیل هوای سرد و قطبی بودن، در آن کشت و کشاورزی انجام نمی گیرد و بیشتر شهر های آن در مناطق جنوبی تر که هوای بهتری دارد قرار دارند.

این کشور پهناور با جمعیتی بالغ بر 145 میلیون نفر در میان کشورهای پرجمعیت رتبه نهم را دارد. یکی از اهداف مهم روسیه بین المللی کردن کردن سیستم آموزشی دانشگاهی خود است. روسیه در حال حاضر از لحاظ سطح آموزشی با برترین دانشگاه¬های غرب در حال رقابت است. کشور روسیه برای رسیدن به این مهم بخش بزرگی از سرمایه خود را به منظور جذب دانشجویان نخبه از سراسر جهان سرمایه گذاری کرده است. در این مقاله قصد داریم تا درباره دانشگاه¬ها، هزینه¬های تحصیلی و شرایط جذب دانشگاه¬های روسیه صحبت کنیم. در صورتی که علاقه مند به تحصیل و زندگی در روسیه هستید با ما همراه باشید. 

زبان و مذهب، آداب و رسومات

بدون شک هر کشوری دارای تاریخچه ای بسیار غنی می باشد، زبان و آداب و رسوم مخصوص به خود را دارد و روسیه از این قضیه مستثنی نیست. با توجه به این مسئله، برخی آداب و رسوم این کشور باعث جلب نظر توریست ها در بدو ورود به این کشور می شود. در این کشور از سال 1917 میلادی، زبان روسی به عنوان زبان اصلی روسیه قرار گرفته و تمامی قومیت های آن و مردم روس به این زبان با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. طبق قانون این کشور  جمهوری های جداگانه ای که در آن واقع شده اند اجازه دارند در کنار زبان روسی به صورت نیمه رسمی از زبان بومی خود که رایج ترین آن ها بلاروسی و اوکراینی است استفاده کنند.

روسیه همچنین مانند کشور های دیگر مقصد مسافرتی و تفریحی، تحصیلی بسیاری از افراد دنیا می باشد و بسیاری از مردمان کشور های دیگر از جمله کشور خودمان یعنی ایران برای گردش و یا تحصیل به این کشور می روند.

تمامی این ها در کنار هم موجب شده است که روسیه شاهد قومیت ها و ادیان مختلفی در کنار دین اصلی آن ها که مسیحیت است باشند که از جمله این ادیان می توان به اسلام، یهودی و بودایی اشاره کرد. شایان ذکر است که "دین مبین اسلام" به عنوان دومین دین در روسیه به رسمیت شناخته می شود و کلیسای ارتودوکس روسیه اصلی ترین سازمان مذهبی در این سرزمین پهناور است.

فرهنگ، آداب و رسومات روسیه یکی دیگر از جاذبه های این کشور به شما می رود. از لحاظ فرهنگ و ادبیات جلوه های بسیار غنی در این کشور شکل گرفته که ریشه در فرهنگ اسلامی های شرقی دارد که در زمان مسیحیان رومی کافر به حساب می آمدند.

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با کشور ترکیه

در کنار این اقوام، اقوام دیگر هم بودند که تاثیر بسیار قابل توجهی در شکل گیری فرهنگ روس ها داشته اند که از جمله آن ها می توان اورالی ها و وایکینگ ها را نام برد. ادبیات روسیه جایی در ادبیات دنیا برای خود باز کرده است و نویسندگان و شاعران روسی از جمله تولستوی، بولگاوف، داستایوفسکی و ناباکوف از بزرگ ترین و تاثیر گذار ترین خلق کنندگان آثار قرن نوزدهم و بیستم بوده اند.

در آخر لازم است بدانید که روسیه به همراه دیگر کشور های عضو بریکس (BRICS) یکی از اقتصاد های در حال رونق جهان است و به دنبال آن است تا نظام آموزشی خود را بین المللی سازد و گام های بزرگی در توسعه دانشگاه ها و حمایت از متقاضیان بین المللی بر دارد.

آب و هوای کشور روسیه

در حالت کلی می¬توان گفت آب و هوای کشور روسیه تحت تاثیر آب و هوای قاره¬ای در تابستان بسیار گرم و در زمستان بسیار سرداست.  البته با توجه به وسعت بسیار زیاد این کشور شرایط آب و هوایی متنوعی در فصل¬های مختلف سال مشاهده می¬شود.


تحصیل در روسیه

تحصیل در روسیه

روسیه کشوری معتبر است و بیش از نیمی از شهروندان آن دارای مدرک دانشگاهی هستند. در کنار آن روس ها پیش زمینه ای بسیار غنی در علم و صنعت دارند و دانشگاه های آن ها شرایط راحتی در اقامت و تحصیل برای دانشجویان فراهم کرده است که در سازگاری با این کشور بسیار مفید است.

وجود سر رشته در تخصص های مختلف در دانشگاه های روسیه به ویژه مهندسی و علوم انسانی باعث شده است که دانشگاه های این کشور در لیست دانشگاه های معتبر دنیا قرار بگیرد. همچنین تحصیل در روسیه مزایای بسیار مناسبی دارد و نسبت به تحصیل در کشور های اروپایی و آمریکا بسیار مقرون به صرفه تر است و در کنار آن دانشجویان بین المللی می  توانند با استفاده از بورسیه دولتی به صورت رایگان تحصیل کنند.

هر ساله در این کشور دولت، دانشجویانی را از سرتاسر جهان بورسیه می کند که 170 کشور دنیا در این لیست بلند قرار دارند و زمینه امکان پیوستن شما در این بورسیه فراهم شده است.

مزایای تحصیل در روسیه

گزارشات سازمان همکاری و توسعه اقتصادی حاکی از آن است که بیشترین جمعیت تحصیل کننده در جهان در مقایسه با کانادا، ژاپن و آمریکا در روسیه قرار دارد و نسبت به سایر کشور ها در این بخش عملکرد بهتری داشته است. بیش از نیمی از مردم روسیه دارای تحصیلات عالی هستند و بیش از 200.000 هزار نفر از  سراسر دنیا برای تحصیل در دانشگاه های روشیه به این کشور سفر میکنند.

بیشتر دانشجویانی که تصمیم به مهاجرت به منظور ادامه تحصیل می¬گیرند تمایل دارند تا در کشورهایی با فاصله مکانی نزدیک به ایران پذیرش بگیرند تا شرایط رفت و آمد برایشان تسهیل شود. فاصله روسیه از ایران بخصوص مسکو بسیار کم است و دانشجویان در صورت لزوم می¬توانند با مشکلات کمتری به ایران رفت و آمد کنند. فاصله زمانی بین مسکو و ایران تنها سه ساعت و نیم است. یکی دیگر از مزایای تحصیل در روسیه به دلیل تفاوت زمانی نیم ساعته بین ایران و روسیه است.
یکی از مهم¬ترین قانون¬های اساسی روسیه آزادی عقاید است که امکان سازگاری دانشجویان بین المللی را به آسانی فراهم کرده است. به همین دلیل دانشجویان مسیحی، مسلمان، یهودی و تمام ادیان می¬توانند در کنار یکدیگر در این کشور با آرامش به تحصیل مشغول شوند. 

از بارزترین مزایای تحصیل در روسیه پایین بودن هزینه¬های تحصیل در مقایسه با سایر دانشگاه¬ها می¬باشد و به همین دلیل هرساله تعداد افراد زیادی از سراسر جهان به منظور تحصیل در دانشگاه¬ وارد این کشور می¬شوند. 

یکی دیگر از ویژگی¬های تحصیل در دانشگاه¬های روسیه امکان برخورداری از سیستم آموزشی پیشرفته و مدرن است. همچنین مدارک تحصیلی دانشگاه¬های روسیه در سطح بین المللی دارای اعتبار می¬باشد.

طیف وسیعی از دانشگاه ها و دوره های مطالعاتی روسیه

برای تحصیل در روسیه متقاضیان راه های بسیار متنوعی پیش رو دارند که یکی از مزیت های بزرگ آن نیز به شمار می رود. شما برای تحصیل در روسیه می توانید یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید:

+766 دانشگاه در 82 منطقه از این کشور 

+205 رشته از ریاضیات و علوم طبیعی گرفته تا هنز های نمایشی

+650 رشته در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد، تخصص و تحصیلات تکمیلی که شامل دوره های پزشکی، دوره های افسری، کار آموزی و دستیاری

همچنین در کنار این رشته ها روسیه دوره های آمادگی، آموزش دوره های لیسانس، کار شناسی ارشد و دوره های تخصصی، کلاس های کوتاه مدت "ترم تابستانی، یک ترم و مدارس تابستانی" دوره های آموزش زبان روسی و... را ارائه می دهد.

تحصیلات گسترده دانشگاهی و فرصت یادگیری زبان روسی

دانشجویان با تحصیل در روسیه می توانند در بیشتر حوزه های دانشگاهی به دانش کاملی در رشته مورد نظر خود دست پیدا کنند. دانشکده های روسی علمی بسیار نوین و کاملی در حوزه های ریاضیات و علوم طبیعی دارند. همچنین در شاخه های اصلی که شامل آموزش ریاضیدان، فیزیکدان، شیمیدان، مهندس، برنامه نویس، پزشک و متخصص علوم انسانی است. روسیه با توجه به رده بندی دانشگاه های خود به عنوان مرجعی بسیار کامل و معتبر شناخته شده و کاملا اثبات شده است.

در کنار یاد گیری رشته های مختلف در روسیه فرصت های جدیدی فراهم می شود تا به یادگیری زبان روسی بپردازید. در حال حاظر زبان روسی توسط 260 میلیون نفر در سرتاسر جهان در حال استفاده است و تقریبا عددی بالغ بر 5/10 میلیون خارجی به طور منظم در حال یادگیری این زبان هستند.

از طرفی یادگیری هر زبان در آن کشور راحت تر میباشد و روسیه دوره های یادگیری متفاوتی را ارائه میدهد که شامل دوره های آموزشی"کلاس های تابستانی" و یادگیری مجازی می باشد. همچنین دانشجویان بین المللی می توانند در دوره های آماده سازی شرکت کنند و از دوره های آموزش بلند مدت برای یاد گیری زبان روسی استفاده کنند که و در صورتی که در مکان های تحت پوشش دولت ثبت نام کرده باشند این امکان به صورت رایگان برای آن ها محیا است.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای جامع تحصیل در انگلیس

هزینه تحصیل در روسیه

یکی از دغدغه تمامی افرادی که می خواهد برای تحصیل به کشور های دیگر سفر کنند هزینه های آن کشور است. تحصیل در روسیه به صورت آزاد بسیار ارزان تر از هزینه های مشابه در کشور های دیگر از جمله آمریکا و کانادا است در صورتی که از لحاظ امکانات آموزشی دانشگاه های برجسته روسیه به راحتی با موسسات کشور های غربی رقابت می کنند.

هزینه های تحصیل در روسیه بسیار متغیر است اما با توجه به آمار های جدید تحصیل در این کشور در دوره های کارشناسی از 89.000 روبل در سال آغاز می شود که معادل 1500 دلار آمریکا است. توجه داشته باشید که قیمت بر اساس رشته تغییر خواهد کرد و طبق استاندارد های تعیین شده توسط وزارت علوم و آموزش عالی روسیه مبلغ شهریه در معتبر ترین دانشگاه های این کشور و در پایتخت آن چیزی در حدود 530.000 هزار روبل و معادل 8800 دلار امریکا در سال می باشد.

توجه داشته باشید در قبال شهریه ای که می پردازید از لحاظ امکانات تحصیلی، روسیه در سطح بسیار قابل قبولی قرار دارد و کلیه امکانات لازم یک دانشجو اعم از آزمایشگاه های مجهز، مراکز علمی و وسایل مطالعاتی که از الزامات امروزی زندگی دانشجویی است برخوردار خواهید شد.

میانگین هزینه زندگی در روسیه

هزینه زندگی در روسیه با توجه به شرایط و سبک زندگی افراد می¬تواند کاملا متفاوت باشد. اما با توجه به این که اغلب دانشگاه¬ها برجسته کشور روسیه در مسکو، سن پترزبورگ و تومسک قرار دارد می¬توان گفت یک دانشجو باید ماهانه به  طور میانگین باید هزینه¬های زیر را پرداخت کند:

  • 100تا300 دلار برای اجاره مسکن
  • 150 دلار برای پرداخت هزینه تسهیلاتی مانند آب و ..
  • 160 تا 320 دلار برای خورد و خوراک 

البته موارد فوق تنها لیست هزینه¬های اصلی و ضروری زندگی در روسیه است و باید هزینه¬های جانبی مانند حمل و نقل، اینترنت و ... را نیز در نظر گرفت.


امکان دریافت دو مدرک دانشگاهی

دولت روسیه راه های جدیدی را پیش روی دانشجویان قرار داده است و در سال 2013 بیانیه بلونیا را امضا کرد که طی آن چندین تعهد را به عنوان بخشی از خلق فضای آموزشی مشترک کشور های شرکت کننده بر عهده گرفت.

مدرک تحصیلی روسیه در بیشتر کشور ها جزء مدرک های معتبر به حساب می آید. این فرایند توسط موافقت نامه ها بین دولت روسیه با بیش از 60 کشور از جمله فنلاند، اسپانیا، هند، ویتنام، کوبا، چین، ونزوئلا و نامیبیا منعقد شد و در سال 2015 و 2016 در همکاری با کشور های فرانسه، قبرس و مالت امضاء شد.

علاوه بر این دانشگاه های روسی سعی خود را بر همکاری با دانشگاه های خارجی گذاشته اند و درحال اجرای برنامه مشترک می باشند تا به دانشجویان خود مدرک دوگانه اعطا کنند.این به این منظور است که با تحصیل در روسیه،دانشجویان می توانند یک مدرک روسی و یک مدرک از دانشگاه های اروپایی دریافت کنند.

سازگاری آسان و زندگی هیجان انگیز دانشجویی در روسیه

روسیه در دسته کشور هایی قرار دارد که چند ملیتی هستند و نمایندگان کشور های مختلف  به راحتی می توانند خود را با شرایط این کشور وفق دهند. روسیه محل زندگی بیش از 200 گروه قومی است که به بیش از 100 زبان و لهجه متفاوت سخن می گویند. همچنین بر اساس قانون اساسی این کشور آزادی عقاید برای تمامی افراد تضمین شده است و مسحیان، مسلمانان، بودایی ها، یهودیان و دیگر ادیان مختلف می توانند در کنار یکدیگر و به راحتی زندگی کنند.

ساختار چند ملیتی و قومیتی در این کشور موجب شده است که تمامی بخش های زندگی از فرهنگ تا خانواده به خوبی نمایش داده شود و دانشگاه ها روسیه مفتخر به داشتن تجربه طولانی مدت در زمینه آموزش و سازگاری دانشجویان بین الملل باشند.

تحصیل در روسیه بستر های گوناگونی برای فعالیت های مختلف را فراهم می سازد و شما می توانید زندگی دانشجویی هیجان انگیزی در این کشور داشته باشید. با قرار گرفتن در بین دانشجویان بین الملل سرویس های گوناگونی به شما تعلق می گیرد که شامل تخفیفات متنوعی در حمل و نقل عمومی، بازدید از موزه، کتابخانه، تئاتر،کنسرت، پارک و دیگر امکانات تفریحی و سرگرمی را در بر می گیرد.

دانشجویان روسیه می توانند در اوقات فراغت و یا پس از کلاس خود به رقابت های ورزشی، مسابقات، فستیوال های دانشجویی و رویداد های تفریحی شرکت کنند. همچنین دانشگاه ها دارای تئاتر های دانشجویی، تیم ورزش، انجمن ها داوطلبانه و تیم های ساخت و ساز دانشجویی می باشد و شما در طی زندگی دانشجویی خود به راحتی می توانید وقت خود را پر کنید و از آن لذت ببرید.

رتبه بندی دانشگاه های روسیه

حدود 25 دانشگاه در روسیه وجود دارند که در رتبه بندی کیو اس دانشگاه ها قرار دارند که از بین آن ها 13 مورد بین 400 دانشگاه برتر دنیا هستند. روسیه همچنین تلاش های زیادی در راستای افزایش کیفیت تحصیل و دانشگاه ها کرده است و حضور قابل توجه در رتبه بندی کیو اس داشته است. در این رتبه بندی 300 دانشگاه برجسته اروپا و آسیای مرکزی،و همچنین 95 دانشگاه برجسته و مطرح روسیه رتبه بندی می شوند.

در طول سال های اخیر رشد در تحصیلات عالیه در روسیه پیشرفت قابل توجهی داشته است و دولت روسیه برای پیشرفت هر چه بیشتر و قرار گرفتن جزء کشور های توسعه یافته از نظر علم و دانش عددی بالغ بر 7.6 میلیارد دلار در بین سال های 2011 و 2015 برای پیشرفت دانشگاه ها و وسایل و امکانات آن و همچنین ارتقاء سطح اساتید هزینه کرده است.

دولت روسیه همچنین بر اساس پیشرفت در کشور های اروپایی در سال 2003 عضو فرایند بولونیا شد و متعهد گردید تا نظام آموزش خودش را با اکثر کشور های اروپایی همگام سازی کند.

با متعهد شدن روسیه و عضو شدن آن در فرایند بولونیا در حال حاضر دانشگاه های روسیه امکان انتخاب یکی از دوحالت انتخاب تحصیلات لیسانس چهار ساله و یا دوره تخصصی پنج ساله را برای دانشجویان فراهم می کند و در حال حاضر طبق جدید ترین رتبه بندی نظام آموزشی کیو اس این دانشگاه ها و نظام آموزشی روسیه رتبه 26 جهان در بین کشور های دیگر کسب کرده است.

معرفی دانشگاه¬های روسیه که  مورد تایید وزات بهداشت هستند

در کشور توصیه دانشگاه¬های بسیار زیادی وجود دارند که علاقه مندان به ادامه تحصیل می¬توانند جهت گرفتن پذیرش در آن¬ها اقدام کنند. اما یکی از مهم¬ترین مواردی که دانشجویان باید به آن توجه ویژه داشته باشند این است که در دانشگاهی شروع به تحصیل کنند که مورد تایید وزارت بهداشت باشد. در غیر این صورت پس از اخد مدرک پزشکی از حق مطب و هرگونه فعالیت در حوزه پزشکی در داخل کشور محروم خواهند شد. با توجه به این که افراد پس از اتمام رشته پزشکی خواهان برخورداری از بستر مناسب برای آغاز فعالیت خود هستند باید در انتخاب دانشگاه خود دقت کنند. برخی از دانشگاه¬هایی که به تایید وزارت بهداشت رسیده است عبارتند از: دانشگاه لومونوسوف مسکو، دانشگاه سماسکو، دانشگاه پزشکی سچینوا، دانشگاه دولتی نووسیبیرسک و دانشگاه پاولوف سنت پترزبورگ

دانشگاه لومونوسوف مسکو

دانشگاه لومونوسوف مسکو

حال که تمامی اطلاعات لازم در مورد نظام آموزشی مسکو را پیدا کردید زمان آن می رسد که به معرفی برترین و بهترین دانشگاه روسیه یعنی دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو بپردازیم. دانشگاه دولتی لومونوسوف به روسی ( Московский государственный университет имени М. В. Ломоносова)  یکی از مهم ترین دانشگاه های روسیه به شمار می رود. دانشگاه لومونوسوف مسکو تاریخچه ای بسیار غنی دارد و در 26 آوریل 1775 توسط میخائیل واسیلویچ لومونوسوف در ساختمان نه چندان بزرگی ساخته شد.

این دانشگاه در پایتخت کشور روسیه یعنی در مسکو و در بالای تپه ای به نام تپه گنجشکان واقع شده است. از آنجایی که این دانشگاه نخستین دانشگاه روسیه بوده است همیشه بالاترین رتبه را در بین دیگر دانشگاه های روسیه در هر دو رتبه بندی بریکس و رتبه بندی دانشگاه های جهانی کیو اس دارد و همچنین در رتبه بندی بریکس جایگاه هفتم و رتبه جهانی 108 را از آن خود کرده است.

از آنجایی که باید تمامی اطلاعات لازم را برای انتخاب بهترین دانشگاه کسب کنید باید ویژگی های بزرگ ترین دانشگاه روسیه را هم بدانید. جالب است بدانید که در ساختمان اصلی این بنای غول پیکر بیش از 40 هزار تن فولاد به کار رفته است و بخش های بسیار بزرگی را تسکیل میدهد که شامل 36 طبقه با 33 کیلومتر راهرو است.

این ساختمان بیش از 5000 اتاق دارد و دانشکده های مکانیک و ریاضی، زمین شناسی، جغرافیا،  تئاتر، موزه، هنر های زیبا و هنر های اجرایی، کتابخانه، استخر شنا، خدمات مختلف اداری، ایستگاه پلیس و اداره پست... غیره که همگی بخش کوچکی از این مجموعه بزرگ به شما می روند قرار دارند.

امکانات دانشگاه لومونوسوف مسکو

امکانات بسیار زیادی در دانشگاه لومونوسوف MSU وجود دارد و در کنار آن این دانشگاه حدود 38000 هزار دانشجو در حال تحصیل را در خود جا داده است که عمده آن ها که 3500 نفر هستند به صورت تمام وقت درحال تحصیل هستند و تعداد دانشجویان پاره وقت نیز به 4000 هزار دانشجو می رسد. همه این ها در زمانی اتفاق افتاده است که حدود 10000 هزار کارمند اغلب به صورت تمام وقت در این دانشگاه مشغول به کار هستند.

عمده کسانی که در این دانشگاه حضور دارند 28000 هزار دانشجوی کارشناسی دوره دکترا هستند،حدود 2000 دانشجوی خارجی در این دانشگاه حضور دارند و بیش از 5000 متخصص در کنار افراد دیگر در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه تاثیر بسیار زیادی در رشد و پیشرفت علم در روسیه داشته است که همه این دستاورد ها را مدیون 4000 استاد و نزدیک به 5000 متخصصی است که به دانشجویان آموزش می دهند. دانشگاه لومونوسوف با ترویج علم و دانش و تنها در نیمه دوم قرن 19 و اوایل قرن 20 با ابتکار و خلاقیت خود موزه های بزرگی نظیر پلی تکنیک، تارخ، جانور شناسی، انسان شناسی، هنر های زیبا، موزه های هنر های تجسمی الکساندر پوشکین را تاسیس کرد.

در حال حاضر رشته های دانشگاهی در دانشگاه لومونوسوف مسکو بسیار گسترده هستند و این دانشگاه در مجموع دارای 380 دپارتمان، 39 دانشکده، 15موسسه تحقیقاتی، چهار موزه و شش پردیس دانشگاهی در روسیه  و خارج از کشور می باشد.

همچنین این دانشگاه در میان دیگر دانشگاه های پایتخت این کشور در همه عرصه ها پیشتاز تر نسبت به بقیه است و دارای پردیس های خارق العاده ای می باشد که نه تنها به فرهنگ غنی مسکو نزدیک است و فاصله کمی از مرکز شهر دارد بلکه یکی از بزرگ ترین پریس های است که می توانید با آن مواجه شوید که ساختمان اصلی آن بزرگ ترین و بلند ترین ساختمان آموزشی جهان است.

لیست دانشکده های دانشگاه لومونوسوف مسکو

دانشکده مکانیک و ریاضیات
دانشکده علوم سیاسی
دانشکده فیزیک
دانشکده شیمی
دانشکده تاریخچه
دانشکده علوم مواد
دانشکده زیست شناسی
دانشکده پزشکی 
دانشکده تحصیلات تکمیلی از کسب و کار نوآورانه
دانشکده جامعه شناسی
دانشکده مهندسی زیستی و بیوانفورماتیک
دانشکده علوم خاک
دانشکده جغرافیا
دانشکده هنرهای زیبا و نمایشی
دانشکده زبان های خارجی و مطالعات منطقه
دانشکده فلسفه
دانشکده اقتصاد
دانشکده حقوق
دانشکده روزنامه نگاری
دانشکده روانشناسی
موسسه مطالعات آسیایی و آفریقایی
دانشکده زبان شناسی
دانشکده مدیریت عمومی
دانشکده فرایندهای جهانی
مسکو دانشکده اقتصاد
دانشکده مدیریت کسب و کار
دانشکده ریاضیات محاسباتی و سایبرنتیک
دانشکده مطالعات آموزشی
دانشکده سیاست جهان
دانشکده ترجمه و تفسیر
دانشکده تحصیلات تکمیلی مدیریت عمومی
دانشکده حسابرسی دولتی
دانشکده علوم اجتماعی معاصر
دانشکده شیمی فیزیک
دانشکده تحصیلات تکمیلی مدیریت و نوآوری
دانشکده زمین شناسی
دانشکده تحصیلات تکمیلی

در آخر باید بدانید برای ورود پیدا کردن به دانشگاه لومونوسوف باید پس از گذراندن دوره پافک و قبولی در این آزمون،به این دانشگاه عالی ورود پیدا کنید.

دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ

دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ روسیه

همانطور که می دانید دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ یکی از قدیمی ترین دانشگاه های روسیه است. این دانشگاه توانسته از در سال 2018 در رتبه بندی EECA رتبه چهارم را در بین بهترین دانشگاه ها کسب کند. سن پترزبورگ در سال 1724 توسط پتر کبیر تاسیس شده است و در این دانشگاه در حال حاضر بیش از 30000 هزار دانشجو در حال تحصیل هستند که 3000 نفر از آن ها دانشجویان خارجی هستند.

تعداد اماکن و ساختمان های این دانشگاه همانند دانشگاه لومونوسوف بسیار زیاد است و به بیش از 400 ساختما میرسد که 25 دانشکده را در خود جای داده است و موقعیتی بسیار مناسب برای دانشجویان را فراهم آورده که می توانند به بسیاری از موزه ها، آثار های تاریخی و مکان های هنری دسترسی داشته باشند.

دانشگاه سن پترزبورگ رشد تناوبی بسیار خوبی در سال های اخیر داشته اشت به طوری که در 6 ژوئن زمانی که رتبه بندی QS منتشر شد دانشگاه سن پترزبورگ نسبت به سال گذشته خود 5 پله بالاتر ، و در مجموع 23 درصد دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفته است.

در سن پترزبورگ دانشکده تحصیلات تکمیلی مدیریت در رتبه بندی فایننشال تایمز (financial time) در 2017 به رتبه های بالایی و رتبه 57 سعود کرده و تنها دانشکده در این رشته می باشد که در این رتبه بندی قرار گرفته است. همچنین عملکرد سن پترزبورگ به بهترین نحو بهبود یافته است و در دو سال گذشته بر اعتبار علمی دانشگاه 15 درصد افزوده شده است اعتبار کارفرمایان بیشتر و عملکرد آن 20 درصد بهتر از قبل است.

در 4 دسامبر ، فاننشال تایمز رتبه بندی دانشگاه های کسب و کار اروپا لیستی را منتشر کرد که که 95 دانشکده برتر کسب کار در آن حضور داشتند و دانشگاه سن پترزبورگ تنها دانشگاه روسی است که توانسته به مدت پنج سال با دانشگاه های دیگر به رقابت بپردازد؛ بلکه حتی رتبه خود را از 64 به 57 تغییر دهد.

از نظر نتایج به وجود آمده همچنین دانشگاه سن پترزبورگ نتایج بسیار خوبی داشته است و یکی از دانشگاه های برتر جهان در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان می باشد. ایجاد ارتباط بین دانشجو و کارفرما یکی از مهم ترین نکاتی است که باید تمامی دانشگاه ها روی آن مانور بدهند و در بخش رتبه بندی QS سنت پترزبورگ روسیه در ایجاد این ارتباط بسیار موفق بوده است و همینطور بهترین جایگاه نیز به آن رسیده است.

کارفرما نیز خود نقش اساسی دارد و می داند که چه تخصص هایی امروزه لازم است و با توجه به راه های ارتباطی که دانشجو فرا گرفته است به راحتی می تواند در موسسه های تحقیقاتی، کسب و کار ها و بخش دولتی که جزء کارفرمایان هستند فعالیت بکند. تحصیل در دانشگاه دولتی سن پترزبورگ مزایای بسیار زیادی دارد،کسب موقعیت های بهتر در آموزش عالی و در سطح جهانی بهترین مزیت آن به شمار میرود.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم میزان اشتغال فارغ التحصیلان در این دانشگاه میباشد که طبق رتبه بندی QS در ایجاد روابط بین کارفرما و دانشجو در میان 400 دانشگاه برتر جهان این دانشگاه در رتبه 20 قرار دارد.

انتخاب یک دانشگاه مناسب با توجه به اطلاعات موجود از دانشگاه های روسیه کار بسیار سختی نیست و تنها با اطلاعات کلی از جمله نتایجی که دانشگاه ها داشته است میسر است. سنت پترزبورگ میزبان بسیاری از برندگان جایزه نوبل بوده است که زمانی در این دانشگاه مشغول به پژوهش و تحقیق بوده اند و باعث افتخار این دانشگاه هستند.

پردیس دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ

این دانشگاه در دو پردیس اصلی واقع شده است که یکی از آن ها در جزیره واسیلوسکی در مرکز شهر قرار دارد و دیگری در پیتروف در حومه جنوب غربی که از طریق راه آهن از پاینه بالتی اسکای ریل قابل دسترس می باشد.

ساختمان اصلی که اسم آن توالو کالجیا است در جزیره واسیلوسکی قرار دارد و شامل سه کتابخانه، دانشکده زیست شناسی و موسسه علوم زمین است. همچنین دانشکده زبان شناسی و دانشکده مطالعاتی شرقی، به صورت مشترک از ساختمان قرن هجدهمی پترین باروک که در نزدیکی دیواره یونیورسیتی تسکایا قرار دارد استفاده می کنند.

دانشگاه دولتی نووسیبیرسک

احتمالا با توجه به جدید بودن این دانشگاه با خود فکر کنید که شاید از دو دانشگاه دیگر کمی بدتر باشد اما اینطور نیست! دانشگاه دولتی نووسیبیرسک بهترین دانشگاهی در روسیه است که زیر صد سال قدمت دارد. این دانشگاه دولتی در سال 1959 تاسیس شده و در رتبه بندی EECA رتبه دوم را گرفته است.

نسبت به سایر دانشگاه های دیگر نام برده شده در این بخش این دانشگاه نسبت به شهرتش افزایش نسبتا کوچکی از دانشجو و نزدیک به 6000 نفر را در خود جا داده است.
نووسیبیرسک سومین شهر پر جمعیت روسیه پس از مسکو و سن پترزبورگ است و دانشگاه دولتی در خارج از شهر قرار دارد.

همه این ها در حالی اتفاق افتاده است که این شهر نسبت به دو شهر دیگر کمتر شناخته شده اما به دلیل دارا بودن صحنه های فرهنگی و زندگی شبانه روزی که دارد باعث شده است تا جذابیت بیشتر برای دانشجویان داشته باشد.

رتبه بندی دانشگاه های روسیه

  1. دانشگاه دولتی لومونوسوف: رتبه 84
  2. دانشگاه نووسیبیرسک: رتبه231
  3. دانشگاه دولتی سن پترزبورگ: رتبه 234
  4. دانشگاه دولتی تومسک: رتبه 268
  5. دانشگاه فنی باومان: رتبه 284
  6. موسسه فیزیک و فناوری باومان: رتبه 284
  7. مدرسه عالی اقتصاد روسیه: رتبه 322
  8. دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای: رتبه 329
  9. دانشگاه فدرال اورال: رتبه364
  10. دانشگاه روابط بین الملل مسکو: رتبه 366

دوره های زبان انگلیسی پزشکی در روسیه

از آنجایی که زبان انگلیسی زبان بین المللی است دانشکده های پزشکی روسیه تمام سعی خود را برای دانشجویان انگلیسی زبان علاقه مند به تحصیل در رشته پزشکی کرده اند. روسیه سال ها است که از این طریق توانسته دانشجویان زیادی را از سراسر دنیا جذب کند و همچنین به منظور افزایش دانشجویان خارجی بسیاری از دانشکده های پزشکی روسیه دوره های خود را به زبان انگلیسی نیز ارائه می دهند.

شما با یادگیری زبان انگلیسی در روسیه می توانید به بیشتر کار های خود رسیدگی بکنید اما در هر صورت یادگیری پایه های زبان روسی برای هر فردی لازم است. با یادگیری زبان روسی در زمان اقامت خود در این کشور به راحتی می توانید به تعامل و برقراری ارتباط بپردازید. از طرفی دوره های انگلیسی زبان پزشکی در روسیه به شما امکان دسترسی به آزمایشگاه های مدرن، بیمارستان های بسیار مجهز و مدارکی بسیار معتبر از سازمان های جهانی معتبر همانند یونسکو و سازمان جهانی بهداشت را برای دانشجویان فراهم می کند.

هزینه های تحصیل در رشته پزشکی روسیه

در مقایسه با دیگر کشور های و کشور های اروپایی و آمریکا، تحصلی در روسیه یک برد حساب می شود چرا که هزینه های تحصیل در این کشور نسبت به امکاناتی که ارائه می دهد بسیار مقرون به صرفه است. این هزینه های به طوری در روسیه کاهش یافته است که در اصل دانشجویان برای تحصیل در این کشور دارند 10 الی 20 درصد هزینه های واقعی آموزش رشته های پزشکی را پرداخت می کنند.

با کم کردن نزدیک به 80 درصد هزینه ها و کمک دولت روسیه به دانشجویان دانشگاه های روسیه احتمالا ارزان ترین دانشگاه ها در دنیا هستند. شهریه ها در هر دانشگاه روسیه در رشته های مختلف متفاوت است هرچه در دانشگاه بهتری تحصیل کنید این رقم بیشتر می شود اما به صورت کلی هزینه تحصیل در دوره های عمومی پزشکی روسیه هزینه ای بالغ بر 3500 دلار تا 9000 دلار روی دست شما خواهد گذاشت.

ساختار نظام آموزشی روسیه

ساختار نظام تحصیلی روسیه

آموزش در روسیه بر اصل بولونیا استوار است و شامل سطوح مختلفی اعم از دوره کارشناسی و دوره تخصص، دوره کارشناسی ارشد، دوره تحصیلات تکمیلی، کار آموزی بالینی و .... می شود.

کارشناسی در روسیه

دوره کارشناسی در روسیه یک دوره کاملا جامع می باشد. افرادی که تحصیلات دوره متوسطه عالی و یا دوره فنی حرفه ای متوسطه را به اتمام رسانده اند می توانند در مقطع کارشناسی ثبت نام کنند.

پس از یادگیری و آموزش عمومی پایه به مدت 4 سال دانشجو باید در پایان نامه اش از خود دفاع کند که اگر موفق شود، به او مدرک لیسانس (ba/BSc) اعطاء میگردد. همچنین طبق قانون این مدرک این حق را به دانشجو می دهد که بر اساس تخصصی که یاد گرفته است وارد بازار کار شود و یا تحصیلا خود در دوره کارشناسی ارشد را ادامه دهد.

دوره تخصص در روسیه

دوره تخصصی در روسیه بر خلاف مقطع تحصیلی لیسانس به کار های عملی در صنعت با توجه به رشته انتخاب شده تمرکز می کند. این دوره ها به افرادی ارائه می شود که دارای مدرک معادل تحصیلات متوسطه یا دوره فنی حرفه ای در روسیه هستند. پس از 5 سال تحصیل در این دوره و قبول شدن زمان آن می رسد که دانشجو در پایان نامه از خود دفاع کند و پس از پایان آن با گرفتن مدرک تخصص، فرد می تواند شایستگی خاصی را گواهی کند.

کارشناسی ارشد در روسیه

دوره کارشناسی ارشد در روسیه، کسب تخصص عمیق در رشته انتخابی را برای تمامی دانشجویان فراهم می کند. در این بخش دارندگان مدرک دوره های کارشناسی و تخصص می توانند در دوره های کارشناسی ارشد ثبت نام کنند. فوق لیسانس در روسیه حداقل دو سال طول می کشد و شامل آموزش دانشجویان برای های کار های تحقیقاتی می شود.

برای گرفتن کارشناسی ارشد نیز مانند روند های قبلی نیاز است تا دانشجو از پایان نامه خود دفاع کند و پس از کسب مدرک کارشناسی ارشد فرد می تواند وارد بازار کار شود و یا به تحصیلات خود در دوره تکمیلی ادامه بدهد.

دوره دکتری در روسیه

یکی از مهم¬ترین مقاطع تحصیلی در کشور روسیه مقطع دکتری می¬باشد از این رو به دانشجویان دکتری شرایط ویژه¬ای فراهم شده است. دولت کشور روسیه به دانشجویان در حال تحصیل دکتری ماهیانه 2 هزار دلار پرداخت می¬کند و به همین دلیل رقابت سنگینی برای دریافت بورسیه  دوره دکتری در بین دانشجویان وجود دارد.
شرایط لازم برای کسب بورسیه مقطع دکتری عبارتند از:

1-دارا بودن مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه¬های معتبر
2-کسب حداقل نمره آیلتس6.5 
3- یک استاد مشاور تز دکتری فرد را تایید کرده باشد. 
4-داشتن تالیفات و مقالات مرتبط در حوزه تز دکتری

دوره تحصیلات تکمیلی بالاترین سطح آموزش در روسیه می باشد.این دوره آموزش برای دانشگاهیان سطح بالا ارائه می شود. فارغ التحصیلان دوره کارشناسی یا تخصص می توانند در دوره تحصیلا تکمیلی ثبت نام کنند.این دوره زوایای بسیار مختلفی دارد و دوره شامل تحصیل، تدریس، تجربه علمی و پژوهش می شود.

تحصیل به صورت تمام وقت در رشته های مختلف حداقل 3 سال زمان می برد و تحصیل پاره وقت نیز حداقل 4 سال است.به فارغ التحصیلان مدرک تحصیلی پژوهشگر و یا پژوهشگر دکترا اعطاء می شود.

نتیجه این دوره در نهایت به نتیجه دفاع از پایان نامه بر میگردد و پس از موفقت به دانشجوی شاخه علوم پایه مدرک تحصیلی تکمیلی داده می شود که اولین مدرک برای جایگاه دانشمندی است.

دوره رزیدنت:

این دوره مرحله نهایی در آموزش تعدادی از رشته های پزشکی یا دارو سازی است. افرادی که در این دو رشته تحصیل می کنند می توانند در دوره رزیدنت ثبت نام کنند. این دوره شامل ترکیبی از مطالعات جامع اصول اولیه علوم پزشکی و کسب تجربه عملی در موسسات پزشکی است که دوسال طول می کشد. پس از انتهای دوره 2 ساله آزمون تخصصی سه مرحله ای برگزار می شود و در صورت قبولی به فارغ التحصیلان مدرک رزیدنتی پزشکی داده می شود که با آن می توانند در موسسات پزشکی فعالیت بکنند.

دوره دستیاری:

این دوره شامل آموزش به پرسنل مجرب است که در گروه هنر مشغول به کار هستند. فارغ التحصیلان دوره های تخصص و یا کارشناسی ارشد می توانند در دوره دستاری شرکت بکنند. مدت زمان این دوره دو سال است و دارای یک برنامه درسی تحت نظارت یک مربی و رئیس یک گروه دانشگاهی است. به فارغ التحصیلان این دوره، مدرک با شرایط مربوطه رهبر کنسرت و استاد دانشگاه اعطا می شود به به فرد حق آموزش یا انجام فعالیت هنری می دهد.

آموزش عالی دوم

قانون روسیه تنها یک بار آموزش عالی رایگان را در اختیار مردم روسیه قرار می دهد و برای مقاطع تحصلی بعد از آن باید شهریه پرداخت شود. همینطور شهروندان خارجی که از یک دانشگاه خارج از فدراسیون روسیه فارغ التحصیل شده اند می توانند در صورت پذیرش، دوره دوم تحصیلا عالی خود را در یک دانشگاه دولتی و یا غیر انتفاعی به انتخاب خود بگذرانند.

کار دانشجویی در حین تحصیل در روسیه

دانشجویان علاقه مند به کار در حین تحصیل، می¬توانند درخواست خود را به صورت مکتوب به دانشگاه اعلام کنند. حقوق پرداختی به دانشجویان در اغلب موارد هزینه زندگی و تحصیل را تامین می¬کند. دانشجویان دوره کارشناسی می¬توانند 10 ساعت در هفته کار کنند و دانشجویان محصل در مقطع کارشناسی ارشد اجازه 20 ساعت کار در هفته را دارند. این مدت زمان برای دانشجویان دوره دکتری به 30 ساعت در هفته می¬رسد. اما توجه به این مورد ضروری است که دانشجویان نباید به دلیل اشتغال به کار از وظیفه اصلی خود که گذراندن دوره آموزشی است غافل شوند. آن¬ها باید زمان خود را به طوری برنامه ریزی کنند که بتوانند کار و تحصیل را در کنار هم به پیش ببرند تا بتواند در حین تامین هزینه¬های خود موفق به پایان رساندن دوره خود در زمان مقرر شوند.


تحصیل رایگان در روسیه

روسیه یکی از معدود کشور هایی است که به شهروندان و دانشجویان خارجی فرصت برخورداری از تحصیل رایگان در روسیه را می دهد. دولت روسیه هر سال چندین هزار بورسیه تحصیلی روسیه را به دانشجویان خارجی می دهد در کنار آن نیز شهروندان خارجی و از جمله دانشجویان هم وطن مان می توانند برای مکان های تحت پوشش دولت در شرایط کاملا مساوی با خود روس ها خارج از بورسیه درخواست بدهند.

دولت روسیه هر ساله تعداد مشخصی از دانشجویان خارجی را بورسیه می کند. این بورسیه در حال حاضر مبلغی بالغ بر 75000 روبل و معادل 1200 دلار در ماه می باشد که هزینه های تحصیل و مسکن را نیز پوشش می دهد.

دانشجویانی که بورسیه می شوند شامل هزینه های مسافرت و امور شخصی نمی شوند و این بورسیه این قسمت ها را پوشش نمی دهد دانشجویان برای این بخش حداقل به 50 دلار ماهیانه نیاز دارد. کسانی که بورسیه نمی شوند و هزینه تحصیلی دریافت نمی کنند بسته به نوع دوره و شهر باید بین 6 الی 10 هزار دلار برای تحصیل و زندگی تهیه و هزینه بکنند.

ویزای تحصیلی روسیه

برای گرفتن ویزای تحصیلی در روسیه باید امکان تحصیل در یکی از دانشگاه های روسیه برای شما فراهم شود، پس از آن اداره بین الملل دانشگاه، برای دانشجو در خواست ویزای دانشجویی روسیه را خواهد کرد.

این درخواست ها حدودا 3 تا 5 هفته طول می کشد و هزینه های آن نزدیک به 40 دلار خواهد شد و این ویزا ها باید ظرف 7 روز کاری پس از ورود به روسیه ثبت بشوند. این ویزا اقامت 3 ماهه را برای دانشجو فراهم می کند. پس از آن اگر می خواهید برای مدت بیشتری در روسیه بمانید باید ویزای خود را در خود روسیه تمدید کنید و برای اقامت طولانی باید در آزمایش های پزشکی مثل اچ ای وی قبول شوید.

کار در روسیه پس از تحصیل

یکی از راه¬های تمدید اقامت در روسیه برای دانشجویان کار پس از تحصیل است. پس از تغییراتی که در دهه 1990 میلادی در روسیه اتفاق افتاد فرصت¬های شغلی در روسیه به شدت افزایش پیدا کرد. دانشجویانی که موفق به اخذ ویزای تحصیلی در روسیه می¬شوند می¬توانند پس از به اتمام رساندن دوران تحصیلی خود وارد بازار کار در روسیه شوند. شاید برایتان جالب باشد بدانید با توجه به این که اخذ ویزای کاری روسیه دارای مراحل سخت و پیچیده¬ای است اغلب افراد ترجیح می¬دهند از طریق ویزای تحصیلی وارد این کشور شده و پس از پایان رساندن دوره آموزشی و یا دانشگاهی خود به زندگی و کار در روسیه ادامه دهند. با توجه به این که بین دانشگاه¬های کشور روسیه و بخش صنعت ارتباط بسیار تنگاتنگی وجود دارد بیشتر دانشجویان به وسیله حضور فعال در انجمن¬ها و یا سمینارها امکان آشنایی با فرصت¬های شغلی ممکن را پیدا می¬کنند. 

پس از این که دانشجو در یک شرکت شروع به فعالیت می¬کند ضروری است که یک گزارش از شرح فعالیت خود را به همراه فرم درخواست کارفرما به اداره مهاجرت ارسال کند. پس از این پروسه اداره مهاجرت در زمینه تمدید سه ماهه اقامت دانشجو تصمیم گیری می¬کند. پس از سپری کردن این دوره با تایید افسر اداره مهاجرت و توصیه نامه کارفرما دانشجو می¬تواند مراحل ادارای خود را برای اقامت بلندمدت کاری انجام دهد. 

سخن پایانی

مهاجرت به منظور ادامه تحصیل در یک کشور خارجی مسئله¬ای است که باید قبل از انجام آن به شدت تحقیق و بررسی انجام دهید. در حال حاضر روسیه یکی از کشورهایی است که امکانات و شرایط ویژه¬ای را برای دانشجویان خود فراهم می¬کند. در این مقاله سعی کردیم تمام شرایط تحصیل در کشور روسیه را برای شما جمع آوری کنیم. در صورتی که شما نیز در حال اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی در روسیه هستید در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد