آزمون یوس (YOS) و پرداخت هزینه آن

آزمون یوس (YOS) و پرداخت هزینه آن

توسط : تیم محتوا
1,344

تحصیل در خارج از کشور یکی از راه هایی است که فرد می تواند آینده بهتری برای خود بسازد. همچنین ممکن است به دلیل تخصص خود برای تحصیل در رشته ای بهتر فکر کند. یکی از انگیزه های اصلی دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور، کسب آگاهی از فرهنگ متفاوت و ثبت نام در برخی از بهترین دانشگاه های جهان است. ترکیه یکی از کشورهایی است که بسیاری از دانشجویان مشتاق تحصیل در آن هستند زیرا دارای دانشگاه های معتبر متعددی در داخل و خارج از کشور است. آزمون یوس(YOS)  یکی از مهم ترین و محبوب ترین آزمون های پذیرشی است که در ترکیه ارائه می شود.

همه چیز درباره آزمون YOS

قبل از هر چیز، ذکر این نکته ضروری است که آزمون YÖS برای همه دانشجویان خارجی که می خواهند تحصیل خود را در ترکیه ادامه دهند در نظر گرفته شده است و هر دانشگاه در حال حاضر یک استراتژی برای جذب تعداد دانشجویان مورد نظر خود دارد.

این آزمون تقریباً ده سال جامع و جهانی بود، اما از سال 2012، هر دانشگاه می تواند به طور مستقل در آن شرکت کند. ما سعی خواهیم کرد در این مقاله تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد آزمون یوس را که اولین گام برای تحصیل در ترکیه است، در اختیار شما قرار دهیم.

آزمون یوس (YOS) و پرداخت هزینه آن

آزمون YÖS چیست؟

برای قبولی در دانشگاه های ترکیه باید در آزمون YÖS قبول شوید که کلید پذیرش در تمامی رشته ها می باشد. شما باید برای این آزمون ارائه شده توسط دانشگاهی که می خواهید در آن شرکت کنید، درخواست داده و با تسلط کامل در آن شرکت کنید.

البته، چند دانشگاه در ترکیه، دانشجویان خود را با استفاده از آزمون SAT انتخاب می کنند. در زیر برخی از مدارس برتری که متقاضیان را از طریق آزمون یوس نمی‌پذیرند آمده است:

•    دانشگاه فنی خاورمیانه

•    دانشگاه کوک

•    دانشگاه بوغازیچی

•    دانشگاه یدیتپه

•    دانشگاه فنی استانبول

•    دانشگاه بیلکنت

•    دانشگاه سابانچی

آیا آزمون YÖS دشوار است؟

آزمون YÖS به خصوص چالش برانگیز نیست و سوالات آزمون در واقع از قبل تنظیم شده است. اگر فکر می کنید که قبل از شرکت در آزمون، درک دقیقی از موضوعات دارید، سؤالات برای شما واضح است و از هیچ یک از آنها غافلگیر نمی شوید.

البته باید اشاره کنیم که در هر دانشگاهی درجه سختی سوالات این آزمون متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، سوالات در دانشگاه استانبول ساده تر از سوالات در دانشگاه ازمیر است. بسیاری از دانشگاه های دیگر با هر دو مدرک YÖS متقاضی می پذیرند. 

اطمینان حاصل کنید که پذیرش دانشگاه خود را تا زمانی که هنوز معتبر است تضمین کنید. زیرا آزمون یوس تنها برای یک سال برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه معتبر است.

پیشنهاد مطالعه:هزینه ثبت نام آزمون انگلیسی Duolingo

زبان آزمون YÖS

شما می توانید بین ترکی و انگلیسی برای آزمون YÖS انتخاب کنید، بسته به اینکه کدام برای شما راحت تر است. حتی ممکن است برخی از دانشگاه ها به شما اجازه دهند که در آزمون به زبانی غیر از انگلیسی مانند فرانسوی شرکت کنید.

با این حال، به طور کلی، شما نباید نگران زبان این آزمون باشید، زیرا سوالات ریاضی، هوش یا مهندسی را می توان با تعداد محدودی از کلمات در هر زبانی پاسخ داد. تنها چیزی که باید در آن خوب باشید پاسخ دادن به سوال ریاضی است.

چه زمانی باید در آزمون یوس شرکت کنیم؟

YÖS یک آزمون استاندارد نیست، هر دانشگاه در زمان ثبت نام زمان مشخصی را برای YÖS تعیین می کند و شما باید در همان دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل را دارید در این آزمون شرکت کنید. این مورد از سال 2012 که هر دانشگاه شروع به برگزاری آزمون YÖS خود کرد، وجود داشته است.

هر دانشگاه این آزمون ها را سالانه از اواسط آوریل تا اوایل ژوئن در مدت دو ماه برگزار می کند و ثبت نام برای آنها در حدود فوریه آغاز می شود. این امکان را برای یک برنامه زمانی مناسب فراهم می کند. طبیعتاً این آزمایش از سال 2020 که شیوع جهانی ویروس کرونا رخ داد نیز تحت تأثیر قرار گرفته است. در نتیجه ثبت نام و زمان برگزاری آزمون های انجام شده در آن سال تغییر کرده و اغلب به تأخیر می افتد.

آزمون YÖS کجا برگزار می شود؟

هر دانشگاه محل برگزاری آزمون یوس را تعیین می کند. این آزمون را می توان در شهرهای بزرگ مانند استانبول و آنکارا و همچنین در پردیس همان دانشگاه شرکت داد.

آزمون یوس (YOS) و پرداخت هزینه آن

آزمون چند بار در سال برگزار می شود؟

از آنجایی که آزمون تنها یک بار در سال در هر دانشگاه ارائه می شود، بسیار مهم است که تاریخ آزمون خود را با دقت برنامه ریزی کنید. در صورتی که نتوانید در آزمون به موقع شرکت کنید، باید برای درخواست دوباره سه سال صبر کنید. آزمون YÖS در برخی از دانشگاه ها بیش از یکبار در سال برگزار می شود که از آن جمله می توان به دانشگاه های کاپادوکیا، کارابوک، باشکنت، آیدین و یلدیز تکنیک اشاره کرد.

نمره امتحان یوس

YÖS به سه بخش تقسیم می شود که حداکثر امتیاز آنها 100 است. در خصوص پاسخ های نادرست، بیشتر دانشگاه ها، یک چهارم امتیاز را منظور می کنند.نمرات ترکیبی این سه گروه برای ثبت نام در دانشگاه ها باید حداقل 50 باشد و معمولا نمرات زیر 50 پذیرفته نمی شوند. اما توجه داشته باشید که در این آزمون کسب نمره 100 امکان پذیر است زیرا سوالات ساده و قابل پیش بینی طرح شده اند.

ما نباید رقابت شدید در برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه استانبول را نادیده بگیریم، اما اگر می خواهید وارد بهترین دانشگاه های ترکیه شوید، نمره بالاتر از 90 را هدف قرار دهید. با توجه به رقابت شدید بین متقاضیان، معیارهای دیگری مانند نمرات دبیرستان یا سایر مدارک تحصیلی نقش بسزایی در دریافت پذیرش دانشگاه در برخی از دانشگاه های دولتی ترکیه خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه:آمادگی آزمون آیلتس با کمک ChatGPT

سوالات و منابع آزمون 

اولین شرط لازم برای قبولی در هر آزمون، داشتن دانش دقیق از آن از جمله نمره آزمون  یوس، رشته هایی که آزمون در آن برگزار می شود و حداقل نمرات قابل قبول است. این آزمون دارای سه بخش است که در اینجا به آنها اشاره کرده ایم. ابتدا موضوعات آزمون سوالاتی از سه مبحث ریاضی، مهندسی و هوش می باشد.

1- سوالات هوش

بیشتر سؤالات معمولاً تست های هوش هستند که تقریباً نیمی از سؤالات (از 45 تا 55) را تشکیل می دهند. بر خلاف عنوان این بخش، حل آن نیاز به هوش بالایی ندارد زیرا هر فردی با هوش متوسط می تواند به راحتی با تکرار و تمرین به سوالات تست آی کیو پاسخ دهد.

2- سوالات ریاضی

سوالات بخش ریاضی فقط حدود 30 سوال دارد. سوالات این قسمت در صورتی که تعداد کل سوالات 100 سوال باشد به 45 سوال افزایش می یابد. باید اشاره کنیم که این بخش آزمون نسبت به دیگر بخش ها، کمی سخت تر است. اما با مطالعه صحیح منابع، می توان آن را به راحتی پشت سر گذاشت.

 سوالات این بخش شامل مباحث ریاضیات اساسی است که از توابع، مثلثات و لگاریتم شروع می شود و به مشتقات و انتگرال ها می رسد.

آزمون یوس (YOS) و پرداخت هزینه آن

3- سوالات هندسه

حداقل بین پنج تا ده سوال برای این بخش مورد نیاز است. مفاهیم پایه هندسی مانند زوایا، دایره ها، مثلث ها و روابط آنها با یکدیگر و همچنین هندسه فضایی پوشش داده شده است. مطالعه هندسه را جدی بگیرید؛ زیرا این بخش می توانید از دیگر رقبا پیش بگیرید. 

البته شاید برخی از دانش آموزان به جهت آنکه این بخش تنها چند سوال محدود دارد آن را نادیده بگیرند. با این حال، گرفتن نمرات بالاتر در این بخش می تواند یک مزیت استراتژیک به شما بدهد. شما می توانید این کتاب ها را در کلاس های حضوری یا حتی آنلاین یاد بگیرید و شش تا نه ماه طول می کشد تا به آنها تسلط پیدا کنید.

توجه داشته باشید که حتی با نمره بالا در آزمون برای ثبت نام در دانشگاه باید دوره 6 ماهه زبان ترکی را به پایان برسانید.

در آزمون YÖS چه چیزهایی را باید با خود ببرید؟

پس از ثبت نام در آزمون یوس در سایت دانشگاه، از فرم آزمون کپی تهیه کنید. فقط این کاغذ، اصل پاسپورت، مداد، پاک کن و ساعت را همراه داشته باشید. هر گونه فکر تقلب در این امتحان را از خود دور کنید زیرا انجام این کار می تواند منجر به اخراج شما از سیستم آموزشی ترکیه و از دست دادن شانس ادامه تحصیل در آنجا شود. این شاید بدترین اتفاقی باشد که ممکن است برای تحصیل شما در ترکیه بیفتد.

شرط سنی آزمون YÖS

هیچ شرایط سنی خاصی برای این آزمون وجود ندارد. هر کسی می تواند آن را بعد از دبیرستان بگیرد.

تست آنلاین YÖS

از سال 2020، برخی از دانشگاه ها، از جمله دانشگاه آنکارا، به دلیل شیوع ویروس کرونا، آزمون YÖS را به صورت آنلاین برگزار کرده اند. معمولاً این آزمون به صورت حضوری و با حضور نمایندگان دانشگاه ها برگزار می شود. دانشگاه آنکارا، دیاربکر، دانشگاه مرمره و بسیاری از دانشگاه های دیگر آزمون های خود را امسال به صورت آنلاین برگزار کردند. 

پیشنهاد مطالعه:تحصیل در اندونزی

ثبت نام آزمون YÖS برای سال 2023

لازم به ذکر است که هر دانشگاه دوره ثبت نام خاص خود را دارد، اما دوره ثبت نام آزمون یوس در سال 2023 معمولاً از فوریه آغاز می شود و تا آوریل ادامه دارد. با مراجعه به وب سایت های هر دانشگاه، می توانید از زمان برگزاری آزمون و همچنین تغییرات احتمالی در آزمون آن دانشگاه مطلع شوید.

مراحل ثبت نام آزمون یوس

•    وارد سایت دانشگاه مربوطه شوید.

•    دفترچه آزمون را بخوانید.

•    محل آزمون را پیدا کنید.

•    اطلاعات درخواست شده در سایت را تکمیل نمایید.

•    هزینه آزمون را پرداخت کنید.

در تاریخ و ساعت مشخص شده در تاریخ آزمون شرکت نمایید.

هزینه آزمون YÖS

هر دانشگاه هزینه متفاوتی برای این آزمون دریافت می کند. دانشگاه های دولتی هزینه بیشتری دارند، در حالی که دانشگاه های خصوصی هزینه کمتری دارند. برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه آنکارا ممکن است به دلار هزینه کنند. هزینه شرکت در این آزمون به طور معمول حدود 400 لیر در نظر گرفته می شود. هنگامی که تصمیم گرفتید در این آزمون شرکت کنید، هزینه شرکت در آزمون را به روز از دانشگاهی که قصد ثبت نام در آن را دارید، سوال کنید.

آزمون یوس (YOS) و پرداخت هزینه آن

قوانین در آزمون 

شرکت در آزمون YÖS قوانینی دارد که باید به آنها توجه کنید تا تلاش شما برای مدتی بیهوده نباشد.

•    حتما اصل پاسپورت خود را به همراه داشته باشید و تاریخ انقضای آن را بررسی کنید.

•    از قبل سایت آزمون را بررسی کنید و بهترین و سریع ترین زمان ممکن را انتخاب کنید.

•    آزمون کنترل شدید داشته و درهای محل آزمون به موقع بسته می شود.

 کدام رشته ها مورد علاقه متقاضیان است؟

•    پزشکی (ترکی)

•    پزشکی (انگلیسی)

•    دندانپزشکی

•    مدیریت بازرگانی

•    قانون

•    اقتصاد

•    روانشناسی

•    معماری

•    دامپزشکی

کدام رشته ها را می توان با آزمون YÖS مطالعه کرد؟

دانشگاه‌ ها فهرستی از دوره‌هایی را که می‌توان در ارتباط با آزمون YÖS شرکت کرد منتشر می‌کنند. با استفاده از YÖS  می توانید برای دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه اقدام کنید. با این حال، مهم است که در نظر داشته باشید که برخی از دانشگاه ها به اصطلاح "تست استعدادهای ویژه" را برای دانش آموزانی که به موسیقی و هنرهای تجسمی علاقه دارند ارائه می دهند.

دانشگاه‌ها فهرستی از دوره‌هایی را که می‌توان در ارتباط با آزمون شرکت کرد منتشر می‌کنند. با استفاده از آزمون یوس می توانید برای دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه اقدام کنید. با این حال، مهم است که در نظر داشته باشید که برخی از دانشگاه ها، آزمون های دیگری برای دانش آموزانی که به موسیقی و هنرهای تجسمی علاقه دارند ارائه می دهند. برای ثبت نام در این آزمون می توانید با کارشناسان 20پیمنت در ارتباط بوده و هزینه ثبت نام را واریز فرمایید.
 

برچسـب هـا : دانشگاهی ، آزمون یوس(YOS)
لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد