بایدها و نبایدهای خرید خانه در ترکیه

بایدها و نبایدهای خرید خانه در ترکیه

توسط : تیم مهاجرتی
1,183

چرا خرید خانه در ترکیه؟

خرید خانه در ترکیه یکی از محبوب ترین گزینه ها برای سرمایه گذاران، دانشجویان و به ویژه کسانی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند، می باشد. دولت ترکیه با در نظر گرفتن قوانین مختلف امکان خرید خانه در این کشور را به راحتی برای قشر های مختلف مردم از کشور های متنوع امکان پذیر نموده تا در راستای اهداف گردشگری توسعه پذیری ترکیه را افزایش دهد! در حال حاضر خرید خانه در ترکیه با استقبال خوبی از طرف علاقمندان مهاجرت به ترکیه و همینطور سرمایه گذاران اقتصادی مواجه شده است. رشد صنعت گردگشری و به واسطه آن توسعه کشور ترکیه مواردی هستند که بر خلاف تحریم های ترکیه از سمت کشور های اقتصادی بزرگ همچنان خرید خانه در آن را مقرون به صرفه کرده اند.

در ادامه می توانید راهنمای مرحله به مرحله برای خرید خانه در ترکیه را به همراه قوانین، نکات ضروری و راه کار های اجمالی مطالعه نمایید.

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با کشور ترکیه

مزایا و معایب خرید خانه در ترکیه

مزایا و معایب خرید خانه در ترکیه

ترکیه به لطف استانبول یک کشور اروپایی بشمار می رود که به واسطه صنعت گردشگری گسترده خود از مزایای زیادی برخوردار است و در حال توسعه یافتگی می باشد. موقعیت استراتژیک ترکیه، تعداد زیاد توریست ها به صورت روزانه و سالانه و همینطور صنایع مختلف این کشور که در نوع خود جزء برترین ها بشمار می روند باعث شده استقبال برای سرمایه گذاری و همینطور مهاجرت به این کشور افزایش یابد.

مزایا خرید خانه در ترکیه:

•    تسهیل شدن پروسه مهاجرت به این کشور
•    سرمایه گذار
•    امکان تولید ثروت از طریق تجارت

در یک نگاه کلی خرید خانه در ترکیه مزایای قابل توجهی دارد. سرمایه گذاران و تجار بسیاری با تکیه بر وضعیت رو به رشد ترکیه از نظر توسعه و با استفاده از خرید خانه در این کشور توانسته اند سرمایه خود را توسعه دهند و یا تولید ثروت کنند، فارق از این مورد ترکیه همیشه به عنوان یک کشور ایده آل برای بسیاری از مردم خاورمیانه و دیگر نواحی آسیا محسوب می شده است.

حضور پر رنگ در ترکیه امکان بهره مندی از پوئن های مثبت اروپا و وضعیت مطلوب آسیا را مهیا می کند. از همین رو علاقمندان بسیاری نه تنها از آسیا بلکه از اروپا علاقمند به خرید خانه در ترکیه می باشند. در حال حاضر آمازون به عنوان بزرگ ترین خرده فروشی آنلاین دنیا در ترکیه نیز خدمات ارائه می کند و شهروندان ترکی می توانند از طریق آن محصولات متنوعی را با بهترین قیمت خریداری کنند.

پیشنهاد مطالعه :

•    افتتاح حساب پی پال برای خرید مستقیم از ebay
•    آموزش خرید از آمازون ترکیه + روش های دریافت کالا

طبق گزارش موسسه آمار ترکیه صرفا تا سال 2015 که اوایل تبلیغات ترکیه برای طرح فروش خانه در این کشور بود، بیش از 22 هزار فقره ملک در شهر های مختلف ترکیه به خارجی ها فروخته شده که درصد قابل توجهی از آن ها در استانبول بوده اند.

هر چند خرید خانه یا ملک در کشور ترکیه مزایای قابل توجهی دارد اما به دلیل استقبال گسترده افراد از این طرح سود جویی هایی نیز صورت می گیرد که ممکن است تجربه تلخی را برای خریداران به همراه داشته باشد!

معایب خرید خانه در ترکیه:

•    قیمت خانه در ترکیه به ویژه در شهر های توسعه یافته مانند استانبول گران است.
•    هزینه زندگی در ترکیه نسبت به میانگین جهانی به ویژه در شهر های توسعه یافته بالا است.
•    عدم آشنایی اتباع خارجی به قوانین ترکیه باعث شده تا کلاهبرداری های متعددی از این طرح صورت بگیرد.

همانطور که متوجه شده اید، هزینه های بالا و سود جویی های متعدد بزرگ ترین چالش در مقابل طرح خرید خانه در ترکیه می باشد. استانبول به عنوان توسعه یافته ترین شهر ترکیه در حال حاضر یکی از گران قیمت ترین شهر های دنیا بشمار می رود که نشان دهنده قیمت های بالا ملک و همینطور زندگی می باشد! فارق از آن در ترکیه ملک های بدون سند زیادی وجود دارد که بسیاری از کلاهبردان به دلیل عدم آشنایی دقیق خارجی ها از قوانین و شرایط ترکیه اقدام به فروش چنین ملک هایی به چندین و چند نفر می نمایند!

توصیه می کنیم برای اقدام به خرید خانه در ترکیه حتما از یک وکیل مجرب استفاده کنید و بخش های مختلف این کشور را برای انتخاب بهترین گزینه جهت خرید خانه بررسی کنید.

راهنمای گام به گام خرید خانه در ترکیه

راهنمای گام به گام خرید خانه در ترکیه

قطعا خرید خانه در خارج از کشور به آسانی خرید خانه در کشور خودمان نیست و چالش های متعددی را به همراه دارد. توصیه می کنیم تمام پروسه خرید خانه در ترکیه را به همراه یک وکیل مجرب طی کنید تا مشکلات احتمالی برای شما پیش نیاد!

طرح فروش خانه در کشور ترکیه که توسط دولت این کشور برای اهداف اقتصادی و سیاسی راه اندازی شده بود، در سال 2019 به تسهیل شده ترین و راحت ترین حالت ممکن خود رسیده است. از طرفی نزدیکی واحد پول ترکیه به ایران باعث شده تا این کشور یکی از به صرفه ترین کشور ها برای خرید خانه یا سرمایه گذاری ایرانی ها باشد.

گام اول؛ هدف تان را مشخص کنید.

هدف نهایی شما در خرید ملک در ترکیه تاثیر بسزایی دارد. اینکه هدف شما از این خرید دریافت شهروندی است یا صرفا قصد سرمایه گذاری دارید و یا اینکه می خواهید مشغول تجارت شوید مواردی هستند که ممکن است انتخاب های گوناگونی را مقابل شما بگذارند.

در حال حاضر خرید خانه در ترکیه برای دریافت اقامت به دلیل نیاز دولت آن به جذب سرمایه راحت تر از هر زمانی صورت می گیرد. تا قبل از این شما برای دریافت اقامت ترکیه مجبور بودید حداقل 1 میلیون دلار در این کشور سرمایه گذاری کنید اما الان با خرید یک خانه 250 هزار دلاری می توانید در کمترین زمان ممکن اقامت دائم این کشور را به دست بگیرید. البته اگر ارزش ملک شما کمتر از 250 هزار دلار هم باشد باز هم می توانید اقامت توریستی ترکیه را برای یک سال و بعد از پنج سال، اقامت دائم ترکیه را دریافت کنید.

پیشنهاد مطالعه: مهاجرت به استانبول، آری یا نه!

نکته: هر ملک با ارزش بیشتر از 250 هزار دلار امکان دریافت اقامت برای 3 نفر را مهیا می کند. به عبارتی از این طریق می توانید برای سه سرپرست خانوار اقامت دائم ترکیه بگیرید و سپس بعد از گذشت مدتی برای خانواده هر شخص نیز شهروندی گرفت.

گام دوم؛ تحقیق کنید.

هر چه استقبال برای خرید ملک در ترکیه افزایش پیدا می کند، بازار املاک ترکیه نیز بیشتر و بیشتر توسعه میابد. اما ماهیت این بازار نیز مانند بازار ملک ایران است که در دست هزاران بنگاه کوچک و بزرگ است و هر کدام به شما چیز متفاوتی می گوید به نحوی که ممکن است حسابی گیج شوید؛ از همین رو می بایست اقدام به تحقیقات مفصل کنید تا نتایج نهایی به دست شما رقم بخورد نه به واسطه بنگاه های معاملاتی که صرفا سود خود را ملاک قرار می دهند.

قبل از هر چیز تحقیق کنید که در کدام منطقه ترکیه قصد خرید ملک دارید یا به عبارتی کدام منطقه ترکیه برای شما مناسب تر است؟ آنتالیا، استانبول یا... هر کدام از شهر های ترکیه امکانات و شرایط منحصربفردی را برای شما ایجاد می کند که می بایست در خصوص جزئیات آن تحقیق کنید.

توصیه می کنیم که در حین تحقیق به صورت جزئی بنگاه های مختلفی که دسترسی به آن ها از طریق اینترنت ممکن است را بررسی کنید و شرایط مختلف آن ها را بسنجید. فارق از این می توانید از طریق وب سایت های مختلف درج آگهی اقدام کنید تا شاید مستقیما به فروشنده نهایی متصل شوید.

قبل از هر گونه اقدام برای خرید ملک حتما به صورت حضوری از ملک مورد نظر دیدن کنید و شرایط را به صورت میدانی بسجنید. پرس و جو از اهالی محل نیز می تواند کمک شایانی به شما برای خرید خانه در ترکیه نماید تا در صورت وجود مشکلی در ملک بتوانید آن را پیدا کنید.

گام سوم؛ مراحل خرید خانه در ترکیه.

در یک نگاه کلی و به ساده ترین شکل ممکن روال خرید خانه در ترکیه به شرح زیر می باشد:

1. به بنگاه های معاملات ملک مراجعه کنید.
2. یک خانه را انتخاب کنید.
3. خانه مورد نظر خود را خریداری کنید.
4. به اداره ثبت اسناد رسمی یا نوتر ترکیه بروید و مراحل خرید را تکمیل کنید.
5. در نهایت به اداره مهاجرت ترکیه بروید و درخواست اقامت خود را بدهید.

مراحل این پروسه به صورت کلی به شرح بالا است با این حال جزئیات زیادی برای خرید خانه در ترکیه وجود دارد که به برخی از آن ها در این مطلب اشاره کرده ایم و مابقی را می بایست با مشاوره از وکلا بررسی نمایید.

البته بد نیست بدانید که خرید ملک یا خانه در ترکیه نیازمند دریافت اجازه اقامت نمی باشد با این حال هر شخصی که قصد چنین خریدی در ترکیه را داشته باشد لازم است از نزدیک ترین اداره شماره شناسایی خود را دریافت کند تا بتواند خرید ملک در ترکیه را به دور از هر گونه دغدغه ای انجام دهد. شما یا وکیل قانونی تان می بایست برای انتقال سند در موعد در خواست کنید وگرنه پروسه انتقال سند و دریافت آن ممکن است بیش از حد طول بکشد.

قانون خرید خانه در ترکیه:

طبق تبصره ۳۵ قانون املاک و اراضی مصوب ۱۸ می۲۰۱۲ به شماره ۲۶۴۴ اجازه خرید اراضی و املاک را به تمامی اتباع خارجی اجاره نمیدهد.کنسولگری ترکیه لیست کشورهایی که مجاز به خرید خانه در ترکیه میباشند را ارائه نموده.شما میتوانید با تماس با سفارت ترکیه از این لیست اطلاع کسب کنید.افراد خارجی قادر به خرید هرنوع ملکی چه اراضی و چه خانه و دفتر پس از کسب استعلام از مراجع مربوط میباشند. (ایران جزء کشور های مجاز می باشد.)

گام چهارم؛ هزینه و مدارک مورد نیاز خرید خانه در ترکیه.

آشنایی شما به صورت دقیق و جزئی با پروسه خرید خانه و ملک ترکیه می تواند کمک کند تا آن را با کمترین هزینه ممکن به اتمام برسانید، با این حال برخی هزینه های رایج وجود دارند که حتی اگر آن ها را به حداقل برسانید باز هم می بایست آن ها را پرداخت کنید.

هزینه های خرید خانه در ترکیه:

•    هزینه ملک
•    مالیات؛ هزینه مالیات ملک 4 درصد ارزش ملک می باشد.
•    کارت اقامت
•    بیمه

بد نیست بدانید هزینه های مفصل دیگری به صورت سالانه اعم از عوارض شهرداری، هزینه های آپارتمان و... وجود دارد که شما به عنوان یک شهروند ترکی باید پرداخت کنید با این حال چنین مواردی جزء هزینه های خرید خانه بشمار نمی روند.

مدارک مورد نیاز برای اقدام به خرید خانه در ترکیه نیازمند جزئیات می باشد. توصیه می کنیم چندین بار مدارک را چک کنید تا هر گونه وجه غیر شفاف یا مشکوکی در آن ها وجود نداشته باشد چرا که در صورت بروز مشکل پروسه دریافت سند و همینطور اقامت شما بسیار طولانی خواهد شد.

مدارک خرید خانه در ترکیه:

•    برگه راندوو یا نوبت
•    بیمه
•    اسناد واریز مالیات
•    کپی پاسپورت
•    4 قطعه عکس
•    نامه از اداره ثبت املاک که اجازه فروش ملک را به صاحب می دهد
•    بیمه ملک
•    سند ملک

مدارک فوق می بایست ترجمه شوند و ارائه گردند. در صورتی که تسلط کافی به زبان ترکی ندارید می بایست با 2 شاهد مسلط به این زبان اقدام کنید.

هزینه های خرید خانه در ترکیه را چطور پرداخت کنیم؟

هزینه های خرید خانه در ترکیه را چطور پرداخت کنیم؟

قطعا پرداخت هزینه در کشور خارجی با دردسر های زیادی همراه است. تبدیل مستمر ارز آن هم در حجم بالا بخشی از دردسر های موجود است و حمل ارز نقد و عدم ایمنی کافی هم بخش دیگری از دردسر ها بشمار می رود! بد نیست بدانید در صورتی که به عنوان شهروند در هر کشور مقدار مشخصی وجه در حساب بانکی معتبر داشته باشید به خودی خود مستلزم پرداخت مالیات خواهید بود که این می تواند بخشی از هزینه های شما را بسوزاند. بهترین روش برای پرداخت هزینه های خرید خانه در ترکیه اعم از پرداخت هزینه ملک، پرداخت هزینه های جاری مانند مدارک، اسناد و... استفاده از سیستم های پرداخت آنلاین و فیزیکی مانند پی پال، مستر کارت و... می باشد.

پیشنهاد خدمات:

•    افتتاح حساب پی پال برای انتقال ارز جهت خرید خانه در ترکیه
•    دریافت مستر کارت برای انتقال ارز جهت خرید خانه در ترکیه

پی پال و مستر کارت امکان نگهداری ایمن مقدار قابل توجهی پول را به صورت دلار، پوند یا... به شما می دهند. شما به راحتی می توانید از طریق 20 پیمنت اقدام نمایید و تمام ارز مورد نظر خود را تبدیل کنید و در یک حساب آنلاین نگهداری نمایید تا در صورت نیاز به راحتی در هر منطقه ای از دنیا از آن استفاده کنید. فارق از پرداخت آنلاین می توانید از کارت های اعتباری فیزکی پی پال و مستر کارت نیز استفاده کنید تا پروسه پرداخت برای شما به ساده ترین شکل ممکن پیش برود.

قوانین خرید خانه در ترکیه

قوانین خرید خانه در ترکیه

قبل از هر چیزی بد نیست بدانید که ترکیه اجازه خرید ملک به اتباع تمام کشور ها را نمی دهد و صرفا شهروندان برخی از کشور ها مجاز به خرید ملک در ترکیه می باشند. ایران یکی از کشور های مجاز است و شهروندان ایرانی به راحتی می توانند برای خرید خانه در ترکیه اقدام نمایند.

نوع قرار داد خرید ملک در ترکیه چگونه است؟

شما به عنوان یک شخص خارجی در ترکیه نمی توانید انتقال مالکیت ملک را انجام دهید و این کار می بایست از طریق اوراق رسمی و ثبتی که به امضای طرفین معامله یا وکلا آن ها رسیده در دفاتر اسناد رسمی ترکیه صورت بگیرد. عقد قولنامه هم به صورت ضروری باید در بنگاه های معاملاتی صورت بگیرد و به صورت رسمی در سازمان ثبت اسناد و املاک به ثبت برسد. در غیر اینصورت نه تنها ثبت قولنامه کمکی به انتقال مالکیت نمی کند بلکه رسمیت خاصی نیز نخواهد داشت.

محدودیت های خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی

هر فرد خارجی در هر صورت صرفا می تواند تا 30 هکتار از زمین های ترکیه را خریداری نماید البته این افراد نمی توانند زمین هایی که در بخش های امنیتی و نظامی را خریداری کنند. در یک نگاه کلی تنها 10 درصد از املاک و ارازی هر منطقه توسط یک شخص خارجی امکان خرید دارد. در خواست خرید توسط این اشخاص می بایست به صورت رسمی توسط بنگاه های معتبر و ادارات رسمی پیگیری شود.

چطور قرارداد خرید خانه در ترکیه بی اعتبار می شود؟

در صورتی که تحت نظارت دولتی و رسمی پیش نروید و ادارات لازم خرید شما را تایید نکنند و یا خرید شما قوانین را نقص کند یا اینکه در زمان مقرر برای پیگیری پروسه و انتقال مالکیت اقدام نکنید، ممکن است خرید شما بی اعتبار تلقی شود.

توصیه های خرید ملک در ترکیه

توصیه های خرید ملک در ترکیه

همیشه خرید های خارجی به ویژه خرید زمین با چالش های زیادی همراه است. خوشخبتانه بررسی های دقیق موسسات و همینطور تجربه افراد کمک شایانی در گردآوری برخی داده ها و اطلاعات کرده تا این پروسه برای علاقمندان به بهینه ترین صورت ممکن شکل بگیرد. در ادامه برخی توصیه های خرید ملک در ترکیه را می توانید مطالعه کنید:

•    قبل از اقدام وضعیت ملک را از سازمان ثبت اسناد و املاک ترکیه استعلام بگیرید تا جزئیات بدهکاری، محدودیت های قانوی و... ملک را متوجه شوید.
•    حتما از بنگاه های معتبر اقدام به خرید کنید و ترجیحا مستقیما با فروشنده مرتبط نشوید.
•    حتما از شاهد ترک در پروسه خرید استفاده کنید.
•    حتما از وکیل مجرب در پروسه خرید استفاده کنید.
•    با استفاده از خدمات پرداخت آنلاین اعم از پی پال، مستر کارت و... هزینه ها، کارمزدها و پرداخت های خود را تسهیل کنید و سریع پیش ببرید.
•    اگر یکی از دفاتر درخواست شما را رد کرد، می توانید از دفتر دیگر در بخش دیری اقدام به درخواست برای پیش برد پروژه بکنید.
•    در صورت ایجاد اختلاف بین شما و فروشنده حتما اقدام به شکایت در ترکیه نماید و از شاهد، وکیل و واسطه خود برای دریافت نتیجه مطلوب استفاده کنید.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد