هزینه های دانشگاهی در روسیه

هزینه های دانشگاهی در روسیه

توسط : تیم خبری
1,589

یکی از کشورهایی که اغلب دانشجویان برای ادامه تحصیل خود انتخاب می کنند کشور روسیه است. یکی از مهم ترین دلایلی که دانشجویان را تشویق به ادامه تحصیل در روسیه می کند به دلیل هزینه زندگی پایین در روسیه نسبت به سایر کشورها می باشد.  هزینه زندگی در روسیه به مجموع ۴۰۰ دلار در ماه می رسد که این هزینه شامل موارد زیر می باشد.

    مترو ۲۰ روبل
    هزینه  ناهار در سلف دانشگاه ۲۰۰ الی۳۰۰ روبل
    هر کیلو گوشت  ۲۰۰ روبل 
    یک عدد  نان ۳۰ روبل

از طرف دیگر شهریه دانشگاه های روسیه نیز نسبت به دانشگاه های اروپایی  توسعه یافته بسیار مقرون به صرفه است و نیازی به هزینه کردن مبالغ بسیار سنگین نیست. همچنین یکی دیگر از دلایلی که سالانه دانشجویانی بسیار زیادی به کشور روسیه جهت تحصیل مهاجرت می کنند بازار کار فعال پس از فارغ التحصیلی است.

هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی:

هزینه تحصیل در دانشگاه پزشکی دندان پزشکی و داروسازی روسیه

دانشگاه های مورد تایید ایران و هزینه تحصیل در روسیه در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی روسیه طبق آخرین لیست منتشر شده توسط وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران شامل موارد زیر می باشد.

1- دانشگاه لومونوسف روسیه:

دانشگاه لومونوسف مسکو (MSU) یکی از قدیمی ترین وعالی رتبه ترین دانشگاه‌ روسیه است که در 25 ژانویه سال 1755 توسط میخائیل لومونسوف تاسیس شد. این دانشگاه مختلط و عمومی یک رقابت دوستانه بر سر عنوان قدیمی‌ ترین دانشگاه روسیه با دانشگاه سنت پترزبورگ دارد. دانشگاه لومونوسف همواره بالاترین رتبه آموزشی روسیه را داراست و در رتبه بندی QS دانشگاه‌ های جهان درسال 2018 رتبه 108 را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه واقع در شهر مسکو روسیه  یکی از بلندترین ساختمان آموزشی جهان را دارد و به  لحاظ معماری یکی از زیباترین دانشگاه های جهان است. محوطه دانشگاه بسیار بزرگ بوده و 1000 ساختمان در آن قرار دارد. این دانشگاه دارای امکاناتی نظیرسالن تئاتر، موزه، استخر، آرایشگاه و.... می‌باشد.

علاوه بر این موارد این دانشگاه یکی از بزرگترین کتابخانه های روسیه را دارد که در آن بیش از 9 میلیون کتاب وجود دارد. دو میلیون از کتاب‌های موجود در کتابخانه به زبان خارجی است. از دیگر مزیت‌های تحصیل در این دانشگاه وجود موزه ها، باغچه، پارک های علم و فناوری و دو محوطه دانشگاهی در مرکز شهر است. بهترین راه برای رسیدن به مرکز شهر مترو است که ایستگاه‌های مترو در نزدیکی دانشگاه قرار دارد. تدریس در دانشگاه پزشکی لومونوسف به زبان روسی است بنابراین دانشجویان در صورت عدم آشنایی با زبان روسی به مدت یک سال به آموزش زبان روسی می‎پردازند. دانشجویان متقاضی در رشته های پزشکی و داروسازی بعد از فراگیری زبان روسی باید در آزمون پادفک و شیمی نمره قبولی را کسب کنند. جهت پذیرش در دانشگاه لومونسوف تمامی متقاضیان بایستی فرم درخواست دانشگاه لومونسوف را تکمیل کرده و یک قطعه عکس سایز گذرنامه را ضمیمه صفحه اول فرم کنند.  همچنین متقاضیان توسط نماینده روند درخواست  را پس از ارسال پیگیری کنند.

هزینه تحصیل در دانشگاه لومونسوف روسیه:

هزینه تحصیل در این دانشگاه شامل موارد زیر می باشد:

  • •    پادفک: 5800 دلار در سال .
  • •    شهریه پزشکی در دانشگاه : 400000 روبل در سال.
  • •    بیمه : 110 دلار  سالانه
  • •    خوابگاه : 850 تا 2900 دلار سالانه.

2- دانشگاه نووسیبرسک روسیه:

دانشگاه نووسیبرسک در منطقه سیبری روسیه در فاصله کمی از شهر نووسیبرسک واقع شده است. این شهر با فاصله 3400 کیلومتری مسکو قرار دارد که پرواز مستقیم از مسکو تا نووسیبرسک ۳ ساعت و نیم می‌ باشد. این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه‌های روسیه است که در رتبه بندیQS دارای رتبه 291 بوده و در بین 100 دانشگاه برترعصر طلایی قرار دارد. دانشگاه نووسیبرسک (NSU) در کنار داشتن رتبه خوب دارای سیستم جذب دانشجو شفاف با آزمون‌های مشخص است. ظرفیت پذیرش در دانشگاه نووسیبرسک به عنوان ژنراتور نخبگان علمی در روسیه، 60 نفر می ‌باشد که 40 نفر بصورت آنلاین و 20 نفر با قبولی در دوره پادفک پذیرش می ‌شوند. یکی از شرایط  لازم و کافی برای پذیرش در این دانشگاه داشتن پایه علمی قوی و بدست آوردن نمره مورد نظر دانشگاه در دوره‌های پادفک است.  برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی این دانشگاه بایستی دانشجو در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کند. این دانشگاه رشته دندانپزشکی ندارد. زبان تحصیل در این دانشگاه انگلیسی است و دوره های پادفک در این دانشگاه به زبان انگلیسی برگزار می ‌شود و متقاضیان تحصیل در دانشگاه نووسیبیرسک باید در آزمون شیمی و زیست که به زبان انگلیسی می ‌باشد حد نصاب نمره قبولی را بدست آورند. زمان ثبت نام در دورهای پادفک از هفته اول فروردین  تا  نیمه مرداد است  و همچنین زمان ثبت نام دوره اصلی پزشکی از هفته اول فروردین تا آخر تیر ادامه پیدا می کند .مدارکی از جمله پاسپورت، ریز نمرات و گواهی متوسطه، ریز نمرات و گواهی پیش دانشگاهی  نیاز برای ثبت نام در دانشگاه مورد نیاز است که باید به زبان روسی ترجمه شده باشد.

هزینه تحصیل در روسیه دانشگاه نووسیبیرسک

  • •    شهریه دوره پادفک دانشگاه نووسیبیرسک  3500   دلار سال .
  • •    شهریه دوره پزشکی دانشگاه نووسیبیرسک 6000  دلار در سال .
  • •    هزینه خوابگاه که شامل اتاق با دو تخت مشترک و اینترنت رایگان می ‌باشد و در نزدیکی دانشگاه قرار دارد نزدیک به 200 دلار در سال است. خوابگاه  این دانشگاه دارای امکاناتی از جمله نگهبان و دوربین می ‌باشد.

3- دانشگاه پاولوف روسیه:

این دانشگاه به عنوان اولین دانشگاه پزشکی روسی زنان در سال 1897 در شهر سنت پترزبورگ  روسیه افتتاح شد. یکی از امکانات این دانشگاه وجود خوابگاهی مناسب با امنیت عالی است که در نزیکی دانشگاه قرار گرفته است. زبان تحصیل در این دانشگاه به زبان روسی است. البته در رشته پزشکی تحصیل هم در زبان روسی هم انگلیسی انجام می‌ گیرد.  پذیرش در این دانشگاه شرط معدل  دارد که باید بالای 16 باشد. برای تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی اخذ نمره قبولی در دوره پادفک و تسلط کامل به زبان روسی الزامی است. متقاضیان تحصیل در دانشگاه پاولوف، نه ماهه  سختی را در دوره پادفک می‌گذرانند تا وارد دوره اصلی این دانشگاه شوند. این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه‌های روسیه است که پذیرش آن با توجه به سوابق تحصیلی و تسلط به زبان به متقاضیان داده می ‌شود. ظرفیت تحصیل در دانشگاه پاولوف در رشته پزشکی به زبان روسی با بودجه شخصی 35 نفر و به صورت بورس 25 نفر است.

همچنین تحصیل در رشته پزشکی این دانشگاه در زبان انگلیسی 30 نفر می ‌باشد. ظرفیت دانشگاه پاولوف در رشته دندانپزشکی  با بودجه شخصی 32 نفر و با بورس 7 نفر است که دانشجویان می توانند از آن برخوردار شوند. زمان نام نویسی و دریافت مدارک برای متقاضیانی که داخل دانشگاه دوره پادفک را گذراندند هفته آخر اردیبهشت تا اواخر خرداد است. سپس مدارک توسط دانشگاه  بررسی شده و بعد از یک ماه لیست متقاضیانی که درخواستشان پذیرفته شده است در سایت دانشگاه قرار می ‌گیرد. اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که برای متقاضیان شرکت در آزمون اصلی که دوره پادفک خود را خارج از دانشگاه پاولوف گذراندند از  آخر خرداد  تا اواسط تیر مدارک دریافت شده و در آزمون ثبت نام می ‌شوند. سپس آزمون ها به مدت ۱۵ روز در محل دانشگاه برگزار شده و نتایج اعلام خواهد شد .آزمون ورود به دوره اصلی دانشگاه به صورت شفاهی در درس شیمی و به صورت کتبی در درس زیست شناسی برگزار می ‌شود. لازم به نکته الزامی است که جهت پذیرش در دانشگاه پاولوف مدارک  باید ترجمه شوند و مورد تایید دادگستری و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرند و در نهایت به تایید سفارت روسیه برسد.

هزینه تحصیل در روسیه دانشگاه پاولوف روسیه

  • •    پزشكي به زبان روسي سالانه: ٥٣٠٠ دلار .
  • •    پزشكي به زبان انگليسي سالانه: ٥٥٠٠ دلار .
  • •    دندان به زبان روسي سالانه: ٥٥٠٠ دلار .
  • •    هزينه پادفك سالانه: ٢٥٠٠ دلار .
  • •    هزينه خوابگاه سالانه: ١٠٠٠ دلار . 
  • •    هزينه بيمه سالانه: ٢٠٠ دلار .

4- دانشگاه سیچنوا:

دانشگاه سیچنوا یکی از قدیمی‌ ترین دانشگاه‌های روسیه در سال 1755 افتتاح شد. این دانشگاه تحت تاثیر ایوان سچنینوف  یکی از فارغ التحصیلان دکترای این دانشگاه نامگذاری شد. کسی که با لقب پدر فیزیولوژی روسی شناخته می ‌شود. این دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر روسیه  در رشته پزشکی است و مرکز آموزش و صدور گواهینامه و آموزش بیشتر برای کارکنان پزشکی را دارد. مجهزترین دانشگاه روسیه  با داشتن دو بیمارستان  بهترین دوره آموزش پزشکی را ارائه می ‌دهد و از لحاظ کیفیت آموزشی در رشته پزشکی به عنوان بهترین دانشگاه روسیه  است. دانشگاه سیچنوا دارای امکانات خوبی از جمله 20 ساختمان با کلاس و سالن سخنرانی، مرکز بالینی، مرکز تحقیقاتی، کتابخانه، بخش انتشارات، بخش عکس های ویدئویی، آزمایشگاه ها، باغ گیاه شناسی است. همچنین این دانشگاه دارای چندین خوابگاه دانشجوی مناسب با محیط آرام می‌باشد.  پذیرش مستقیم در دانشگاه سیچنوا با شرط معدل است که بدون امتحان دانشگاه صادر می‌شود. در غیر این صورت شرط پذیرش در دانشگاه شرکت در دوره پادفک و بدست آوردن حد نصاب نمره قبولی در این دوره است. دوره پادفک دانشگاه شامل آموزش زبان روسی و دروس شیمی و زیست شناسی است. این دانشگاه برای پذیرش اولیه بعد از بررسی مدارک مبلغ 1500 دلار که بدون برگشت است را دریافت می‌نماید که نهایتا از مبلغ دوره پادفک کسر می‌شود . دوره پادفک در دانشگاه سیچنوا از اوایل مهر آغاز می ‌شود و اواسط تیر به اتمام می‌رسد. شروع دوره اصلی در این دانشگاه اواسط شهریور است .

هزینه تحصیل در دانشگاه سیچنوا:

دوره های پادفک دانشگاه سیچنوا با توجه به تعیین سطح زبان دانشجو دارای 3 دوره است که متقاضی وارد یکی از این دوره ها می ‌شود .

  • •    دوره ی جامع زبان روسی به متقاضی که هیچ آشنایی زبان نداشته  که دوره آن نه ماه می ‌باشد. هزینه این دوره حدود 6000 دلار است .
  • •     کسانی که آشنایی به زبان انگلیسی را دارند زمان کالج ۵ ماه می ‌باشد و هزینه آن۵۰۰۰ دلار است .
  • •    آن دسته از متقاضیانی که آشنایی به زبان روسی را دارند طول دوره  ۵ ماه و هزینه آن ۵۰۰۰ دلار .
  • •    پزشکی و دندانپزشکی  سال اول 11000 دلار  و سال های بعد 9000 دلار.
  • •    داروسازی سال اول 9000 و سال های بعد 7500 دلار .

5- دانشگاه سماشگو:

دانشگاه سماشگو برای تحصیل در رشته دندانپزشکی یکی از معتبرترین و معروفترین دانشگاه روسیه است. این دانشگاه از لحاظ آموزشی رتبه عالی دارد و مطمئنا فارغ التحصیلان این دانشگاه پزشکان و دندانپزشکان حاذقی خواهند بود. زبان تحصیل در این دانشگاه روسی می‌باشد. دانشجویان قبل از ورود به رشته دندانپزشکی به مدت یک سال در دوره پادفک شرکت می ‌کنند و بعد از اخذ نمره قبولی وارد کورس دندانپزشکی می ‌شوند. یکی از امکانات این دانشگاه وجود 3 ساختمان خوابگاه با امکانات خوب است که به دانشجویان سال 3 به بالا اختصاص داده می ‌شود. مسافت این خوابگاه با دانشگاه به اندازه 20 دقیقه پیاده روی است. در مسکو خوابگاه ‌های باکیفیت و قیمت مناسب وجود دارد که برای استفاده در دو سال اول تحصیل مناسب می‌باشند.

هزینه  تحصیل در دانشگاه سماشگو:

این دانشگاه هزینه تحصیل کمتری نسبت به بقیه دانشگاه‌های مسکو دارد و هزینه پادفک آن بسیار ارزان است.

  • •    هزینه خوابگاه این دانشگاه در حدود  ماهانه 50 دلار می‌باشد.
  • •    هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی  و پزشکی در دانشگاه سماشگو 7500 دلار است.

دانشگاه های مورد تایید ایران در روسیه در رشته های مهندسی

در بین دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل در رشته های مهندسی دانشگاه‌های روسیه به دلیل داشتن شرایط مناسب جایگاهی محبوب دارند. این کشور بیش از 650 دانشگاه دارد و دارای 100 رشته مهندسی می ‌باشد. تعداد دانشجویان در این کشور 7 میلیون است که 165000 نفر آنها دانشجویان خارجی هستند. نرخ سواد آموزی در این کشور بالا است و  تقریبا نیمی از جمعیت این کشور تحصیل کرده هستند. هزینه دانشگاه و زندگی در روسیه نسبت به بقیه کشورها مقرون به صرفه است و مدارک دانشگاه ‌های روسیه مورد تایید اکثر کشورهای دنیا است. در زمینه مطالعات فضایی دانشگاه ‌های این کشور پیشرو بوده و رتبه خوبی را به خود اختصاص داده اند. یکی دیگر از شرایط مناسب برای تحصیل در روسیه بدست آوردن فرصت مناسب کاری بعد از فارغ التحصیلی است.

شرایط  ادامه تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه:

دانشگاه‌های روسیه از لحاظ کیفیت آموزشی در رتبه عالی قرار دارند. از جمله امتیازات تحصیل در رشته مهندسی دانشگاه‌های روسیه بدست آوردن موقعیت کاری خوب است که ان هم از ارتباط خوب صنعت با دانشگاه در این کشور نشات می ‌گیرد. پیشرفت اقتصاد در این کشور باعث پیشرفت دانشگاه‌های روسیه شده است. تعداد دانشگاه‌های برتر این کشور در رتبه بندی جهان از سال 2017 تا اکنون گواهی بر این موضوع است. امروزه بیشتر از 35 دانشگاه روسیه رتبه زیر 500 را در رتبه بندی جهانی دارند. دانشجویان برای گرفتن پذیرش از دانشگاه ‌های روسیه در زمینه پزشکی و مهندسی به این کشور مهاجرت می‌ کنند.  کشور روسیه بهترین دانشگاه های مهندسی را در رشته های مهندسی هسته ای، مکانیک، فیزیک و هوافضا در دنیا دارد.

هزینه تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه:

هزینه های تحصیل در دانشگاه مهندسی روسیه

با اینکه تحصیل در روسیه برای دانشجویان بین المللی رایگان نیست ولی هزینه تحصیل در این کشور در مقایسه  با بقیه  کشورها بسیار ارزان است. میزان شهریه دانشگاه با توجه به مقطع تحصیلی، نوع دانشگاه و نیمه وقت و تمام وقت بودن آن متفاوت است. علاوه بر شهریه دانشگاه، دانشجویان بین المللی باید شهریه دوره پادفک نیز بپردازند. در دوره پادفک که  در حدود چند ماه تا یکسال است زبان روسی و دروس پایه تدریس می‌شود. هزینه سالیانه این دوره حداقل 2000$ (دلار) است. به طور کلی شهریه دانشگاه برای دانشجویان کارشناسی، سالانه در حدود 2500$ تا 11500$ و برای دانشجویان ارشد و دکترا تقریبا 2000$ تا 7500$  متغیر می‌باشد. دانشجویان این مقاطع در صورت دستیاری اساتید و یا انجام کارهای پروژه تحقیقاتی امکان بورس شدن و یا دریافت حقوق را دارند.

شرایط پذیرش دانشگاه های مهندسی روسیه:

شرایط پذیرش در دانشگاه ‌های روسیه متفاوت است ولی همه دانشگاه ‌ها عواملی از جمله معدل اخرین مقطع تحصیلی،  نمره آزمون ورودی و مصاحبه را بررسی می ‌کنند. یکی از شرایطی که دانشگاه‌های روسیه را مناسب  تحصیل می ‌کند عدم نیاز به ارائه مدرک زبان است. زبان تحصیل در دانشگاه‌های روسیه در مقطع کارشناسی روسی است و همه دانشجویان مهندسی بین المللی دوره یکساله یادگیری این زبان را می‌گذرانند و بعد از آن  برنامه تحصیل را اغاز می‌کنند. در دوره های ارشد و دکترا با توجه به دوره انتخاب شده زبان تحصیل می ‌تواند انگلیسی باشد.

مزایا تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه:

دانشگاهای روسیه از اعتبار علمی بالایی در جهان برخوردارند و مدارک تحصیلی در این کشور در بسیاری از رشته ها مورد تایید اکثر کشورهای دنیا است. در بسیاری از رشته‌های علوم پایه وبه خصوص مهندسی به عنوان رهبر جهانی شناخته شده اند. از جمله مزایای تحصیل در رشته مهندسی در این کشور این است که سالیانه 15000 برنامه از سوی دانشگاها و مراکز دولتی برای کمک هزینه دانشجویان ارائه می‌شود. همچنین در کنار تحصیل امکان کار کردن  به صورت نیمه وقت برای جبران هزینه های زندگی به دانشجو داده می‌شود. بعد از فارغ التحصیل شدن در رشته مهندسی  با دریافت ویزای کار برای دانشجویان خارجی امکان کار کردن در این کشور وجود دارد. یکی دیگر از مزایای تحصیل در این کشور فراهم شدن شرایط تحصیل برای علاقمندان ادامه تحصیل در دانشگاهای کشورهای اروپایی، امریکایی و کانادا است. با گرفتن بورس هزینه زندگی در این کشورها کاهش پیدا می‌ کند.

در ادامه به معرفی برخی از دانشگاه های معتبر روسیه در رشته مهندسی می پردازیم که در زمان نگارش این مقاله مورد تایید ایران بوده است. توجه به این نکته حائز اهمیت است که لیست دانشگاه ها می تواند در مرور زمان تغییر کند. به همین دلیل حتما پیش از اقدام برای انجام کارهای پذیرش، حتما به دقت بررسی کنید که آیا دانشگاه مورد نظر در لیست دانشگاه های مورد تایید ایران قرار دارد یا خیر.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای جامع تحصیل در روسیه

1- دانشگاه ملی علوم و فناوری MISIS

این دانشگاه موفق ترین کمپین ثبت نام روسیه را دارد و سالانه دانشجویان با استعداد زیادی را ازسراسر دنیا جذب می‌کند. این دانشگاه 20000 دانشجو دارد و دارای 10 دانشکده و 6 شعبه است که 2 مورد از آنها در خارج از روسیه قرار دارد. یکی از موفقیت‌ های این دانشگاه برنده شدن در سال 2013 در پروژه 5-100 (برنامه ای برای تقویت رقابت دانشگاه های روسی) است. بعد از آن دانشگاه شروع به تغییرات جدی در زمینه  فعالیت های علمی، پژوهشی، آموزشی و فوق برنامه کرد. این دانشگاه پویا با ایجاد محیطی خلاقانه و آموزش و نواوری، به فعال کردن پتانسیل و استعداد دانشجویان می ‌پردازد. MISIS  دارای 30 آزمایشگاه و 3 مرکز مهندسی است. دانشگاه ملی علوم و فناوری با بسیاری از شرکت‌های مطرح دنیا همکاری می ‌کند و با بعضی از شرکای تجاری خود روی چندین برنامه آموزشی تحقیقات انجام می ‌دهد. این دانشگاه در چهار پروژه علمی Horizon 2020 ، MoEDAL ، LCHb و SHiP شرکت می کند. دانشگاه ملی علوم و فناوری وارد رتبه بندی های ARWU-2018 و TOP-100 شده است و در رتبه بندی دانشگاه های جهان از نظر موضوعات دانشگاهی در زمینه ‎های مهندسی متالورژی، مهندسی مواد معدنی و معدن قرار گرفته است.

2- دانشگاه فدرالی خاور دور:

دانشگاه فدرالی خاور دور، جز پنج دانشگاه برتر روسیه است و در رتبه بندی اخیر توسط دانشگاه‌های ملی روسیه رتبه 2 را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه به واسطه دستاوردهای علمی خود، عنوان دانشگاه علمی از طرف وزارت صنایع علوم و فناوری روسیه کسب کرده است. دانشگاه فدرالی خاور دور تنهاترین دانشگاه در شرق روسیه است که توانسته به این عنوان دست پیدا کند. دانشگاه فدرالی خاور دور در رتبه بندی وبومتریکس  (Webometrics) با 487 امتیاز در رتبه ۳۲۱۵ قرار دارد. همچنین این دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه ‌های جهان QS بین 100 دانشگاه برتر قرار گرفته است. عواملی چون نواوری در فرایند آموزشی، دوره های آموزشی پر بار، به روزسانی کارکنان بخش آموزش منطبق با آخرین تغییرات آموزشی، احداث شرکت های کوچک نوآور در دانشگاه فدرالی خاور دور به افزایش رتبه این دانشگاه در رتبه بندی بین المللی کمک کرده است. دانشگاه فدرال خاور دور با فراهم کردن چالش ها و فرصت های بزرگ برای دانشجویان آن را به سوی کسب موفقیت های علمی بزرگ سوق می دهد. 

3-دانشگاه سامارا:

این دانشگاه یکی از بزرگترین دانشگاه‌های روسیه و همچنین یکی از برجسته ترین دانشگاه‌های هوا و فضا در دنیا است. تعداد دانشجویانی که در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند بالغ بر 6000 نفر است که 200 نفر ازآن ها دانشجو خارجی هستند. تاریخ پذیرش دانشجویان در دانشگاه سامارا هر ساله 20 ژوئن است. دانشگاه سامارا دارای چندین موسسه شامل: موسسه مهندسی فضایی، موسسه پیشگیری هوافضایی، موسسه مهندسی هواپیما، موسسه مهندسی الکترونیک و ابزار دقیق، موسسه آموزش مداوم، موسسه آموزش مداوم حرفه ای می‌باشد. همچنین این دانشگاه از هفت دانشکده شامل: دانشکده مهندسی صنایع، دانشکده علوم اطلاع رسانی، دانشکده علوم کامپیوتر، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشکده آموزش پایه و علوم پایه و آموزش و پرورش تشکیل شده است. کتابخانه پژوهشی دانشگاه سامارا بیش از 1 میلیون کتاب و منابع الکترونیکی دارد. این دانشگاه موسسات  تحقیقاتی زیادی دارد که از قرار زیر است:

  • . موسسه تحقیقات آکوستیک ماشین
  • . ساخت سازه های هواپیما
  • . ابزار سازي
  • . فن آوری ها و مسائل کیفیت،
  • . طراحی سیستم
  • . کالج فنی حمل و نقل هوایی
  • . 35 آزمایشگاه و مراکز پژوهشی
  • . مرکز رسانه ای میان جمعی با ابر رایانه
  • . مرکز دریافت و پردازش اطلاعات فضایی 
  • . مرکز آموزش و تحقیقات بین المللی CAM-technologies

همچنین در دانشگاه سامارا یک مرکز آموزشی و علمی، با عنوان  آموزش فرودگاه و مرکز تاریخچه موتورهای هواپیمایی وجود دارد. موزه عمومی هوانوردی و فضانوردی، مراکز بهداشت، خوابگاه برای دانشجویان و هتل از دیگر موسسات این دانشگاه می ‌باشد. این دانشگاه مجموعه‌ای از اطلاعات و تجربه در زمینه مهندسی موتور توربین گاز هوایی را دارد و اکنون  دارای بزرگترین مجموعه موتورهای توربین گاز در روسیه است. پذیرش در این دانشگاه توسط هیئت پذیرش انجام می ‌گیرد که تحت نظارت معاون  ریاست پذیرش دانشگاه عمل می‌ کنند. این هیئت مسئولیت ‌های مختلفی از جمله پردازش مدارک ورودی، ارائه آزمون های پذیرش، ثبت اسناد و... را برعهده دارد.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه سامارا به شرح زیر می ‌باشد.

  • •    گذرنامه (اصل و کپی)
  • •    ویزای دانشجویی برای تحصیل در Sam
  • •    گواهی تولد (نسخه اصلی و قانونی در روسیه)
  • •    گواهی مدارس متوسطه یا مدارک تحصیلی پزشکی (نسخه اصلی و قانونی در روسیه با دوره های حضور و نتایج آزمون)
  • •    گواهی سلامت و نتیجه آزمایش HIV
  • •    10 قطعه عکس 3 × 4

4- دانشگاه پلی تکنیک سنت پترزبورگ:

دانشگاه پلی تکنیک در سال 1899 تاسیس شده است. این دانشگاه که به عنوان موسسه پلی تکنیک در دنیا شناخته می ‌شود رتبه 250-201 در رتبه بندی دانشگاه های جهان  در سال 2016-2015 را به خود اختصاص داده است. دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ (SPbPU) از عوامل تاثیرگذار در توسعه بیشتر روسیه، در قرن های 19 و 20 بوده است. این دانشگاه جزء دانشگاه‌های تخصصی روسیه محسوب می‌ شود و رشته هایی از جمله مهندسی، فیزیک، اقتصاد، علوم انسانی و فناوری اطلاعات در آن ارائه می‌شود. دانشگاه پلی تکنیک از بزرگترین دانشگاه ‌های تخصصی روسیه است دارای ۵۰ دوره کارشناسی، ۲۰۰ دوره کارشناسی ارشد و ۹۰ دوره دکترا می باشد. یکی از مهمترین فعالیت‌ های که در این دانشگاه انجام می‌شود تحقیق و توسعه چند رشته ای و ترکیب آن با تکنولوژی پیشرفته است با این کار فارغ التحصیلان این دانشگاه، آمادگی لازم برای ورود به بازار کار امروزه را پیدا می ‌کنند. برنامه پایه در این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی در طول یک سال برگزار می‌ شود و یک برنامه آماده سازی برای ورود به این دانشگاه یا دیگر دانشگاه‌ های روسیه است. هدف از این دوره آموزش زبان روسی و آشنایی با فرهنگ و زندگی در کشور روسیه است.

5- دانشگاه پلی تکنیک تامسک

دانشگاه پلی تکنیک تامسک در سال 1878 توسط فرمان امپراتور الكساندر دوم تاسیس شد. در سال 1888 اولین کلاس در این دانشگاه برگزار شد. در ابتدا کلاس ‌های این دانشگاه برای 72 دانشجو پزشکی توسط هشت استاد، هفت دستیار و تکنسین آزمایشگاه برگزار می شد. امروزه 23 دانشکده و انسیتو با 151 بخش  در این دانشگاه وجود دارد و کادر علمی آن از 238 پزشک علوم و 563 کاندیدای علوم تشکیل شده است. اکنون دانشگاه TSU، از 20 بخش، 135 رشته و 42 مدرسه تحقیقاتی تشکیل شده است. تعداد دانشجویان این دانشگاه 15000 نفر می ‌باشد که از این تعداد 2000 نفر انها خارجی هستند و مدام  این تعداد در حال افزایش است.  کارمندان این دانشگاه  از برندگان جوایز ملی و جایزه نوبل هستند.  این دانشگاه اولین و بزرگترین دانشگاه در بخش آسیایی روسیه است. از لحاظ رتبه بندی جهانی QS در رده  بیست دانشگاه برتر جهانی قرار دارد. همچنین این دانشگاه رتبه چهار را بین دانشگاه ‌های روسیه دارد.  Tomsk  یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی است که دارای آزمایشگاه مجهز و مدرن می‌باشد که در آن 107 نفر از محققان حاذق دنیا مشغول به تحقیق هستند. در بین این محققان برندگان جوایز نوبل به چشم می‌خورد. از این رو تحصیل در این دانشگاه می تواند یک فرصت بسیار بزرگ برای دانشجویانی باشد که به دنبال کسب موفقیت های بزرگ هستند. 

برای رفتن به مسکو چگونه بلیط خارجی رزرو کنیم؟

یکی از مهم ترین دغدغه دانشجویان پس از دریافت پذیرش در یکی از دانشگاه های روسیه این است که چگونه به کشور روسیه بروند. هواپیما یکی از راه های سریع و امن است که اغلب دانشجویان ترجیح می دهند انتخاب کنند. برای خرید بلیط هواپیما خارجی داشتن کارت بانکی بین المللی ضروری است در صورت عدم داشتن کارت می توانید از خدمات گروه 20 پیمنت بهره مند شوید. 20 پیمنت با فراهم کردن پرداخت ارزی امکان خرید بلیط خارجی را برای دانشجویان فراهم می کند. برای خرید بلیط کافی است شما مشخصات بلیط خود مانند ساعت، تاریخ و ... را پر کنید تا کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن از طرف شما اقدام به خرید بلیط کنند. از دیگر خدمات این گروه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه های زندگی دانشجویی در روسیه

هزینه های زندگی دانشجویی در روسیه

شاید بدانید که هزینه های ماهانه و مهم گذران زندگی به طور معمول در روسیه تقریبا بین سیصد تا چهارصد دلار است. که البته در روسیه هزینه ها به روبل پرداخت می شود. در حال کلی هزینه شهرهایی مانند سنت پترزبورگ نسبت به پایتخت کمتر است.

هزینه تفریح در روسیه

هزینه های معمول تفریحی در روسیه نیز بالا نیست به عنوان نمونه، هزینه بلیط سینما که به زبان انگلیسی برگزار می شود، حدودا ده دلار است. که البته اگر به زبان روس باشد پنج دلار حساب می شود. از طرفی هزینه ورودیه مکانی مانند موزه حدودا بین پنجاه سنت تا ده دلار است که بستگی به موقعیت آن مکان دارد.

 هزینه وسایل نقلیه عمومی  در روسیه

برای استفاده از وسیله نقلیه ای چون اتوبوس حدودا بین ده تا پنجاه سنت قابل پرداخت بوده و جهت مترو حدود هشت الی شانزده دلار.

پیشنهاد خدمات: پرداخت امور دانشگاهی

هزینه های سفر داخلی در روسیه

هزینه سفر در اقامتگاه های روسیه حدودا بین بیست الی سی دلار برای هر شب در یک هتل به سبک وسیاق شوروی می باشد. وسیله سفر نیز اگر قطار در نظر گرفته شود حدودا بین دوازده الی بیست دلار برای یک سفر از مسکو به سنت پیترزبورک خواهد بود.

هزینه خرید لباس در روسیه

بابت خرید پوشاک، با توجه به آب و هوای روسیه نیاز است که بیشتر لباس گرم تهیه شود. لباس های زمستانی در روسیه نسبت به دیگر لباس ها قیمت مناسب تری دارند اما پیشنهاد می کنیم قبل از سفر به روسیه، خرید پوشاک خود را انجام دهید.

 هزینه تماس های تلفنی ثابت و همراه

در روسیه برای تماس های تلفنی خارج از کشور نیاز است کارت تلفن بین المللی بخرید. البته برای تلفن های داخل شهری در روسیه کاملا رایگان است.

جمع بندی

یکی از روش‌های مهاجرت به روسیه از طریق تحصیل و اعزام دانشجو است که افراد متقاضی پس از اخذ اقامت تحصیلی می‌توانند نسبت به اخذ تابعیت یا شهروندی اقدام کنند. اما یکی از نکات بسیار مهم که دانشجویان باید قبل از مهاجرت به آن توجه کنند این است که اگر دانشجویان علاقه مند به بازگشت به ایران پس از اتمام دوره دانشگاهی در روسیه باشند باید حتما در دانشگاه هایی تحصیل کنند که مورد تایید وزارت علوم ایران است. اگر شما نیز قصد ادامه تحصیل در روسیه را دارید و یا در آن جا دانشجو هستید تجربیات و نظریات خود را با ما در میان بگذارید.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد